💢بعد از حضرت #عیسی (ع) و قبل از حضرت #محمد (ص) چه کسی بر روی زمین حجت بود؟
#پاسخ:
✅حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.
از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»
در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.
از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب)
📚تحف العقول ص ۱۷۱.
📚خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
📚كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#فوری
💢 سرکار گذاشتن صفحه بی بی سی فارسی توسط یکی از شهروندان ایرانی
یکی از شهروندان تصاویر سال گذشته تهران را با عنوان تجمع مردم در دی ماه سال ۹۷ در اختیار این شبکه قرار داده است و بی بی سی هم دستپاچه تر از همیشه آن را منتشر میکند.
اکنون صفحه رسمی بی بی سی بخاطر این گاف رسما عذرخواهی کرده است.
@mobahelegharn_21
💢 هیچ عملی در این دنیا، گم نمیشود
#شهید_مطهری
🔸پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «دنیا مزرعه آخرت است». هرکسی آن درَود عاقبت کار که کشت. هیچ عملی در این جهان گم نمیشود و از بین نمیرود؛ نه تنها گم نمیشود و از بین نمیرود، بلکه آن عمل در زمین روح خود ما و در زمین اجتماع ما و بالاخره در زمین مساعد جهان -که محفوف به هزارها عوامل است- فرو میرود و پس از مدتی میدمد و خود را بروز میدهد.
📚حکمتها و اندرزها، ج1، ص54
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
💢مهربان باشیم؛ با همه
✅حضرت محمد (ص) فرمودند:
«سوگند به خدا ، وارد بهشت نمیشوید مگر اینکه به همدیگر رحم کنید.»
یکی از اصحاب گفت:
«ای رسول خدا! همه ما دلرحم و مهربانیم.»
رسول الله فرمودند:
«نه اینکه به یک فرد خاص رحم کنید؛ بلکه به عموم مردم رحم کنید. با همه مردم مهربان باشید»
📚المستدرک علی الصحیحین، ج ۴،ص۱۶۸
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
💢نظم، پایۀ نماز
کدام دبستان مثل یک کارخانۀ ورشکسته است؟
#استاد_پناهیان
#دبستانهای ما، بچههای ما را منظم بار بیاورند بهتر است از اینکه بخواهند آنها را وادار کنند به نماز خواندن، پایۀ نماز، نظم است. وقتی بچه روحیه نظم نداشته باشد، مدتی با مدرسه نماز میخواند، بعد آن را کنار میگذارد . نه اینکه نظم مهمتر از نماز باشد بلکه نظم در مسیر تربیت، پایه است و انسان اول پایه را میگذارد. مثل ساختمان که اول اسکلتها و پایهها گذاشته میشود. بعد سقف را میگذارند. دبستانی که فرزند منظم تحویل جامعه ندهد، مثل کارخانه ورشکسته است که نتوانسته محصول خوب ارائه دهد.
#مباهله_قرن_21
@monahelegharn_21
💢دلیل اينکه هنگام تولد #اذان بدون نماز ميگوييم ولي موقع #مرگ نماز ميخوانيم چيست؟
#پاسخ:
✅دليل اصلي اذان گفتن در گوش کودکي که به تازگي در يک خانواده مسلمان به دنيا آمده، اين است که نخستين صدايي که گوش او دريافت مي کند، اذان و اقامه باشد که شامل توصيف عظمت و بزرگي خداوند متعال است. چون انسان با شهادت دادن به يگانگي خدا، رسالت پيامبر(ص) و امامت حضرت علي(ع) وارد دايره اسلام و مذهب تشيع مي شود.
به همين دليل است که به محض تولد يک مسلمان، شعار اسلام در گوش او خوانده و به او تلقين مي شود؛ همان طور که در زمان مرگ و خروج او از دنيا نيز يگانگي خدا و جمله توحيد که ذکر «لااله الاا...» است به او تلقين خواهد شد.
نکته قابل توجه اين است که هر چند کودک تازه متولد شده جملات اذان و اقامه و مفهوم آن را درک نمي کند اما خواندن همين ذکرها بر روح و جسم او اثر مي گذارد و روحيه مسلماني او را تقويت خواهد کرد. به همين دليل لازم است پدران و مادران اين سنت مهم و زيباي اسلامي را که از پيامبر (ص) آموخته ايم مورد توجه داشته باشند .
همانگونه احترام به مسلمان زنده واجب است، لازم است مرده او نيز مورد تکريم و احترام قرار گيرد؛ لذا در شرع اسلام احکامي؛ مانند غسل، کفن و دفن و خواندن نماز بر بدن او واجب شده است.
در ارتباط با فلسفه نماز ميت، امام رضا(ع) ميفرمايد: «اگر کسي بپرسد؛ چرا مأموريم که بر مردگان خود نماز بخوانيم، گفته ميشود؛ براى اينکه به درگاه خدا شفيع ميت شويم و آمرزش او را از خداوند بخواهيم؛ زيرا که هيچ وقتى از اوقات، ميت محتاجتر از لحظه پس از مرگ نيست که شفاعت شود و از براى او طلب مغفرت و آمرزش کنند».
بنابر اين، طلب آمرزش و دعا براي کسي که از دنيا، به سوي عالم برزخ و سراي آخرت راهي شده، دليل تشريع نماز ميت ميباشد. از همين رو است که نمازگزاران پس از تکبير سوم براى مردان و زنان مؤمن دعا کرده و بعد از تکبير چهارم بويژه براى ميّت دعا ميکنند.
📚عيون اخبار الرضا(ع)، 2، ص 113
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21