✅ راهکار های جذاب کردن درس ریاضی
⬅️ معلم ، برنامه و روش های تدریس :
در روش های غلط و مطرود ، معلم خود آموزش دهنده ، طراح و حل کننده ی مسئله است .
ریاضیات را در قالب تعاریف محض و در حد حیطه دانشی تدریس نکنیم .
از روش زبانی و تقریر که معلم فقط متکلم وحده است استفاده نکنیم و روش استدلالی خیلی بهتر است .
برای تدریس ریاضیات روش مکاشفه ای بهترین روش است و استفاده از ابزار و وسایل در به کارگیری از این روش .
به کارگیری آموزش های مجسم و نیمه مجسم در روش های ارائه درس .
تکرار ، تمرین و دقت و مرور محتوا و مطالب تدریس شده به پررنگ تر شدن یادگیری ریاضی کمک می کند .
اختصاص وقت بیشتر ، به یادگیری کمک می کند .
ارائه فعالیت های مکمل و خارج از کلاس به دانش آموزان .
توجه بیش از حد آموزگار به این درس نسبت به سایر دروس مانند جایگزینی و اختصاص ساعات هنر ، ورزش و ... به این درس ، در دانش آموزان ایجاد تنش و اضطراب می کند .
ارائه مفاهیم ریاضی و تدریس توأم با بازی و سرگرمی به یادگیری ریاضی کمک می کند .
آموزش چهره به چهره مانند تدریس خصوصی در یادگیری هرچه بهتر ریاضی کمک می کند .
در تدریس ریاضی از مراحل مجسم – نیمه مجسم و ذهنی و مجرد استفاده شود .
معلم تدریس ریاضی را با لطیفه و قصه توأم نماید .
هیچگاه در درس ریاضیات دانش آموزان را تنبیه و تحقیر نکنید .
روش ها را از حالت مجرد و ذهنی به سمت عینی و مجسم سوق دهیم .
آموزگار باید دانش آموزان را با مسائل ریاضی درگیر کند .
تلاش در ایجاد تغییر نگرش مثبت نسبت به درس ریاضی به یادگیری آن کمک می کند .
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢چگونگی نوشتن مقدمه درانشا...
یک انشای خوب با یک مقدمه خوب شروع می شود؛ پس مقدمه در انشا یکی از بخش های مهم است که اگر درست نوشته شود کمک بسیاری به متن اصلی می کند.
در مقدمه نویسی رعایت نکاتی چند ضروری خواهد بود که در ادامه ذکر می شود:
1- در حقیقت در مقدمه ما می بایست زمینه را برای بیان اصل مطلب فراهم کنیم، شما به کارهای روزانه خود توجه کنید. ما برای بیشتر کارهایمان مقدمه چینی می کنیم مثلا برای رفتن به مدرسه کیف و لوازم مدرسه را آماده می کنیم. یا برای خوردن غذا ابتدا سفره را پهن می کنیم و ... در نوشتن یک انشا هم باید مقدمه چینی کرد و نباید سریع به اصل مطلب پرداخت.
2- در مقدمه نویسی نکته مهم این است که باید به موضوع انشا کلی نگاه کرد به عبارت دیگر در انشا نباید وارد جزئیات موضوع شد زیرا بیان جزئیات جایش در متن اصلی انشا است.
مثال: شما وقتی در شهر راه می روید خیابان ها، کوچه ها، خانه ها، افراد و ... را می بینید اما اگر بروی همین کوه شمال شهر قرار بگیرید کل شهر را می بینید و دیگز خیابان و کوچه و افراد دیده نمی شود! چون کل شهر را یک جا می بینید و جزئیات دیگر دیده نمی شود. بنابراین در مقدمه نویسی ما کل موضوع را می بینیم و نه ریز موضوعات را.
مثال: یکی از موضوعات کتاب انشای هفتم «کلاغ» است؛ برای مقدمه در این خصوص می بایست کلاغ را در وهله اول یکی از انواع پرندگان بدانیم و مثلا بنویسیم: "پرندگان بی شماری در زمین زیست می کنند که یکی از مشهورترین و زیباترین آن ها کلاغ است. کلاغ یک پرنده است که با سایر هم نوعان خود شباهت ها و تفاوت هایی دارد." ولی اگر در مقدمه به نوع زندگی کلاغ یا رفتار آن صحبت کنیم به اصل موضوع وارد شده ایم که اشتباه است.
در حقیقت وقتی می گوییم نگاه ما به موضوع باید کلی باشد یعنی این که یک مرحله قبل تر را ببینیم مثلا کلاغ قبل از کلاغ بودن یکی از انواع پرنده است؛ یا در موضوع عینک ابتدا باید به بینایی توجه کرد و از آن سخن گفت که قبل از عینک وجود دارد یا در موضوع مدرسه ابتدا باید در مورد نیاز انسان به علم و آموختن آن پرداخت.
3- برای مقدمه نویسی خوب است ابتدا موضوع را در یک عبارت کوتاه و البته کامل تعریف کرد؛ سپس واژه های مهم (کلید واژه ها) این تعریف را در مقدمه بکار برد و در خصوص آن ها توضیح داد.
مثال: کلاغ: یکی از انواع پرندگان. عینک: وسیله ای برای رفع ضعف بینایی. مدرسه: مکانی برای فراگیری علم.
4- کوتاهی و بلندی مقدمه بستگی به طول متن اصلی شما دارد اگر متن اصلی شما طولانی باشد مقدمه هم باید بلند باشد اما در هر حال مقدمه نمی تواند از متن اصلی طولانی تر باشد؛ مثلا یک پنجم یا یک ششم متن اصلی معیار مناسبی خواهد بود، بدین صورت که اگر انشای شما 12 خط باشد؛ خوب است که مقدمه دو الی سه خط باشد.
5- برای نوشتن مقدمه روش های مختلفی هست که می توان از یک یا چند نوع آن استفاده نمود؛ این شیوه ها عبارت اند از:
الف- گسترش و تعریف موضوع: این شیوه ساده ترین نوع برای نوشتن مقدمه است که در انشاهایی که به زبان ساده نوشته می شود کاربرد زیادی دارد. در این روش سعی ما بر این است یک تعریف از موضوع داشته باشیم به این ترتیب که آن را در قالب سوال برده و تعریف آن را می خواهیم؛ این تعریف باید تا حد ممکن کوتاه باشد. سپس واژه های مهم تعریف را گسترش می دهیم.
مثال: دوچرخه: یک وسیله ی حمل و نقل است. حال دو واژه ی "وسیله و حمل و نقل " را که مهمترین واژه های این تعریف هستند را در یک بند به کار می گیریم.
ب- طرح سوال: در این شیوه از مقدمه نویسی سعی می شود که با طرح پرسش هایی مخاطب را به نوشته جذب کنیم.طرح این پرسش ها باید به گونه ای باشد که خواننده را مشتاق به ادامه مطلب نماید
پ- بیان جملات متفاوت: این روش در حقیقت به نگاه متفاوت نسبت به موضوع وابسته است؛ لذا تا نگاه به موضوع برگرفته ار خلاقیت و تخیل نباشد نمی توان از این روش بهره برد.
مثال: موضوع پاییز را به عنوان سومین عضو از خانواده سال تصور کرد یا سومین پادشاه قلمرو سال.
ت- آغاز داستان: چنانچه قصد قصه نویسی داریم می توانیم به جای مقدمه، داستان را شروع نمود در این مرحله از قصه صرفا برای ورود به ماجراهای اصلی قصه زمینه سازی می کنیم، لذا ماجراها در مقدمه شروع نمی شود و حتی آغاز هم نمی شود بلکه مقدمه در قصه نویسی شروعی است بر آغاز ماجراها.
« فراموش نکنید که راز نوشتن یک انشای خوب درست فکر کردن است
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
❓بعضی از دانش آموزان عدد ۲ و ۶ و ۹ را برعکس مینویسند علتش چیست؟ و چگونه این مشکل را رفع کنم؟
🔷 پاسخ پیشنهادی:
🔹این دانش آموزان احتمالاً در جهتیابی دارای مشکل میباشند.
برای این مورد بچه ها باید:👇
🔺ابتدا تمرین کنید مفهوم راست را خوب یاد بگیرد. چپ و راست با هم آموزش داده نشود، آنقدر راست را تکرار کنید تا کاملاً مسلط شود، سپس خود دانشآموز سمت چپ را به راحتی متوجه میشود.
مثلاً بگویید: دست راست بالا، دست راست روی سر ، دست راست کمر، دست راست روی لپ و ...
🔺 تن آگاهی، یعنی اندام و بدنش را خوب بشناسد.
دست روی بازو، دست روی ران، دست به کمر، دست روی شانه، دست روی زانو، دست روی چانه، دست روی گونه، دست روی پیشانی و ...
وقتی کاملاً بر جسم و وجود خودش آگاهی پیدا کند و هوش فضایی او تقویت شد؛ دیگر اشتباه در جهت یابی ندارد.
🔺 کشیدن فلش و فلش بازی: روی تخته فلش بکشید و بخواهید دست روی هر فلشی گذاشتید به همان طرف با انگشت، اشاره کند و جهت را ذکر کند
🔺 نقطه چین بکشید و بگویید در جهت فلش ها، آن ها را پر رنگ کن.
📍 نکته :
اگر کودک راست دست است ابتدا سمت راست و اگر چپ دست است ابتدا سمت چپ را به وی آموزش دهید.
در صورتی که در این حد هم مشکل داشت می توانید از یک نشانه بیرونی مثل یک روبان که به دست برتر کودک می بندید، استفاده کرده و آموزش را ادامه دهید.
