📖 #مطالعه_کوتاه
کتاب در حلقـــهی تربیت|صفحـــــه ۲۲
به قلم مرتضی رجایی|قسمت چهارم
🏷 گفتار یکم: هدف وسیله را توجیه میکند.
اگر از مدیران و مربیان هر یک از مجموعههای تربیتی درباره هدفشان از برگزاری حلقه کارگاه اردو و مانند اینها بپرسید حتماً چیزی یا چیزهایی را به عنوان هدف معرفی میکنند.
چیزهایی مثل: «جلوگیری از حضور مخاطبان در سطح کوچه و خیابان و در محیطهای ناسالم»، «پُرکردن اوقات فراغت مخاطبان با برنامههای سالم»، «ارتباط و انس مخاطبان با مساجد، طلاب و مربیان مذهبی و سالم» و نمونههایی از این دست..
در برخی از مجموعههای تربیتی پیشرو گاهی از «پرورش استعدادها»، «تقویت قوتها و از میان بردن ضعفها»، «رشد مخاطبان»، «تقویت تفکر»، «تقویت روحیه کار جمعی»، «افزایش آگاهیهای دینی» و مثل این موارد سخن به میان میآید..
🔴 ادعای من این است که در بسیاری از مجموعههای تربیتی برنامهها هدفمند نیستند. 👍
برای درک و پذیرش این ادعا نخست لازم است بدانید که در هنگام گفتگو از هدفمندی برنامههای تربیتی در یک مجموعه دقیقاً درباره چه چیزی سخن میگوییم. 👌
میکوشم تا با ترسیم جلوههایی از غیرهدفمندی برنامههای تربیتی به این هدف نزدیک شوم..
[ادامه دارد..]
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚
✨ #در_محضر_بزرگان
شهید مطهری رحمةاللهعلیه در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام (ص۱۹) مینویسد:
❞ این مسئله که باید در افراد و در جامعه رشد #شخصیت فکری و عقلانی پیدا بشود، یعنی قوّه تجزیه و تحلیل در مسائل پیدا بشود، یک مطلب اساسی است؛👌👌
یعنی در همین #آموزش ها و تعلیم و تربیتها در #مدرسه ها وظیفهی #معلم بالاتر از اینکه به بچه یاد میدهد، این است که کاری بکند که قوّه تجزیه و تحلیل او قدرت بگیرد نه اینکه فقط در مغز وی معلومات بریزد، که اگر معلومات خیلی فشار بیاورد ذهن بچه راکد میشود. ❞ 💎👌
🏷 پینوشت:
از همین رو در راه مربی معتقدیم معلم و کلاس معلم باید فراتر از معلم و کلاس آموزشی؛ بلکه مربی و کلاس آموزشی - تربیتی باشد.
این یک ضرورت است که بارها و بارها توسط امام امت و بزرگان تعلیم و تربیت خاطرنشان شده. 👌💯
🏷 پینوشت۲:
مطالعهی کتابِ «در حلقهی تربیت» که در کانال در قالب پیامهای #مطالعه_کوتاه میخوانیم در همین جهت حائز اهمیت است. 👌
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی #فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🍃
عید سعید غدیر رو خدمت همهی شما همراهان فرهیخته و دغدغهمند راه مربی تبریک و تهنیت عرض میکنیم 🎉🌟
انشاءالله در مسیر ارزشمند تربیت و تعلیم دست امیرالمؤمنین همیشه همراهتون باشه 🤲💎
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی #فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ در محضر بزرگان
📽 آیت الله حائری شیرازی رحمةاللهعلیه:
تشویق و تنبیه آسان است، بازگیری از تشویق و تنبیه مشکل است. چون اینها دارو است، دارو مصرف کردن راحت است اما بازگرفتن از دارو دشوار است...
✅ طوری تشویق کنید که وقتی تشویق تعطیل میشود، آن عمل حسنه و آن کار خوب تعطیل نشود..
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی #فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚
🔴 سوال:
از ابزار تشویق و تنبیه در کجای مسیر تربیت استفاده کنیم؟
🟢 پاسخ از حجتالاسلام معصوم بیگی دانشآموختهی دکتری قرآن و تربیت:
قسمت اول: تشویق
مورد توجه واقع شدن یکی از نیازهای انسان است.👌 تشویق نیز یکی از موارد مورد توجه واقع شدن نزد دیگران است و شخص را به تکرار عمل برای حفظ موقعیت یا دستیابی مجدد به موقعیت تجربهشده وا میدارد.
