14030801.mp3
7.74M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و هفتم
📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه دهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅سه شنبه ۰۱ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 عظمت فاتحه الکتاب
◾️ نقل است که پیامبر اکرم(ص) فرموده باشند: من بین انبیا این شانس و توفیق را دارم که هم قرآن کریم بر من فرود آمده و هم #فاتحه_الکتاب بر من نازل شده است.
📍برخی بزرگان گاهی فقط در تفسیر این هفت آیه یک جلد تفسیر نوشته اند. وقتی امام تفسیر این سوره را آغاز کردند به حدی تعریض و طعنه به ایشان زدند ایشان ادامه ندادند و اگر یک دور تفسیر می فرمودند چه اندوخته و ثروتی گیر مسلمان می آمد.
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی جانشین امام در امر قضاست از این رو باید عادل باشد
🔻 قضاء امری #ولایی است و باید از سوی کسی که اصالتا دارای شأن ولایی است به قاضی واگذار شود از این رو میان معصوم و قاضی نیز از جهت اوصاف و کمالات باید تناسب باشد و قاضی که جانشین و خلیفه ی امام در امر قضاست باید در رویه و صفات و رفتار تا حدودی مانند مستخلف عنه خود باشد و اگر چه معصوم نیست ولی باید کمینه و لااقل ملکه #انصاف و عدالت را دارا باشد. نمی شود که مستخلف عنه معصوم باشد ولی خلیفه ی او از اسلام و ایمان و #عدالت بی بهره باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
🔰 سوره ی حمد، مادر قرآن
🕋 ولَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿حجر، ٨٧﴾
و به راستی که هفت آیه از مثانی [یعنی سوره حمد] و قرآن بزرگ را به تو عطا کردیم.
⁉️ بزرگی و اهمیت سوره مبارکه حمد میتواند از آنرو باشد که در حقیقت این سوره چکیده و عصاره ی تمام محتویات قرآن است؛ چرا که این سوره با تعظیم خدای رحمان و رحیم آغاز میشود و با ستایش و برشماری صفات جمال و جلال خدای سبحان و حصر عبادت و استعانت در او تداوم مییابد، و با مسئله هدایت از ساحت کبریاییاش پایان میگیرد.
◾️ در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است:
«و الذی نفسی بیده ما انزل اللَّه فی التوراة و لا فی الزبور و لا فی القرآن مثلها هی ام الکتاب» (مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸۹، ص ۲۵۹)؛ قسم به کسی که جان من به دست او است؛ خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور و نه حتی در قرآن، مثل این سوره را نازل نکرده است. و این ام الکتاب است.
◾️ همین مضمون در حدیثی از امیر مؤمنان علی(ع) از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند:《ان اللَّه تعالی افرد الامتنان علی بفاتحة الکتاب و جعلها بازاء القرآن العظیم و ان فاتحة الکتاب اشرف ما فی کنوز العرش》
خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد بالخصوص بر من منت نهاده و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داده، و سوره حمد با ارزشترین ذخائر گنجهای عرش خدا است! [تفسیر برهان، جلد اول صفحه ۲۶ طبق نقل تفسیر البیان]
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اجتهاد بر اساس ادله و راه های غیر متعارف پذیرفته نیست
🔻 #اجتهاد باید از ادله ی متعارفه مانند کتاب و سنت به دست آمده باشد و ادله ی غیر متعارفه مانند کشف و شهود و علوم غریبه اگر دستمایه ی یقین شوند شاید برای خود شخص حجت باشند ولی برای دیگران #حجت نیستند و نمی توان بر اساس آنها حکم قضایی صادر نمود. برای خود فرد حجت معرفت شناختی دارد و یقین او چه بسا چون از باب علم حضوری است از مجتهدی که بر اساس ظن اجتهاد می کند بالاتر باشد ولی برای #مقلد حجت نیست و در باب #قضا نیز قابل بهره بردن نیست.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📷 #گزارش_تصویری | جلسه درس اخلاق و محفل معارفی هفتگی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱
#درس_اخلاق
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 مواصفات قاضی اوصاف وجودی اند یا اوصاف علمی
🔻 به نظر می رسد که شرایط و #اوصاف_قاضی بیشتر اوصاف وجودی اند نه اوصاف علمی و باید احراز شود که در واقع و در نفس الامر این اوصاف در قاضی محقق هستند و صرف اینکه در ظاهر ما چنین دریابیم که این اوصاف در قاضی محقق هستند بسنده نیست بلکه قاضی باید در حد وسع خود احراز و یقین کند که این اوصاف در او محقق هستند و #ولی_امر نیز باید در حد توان بشری یقین کند که این اوصاف در قاضی محقق اند.
