eitaa logo
راه وسط( علی غلامی دهقی فریدنی)
363 دنبال‌کننده
103 عکس
63 ویدیو
25 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 آیا شیعیان امام حسین(ع) را به شهادت رساندند؟ ✍ علی غلامی دهقی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ از گذشته تاکنون این سؤال مطرح بوده که چه کسانی امام حسین (ع) را به شهادت رساندند؟ ❇️ شیعه ستیزان پاسخ می دهند شیعیان او را کشتند. آنها این گونه استدلال می کنند که کوفیان شیعی مذهب بودند. آنان به امام نامه نوشتند و با وعده یاری رساندنش، او را به کوفه دعوت کردند. از سوی دیگر، کوفیان شیعه مذهب بودند که در کربلا به جنگ امام رفتند و او را در نهایت قساوت و سنگدلی کشتند. اکنون نیز هم آنان به سوگ او نشسته و عزاداری می کنند. بنابراین، خود کرده را تدبیر نیست. 🔴 در پاسخ شبهه یاد شده باید گفت: 1⃣ درست است که کوفه پایگاه تشیع بوده است؛ ولی اوّلاً همه کوفیان شیعه نبودند. 2⃣ ثانیاً کسانی که به امام نامه نوشته و او را دعوت کردند که به کوفه بیاید، انگیزه های گوناگونی داشتند. برخی نامه نگاران شیعه خالص بودند و نوشته بودند ما امام نداریم. ولی برخی نامه نگاران، فرصت طلبانی بودند که برای رسیدن به قدرت به چنین اقدامی دست زدند. آنها به صراحت نوشتند که میوه ها به ثمر نشسته و زمان چیدن آنهاست. اینان کوفی تباران اموی مسلک بودند. 3. شکل گیری کوفی تباران اموی مسلک( عثمانی مذهبان) از این قرار است که پس از کشته شدن عثمان، جهان اسلام به دو گروه شیعه علی (ع) و شیعه عثمان تقسیم شده بود. عثمانی مذهبان با علی (ع) دشمنی داشتند و در ادامه همین عداوت در کربلا به جنگ فرزندش حسین (ع) آمدند. شاهد آن که، وقتی دو طرف به میدان می آمدند یکی رجز می خواند: اِنّی علی دین علیّ (ع) و دیگری می گفت: اِنّی علی دین عثمان. بنابراین عثمانی مذهبان کوفه در کربلا به جنگ امام حسین (ع) آمدند و او را به طرز فجیعی به شهادت رساندند. آنان به بهانه خونخواهی عثمان، آب را بر حسین (ع) و یارانش بستند. تفصیل بحث در پوشه شنیداری فوق قابل پیگیری است. http://eitaa.Com/Rahevasat
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۷) 💥 ضرب المثل «الکوفی لا یوفی [ای لا یفی] یا کوفی وفا ندارد» یک غلط مشهور و مخالف گزارشات تاریخی است. 💥 کوفیان امام حسین (ع) را نکشتند و عثمانیه قاتلان سید الشهدا (ع) هستند. ✍️ به قلم: محمد اسفندیاری 🔴 مهمترین علت وقوع عاشورا و تنها ماندن امام حسین (ع) تغییر حاکم کوفه از نعمان بن بشیر به ابن زیاد بود؛ تغییری که به زیان امام حسین (ع) تمام شد. یزید در اقدامی غیر مترقبه، نعمان را عزل و و ابن زیاد را با حفظ سمت حاکم کوفه کرد. با این تغییر، وضع کوفه دگرگون شد. 🔴 ابن زیاد با سلاح زر، زور و تزویر کوفه را از امام جدا کرد. مختار را با زندانی کردن، هانی و مسلم را با کشتن و کوفیان را با پخش شایعه دروغ این که سپاه شام در راه است. این شایعه چنان وحشتی در کوفه افکند که شیعیان مسلوب الاراده و گرفتار استسباع شدند. استسباع جنگ روانی است که انسان ناگهان با دیدن حیوانی درنده (سبع) مواجه شده و چنان خود را ببازد که بی اختیار شود‌. 🔺 مختصر اینکه مهمترین عامل تنها ماندن امام حسین (ع) اولا؛ تغییر حاکم کوفه ثانیا؛ استسباع و ترویج شایعه فراگیر و هولناک حمله سپاه خونریز شام در کوفه. اولی غیر قابل پیش بینی و دومی غیر قابل راستی آزمایی. اینجا بود که رابطه رهبر و کوفه قطع و امام در کربلا تنها و شیعیان پراکنده شدند. 🔻 بیافزاییم که امام حسین ع به کوفه نرسیده بود که در کربلا محاصره شد و راه های پیوستن شیعیان را به رویش بستند. اگر امام به کوفه می رسید و راه های پیوستن به امام هموار بود، قطعا یاورانی بسیار می یافت. ابن زیاد، «حُصَین بن نُمَیر» را با چهارهزار سواره به خارج کوفه فرستاد و آنها راه میان «قادسیه» و «خفان» را از یک سو، و راه میان «قادسیه» و «قُطقُطانه» را از سوی دیگر بستند تا از رفتن کوفیان به سوی کربلا جلوگیری کنند. 🟢 خلاصه آنکه اینکه عاشورا نگاران، همه شیعیان کوفه را محکوم می کنند که امام حسین (ع) را تنها گذاشتند و بی وفا هستند، حکمی کلی و تعمیم نابجا و «کوفی وفا ندارد» یک غلط مشهور و از مشهورات بی اساس است. 📚 برشی از کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا»، محمد اسفندیاری، نشر نی، چاپ اول صص۱۹۳ و ۲۶۰. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J http://eitaa.Com/Rahevasat
🔸حکم پخش صدای سخنرانی و مداحی از بلندگوی مسجد و حسینیه ⁉️ آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‌باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل مسجد و حسینیه باشد. 🆔 @khamenei_ahkam http://eitaa.Com/Rahevasat
🏴 حسین(ع)، الگوی جاودانه ✍ علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نیازهای فطری انسان، نیاز به الگو و سرمشق زندگی است. نسل امروز گرفتار بحران هویت است. عاشورای حسینی می تواند نجات بخش او از این بحران ویرانگر باشد. عاشورا نمونه عینی و عملی انسان کامل و مجاهدی است که انسان امروز می تواند با نزدیک شدن به او به یک شخصیت کمال یافته دست یابد. امام حسین(ع) در کربلا هنگام رویارویی با سپاه حرّ، آنها را این گونه خطاب کرد : رسول خدا (ص) فرمود هر کس سلطان ستمگری را ببیند که پایبند به حلال و حرام الهی نیست ولی در برابر او سکوت کند، جایگاهش جهنم است. امام در ادامه فرمود: "لکم فیّ أسوة " یعنی من برای شما، الگو و نمونه ام. از این رو، هر گونه تحلیل و روشنگری عاشورا بدون الگو معرفی کردن امام حسین(ع)، تحريف عاشورا به شمار می آید. الگو بودن سید الشهدا(ع) از محکمات عاشوراست. عاشورا قابلیت فرازمانی و فرامکانی دارد؛ به همین دلیل هر گونه تحلیل قبیله ای و قومی از عاشورا، تحريف دیگری از آن است‌. زیارت عاشورا مرزبندی خوبی برای الگویابی ارائه می دهد‌. مرزبندی اسلام آل محمد(ص) با اسلام آل ابی سفيان. زیارت عاشورا که مرامنامه شیعه در عصری اموی و عباسی بوده است، منطق دینی آل محمد(ص) با منطق دینی آل ابی سفيان را از یکدیگر جدا می کند. منطق دینی عاشورائیان، منطق راستی، درستی، فراقومیتی، اخلاق مداری، عدالت طلبی و مبارزه با ظلم و تبعیض و فساد است. در حالی که منطق دینی آل ابی سفيان، ظلم و ستم، فریب و تزویر، قومیت گرایی، تحريف و گسترش فساد و تبعيض بود. حسین و عاشورایش، موتور محرّک جاودانه بر ضدّ سلطه طلبان اموی مسلک در درازای تاریخ است. این است الگوی جاودانگی و اقتدای به سالار شهیدان. (توضیح بیشتر در پوشه شنیداری ذیل که سخنرانی ظهر عاشورای این بنده خدا در حسینیه حضرت ابو الفضل(ع) اصفهان(دهق فریدن )قابل پیگیری است). ۱۰ محرّم الحرام ۱۴۴۶ ۲۶ تیر ۱۴۰۳ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۳۹۵۵-۰۷۱۶۲۴.mp3
37.29M
🏴 حسین(ع)، الگوی جاودانه 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سخنرانی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) اصفهان( دهق فریدن ) ۱۰ محرّم الحرام ۱۴۴۶ ۲۶ تیر ۱۴۰۳ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۲۰۰۰۰۷-۰۷۲۲۲۴.mp3
40.68M
🌹لغزشگاه های دینداری در دوران معاصر ✅جلسه اوّل: شکّ 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۲۰۰۳۳۲-۰۷۲۳۲۴.mp3
42.69M
🌹لغزشگاه های دینداری در دوران معاصر ✅جلسه دوّم: شکّ و شرک 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۲ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷ محرم الحرام ۱۴۴۶ http://eitaa.Com/Rahevasat
🏴 امامان شیعه و سیاه پوشی در سوگ امام حسین (ع) ✍ علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پرسش: ✅ آیا امامان شیعه (ع) در سوگ امام حسین (ع) سیاه می پوشیدند؟ دیروز یکی از متدینین از طریق ایتا از بنده پرسیده است: امامان شیعه (ع) چند روز برای امام حسین (ع) لباس سیاه می پوشیدند؟ پاسخ : ❇️ در این که امامان شیعه و به پیروی از آنها، شیعیان در سوگ امامان (ع)، بخصوص سالار شهیدان امام حسین (ع)، سیاه می پوشیدند، تردیدی نیست. شواهد تاریخی فراوانی نشانگر سیاه پوشی در سوگ امامان شیعه است. نمونه را می توان به سیاه پوشیدن امام حسن (ع) پس از شهادت امیرمؤمنان علی (ع)) و سیاه پوشیدن زنان بنی هاشم و پیروان آنها در مدینه و همراهی امام سجاد (ع) با آنان در عزای سیدالشهدا (ع)، اشاره کرد. (ابن ابی الحدید معتزلی، شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 22؛ مجلسی، بحار الانوار، ج 45، ص 188) امّا اظهارنظر در باره شمار روزهای سیاه پوشی مشکل است. به نظر می رسد شمار روزهای سیاه پوشی و عزاداری، به عرف جامعه و سنّت های سوگواری در هر منطقه جغرافیایی بستگی دارد. جهت آگاهی بیشتر به کتاب « سیاه پوشی در سوگ ائمه نور (ع)» نوشته تاریخنگار معاصر زنده یاد علی ابوالحسنی (منذر) مراجعه فرمائید. شایان یادآوری است که سیاهپوشی در میان ایرانیان در سوگ از دست رفتگان همانند دیگر ملل جهان، پیشینه ای دراز دارد. فردوسی در باره کشته شدن رستم این گونه سروده است: به یک سال در سیستان سوگ بود همه جامه هاشان، سیاه و کبود. ۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸ محرّم الحرام ۱۴۴۶ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۲۰۰۳۲۹-۰۷۲۴۲۴.mp3
47.07M
🌹لغزشگاه های دینداری در دوران معاصر ✅جلسه سوّم: جانبداری بی منطق( حمیّت و تعصّب) 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸ محرم الحرام ۱۴۴۶ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۲۰۰۰۵۲-۰۷۲۵۲۴.mp3
49.52M
🌹لغزشگاه های دینداری در دوران معاصر ✅جلسه چهارم: خشم و غضب ❇️ (راهکارهای رهایی از پیامدهای خشم) 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹ محرم الحرام ۱۴۴۶ http://eitaa.Com/Rahevasat