لذا تشویق را اینگونه تعریف میکنیم:
🏷 تشویق موجب ایجاد رغبت، تصمیم و اراده برای تکرار رفتار مطلوب میشود؛ و این تکرار، به تدریج، رفتار مطلوب را در وجود نوجوان تثبیت میکند.
با توجه به اینکه تشویق را به شکلهای متنوعی میتوان بکار گرفت، مربی با تسلط بر این شکلهای بکارگیری میتواند بسته به موقعیتی که در آن قرار دارد، متناسبترین صورت را انتخاب کند و بکار بندد. 💎
برای مثال تحسین و تمجید، ابراز رضایتمندی، تشکر و قدردانی، دعا کردن و...
برای استفاده از تشویق شرایطی وجود دارد که رعایت نکردن آنها شاید کار را بیاثر نکند ولی رعایت کردنشان اثربخشی آن را دوچندان میسازد. 👌👌
🚨 2 نکتهی بسیار مهم در باب تشویق در پیام بعد 👇👇👇👇
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی #فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚
🚨 ۲ نکتهی بسیار مهم در باب تشویق:
1⃣ در تشویق باید علت عمل روشن باشد.
در صورتی که مربی، کودک را تشویق کند ولی کودک، علت تشویق را درک نکند، تکرار عمل رخ نخواهد داد و مربی به مقصود خویش از تشویق انجام شده نخواهد رسید. ⭕👍
2⃣ تشویق باید در حضور دیگران انجام شود.
غالبا تشویقهایی که در پیش چشم دیگران انجام میشود، بیشتر مورد توجه مخاطب قرار میگیرد و در نتیجه انگیزهی او برای تکرار عملی که بخاطر آن تشویق شده است، بیشتر خواهد بود.👌
البته ممکن است تشویقهایی که در خلوت است، به سهم خود مؤثر و محرک باشد.
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی #فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚
🔅 #حدیث_تربیتی ۵
امام باقر علیه السّلام فرمودند:« پدرم علیبنالحسین شبها کیسهی نان بر دوش حمل میکرد و به مستمندان صدقه میداد.»
❓فکر میکنید این رفتار از کجا نشئت گرفته باشد؟
🔸 هنگامی که امام حسین علیهالسّلام در کربلا به شهادت رسیدند بر دوششان نشانهای وجود داشت.
از امام سجاد علیهالسّلام درباره آن پرسیدند، امام بسیار گریستند و فرمودند:« این، اثرِ بارهای غذایی است که پدرم بر دوشش حمل میکرد و به خانههای تهیدستان میبرد.»
🔅 امام سجاد علیهالسّلام پیوسته این رفتار را از پدر مشاهده کردهاند، سرمشق گرفته و عمل کردهاند.
منبع احادیث:
مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۵۳
حلیة الابرار، ج۱، ص۵۸۲
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی #فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚
📌 توضیح تکمیلی حدیث تربیتی فوق:
یکی از مواردی که در امر #تربیت باید به آن توجه کرد این است که «فرزندان ما به رفتارهای ما توجه میکنند و همانگونه که ما هستیم، رفتار میکنند و همانطوری که ما هستیم می شوند نه آن حرفی که میزنیم.»
🟨 به عنوان مثال:
اگر بخواهیم فرزندانمان ادب در کلام و گفتار داشته باشند، ما به عنوان مربی آنها، باید خودمان در گفتارمان ادب را رعایت کرده باشیم تا آنها هم از الگوی کلامی ما سرمشق بگیرند. 💎👌
🔴 لذا همه کسانی که در عرصه تربیت فعالیت میکنند (مربیان)؛ از والدین تا معلمین باید بدانند، فرزندان و دانشآموزان، در مرحله اول ما را الگوی خود قرار میدهند.
◇ مرکز آموزشهای کاربردی #راه_مربی : مرجع تخصصی - تربیتی #فرهنگیان
#سازمان_مدارس_صدرا
🆔 ℝ𝕒𝕙𝕖𝕞𝕠𝕣𝕒𝕓𝕚