🔻 قاضی منصوب از آنجا که مجتهد است باید به رأی خود #قضاوت کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به اجتهاد ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو ولی امر که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که #مجتهد است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در #احکام_قضایی خود آن را لحاظ کند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
38.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔰 گزیده ی چهارمین جلسه از محفل معارفی و جلسه #درس_اخلاق با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
▪️ شما هم دعوتید
💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اگر قاضی منصوب به فتوای خود قضاوت نکند شرط اجتهاد لغو خواهد بود
🔻 قاضی منصوب از آنجا که #مجتهد است باید به رأی خود قضاوت کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به #اجتهاد ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو #ولی_امر که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که مجتهد است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در احکام قضایی خود آن را لحاظ کند.
🔻 آن بخش از ادله که ظهور در این دارند که اجتهاد در قاضی شرط نیست و آشنایی نسبی با #احکام_قضا بسنده است ناظر به قاضی مأذون هستند که گاه به حسب ضرورت و صلاحدید از سوی ولی امر برای قضا به او اذن داده می شود و ابن غیر از قاضی منصوب است که بنا بر ادله به ویژه مقبوله ی عمر بن حنظله اجتهاد تام و جامع در او شرط است. توده ی مردم از آنجا که قضا نیازمند به علم بما انزل الله است شأنیت ورود به امر قضا را ندارند گرچه قضا به تعبیری همان امر به معروف و نهی از منکر در مستوای کلان و حکومی است که مستوای خرد آن #امر_به_معروف_ونهی_ازمنکر لسانی است و بر عهده ی توده مردم است.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030805.mp3
8.29M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو نهم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه شانزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در واکنش به حمله محدود باند جنایتکار اسرائیلی به خاک کشورمان:
🔰 دست مریزاد به فرماندهان و مدافعان هوشیار پدافند میهن
💢 این حمله #اسرائیل به خاک ایران هر قدر هم که محدود بود برای او مساله حیثیتی به شمار میرفت، چرا که بر این باور هستند یا باید بجنگیم یا بمیریم که اگر بجنگند هم، این رژیم در نهایت خواهد مرد.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/issraeill
#باند_جنایتکار_اسرائیلی
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پاره ای از آداب قضا
🔻 قاضی نباید با یکی از طرفین دعوا با صدای بلند و با دیگری به آهستگی سخن بگوید. کسی که به #قضاوت میان مسلمین گرفتار شد باید حتی در نگاه و اشاره و نشستن میان طرفین دعوا برابری را رعایت کند. قاضی باید هنگام داوری سیر و سیراب باشد و نباید در حال خشم یا گرسنگی و یا خواب آلودگی داوری کند. حتی چگونگی نشستن تو در محل قضا باید نشانگر آن باشد که تو بر آن هستی که عادلانه داوری کنی تا نه ستمگر به سوگیری تو امیدوار شود و نه ستمدیده از #عدل تو نا امید گردد و قاضی نباید در مجلس قضا با احدی پنهانی سخن بگوید.
🔻 #تسامح در ادله سنن و آداب بدین معنی نیست که در انجام این سنن و آداب سختگیری نکنیم و انجام و عدم انجام آنها نزد ما یکسان باشد بلکه بدین معنی است که سنن و ادب بیان شده را بپذیریم و چندان در ادله ی آنها سختگیری نکنیم. از سوی دیگر گرچه این سنن و آداب هر کدام به تنهایی مستحب اند ولی ترک یکسره ی همه ی آنها بر قاضی روا نیست چرا که برآیند مجموعه ی مستحبات یک غایتی را تحصیل می کند که از دست دادن آن غایت روا نیست چرا که یکی از #غایات_کلان_شریعت از کف می رود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 رشادت های دلاورمردانِ پدافندیِ ایرانِ اسلامی ستودنی است
🔻 در این کشور اسلامی که خبری از تخت پادشاهی نیست و کسی در غمِ از دست دادن تخت نیست؛ مردی در راس این نظام است که تاج و تختی ندارد اما ایمان و شجاعت و قوت قلب و توکل عمیق و هوش سرشار و ذکاوت ذاتی دارد و عنایت الهی که پشتیبان اوست.
