ویژگی های نخبه های معنوی و اخلاقی.mp3
5.35M
🔶 نخبگان معنوی و اخلاقی
🔹استاد غلامی دهقی
http://eitaa.Com/Rahevasat
دینداری عقلایی.mp3
7.86M
🔶 اقناع عقلانی در دینداری
🔹استاد: غلامی دهقی
http://eitaa.Com/Rahevasat
نشانه های عقلانیت در روابط اجتماعی.MP3
5.39M
🔶 نشانه های عقلانیت در روابط اجتماعی
🔹استاد غلامی دهقی
http://eitaa.Com/Rahevasat
4_5963258457783011774.mp3
10.07M
تصحیح یک پندار نادرست در باره حقّ الله
گفتاری کوتاه در دانشگاه
۶ تیر ۱۴۰۰
http://eitaa.Com/Rahevasat
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌺🌸
به مناسبت فرارسیدن عید بزرگ ولایت، عید سعید غدیرخم، دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می کند:
✳️ نشست هم اندیشی مجازی با موضوع:
بررسی ابعاد تاریخی و اجتماعی واقعه غدیر خم
✅ با حضور حجةالاسلام دکتر غلامی،استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🕚 سه شنبه، پنجم مردادماه 1400، ساعت 11 لغایت 12:30
🟢 دسترسی آنلاین به نشست مجازی از طریق لینک زیر:
meet.mui.ac.ir/hamandishi
🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼
تحلیل ابعاد تاريخي و جامعه شناختی غدیر
در نشست هم اندیشی که با شرکت استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، ابعاد تاریخی و جامعه شناختی غدیر بررسی گردید. در آغاز این نشست به سودمندی مطالعه تاریخ صدر اسلام با هدف به کار بستن آن در دوران معاصر و دریافت سنجه ها و معیارها برای نقد جامعه امروز اشاره کرد. سپس رویداد غدیر با سه رویکرد تاریخی، جامعه شناختی و پیام غدیر برای دوران معاصر مورد بررسی قرار گرفت.
در رویکرد تاریخی به نکات زیر اشاره گردید:
نکته نخست اینکه باید در گزارش غدیر به واقعیات اصلی بسنده کرد و هر گونه افزوده های ساختگی و فربه کردن آن نه تنها سودی ندارد بلکه موجب تضعیف اصل غدیر خواهد شد؛ مانند مبالغه در شمار جمعیت حاضر در غدیر که برخی تا ۱۲۰ هزار هم یاد کرده اند؛ در حالی که غدیر پژوهان بر این باورند که بر اساس آمار جمعیتی جزیره العرب، جمعیت حاضر در غدیر بین ۱۰ تا ۱۲ هزار بوده است. افزون بر اینکه سنجه و ملاک حجیت برای مسلمانان در غدیر اقدام ابلاغی رسول خداست نه شمار جمعیت.
نکته دوم پاسخ به این پرسش که چرا علی (ع) با وجود این همه تلاش های پیامبر (ص) و چراغ سبز های آن حضرت مبنی بر جانشینی، از رسیدن به قدرت باز ماند؟
این همان نگاه جامعه شناختی است که تاریخ پژوهان نیازمندند که به مطالعات بین رشته ای روی آورده و با یاری گرفتن از آنها به تحلیل صحیح دست یابند.
واقعیت آن است که با تمام تلاش های حضرت رسول (ص) هنوز جامعه گرفتار ناهنجاری های قبیله ای بود و تشکیل دولت فراقبیلهای بر خلاف عادت عرب بشمار می رفت. از سوی دیگر، مردم فقط پیامبر اعظم (ص) را رهبر آسمانی می دانستند و پذیرش استمرار این آسمانی بودن به عنوان امامت برای بسیاری یا قابل فهم نبود یا سخت پذیر بود.
افزون بر اینکه بیشتر مردم پس از فتح مکه مسلمان شده بودند. اسلام آنها فاقد کیفیت لازم و فهم و درک عمیق بود.
همچنین بسیاری از قریشیان تصور می کردند که نبوت پیامبر در راستای رقابت های قبیله ای بوده است. از همین رو خلیفه دوم میگفت علت باز ماندن علی (ع) از رسیدن به خلافت، این بود که مردم دوست نداشتند خلافت و نبوت در یک خاندان جمع شوند.
باید به این علت ها، حسادت قریشیان و دشمنی آنها با بنی هاشم را نیز افزود. نمونه های تاریخی فراوانی در این باره وجود دارد. شیخوخیت یا پیر سالاری یا جنتوکراسی نیز از دیگر موانع رسیدن علی علیه السلام به خلافت بود. شاهد تاریخی آن اینکه یکی از اصحاب پس از ماجرای سقیفه به علی(ع) گفت: تو جوان هستی و این ها که به قدرت رسیدند، پیران قومند و تو فاقد تجربه آنهایی.
در مجموع :
۱. مهاجران قریش
۲. انصار مدینه
۳. نو مسلمانان
۴. و شیعیان و طرفداران علی (ع)
چهار جریانی بودند که در آستانه رحلت پیامبر اکرم در مدینه با هم رقابت داشتند. در این رقابت ها، مهاجران قريش که از پیش برای تصاحب قدرت برنامه ریزی کرده بودند از دیگران سبقت گرفته و رقبای خود را حذف کردند. تحلیل تفصیلی مسئله را در فایل صوتی ذیل پیگیری فرمایید.
مسئله پایانی که در این نشست مطرح شد پیام امروز و معاصر غدیر یعنی اجرای عدالت بود؛ همان آرمان والایی که امام نخستین شیعه جانش را در راه تحقق آن فدا کرد. جامعه بشری علی (ع) را به عدالت می شناسد. یکی از رمز و رازهای جاودانگی آن حضرت، عدالت طلبی اوست. امروز ضروریترین و حیاتی ترین پیام غدیر برای ایران اسلامی، رفع تبعیض ها، بی عدالتی ها و اجرای دقیق عدالت است. مولا علی(ع) عدالت را موجب پویایی و زنده بودن جامعه بشری (العدل حیاة)، سپر دوام و بقای حکومت ها( العدل جُنّة الدُّول)، موجب فزونی برکات( العدل تتضاعف البرکات) و آبادانی شهرها ( ما عُمِرَت البلدان بمثل العدل)* دانسته است.
۵ مرداد ۱۴۰۰ برابر با
۱۶ ذی حجة ۱۴۴۲ق
http://eitaa.Com/Rahevasat
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
___________
* احادیث مذکور بر گرفته از کتاب غُرَر الحِکَم و دُرَر الکَلِم عبد الواحد آمُدی است که دربردارنده مجموعه کلمات قصار علی علیه السلام است.
جریان شناسی تحریفگران مناسک و نهضت عاشورا
عاشورا و مناسک آن سرمایه ارزنده ای است که در درازای تاریخ، آثار و برکات فراوانی داشته است. بنیانگذار این رسانه تأثیر گذار، امامان شیعه بوده اند که با ترغیب و تشویق به زیارت حسین (ع)، صدور روایات در فضیلت گریستن و در نتیجه تأسی به او، این رویداد با عظمت جریان ساز را در تاریخ جاودانه ساخته است.
عاشورا با این همه کارکردهای سودمند سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی، مانند هر چیز دیگری گرفتار آفت هایی شده است. امروز دو جریان در ایران این آفت ها و تحریفات را ترویج و گسترش می دهند. نگارنده بدون نام بردن از فرد یا نویسنده و گوینده ای، شاخصه های این دو جریان را که به باور نگارنده این سطور، با وجود ارادت و محبت به اهل بیت (ع)، گرفتار کج اندیشی و تحریف در مناسک و نهضت عاشورا شده اند، نوشته تا خواننده این نوشتار را در شناخت این جریان ها یاری رساند؛ چه این که یکی از راهکارهای رهایی از کج اندیشی ها، آگاهی مردم است. هر چه آگاهی ملّتی بیشتر باشد از فرهیختگی بالاتری برخودار خواهد بود.
الف) جریان نخست، جریانی است سنتی که نسبت به سیاست و حکومت بلاشرط است. در این نوشتار، شاخصه های این جریان را به صورت کوتاه نگاشته و خواننده محترم در صورت علاقه به آگاهی بیشتر، فایل سخنرانی که در دو قسمت 34 و 33 دقیقه تهیه شده استماع نماید.
ب) جریان دوم، سکولارهای مذهبی اند که قیام امام حسین (ع) را نفی می کنند. در فرسته بعدی به شاخصه ای این جریان پرداخته و فایل سخنرانی آن بارگذاری می شود.
الف) شاخصه های جریان سنتی تحریفگر عاشورا:
1. تأکید مبالغه آمیز بر عزاداری و اصرار بر گسترش آن. برخی از اینان بر این باورند که عزاداری افراط بردار نیست. این اندیشه برگرفته از اندیشه نادرست فاضل دربندی نویسنده کتاب اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات است که فلسفه آفرینش را عزای امام حسین (ع) می دانست. بدیهی است که عزاداری همچون هر هنجار دینی، افراط بردار است و باید قدر و اندازه آن حفظ گردد. هر گونه زیاده روی در عزاداری می تواند به اصل آن آسیب زده و پیامدهای منفی در عاشورا بوجود آورد.
2. دامن زدن به اختلافات مذهبی و توهین به مقدسات اهل سنت شاخصه دیگر برخی از منتسبان به این جریان است؛ مسئله ای که دودش به چشم مسلمانان و سودش نصیب دشمنان خواهد شد.
3. نقل مباحث سست، بی پایه و غیر علمی؛ بخصوص نقل خواب و معجزات. نگارنده بر این باور است که ائمه (ع) فقط برای اثبات امامت از معجزه یا کرامت بهره می بردند و لاغیر و سایر امور زندگی آنها مانند دیگر انسانها به صورت عادی و طبیعی بوده است. همین راز الگو بودن آنان است. درست است که این مطالب سست و بی پایه در برخی کتابها آمده ولی بر گویندگان، نویسندگان و ذاکران اهل بیت (ع) فرض است که پیش از روایت هر مطلبی، از درستی آن اطمینان حاصل کنند. نباید ارادت به اهل بیت (ع) ما را از درایت در روایات و حکایات غافل کند.
4. بسنده کردن به مناقب گویی بدون تحلیل و ارائه کارکردهای اجتماعی و عملی از دیگر شاخصه های این جریان است.
5. غلو در باره امامان شیعه و منتسبان به آنها. من معتقدم چه بسا مطلبی در گذشته برای تبلیغ و گسترش اسلام و تشیع سودمند بوده ولی امروز، نقل آن نه تنها بی فایده بلکه زیانبار است. این جریان آن مقدار که درباره قدرت جسمانی معصومان سخن می گویند از قدرت روحانی آنها غافلند؛ در حالی که فضیلت اصلی و قابل اقتدای پیشوایان دین، قدرت روحانی آنهاست نه توان جسمانی.
6. در این روزگار که جهان و ایران با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند، برخی از منتسبان به این جریان، با دستورات بهداشتی و پزشکی مخالفت می ورزند. گاهی شنیده می شود که از ورود افراد ماسک دار به جلسات جلوگیری می کنند با این استدلال نادرست که زیر خیمه امام حسین (ع) کسی کرونا نمی گیرد. این اندیشه ناصحیح ریشه در فکر ناروای دیگری در فلسفه امامت دارد. امام معصوم همانند قرآن برای هدایت بشر معرفی شده است نه برای شفای افراد از بیماری جسمی.
7. این جریان امامان شیعه را غیر قابل دسترس معرفی کرده و با تأکید بر جنبه ملکوتی آنان، بجای الگوسازی، اسطوره سازی می کند. این در حالی است که قرآن کریم پیامبر اعظم (ص) را اسوه معرفی کرده و امام حسین (ع) نیز فرموده: لکم فیِّ اسوه.
8. در جلسات این جریان احساسات و عواطف مذهبی بر عقلانیت و خردوری غلبه دارد. همین سبب شده است که فرصت فکر و تعقل را از مخاطب بستاند. عواطف مذهبی سرمایه ارزنده و مبارکی است که ریشه در مودّت به ذوی القربی دارد اما نباید این احساسات بر خردگرایی غالب گردد.(ادامه دارد)
http://eitaa.Com/Rahevasat
(ادامه فرسته قبلی)
9. توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) دو باور اصلی از باورهای مسلمانان بویژه شیعیان است. از ویژگی های این جریان غفلت از توکل و بسنده کردن به توسل است. این شیوه بهانه به دست بهانه جویان و مخالفان داده که شیعیان نسبت به توکل به خدا بی توجه اند و فقط به اهل بیت (ع) توسل می جویند. این در حالی است که در آثار عرفانی و اخلاقی علمای شیعه توجه ویژه ای به توکل شده است. آیات قرآن و احادیث هم به طور متوازن، مملو از توصیه به توکل به خدا و توسل به اولیای الهی است.
10. مهم ترین آسیب جریان یادشده، این است که چهره شیعه و امامان آن را تخریب می کنند؛ این در حالی است که خود امامان فرموده اند: کونوا لنا زیناً و لاتکونوا علینا شیناً.
11. در این جریان، نام حسین (ع) بر مرام حسین (ع) غلبه دارد، همچنان که پوسته دین بر هسته آن غالب است؛ در حالی که نام زیبای امام برای اقتدا به مرام اوست و عمل به پوسته دین برای ره یافتن به هسته مرکزی آن است. هسته مرکزی و گوهر دین از نظر اجتماعی، عدالت و از نظر فلسفه آفرینش، ایمان با معرفت و عبودیت است. هسته مرکزی عاشورا، عدالت، مبارزه با ستم، آزادگی و حرّیت، عزّت و زندگی اخلاقی و معنوی است.
12. تکفیر منتقدان و متهم کردن آنان به وهابیت شیعی از دیگر مؤلفه های این جریان است. در حالی که امام صادق (ع) فرمود: دوست داشتنی ترین برادر دینی نزد من کسی است که عیوب مرا به من هدیه دهد. به قول جناب سعدی:
به نزد من آن کس نکوخواه توست
که گوید فلان چاه در راه توست
هر آن کس نگویند عبیش به پیش
هنر داند از جاهلی عیب خویش
در مجموع شاخصه های این جریان دو پیامد منفی دارد: نخست این که توده های ارادتمند به اهل بیت (ع) را عوام و خرافاتی بار می آورد. دوم: تحصیلکردگان و خردورزان را دین گریز بلکه دین ستیز می نماید.
01/06/1400
14 محرم الحرام 1443
http://eitaa.Com/Rahevasat
2021۰۸۲۱_۲۰۳۳۴۴.mp3
41.82M
جریان شناسی تحریفات مناسک و نهضت عاشورا در ایران( قسمت نخست)
http://eitaa.Com/Rahevasat
2021۰۸۲۲_۲۰۳۳۳۲.mp3
40.62M
جریان شناسی تحریفات مناسک و نهضت عاشورا در ایران (قسمت دوم)
http://eitaa.Com/Rahevasat
✅ *مدرسه پژوهشی یک قرن با حسین(ع)*
🔸 *حجت الاسلام دکتر علی غلامی دهقی*
✏ *دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان *
📌 *عنوان ارائه: جریان شناسی تحریفگران مناسک و نهضت عاشورا )*
◀️ *به میزبانی دکتر سعید غفاری*
🗓 *زمان: سه شنبه 30 شهریورماه ۱۴۰۰*
🔺 *پیوند جهت ورود: https://vc.isu.ac.ir/ch/arbaeen-school*
1_1180813986.m4a
18.06M
فایل صوتی مدرسه پژوهشی یک قرن با حسين
اولویت ها را تباه نکنیم!!!
یکی از مسائل ضروری در جامعه، شناخت و رعایت اولویت ها در زندگی فردی و اجتماعی و در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دینی است. آگاه نبودن نسبت به اولویت ها که پیامد طبیعی آن تشخیص ندادن و رعایت نکردن آنها است، آسیب های زیادی به جامعه انسانی وارد می کند.
در روایتی امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید:
مَنِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِ الْمُهِمِ ضَيَّعَ الْأَهَم( تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 477)
یعنی کسی که به امور غیر مهم مشغول شود از امور مهم تر باز می ماند و آن را تباه می سازد.
نمونه را در قرآن می توان به ماجرای فخرفروشی برخی اطرافیان رسول خدا (ص) اشاره کرد که آب دادن به حاجیان و تعمیر مسجد الحرام را به رخ دیگران از جمله علی (ع) می کشیدند. اینان دیرتر از دیگر یاران رسول خدا (ص) اسلام را پذیرفته و از جهاد در راه خدا باز مانده بودند. خداوند در آیه 19 سوره توبه به این ماجرا اشاره کرده و می فرماید: أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لايَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّه. یعنی با این که دو اقدام سقایی زائران خانه خدا و آبادانی مسجد الحرام کار خوبی اند، اما نزد خداوند، با ایمان به او و قیامت و جهاد در راه خدا مساوی نیستند.
سیره علمای زمان شناس نیز تقدّم اولویت ها بوده است. در شرح حال حاج آقا رحیم ارباب آمده است كه روزي شخصي كه عازم سفر زيارت بود، برای تودیع و خداحافظی خدمت ایشان رسید. آقا پرسيدند: شما در منزل حمام يا وسيله ديگري براي تأمين نظافت و تطهير خود و زن و بچه هاتان داريد؟ او گفت: نه خير. ايشان فرمودند: به نظر مي آيد كه آن مقدّم بر سفر مستحب زيارت باشد. (این قضیه مربوط به دورانی است که بسیاری از مردم در خانه حمام خصوصی نداشتند). (خلیل رفاهی، گردش ایام، ص 218)
امروز اولویت ملت بزرگ ایران برای مسئولان، اجرای عدالت، رفع و دفع تبعیض و فساد و حلّ مسائل معیشتی و اقتصادی است. پرداختن تریبون داران فرهنگی جامعه به هرگونه مسئله فاقد اولویت، بخصوص مسائلی که آسان سازی دین را به سخت سازی تبدیل کند و پوسته و ظاهر دین را بر هسته و باطن آن مقدّم بدارد و بهانه بدست مخالفان و بهانه جویان دهد، مصداق سخن علی (ع) است که هر کس به امور غیر مهم بپردازد مسائل مهم تر را تباه می سازد.
همچنین از دیدگاه علی (ع) از نشانه های ضعف و سقوط دولت ها، تباه کردن اصول (تضییع الاصول) و چسبیدن به فروع (التمسک بالفروع) است. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص 342)
http://eitaa.Com/Rahevasat
علی غلامی دهقی
2021۱۱۲۱_۱۲۰۹۱۰.mp3
8.45M
اولویت ها را تباه نکنیم!!!
سخنرانی کوتاه در مسجد دانشگاه
۳۰ آبان ۱۴۰۰
http://eitaa.Com/Rahevasat
سودمندی های کتاب و کتاب خوانی
هفته کتاب و کتابخوانی گذشت و بیشتر افراد جامعه ما همچنان مشغول پرسه زدن در فضای مجازیند. هر چند سودمندی استفاده از ابزارهای الکترونیک و فضای مجازی را نمی توان نادیده گرفت و مطالعه دیجیتال را هم باید گونه ای کتابخوانی بشمار آورد؛ امّا با اندکی دقّت و تأمل، فواید کتاب خوانی بیش از صرف وقت برای فضای مجازی است.
نکته مهم این که کسانی که دارای تخصص بوده و از سواد رسانه ای برخوردارند کمتر از فضای مجازی آسیب می بینند بلکه می توانند سودرسان باشند امّا افراد فاقد تخصص و سواد رسانه ای، متاسفانه فقط آنچه را دیگران با اهداف خاص نوشته یا تهیه کرده اند، فوروارد می کنند؛ بدون این که به آسیب هاي چنین کاری توجه داشته باشند. برای این دسته اخیر به طور قطع، کتابخوانی سودمندتر از فضای مجازی است.
