صوفیگری
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: ای ابوذر در آخر الزمان قومی پدید می آید در تابستان و زمستان لباس پشمینه می پوشند و این عمل را برای خود فضیلت و نشانه زهد و پارسایی می دانند،آنان را فرشتگان آسمان و زمین لعنت می کنند.
امام صادق(علیه السلام)فرمودند: صوفی ها دشمنان ما هستند سپس هر کس به آنها میل کند از آنان است و با آنان محشور خواهد شد و به زودی کسانی پیدا می شوند که ادعّای محبت مارا کنند و با ایشان نیز تمایل نشان می دهند و خود را به آنان شبیه نموده و لقب آنان را بر خود می گذارند و سخنانشان را تاویل و توجیه می کنند،بوان که هر کس به ایشان تمایل نشان دهد از ما نیست و ما از او بیزاریم و هر کس آنان را ردّ و انکار کند مانند کسب است که در حضور پیامبر اکرم با کفار جهاد کرده است.۱
آیا شرکت کردن در مجالس و محافل صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها چه صورت دارد؟
حضرت آیة الله خامنه ای:
جایز نیست. و کسانی که اوامر و نواهی قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه(علیه السلام)معتقدند چه بهتر است که اسم جدا گانه و آداب و رفتار جدا گانه را که لازم نیست بلکه مضرّ است کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلک باشند.
۱:تحفةالاخبار،ص۲۱.
منبع :مسائل جدید،ص ۱۹
نویسنده:سید محسن محمودی
در📗مجمع البیان در تفسیراین #آیه از ابن عباس روایت شده است که درباره ی #امیرالمومنین علیه السَّلام نازل شده است.
چرا که آنحضرت درهرحال انفاق می نمودند وبانداشتن مال واندوخته درحالی که فقّط چهار درهم داشتند ، یکی از دراهم را درشب و یکی در روز ویک درهم پنهانی و یکی درآشکارا انفاق کردند.
📗تفسیرصافی ج ۱ ص ۲۲۹
📗معادشناسی جلد ۸ ص ۱۴۰
🌸وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ
فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
#میزان_علی ست...
⚖#انفاق_سنج
🖌 در روز حساب درباب #انفاق ؛
#انفاق هائی را که انسان در دنیا میکند، به نیّت ومقاصدِ مختلف برای قوم خویش، برای همسایه ، البتّه برای خدا کرده ،،، کم یا زیاد! علنی یامخفیانه!
به چه نیتی!!همه را می آورند..
⚖ ودرکفّه ی ترازوی #انفاق_سنج می ریزند، و درکفّه ی دیگر روح و حقیقتِ انفاق را که صددرصد خالص بوده و#تقربا"الی الله تعالی بوده است؛ وهیییچ شائبه ی پاداش دنیوی ویا اخروی درآن نبوده است..مانند #انفاق_امیرالمومنین علیه السلام
👈چون امیرالمومنین امیرمومنان است و # میزان_اعمال است.. انفاقش نیز امیروسالار انفاق هاست؛ ودر روز قیامت ⚖کفّه ی عدل وحقّ انفاق ، انفاق آنحضرت است که #خالصا" و# مخلصا" لوجه الله الکریم بوده است ودرکفّه ی دیگر انفاق های افراد دیگر را می گذارند و می سنجند؛ و با آن الگو و نمونه و اسوه ی حسنه اندازه گیری می کنند.
🌸هرکس انفاقش بهترباشد، وپاک تر وخالص ترباشد، عقربه #انفاق_سنجش ،
به انفاق آن حضرت نزدیک می شود، وهرکس بدتر باشد وآلوده ترعقربه دورتر می ایستد.