❗️پس از تثبیت یادگیری دست برتر، به آموزش سمت دیگر بپردازید.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🌷نکات مهم در تدریس موفق🌷
🌀زمان هرجلسه تدریس را طوری تنظیم کنید که با زیادی یا کمی وقت مواجه نشوید.
🌀پیش از تدریس، شناختی از سطح معلومات دانش آموزان به دست آورید( ارزشیابی آغازین)
🌀برای موضوعات درسی، با معلومات و تسلط کامل در کلاس درس حاضر شوید.
🌀ذوق و سلیقه دانش آموزان را شناسایی کنید و بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنید.
🌀سعی کنید دانش آموزان در ارتباط با درس، فعالیت های علمی داشته باشند.
🌀در تدریس از وسایل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببرید.
🌀دقت نمایید تمرین ها و تکالیف در حد توان همه دانش آموزان باشد( توجه به تفاوت های فردی)
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🌷 راهکارهای افزایش دقت و توجه در کودکان:
1⃣ بازی مارپیچ یا هزار راه( ماز) بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط کودک
2⃣ استفاده از پازل های مختلف
3⃣ از کودک بخواهید چشمانش را ببندد، یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند، سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید.
4⃣ یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از کودک بخواهید درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری که آب سر ریز نشود. در مرتبه بعد به تعداد سکه ها اضافه شود و می بایست طوری سکه ها را در آب بریزد که آب سر نرود! می توان به جای سکه از میخ ریز هم استفاده نمود.
5⃣ پیدا نمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر.
6⃣ ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از کودک بخواهید تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله های بعد خواهان جمع آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرنومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید.
7⃣ از کودک بخواهید که ده خط یازده سانتی متری روی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اضافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول.
8⃣ دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به کودک نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوتها و شباهت های تصاویر را پیدا کند.
9⃣ عواقب بی دقتی را به کودک متذکر شوید به عنوان مثال: "پلاک منزل مان ۱۲ است اگر ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه مان می آید؟!"
🔟 به کودک رویکردهای شناختی را آموزش دهید به عنوان مثال اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده!
⭕️ هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد مانند بازی دارت، تیله بازی و …. برای این کودکان در نظر گرفته شود.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
کانال نوین تدریس (1).pdf
160.2K
✅ تصیح املا و دادن تکلیف مناسب
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
راهنمای مدیران.pdf
713.2K
✅ دستورالعمل ارزیابی همکاران برای مدیران مدارس، ارسال وابلاغ شد.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ کلیه مدارس ابتدایی شهرستان سلماس
با سلام و دعای خیر
احتراما در راستای اجرای برنامههای معاونت آموزش ابتدایی و کیفیت بخشی به اجرای برنامه درسی قرآن مراسم آغاز آموزش رسمی قرآن پایه اول ابتدایی با هدف ایجاد خاطره های شیرین و ماندگار از شروع رسمی آموزش و آشنایی و انس بیشتر دانش آموزان با قرآن کریم برگزار می گردد. مقتضی است مدیران و مدیر آموزگاران محترم با عنایت به موارد ذیل اقدامات لازم را به عمل آورند.
⬅️ برنامه ریزی لازم برای اجرای مراسم در مدرسه
⬅️ مراسم با حضور کلیه دانش آموزان و مشارکت اولیا در ساعت ۹ صبح روز سه شنبه مورخه 19/07/1401 برگزار شود.
🛑 گزارش مصور اجرای مراسم در پوشه پروژه مهر آموزشگاه بایگانی گردد.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ کلیه مدارس دوره اول و دوم ابتدایی
با سلام و دعای خیر
به استحضار میرساند دوره های تحلیل و بررسی و روش تدریس کلیه کتب دوره اول و دوم ابتدایی به کد دوره های پیوستی از تاریخ 21/07/1401 به مدت 5 هفته در روزهای پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 1 ظهر و 4 لغایت 7 بعد از ظهر و روز های جمعه از ساعت 8 صبح لغایت 1 ظهر به صورت حضوری در مدرسه 17 شهریور برگزار خواهد شد.
🛑 حضور همکاران با سابقه زیر 5 سال الزامی و همکاران بالای 5 سال در صورت نداشتن کد دوره میتوانند در دوره حضور به هم رسانند .
⬅️ لازم به ذکر است که بعد از اتمام دوره ها ، آزمون نهایی مربوط به هر کتاب در سامانه ضمن خدمتltms برگزار خواهد شد .
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
4_392844110056129494.pdf
2.76M
✅ آزمون علوم
⬅️ فصل به فصل
✅ پایه اول
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
Alphabet snap cards (1).pdf
627.1K
✅ فلش کارت های الفبا
✅ فارسی پایه اول
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
24934938923078.pdf
4.04M
✅ املا تصویری همه نشانه ها
✅ فارسی پایه اول
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98