5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از روانشناسی پرسیدن بهترین الگو برای پیروی در زندگی کیست ؟
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ به عنوان یک معلم، کمک به دانشآموزان برای کاهش استرس و اضطراب مهم است. در ادامه، راهکارهایی برای کمک به دانشآموزان مضطرب را برایتان توضیح میدهم:
1. افزایش اطلاعات خود در مورد اضطراب:
هرچه بیشتر در مورد اضطراب بدانید، بیشتر میتوانید خود را به استراتژیهایی تجهیز کنید که برای کمک به دانشآموزان نیاز دارید. مطالعهی کتابها و مقالههایی که تعریفی از اضطراب، علل آن، نحوهی تشخیص آن، انواع اختلالات اضطرابی و مهمتر از همه، نحوهی کمک به شما به عنوان یک معلم ارائه میدهند، مفید خواهد بود .
2. ایجاد پیوند قوی:
ایجاد پیوندهای قوی و ارتباط با دانشآموزان میتواند از سلامت روان آنها محافظت کند. معلمها و والدین میتوانند این روابط محافظتی را با دانشآموزان ایجاد کنند و به آنها کمک کنند تا در بزرگسالی سالم رشد کنند ².
3. تمرینهای تنفسی در کلاس:
در کلاس، تمرینهای تنفسی را به دانشآموزان آموزش دهید. تمرینهای تنفسی میتوانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند ¹.
4. از محیط کلاس خارج شوید:
گاهی اوقات تغییر محیط میتواند به دانشآموزان کمک کند. اگر ممکن است، در فضای باز یا در محیطی طبیعی کلاس برگزار کنید.
5. با دانشآموزان در مورد اضطراب صحبت کنید:
از طریق مکالمات با دانشآموزان، به آنها اجازه دهید در مورد اضطراب خود صحبت کنند و احساسات خود را به اشتراک بگذارند.
6. استفاده از کتابهای آموزش غیرمستقیم:
از کتابها و منابع آموزشی برای انتقال مفاهیم غیرمستقیم در مورد اضطراب استفاده کنید. مثلاً داستانها و شخصیتهای داستانی میتوانند به دانشآموزان کمک کنند .
7. تشویق به حرکت:
دانش آموزان را تشویق به انجام ورزش و تحرک کنید. ورزش کردن و تخلیه انرژی کمک زیادی به کاهش استرس و اضطراب در کودکان می کند.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
♦️عزت نفس داشته باشید✍
برای تاثیرگذاری، باید «عزت نفس» داشته باشید.
هیچکس حاضر نیست «حتی به سخنان شخص»ی که خود کمبین است گوش فرا دهد.
از ابزارهای عزت نفس، قدرت «نه» گفتن است.
قرار نیست شما با تمسک به صفاتی چون محبت و عاطفه و گذشت، همواره خواستهٔ فراگیران خود را برآورده کنید.
گاهی اگر لازم بود، قاطعانه بگویید «نه»
نیاز به توجیه هم ندارد.
روزی دلیل این قاطعیت را خواهد فهمید.
این یک اصل قطعی است.
(منبع: کتاب هزار نکته برای تدریس موفق)
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ برای برخورد با دانشآموزان خجالتی، میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
1. تشویق مشارکت: دانشآموزان خجالتی را تشویق کنید تا در فعالیتهای کلاسی شرکت کنند، اما بدون فشار برای انجام فعالیتهای جمعی.
2. تقویت اعتماد به نفس: مهارتها و دستاوردهای دانشآموزان خجالتی را تحسین کنید تا اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.
3. فراهم کردن فضای امن: محیطی امن و حمایتکننده برای دانشآموزان خجالتی ایجاد کنید تا بتوانند بدون ترس از قضاوت شدن، خودشان باشند.
4. کار گروهی: دانشآموزان را به گروههای کوچک تقسیم کنید تا در محیطی کمتر تهدیدآمیز بتوانند ارتباط برقرار کنند.
5. زمان دادن: به دانشآموزان خجالتی زمان بدهید تا با محیط و افراد جدید خود را وفق دهند.
این راهکارها میتوانند به دانشآموزان خجالتی کمک کنند تا در محیط آموزشی رشد کنند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند. همچنین، این اقدامات میتوانند به آنها کمک کنند تا مهارتهای اجتماعی خود را توسعه دهند و در نهایت، اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ برای اینکه یک معلم حرفهای باشید، مهم است که ویژگیهای زیر را در خود پرورش دهید:
1. دانش (Knowledge): داشتن دانش عمیق و بهروز در زمینههای تخصصی و عمومی آموزش.
2. تجربه (Experience): بهرهگیری از تجربیات عملی و تعامل با دیگر معلمان برای بهبود مستمر.
3. روش (Method): استفاده از روشهای نوین و مؤثر تدریس که باعث افزایش انگیزه و یادگیری دانشآموزان میشود.
علاوه بر این، ایجاد یک محیط کلاسی جذاب و مشارکتی، برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان و والدین آنها، و همچنین تعهد به یادگیری مادامالعمر برای بهروز نگه داشتن دانش و مهارتهای خود از جمله مواردی هستند که به شما کمک میکنند تا به عنوان یک معلم حرفهای شناخته شوید. همیشه به یاد داشته باشید که نقش شما تنها در انتقال دانش خلاصه نمیشود، بلکه شما در شکلدهی به آیندهی دانشآموزان و ترغیب آنها به یادگیری فعال نقش دارید.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ 18 تکنیک برای پرسش درکلاس درس:
🌱🌱🌱
1⚘سوالات واضح بپرسید.
2⚘برای انتقام از بینظمیها سوال نپرسید.
3⚘فقط از فراگیران که ابراز تمایل میکنند، سوال نکنید.
4⚘برای دریافت پاسخ، زمان انتظار در نظر بگیرید.
5⚘مواظب باشید فقط یک جواب خاص را برای سوال مبنا قرار ندهید.
6⚘ابتدا سوال و بعد پاسخدهنده را مشخص کنید.
7⚘تاکیدتان بر سوالات بازپاسخ و تحلیلی باشد، نه حافظهای دانشی.
8⚘بعد از پاسخ دانشی(مانند؛ بله یا خیر و امثال این)، چرایی را جویا شوید.
9⚘از فراگیر بخواهید به زبان خود توضیح دهد، نه بیان خط کتاب و جزوه.
10⚘توضیح را با مثال بخواهید.(میتونی مثال بزنی؟)
11⚘تفاوت توضیح و مثال را به دانشآموز بگویید.
12⚘مبنای پاسخ درست را با خلاقیت دانشآموز همراه سازید.
13⚘اگر فراگیر به سوال پاسخ نداد، سوال را به شکل دیگری بیان کنید.
14⚘در صورت عدم پاسخگویی درست، برداشت فراگیر از سوال را جویا شوید.(شاید سوال شما مشکل دارد!)
15⚘گاه دانشآموز را در بیان یا نوشتن پاسخ، مختار بگذارید.
16⚘به سوالات مشارکتی و مباحثهای هم توجه کنید.
17⚘برای فراگیری که پاسخ اشتباه میدهد، فرصت بازآموزی در نظر بگیرید.
18 ⚘و از همه مهمتر:
فرهنگ گوشدادن فعال را به شاگردانتان یادآوری کنید.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
🛑 شش اشتباه که مدرسان با معلومات بالا در آن گرفتار میشوند:
🌀اگر حس میکنیم در زمینهی تخصصی خودمان خیلی اطلاعات داریم، ممکن است در زمان تدریس دچار یک یا چند مورد از خطاهای زیر بشویم مورد.
خطای ششم خیلی شایعتر است.
💠خطای اول: تحمیل اضافهبار
گاهی برخی مدرسان فکر میکنند هر آنچه خودشان میدانند را باید منتقل کنند. برای همین شروع میکنند به بمباران محتوا. گاهی این محتوا خیلی زیاد است و یادگیری را برای مخاطب سخت و گاهی غیرممکن میکند. حجم زیاد محتوا باعث ایجاد استرس در مخاطب ما میشود. البته همیشه هم اینطور نیست!
گاهی اوقات مخاطب شما دوست دارد شما بار اضافی بر او تحمیل کنید!
ولی شما یا نباید تسلیم شوید یا اینکه راهکاری جدید اتخاذ کنید! در ادامه توضیح میدهیم:
🔘مثلاً کسی از شما خواسته است بهصورت خصوصی برایش تدریس کنید و چون پول زیادی داده توقع دارد حجم زیادی از محتوا را تدریس کنید. درست مثل وقتیکه شاگرد شما به رستوران میرود و تا آنجا که میتواند میخورد. او نمیداند که این کار برایش ضرر دارد. شما در این مواقع دو راه دارید
۱- اینکه محتوای بهاندازه تدریس کنید و تسلیم نشوید. ولی ممکن است مخاطب شما فکر کند شما دارید کمکاری میکنید.
۲- شرایطی برای مرور اطلاعات بعد از جلسه را فراهم کنید؛ یعنی اطلاعات را بهصورت زیاد و فشرده تدریس کنید ولی بعداً بهصورت تلفنی، ایمیلی و یا حتی از طریق تلگرام و سایر شبکههای اجتماعی درسها را با یکدیگر مرور کنید.
💠خطای دوم: تحقیر مخاطب
برخی فکر میکنند چون زیاد میدانند میتوانند دیگران را تحقیر کنند. در دنیای این افراد آدمها به دودسته تقسیم میشوند:
🔘دستهی اول: آنها که میدانند
🔘دستهی دوم: احمقها
و این درست نیست. این افراد مغرور فراموش میکنند که هر انسانی ابتدا نمیداند و بعد با آموزش یاد میگیرد. جالب اینجاست این افراد حتی گذشتهی خودشان را هم فراموش میکنند و تصورشان این است که از همان ابتدا همهچیز را میدانستهاند. پس ما یادمان باشد اگر متخصص یکرشته هستیم باید به مخاطبان خودمان که هیچچیز نمیدانند احترام بگذاریم و با صبر و مهربانی برای آنان تدریس کنیم.
💠خطای سوم: زیاد و سطحی
گاهی کسانی که خیلی معلومات دارند، شروع میکنند به گفتن مطالب زیاد و پراکنده. آنها به هر سؤالی جواب میدهند و از هر موضوعی صحبت میکنند. شاید کلاس این افراد متنوع باشد ولی بازدهی کافی را ندارد. چون مخاطبان بعد از کلاس با خودشان فکر میکنند که ما چه چیزی یاد گرفتیم؟ و ممکن است جوابی برای آن پیدا نکنند!
☑️بهتر است بهجای گفتن مطالب بسیار زیاد و سطحی، مطالب کمتر و عمیقتری بگوییم. برای عمق بخشیدن به محتوا می توانید از روش تدریس بحث کلاسی و پرسش و پاسخ استفاده کنید.
💠خطای چهارم: انتظارات زیاد و تکالیف سنگین
توقع بیجا داشتن یکی دیگر از خطاهایی است که افراد بامعلومات زیاد ممکن است دچار آن بشوند. در هنگام گفتن تکالیف باید سطح و نیاز مخاطب خودمان را در نظر بگیریم. اگر تکالیف بهصورت غیرمنطقی زیاد باشند مشکلات زیر به وجود میآید:
🔘استرس و فشار روانی شدید به شاگردان بررسی و نمره دادن سخت و وقتگیر میشود، رعایت عدالت در نمره دهی سخت میشود، باعث ایجاد مقاومت در انجام تکلیف میشود (شاید ترجیح بدهند اصلاً تکلیف را انجام ندهند)احتمال تقلب زیاد میشود
💠خطای پنجم: سرعت زیاد در تدریس
☑️چون برخی افراد بامعلومات بالا میخواهند همهچیز را بگویند معمولاً وقت کم میآورند، پس برای جبران کمبود وقت، سرعت تدریس را زیاد میکنند. این افزایش سرعت به حدی میرسد که اصل آموزش را دچار مشکل میکند.ذالبته سرعت خیلی آهسته هم ضررهای خودش را دارد. مثلاً کسانی که زودتر یادمی گیرند دوست دارند سرعت تدریس بیشتر باشد. این شما هستید که باید سرعت مناسب برای تدریس خودتان را کشف کنید. بهطوریکه نه شاگردان ضعیف عقب بمانند و نه شاگردان قوی خسته شوند.
💠خطای ششم: عدم تکرار
افرادی بامعلومات بالا فقط دوست دارند اطلاعات جدید بدهند و مرور کردن خوششان نمیآید. این افراد اعتقاددارند که خود مخاطبان باید بروند و مباحث را مرور کنند؛ اما مرور و تکرار دستهجمعی گنجی بزرگ است که نباید از آن صرفنظر کنیم. همهی ما میدانیم که:
☑️فقط قسمت بسیار کوچکی ازآنچه فقط یکبار خواندهایم یا شنیدهایم را حفظ میکنیم.
🔘پس تکرار و مرور ضروری است.
🔘نتیجهگیری:
برای اینکه مخاطب شما بر مطلبی تسلط پیداکند باید مفاهیم کمتری را بهصورت عمیق تدریس کنید و طی زمان آنها را تکرار کنید. این تکرار آنقدر باید زیاد باشد تا ملکهی ذهن مخاطب ما شود و بر محتوا تسلط پیدا کنند. وقتی کسی بر چیزی مسلط شد میتواند خلاق باشد و چیز جدیدی به آن اضافه کند.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
✅ راه کارهایی برای مدیریت دانش آموزان شلوغ کلاس:
🔸️معلم سعی کند کلاس و به خصوص دانش آموزان شلوغ کلاس را مشغول نگه دارد یا اگر شما اکثر دانش آموزان را مشغول نگه دارید دانش آموزان شلوغ کلاس وقتی برای خود نشان دادن ندارند.
🔸️روش تدریس و آموزش معلم باید متفاوت و خلاق و گاهی خارج از چارچوب باشد.
🔸️محل نشستن دانش آموزان شلوغ کلاس در تک صندلی و جلوی کلاس باشد تا فرصتی برای برهم زدن کلاس نداشته باشند.
🔸️از دانش آموز شلوغ و پر سر و صدای کلاس برای حفظ آرامش کلاس کمک بخواهید.
🔸️هیچ وقت دانش آموز شلوغ را به دفتر نفرستید. از کلاس اخراج نکنید علتش را پیدا کنید از یک مشاور کمک بگیرید.
🔸️در عین حرکت به آن ها آموزش دهید. این دانش آموزان دینامیکی هستند، شلوغ نیستند نیاز به حرکت و دیده شدن دارند، شرایط را آماده کنیم.
🔸️در بحث مدیریت دانش آموز شلوغ و پر سر و صدا آن کسی که باید تغییر بکند دانش آموزش نیست بلکه ما معلمان، مدیر مدرسه والدین هستیم که باید تغییر کنیم تا او هم تغییر کند.
🔸️مدیتیشن گروهی در کلاس فوق العاده در آرامش کلاس نقش دارد. معلم هوشمند به خوبی میداند که در طول 45 دقیقه تدریس باید حداقل 3 بار دانش آموز از جای خود برخیزد و حرکات جنبشی و طنزآزادانه انجام دهند.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
🛑 افزایش فقر وضعیت ترک تحصیل دانشآموزان را نگرانکننده کرده است
🔹بررسیها نشان میدهد که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نرخ ترک تحصیل دانش آموران در تمامی مقاطع تحصیلی افزایش یافته است.
🔹 در این سال تحصیلی نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی با افزایش ۰/۲۵ درصدی به ۱/۲ درصد رسیده است. ترک تحصیل در مقطع ابتدایی موجب افزایش بیسوادی در آینده می شود و بسیار نگران کننده است.
🔹کارشناسان معتقدند که افزایش میزان ترک تحصیل با افزایش نرخ فقر در سالهای گذشته رابطه تنگاتنگی دارد.
🔹در حال حاضر نرخ فقر در ایران ۳۰ درصد است. به عبارت دیگر حدود یک سوم از جمعیت ایران توانایی تهیه نیازهای اساسی خود را ندارند. در چنین شرایطی حتی اگر تحصیل رایگان باشد، هزینههای جانبی آن موجب میشود تا برخی از خانوارها از تحصیل فرزندان خود چشم بپوشند.
🔹علاوه بر این امکان آن وجود دارد که با توجه به افزایش پدیده تکدیگری کودکان، دانشآموزان ترک تحصیل کرده به چنین کارهایی مشغول شوند.
🔹 همچنین برخی از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم به دلایلی مانند ناکامی برخی از تحصیل کردگان در یافتن شغل متناسب با تحصیلات خود، ترجیح می دهند به جای ادامه تحصیل، زودتر وارد بازار کار شوند./دنیای اقتصاد
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
👌 روستایی بود دور افتاده که مردم ساده دل و بی سوادی در آن سکونت داشتند. مردی شیاد از ساده لوحی آنان استفاده کرده و بر آنان به نوعی حکومت می کرد.
بر حسب اتفاق گذر یک معلم به آن روستا افتاد و متوجه دغل کاری های شیاد شد و او را نصیحت کرد که از اغفال مردم دست بردارد و گرنه او را رسوا می کند. اما مرد شیاد نپذیرفت.
بعد از اتمام حجت٬ معلم با مردم روستا از فریبکاری های شیاد سخن گفت و نسبت به حقه های او هشدار داد. بعد از کلی مشاجره بین معلم و شیاد قرار بر این شد که فردا در میدان روستا معلم و مرد شیاد مسابقه بدهند تا معلوم شود کدامیک باسواد و کدامیک بی سواد هستند.
در روز موعود همه مردم روستا در میدان ده گرد آمده بودند تا ببینند آخر کار، چه می شود.
شیاد به معلم گفت: بنویس «مار»
معلم نوشت: مار
نوبت شیاد که رسید شکل مار را روی خاک کشید.
و به مردم گفت: شما خود قضاوت کنید کدامیک از اینها مار است؟
مردم که سواد نداشتند متوجه نوشته مار نشدند اما همه شکل مار را شناختند و به جان معلم افتادند تا می توانستند او را کتک زدند و از روستا بیرون راندند.
⬅️ امیرکبیر میگوید:
ابتدا فکر کردم مملکت وزیرِ دانا میخواهد، بعد فکر کردم شاهِ دانا میخواهد، در آخر اما فهمیدم مملکت مردمِ دانا میخواهد.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
⭕️ شیوه نامه پوشش و حجاب در دانشگاه فرهنگیان
✅ پوشش دانشجو معلمان، هنگام ورود به محیط آموزشی باید دارای ویژگی های زیر باشد:
1️⃣استفاده از مانتو و شلوار متناسب با محیط آموزشی و اداری.
2️⃣عدم استفاده از مانتو و شلوار تنگ و چسبان، بدون دکمه، کوتاه و در اندازه غیر معمولی با رنگ های غیر متعارف و عدم استفاده از شلوار لی.
3️⃣استفاده از مقنعه های بلند و رعایت حجاب اسلامی
4️⃣عدم استفاده از روسری و شال رنگی.
5️⃣استفاده از کفش و جوراب متناسب و خودداری از نپوشیدن جوراب
6️⃣استفاده از کفش راحت، مناسب و دارای رنگ ملایم و متعارف.
7️⃣خودداری از پوشیدن دم پایی در محیط های آموزشی.
8️⃣حضور در محیط آموزشی بدون هرگونه آرایش و عدم استفاده از زیورآلات نامتعارف.
9️⃣ناخن ها باید کوتاه، تمیز، بدون لاک باشد. استفاده از ناخن های مصنوعی و ناخن بلند مناسب نیست.
⭕️ نماز حتما خوانده بشه چون موقع فارغالتحصیلی از دوستان شما در دانشگاه تحقیق میشه و در صورت کوتاهی، لغو حکم و اخراج در پی خواهد داشت.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98
💢 برنامه زمانی فرآیندهای مهم آزمونهای سال ۱۴۰۴ اعلام شد
🔻سازمان سنجش آموزش کشوردر اطلاعیهای برنامه زمانی فرآیندهای مهم آزمونهای سال ۱۴۰۴ اعلام کرد.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98