💠قال الامام الصادق علیه السَّلام:
نَحنُ مَوازینَ القِسط،ما ترازو های عدل هستیم💠
📗معادشناسی جلد ۸ ص ۱۴۳
📗معانی الاخبارص ۱۳
ʝσvłŋ→°.•رنـگــ🌈ـین کـــ🏹ـمان
هدایت شده از رنگین کمان 🌈
32.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨﷽✨
✍هر کس کار خود را به خدا واگذار کند همیشه در آسایش است و زندگی اش خوب خواهد بود .
تفویض کننده حقیقی کسی است که قصدش غیر خدا نباشد.
امیرالمؤمنین (ع) در شعری فرمود:
ان چه خدا برای من قسمت کرده راضیم و کار خود را به خالقم تفویض کردم. خداوند دربارۀ مؤمن آل فرعون (حبیب نجّار) فرمود: من کارم را به خدا واگذار میکنم و او به بندگانش بصیر است. خدا بنده خویش را از بدی و مکر فرعون حفظ می کند و آل فرعون را به بدترین عذاب دچار می کند
📚سوره مؤمن آیه ۴۴و ۴۵
💠تفویض، یعنی ترک تدبیر در دنیا و از بین رفتن هر قصد غیر خدائی و وفا به عهد الهی، دور کردن یأس، یقین به حق و احتیاج تامّ به خدا می باشد. تفویض کننده صبح نمی کند مگر از جمیع آفات سالم می ماند و شب نمی کند مگر دینش در عافیت است.
📚مصباح الشریعه،باب۸۶
📚گلستان کشمیری، صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱
تقلید
۱:تکلیف نوجوانانی که آغاز تکلیف آنهاست در مسئله تقلید چیست؟؟
۲:آیا در بقاء بر تقلید میت نیز رجوع به حیّ اعلم لازم است؟
حضرت آیة الله خامنه ای:
۱:باید مطابق موازین ووظیفه شرعی تقلید کنند.
۲:در مسئله بقا بر تقلید میت لازم است از حی اعلم تقلید کنند علی الاحوط.
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:
۱:باید با تحقیق از اعلم مراجع حیّ تقلید کنند.
۲:بلی
حضرت آیةالله بهجت:
۱:شرائط در رساله ذکر شده
۲:لازم است در این مسئله به مجتهد زنده اعلم تقلید نماید.
حضرت آیة الله صافي گلپایگانی:
۱:لازم است با تحقیق از اهل علم خبره و امین،اعلم را معلوم کنند و از او تقلید نمایند و اگر تعیزن اعلم متعذّر باشد و چند نفر علی السویه محتمل الاعلمیّه باشند تقلید از هر یک از آنها کافی است.
۲:لازم است به حیّ اعلم مراجعه شود.
حضرت آیةالله مکارم شیرازی:
۱:باید تحقیق کنند و از مجتهد جامع الشرایط تقلید کنند.
۲:آری،رجوع به حیّ اعدم لازم است.
حضرت آیة الله تبریزی:
۱:چنانکه پدر یا سایر بستگان بطریق معتبر که در رساله مذکور است مجتهد اعلم یا محتمل الاعلمیّه را تشخیص داده اند می توانند فرزند نوجوان را به او ارجاع دهند.
۲:خصوصیات بقاء بر تقلید میت مختلف است و باید به مجتهد حیّ اعلم یا محتمل الاعلمیّه رجوع کرد.
منبع:مسائل جدید
نویسنده:سید محسن محمودی
📗#معرفی_کتاب📗
کتاب "مجمع الفضائل علی علیه السلام" کتابی است درباره ی سیر و سلوک و فضائل امام علی علیه السلام در قالب احادیث،حکایات،اشعار،روایت ها و نکته های ظریف اخلاقی ، مولف کتاب مجمع الفضائل مرحوم علامه سید محمد تقی مقدم است ایشان درباره ی اثرش فرموده است : در صدد برآمدم تا از دریای معرفت امام علی علیه السلام کفی بردارم و از دوجنبه ی لاهوتی و ملکوتی و از جنبه ی بشری وارد شوم.
این کتاب شامل مطالبی نظیر : دلایل بر اعلم بودن امام علی علیه السلام بر ما بقی خلفا و اصرار پیامبر بر ولایت ایشان ، علم لایزال حضرت و اخلاق حمیده ایشان و کیفر دشمنان حضرت و اشاره و پیشگوئیهای امام حتی در مورد شهادت فرزند و برخی صحابه ایشان و نیز شامل چکیدهای از مواعظ آن حضرت میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش احکام بانوان قسمت دوم
هدایت شده از ♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
💯 بهترین الگو
✅ زن مسلمان، به یک الگو و یک نمونهی برجسته احتیاج دارد.
✅ اگر بخواهد موازین اخلاقی، عاطفی و انسانی، موضوع جنسیت زن بودن -که محور خانواده است- و موضوع آرمانگرایی را باهم ملاحظه کند و همهی اینها را با دیدگاه اسلامی مورد توجه قرار دهد، احتیاج به یک الگو و نمونهی مجسم و شاخص دارد که به او نگاه کند و خود را با او تطبیق دهد.
✅ حضرت زینب سلام الله علیها برای زنان ما یک الگوست.
🔺#سخنان_رهبر در دیدار جمعی از پرستاران
۱۳۷۴/۰۷/۱۲
سالروز #میلاد_حضرت_زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار مبارک باد. 🌸🌼
JOiN👇
💖 @Kolbezendegi 💖
4_5974208038817499088.mp3
8.76M
💐 نگین زینبِ محور اصل و فرع دین زینبِ 💐
🎤 سید رضا نریمانی
#مولودی
#میلاد_حضرت_زینب (سلاماللهعلیها )
Join👇
🆔 @Rangiinkaman
✨﷽✨
🌸 گریه جبرائیل بر مصائب حضرت زینب(س)
✍ روایت شده است که پس از #ولادت حضرت زینب(س) ، امام حسین(علیه السلام) که در آن هنگام کودک سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آمد و عرض کرد: خداوند به من خواهرى عطا کرده است . پیامبر(ص) با شنیدن این سخن ، منقلب و اندوهگین شد و اشک از دیده فرو ریخت. حسین(ع) پرسید: براى چه اندوهگین و گریان شدى ؟
🌸 پیامبر(ص) فرمود: اى نور چشمم ، راز آن به زودى برایت آشکار شود. تا اینکه روزى جبرائیل نزد رسول خدا(ص) آمد، در حالى که گریه مى کرد، رسول خدا(ص) از علت گریه او پرسید، جبرائیل عرض کرد: این دختر (زینب) از آغاز زندگى تا پایان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گریبان خواهد بود؛ گاهى به درد مصیبت فراق تو مبتلا شود، زمانى دستخوش ماتم مادرش و سپس پدرش امیر مومنان و سپس ماتم مصیبت جانسوز برادرش امام حسن(ع) گردد و از این مصایب دردناک تر و افزون تر اینکه به مصایب جانسوز کربلا گرفتار شود، به طورى که قامتش خمیده شود و موى سرش سفید گردد. پیامبر (ص) گریان شد و صورت پر اشکش را بر صورت زینب(س) نهاد و گریه سختى کرد، زهرا(س) از علت آن پرسید. پیامبر(ص) بخشى از بلاها و مصایبى را که بر زینب(س) وارد مى شود، براى زهرا(س) بیان کرد.
🌺 حضرت زهرا(س) پرسید: اى پدر! پاداش کسى که بر مصایب دخترم زینب(س) گریه کند چیست؟ پیامبر اکرم(ص) فرمود: پاداش او همچون پاداش کسى است که براى مصایب حسن و حسین (ع) گریه مى کند.
📚 کتاب ۲۰۰ داستان از فضایل ، مصائب
و کرامات حضرت زینب(ع)
✨ #میلاد_حضرت_زینب سلام الله مبارک باد✨
❇️ هیئت بی بی رقیه(س)
♻️ متن #شبهه:
چرا در اسلام نباید #شب_یلدا را جشن گرفت؟!
🔆پاسخ شبهه
1️⃣اسلام با هیچ جشنی به شرط مرتکب نشدن فعل حرام و عدم تعارض با مبانی مخالف نیست.حال چه یلدا چه غیر آن.
هر گز هیچ فتوایی دال بر برگزار نکردن این شب وشاد نبودن در ان دیده نشده
2️⃣ #شب_یلدا، پایان پاییز و زمزمه آغاز زمستان، بهانهای است برای دور هم نشستن خانوادهها، دید و بازدیدها، و گرما بخشیدن به روابط انسانی... و این امر در جای خود، لایق ستایش و پاسداشت است.
3️⃣ لیکن دشمنان این مرز و بوم و وطنفروشانی که سر در آخور اجانب دارند، میکوشند از هر فرصتی برای ضربه زدن بر درخت عقائد و هویت راستین ملت [سوء] استفاده کنند. در همین راستا، مدتی است که با انتشار پیامهای جهتدار، شب_یلدا را نماد ارزشمندی و هویت_زن_ایرانی در عقائد باستانی معرفی کنند .
4️⃣ بدین صورت که شب_یلدا، شب تولد میترا یا همان الهه_بانوی_خورشید است و ایرانیان همواره آن را قدر میدانستند (و سپس چنین تداعی میکنند که اسلام چنین رسم و رسوماتی را در ایران نابود کرد!)
5️⃣ در پاسخ به این ادعاهای ابلهانه باید گفت:
۱_اسلام، کِی و کجا با شبنشینیهای این چنینی مخالف کرد؟ قرآن و سنت_پیامبر، این گونه گرما بخشیدن به نظام خانواده را تحت عنوان «صلهی رَحِم» ستوده است و آن را در برخی موارد، واجب، و در مواردی بسیاری مستحب (و موجب برکت) دانسته است.
۲_باید دانست که یلدا واژهای سریانی است یعنی این کلمه از یک زبان سامی (به نام زبان سُریانی) و منشأ آن در بینالنهرین بوده است و لذا این واژه ابداً ریشه آریایی ندارد.
این حق شماست که از ما سند بخواهید. سند اینکه واژه یلدا ریشه آریایی ندارد، بلکه ریشه سامی دارد: حسن عمید، فرهنگ فارسی (فرهنگ عمید)، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1387. برگه 1222-1223.
همچنین بنگرید به لغتنامه دهخدا، ذیل واژه یلدا، و نیز بنگرید به فرهنگ معین، ذیل واژه یلدا.
بنا بر متنِ اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، میترا که نام دیگر آن، مِهر است، اصلاً یک الهه بانو نیست
بلکه مذکّر (نرینه) است. در اوستا: اَشی یشت (اَرت یشت)، بند 16 آمده است که میترا برادر ایزد اشی است و در نتیجه میترا پسر اهورامزدا است. همچنین در مهر یَشتِ اَوِستا که در ستایشِ میترا است، دائماً از ضمایر مذکّر برای او استفاده شده است
۳_ يافتههای باستانشناسی نيز گويای اين است كه ميترا در باور ايرانيان، مانند باور يونانيان و روميان، جنس مذكر داشت از جمله در نقشبرجسته «اردشير دوم» در طاق بستان كرمانشاه، تصوير ميترا به صورت مَردی كه هالهی نور (اشعه نور) دور سرش وجود دارد، در «سمت چپ» نگاره ديده میشود. سند: آرتور كرستين سن، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه رشيد ياسمى، تهران: نشر دنياي كتاب، 1368، برگه 211
6️⃣ پس اولاً «یلدا» واژهای آریایی نیست و ثانیاً ایزد «میترا» ابداً الهه بانو نبوده، بلکه به صورت مذکر (نَر) است.
و اسلام خود مشوق صله رحم میباشد و مجازات کسیکه قطع رحم نموده کاهش عمر است .
نگاه به مسلمانان خارجی
حکم نگاه کردن به زنان مسلمان که در کشورهای خارجی فاقد حجاب و پوشش اسلامی اند،چگونه است؟؟
آیات عظام امام ،خامنه ای،صافی،فاضل و نوری:بنابر احتیاط واجب،بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.۱
آیةالله بهجت:نگاه به آنان جایز نیست؛هر چند بدون قصد لذت باشد.۲
آیات عظام تبریزی،سیستانی،مکارم ووحید:اگر بدون قصد اذت و ترس افتادن به حرام باشد،اشکال ندارد(مگر اینکه از زنانی باشند که اگر آنان را نهی کنند بپذیرند.)۳
۱:امام،تحریر الوسيلة،ج٢،(النکاح)،م۲۷؛فاضل و نوری،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۲۷؛صافی،هدایةالعباد،ج۲،(النکاح)،م۲۷ و خامنه ای،استفتاء،س۵۸۲و۵۱۶و۵۱۵.
۲:دفتر :بهجت.
۳:وحید،توضیح المسائل ،م۲۴۴۳؛سیستانی،توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴و سایت(نگاه)،س۲؛تبریزی،التعلیقه علی منهاج الصالحین،( النکاح)،م۱۲۳۲؛مکارم،استفتاءات،ج۱،س۸۱۲.
منبع:احکام نگاه و پوشش
نویسنده:سید مجتبی حسینی
🔺نگاه به غیر مسلمان
آیا نگاه کردن به زن #غیر_مسلمان که پوشش ندارد،جایز است؟
🌼همه مراجع:اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد؛تنها نگاه به جاهایی از بدنشان که معمولا آن را نمی پوشانند،جایز است.۱
👵 نگاه به کهنسال
آیا نگاه کردن به مو،گردن و دست های زن کهنسال جایز است؟!
🌼همه مراجع:بدون قصد لذت ،اشکال ندارد.۲
حکم نگاه به زنان #کهن_سالی که چهره و موهای خود را آرایش و تزیین کرده اند،چیست؟!
🌼همه مراجع:در فرض مذکور،نگاه به آنان جایز نیست.۳
👦 نگاه پسر بچه
آیا پسر بچه ممیز،می تواند به مو و بدن نامحرم نگاه کند؟!
🌼همه مراجع(به جز مکارم و تبریزی):پسر بچه ممیز تکلیف ندارد و نگاهش به زن بی اشکال است؛ولی بنابر احتیاط واجب، زن باید بدن و موی خود را از پسر بچه ممیزی که نگاهش به زن،باعث تحریک شهوت او می شود،بپوشاند.۴
🌼آیات عظام تبریزی و مکارم:پسر بچه ممیز تکلیف ندارد و نگاهش به زن بی اشکال است؛ولی بهتر ست زن بدن و موی خود را از او بپوشاند.۵
📃تبصره:حکم (نگاه پسر بچه ممیز به زن بی اشکال است) در رساله های عملیه نیامده است؛ولی از آنجا که فقیهان یکی از نشانه های تکلیف را بلوغ می دانند؛پسر بچه ممیز مشمول آن قرار نمیگیرد.
۱:توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴؛امام،تحریر الوسیله،ج۲،(النکاح)،م۲۷؛نوری،توضیح المسائل ،م۲۴۳۰؛مکارم،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۲۷؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۳؛دفتر :خامنه ای.
۲:سیستانی،منهاج الصالحین ج۳،(النکاح)،م۱۸؛تبریزی،صراط النجا ة، ج۱،س۸۹۰؛بهجت،توضیح المسائل،م۱۹۴۳؛امام،نوری،فاضل و مکارم،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۳۵،دفتر :صافی.
۳:سیستانی،منهاج الصالحین،ج۳،م۱۸؛دفتر:همه مراجع.
۴:نوری،توضیح المسائل ،م۲۴۳۱؛توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۵؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۴.
۵:توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۵.
📙منبع :احکام نگاه و پوشش
✍نویسنده:سید مجتبی حسینی
✨﷽✨
🔴پیام زیبا و قابل تامل رییس جمهور ایتالیا، بعد از تلفات شدید انسانی بر اثر ویروس کرونا:
✍خيلی مغرور شده بوديم، خيلی مشغول شده بوديم، در تخريب و تصرف طبيعت خيلی بیپروا شده بوديم، به چيزی جز منافع خود نمیانديشيديم، ضعيف را پامال میكرديم به صاحب قدرت و ثروت برای ارتقای مال و موقعيت كرنش میكرديم، باور داشتيم قاعده دنيا همين است و اينگونه خواهد ماند. آسمان را از دود و سرب و گازهای سمی سياه كرده بوديم، دريا را از ماهی تهی و از زباله و نفت و فاضلاب پر كرده كرده بوديم. بنام دين، بنام دموكراسی، بنام حقوق بشر میكشتيم، اسير میكرديم، غارت میكرديم و حتی از کشتن زنها و بچهها شرم نمیكرديم.
صبر خدا هم حدی دارد، تحمل كائنات هم حدی دارد، ظرفيت زمين و آسمان هم حدی دارد. بالاخره بايد كسی پيدا میشد و به انسان مست و مغرور فرمان بدهد، ايست...! و اين ماموريت به يک ويروس كوچک غير قابل رويت واگذار شد تا به معنای واقعی انسان طغيانگر را سر جايش بنشاند و بدرستی به او بفهماند كه ای انسان: «تو خيلی ضعيفی!»، «تو خيلی تنهایی!»، «تو خيلی ترسویی!» و... همه هواپيماها و قطارها را زمين گير كرد. همه تجارتخانهها و همه بازارهای جهان را تعطيل كرد. درهای استاديومها، اماكن تفريحی، رستورانها، سينماها، پاركها و... را به دست خود انسان بست.
و به كره زمين گفت حالا نفس بكش، به آسمان گفت حالا آبی شو، به خورشيد و ماه و ستارهها گفت حالا بچرخيد و برقصيد. به حيوانات هم گفت حالا بدون ترس از شكار شدن بدست انسان آنگونه كه در ذات و ميل شماست زندگی كنيد. و به انسان دستور داد در خانه بمان و به آنچه داشتی و به آنها ناسپاس بودی بيانديش. شايد هنوز فرصتی برای زيستن عاشقانه پیدا کنی!
نگاه های خیابانی
شخصی قصد ازدواج دارد؛آیا میتواند بدون قصد لذت به چهره و موهای خانم ها(مثلا در خیابان)نگاه کند تا کسی را بپسندد و بعد از او خواستگاری کند؟
همه مراجع:این نوع نگاه جایز نیست.۱
تبصره: نگاه به دختر به منظور ازدواج با او ،شرایطی دارد که با رعایت آن جایز می شود.(ر.ک:پرسش۱۷).
۱:مکارم ،تعلیقات علی العروه،۲۶،واستفتاءات،ج۱،س۸۱۶؛فاضل،تعلیقات علی العروه،ج۲،النکاح،م۲۶؛صافی،هدایه العباد،ج۲،النکاح،م۲۸؛امام ،تحریرالوسیله،ج۲،النکاح م ۲۸؛سیستانی،منهاج الصالحین،ج۲،النکاح،م۲۸؛تبریزی،صراط النجاه،ج۶،م ۹۴۸؛دفتر:وحید و خامنه ای.
منبع:احکام نگاه و پوشش
نویسنده:سید مجتبی حسینی
علی مولای همه مومنان
به طُرُق متعدد از (محدثان معروف زیادی از اهل سنت،همچون:)عمیر بن سعد،و ابوسعید خدری،وابوهریره،و انس بن مالک،و بریدهء اسلمی،از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)نقل شده است که آن حضرت فرمودند:
هر که من مولای او هستم پس،علی مولای اوست؛ پروردگارا،دوست بدار هر که علی را دوست بدارد و دشمن بدار هر که علی را دشمن بدارد.۱
بیان از آنجا که این حدیث ، به صورت متواتر در اکثر کتابهای معتبر اهل سنت نقل شده است،انها نتوانسته اند اصل آن را انکار کنند،ولی سعی کرده اند تا متن آن را به گونه ای توجیه کنند که از مدلول اصلی متن،خارج گردد. به عنوان مثال،عده ای از آن ها گفته اند: مراد از موالی در این فرموده رسول اکرم ،دوستی و مودت علی است،نه امامت وولایت او به معنای اولی در تصرف در امر دین و دنیای امت.
اما ناگفته نماند که این توجیه،همانند تیری در تاریکی انداختن است ؛چرا که اولت قرائن در تواریخ و روایات شیعه و سنی موجود است که مدلول واقعی این خبر را روشن می کند.
و ثانیا معنایی که در محکم ترین و معتبرترین کتابهای اهل لغت برای مولا ذکر گردیده ، کاملا با تفسیر شیعه هماهنگ است.
وثالثا اگر چه مراد از موالی به همان معنایی که اهل سنت گفته اند باشد، از آنجا که شبیه این توصیف،در مورد هیچ یک از اصحاب دیگر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)گفته نشده است، این خود، دلیل برتری و فضیلت حضرت علی (علیه السلام) و ولایت آن حضرت در امر خلافت می باشد.
۱:حلیه الاولیاء ابو نعیم اصفهانی،ج۵ ص۲۶؛مسند احمد بن حنبل ،ج۵ ،ص۳۴۷وص۳۵۰؛المناقب ابن مغازلی،ص۲۶،ش۳۸؛المناقب خوارزمی،ص۱۳۴،ح۱۵۰.
منبع :کتاب شاه ولایت
نویسنده:حمید احمدی جلفایی
اموزش احکام و پرسش و پاسخ انلاین
با حضور بهترین اساتید😍
لطفا با اد کردن دوستانتون
در ثواب این کار شریک باشید🙏
لینک گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C4394ca0f14
4_5967287678272538474.mp3
8.78M
🎧 حبیبم ، تو دنیایی که هستم آقا غریبم
🎤 سیدرضا نریمانی
🏴 #مداحی
Join👇
🆔 @Rangiinkaman
نگاه به زن روستایی
در بعضی از مناطق ایران،زنان روستانشینی هستند که نوعا خودرا نمی پوشانند؛آیا می توان بدون قصد لذت به آنها نگاه کرد؟؟
آیات عظام بهجت و مکارم:اگر بدون قصد لذت و افتادن به حرام باشد،اشکال ندارد.۱
آیات عظام امام ،خامنه ای،صافی،فاضل و نوری:بنابر احتیاط واجی،بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.۲
۳:آیات عظام تبریزی،سیستانی،ووحید:چنانچه از زنان بی باکی است کا اگراو را امربه حجاب کنند اعتنا نمی کنند نگاه به آنان بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام،اشکال ندارد.۳
۱:بهجت ،توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴؛مکارم،استفتاءات،ج۱،س۸۱۲
۲:امام،تحریرالوسیله،ج۲(النکاح)م۲۷؛فاضل و نوری،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۲۷،صافی،هدایةالعباد،ج۲،(النکاح)،م۲۷.
۳:سیستانی،توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۳؛تبریزی،منهاج الصالحین،۱۲۳۲.
منبع:احکام نگاه و پوشش
نویسنده:سید مجتبی حسینی