🔻 ایران اسلامی در بیش از ۴۴ سال هرگز یک شکست را تجربه نکرده و این بار هم کافی است که به خودمان مطمئن باشیم که با عنایت خدا از این معرکه نیز با سرافرازی خارج میشویم، این حمله محدودی که #رژیم_صهیونی ادعا کرده حاکی از ضربات سنگین نیست؛ برای چنین رژیمی طبیعی است که بیش از یک سال بر فرق سرش بکویند و او نیز باید عکس العمل نشان دهد همان طور که دیشب واکنش انجام داد.
💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در ابتدای درس #خارج_اصول
حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 سلامت و توانِ کافیِ جسمی در قاضی
🔻 #قاضی باید بتواند طرفین دعوا را ببیند و دادخواه را از خوانده بازشناسد و مدارک را دیده و سخنان هر دو طرف دعوا و همچنین سخنان گواهان را بشنود و از ایشان پرس و جو کند وگرنه انگارش و تصور درستی از #نزاع طرفین دعوی نخواهد داشت.
🔻 همچنین کسی که با کار اندک خسته می شود و تاب نشست های بلند دادگاه و توان انجام کارنوشت های سنگین #قضایی را ندارد نباید این منصب را عهده دار شود و نباید او را در این منصب گمارد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030806.mp3
11.91M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هفدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 یکشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 سنجش طولی و عرضی صفات قاضی در تعادل و تراجیح
🔻 گذشته از سنجش و ترجیح میان دو صفت مختلف که در عرض هم اند مانند افقه بودن یک #قاضی و تیزهوشی دیگری، می توان مراتب مختلف طولی یک صفت را نیز با هم سنجید و یکی را برگزید؛ مانند هنگامی که یک نفر باهوش و دیگری باهوش تر است و بهتر است که شخص باهوش تر را در #منصب_قضا بگماریم.
🔻 بسیاری از صفات قاضی گذشته از اینکه از سوی #شرع پشتیبانی می شوند عقل نیز پذیرای آنهاست و خودایستا و مستقل می تواند بر لزوم و بایستگی آنها حکم کند. روشن است که اگر در یک سمت تعارض میان صفات قضات، صفات ذاتیه باشند باید آنها را بر دیگر صفات ترجیح داد چرا که این صفات ذاتی اند و شخص را می سازند و دیگر صفات سازنده ی شخصیت قاضی هستند.
🔻 از سوی دیگر صفات وجودی بر #صفات_کمالی برتری و رجحان دارند. همچنین صفاتی که با از میان رفتن آنها صفات دیگر نیز از بین می روند بر غیر آنها مقدم هستند و صفات وجودی تر بر صفات کمالی پیشی می گیرند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیام تصویری آیت الله #علی_اکبر_رشاد ✨#اختتامیه_دوره_های_تابستان
✅ با همت #انجمن فلسفه اسلامی حوزه علمیه و مدیریت اجرایی #مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) سه دوره آموزشی با مشارکت 600 نفر برگزار گردید.
💠 پیام تصویری جهت #تشکر از اساتید ارجمند و فارغ التحصیلانِ گرامی است.
🔰عناوین و اساتید دورهها: 1. کلیات عرفان نظری، حضرت #استاد_حسن_رمضانی؛ 2. اصالت وجود، حضرت #استاد_عبدالرسول_عبودیت؛ 3. نظام علم منطق، حضرت #استاد_عسکری_سلیمانی.
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا |کانال پشتیبان| تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
14030806.mp3
7.8M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و هشتم
📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅یکشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 عطیّه خداوند به حضرت خدیجه سلاماللهعلیها
◾️ در بین ابناء بشر برای نبی مکرّم اسلام(ص) بدون ذره ای شبهه، وجودی محبوب تر از حضرت زهرا(س) نبوده است. آن حضرت هر روز و حتی قبل و بعد از سفر درب خانه دخترش می رفت تا او را ببیند. اینکه رسول خدا #تسبیحات_حضرت_زهرا(س) را به ایشان هدیه کرد نیز ریشه در همین مهر و محبت آسمانی دارد.
◾️ فاطمه زهرا(س) عطیه ی خداوند متعال به حضرت خدیجه(س) است؛ چرا که او هر چه داشت ایثار کرد. ثروتمندترین بانوی جزیره العرب که کلید انبارهای ثروتش را چندین شتر حمل می کردند آنچنان فداکاری کرد که در محاصره غذایی، دارویی و عاطفی در شعب ابیطالب در گرسنگی از دنیا رفت و رسول خدا هر بار ذکری از ایشان می شد اشک می ریخت. خداوند در مقابل این ایثارِ حضرت خدیجه(س) به او #کوثر عطا کرد.
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 حکم بذل مال برای تصدی مقام قضا
🔻 برخی از #فقها بر این باورند که برای فقیهی که بالقوه می تواند از پذیرش فراگیر توده ای برخوردار شود مستحب است که برای به دست گرفتن #منصب_قضا بذل مال کند که البته شیخ الطائفه این نظر را نمی پذیرند و بذل مال در چنین اموری را روا نمی شمارند.
🔻 ولی به ایشان خرده وارد است که گاه تصدی امر قضا بر کسی واجب یا مستحب است و در این صورت اگر انجام این واجب منوط بر #بذل_مال باشد از باب مقدمه ی واجب چه بسا که بذل مال بر او واجب باشد یا گاه بر عهده گرفتن منصب قضا بر کسی #مستحب است و طبعأ بذل مال از باب مقدمه ی آن، مستحب خواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
❌ هیچ دین و آئینی، جنایت های رژیم کودکش صهیونی را تأئید نمی کند!!!
🎙 #علی_اکبر_رشاد
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
#غزه I #لبنان
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 برکناری قاضی منصوب از سوی ولی امر
🔻 شأن قضا اصالتا از #شؤون_ولی_امر است و او این شأن را برای مدتی به غیر واگذار نموده است و در اصل قاضی اوست و برگماردگان و منصوبین او به نیابت و وکالت از او به قضا می پردازند و هرگاه اراده کند می تواند وکیل را از این سمت براندازد و این وکالت را باطل کند و اگر جز این باشد ما ولایت ولی امر را به حدودی خودساخته تحدید و مرزبسته نموده ایم. اینکه بگوییم ولی امر #حق_نصب و گماردن قضات بر جایگاه قضا را داراست ولی حق برکناری ایشان را ندارد کاستن از دایره ی شؤون ولی امر است.
🔻 گماردن و برکناری قضات از سوی #قاضی_القضاة و رییس قوه ی قضاییه پذیرفته است چرا که او به نیابت از ولی امر حق چنین تصرفاتی را دارد ولی قضات دیگر چنین رواداشت و ولایتی را از سوی ولی امر ندارند. افزون بر اینکه نصب و برکناری قضات هم تراز از سوی یکدیگر مایه ی غرض ورزی های شخصی و اختلال نظام قضایی کشور می شود. همچنین کسی می تواند قاضی منصوب را برکنار کند که او را بر #جایگاه_قضا نشانده و در این منصب گمارده باشد.
🔻 فساد یک قاضی بر قاضی دیگر آشکار شود و یا فردی به عنوان خواهان و شاکی دادخواست و شکایت خویش از یک #قاضی را به نزد قاضی دیگر ببرد در این صورت بر اساس قوانین و ضوابط چه بسا یک قاضی هم تراز چنین شأن و اختیاری را از سوی ولی امر پیدا کند که میان آنها داوری کرده و چه بسا قاضی همتراز خود را برکنار نماید.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030807.mp3
15.32M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و یکم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هجدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کناره گیری قاضی شایسته از امر قضا شرعاً روا نیست
🔻 اجماع مسلمین بر آن قرار گرفته است که بر واجد شرایط تصدی #قضا واجب است که این منصب را عهدهدار شود از این رو به نظر می رسد که ادامه ی کار قضا نیز بر قاضی منصوب واجب باشد. مصالح عامه چنین اقتضا می کنند که اگر جامعه به قاضی شایسته نیازمند است اشخاص واجد شرایط #منصب_قضا را بپذیرند و همان مصالح اقتضا می کنند که ایشان به امر قضا ادامه داده و بی سبب از آن کناره نگیرند.
🔻 کناره گیری افراد شایسته از امر قضا موجب اختلال نظام و هرج و مرج و بر زمین ماندن دعاوی و گسترش نزاع ها و ستیزها خواهد شد. کناره گیری افراد شایسته از امر قضا موجب زیان دیدن مردم شده یا حتی به #تحاکم مردم به #طاغوت منجر می شود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030808.mp3
14M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و دوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه نوزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir