eitaa logo
رادار انقلاب
29.2هزار دنبال‌کننده
26.6هزار عکس
43.8هزار ویدیو
106 فایل
گلچین مطالب انقلابی ارتباط ، ارسال سوژه و پیشنهادات : @Radarenghelab_ad فقط تبلیغات: @radar_tab
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بلایا و مصیبتها از کجا می آیند؟ آیه 30 سوره مبارکه شورا وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَيْديکُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ کَثير هر به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید ، و بسیاری را نیز عفو می کند. جالب اینجاست که در پایان این آیه اشاره میشود که از بسیاری از میگذرد و بلا و مصیبتی نازل نمیشود. دنبال ریشه مصیبت ها باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢کجای اومده؟ اگه فقط قرآن بگه قبول دارم! یه آیه هم در موردش نداریم!! 🔵گاهی اوقات برخی از مردم وقتی بحثی دینی می‌کنند و از متخصص امر دین طلب سند و مدرک می‌کنند می‌گویند برایم اثبات کن فلان مطلب را. من کاری به روایات ندارم. ✅در نقد این این طرز تفکر باید گفت:👇👇👇 1️⃣اولاً شیعه کتاب و سنت را هر دو به عنوان منبع دین دارد نه فقط قرآن. سنت یعنی روایات صادره از رسول‌الله(ص) و اهل‌البیت(ع) نیز به مانند قرآن جزء منبع دین است و حجت است. آن فرد دیگری بود که گفت 2️⃣ثانیاً خود قرآن دستور به رجوع به رسول‌الله(ص) و اهل‌البیت(ع) داده است. پس حتی اگر برای کسی فقط قرآن سند و مدرک باشد؛ طبق دستور خود همین قرآن باید به سنت نیز رجوع کند. 3️⃣ثالثاً آن افرادی که این انتظار را دارند که فقط از قرآن مطالب دینی برای‌شان اثبات شود؛ این انتظار هم دارند که تمامی مطالب به شکل کاملاً واضح و شفاف و صریح در قرآن آمده باشد به شکلی که هر بی‌سواد و باسوادی بتواند هر مطلبی می‌خواهد بی هیچ‌ زحمتی از قرآن استخراج کند. در صورتی که خود همین قرآن نیز خیلی مسائلی که بیان کرده است؛ به شکلی بیان نکرده که بی‌نیاز از هر گونه دقت و استدلال و استنباطی باشد و واضح و شفاف و صریح آمده باشد. در واقع برخی‌ها انتظارشان از قرآن کتاب است. در صورتی که اینگونه نیست. خیلی از مطالبی که فقط از خود همین قرآن قابل فهم و استخراج است نیز با استدلال و استنباط و بکارگیری دقت‌های لغوی و اصولی و ... امکان‌پذیر است که کار متخصص دین‌شناسی است نه هر فردی. 4️⃣رابعاً اگر قرار بود فقط قرآن باشد؛ پس اینهمه روایات ما به چه درد می‌خورد؟ آیا این روایات کشک است نعودبالله و هیچ کاربردی ندارد؟ یا مثلاً تنها کاربردش این است که بخوانیم و ثوابی ببریم؟ یا نه این روایات کاربرد دارد؟ 5⃣خامساً البته این نکته مطلب صحیحی است که تمامی روایات ما صحیح نیست و نمی‌توان آن را به عنوان روایتی که قطعاً از ائمه(ع) صادر شده است؛ پذیرفت. بلکه این کار متخصص امر است که با ابزارهایی مانند علم رجال و درایة حدیث معتبر و غیر معتبر را از هم تشخیص دهد. و سپس در هر موضوع و مطلب دینی تمامی آیات و روایات را کنار هم گذاشته و با هم ببیند و قواعد و ابزارهای تخصصی را بکار گیرد تا به حکم و نظر نهایی دین در آن زمینه برسد. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢من بی حسین هیچ کس و هیچ چیز را نمی پذیرم... اگر میخواهی باور کنم که از مایی، وقتی از محمد می گویی، باید به گریز بزنی، از ائمه می گویی، از قرآن می گویی و از هرچه می گویی، باید به کربلا گریز بزنی، بر هرچه می کنی و بر هرچه می گویی، باید امضای باشد تا داشته باشد و قبول کنم. محمدی را قبول دارم که رسالتش در تجلّی می یابد. نبوّتی را می پذیرم که پیامش را در عاشورا کمال می بخشد. قرآنم، است که به کربلا وصل می شود. ابراهیمم، ابراهیمی است که به حسین می پیوندد. و اسماعیلم، اسماعیلی است که به پسر حسین می رسد. من بی حسین کسی را و هیچ چیزی را نمی پذیرم. در وارث آدم هم گفته ام که چون حسین از بیرون می آید و صف حاجیان را می شکافد و به سوی دیگر می شتابد، تو چه طوافی می کنی و بر گِردِ چه می چرخی؟ اگر به راه حسین نمی روی و به کربلا نمی رسی...بچرخ تا بگیری، آنقدر که اگر در زیرت دانه های روغنی بریزند، چندین میلیون تن روغن نباتی تولید کنی و تمام ارزش طوافت نیز جز این نمی تواند باشد و نیست. این است که ترین کار تبلیغی شیعه، ذکر است، یادآوری آنچه دستگاه، اساسی ترین کاری تبلیغی اش از یاد بردن آن است. و این است که اگر از خدا و قرآن و پیامبر نیز می گوید، به حسین ختم می کند و به گریز می زند، چه دستگاه زور و جنایت و جلاد حکومت نیز از خدا و قرآن و سنت پیامبر می گوید. حسین، مرز فاصل حقیقت و دروغ و دیوار جداکننده ی و است، در نظامی که هم شهید و هم جلاد، یک کتاب دارند و یک پیامبر و یک دین. 📚کتاب ، صص ۲۱۹ - ۲۲۰ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢خشک مقدسها ✅امام حسین (ع) در مسجد نماز می‌خواندند که شخصی قصد داشت از مقابل ایشان عبور کند. ولی یکی از امام حسین، از عبور آن شخص جلوگیری کرد و به او گفت که از جای دیگری عبور کند! پس از پایان نماز ، امام حسین فرمودند: چرا از عبور آن شخص کردی؟ مرد پاسخ داد: زیرا او میان شما و نمازتان، فاصله ایجاد می‌کرد. امام حسین(ع)فرمودند: وای بر تو! بلند مرتبه به من نزدیک‌تر از آن است که شخصی میان من و او فاصله ایجاد کند. 📚وسائل الشیعه، ج ۳ ، ص ۴۴۴ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢یه گونی شهید! مُد شده یه عده میگن جانم ایران! شماها حرفش رو میزمید اما ما سالها پیش با ذکر "یاحسین" و "یازهرا" عمل کردن! @mobahelegharn_21
💢 یک گونی شهید! اگر من شدم، من را در خادر (روستا) دفن کنید و به همه بگویید که برای من گریه نکنند. را بفروشید. یکی از سفیدها را سرخ کنید و در راه خدا رهایش کنید و دیگری را [نیز] به حرم امام هشتم (ع) ببرید. ✅یگ گونی کوچکِ زرد، رنگ‌ و رو رفته که روی آن کاغذی چسبانده‌اند، وسط تصویر می‌درخشد. روی کاغذ نوشته شده است «شهید بسیج سپاه ـ محمدابراهیم ماهی ـ مشهد ـ 60/3/5». همین! یگ گونی که از تن شهید محمدابراهیم ماهی خادر به جای مانده است. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 یکی از علتهای بلا ✅امام سجاد(ع)، به اهل و عیال خود سفارش می کردند: «هیچ سائلی از خانه من نمی گذرد مگر اینکه کنیم» گاهی به ایشان اعتراض می کردند: «ولی هر سائلی که محتاج نیست!» امام سجاد(ع)پاسخ می دادند: «بیم آن دارم که بعضی از آنها مستحق باشند و ما نیز با رد کردن مستحق، به بلایی که بر حضرت نازل شد مبتلا شویم. حضرت یوسف، آن خواب معروف را همان شبی دید، که یعقوب، سائل مستحقی را نکرد. آن شب یعقوب و خانواده اش خوابیدند ولی سائل، گرسنه بود. به همین دلیل خداوند فرمود: «ای یعقوب ! چرا به بنده ام رحم نکردی؟! به عزتم تو را به مصیبت پسرانت خواهم کرد.» 📚علل الشرایع – ج ۱ – ص۶۱ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 جهان سومی!! جاییست که مردمانش نسبت به خود ندارند! جاییست که همیشه باید جهان اول باقی بماند تا بازار کالاهای سرمایه داران باشد. جاییست که فحاشی، مخالفت و بیسوادی نشانه و تفاوت است. جاییست که دین و را مقابل پیشرفت و مدرنیته قرار میدهند تا هویتها را تغییر دهند. جاییست که قدرت فکر کردن را از آدم ها میگیرند تا همه مانند جهان اولی ها بیاندیشند، اسمش را میگذارند: آزادی http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 عقب زن بازی می روند! خاطرات اسدالله علم، نخست وزیر شاه ۱۳۴۹/۱۰/۱۲ @mobahelegharn_21
💢درست کار کنیم... "دقت در کار و رعایت حق الناس در اموراتی که به ما محول میشود" ✅حضرت محمد (ص)، وقتی (سعد بن معاذ) را در قبر گذاشتند، با دقت و خاصی روی آن گذاشتند و با خِشت، درزهای قبر را پوشاندند. وقتی کار تمام شد، قبر را هموار و مرتب کردند و فرمودند: می‌دانم که به زودی این فرسوده و خراب می‌شود، اما خداوند بنده ای را دارد که وقتی کاری انجام می‌دهد، آن را درست انجام دهد. 📚وسائل الشیعة، ج۲، ص۸۸۴ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 گاهی خوب است انسان #مقاومت و عزیز زندگی کردن را از حیوانات بیاموزد، مثل #شیر که همیشه شیر است! آبرو و اعتبار را از دیگران #گدایی نکنیم! @mobahelegharn_21
💢بدون پایه هم متزلزل خواهد شد! ✅ اگر در جامعه‌ای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر می‌باید در جامعه برقرار کرد. در جامعه‌ای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود می‌آیند. ✅ محرومیت‌ها ایجاد عقده‌های روانی می‌کند و عقده‌های روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی علیه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمی‌ماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماری‌هایی نظیر تفرعن، خودبزرگ‌بینی و ... می‌شوند و گروه دیگر دچار ناراحتی‌های ناشی از محرومیت. 📚 آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢در روضه ها میگویند سقط شده حضرت زهرا(س) پسر بوده و نامش نیز محسن گذاشته شده است. در آن زمان پیش از بدنیا آمدن بچه میدانستند پسر بوده یا دختر که نامگذاری کرده اند؟ آن کودک را پیامبر گرامی که با وحی الهی در ارتباط بود به نام نام نهاده بودند. در حضرت علی(ع) فرمود: "فرزندان خودرا قبل از آنکه متولد شوند نام نهید واگر نمی دانید پسر است یا دختر انان را به اسامی نام نهید که مشترک بین دختر وپسر است... چرا که رسول الله محسن را قبل از آنکه متولد شود نام نهاد" 📚الکافی، ج6 ص18 ✅ پیامبر گرامی نیز به تصریح قرآن و روایات فراوانی در کتب عالم به علم غیب بود. خداوند می فرماید: "عالم الغیب او است وکسی را بر غیبش آگاه نمی سازد مگر رسولانی که آنها را برگزیده است"( جن 26 و27) مُسلم و دیگران روایت کرده اند که حذیفه می گوید: "پیامبر به من علم گذشته واینده را اموخت" 📚صحیح مسلم،ج5 ص410 ح22 http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢محمدرضا شاه: ایرانی ها... گشاد هستیم. خاطرات اسدالله علم، نخست وزیرشاه ۱۳۵۱/۶/۲۹ @mobahelegharn_21
💢 بسیجی بدرد نمیخوره!!! #بسیجی بدرد اختلاس و دزدی و آقازادگی نمیخوره، #بسیجی فقط #جون میده، جوانی میده یازده بسیجی دیشب لب مرز توسط #پژاک به شهادت رسیدن #سلبریتی_کجایی @mobahelegharn_21
💢آیا این حدیث از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «اگر بنا بود بعد از من بیاید او حتماً (خلیفه دوم) می‌بود»؟! ✅نکته اول روایتی در برخی اهل سنت در وصف خلیفه دوم به پیامبر اسلام(ص) نسبت شده است:  «لو کان بعدى نبىّ لکان ع» اگر بعد از من پیامبری وجود داشت؛ همانا بود». 🔵ترمذی ج ۵ ص ۶۱۵ این روایت، دارای و معارض‌های بسیاری است که ‌جای هیچ تردیدی در جعلی بودن آن باقی نمی‌گذارد. حتی اگر این را با معیارهای روایی اهل سنت نیز بسنجیم، قابل پذیرش بود؛ چرا که افرادی دروغ‌گو در جمع راویان آن وجود دارند 🔵الغدیر، ج 5، ص 500 ✅نکته دوم یکی از شرایط این است که قبل و بعد از نبوّت، به خداوند شرک نورزیده باشند و این شرط در میان همه انبیای الهی وجود داشت.  حال اگر این روایت درست باشد؛ چگونه عمر  بن خطاب شایسته پیامبری است، در حالی‌که در سال ششم اسلام آورد و تا قبل از آن بت می‌پرستید.  خود ، شخصی را   قرار داده و از دوران بت‌پرستی‌اش می‌گوید: «من و تو در زمان جاهلیت به کارى بدتر از کهانت آلوده بودیم، بت‌ها را می‌پرستیدیم و با آنها مأنوس بودیم تا این‌که خداوند ما را به‌ وسیله رسول خدا(ص) و اسلام، بخشید». 🔵ابن هشام، ج ۱ ص ۲۱۰ ✅نکته سوم این روایت دارد که در صورت عدم خاتمیت پیامبر اسلام(ص)، خلیفه دوم، پیامبر می‌شد. پس او باید بعد از پیامبر(ص) افراد باشد که چنین اعتقادی حتی با مبانی اهل سنت سازگار نیست؛ زیرا در منابع آنان به دفعات نقل شده است؛ پس از پیامبر(ص)، ابوبکر برترین بوده: «بهترین امت، پس از پیامبر اسلام(ص) و سپس عمر بوده است» 🔵بخاری ج ۵ ص ۷ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢طول عمر انسان امام صادق(ع): سه چيز است كه اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او ازنعمت ها مى شود: دادن ركوع و سجده، زياد نشستن بر سر سفره اى كه در آنديگران را اطعام مى كند و خوش رفتارى اش با . 📚كافى، ج ۴، ص ۴۹، ح ۱۵ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢خداوند در آیات متعددی خوردن و شراب را حرام کرده است « یسالونک عن الخمر ...قل فیهما اثم کبیر » حال خدایی که می گوید در خمر گناه بزرگی است چرا می گوید در بهشت به بهشتیان خمر می دهند « خمر لذه ( سوره محمد )» ✅خداوند می فرماید: «توصيف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده چنين است كه در آن نهرهايى از آب صاف و خالص است كه بدبو نشده. و نهرهايى از شير كه طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهايى از (طهور) كه مايه لذت نوشندگان است، و نهرهايى از عسل مصفى، و براى آنها در آن از تمام انواع ميوهها وجود دارد (و از همه بالاتر) آمرزشى است از سوى پروردگارشان، آيا چنين كسانى همانند كسانى هستند كه هميشه در آتش و از آب جوشان نوشانده مىشوند كه امعاء آنها را از هم متلاشى میكند» 📚محمد 15 ✅خمر در لغت به اطلاق می شود ، « العرب تسمی العنب خمرا» 📚لسان العرب ج4 ص255 شراب نیز در لغت عرب به معنای مطلق است. 