📸 #عکسنوشت
🔰 تفاوت قاضی منصوب و ماذون
🔻 می توان در جدایی و تفاوت قاضی منصوب و #قاضی_ماذون گفت که قاضی منصوب شرعاً به وجوب عینی یا کفایی موظف به پذیرش منصب قضاست چرا که شرایط و مواصفات بایسته ی #قاضی در او جمع اند و با نیاز جامعه به امر قضا بر او واجب است که تصدی جایگاه قضا را بپذیرد و این نیاز جامعه را مرتفع نماید ولی قاضی ماذون از آنجا که فاقد شرایط قضاست و تنها از سوی ولی امر معصوم یا ولی امر عادل یعنی ولی فقیه به مصلحتی اذن قضا یافته است تصدی این جایگاه بر او واجب نیست.
🔻 قاضی مأذون مانند #قاضی_منصوب برگمارده ی ولی امر و دارای ولایت قضایی است و گرچه همه ی شرایط و صفات بایسته و لازم برای قضا را ندارد ولی به مصلحتی از سوی ولی امر اذن قضا یافته است. قاضی مأذون اگر مجتهد است باید به رأی خود و اگر مجتهد نیست باید به رای #ولی_امر داوری کند ولی قاضی تحکیم هماره به رأی خود داوری می کند گرچه خاستگاه رای او ادله ی فقهی نباشد و تنها کارکرد #رفع_نزاع و رضامندی طرفین نزاع باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اذن قضا به عامی مقلد در هنگام نبود مجتهد جامع الشرایط
🔻 اگر #مصلحت اقتضا کند می توان فردی که همه ی شرایط قضا را ندارد و تنها از برخی از آنها بهره مند است را در #جایگاه_قضا نشاند. برای نمونه گاه قاضی مجتهد به شمار بسنده و کافی در دسترس ولی امر نیست مانند دوران حکمرانی امیرالمومنین علیه السلام که اینگونه بود و ایشان شریح قاضی که از برخی از شرایط قضا بی بهره بود را به مصالحی در منصب قضا گماردند ولی به او فرمودند هر حکمی که کردی پیش از اجرا بر من عرضه دار تا درستی آن را معلوم کنم و در واقع قاضی امام بود و شریح کارگزار و دستیار امام در قضا بود.
🔻 برخی از #فقها گفته اند که عامی #مقلد می تواند به رواداشت و اذن مجتهد جامع الشرایط به امر قضا بپردازد همانگونه که برای نمونه محقق کرکی به پادشاهان صفوی معاصر خویش اذن حکومت بر جامعه اسلامی را داده بود و حکومت کلان سیاسی فراتر و اعم از امر قضاست و آن را نیز در بر می گیرد. همچنین هر شأنی که برای امام معصوم علیه السلام هست از جمله حکومت و قضا، فقیه جامع الشرایط نیز در زمان غیبت مکانی یا زمانی امام معصوم از آن برخوردار است کما اینکه مرحوم امام نیز می فرمودند که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است و از آنجا که امام معصوم می تواند عامی مقلد را اذن قضا دهد برای ولی امر و #فقیه_جامع_الشرایط نیز دادن اذن قضا به عامی مقلد رواست.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
📌 توجه: تصویرسازی این عکسنوشت با کمک هوش مصنوعی انجام شده است!
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهصد و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر #مسعود_پزشکیان رییس جمهور
🔻 تهران، هشتم آبان ماه ۱۴۰۳
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 ولایت فقیه و امر قضا
🔻 #شیخ_انصاری گرچه ولایت فقیه را باور دارد ولی فرنودها و #ادله_نقلی را برای استوانش و اثبات آن بسنده ندانسته و از راه حسبه اثبات می نمایند. حسبه نیز تنها تصدی اموری مانند تدبیر شؤون بر زمین مانده ی گم شدگان و ناتوانان نیست بلکه شؤون حکومی همگی در میان حسبه جای دارند چرا که بی گمان خداوند متعال از بر زمین ماندن چنین امور گرانسنگی خرسند نیست.
🔻 بی شک این همه #احکام_اجتماعی و من جمله احکام قضایی اسلام برای اجرا در همه ی ادوار تاریخ فرو فرستاده شده اند و نباید بر زمین بمانند. نمی توان پذیرفت که اینهمه احکام اجتماعی اسلام تنها برای زمان حضور کوتاه مدت معصومین علیهم السلام در جهان خاکی نازل شده بوده اند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
📌 توجه: تصویرسازی این عکسنوشت با کمک هوش مصنوعی انجام شده است!
🆔 @Rashad_ir
🔰 #یادنگار
📸 سومین جشنواره بین المللی #فارابی در تهران و تقدیر از آیت الله #علی_اکبر_رشاد به عنوان #نظریه_پرداز_برجسته علوم انسانی اسلامی
🔻 تهران، آبان ماه ۱۳۸۸
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پیوند قضا و امر به معروف و نهی از منکر
🔻 در اختلافات حکمیه ای که از ضروریات دین نیستند دو حالت قابل فرض است. حالت نخست آن است که #محکوم علیه رای قاضی عامی #مقلد را به زیان خود می پذیرد و فرض دوم آن است که حکم او را به زیان خود نمی پذیرد.
🔻 فرض نخست که #عامی_مقلد به زیان محکوم علیه حکم کرده و او می پذیرد بیش از آنکه از جنس قضا و #داوری باشد مانند امر به معروف و نهی از منکر است چرا که قاضی عامی مقلد در این فرض بیش از آنکه حکم کند آنچه را که محکوم علیه پذیرای آن است را تاکید می کند. همچون موارد فراوانی از امر به معروف و نهی از منکر که فرد گناهکار خود نیز به زشتی کار خویش معترف است. پس اگر قاضی مقلد به زیان محکوم علیه حکم کرد و محکوم علیه پذیرای آن بود و به رغم این از انجام آن سرباز زده بود این حکم در مستوای نهی از منکر بوده و جایگاه آن نه مبحث قضا بلکه مبحث #امربه_معروف_ونهی_از_منکر است.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 شرایط ذاتی و عرضی قضا
🔻 اگر فقیهی بنابر مبنای خود #شرط_اجتهاد را از شرایط ذاتی قضا بداند طبعاً روا نخواهد دانست که ولی امر به عامی مقلد اذن قضا دهد چرا که مانع را در اینجا عنصری ذاتی می داند و مانع ذاتی به هیچ سبب و هیچ مصلحتی مرتفع نمی شود. اینکه برخی از فقها پیرامون اذن معصوم به شخص فاقد شرایط قضا سخن گفته اند نیز گرچه ما را نمی رسد که از شؤون و اختیارات معصوم سخن گفته و در آن چون و چرا کنیم.
🔻 اگر #اجتهاد یا هر شرط دیگری را از عناصر ذاتی قضا بدانیم طبعاً معصوم نیز شخص فاقد آن شرط را بر منصب قضا نمی گمارده است کما اینکه هرگز پیامبر اکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام شخص فاقد عقل را به هیچ سبب یا مصلحتی به منصب قضا نگمارده اند. روشن است که امام معصوم #ولی_مطلق است و شؤون و اختیارات او کناره و کرانه ای ندارد ولی مانع در این حالت ذاتی است و با نبود آن قضایی هم در کار نخواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کاربست سیاق از سوی علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان
🔻 مرحوم #علامه_طباطبایی چه بسا بزرگترین مفسر عصر ما بوده و در تفسیر خود بسی بیش از دیگران از #قاعده_سیاق بهره بردهاند و از آن گفتگو کرده اند ولی سیاق را به مثابه ی دستگاهی سامانمند و سازمانمند برای فهم قرآن به خواننده معرفی نکرده اند. به باور برخی سبب اینکه اصولیون و مفسرین با وجود آنکه از سیاق بسیار بهره برده اند باب جدایی برای آن در علم اصول ننهاده اند و تعریف و ادله ی آن را واکاوی نکردهاند آن است که در نظر آنها این قاعده پذیرفته بوده و نیازی به استوانش و اثبات یا بیان اقسام و مراتب آن نبوده است.
🔻 دلیلی در دست نیست که این قاعده ی گرانسنگ تنها در فهم مفردات کاربرد داشته باشد بلکه به نگره ی مختار می توان از آن در فهم جملات و تراکیب و آیات نیز بهره برد همانگونه که مرحوم علامه طباطبایی در #تفسیر_المیزان گاه یک سوره را و گاه حتی سراسر قرآن را سیاق برای فهم معنای یک آیه قرار می داده اند. #سیاق سمت و سو و رویکرد و اتجاه سخن گوینده را نشان می دهد و چه بسا بتوان گفت که کاربرد آن در جملات و ترکیب بیش از کاربست آن در مفردات است چرا که سیاق یک سامانه و دستگاه پیرامونی با عناصر و مولفه های پرشمار است و سامانه با جمل که مرکب اند بیشتر همساز است تا با مفردات و کلمات.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول آیت الله علی اکبر رشاد
📌 توجه: تصویرسازی این عکسنوشت با کمک هوش مصنوعی انجام شده است!
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 جنس دلالت در قاعده ی سیاق
🔻هر اسلوبی رمز و علامت و قرینه ای جدا را پدید می آورد و سیاق عبارت از این اسالیب و رموز پدید آمده از اسالیب است. این بافتار و ساختار یک شبکه ی یکپارچه را پدید می آورند و رموز پراکنده ای نیستند بلکه دارای تار و پودی در هم تنیده اند. هنگامی که وارد متن می شویم خطوط طولی و عرضی متقاطع کلام، سامانه و شبکه ای را پدید می آورند که معنی در آن شبکه فهم می شود و اصطلاح شبکه ی معنایی از اینجا پدید آمده است. بدون این شبکه معنای دقیق لفظ و مراد متکلم از آن دانسته نمی شود و تنها با ترجمه ی تحت اللفظی یک واژه، نمی توان مقصود متکلم و مولف را از آن واژه دریافت.
🔻 برای بهره بردن از #قاعده ی سیاق در فهم مفردات نمونه های فراوانی در دست است تا آنجا که برخی گمان کرده اند که این قاعده تنها برای فهم مفردات به کار می رود. ولی قاعده ی سیاق گذشته از فهم معنی و مراد متکلم از یک کلمه و جمله، برای فهم معنای فقرات سخن یعنی واحدهای بزرگتر از جمله و همچنین برای درک کلی و کلان از سراسر یک متن نیز به کار می آید. بالاترین مستوای قاعده ی سیاق آن است که سراسر یک متن مثلاً کل یک کتاب سیاق بوده و بر معنای مراد گوینده از یک واژه یا یک جمله ظهور و دلالت داشته باشد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030812.mp3
15.28M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و سوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه بیستم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش قاعده ی سیاق در گذار جامعه ی جاهلی به جامعه اسلامی
🔻 به نگره ی شیعه، چیدمان سُوَر و آیات قرآن کریم به فرمان رسول خدا(ص) بوده و ما این چیدمان را معتبر می دانیم و چنین چیدمانی جز از معصوم بر نمی آمده است و خلیفه ی سوم تنها نسخه ی برتر از قرآن را رایج نموده است. یکی از کارکردهای #قاعده_سیاق شناختن ترتیب نزول سور و آیات قرآن است. #ترتیب_نزول سوره ها و آیات قرآن می تواند فرآیند دگرگونی فرهنگ جاهلی عرب به فرهنگ اسلامی بر اثر نزول آیات را به ما نشان دهد، چون هنگامی که در آیات و ترتیب نزول آنها بیاندیشیم می توانیم رویه و سیره ی پیامبر اکرم اسلام (ص) و تجربه انتقال از جاهلیت به اسلام را دریابیم و اگر به یاری سیاق بتوانیم این ترتیب را دریابیم این فرایند را کشف خواهیم نمود.
🔻 یکی از کارکرد #سیاق_حصر است که با توجه به تعریف مقترح خویش از سیاق آن را به کارکردهای سیاق می افزاییم. گرچه بیشتر اصولیون از آن در مفاهیم گفتگو می کنند ولی ما آن را در میان سیاق می دانیم. برای نمونه تقدیم ما حقه التاخیر سیاقی است که بر حصر دلالت دارد. البته مراد حصری است که از اسلوب کلام به دست می آید نه حصری که با الفاظ حصر مانند الا و انما فراچنگ می آید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 💞 #ایران_همدل
🔰 دعوت آیت الله #علی_اکبر_رشاد رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران و رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جامعه ی نخبگان حوزه و دانشگاه برای مشارکت در پویش ملی #ایران_همدل و کمک به مردم مظلوم و غیور #لبنان و #غزه
♨️ ما می توانیم انصارِ مجاهدانِ لبنان و غزه باشیم
🎥 #ببینید
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
⁉️ اگر در کاربست سیاق در فهم دین خطا کنیم تکلیف چیست؟
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که ممکن است شخص غیر معصوم در تمسک به #سیاق در فهم شریعت به خطا برود و چه بسا تمسک به سیاق در فهم شریعت تنها در کف اختیار معصوم علیه السلام باشد ولی چنین نیست چرا که خداوند متعال در کشف شریعت اصابت فهم ما به واقع را شرط نکرده است چرا که این احاله به محال است و ما به آنچه که در حد توان بشری از #شریعت فهمیده ایم مکلف هستیم و پرودگار عالم تکلیف ما لا یطاق نمی فرماید بلکه به مصیب دو پاداش و به مخطئ یک اجر عطا می فرماید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران برگزار می کند:
🔰 همایش بزرگ جبلِ عامل؛ گرامیداشت اربعین شهادت مجاهد کبیر #سیدحسن_نصرالله و شهدای جبهه مقاومت
🎥 با پیام تصویری آیت الله العظمی #نوری_همدانی
🎙 و سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🕰 چهارشنبه شانزده آبان ساعت ۱۹
📍 تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
⁉️ با وجود لغتنامه ها برای فهم معنی کلمات چه نیازی به سیاق هست؟
🔻 شاید کسی گمان کند که ما معنای واژه را از واژه نامه ها در می یابیم و چه نیازی به #سیاق است پاسخ آن است که گاه واژه ای در معنایی به کار رفته است که آن معنی در کتاب لغت نیامده است و شما با سیاق معنای آن واژه را در می یابید و گاه یک واژه چندین معنای حقیقی و مجازی دارد و شما نمی دانید که متکلم کدام معنی را اراده کرده است و سیاق شما را یاری می کند که معنای مراد #متکلم را دریابید.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول(قاعده ی سیاق) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030813.mp3
15.6M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و نهم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه دوازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی ماذون و اصل لا ولایه لاحد علی احد
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که اصل «لا ولایه لاحد علی احد» اقتضا می کند که اگر ما شک کردیم که آیا #ولی_امر عادل می تواند به شخص فاقد شرایط قضا اذن داوری دهد یا نه به اصل رجوع کرده و بنا را بر این بگذاریم که چنین شخصی حق داوری ندارد ولی پاسخ آن است که این اصل در قاضی حقیقی یعنی قاضی منصوب جاری می شود ولی در قاضی ماذون اینچنین نیست چرا که در اینجا قاضی حقیقی ولی امر است و #ولایت_قضایی از آن اوست و این ولایت را به قاضی ماذون واگذار نکرده است پس قاضی مأذون تنها کارگزار و دستیار ولی امر است و از اساس ولایتی ندارد تا داوری او با اصل «لا ولایه لاحد علی احد» تعارضی داشته باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 وجوب تبعیت فقیه اعلم از حکم قضایی قاضی ماذون
🔻 در اینجا این پرسش پیش می آید که آیا حکم #قاضی_ماذون نافذ است یا نه یعنی آیا پس از آنکه قاضی ماذون میان طرفین نزاع داوری کرد آن کس که به زیان او حکم شده است می تواند به دستاویز اینکه این قاضی جامع شرایط قضا نیست از پذیرفتن حکم او سرپیچیده و سر باز زند؟ از این بالاتر اگر خصمی که در دادگاه از حکم قاضی ماذون سر باز زده است مجتهدی باشد اعلم و افقه از ولی امر و رای او این باشد که از اساس کسی که جامع شرایط قضا نیست حق تکیه زدن بر منصب قضا و داوری و قضاوت را ندارد یا بر این باور است که قضاء قابل توکیل نیست و ولی امر نمی تواند کسی را وکیل کند تا طبق آراء او داوری نماید
🔻 آیا حکم این قاضی ماذون که خود چه بسا اصلأ مجتهد نیست و از اساس قاضی نیست بلکه کارگزار #ولی_امر است بر این مجتهد اعلم نافذ است؟ به نظر می رسد از آنجا که قاضی مأذون به وکالت و نیابت از سوی ولی امر داوری می کند و قاضی در حقیقت در اینجا شخص ولی امر است و طبعاً حکم او مورد تنفیذ ولی امر است #مجتهد_اعلم نمی تواند از حکم قاضی ماذون سرپیچی کرده و به آن تن در ندهد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 هفتمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی #سلامت_معنوی
🔸 با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذیربط
📅 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سند_سلامت_معنوی
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 جایگاه اصول عملیه در عرف
🔻 در مناسبات و #محاورات_اجتماعی نیز اگر پارهاي از قواعد اصول گاهي مورد تمسك قرار ميگيرند، جهت آن اين است كه موضوعِ يكي از همين نوع مباحث است. شاید شرعی نباشد و عرفی باشد ولی بر همان مدعای عرفی ممكن است از همين قواعد بتوان بهره برد و اهل فضل به اين قواعد تمسك كنند و يا حتی ساده كه نگاه كنيم، در لسان ساده ی توده ی مردم نیز ميبينيم بعضی از اين قواعد استفاده می شود.
🔻 مسئله ی #استصحاب يكی از رويّههای عقلائيه است كه عقلا و عرف از آن استفاده مي کنند. اگر چيزی در محلی قرار گرفته بعد از دو سال يا ده سال، فرد به همان محل مراجعه ميكند، ولو احتمال ميدهد در اين فاصله جابهجا شده باشد، اما به اين احتمال و شک اعتنا نميكند و با خود ميگويد شك پسین نميتواند قطع پیشین را از ميان بردارد و نميشود قطع پیشین را نقض كرد. نام اين رفتار، ولو توجه نداشته باشند استصحاب است. توده ی مردم عادي نیز به استصحاب عمل می كنند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030814.mp3
14.09M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و چهارم
📌 مبحث قاصد الشریعه ( نقش قاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیستم و یکم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پیشینه روش شناسی علم و پیوند آن با منطق ارسطویی
🔻 آنچه که در گذشته بیشتر رائج بوده #منطق_صوری یعنی منطق صورت و ساختار بوده است. اما در روزگار ما انواع منطقهای نوین رواج یافته و فراتر از منطق، #روششناسی به طور مطلق بسيار مورد توجه و اهتمام است و افزون بر روششناسی، رويكردشناسی و اهتمام به رويكرد پژوهشی و نيز رهيافت مطالعاتی بسيار مورد توجه است.
🔻 اينكه ما با چه روشی کاوش کرده و داده های فراهم آمده را پردازش كنيم و با چه روشی نگره ها و آراء بررسی شده را ارزيابی و نقد کرده و پیرامون آنها داوری نماییم و چگونه پس از جمعبندی، آنچه را كه به دست آورده ایم را بر دیگران آشکار كنيم؛ اينها همگی امروزه مراحل كاری يك پژوهش اند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030815.mp3
13.04M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد
📌 مبحث قاضی منتخب یا تحکیم / جلسه سیزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
♨️ هم اکنون تیتر یک #خبرگزاری_مهر:
🔸 دغدغه اصلی شهید نصرالله، معنویت و معرفت نیروهای حزبالله بود
🔰 گفتگو با آیت الله #علی_اکبر_رشاد همزمان با اربعین شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان؛
📩 متن کامل گفتگو را در خبرگزاری مهر بخوانید:
🌐 mehrnews.com/x365ST
#سیدحسن_نصرالله
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 تاثیر منابع احکام در روشمندی اجتهاد
🔻 #اجتهاد فرآیندی است كه به انگيزه ی استنباط و تحصيل #حكم_شرعی يا تحصيل حجت برای حكم شرعی از خاستگاه و مبدأی آغاز و از مسير گذر و به مقصد و منتهايی می رسد. ولی بسته به اينكه از چه منبع و چه نوع دليل يا حجتی براي حل يك مسئله ی فرعی فقهی و دستيابی به #تكليف_عملی و حكم شرعی استفاده كنيم، این فرآيند متفاوت ميشود. چراكه گزارههاي فقهي و قضاياي فقهيه از منبع یگانه و واحدي به دست نميآيند، بلکه از منابع و با استفاده از ادله ی گوناگوني فراچنگ ميافتند.
🔻 گاه حكم و فرع فقهی دليل كتابی دارد و بايد به كتاب و آيات احكام روی كنيم. رجوع به كتاب و طی و سير مسير دستيابی به حكم و تكليف عملی در يك فرعی، در كتاب سير و مختصاتی دارد و يك منازل و مراحلی را باید سپری کند. اما آنگاه كه بخواهيم قضيه ی فقهيه را با #تمسك_به_سنت به دست آوریم سير خاصي را بايد طي كرد و مراحل و منازل خاص خود را دارد و بسي متفاوت با زماني است كه بخواهيم حكم و يا تكليف عملي را با تمسك به كتاب به دست آوریم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir