🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ جمعه - ٢٢ اسفند ۱۳۹٩
🌙 الجمعة، 28 رجب 1442
Friday 12 March 2021🌲
👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج)
🕋 اذکار روز:
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه)
- یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز بزرگداشت شهدا
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز: «شهیدان زندهاند!»
روز جمعه، ١٣٩٩/١٢/٢٢
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نامگذاری گردیده، که این نامگذاری منتسب به دستور حضرت امام خمینی (ره) در زمینه تأسیس بنیاد شهید در سال ١٣۵٨ شمسی است، آنهم در روزهای آخر سال و در آستانه عيد نوروز که آحاد مردم در حال تلاش و تکاپو برای نوروز و آغاز سال جدید هستند! اما گویی در لابهلای این جنب و جوش و شور و علاقه برای عید نوروز، این مناسبت، تلنگری است به ما که یادمان نرود که مردان و زنانی بودند که برای تحقق آرامش امروز ما، از همه چیز خود گذشتند و از مرز و بوم کشورمان دفاع کردند! مردانی و زنانی که با دادن خون خود، به دشمنان اسلام نشان دادند که حاضرند از والاترین و شیرینترین سرمایه خود یعنی جانشان بگذرند ولی یک قدم از آرمان و اهدافشان که در اسلام تعیین و تبیین شده است، کوتاه نیایند! به همین دلیل، روز بزرگداشت شهدا در روزهای پایانی سال، فرصت مناسبی برای بیعت مجدد با شهدای انقلاب اسلامی ایجاد نموده تا پیش از شروع سال با خود عهد کنیم که بیش از گذشته، پاسدار ارزشهای اسلامی و آرمانهای امام و شهدا باشیم و با تلاش مضاعف در راستای ترویج ایثار و شهادت و شناخت و کسب معرفت از شهدا، گامهای بسزایی در این زمینه برداریم!
لذا روزبرگ شیعه ضمن پاسداشت این روز گرامی، سخن امروز را با موضوع «شهیدان زندهاند» تقدیم مینماید؛
❓یکی از مسائلی که همواره مورد سؤال، بوده، موضوع زنده بودن شهداست و اینکه آنها چگونه زندهاند در حالی که جسم آنها در قبر و زیر خاک قرار گرفته است؟
✅ در جواب این سؤال، ابتدا باید بدانیم که قرآن کریم به صراحت زنده بودن شهداء را در دو آیه مطرح مینماید:
1️⃣ «وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن یُقْتَلُ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لَكِن لَّا تَشْعُرُون»: «و به كسى كه در راه خدا كشته شده، مرده نگویید بلكه آنها زندهاند، ولى شما درك نمى كنيد!» (بقره/١۵۴)
2️⃣ «وَ لَا تحَْسَبنََّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون»: «البته نپندارید كه شهیدان راه خدا مرده اند، بلكه زندهاند و در نزد خدا روزی میگیرند!» (آل عمران/١۶٩)
آنچه در این زمینه قطعی میباشد این است که مراد از حیات شهدا، زنده بودن جسم آنها نیست! زیرا همانطور که در متن سؤال آمد، جسم شهدا مانند جسم دیگران میمیرد و بهخاک سپرده میشود! اما در اینکه مراد از حیات و زنده بودن شهداء چیست، اقوال مفسرین متفاوت است، که به برخی از آنها اشاره مینمائیم:
1️⃣ مراد از حیات شهداء، حیات واقعی نیست بلکه منظور باقی ماندن نام نیک و جاودان ماندن یاد و خاطره آنها در میان مردم و جامعه است!
2️⃣ مراد از حیات شهدا، زنده بودن هدايت و طاعت و دين آنهاست!
✍️ علامه طباطبایی (ره) این اقوال را نقل و اشکالات اساسی به آنها وارد نموده است؛ از جمله اینکه در ادامه آیه ۵۴ بقره، از حیات شهید به «لكِنْ لا تَشْعُرُونَ»:«ولى شما نمی فهمید» یاد شده، در حالی كه موضوع نام نيك یا راه و هدایت شهدا را همه مى فهمند!
و همچنین خداوند اوصافى مانند روزى گرفتن و شاد بودن از نعمت هاى او را براى شهید ذكر كرده است كه از ویژگی ها مربوط به حیات واقعى است و نه مقولاتى از قبیل باقى ماندن نام نيك! (تفسیر المیزان ،ج ٢، ص ٣۴١)
در نتیجه ظاهر اين است اين دسته از مفسّران نتوانستهاند حيات برزخى را دقيقاً هضم كنند و «چون نديدند حقيقت، ره افسانه زدند» ولى همان گونه كه فخر رازى در تفسير خود مى گويد: غالب مفسّران بر اين عقيده هستند كه حيات در اينجا حيات حقيقى است نه حیات مجازی و اسمی! (مفاتيح الغيب، ج ۴، ص ١٢۶)
3️⃣ بعضی دیگر از مفسرین، زندگی شهداء را نوعی حیات غیبی و خاص و درحد زندگی دنیوی ولی به صورت نامرئی دانستهاند و گروهی از همان مفسران نیز این نوع زندگی را فقط مخصوص شهدای بدر و احد دانستهاند! اما هیچ دلیل واضح و توضیح کاملی نسبت به ادعای خود نداشتهاند و ما نیز راهی برای اثبات عقلی و نقلی این موارد پیدا نکردیم!
4️⃣ اما گروه دیگری از مفسرین، منظور از حیات و زندگى براى شهید را، حیات واقعی و برزخى دانستهاند كه ارواح در عالم پس از مرگ دارند و نیاز به زندگى جسمانى و مادى ندارد!
بدیهی است که این نوع حیات به وسیله حواس انسان، قابل درك نیست! چرا كه حسّ انسان از درك ماوراء حیات مادى و جسمانى عاجز است و حتّى چه بسا آن را فناء و نابودى بپندارد؛ و به همین دلیل خداوند در آیات قرآن برای توجه دادن و آگاه کردن مؤمنین به اثبات این نوع از زندگی پرداخته است. (تفسیر المیزان ،ج ٢، ص ٣۴٣) 👇👇👇
نظریه آخر که گذشت، مورد پذیرش اکثر مفسرین بزرگ مانند علامه طباطبایی (ره) قرار گرفته و آن را به عنوان مراد از آیات مذکور مطرح نمودهاند؛ ولی با یک اشکال نیز روبرو است و آن اینکه:
اگر منظور از زندگی شهدا، زندگی برزخی و بعد از مرگ است، این موضوع که انحصار به شهدا ندارد و این نوع حیات برای همه صادق بوده و تمامی انسانها پس از مرگ در برزخ زنده می باشند و بر اساس عملکرد خود در دنیا در ناز و نعمت و یا در عذاب خواهند بود!
✍️ در پاسخ به این اشکال، باید گفت، گرچه حیات برزخی برای همه انسانها وجود دارد، ولی کسانی که در راه خدا به شهادت می رسند از مرتبه بلندتری از این نوع زندگی برخوردار و در عالم برزخ توانایی توجه به عوالم دیگر و از جمله عالم دنیا را دارا می باشند و لذا از احوال اهل دنیا، کاملاً باخبر بوده و بر آنها اشراف دارند! چنانچه خداوند در ادامه آیه ١۶٩ آل عمران می فرماید: «فَرِحِینَ بِمَا ءَاتَئهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشرُِونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بهِِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِْمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُون»: «آنان به فضل و رحمتى كه از خداوند نصیبشان گردیده شادمانند و به آن مؤمنان كه هنوز به آنها نپیوسته اند و بعداً در پى آنها به راه آخرت خواهند شتافت مژده دهند كه از مُردن هیچ نترسند و از فوت متاع دنیا هیچ غم میخورند!» (آل عمران/١٧٠)
این آیه شریفه، اذعان دارد که آنها از دوستان و یاران خود در دنیا خبر دارند و حتی به آنها مژده میدهند، لذا به نظر می رسد خداوند به شهداء مرتبه ای بالاتر از دیگر مؤمنین در حیات اخروی اعطاء مینماید!
✍️ از آنچه گذشت، نتیجه میگیریم که منظور ازحیات و زندگى براى شهید، حیات واقعی در عالم دیگر است اما از بالاترین نوع این حیات و با اشراف تام و کامل بر عالم دنیا!
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «گلبرگ احکام»
مناسبت: «روز جمعه»
موضوع: « احکام نماز جمعه »
❓پرسش: آیا خواندن نماز ظهر در فاصله زمانی بین نماز جمعه و نماز عصر، جایز است؟ و اگر نماز عصر را شخصی غیر از امام جمعه بخواند، آیا اقتدا به او در نماز عصر جایز است؟
✅ پاسخ: نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتياط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غير امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتياط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتياط کامل اين است که به کسى اقتدا نمايد که نماز ظهر را احتياطاً بعد از نماز جمعه خوانده است.
📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ شنبه - ٢٣ اسفند ۱۳۹٩
🌙 السبت، 29 رجب 1442
Saturday 13 March 2021🌲
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 امروز مناسبت خاصی نداریم.
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز: «فرصتهای تکرار ناشدنی!»
روز شنبه، ١٣٩٩/١٢/٢٣
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما هر لحظه به پایان فرصتها و تمام شدن سال ١٣٩٩ شمسی نزدیک میشویم لذا سخن امروز را با عنوان «فرصتهای تکرار ناشدنی!» آغاز مینمائیم؛
یکی از شاخصههای مهم و اصلی انسان موفق، به بهتر مدیریت نمودن زمان و فرصتها بر میگردد! و به طور اساسی کسانی که در زندگی خود توانستهاند به موفقیتهای قابل توجهی دست یابند، از فرصتهای خود به نحو مطلوب استفاده نمودهاند؛ بدین علت است که به گفته بسیاری از بزرگان، در نزد اصحاب حقیقت، فوت زمان و فرصت، از فوت شدن روح و جان نیز سختتر است! چرا که فوت روح، سبب جدایی از خَلق میشود ولی فوت فرصت، باعثِ جدایی از حق میباشد! لذا ارزش هر نعمتی آن گاه بر انسان آشکار میشود که آن نعمت از دست برود!
✍️ غنیمت شمردن فرصتها، به خصوص فرصتِ عمر، سفارش حضرت حق، و وصیت انبیاء و امامان و اولیاء الهی است، زیرا در این فرصت است که میتوان سیئات و گناهان را تبدیل به حسنات و خوبیها کرد، و زیبایی را به جای زشتی نشاند و نور را جانشین ظلمت نمود! اما اگر فرصت از دست برود و کار از کار بگذرد و پیک مرگ از جانب حق تعالی برسد و چراغ عمر به لحظهی خاموشی وصل شود، جایی برای توبه باقی نمیماند و پشیمانی سودی نخواهد داشت! به عنوان نمونه میتوان گفت، زمانی که «طلحه» در جنگ جمل در اثر تیر مروان بن حکم به زمین افتاد و جان میداد، چنین میگفت: بزرگی از بزرگان قریش را به بدبختی خود ندیدم! اما این پشیمانیِ سخت، وقتی برای «طلحه» ایجاد شد که دیگر سودی نداشت و فرصت عمر از دست رفته بود!
همچنین زنانِ حضرت نوح و لوط (ع) دو پیامبر بزرگ الهی، بر مخالفت با شوهران خود اصرار زیادی ورزیدند و این مخالفت را آنقدر ادامه دادند که دیگر راه بازگشتی نماند و هر دو محکوم به عذاب الهی شدند!
👈 در مقابل میتوان به همسر فرعون، حضرت آسیه (س) اشاره نمود که فرصت ها را غنیمت دانست و خواستهی حق را بر خواستهی شوهرش فرعون مقدم نمود و به این خاطر به خوشنودی خدا و نعمت بهشت برین رسید!
و همچنین حضرت خدیجه (س) همسر باوفای پیامبر اعظم (ص) که فرصت چند روزه را غنیمت شمرد و در راه اسلام فداکاری فراوان کرد و به سعادت دنیا و آخرت رسید!
و نیز میتوان به حر بن یزید ریاحی اشاره کرد که در اندک زمانی، فرصت را غنیمت دانست و به جای آتش جهنم، منفعت ابدی را نصیب خود نمود!
✍️ لذا بجاست که در روزها و لحظات پایانی سال به خود نهیب بزنیم و بدانیم که دنیای فانی نیز همچون سال ١٣٩٩ لحظه به لحظه به پایان خود نزدیک میشود و چه بسا فرصت برخی از انسانها، کوتاهتر از پایان امسال هم باشد!!!
✍️ و بالاخره سخن امروز با کلام گهربار اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در این زمینه به پایان میبریم:
1️⃣ امیرالمؤمنین (ع): «اِنتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ ؛ فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ»: «فرصتهای خوب را دريابيد؛ زيرا فرصتها همچون ابر مى گذرند!» (غرر الحكم/۲۵۰۱)
2️⃣ امام محمدباقر(ع): «اَلیَومُ غَنیمةٌ وَغداً لاتَدری لِمَن هُوَ؟»: «امروز را غنیمت شمار، تو چه میدانی فردا از آنِ که خواهد بود؟» (بحار، ج ٧٨، ص ١٧٩)
3️⃣ امیرالمؤمنین (ع): «إنَّ عُمرَكَ وقتُكَ الّذی أنتَ فیهِ»: «عمر تو، همین وقت و زمانی است که هماكنون در آن به سر میبری (پس آن را غنیمت بشمار). (شرح غرر، ج ٢، ص ٥٠٠)
4️⃣ امام جعفرصادق(ع): «اَلأیّامُ ثلاثةٌ: فیومٌ مَضی لایُدْرَكُ و یومٌ اَلناسُ فیهِ فَیَنبَغِی أَن یَغتَنِموُهُ وَ غدٌ اِنّما فی اَیدیهم اَمَلُه»: «ایام زندگی سه روز است: یک روز که گذشت و دیگر دسترسی بدان نیست! دیگر روزی است که اکنون مردم در آن به سر میبرند و باید که آن را غنیمت بدارند! و روز دیگر فردایی است که مردم تنها آرزو بدان بستهاند!» (تحفالعقول، ص ٣٢٤)
5️⃣ امیرالمؤمنین (ع): «أفضَلُ الرَّأيِ ما لم يُفِتِ الفُرَصَ، و لم يُورِثِ الغُصَصَ»: «برترين انديشه، آن است كه فرصتها را از دست ندهد و اندوه ها را در پى نياورد!» (غررالحكم/۳۲۱۶)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «گلبرگ احکام»
مناسبت: «ايام خانهتکانی»
موضوع: «احکام نجاست و طهارت اشیاء»
❓پرسش: آیا چیز پاکی که با متنجس برخورد نموده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس بودن، تا چند واسطه نجس است؟
✅ پاسخ: چيزى که با عين نجس تماس يافته و نجس شده است، اگر باز با چيزى که پاک است تماس پيدا کند و يکى از آنها تر باشد، آن چيز پاک را نجس مىکند، و باز اين چيزى که بر اثر ملاقات با متنجس، نجس شده است، اگر با چيز پاکى برخورد نمايد، بنا بر احتياط واجب آن را نجس مىکند، ولى اين متنجس سوم هيچ چيزى را با ملاقات خود، نجس نمىکند!
📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ یکشنبه - ٢۴ اسفند ۱۳۹٩
🌙 الأحد، 30 رجب 1442
Sunday 14 March 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)
🕋 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار)
- یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 امروز مناسبت خاصی نداریم.
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز: «فرصتهای تکرار ناشدنی! (٢)»
روز یکشنبه، ١٣٩٩/١٢/٢۴
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما در روز گذشته با عنایت به روزهای پایانی سال، از غنیمت شمردن فرصتها، به خصوص فرصتِ عمر سخن گفتیم و عرض شد که این موضوع، سفارش حضرت حق، و وصیت تمامی انبیاء و امامان و اولیاء الهی است! و روزها و همچنین ساعات پایانی سال را، بهعنوان زنگ هشداری جهت یادآوری تمام شدن فرصتهای طلایی عمر، بیان نمودیم! لذا با عنایت به اهمیت این مبحث، امروز نیز نکات دیگری را در این زمینه تقدیم مینمائیم؛
در اکثر کشورهای دنیا، در ابتدای سال نو، چند روزی همه کارها و برنامههای رسمی تعطیل میشود و مردم آغاز سال نو را جشن میگیرند؛ در کشور ما نیز این موضوع به دو صورت رسمی و غیر رسمی وجود دارد، بهگونهای که در تقویم رسمی فقط چهار روز اول سال، تعطیل است، اما به صورت غیر رسمی، هرساله، در سیزده روز ابتدای سال، همه امور اصلی در کشور ایران تعطیل میشود و البته این موضوع فقط مخصوص ایام نوروز نیست بلکه در ایران، تعطیلات رسمی با احتساب تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه به یکصد و سی روز (١٣٠=۵٢+۵٢+٢۶) در سال میرسد که در بین کشورهای دنیا از بالاترین مدت تعطیلات برخوردار است! البته برای فرهنگیان و دانشآموزان و دانشجویان باید فرصت تعطیلات تابستانه را نیز به این مدت اضافه نمود و در حقیقت میتوان گفت که بسیاری از مردم کشور ما، بیش از نیمی از مدت سال را در تعطیلات و اوقات فراغت بهسر میبرند!!! و متأسفانه نوعاً برنامهریزی مؤثری برای این ایام نداشته و اوقات فراغت خود را به بطالت و بیهودگی مصرف مینمایند!
✍️ لذا بدیهی است، برنامهریزی و استفادهی دقیق از ساعتهای فراغت زندگی، میتواند اثر زیادی در پیشرفت های شخصی و اجتماعی ما به جای گذارد! چنانچه با بررسی زندگی انسانهای موفق و بزرگان دینی، در مییابیم که بسیاری از توفیقات و موفقیتهای آنها در استفاده بهینه از همین فرصتهای فراغت بوده است، به طور مثال میتوانیم به زندگی علامه حلی (ره) اشاره نمائیم که در طول عمر ٧٨ ساله و بابرکت خود، حدود هزار کتاب ارزشمند را تألیف نمودهاند، که آوردهاند، ایشان بسیاری از این کتب را در اوقات فراغت خود نگاشتهاند زیرا در روزهای کاری، بیشتر وقت ایشان به امور مرجعیت و زعامت و سرپرستی مؤمنان و شیعیان و همچنین تربیت شاگردان و طلاب علوم دینی میگذشت! برای مثال نقل نمودهاند که هنگامی که ایشان به یک مجلس عروسی در منطقهای دور دست دعوت شده بودند، در راه رفت و برگشت این سفر، نگارش کتاب «تبصرة المتعلمین» را به پایان رساندند که در این کتاب ارزشمند، ده هزار فرع فقهی آمده و هنوز هم در موضوع خود بینظیر است!
👈 لذا به جاست که از هماکنون برای ایام تعطیلات نوروز خود برنامه ریزی نماییم تا از فرصت طلایی ابتدای سال، بیشترین و بهترین استفاده را بنمائیم!
✍️ و سخن امروز را با کلام حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) به پایان میبریم که فرمودند: «نکتهای که حائز اهمیت است این است که رمز توفیقِ بزرگی، که نصیب و بهرهی دانشمندان و عالمان بزرگوار ما شده و آثار و برکات بزرگ و خوبی از خودشان به ارث گذاردهاند، معرفت و شناخت آنها نسبت به ارزش و غنیمت دانستن وقت و فرصت، و تلاش آنها برای این جهت بوده است که چیزی از عمر و زندگی خویش را که فردای قیامت میباید حساب سخت و دشواری دربارهی مصرف کردن آن پس بدهند! بیهوده و پست از کف ندادهاند؛ و از فرصتها و اوقات تعطیل و فراغت، استفادهی کافی و وافی نمودهاند و به درستی که دست آوردهای پر شکوهی از خود بر جای گذاردهاند که ما خود را در برابر آنها کوچک و حقیر مییابیم...»
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🔰 «گلبرگ احکام»
مناسبت: «ايام خانهتکانی»
موضوع: «احکام نجاست و طهارت اشیاء»
❓پرسش: آیا اثر کم رنگ خون که بعد از شستن، بر فرش یا لباس باقی میماند، نجس است؟
✅ پاسخ: اگر عين خون نباشد و فقط رنگ آن باقى مانده باشد، پاک است.
❓پرسش: پوستی که گاهی از لبها، دستها و یا پاها جدا میشود، محکوم به طهارت است یا نجاست؟ و باعث نجس شدن جایی میشود؟
✅ پاسخ: پوست نازکى که خود بهخود از دستها، لبها، پاها و ساير قسمتهاى بدن جدا مىشود، محکوم به طهارت است.
📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
🗓️ روزبرگ شیعه
☀️ دوشنبه - ٢۵ اسفند ۱۳۹٩
🌙 الإثنين، 01 شعبان 1442
Monday 15 March 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهما السّلام
🕋 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه)
- یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز بزرگداشت پروین اعتصامی
👇👇👇👇👇👇👇
هر روز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز: «پروین، شاعر انقلابی!»
روز دوشنبه، ١٣٩٩/١٢/٢۵
✍️ مناسبت روز: امروز اولین روز ماه شعبان المعظم است، ماهی که با بزرگترین و زیباترین رویدادهای امیدبخش و شادی آفرین همراه شده و میتوان آن را ماه دریای فیوضات و برکات آسمانی نامید، لذا حلول این ماه معظم را تبریک و تهنیت عرض مینمایم؛ اما امروز در تقویم ملی به عنوان روز بزرگداشت «پروین اعتصامی» مشهورترین زن شاعر قرن معاصر در ایران است لذا سخن امروز را با گرامیداشت این شاعر انقلابی آغاز مینمائیم؛
با آنکه پروین اعتصامی در قرن معاصر ما بوده، اما متأسفانه آگاهی ما از خصوصیات فردی و شخصیت و حوادث زندگانی او در حد شگفتآوری اندک و محدود است! تنها راوی دست اول و مطمئن احوال شخصی او، ابوالفتح اعتصامی است که شرححالی بسیار فشرده و مجمل از او نوشته است!
از مجموع گزارشهای کسانی که پروین را از نزدیک دیده و یا با او سابقه دوستی و آشنایی داشتهاند، چنین معلوم میشود که او زنی باوقار و متین و کمسخن و صاحب عزت نفس و مناعت طبع بوده و صداقت و صراحت و تواضع و پاکی طینت و عقیده، و خوشرفتاری و پاکدامنی را همراه با گوشهگیری و بیعلاقگی به حضور در محافل و مجامع در وجود خویش جمع داشته است!
اشعار پروین نیز اکثراً «تعلیمی» و «اخلاقی» است و دیوان او مجموعاً مشتمل بر ۵۶۰۶ بیت شعر در قالب ۲۰۹ قصیده و قطعه و مثنوی و ۵ قطعه کوتاه دو سه بیتی و یازده تک بیتی است و در آن جز پنج شش غزل دیده نمیشود!
آنچه از مضامین و معانی اشعار پروین میتوان درباره خلقیات و روحیات او استنباط کرد، احترام عمیق وی نسبت به پدر و استعداد وافر و شوق فراوان او به آموختن علم و دانش و همچنین پاکی و پاکدامنی و روحیه ظلمستیزی و مخالفت با ستم و ستمگران و حمایت و ابراز همدلی و همدردی با محرومان و ستمدیدگان است! شاید همین روحیه سبب شده تا وی دعوت رضاشاه را برای تعلیم ملکه نپذیرد و لذا شاه از او و اشعارش خشمگین بوده، چنانکه تکریم و تقدیر بی سروصدای دولت وقت از پروین از سطح اعطای نشان درجه سوم علمی به او فراتر نرفت و پروین نیز آن نشان را که توهین به خود میدانست، پس فرستاد! و همچنین پس از درگذشت پروین نیز اجازه هیچگونه مراسم رسمی به مناسبت وفات و بزرگداشت وی داده نشد!
پروین اعتصامی با هنرمندی و قوت فکر و صفای طبع توانسته است در عین استفاده از واژگان و مفاهیم ساده و ملموسی مانند باد و باران، مور و مار، گل و خار، دزد و قاضی، دیوانه و زنجیر، نخ و سوزن، سگ و گربه و... حقایق آسمانی و عُلْوی و عرفانی را در کنار مسائل اساسی اجتماعی با زبانی فصیح و استوار و همهکس فهم بیان کند!
لذا نه پروین را میتوان شاعری مطلقاً آسمانی و نه مطلقاً زمینی دانست، بلکه شاعری است که میخواهد حضور آسمان را در زمین و عروج اهل زمین را به آسمان ممکن سازد!
تعداد اشعاری که پروین در آنها سختترین انتقادها را بر شاهان وارد میکند و از ظلم و ستم اغنیاء و قدرتمندان و درد و رنج محرومان یاد میکند، بهاندازهای زیاد است که مایه حیرت آدمی میشود!
پروین در «صاعقه ما ستم اغنیاست» به تقبیح ظلم میپردازد، در شعر «ای رنجبر» زحمتکشان را به انقلاب در برابر ظالمان فرا میخواند، در شعر «تیره بخت» فقر را به تصویر میکشد و در شعر «شکایت پیرزن» مشروعیت سیاسی دولت رضاشاه را زیر سؤال میبرد!
رنگ سیاسی شعر پروین بهاندازهای محسوس است که بعضی از منتقدان، شعر او را، شعر «سیاست و اخلاق» نامیدهاند!
حساسیت ویژه پروین به سرنوشت ستمدیدگان و خشم و نفرت او نسبت به زورمندان و زراندوزان، به شعر او معنای اجتماعی و سیاسی خاصی میبخشد، چنانچه میتوان او را شاعری به تمام معنا «انقلابی» نامید!
شجاعت و آزادمنشی پروین وقتی بیشتر قابل درک میگردد که به یادآوریم این اشعار در چه محیطی سروده شده و حکومت ارعاب و خفقان و فشار و استبداد رضاشاه با شاعران آزادیخواه چه رفتاری را در آن زمان داشته است!
و بالاخره پروین در فروردین ۱۳۲۰ شمسی، در آستانه سی و پنج سالگی، در اثر بیماری حصبه درگذشت و در حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.
و روزبرگ امروز را با شعری پرمعنا از پروین اعتصامی در این ایام کرونا و بلا، به پایان میبریم:
هر بلائی کز تو آید، رحمتی است
هر که را فقری دهی، آن دولتی است
تو بسی ز اندیشه برتر بوده ای
هر چه فرمان است، خود فرموده ای
زان به تاریکی گذاری بنده را
تا ببیند آن رخ تابنده را
تیشه، زان بر هر رگ و بندم زنند
تا که با لطف تو، پیوندم زنند
گر کسی را از تو دردی شد نصیب
هم، سرانجامش تو گردیدی طبیب
هر که مسکین و پریشان تو بود
خود نمیدانست و مهمان تو بود
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/ROOZBARG