📚لسان العرب ج1 ص488 « الشراب ما من ای نوع کان » ✅اگر نوشیدنی از انگور یا غیر آن مست کننده و مسکر باشد، از نظر اسلامی حرام است ( يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِير) که منظور نوشیدنی مست کننده ای است که با توجه به ( ال ) معهود ذهنی مخاطبین بوده است. اما اگر نوشیدنی گرفته شده از انگور یا غیر آن مسکر و نباشد بی شک خوردن آن بی اشکال است. در شراب ها و نوشیدنی های بهشتی اثری از و اسکار نمی باشد. ✅خداوند می فرماید: « پرودگارشان شراب به آنها ( بهشتیان ) می نوشاند» 📚دهر 21 ✅ و می فرماید: «شرابی است درخشان و سفید و لذت بخش برای نوشندگان ، نه در آن فساد است و نه اسباب تن» 📚صافات 47 ✅شراب های حرام عقل را فاسد می کند و بدن ها را در حالت آنچنان سست می سازد که قادر به حرکت و حفظ تعادل خویشتن نیستند ولی شراب های طهور بهشتی شعله های عقل و هوش را می کند و جذبه های عشق را شدیدتر و جسم و جان را برای تمتع از لذت معنوی و آگاه تر و آماده تر می سازد . 📚پیام قرآن ج6 ص194 ✅می فرماید: «( با خوردن شراب های بهشتی ) نه سردرد می گیرند و نه می شوند» 📚واقعه 19 ✅خلاصه اینکه شراب های بد بو و بد طعم و دردسر آفرین و مایه مستی و ضعف عقل و موجب انواع بیماری های جسمی و روحی است و گاه به دنبال آن و دل درد می باشد در حالی که شراب های آخرت لذت بخش و عقل آفرین و مایه پرورش و جان و توجه به خدا و نشئه روحانی و معنوی است. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 بخاطر حق یک زرتشتی حتما در یک سال گذشته نام عضو شورای شهر یزد را در جدالها و بحث های مناقشه برانگیز سیاسی و شنیده اید. یک نگاه معتقد بود که او حق حضور در شورای شهر را ندارد و برای این عدم حضور ادله فقهی و قانونی داشت و نهایتا کار به عالی ترین سطوح نظام کشیده شد و رای گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام بطور مسالمت آمیز و کاملا دمکراتیک رای به حضور یک در شورای شهر یزد داد. اینجا محل بحث ما، ادله فقهی و قانونی چرایی حضور یا عدم حضور اقلیتهای مذهبی در ساختار اداری حکومت اسلامی نیست. این ماجرا نقطه عطف و آبروی بزرگی برای نظام اسلامی است که یک زرتشتی از طریق قانون خود را پیگیری میکند و بدون لشکرکشی، آشوب و تظاهرات به حق خود میرسد. اگر ایران معاصر را بخوانید، هر گروه، قوم یا قبیله برای کسب قدرت باید با قوم رقیب میجنگید و بعد از تلفات سنگین یکی بر دیگری پیدا میکرد، پادشاهان و اشرافی که بر تمامِ حقوق مردم برتری و تسلط داشتند عملا راه قانون را بسته بودند. در منطقه خاورمیانه، در میان آشوبِ کشورهای فقیر و غنی، در بین کشورهای عربی که غالبا حتی صندوق رای به خود ندیده اند، این فرآینده مردم سالاری که یک اقلیت دینی بتواند حقِ خود را مطالبه کند و به نتیجه برسد، نوید و محصول شعار ملت بزرگ ایران است: استقلال، آزادی جمهوری اسلامی این میتواند نوید بخش تحولات جدی و جدید برای آینده باشد، فرصت را مغتنم بشماریم. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#استوری_کنید 💢 سلبریتی ها کجایید؟ دقیقا کجا؟ @mobahelegharn_21
💢دینی که آن ۴۶ مرتبه کرده است چگونه میتواند باعث سعادت بشر شود؟ ✅نکته اول، در این بخش، هدف ما بررسی علت و هدف ازدواج های پیامبر گرامی اسلام نیست بلکه پاسخ به تاریخی این موضوع است. ✅نکته دوم  پیامبر(ص) تا پنجاه یا پنجاه و سه سالگی غیر از «خدیجه»، همسر دیگری برنگزید. پس نمیتوان به ایشان تهمت زد زیرا که اگر این بود باید در سنین جوانی و قبل از پیامبر شدن به این امر می پرداختند. اکثر زنان پیامبر (ص) پیش از آن که با پیامبر (ص) ازدواج کنند، ازدواج کرده بودند. پیامبر(ص) با هیچ یک از زنان قبایل انصار ازدواج نکرد. همه ی زنان آن حضرت پیش از آن که آیه ی مربوط به حرمت بیش از چهار زن، در اواخر سال هشتم هجری در مدینه نازل شودبه عقد ایشان درآمده بودند. 📚طبقات، ج 8، ص 132 ؛ الاعلام زرکلی، ج 7، ص 342. ✅نکته سوم درباره ی تعداد زنان پیامبر(ص) برخی به سخن گفته اند؛ حاکم در کتاب مستدرک آن را به هیجده نفر رسانیده است، اما صاحب کتاب امتاع الاسماع تعداد آنان را پانزده نفر بر شمرده است. پیامبر(ص) از بین این پانزده نفر، با چهار نفر، به عقد ازدواج اکتفا نمود (و با آنان همبستر نشد). بن اسحاق همسران آن حضرت را سیزده نفر برشمرده که با دو نفر تنها به برگزاری عقد اکتفا نمود و دو نفر از آنان در هنگام حیات آن حضرت از دنیا رفتند و در هنگام رحلت آن بزرگوار، نه زن به نام های «عایشه»، «حفصه»، «ام حبیبه»، «ام سلمه»، «سوده»، «زینب دختر جحش»، «میمونه»، «صفیه» و «جویریه» در خانه آن حضرت بودند. 📚امتاع الاسماع، ج 6، ص92. 📚سیرت رسول خدا (ص)، ص 549. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢به مردم دل نبندید پیامبر اکرم(ص): از جمله چيزهائى كه متعال بر يكى از پيامبران فرستاد اين بود كه فرمود: به عزت و جلالم سوگند! كه هر كس به غير من دل ببندد، را مبدل به يأس میكنم و بر تنش لباس مذلّت میپوشانم و از و گشايش خود، دورش میسازم. 📚الأمالی، ص: ۵۸۴؛ http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 انسانیت زنده است حتی اگر در فضای مجازی اصرار داشته باشیم خود را به ندیدن بزنیم! @mobahelegharn_21
💢آیا امام رضا(ع)‌ پس از پذیرش منصب ولیعهدی، در میان جمع، را مورد قرار داد؟ دلیل خطبه ایشان چیست؟ ✅نخست باید گفت؛ خطبه‌ای از امام رضا(ع) وجود دارد که در آن، ستایش‌هایی از شده است؛ دلیل بر زبان آوردن چنین عباراتی را می‌توان آن دانست که امام رضا(ع) در دورانی می‌زیست که شرایط خاصی بر آن حکم‌فرما بود. گروه‌های مختلف شیعی قیام‌های متفاوتی را داده بودند و قدرت شیعه، زنگ خطری برای حکومت بود. مأمون؛ خلیفه عباسی با رویکرد دوگانه ابراز در میان جمع و اجبار و تهدید در خلوت، حضرتشان را مجبور به پذیرش ولایت‌عهدی خود کرده و با این کار تلاش کرد تا مخالفت‌ها و قیام‌های شیعیان و علویان را کم‌رنگ و نابود کند. البته امام رضا(ع)‌ تلاش بسیاری کرد که از این سوء‌استفاده کم کند؛ از جمله این شرط را قرار داد که در هیچ‌یک از امورات حکومتی و عزل و نصب‌ها دخالت نکند. با این حال، مأمون با ظاهرسازی،‌ خود را شیعه امام و اهل بیت معرفی کرده و خاص را به وجود آورد. ✅با آنکه در این نقل، امام رضا(ع) سخنان ستایش‌آمیزی را بر می‌آورد که پذیرش آنها از سوی بسیاری از شیعیان به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که آن‌حضرت چاره‌ای جز گفتن این جملات نداشت؛ زیرا مأمون در میان عموم مردم - با تبلیغ فراوان - خود را به دوستی اهل بیت و شیعه‌گری معرفی کرده و در همین راستا اعلام عمومی می‌کند که تصمیم به تفویض خلافت به امام رضا(ع) داشته و بعد از مخالفتشان، حضرتشان را به ولیعهد خود می‌گرداند. http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59