eitaa logo
راه وسط( علی غلامی دهقی فریدنی)
366 دنبال‌کننده
100 عکس
61 ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ یک بام و دو هوای اردوغان در قبال اسرائیل 🔹شیخ احمد دوغان روحانی ترکیه‌ای: 🔸 ما چه عکس‌العملی در مقابل جنایات اسرائیل داریم؟ من کارهای عجیب دولت ترکیه را نمی‌فهمم، چرا کاری انجام نمی‌‍دهد؟! چرا پایگاه اینجرلیک هنوز در ترکیه فعال است؟! ⛔️ سوخت جنگنده‌های و بمب افکن های اسرائیلی از طریق باکو به بندر جیهان ترکیه منتقل و به اسرائیل ارسال می‌شود! ❌ ۶۵ درصد نیاز سوخت اسرائیل از باکو و جیهان تأمین می‌شود ⛔️ اردوغان اگر راست می گویی این خطوط انتقال سوخت را تعطیل کن!! 🌐 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J http://eitaa.com/Rahevasat
⚡️اقبال لاهوری؛ روشنفکر پیشتار در مبارزه با اسرائیل (به بهانه نهم نوامبر، یکصد و چهل و ششمین سالگرد تولد محمد اقبال لاهوری) ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ✍به قلم: سید علی بطحائی 💠 علامه «محمد اقبال لاهوری» از حامیان سرسخت آرمان فلسطین بود. گزافه نیست اگر بتوان سکه پیشتازی مبارزه با اسرائیل را به نام او ضرب کرد. هر چند که اقبال لاهوری، حدودا ده سال پیش از تشکیل دولت اسرائیل از دنیا رفت؛ ولی او با دوراندیشی کم نظیر خود سعی در افشای نقشه های شوم اسرائیل برای غصب سرزمین فلسطین را داشت. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد واکنش اقبال به غصب سرزمین فلسطین می پردازیم. 1⃣ یکم.‌ اقبال لاهوری در واپسین روزهای عمر خود در نامه‌ای خطاب به محمد علی جناح تصریح کرد که مشتاق است به دلیل تحقق آرمان سرزمین فلسطین به زندان برود. او که معضل اسرائیل را با پوست و گوشت خود لمس می کرد در شعری سرود: «خاکی فلاسطین پ یاهودی کا آگار حق*هیسپانیا په حق نهین کیون اهل عرب کا؟». یعنی «اگر بتوان گفت که یهودیان بر سرزمین فلسطین حقی دارند، پس چرا نتوانیم بگوییم که اعراب بر سرزمین اندلس حق چنینی ندارند؟» بنا به این شعر اقبال، فلسطین متعلق به اعراب است و اگر کسی از حقوق یهودیان بر سرزمین فلسطین به دلیل بیرون رانده شدن آنها از فلسطین دفاع کند، پس می توان از حق اعراب در غصب کشور اسپانیا نیز دفاع کند. 2⃣ دوم: یکی از نمونه های جهان وطنی اسلامی اقبال را می توان در قضیه فلسطین یافت. از نظر اقبال، اسلام از تمام تبعیض های قومیتی، نژادی و مرزی برتر است. پس از  پایان جنگ جهانی اول، دول غربی پیگیر دادن زمین های فلسطین به یهودیان بودند و تمام قول و قرارهای مذاکرات استعمارگران (متفقین) پس از فروپاشی عثمانی فراموش شد. در همین راستا اقبال در مراسم تظاهراتی مردمی در لاهور سخنرانی تندی کرد و از بریتانیا خواست تا حق مسلمانان بر سرزمین قدس را به رسمیت بشناسد و دست از گردنکشی در برابر سرزمین های اسلامی بردارد. وی در این سخنرانی گفت که سرزمین فلسطین متعلق به جهان اسلام است و بریتانیا حق واگذاری آن به یهودیان را ندارد. 3⃣ سوم. پس از تشکیل جامعه ملل متحد (طرح اولیه و زمینه ساز تشکیل سازمان ملل متحد) در سال ۱۹۲۰ و اثبات ناتوانی آن در رعایت بی طرفی در مسئله یهود و سستی در احیای حقوق مسلمانان اقبال در شعری وصف حال جامعه ملل را کفن دزدان قبرها خواند. وی چنین سرود: «برفتد تا روش رزم درین بزم کهن* دردمندان جهان طرح نو انداخته‌اند* من ازین بیش ندانم که کفن دزدی چند* بهر تقسیم قبور، انجمنی ساخته‌اند». اقبال در این شعر یأس عمیق خود را از تشکیل سازمان ملل اظهار و در تشبیهی کم نظیر در بدو تشکیل جامعه ملل، آن نهاد را متشکل از افرادی خواند که کارشان کفن دزدی از قبرهاست. 🌐 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J http://eitaa.com/Rahevasat
🔰 فاطمیات؛ مدرسه پاییزه با محوریت خطبه فدکیه 🌺 آیت الله حسینی قزوینی چهارشنبه ۲۴ آبان، ۱۳:۳۰ تا ۱۷ 🌺 حجت‌الاسلام دکتر ابوالقاسمی پنجشنبه ۲۵ آبان، ۷:۳۰ تا ۱۱ 🌺 حجت‌الاسلام دکتر غلامی چهارشنبه ۱ آذر، ۱۳:۳۰ تا ۱۷ 🌺 حجت‌الاسلام دکتر ابوالقاسمی پنجشنبه ۲ آذر، ۷:۳۰ تا ۱۱ 🔹 رهنان، روبروی مسجد امام سجاد علیه‌السلام، مدرسه علمیه امام حسین علیه‌السلام سفیران هدایت 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دختر عراقی 🌹 سوگندنامه و پیمان با خدا با مضامین بسیار متعالی و ارزشمند http://eitaa.com/Rahevasat
برگزاری نمایشگاه نسخ خطی و آثار نویسندگان حوزوی در حوزه علمیه فریدن🌹 ✍علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از نمایشگاه نسخ خطی قرآن، مکتوبات تاریخی و آثار قلمی نویسندگان حوزوی شهرستان های فریدن، فریدونشهر و چادگان که از ۲۱ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲، از سوی مدیریت محترم حوزه علمیه خاتم الانبیا (ص) داران برگزار شده بود؛ توفیق بازدید داشتم؛ اقدام قابل تحسین فرهنگی که با استقبال خوبی از سوی فرهنگ دوستان منطقه مواجهه شد. طلاب، روحانیون، فرهنگیان بخصوص دانش آموزان از جمله بازدیدکنندگان نمایشگاه بودند. پیش از بنده، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی معاون محترم آموزشی حوزه علمیه اصفهان و استاد اصغر طاهرزاده از نویسندگان و قرآن پژوهان اصفهانی از بازدیدکنندگان نمایشگاه بودند. شایان ذکر است که کتاب و آثار مکتوب، بارزترین نشانه فرهنگ و تمدن یک ملّت بشمار می آید. ملّتی که گذشته نداشته باشد آینده نیز نخواهد داشت. آشنایی نسل جوان با میراث فرهنگی خود، هم امید آفرین است هم آینده ساز؛ چه این که به نسل امروز اعتماد به نفس داده و از خودبیگانگی و الیناسیون فرهنگی جلوگیری می کند. نمایشگاه چند بخش داشت: 1⃣ بخش نسخ خطی قرآن کریم که نشانگر عشق و دلدادگی و آشنایی فرهیختگان منطقه با ثقل اکبر است؛ ثقل اکبری که مشاهده نسخ خطی آن، هم پاکی باورمندان به آن را هویدا می کرد، هم قدسی بودن خود را آشکار می نمود. 2⃣ بخش مبایعه نامه ها و مصالحه نامه ها، قباله های ازدواج که مزیّن به آداب ویژه اسلامی بود. نکته بارز قباله های ازدواج، سادگی و اندک بودن مهریه های توده های مردم و برعکس، سنگین و قیمتی بودن مهریه های خوانین و وابستگان به دربار کاملا در آنها مشهود بود. 3⃣ بخشی از نمایشگاه اختصاص به نسخ خطی، معرفی برخی خاندان های فرهنگی و مکتوبات منطقه چادگان داشت. این بخش مرهون تلاش های خالصانه جناب آقای سید رضا نوحی چادگانی بود که با عشق و علاقه زایدالوصفی اقدام به احیای میراث فرهنگی این منطقه نموده است. نسخه خطی فرمان امیرکبیر در عصر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، خطاب به صاحب منصبان فوج فریدن و چهارمحال، ممهور به مهر ایشان از جمله نسخ خطی ارزشمند این بخش از نمایشگاه بود. 4⃣ بخش چهارم نمایشگاه به برخی از کتاب ها و آثار مکتوب نویسندگان حوزوی شهرستان های یاد شده اختصاص داشت. در صورت اطلاع رسانی به موقع و آگاهی مؤلفان، این بخش می توانست بهتر و از آثار بیشتری برخوردار باشد. حضور چند ساعته در این نمایشگاه برای این کمینه، بسیار لذت بخش و شادی آفرین بود؛ چه این که گفته اند کتاب و کتابخانه باغ و بوستان اهل علم و دانش است. از دست اندرکاران و برگزارکنندگان نمایشگاه، بخصوص مدیریت محترم حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) که با زحمت و تلاش فراوان نسخ خطی را فراهم و گامی امیدآفرین در راستای احیای میراث فرهنگی منطقه برداشته و از امام جمعه محترم شهرستان داران که حامی و مشوّق ایشان بودند، صمیمانه سپاسگزارم. ۲۶ آبان ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Rahevasat
نسخه خطی فرمان امیرکبیر به صاحب منصبان فوج فریدن و چهارمحال
از چپ آقایان سلیمانی، لاچینانی، غلامی دهقی، بازدیدکننده و آقای سید رضا نوحی چادگانی
برخی آثار مکتوب نویسندگان حوزوی شهرستان فریدن
برخی آثار مکتوب نویسندگان حوزوی شهرستان فریدن
مصالحه نامه ها
🌹زینب (ص)، بانوی خِرد و حیا🌹 ✍علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پنجم جمادی الاولی، در ایران، جشن میلاد قهرمان کربلا بانو زینب کبری (س) است. به سبب پرستاری آن بانوی گرانقدر از امام سجّاد(ع) در دوران بیماری، روز ولادتش را به نام روز پرستار نامیده اند. در منابع کهن تاریخ اسلام صفات زیبا و پسندیده فراوانی را بر آن نواده پیامبر اعظم (ص) برشمرده اند. در میان این صفات، دو ویژگی چشم نواز است: 1. خردمندی و صواب اندیشی منابع سیره نگاری از زینب (س) با صفت «عقیله بنی هاشم» یا " عقیله الطالبیین "یاد کرده اند. ابن اثیر جزری (م630ق) در این باره می نویسد: انّ زینب وُلِدت فی حیاة النّبی (ص) و کانت عاقلةً لبیبةً جزلةً و کلامها لیزید بن معاویه ... یدلُّ علی عقل و قوّة جنان. ( اسد الغابه، ج 5، ص 465) یعنی زینب در زمان زندگانی پیامبر (ص) زاده شد. او زنی خردمند، متفکّری نیک اندیش و سخنوری فصیح بود. سخنانش در برابر یزید پسر معاویه... نشانگر عقلانیت و دل و روح نیرومند اوست. برخی منابع نوشته اند زینب زمان خلافت پدرش در کوفه، جلسه تفسیر قرآن برای زنان داشت. 2. بانوی باشرم و حیا خزیم بن بشر اسدی که سخنرانی زینب (س) را در کوفه گزارش کرده، می نویسد: لَم اَرَ و اللهِ خَفِرةً قطُّ انطق منها کانّها تنطق من لسان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع). (ابن ابی طیفور، بلاغات النساء، ص ۲۷) یعنی من سخنوری با حیاتر و رساتر از ایشان ندیدم؛ گویا از زبان امیرمؤمنان علی (ع) سخن می گفت. ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۰۹۱۲-۱۱۱۹۲۳.mp3
7.25M
🌹زینب (س)، بانوی خِرد و حیا🌹 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ http://eitaa.com/Rahevasat
🔰 فاطمیات؛ مدرسه پاییزه با محوریت خطبه فدکیه 🌺 آیت الله حسینی قزوینی چهارشنبه ۲۴ آبان، ۱۳:۳۰ تا ۱۷ 🌺 حجت‌الاسلام دکتر ابوالقاسمی پنجشنبه ۲۵ آبان، ۷:۳۰ تا ۱۱ 🌺 حجت‌الاسلام دکتر غلامی چهارشنبه ۱ آذر، ۱۳:۳۰ تا ۱۷ 🌺 حجت‌الاسلام دکتر ابوالقاسمی پنجشنبه ۲ آذر، ۷:۳۰ تا ۱۱ 🔹 رهنان، روبروی مسجد امام سجاد علیه‌السلام، مدرسه علمیه امام حسین علیه‌السلام سفیران هدایت 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
Recording ۱۴۱۱۱۹-۱۱۲۲۲۳.mp3
50.31M
🌹ماجرای فدک (بخش 1⃣)🌹 (بررسی زمینه های تاریخی ایراد خطبه فدکیه) 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان. ۱ آذر ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۵۰۳۵۴-۱۱۲۲۲۳.mp3
23.33M
🌹ماجرای فدک( بخش 2⃣)🌹 (پرسش و پاسخ، روشنگری پیرامون زندگی فاطمه زهرا(س)) 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان. ۱ آذر ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۵۵۱۲۶-۱۱۲۲۲۳.mp3
42.37M
🌹ماجرای فدک(بخش 3⃣)🌹 (جریان شناسی صحابه پیامبر (ص) بررسی کنش سیاسی صحابه در ماجرای سقیفه و فدک) 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان. ۱ آذر ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۶۳۵۴۲-۱۱۲۲۲۳.mp3
34.95M
🌹ماجرای فدک(بخش 4⃣)🌹 پرسش و پاسخ پیرامون سقیفه و فدک 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان. ۱ آذر ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Rahevasat
🌹چهار گونه پوشش فاطمه (س) 🌺 ✍علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ مورخان مسلمان در منابع تاریخی نوشته اند: حضرت زهرا (س) هنگام خروج از منزل جهت سخنرانی و در زمان ایراد خطبه فدکیه، چهار گونه پوشش‌ داشت: ۱. پوششی بر سر بزرگتر از روسری جمله مورخان این گونه است: لاثَت خِمارها علی رأسها. یعنی فاطمه(س) خِمار خود را بر سرش پیچید. خِمار به پوششی بزرگتر از روسری گفته می شود که سر، گردن و سینه را می پوشاند. ۲. پوشیدن جامه گشاد وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا. یعنی خود را با جامه گشادش پوشاند. جِلباب به جامه گشادی گفته می شود که زنان روی لباس های دیگر می پوشیدند. ۳. تَطَأُ ذیولها، یعنی لباسش بر زمین کشیده می شد. که نشانگر بلند و گشاد بودن لباس است. ۴. پرده آویزان بین او و مردان فَنیطَتْ دُونَها مُلاَءةٌ. یعنی در مسجد النبی (ص)، بین حضرت زهرا (س) با مردان پرده ای آویزان شد. در روایت دیگری در برخی منابع آمده است: اسبلت بینها و بینهم سَجفاً. سجف به معنای پرده و چادر است. این جمله نیز به معنای این است که بین او و مردان، پرده ای آویخته شد. نتیجه این که در باور شیعیان، فاطمه (سلام الله علیها) از معصومان است و گفتار، رفتار و سکوت معصوم حجت است. ۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۲ جمادی الاوّل ۱۴۴۵ http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۰۹۰۳-۱۱۲۶۲۳.mp3
6.3M
🌹چهار نوع پوشش فاطمه(س) 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه ۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۲ جمادی الاوّل ۱۴۴۵ http://eitaa.com/Rahevasat
🌹راه وسط در دو اصل قانون اساسی🌹 (مشروعیت و نظارت) به مناسبت ۱۲ آذر، روز قانون اساسی ✍علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قانون مندی و قانون مداری نشانه فرهنگ و تمدن یک ملت است. هرچه ملتی به قانون پایبندتر باشد، پیشرفته‌تر و با فرهنگ‌تر است. بی قانونی و قانون گریزی یکی از مهمترین علل عقب ماندگی یک ملت شمار می‌رود. ✅ روز ۱۲ آذر در نظام جمهوری اسلامی ایران، روز قانون اساسی نامیده شده است. علت نامگذاری این است که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی از سوی خبرگان ملت در تابستان ۱۳۵۸ تدوین و در ۱۱ و ۱۲ آذر همان سال به آرای عمومی گذاشته شد و با ۹۸٪ آراء ملت تصویب گردید. در ۴۵ سال گذشته، برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی اصلی از اصول قانون اساسی را برجسته کرده و اصل دیگری را نادیده گرفته اند یا بخشی از یک اصل را پررنگ کرده و بخش دیگر را به فراموشی سپرده اند. در اصول نخستین قانون اساسی، دو اصل ولایت فقیه و آراء عمومی مورد تأکید قرار گرفته است؛ به طوری که می‌توان گفت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی به دو اصل ولایت فقیه و آراء عمومی است. هر فرد یا جریان سیاسی که یکی از این دو را بدون دیگری مطرح کند، انحراف از قانون اساسی به شمار می‌رود. بنابراین می‌توان گفت راه وسط در مشروعیت نظام، باور به دو اصل یاد شده است. در اصل هشتم قانون اساسی آمده است: در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. بنابراین امر به معروف و نهی از منکر هم از بالا به پایین است هم از پایین به بالا؛ یعنی هم حاکمیت می‌تواند مردم را به معروف دعوت کرده و از منکر نهی نماید، هم مردم می‌توانند دولت و حکومت را به معروف دعوت و از منکر نهی نماید. نادیده گرفتن هر بخش از این اصل خلاف راه وسط و انحراف از قانون اساسی است. البته شایان ذکر است که دولتمردان و حکمرانان به سبب در اختیار داشتن قدرت و ثروت ملت، بیشتر در معرض دور شدن از معروف و انجام منکر هستند و طبیعتاً بیشتر نیازمند نهی ملت. ۱۲ آذر ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۳۱۵-۱۲۰۳۲۳.mp3
7.01M
🌹راه وسط در دو اصل قانون اساسی (مشروعیت و نظارت)🌹 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ http://eitaa.com/Rahevasat
🔴اسطوره سازی نادرست از کوروش به قلم دکتر حسن محدثی گیلوایی ➕ به چند خدایی پرستی کوروش هم اشاره کردند ✅ @Arta_Irani | گروه پژوهشی آرتا http://eitaa.com/Rahevasat