🌹زینب (ص)، بانوی خِرد و حیا🌹
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پنجم جمادی الاولی، در ایران، جشن میلاد قهرمان کربلا بانو زینب کبری (س) است. به سبب پرستاری آن بانوی گرانقدر از امام سجّاد(ع) در دوران بیماری، روز ولادتش را به نام روز پرستار نامیده اند.
در منابع کهن تاریخ اسلام صفات زیبا و پسندیده فراوانی را بر آن نواده پیامبر اعظم (ص) برشمرده اند. در میان این صفات، دو ویژگی چشم نواز است:
1. خردمندی و صواب اندیشی
منابع سیره نگاری از زینب (س) با صفت «عقیله بنی هاشم» یا " عقیله الطالبیین "یاد کرده اند. ابن اثیر جزری (م630ق) در این باره می نویسد: انّ زینب وُلِدت فی حیاة النّبی (ص) و کانت عاقلةً لبیبةً جزلةً و کلامها لیزید بن معاویه ... یدلُّ علی عقل و قوّة جنان. ( اسد الغابه، ج 5، ص 465) یعنی زینب در زمان زندگانی پیامبر (ص) زاده شد. او زنی خردمند، متفکّری نیک اندیش و سخنوری فصیح بود. سخنانش در برابر یزید پسر معاویه... نشانگر عقلانیت و دل و روح نیرومند اوست.
برخی منابع نوشته اند زینب زمان خلافت پدرش در کوفه، جلسه تفسیر قرآن برای زنان داشت.
2. بانوی باشرم و حیا
خزیم بن بشر اسدی که سخنرانی زینب (س) را در کوفه گزارش کرده، می نویسد: لَم اَرَ و اللهِ خَفِرةً قطُّ انطق منها کانّها تنطق من لسان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع). (ابن ابی طیفور، بلاغات النساء، ص ۲۷) یعنی من سخنوری با حیاتر و رساتر از ایشان ندیدم؛ گویا از زبان امیرمؤمنان علی (ع) سخن می گفت.
۲۸ آبان ۱۴۰۲
۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۰۹۱۲-۱۱۱۹۲۳.mp3
7.25M
🌹زینب (س)، بانوی خِرد و حیا🌹
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۲۸ آبان ۱۴۰۲
۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵
http://eitaa.com/Rahevasat
هدایت شده از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🔰 فاطمیات؛ مدرسه پاییزه با محوریت خطبه فدکیه
🌺 آیت الله حسینی قزوینی
چهارشنبه ۲۴ آبان، ۱۳:۳۰ تا ۱۷
🌺 حجتالاسلام دکتر ابوالقاسمی
پنجشنبه ۲۵ آبان، ۷:۳۰ تا ۱۱
🌺 حجتالاسلام دکتر غلامی
چهارشنبه ۱ آذر، ۱۳:۳۰ تا ۱۷
🌺 حجتالاسلام دکتر ابوالقاسمی
پنجشنبه ۲ آذر، ۷:۳۰ تا ۱۱
🔹 رهنان، روبروی مسجد امام سجاد علیهالسلام، مدرسه علمیه امام حسین علیهالسلام سفیران هدایت
🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
Recording ۱۴۱۱۱۹-۱۱۲۲۲۳.mp3
50.31M
🌹ماجرای فدک (بخش 1⃣)🌹
(بررسی زمینه های تاریخی ایراد خطبه فدکیه)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان.
۱ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۵۰۳۵۴-۱۱۲۲۲۳.mp3
23.33M
🌹ماجرای فدک( بخش 2⃣)🌹
(پرسش و پاسخ، روشنگری پیرامون زندگی فاطمه زهرا(س))
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان.
۱ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۵۵۱۲۶-۱۱۲۲۲۳.mp3
42.37M
🌹ماجرای فدک(بخش 3⃣)🌹
(جریان شناسی صحابه پیامبر (ص)
بررسی کنش سیاسی صحابه در ماجرای سقیفه و فدک)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان.
۱ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۶۳۵۴۲-۱۱۲۲۲۳.mp3
34.95M
🌹ماجرای فدک(بخش 4⃣)🌹
پرسش و پاسخ پیرامون سقیفه و فدک
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅نشست علمی در حوزه علمیه امام حسین(ع) رهنان، با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان.
۱ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹چهار گونه پوشش فاطمه (س) 🌺
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ مورخان مسلمان در منابع تاریخی نوشته اند: حضرت زهرا (س) هنگام خروج از منزل جهت سخنرانی و در زمان ایراد خطبه فدکیه، چهار گونه پوشش داشت:
۱. پوششی بر سر بزرگتر از روسری
جمله مورخان این گونه است:
لاثَت خِمارها علی رأسها. یعنی فاطمه(س) خِمار خود را بر سرش پیچید. خِمار به پوششی بزرگتر از روسری گفته می شود که سر، گردن و سینه را می پوشاند.
۲. پوشیدن جامه گشاد
وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا. یعنی خود را با جامه گشادش پوشاند. جِلباب به جامه گشادی گفته می شود که زنان روی لباس های دیگر می پوشیدند.
۳. تَطَأُ ذیولها، یعنی لباسش بر زمین کشیده می شد. که نشانگر بلند و گشاد بودن لباس است.
۴. پرده آویزان بین او و مردان
فَنیطَتْ دُونَها مُلاَءةٌ. یعنی در مسجد النبی (ص)، بین حضرت زهرا (س) با مردان پرده ای آویزان شد. در روایت دیگری در برخی منابع آمده است: اسبلت بینها و بینهم سَجفاً. سجف به معنای پرده و چادر است. این جمله نیز به معنای این است که بین او و مردان، پرده ای آویخته شد.
نتیجه این که در باور شیعیان، فاطمه (سلام الله علیها) از معصومان است و گفتار، رفتار و سکوت معصوم حجت است.
۵ آذر ۱۴۰۲
۱۲ جمادی الاوّل ۱۴۴۵
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۰۹۰۳-۱۱۲۶۲۳.mp3
6.3M
🌹چهار نوع پوشش فاطمه(س)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۵ آذر ۱۴۰۲
۱۲ جمادی الاوّل ۱۴۴۵
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹راه وسط در دو اصل قانون اساسی🌹 (مشروعیت و نظارت)
به مناسبت ۱۲ آذر، روز قانون اساسی
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قانون مندی و قانون مداری نشانه فرهنگ و تمدن یک ملت است. هرچه ملتی به قانون پایبندتر باشد، پیشرفتهتر و با فرهنگتر است. بی قانونی و قانون گریزی یکی از مهمترین علل عقب ماندگی یک ملت شمار میرود.
✅ روز ۱۲ آذر در نظام جمهوری اسلامی ایران، روز قانون اساسی نامیده شده است. علت نامگذاری این است که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی از سوی خبرگان ملت در تابستان ۱۳۵۸ تدوین و در ۱۱ و ۱۲ آذر همان سال به آرای عمومی گذاشته شد و با ۹۸٪ آراء ملت تصویب گردید.
در ۴۵ سال گذشته، برخی شخصیتها و جریانهای سیاسی اصلی از اصول قانون اساسی را برجسته کرده و اصل دیگری را نادیده گرفته اند یا بخشی از یک اصل را پررنگ کرده و بخش دیگر را به فراموشی سپرده اند.
در اصول نخستین قانون اساسی، دو اصل ولایت فقیه و آراء عمومی مورد تأکید قرار گرفته است؛ به طوری که میتوان گفت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی به دو اصل ولایت فقیه و آراء عمومی است. هر فرد یا جریان سیاسی که یکی از این دو را بدون دیگری مطرح کند، انحراف از قانون اساسی به شمار میرود. بنابراین میتوان گفت راه وسط در مشروعیت نظام، باور به دو اصل یاد شده است.
در اصل هشتم قانون اساسی آمده است:
در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت.
بنابراین امر به معروف و نهی از منکر هم از بالا به پایین است هم از پایین به بالا؛ یعنی هم حاکمیت میتواند مردم را به معروف دعوت کرده و از منکر نهی نماید، هم مردم میتوانند دولت و حکومت را به معروف دعوت و از منکر نهی نماید. نادیده گرفتن هر بخش از این اصل خلاف راه وسط و انحراف از قانون اساسی است. البته شایان ذکر است که دولتمردان و حکمرانان به سبب در اختیار داشتن قدرت و ثروت ملت، بیشتر در معرض دور شدن از معروف و انجام منکر هستند و طبیعتاً بیشتر نیازمند نهی ملت.
۱۲ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۳۱۵-۱۲۰۳۲۳.mp3
7.01M
🌹راه وسط در دو اصل قانون اساسی
(مشروعیت و نظارت)🌹
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۱۲ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
🔴اسطوره سازی نادرست از کوروش به قلم دکتر حسن محدثی گیلوایی
➕ به چند خدایی پرستی کوروش هم اشاره کردند
✅ @Arta_Irani | گروه پژوهشی آرتا
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹مرزهای انسانیت از دیدگاه امام سجّاد(ع)
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ امام سجاد (ع) در نخستین دعای صحیفه سجّادیه، که درباره ستایش خداوند است، عرضه می دارد:
ستایش برای خدایی است که اگر در برابر نعمتهای پیاپی که بر بندگانش ارزانی داشته و بخششهای مکرّری که در حق آنان به اتمام رسانده، ستایش خود را به ایشان نمیآموخت، از نعمتهایش بهره میبردند و سپاسش را به جا نمیآوردند؛ از روزیاش فراخی میجستند و شکر آن را نمیگذاردند.
سپس می افزاید:
وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ
اگر چنین بودند [که شکرگزاری نمیکردند]، از مرزهای انسانیّت بیرون میرفتند و به مرز حیوانیّت میرسیدند.
