⭕️ فعلاً مصوبه شورای عالی امنیت ملی اجرا میشود/ اگر مقتضی شد بعداً از اهرمهای بعدی استفاده خواهیم کرد
🔸 حضرت آیت الله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی جمعی از اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها (۴):
🔹 تنها راه ما این است که ما در مقابل فشارهای آمریکا از ابزارهای فشاری که داریم استفاده کنیم. این ابزارها هم برخلاف تبلیغ آنها نظامی نیست -البته لازم باشد از اهرم نظامی هم استفاده میکنیم- ولی همین کاری که شورای امنیت ملی کرد و گفتند ما تعهداتمان را در این بخش عملی نمیکنیم و از تعهدمان خارج میشویم، این کار درستی بود.
🔹️ وقتی شما از ابزار فشار خودتان استفاده نکردید، او خیالش راحت میشود و فشار را کش میدهد.
🔹 توانایی ما هستهای و علمی است و دنبال سلاح هستهای هم نیستیم؛ نه بهخاطر تحریم و آمریکا، بلکه بهخاطر مبنایمان که حرام میدانیم از نظر فقهی و شرعی.
🔹️ بعضیها هم گفتند که سلاح هستهای تولید کنیم ولی مصرف نکنیم؛ این هم اشتباه است، چون با هزینه بالا تولید میکنیم ولی استفاده نمیکنیم و طرف هم میداند که ما استفاده نمیکنیم و این برای ما دیگر تأثیری ندارد.
🔹 فعلاً مصوبه شورای عالی امنیت ملی اجرا میشود و بعد هرچه که مقتضی باشد. توقف در این حد معنی ندارد. فعلاً این مصوبه کافی است و اگر مقتضی شد بعداً از اهرمهای بعدی استفاده خواهیم کرد. ۹۸/۰۳/۰۸
@Abraar
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
@Abraar ✨به نام خداوند بخشنده ى مهربان بگو: پناه مى برم به پروردگار سپيده دم. از شرّ آفريده هايش.
كلمه «فلق» مثل «فجر» به معناى شكافتن است، شكافتن سياهى شب يا سپيده صبح: «فالق الاصباح»(263)؛ شكافتن دانه درون خاك. «فالق الحبّ و النَّوى »(264)
مراد از «غاسق» آغاز شب است كه تاريكى را به همراه مى آورد. چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «اقم الصّلاة لدلوك الشمس الى غسق الّيل»(265)
شايد مراد از «غاسق» هر موجود ظلمت آور باشد كه تاريكى هاى معنوى را به همراه خود مى آورد و گسترش مى دهد.
از آنجا كه افراد شرور، براى حمله و هجوم و يا توطئه چينى از تاريكى شب استفاده مى كنند، لذا به خدا پناه مى بريم از شرورى كه در شب واقع مى شود.
«نفّاثات» از «نَفث» به معناى دميدن و «عُقَد» جمع «عَقْد» به معناى گره است.
در هر چيزى احتمال بروز شرّ وجود دارد، حتى كمالاتى مثل علم و احسان، شجاعت و عبادت نيز آفاتى دارند. آفت علم، غرور؛ آفت احسان، منّت گذاردن؛ آفت عبادت، عُجب و آفت شجاعت، ظلم و تهوّر است.
در آسيب پذيرى سه اصل وجود دارد آمادگى هجوم از سوى دشمن فرصت هاى مناسب براى هجوم نظير تاريكى ها وجود حفره ها و نقطه ضعف ها آرى دشمن به دنبال تاريكى ها و حفره ها و نقاط ضعف است.
تبليغات سوء، جوسازى ها، سخن چينى ها، جاسوسى ها و شايعه پراكنى ها، نمونه هايى از «نفّاثات فى العقد» است، يعنى مى دمند تا محكمات را سست كنند. چنانكه كسانى با وسوسه و شك ميان همسران فتنه گرى مى كنند «ما يفرّقون بين المرء و زوجه»(266)
با اينكه هرچه خدا آفريده، خير است: «الّذى احسن كلّ شى ء خلقه»(267) ليكن هر چيزى اگر در مسير صحيح خود قرار نگيرد، شرّ مى شود. چنانكه آهن خير است ولى اگر چاقو شد، امكانِ سوء استفاده از آن وجود دارد. «مِن شر ما خلق»
«شرّ ما خلق» يعنى شرّ از سوى مخلوقات است، نه از سوى خالق و نه ناشى از خلقت.