به باور نگارنده موارد ذیل از سودمندی های کتاب و کتابخوانی است:
1. انسان ها برای موفقیت در زندگی نیازمند به مشورتند. مطالعه کتاب مشورت کردن با خردمندان و اهل فکر و تجربه جهانی است.
2. انسان ها کمال جویند. کتابخوانی یکی از بهترین ابزارها برای کمال انسان هاست.
3. جامعه بشری همیشه از افراط و تفریط در رنج بوده است. کتاب خوانی می تواند انسان ها را افراط و تفریط در امان بدارد.
4. شایعه و تصمیمات احساسی و غیر عقلانی در زندگی اجتماعی از علل آسیب رسان به جامعه بشری است. اهل مطالعه و کتابخوان ها از شایعه پذیری و از تصمیم های احساسی و غیر عقلانی در امانند.
5. مطالعه کتاب، مهارت انتقاد پذیری و حسن استماع یا مهارت گوش دادن را در جامعه افزایش می دهد. این ویژگی نقش زیادی در زندگی مسالمت آمیز و مدارای همنوعان با یکدیگر دارد.
6. ذکر و فکر در میان کتابخوان ها همراه و همزاد یکدیگرند. سودمندی که قرآن کریم آن را از صفات اولوا الألباب شمرده است. ( یذکرون ... و یتفکرون ... آیه 191 آل عمران)
7. مطالعه کتاب موجب می شود انسان ها اظهارنظر کارشناسانه داشته و از اظهارنظر در مسائلی که تخصص ندارند، پرهیز کنند. همچنین پرهیز از داوری و قضاوت شتابزده و عجولانه را می توان از سودمندی کتابخوانی بشمار آورد.
8. رعایت قاعده زرّین انصاف در گفتگوها و اظهار نظرها و ادب در گفتار و رفتار از دیگر سودمندی های کتابخوانی است.
9. لذت مطالعه و پی بردن به سودمندی کتابخوانی می تواند این نیاز را که خرید کتاب بخشی از سبد هزینه خانواده است، پذیرفتنی نماید.
10. کتابخوانی هم مهارت و توانمندی افراد را در نگارش افزایش می دهد، هم کاربرد واژه های فراوان برای سخن گفتن و دایره لغات را در گفتار و نوشتار آسان می سازد.
11. بروز بودن، افزایش قدرت تحلیل و از قافله فرهنگ و تمدن بشری عقب نماندن از سودمندی های کتابخوانی است.
12. با مطالعه و کتابخوانی، انسان می تواند تشخیص دهد چه کتاب هایی ارزش خواندن دارند. در گذشته می گفتند هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد؛ امّا امروز به دلائل فراوان هر کتابی ارزش خواندن ندارد. افزون بر این، با مطالعه یک کتاب، با دهها کتاب دیگر نیز آشنا می شویم.
13. کتابخوانی درکاهش فعالیت و وقت گذرانی با ابزارهای الکترونیک و پرسه زدن بی هدف در فضای مجازی نقش بسزایی دارد. همچنین راهنمای مناسبی برای استفاده بهینه از ابزارهای الکترونیک است.
14. سودمندی پایانی کتابخوانی، تبدیل افراد دارای اطلاعات سطحی و عمومی به شخصیت های فرهیخته و عمیق است.
یکم آذر ۱۴۰۰
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
http://eitaa.Com/Rahevasat
✅به همت بسیج اساتید، معاونت فرهنگی و دانشجویی و بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران و با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
✅گفتمان با موضوع : آسیب شناسی مبانی تاریخ وسیره اهل البیت (ع)
🎤سخنران : حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی غلامی دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🔷 لینک شرکت در جلسه
https://gl.iauda.ac.ir/b/adm-iib-se6-jix
💥زمان برگزاری : یکشنبه ۷و ۱۴آذر ماه ساعت ۱۳ ✅به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا می شود.
=======
امیر احمدی:
امیر احمدی:
✅به همت بسیج اساتید، معاونت فرهنگی و دانشجویی و بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران و با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
✅گفتمان با موضوع : جریان های فکری شیعه امامیه در سده های نخستین
🎤سخنران : حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی غلامی دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🔷 لینک شرکت در جلسه
https://gl.iauda.ac.ir/b/adm-iib-se6-jix
💥زمان برگزاری : یکشنبه ۱۴آذر ماه ساعت ۱۳ ✅به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا می شود.
=======
تأملی در ادعای دین انسانیت
از دیرزمان یک ادّعا در جامعه از سوی برخی سکولارها مطرح بوده که ما به جایی دین، انسانیت را قبول داریم. به تعبیر دیگر دین ما انسانیت است؛ گزاره ای که بسیار مغالطه آمیز و ظاهری شیک و مدرن دارد و در ظاهر عقلانی به نظر می رسد. چنانچه در گفته ها یا نوشته های چنین مدّعیانی دقّت کنیم، دانسته می شود منظور آنها، انسانیت در برابر حیوانیت نیست، بلکه منظور انسانیت در برابر خداپرستی و انجام مناسک دینی است.
به برخی از سکولارهای مشهور ایرانی نسبت داده شده که نوشته اند: "دنیا زیباتر می شد اگر انسانها بجای دین، به انسانیت معتقد بودند. انسانیت چیزی است فراتر از ادیان. انسانیت مهربانی است و نماز
و دعا و روزه ندارد. انسانیت گاهی یک لبخندست که به کودک غمگینی هدیه می کنید".
از این جمله دانسته می شود که مراد مدعیان از انسانیت، ترک مناسک دینی است، به این بهانه که ما فقط غم خلق را داریم؛ در حالی که انسان مومن، که همان انسان عاقل و خردمند است، به همان میزان که درد خدا دارد، درد خلق خدا را نیز دارد. نکته ای که در بسیاری آیات قرآن به آن تصریح شده است. دقت در بسیاری از آیات قرآن، به ویژه اوصاف نمازگزاران در برخی آیات، درهم تنیدگی درد خدا و درد خلق آشکار می شود.( سوره المعارج، آیه ۲۲ تا ۳۴)
بنابراين باید یادآور شد که دینداری تقابلی با أخلاق مداری و نوع دوستی ندارد بلکه رعایت مکارم اخلاق و همدردی با همنوعان، عین دینداری و از آموزهای أصيل دینی است.
نفی ارتباط انسان با خدا از سوی مدعیان دین انسانیت، نفی عواطف انسانی را بدنبال دارد. به تعبیر قرآن کریم فراموشی خدا سبب فراموشی خود و پیامد آن زیان و خسران بشر است.(سوره حشر، آیه ۱۹)
دین انسانیت که برای نخستین بار از سوی آگوست کنت (1798-1857م) مطرح شد، نوعی انسان محوری در برابر خدا محوری است که نفع خود را در نفع دیگران می بيند. راسل (1872-1970م) می گفت: "من گاو همسایه را نمی دزدم تا او هم گاو مرا ندزدد". مفهوم این جمله آن است که اگر همسایه توان دزديدن نداشت، دیگر من پایبند به آن نیستم که گاو او را ندزدم. در حالی که دین به ما می آموزد که چه همسایه همنوع توان دزدی داشته باشد یا نه، از مؤمن نباید چنین رفتار خلاف فطرت انسانی سربزند. حال قضاوت با خواننده محترم این نوشتار است که کدامیک را فراتر بداند: دین اسلام یا دین انسانیت را؟
۱۵ آذر ۱۴۰۰
#علی_غلامی_دهقی_فریدنی
http://eitaa.Com/Rahevasat
1_1340278832.mp3
7.42M
تأملی در دین انسانیت
گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۱۵ آذر ۱۴۰۰
http://eitaa.Com/Rahevasat
🔰 نشست علمی برخط «دانش تاریخ، از سودمندی عمومی تا سودمندی تخصصی در حوزه های علمیه دوران معاصر»
🌺 حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
🔸 یکشنبه ۳ بهمن ۱۰ صبح
🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
http://eitaa.Com/Rahevasat
دانش تاریخ، از سودمندی عمومی تا سودمندی تخصصی در حوزه های علمیه دوران معاصر
روز یکشنبه 3 بهمن 1400 نشست برخط(آنلاین) با عنوان « دانش تاریخ، از سودمندی عمومی تا سودمندی تخصصی در حوزه های علمیه دوران معاصر» به میزبانی دانشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد. با توجه به این که دانش تاریخ در میراث علمی مسلمانان از مهم ترین رشته های علمی در تمدن اسلامی به شمار می رود، احیای این دانش در دوران معاصر ضروری است. چکیده مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست به قرار ذیل است. در آغاز، چهار نکته به عنوان کلیات و مباحث مقدماتی مطرح گردید که عبارتند از:
1. لازم است تاریخ به عنوان یک دانش در حوزه های علمیه برسمیت شناخته شود. اگر پذیرفتیم که تاریخ علم است مانند هر دانش دیگری نیاز به معلّم دارد. بر خلاف گذشته که تاریخ در طبقه بندی علوم بشمار نمی رفت، امروز این دانش از علوم کاربردی و اجتماعی است.
2. تقسیم علوم به عالی، متوسط و دانی به پیشرفت دانش در تمدن اسلامی در بسیاری از رشته های علمی آسیب زده است. هر دانشی که جامعه به آن نیازمند است، می تواند عالی باشد. از سوی دیگر هرکس دانشی را تحقیر کند، به باور نگارنده مزه هیج دانشی را نچشیده است. تاریخ می تواند بهترین خادم دین باشد.
3. غیرحضوری کردن و به حاشیه راندن دانش تاریخ در حوزه های علمیه نه تنها برای حوزه ها سودمند نیست، بلکه زیانبار است. نقل است زمانی که علامه امینی کتاب گرانسنگ الغدیر را می نوشت، برخی از علما از کمک مالی برای انتشار آن دریغ می کردند، با این استدلال که برای چاپ شعر هزینه کنیم. در حالی که امروز این کتاب مایه افتخار و سربلندی شیعه است.
4. یک سوم آیات قرآن در مورد تاریخ، سرگذشت اقوام، ادیان، پیامبران و تمدن های پیشین است. امام علی (ع) نیز در نهج البلاغه فراوان به عبرت گیری از تاریخ فراخوانده است. در این باره می توان به کتاب «حرکه التاریخ عند الامام علی (ع) نوشته محمدمهدی شمس الدین مراجعه نمود. حال چگونه حوزه ای که خود را پیرو قرآن و امیر مؤمنان علی (ع) می داند، این گونه دانش تاریخ را به حاشیه می راند؟!
اما در باره سودمندی تاریخ برای حوزه های علمیه
1. آگاهی تاریخی برای عموم مردم برای ویژه مبلغان دینی سودمند است؛ چه این که بیش از نیمی از مطالبی که مبلغان دینی مطرح می کنند یا تاریخی اند یا ارتباط مستقیم با تاریخ دارند. بنابراین شناخت تاریخ می تواند بر فرهیختگی جامعه بیفزاید.
2. دفاع متقن، مستدل و مستند از باورهای مذهبی نیازمند آشنایی با تاریخ بخصوص تاریخ اسلام و تشیع است. ضعف ناآشنایی با تاریخ در سخنان برخی از مبلغان و حتی برخی علما کاملا مشهود است. این ضعف منجر به سوء تبلیغ در دین می گردد. نمونه را می توان به سخنان خطیبی اشاره کرده که می گفت در ماجرای غدیر خم از سراسر جهان اسلام از جمله عراق، شام و مصر حضور داشتند؛ در حالی که اگر این سخنران آشنایی ابتدایی با تاریخ صدر اسلام داشت می دانست که در سال دهم هجرت که رویداد غدیر رخ داده هنوز اسلام از جزیره العرب بیرون نرفته بود. نمونه دیگر استناد یک سخنران برای اثبات در داشتن خانه حضرت زهرا (س) به دزدی فضیل بن عیاض و رفتن از پشت بام، با این استدلال که اگر خانه ها در نداشتند، چرا فضیل از پشت بام می رفت!!!! در حالی اوّلاً فضیل بن عیاض در قرن دوم هجری می زیست یعنی یکصد و پنجاه سال با دهه نخست هجری فاصله زمانی دارد. ثانیا فضیل در این دوران در مروخراسان و در منطقه بین سرخس و ابیورد می زیسته است نه در جزیره العرب. بنابراین پاسخگویی به سوالات و شبهات امروزی با افزایش تهاجم فرهنگی ، ضرورت آشنایی با تاریخ را دوچندان می نماید.
3. از مهمترین سودمندی آگاهی تاریخی، افزایش رواداری و بردباری مذهبی در میان مسلمانان و شیعیان است؛ مسئله ای که امروز جهان اسلام بسیار به آن محتاج است. هر چه یک فرد دیندار با تاریخ تحولات فکری و سیاسی جهان اسلام آشناتر باشد، ظرفیت و تحمل پذیری او نیز افزایش می یابد. این مهم در تقریب و اتحاد مسلمانان نیز نقش بسزایی دارد.
4. دانش تاریخ، بخصوص تاریخ علم با علوم رایج در حوزه مانند فقه، اصول، فلسفه، کلام، حدیث و تفسیر پیوند ناگستنی دارد. طلاب و دانشجویان این رشته های علمی باید تاریخ فقه و فقها، تاریخ فلسفه و کلام، تاریخ حدیث و تاریخ تفسیر را فراگیرند. حتی آشنایی با تاریخ عصر جاهلیت نیز در فهم بهتر این دانش ها کمک رسان است.
5. بیشتر مورخان مسلمان در مقدمه آثار تاریخی خود به فواید و سودمندی تاریخ اشاره کرده اند. از جمله این که آگاهی از تاریخ به مثابه مشورت با عقلا و خردمندان جهان است.
6. با توجه به باور پیوند دین و سیاست، هیچ کس به این علم نیازمندتر از ارباب فرمان نیست. چه کسانی که مستقیم مسئولیت سیاسی می پذیرند و چه افرادی که در عرصه نظری وارد مباحث سیاسی می شوند، نیازمند آگاهی از تاریخند. با آگاهی تاریخی، عقل و درایت و تدبیر نیز افرایش می یابد. به تعبیر برخی، تاریخ مکتب فرزانگی و کشورداری است.
7. هویت یک ملت به آگاهی تاریخیش از تاریخ دین و سرزمین اوست. هر چه آگاهی تاریخی بیشتر، هویت ملی و دینی نیز تقویت خواهد بود.
http://eitaa.Com/Rahevasat
خديجه (س)، دستیار صادق پیامبر خاتم(ص)
(باز نشر)
دهم ماه مبارك رمضان روز درگذشت خديجه همسر پيامبر اعظم (ص) و مادر فاطمه (س) است. سال رحلت این بانوی بزرگ اسلام را دهم بعثت و سه سال پیش از هجرت نوشته اند.(تذکره الخواص،ص ۲۷۴) در پاسداشت اين بانويِ جاودانه تاريخ، چند نكته تقديم مي دارد:
1. خديجه پيش از اسلام در دوران جاهليت به طاهره شهرت داشت( طبقات الکبری، ج۸،ص۱۲)؛ يعني زني پاك و پاكيزه، هم پاكيزگي اخلاقي، هم جسمي. سبب شهرت آن است که رفتارهایی که زنان جاهلیت انجام می دادند، او ترک می کرد. شاخصه اي كه هم در دوران جاهليت مورد احترام، هم در دوران مدرن، مورد نياز است. همين راز جاودانگي و فرازماني اوست. زنان و مردان امروز در دوران معاصر بيش از هر زماني، نيازمند گمشده اي همچون طهارتند.
2. مورخان، خديجه را زني با هوش و خردمند، با اراده، شریفه، دارای اخلاق فاضله(طبقات الکبری،،ج۱،ص۱۳۱)، توانمند در ضبط و ثبت كارهايش و داراي مديريت عالي در امور اقتصادي دانسته اند. از اين رو، افزون بر طاهره بودن، به وي لقب «سيده قريش» دادند. (دانشنامه فاطمي (س)، ج 1،ص 79). در منابع کهن آمده است : پیامبر اعظم(ص) به او عشق می ورزید، احترامش می کرد و در تمام امور با وی مشورت می نمود. "و کانت وزیر صدق" او دستیار صادقی برای آن حضرت بود.( تذکره الخواص، ص ۲۷۲)
3. با اين كه زني ثروتمند و مرفّه بود و بسياري از اشراف، خواهان ازدواج با او بودند، امّا به همه آنها پاسخ منفي داد و محمد امينِ (ص) نادار و با معنويت و اخلاق را بر ثروتمندان قریش ترجيح داد.
4. خديجه نخستين زني است كه به محمد امين (ص) ايمان آورد و او را در حالي كه ديگران تكذيب مي كردند، تصديق نمود و غبار از چهره اش زدود. به همين سبب او را صدّيقه ناميده اند(ابن كثير،البدايه و النهايه، ج2، ص 74) شبيه مريم (س) كه قرآن كريم (مائده/ 75) او را صدّيقه معرفي كرده است. خديجه يكي از مصاديق بارز «السّابقون السّابقون اولئك المقرّبون» است. رسول خدا (ص) او را یکی از چهار زن بهشتی معرفی کرد.(الاستیعاب، ج ۴، ص۳۸۳)
5. نخستين همسر پيامبر (ص) تمام ثروت و دارائي خود را در راه اهداف بعثت هزينه كرد. بخصوص زماني كه بني هاشم در تحريم اقتصادي و اجتماعي در شِعب ابي طالب محاصره بودند، خديجه از هيچ گونه حمايت مالي دريغ نكرد.( ذهبي،تاريخ الاسلام، ج 2، ص 117) با اين كه مي توانست در قبيله خود بماند و زندگي مرفّهي داشته باشد، امّا او تمام اموالش را در راه خدا و گسترش اسلام هزينه كرد.( تاريخ يعقوبي، ج2، ص 31) برخي مفسّران گفته اند : آيه« وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى» (الضحي/ 8) يعني « و تو را فقير يافت و بىنياز نمود»، به حمايت مالي خديجه از پيامبر اشاره دارد.(مجمع البيان، ج10، ص 384) او بهترين الگوي رزمايش مؤاسات و همدلي با محرومان است.
6. پيامبر اعظم (ص) بسيار به خديجه عشق مي ورزيد و تا او زنده بود با زن ديگري ازدواج نكرد. پس از درگذشت او نيز به وی وفادار بود و فراوان از او ياد مي كرد و مي فرمود: كجاست مانند خديجه؟(اربلي، كشف الغمه، ج1،ص 370) هر گاه او را ياد مي كرد بيادش مي گريست. به احترام او، با دوستان و خويشاوندانش بسيار مهرباني مي كرد. هر گاه گوسفندی ذبح می کرد، بخشی از آن را برای دوستان خدیجه می فرستاد.(تذکره الخواص، ص ۲۷۳) سال درگذشت او را كه اندكي پيش از درگذشت عمويش ابوطالب رخ داد،"عام الحزن" نام نهاد. فقدان این دو شخصیت تاثیرگذار در صدر اسلام را مصیبتی بزرگ برای امّت اسلام نامید.(تاریخ یعقوبی،ج۱،ص۳۵۵)
7. خديجه (س) در گفتار و کردار ثبات كرد كه جنسيت (زن يا مرد بودن) فقط در چارچوب زندگي زناشوئي و عمل کردن به مسئولیت پدری و مادری است؛ اما عيار انسانها فارغ از جنسيت، با انسانيت سنجيده مي شود و انسانيت مذكّر و مؤنّث نمي شناسد. إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم (الحجرات/ 13)
۱۳۹۹/۲/۱۴
http://eitaa.Com/Rahevasat
توازن اندیشه و رفتار در سیره امام حسن مجتبی(ع)
در گفتگو با ایکنا، خبرگزاری بین المللی قرآن
سیره امام حسن(ع)، توازن میان اندیشه و رفتار بود.
https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4049917/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%D9%86%D8%B9-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%88-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF
۲۸ فروردین ۱۴۰۱
۱۵ رمضان المبارک ۱۴۴۳
http://eitaa.Com/Rahevasat
علی غلامی دهقی فریدنی