حضرت زین العابدین(ع) در ادامه می گوید:
فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلاً﴾ . (۴۴ فرقان)
در نتیجه به این صورت بودند که در کتاب محکمش وصف کرده: «آنان جز مانند چهارپایان نیستند؛ بلکه آنان گمراهترند!».
✅ از این سخن امام اینگونه فهمیده میشود که شکرگزاری و ستایش خداوند وظیفه انسانی است و غفلت و بیتوجهی به آن انسان را از مرزهای انسانیت بیرون میکند.
بر خلاف برخی سکولارها که انسانیت را فقط در خدمت به همنوعان منحصر می کنند(که بی گمان یکی از نمونه های بایسته انسانیت، خدمت به خلق است) در فرهنگ دینی، ارتباط با خدا و حمد و شکر الهی از زیباترین جلوه های انسانیت است و همین حمد و ستایش اوست که سعادت خدمت به خلق را هم معنا می بخشد.
❇️جالب آن است که امام چهارم شیعیان، انسان را دارای حدود(مرزهای) انسانیت دانسته است امّا برای حیوان فقط یک حدّ (مرز) بهیمیت به کار برده است. این نشانگر آن است که انسان مرزهای متعددی همچون عقل، فطرت و ... دارد ولی حیوان فقط یک مرز دارد آن هم مرز خور و خواب است.
❇️ لسان الغیب حافظ شیرازی چه زیبا سروده است:
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یُمن دعای شب و وِرد سحری بود.
۱۶ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
🌹خشونت کلامی و آسیبهای آن🌹
(من آقای گاو هستم!)
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ دیروز در یک از پایگاه های خبری نوشتاری با عنوان " من آقای گاو هستم!" توجه ام را به خود جلب نمود. ماجرا از این قرار بود که پدری به مدرسه مراجعه کرد و درخواست دیدار با معلم فرزندش را داشت. وقتی از او خواستند خود را معرفی کند، گفت: "من آقای گاو هستم" و با معلم دخترم خانم فلانی کار دارم. وقتی به خانم معلم گفتند که آقایی با او کار دارد و می گويد من آقای گاو هستم! تعجّب کرد و گفت: شاید او اختلال روان دارد که خود را گاو معرفی کرده است.
به ناچار با او دیدار کرد و از او پرسید شما که هستید؟ گفت : من آقای گاو هستم ؛ شما دیروز دختر ۱۳ ساله مرا گوساله خواندهاید.
❇️ نوشتار فوق موجب شد که اندکی در باره خشونت زبانی سخن بگویم.
خشونت کلامی پیامدهای منفی زیادی دارد که یکی از آنها خشونتهای فیزیکی است؛ به طوری که میتوان گفت بخش زیادی از نزاع ها و درگیریهای فیزیکی، معلول خشونت زبانی و کلامی است. خشونت زبانی را میتوان در ناسزاگویی و بد دهنی، زخم زبان زدن، تمسخر، تحقیر، اهانت و توهین و مانند اینها معرفی کرد. به کار بردن القاب زشت و واژههای نامناسبی همچون خبیث، منافق و مانند آن نیز ناسزا و خشونت زبانی به شمار می روند. با اینکه ساختار زبان خود آسیب رسان نیست اما کاربردش بسیار آسیب زننده است به طوری که گفتند زخم زبان از زخم شمشیر عمیقتر است.
🔷 از همین روست که در روایات معصومان (ع) ناسزاگویی و فحاشی به شدّت، مذمت شده است.
امیرمؤمنان عليّ (ع از رسول خدا(ص) روایت کرده است که فرمود:
إنَّ اللّه َ حَرَّمَ الجَنَّةَ عَلى كُلِّ فَحّاشٍ بَذيءٍ قَليلِ الحَياءِ، لا يُبالي ما قالَ، و لا ما قيلَ لَهُ. «همانا خداوند ، بهشت را بر هر بد زبانِ ناسزاگوى كم حيا حرام كرده است؛ كه نه از آنچه مى گويد ، باكى دارد و نه از آنچه درباره اش گفته مى شود .
در اخلاقی ترین سوره قرآن نیز مسلمانان از خشونت زبانی برحذر داشته اند:
✅ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ.
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻧﺒﺎﻳﺪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺷﺎﻳﺪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﻭﻧﺒﺎﻳﺪ ﺯﻧﺎﻧﻲ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ [ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪ ] ﺷﺎﻳﺪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻳﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻟﻘﺐ ﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻧﺰﻧﻴﺪ ; ﺑﺪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻭ ﻋﻠﺎﻣﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﺑﻪ ﻟﻘﺐ ﺯﺷﺖ ﻋﻠﺎﻣﺖ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭ ﻭ ﺯﺷﺖ ] ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﻨﻨﺪ ، ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ .(حجرات/١١)
۱۹ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۶۳۷-۱۲۱۰۲۳.mp3
5.91M
🌹خشونت کلامی و آسیبهای آن
(من آقای گاو هستم!)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه
۱۹ آذر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/Rahevasat