پناه بردن به خدا از خطرات، تنها با گفتن «اَعوذ» حاصل نمى شود، بلكه علاوه بر گفتن، عمل نيز لازم است. چنانكه اهل بيت پيامبرعليهم السلام وقتى مسكين و يتيم و اسير، اطعام را كردند، گفتند: «انّا نخاف من ربّنا يوماً عبوساً قمطريرا»(268) ما از روز قيامت مى ترسيم كه اطعام كرديم. قرآن مى فرمايد: «فوقاهم اللّه شرّ ذلك اليوم»(269) خداوند نيز آنان را از شرّ آن روز نجات داد. پس گفتن «انّا نخاف» به تنهايى كارساز نيست، بلكه بايد همراه با عمل باشد.
زشت صورتى نزد رسول خدا از زشتى چهره خود شكايت كرد كه جبرئيل نازل شد و سلام خداوند را به آن مرد زشت رساند و گفت كه خدا مى فرمايد: «اما ترضى ان احشرت على جمال جبرييل» آيا دوست دارى كه در قيامت تو به زيبايى جبرئيل باشى؟
مرد شادمان شد و تصميم گرفت تمام عبادات و مستحبّات را انجام دهد.(270)
شرّ مطلق وجود ندارد و خداوند نيافريده است، بلكه چه بسيار امورى كه از يك زاويه، شرّ ديده مى شوند و زاويه اى ديگر خير. چنانكه مولوى مى گويد:
زهر مار، آن مار را باشد حيات
ليك آن، آدمى را شد ممات
پس بَد مطلق نباشد در جهان
بَد به نسبت باشد، اين را هم بدان
بعضى از سختى ها و فشارها، شرّ نيست، بلكه رمز تكامل است. مولوى مى گويد:
گندمى را زير خاك انداختند
پس ز خاكش خوشه ها برساختند
بار ديگر كوفتندش ز آسيا
قيمتش افزون و نان شد جان فزا
باز نان را زير دندان كوفتند
گشت عقل و جان و فهم سودمند
باز آن جان، چون كه محو عشق گشت
يُعجب الزّراع آمد بعد كشت
قرآن سفارش مى كند كه با همسرانتان خوب رفتار كنيد و اگر نسبت به آنان كراهت داريد، چه بسا در كنار آن الطافى نهفته باشد. «و عاشروهنّ بالمعروف فان كرهتموهنّ فعسى ان تكرهوا شيئاً و يجعل اللّه فيه خيراً كثيراً»(271) چنانكه گاهى زن زيبا نيست، ولى مادر فرزندانى بزرگ و برجسته مى شود.
بسيار از تلخى ها، استعدادهاى ما را شكوفا مى كند، حالت صبر و مقاومت را در ما رشد مى دهد و دل انسان را خاضع و خاشع مى سازد. «لعلّهم يتضرّعون»(272)
شب براى مردان خدا، زمان بندگى و عبادت است: «يتلون آيات اللّه آناء الّيل»(273) ولى براى نامردمان، زمان توطئه و تهديد و هجوم است. «من شرّ غاسق»
سخن و يا حركتى كه روابط و دوستى هاى محكم را متزلزل كند، نفّاثات است و بايد از آن به خدا پناه برد.
پناه بردن انسان به خدا، مستلزم پناه دادن خداوند است وگرنه فرمان پناه بردن لغو بود.
در ميان تمام شرور نام سه شرّ در اين سوره آمده است:
- شرور پنهان و در تاريكى ها. «من شرّ غاسق اذا وقب»
- شرور زبان هاى ناپاك. «من شرّ النفّاثات فى العقد»
- شرور حسادت ها و رقابت هاى منفى. «و من شرّ حاسد اذا حسد»
برخى زنان به خاطر زيبايى و لطافت در گفتار، مى توانند مردان را در تصميمات خود سست كنند و مصداق نفّاثات باشند.
يكى از مصاديق نفّاثات، سحر و جادو است و لذا آموزش و عمل آن حرام است.
با اينكه «شر ما خلق» شامل تمام شرور مى شود، ولى نام سه شرّ را به خاطر اهميّتى كه دارد، جداگانه آورده است. «غاسق اذا وقب - النفّاثات فى العقد - حاسد اذا حسد»
پناه بردن در هر حال لازم است، خوا
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
@Abraar ✨به نام خداوند بخشنده ى مهربان بگو: پناه مى برم به پروردگار سپيده دم. از شرّ آفريده هايش.
ه آنجا كه خطر باشد: «شرّ ما خلق» خواه دريافت كمال باشد: «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشيطان الرجيم»(274) هرگاه قرآن تلاوت مى كنى از شرّ شيطان به خداوند پناه ببر.
در سوره فلق، در برابر سه شرّ بيرونى، به يك صفتِ الهى پناه مى بريم. (از شرّ غاسق و نفّاثات و حاسد، به صفتِ «ربّ الفلق» پناه برديم.) اما در سوره ناس به عكس است. در برابر يك خطر درونى، به سه صفت الهى پناهنده مى شويم. (از شرّ وسوسه قلب، به صفاتِ «ربّ النّاس»، «ملك النّاس» و «اله النّاس» پناه مى بريم.)
بحثى درباره حسادت
تلاش براى به دست آوردن كمالاتى كه ديگران دارند، غبطه و ارزش است، ولى تلاش براى نابود كردن كمالات ديگران حسادت است. حسادت نشانه كم ظرفيّتى و تنگ نظرى است. اولين قتلى كه در زمين واقع شد به خاطر حسادت ميان فرزندان آدم بود و اولين گناهى كه در آسمان واقع شد، حسادت ابليس به آدم بود. در حديث مى خوانيم: حسادت ايمان را مى خورد آن گونه كه آتش هيزم را.(275)
آنچه بر سر اهل بيت پيامبرعليهم السلام آمد كه آنان را كنار زدند، ناشى از حسادت بود و قرآن در آيه 54 سوره نساء مى فرمايد: چرا به خاطر الطاف و تفضّل خداوند، بر افراد لايق حسادت مى ورزند، مگر نمى دانند ما به آل ابراهيم كتاب و حكمت و ملك عظيم داديم.
حسادت در ميان تمام شرور، برجسته ترين شرّ است. زيرا حسود نقشه ها مى كشد و حيله ها مى كند و مرتكب انواع شرور مى شود تا به هدف برسد.
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «الحسد داء عياء لايزال الا بهلك الحاسد او بموت المحسود»(276) حسادت مرض خطرناكى است كه جز با مرگ محسود يا هلاكت حسود از بين نمى رود.
حسود در واقع به خدا اعتراض دارد و در برابر اراده و حكمت او جهت مى گيرد كه چرا به او عطا كرده و به من نداده است.
حسود هرگز خيرخواهى و نصيحت نمى كند و به خاطر خوى حسادت، از رسيدن خير خودش به ديگران جلوگيرى مى كند.
قرآن، ريشه بسيارى از گناهان را «بغياً» به معناى حسادت دانسته است و امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «انّ الكفر اصله الحسد»(277) ريشه كفر حسادت است. چنانكه در برابر پيامبران مى گفتند: «أبشر يهدوننا»(278) آيا انسانى مثل ما پيامبر شود و ما را هدايت كند؟
حسود، اهل تواضع و تشكر نيست و هرگز به كمالات ديگران گواهى نمى دهد و قهراً مرتكب گناه كتمان حق مى شود.
حسود معمولاً منافق است. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «الحاسد يظهر وُدّه فى اقواله و يخفى بُغضه فى افعاله»(279) در ظاهر اظهار علاقه مى كند ولى در باطن كينه و بغض دارد.
منشأحسادت چيست؟
گاهى تبعيض نابجا ميان افراد، حسادت آنان را بر مى انگيزد.
گاهى مردم توجيه نيستند و شرايط را يكسان مى پندارند و همينكه يك برترى و امتيازى ديدند حسادت مى ورزند. در حالى كه اگر حكمت و دليل تفاوت ها را بدانند آرام مى شوند.
حسادت در خاندان نبوت نيز پيدا مى شود، همان گونه كه در خانه حضرت يعقوب، حسادت فرزندان، آنان را به چاه افكندن برادر وادار كرد.
دامنه حسادت تنها نسبت به نعمت هاى مادى نيست، بلكه گاهى نسبت به ايمان افراد حسادت مى شود و مى خواهند آنان را به كفر برگردانند. «يردّونكم من بعد ايمانكم كفّاراً حسداً»(280)
روشن است كه حسادت، آرزوى نابودى نعمت ديگران است، وگرنه درخواست نعمت از خداوند، حسادت نيست. چنانكه سليمان از خداوند حكومتى بى نظير خواست: «ملكاً لا ينبغى لاحد»(281) و حضرت على عليه السلام در دعاى كميل از خداوند مى خواهد كه نصيب او بيشتر باشد و قرب او به خداوند نيز بيشتر باشد. «واجعلنى من احسن عبيدك نصيبا عندك و اقربهم منزلة منك...»
براى درمان حسادت بايد اينگونه فكر كرد:
دنيا، كوتاه و كوچك است و غصه براى آن ارزشى ندارد.
ما نيز نعمت هايى داريم كه ديگران ندارند.
نعمت ها بر اساس حكمت تقسيم شده است، گرچه ما حكمت آن را ندانيم.
آنكه نعمتش بيشتر است، مسئوليّتش بيشتر است.
بدانيم كه حسادت ما بى نتيجه است و خداوند به خاطر اينكه بنده ى چشم ديدن نعمتى را ندارد، لطف خود را قطع نمى كند و فقط خودمان را رنج مى دهيم.
-----
263) انعام، 96.
264) انعام، 95.
265) اسراء، 78.
266) بقره، 102.
267) سجده، 7.
268) انسان، 10.
269) انسان، 11.
270) بحارالانوار، ج 22، ص 140.
271) نساء، 19.
272) اعراف، 94.
273) آل عمران، 113.
274) نحل، 98.
275) كافى، ج 2، ص 306.
276) نهج البلاغه، حكمت 493.
277) كافى، ج 8، ص 7.
278) تغابن، 6.
279) غررالحكم.
280) بقره، 109.
281) ص ، 35.
@Abraar 🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حمایت داعش از اصلاح طلبان
️ داعش : ما از اصلاح طلبان حمایت میکنیم،
️ داعش : مردم در انتخابات چه مجلس شورای اسلامی و چه مجلس خبرگان رهبری به کاندیدای اصلاح طلبان رأی بدهند
️ داعش : امثال زیبا کلام و هاشمیرفسنجانی به یقین حق را سر جایش خواهند نشاند
قضاوت را به خود مردم واگذار میکنیم
@Abraar
⭕️میزان زکات فطره از سوی آیت الله مکارم شیرازی اعلام شد
🔸از سوی دفتر آیت الله مکارم شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۹ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۲۴ هزار تومان و برنج داخلی، مبلغ ۶۰ هزار تومان اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آنها مخیر هستند.
🔹کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۳ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۱۸۰ هزار تومان است.
@Abraar
⭕️معامله قرن نوزاد نارسی است که قبل از به دنیا آمدن سقط جنین می شود
🔸سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:
🔹صهیونیست ها نه تنها بر فلسطین بلکه می خواهند از نیل تا فرات را اشغال کنند.
🔹چنین رژیمی وقتی خودش را اینچنین تعریف می کند وقتی فلسطین را تحت تاثیر قرار دهد، می خواهد ادامه دهد و باید صهیونیست ها را در همان نقطه مهار کرد.
🔹فلسطین پاره تن اسلام است، مردم این کشور مسلمان هستند و تحت ظلم رژیم غاصب صهیونیستی هستند.
@Abraar
تو ذهنت تصور کن با خانوادت نشستی تو خونهات، داری شام میخوری یا تلوزیون میبینی یا با کوچولوهات بازی میکنی
یدفعه یه صدای خیلی بلند میشنوی، سریع خودتو میرسونی به محل صدا، میبنی چند نفر با لگد درب خونتو شکستن و وارد خونه شدن، اولش یکم میترسی در کنار این ترس یه حس غیرت و عصبانیت هم داری که یعنی چی؟ اینا کی هستن، با چه اجازهای وارد خونهی من شدن، اصلا غلط میکنید به زور وارد خونه من شدید
یکم میری جلو میبینی چند نفر با اسلحه و لباس نظامی وایسادن میگن سریعتر خونه رو ترک کنید، شک میکنی خوابی یا بیدار، آخه یعنی چی؟
اعتراض میکنی، داد میزنی، طرف میگه حرف نباشه سریع خونه رو تخلیه کنید، تو همین لحظات همسرت که بچه کوچیک بغلشه میاد جلو اونم اعتراض میکنه، برید از خونه ما بیرون
خلاصه بحث و درگیری بالا میگیره و شما تن به خواسته اونا نمیدی و دعوا شدیدتر میشه، افراد مسلح در عین ناباوری همسر و کودک خردسالتو با چند شلیک گلوله میکشن
حالا همون لحظه که به راحتی زن و بچت جلوت کشته شدن سرتو از پنجره میکنی بیرون که داد بزنی آی مردم کمک کنید، میبینی تو همه خونه های محل همین اتفاق افتاده.... یه سری افراد مسلح و یک عده بچه های کشته شده در بغل پدر و مادر هاشون تو خیابون ها هستن و مجبور شدن خونه هاشونو خالی کنن
چی؟ ولش کنم؟ حالت بد شد؟
یا هیچ احساسی پیدا نکردی؟ چون داستان مصنوعی و مسخره ای بود؟
آره بنظر منم خیلی مسخره بود
ولی...
ولی روزی روزگاری اسرائیل همینطوری مسخره و مصنوعی مردم یه ملت رو از خونه هاشون بیرون کرد و هزاران هزار کودک و نوزاد بی گناه رو مثل آب خوردن به کشتن داد و هزاران کودک رو یتیم کرد
دقت کن مردم یک کشور رو
نه مردم یه کوچه یا محله
زمان امیرالمؤمنین علیه السلام به یکی از شهرهای اسلامی حمله شد و زر و زیورآلات زن ها، به غارت برده شد. خبر به گوش حضرت رسید، حضرت فرمود مردها چیکار کردن؟ گفتن هیچ کاری، حضرت انقدر ناراحت شدن که فرمود:
اگر مسلمانی از این شنیدن اتفاق بمیرد نباید تعجب کرد. در ادامه امیرالمؤمنین با عتاب فرمود: مگر چندین بار به شما نگفتم که تو خونههاتون ننشینید و برید خارج از مرزها و در همونجایی که دشمن هستش بجنگید وگرنه ضربه میخورید و ذلیل خواهید شد؟ اونجا به دشمن حمله کنید قبل از اینکه تو محل زندگی شما به شما حمله کنن
(خطبه ۲۷ نهج البلاغه)
بله اگر مسلمونی "نباید" نسبت به ظلم به هر مسلمونی تو هر جای دنیا بی تفاوت باشی،
البته نباید کلمه درستی نیست
اصلا "نمیتونی" بی تفاوت و ساکت باشی
اگه بی تفاوت باشی یه روزی همین بلا سر خودت میاد، چون ظالم رو با سکوتت تایید کردی. اونم به ظلمش ادامه میده ادامه میده تا نوبت خود تو برسه
حالا هر طوری که میتونی باید اعتراضتو بهش نشون بدی که دنیا ببینه، خود ظالم ببینه تا بهش فشار و هجمه وارد بشه تا ادامه کارش با مشکل روبرو بشه
🔻مثلا با راهپیمایی رفتنت که کل رسانههای دنیا اونو نشون میده. بعد میبینی این حرکت رو مردم چندتا کشور دیگه هم تاثیرشو گذاشت اوناهم اعتراض رو شروع کردن به اعتراض
🔻یه روش دیگه برای اعتراض، به رسمیت نشناختن اون کشوره، مثلا تو مسابقات ورزشی حاضر نشی باهاش مسابقه بدی، تحقیرش کنی. اینم همه دنیا میبینه
🔻یه وقتی هم باید با مال و اموالت به مظلوم کمک کنی تا سر پا بمونه و زیر لگد ظالم له نشه، خدا به ما مال و اموال داده
خودشم تو قرآنش میگه، بعضیا هم با مالشون(که خود من بهشون دادم) در راه خدا جهاد میکنن
خلاصه هر کاری میتونی باید بکنی
خدا مسلمون سیب زمینی نمیخواد .
#حسین_دارابی
#روز_قدس
هدایت شده از کانال دانش پژوهان واحیاگران واجب فراموش شده
4_5841577966953301499.mp3
22.4M
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣
سخنرانی پور مسعوددرباره اوضاع کنونی کشور...
حتما با دقت کوش کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای پدری که پسرش قربانی خشونت بعد از بازی سپاهان و پرسپولیس شد.
@Abraar
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
ه آنجا كه خطر باشد: «شرّ ما خلق» خواه دريافت كمال باشد: «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشيطان ا
.
- پناه بردن به خدا را بايد به زبان جارى كرد. «قل اعوذ»
- به خاطر زيادى خطرات و اهميّت آن انبيا نيز بايد به خدا پناه برند. «قل اعوذ»
- اصلاح خود و جامعه، بدون استمداد و پناهندگى به خداوند امكان ندارد. «قل اعوذ بربّ الفلق»
- چون شرور بر قلب و فكر انسان قفل مى زنند، بايد به قدرتى پناه برد كه شكافنده و شكننده قفل ها و موانع باشد. «بربّ الفلق»
- در دعا با ديد وسيع برخورد كنيد. «شرّ ما خلق» (همه مخلوقات را در برمى گيرد.)
- در ميان همه شرور، شر حسادت، تفرقه افكنى، عهد شكنى و توطئه هاى پنهان اهميّت بيشترى دارد. «من شرّ غاسق... شرّ النفاثات... شرّ حاسد»
- دشمن آنقدر مى دمد تا تبليغاتش مؤثّر واقع شود. («نفّاثات» جمع «نفّاثة»، صيغه مبالغه است.)
- با وسوسه ها عقايد سست مى شود و حرف اثر مى كند. «من شرّ النفاثات فى العقد»
- حسادت، دارويى جز پناه بردن به خدا ندارد. «قل اعوذ... اذا حسد»
- زمينه ها زمانى خطرناك است كه به فعليّت در آيند. «حاسد اذا حسد»
- حسادت، كم و بيش در افراد هست؛ اقدام عملى بر اساس آن گناه است. «اذا حسد»/تفسیر نور
@Abraar
امام خامنه ای(مدظله):
ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح میگوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجهاش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است.
90/11/14(خطبه های نمازجمعه)
@Abraar
⭕️ در نیمهشب گوشی آیفون شما با چه کسی حرف میزند؟
🔸ساعت ۳ صبح است. آیا میدانید در حالی که شما هفت پادشاه را در خواب میبینید، گوشی آیفونتان در حال انجام چه کاری است؟ ارسال اطلاعات به دهها شرکت تجاری که حتی نامشان را هم نشنیدهاید.
🔸در واقع این تنها صفحه نمایش گوشی است که خاموش است، در پشت سر ردیابی مثل «آمپلیتود» شماره تلفن، ایمیل و مکان دقیقتان را دریافت میکند. یک ردیاب دیگر مثل «اپبوی» اثر انگشت دیجیتالتان را میگیرد. ردیابهای دیگری مثل «یلپ» هر پنج دقیقه از آدرس آیپی شما مطلع میشود.
🔸به گزارش واشنگتنپست، اپلیکیشنهای نصبشده روی آیفون اطلاعات شما را به شرکتهای ثالث نظیر نایکی، اسپاتیفای یا کانال آبوهوا منتقل میکنند.
🔸شرکت «دیسکانکت» که در زمینه امنیت اطلاعات فعال است، در یک هفته ۵۴۰۰ ردیاب داخلی را که وظیفه انتقال اطلاعات از یک دستگاه آیفون را بر عهده داشتهاند ثبت کرده است. این ردیابهای رصدگر ماهانه دستکم ۱.۵ گیگابایت اطلاعات را به بیرون منتقل کردهاند.
🔸اما چرا این فعالیتها در شبهنگام انجام میشوند؟ بعضی برنامهنویسان ترجیح میدهند دادهها مربوط به زمانی باشند که کاربر در خانه خود حضور دارد و بعضی دیگر ساعات نیمهشب را ترجیح میدهند تا فرآیند جمع آوری و ارسال داده با دیگر کارکردها و برنامههای گوشی تداخل پیدا نکند.
🔸پاتریک جکسون، یک تحلیلگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اکنون در شرکت دیسکانکت کار میکند میگوید: «این اطلاعات شما است. چرا باید از تلفن همراه شما بیرون برود؟ چرا باید توسط کسانی که نمیدانید قرار است چه کار با این اطلاعات بکنند جمع آوری شوند؟»/یورونیوز
@abraar