eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
14030801.mp3
7.74M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و هفتم 📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه دهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅سه شنبه ۰۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ 🔰 عظمت فاتحه الکتاب ◾️ نقل است که پیامبر اکرم(ص) فرموده باشند: من بین انبیا این شانس و توفیق را دارم که هم قرآن کریم بر من فرود آمده و هم بر من نازل شده است. 📍برخی بزرگان گاهی فقط در تفسیر این هفت آیه یک جلد تفسیر نوشته اند. وقتی امام تفسیر این سوره را آغاز کردند به حدی تعریض و طعنه به ایشان زدند ایشان ادامه ندادند و اگر یک دور تفسیر می فرمودند چه اندوخته و ثروتی گیر مسلمان می آمد. ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 قاضی جانشین امام در امر قضاست از این رو باید عادل باشد 🔻 قضاء امری است و باید از سوی کسی که اصالتا دارای شأن ولایی است به قاضی واگذار شود از این رو میان معصوم و قاضی نیز از جهت اوصاف و کمالات باید تناسب باشد و قاضی که جانشین و خلیفه ی امام در امر قضاست باید در رویه و صفات و رفتار تا حدودی مانند مستخلف عنه خود باشد و اگر چه معصوم نیست ولی باید کمینه و لااقل ملکه و عدالت را دارا باشد. نمی شود که مستخلف عنه معصوم باشد ولی خلیفه ی او از اسلام و ایمان و بی بهره باشد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔰 سوره ی حمد، مادر قرآن 🕋 ولَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿حجر، ٨٧﴾ و به راستی که هفت آیه از مثانی [یعنی سوره حمد] و قرآن بزرگ را به تو عطا کردیم. ⁉️ بزرگی و اهمیت سوره مبارکه حمد می‌تواند از آن‌رو باشد که در حقیقت این سوره چکیده و عصاره ی تمام محتویات قرآن است؛ چرا که این سوره با تعظیم خدای رحمان و رحیم آغاز می‌شود و با ستایش و برشماری صفات جمال و جلال خدای سبحان و حصر عبادت و استعانت در او تداوم می‌یابد، و با مسئله هدایت از ساحت کبریایی‌اش پایان می‌گیرد. ◾️ در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: «و الذی نفسی بیده ما انزل اللَّه فی التوراة و لا فی الزبور و لا فی القرآن مثلها هی ام الکتاب» (مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸۹، ص ۲۵۹)؛ قسم به کسی که جان من به دست او است؛ خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور و نه حتی در قرآن، مثل این سوره را نازل نکرده است. و این ام الکتاب است. ◾️ همین مضمون در حدیثی از امیر مؤمنان علی(ع) از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند:《ان اللَّه تعالی افرد الامتنان علی بفاتحة الکتاب و جعلها بازاء القرآن العظیم و ان فاتحة الکتاب اشرف ما فی کنوز العرش》 خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد بالخصوص بر من منت نهاده و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داده، و سوره حمد با ارزشترین ذخائر گنجهای عرش خدا است! [تفسیر برهان، جلد اول صفحه ۲۶ طبق نقل تفسیر البیان] ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اجتهاد بر اساس ادله و راه های غیر متعارف پذیرفته نیست 🔻 باید از ادله ی متعارفه مانند کتاب و سنت به دست آمده باشد و ادله ی غیر متعارفه مانند کشف و شهود و علوم غریبه اگر دستمایه ی یقین شوند شاید برای خود شخص حجت باشند ولی برای دیگران نیستند و نمی توان بر اساس آنها حکم قضایی صادر نمود. برای خود فرد حجت معرفت شناختی دارد و یقین او چه بسا چون از باب علم حضوری است از مجتهدی که بر اساس ظن اجتهاد می کند بالاتر باشد ولی برای حجت نیست و در باب نیز قابل بهره بردن نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📷 | جلسه درس اخلاق و محفل معارفی هفتگی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور آیت الله 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 مواصفات قاضی اوصاف وجودی اند یا اوصاف علمی 🔻 به نظر می رسد که شرایط و بیشتر اوصاف وجودی اند نه اوصاف علمی و باید احراز شود که در واقع و در نفس الامر این اوصاف در قاضی محقق هستند و صرف اینکه در ظاهر ما چنین دریابیم که این اوصاف در قاضی محقق هستند بسنده نیست بلکه قاضی باید در حد وسع خود احراز و یقین کند که این اوصاف در او محقق هستند و نیز باید در حد توان بشری یقین کند که این اوصاف در قاضی محقق اند. 🔻 قاضی منصوب از آنجا که مجتهد است باید به رأی خود کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به اجتهاد ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو ولی امر که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در خود آن را لحاظ کند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
38.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گزیده ی چهارمین جلسه از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله ▪️ شما هم دعوتید 💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اگر قاضی منصوب به فتوای خود قضاوت نکند شرط اجتهاد لغو خواهد بود 🔻 قاضی منصوب از آنجا که است باید به رأی خود قضاوت کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که مجتهد است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در احکام قضایی خود آن را لحاظ کند. 🔻 آن بخش از ادله که ظهور در این دارند که اجتهاد در قاضی شرط نیست و آشنایی نسبی با بسنده است ناظر به قاضی مأذون هستند که گاه به حسب ضرورت و صلاحدید از سوی ولی امر برای قضا به او اذن داده می شود و ابن غیر از قاضی منصوب است که بنا بر ادله به ویژه مقبوله ی عمر بن حنظله اجتهاد تام و جامع در او شرط است. توده ی مردم از آنجا که قضا نیازمند به علم بما انزل الله است شأنیت ورود به امر قضا را ندارند گرچه قضا به تعبیری همان امر به معروف و نهی از منکر در مستوای کلان و حکومی است که مستوای خرد آن لسانی است و بر عهده ی توده مردم است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030805.mp3
8.29M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو نهم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه شانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در واکنش به حمله محدود باند جنایتکار اسرائیلی به خاک کشورمان: 🔰 دست مریزاد به فرماندهان و مدافعان هوشیار پدافند میهن 💢 این حمله به خاک ایران هر قدر هم که محدود بود برای او مساله حیثیتی به شمار می‌رفت، چرا که بر این باور هستند یا باید بجنگیم یا بمیریم که اگر بجنگند هم، این رژیم در نهایت خواهد مرد. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/issraeill 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 پاره ای از آداب قضا 🔻 قاضی نباید با یکی از طرفین دعوا با صدای بلند و با دیگری به آهستگی سخن بگوید. کسی که به میان مسلمین گرفتار شد باید حتی در نگاه و اشاره و نشستن میان طرفین دعوا برابری را رعایت کند. قاضی باید هنگام داوری سیر و سیراب باشد و نباید در حال خشم یا گرسنگی و یا خواب آلودگی داوری کند. حتی چگونگی نشستن تو در محل قضا باید نشانگر آن باشد که تو بر آن هستی که عادلانه داوری کنی تا نه ستمگر به سوگیری تو امیدوار شود و نه ستمدیده از تو نا امید گردد و قاضی نباید در مجلس قضا با احدی پنهانی سخن بگوید. 🔻 در ادله سنن و آداب بدین معنی نیست که در انجام این سنن و آداب سختگیری نکنیم و انجام و عدم انجام آنها نزد ما یکسان باشد بلکه بدین معنی است که سنن و ادب بیان شده را بپذیریم و چندان در ادله ی آنها سختگیری نکنیم. از سوی دیگر گرچه این سنن و آداب هر کدام به تنهایی مستحب اند ولی ترک یکسره ی همه ی آنها بر قاضی روا نیست چرا که برآیند مجموعه ی مستحبات یک غایتی را تحصیل می کند که از دست دادن آن غایت روا نیست چرا که یکی از از کف می رود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 رشادت های دلاورمردانِ پدافندیِ ایرانِ اسلامی ستودنی است 🔻 در این کشور اسلامی که خبری از تخت پادشاهی نیست و کسی در غمِ از دست دادن تخت نیست؛ مردی در راس این نظام است که تاج و تختی ندارد اما ایمان و شجاعت و قوت قلب و توکل عمیق و هوش سرشار و ذکاوت ذاتی دارد و عنایت الهی که پشتیبان اوست. 🔻 ایران اسلامی در بیش از ۴۴ سال هرگز یک شکست را تجربه نکرده و این بار هم کافی است که به خودمان مطمئن باشیم که با عنایت خدا از این معرکه نیز با سرافرازی خارج می‌شویم، این حمله محدودی که ادعا کرده حاکی از ضربات سنگین نیست؛ برای چنین رژیمی طبیعی است که بیش از یک سال بر فرق سرش بکویند و او نیز باید عکس العمل نشان دهد همان طور که دیشب واکنش انجام داد. 💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله در ابتدای درس حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 سلامت و توانِ کافیِ جسمی در قاضی 🔻 باید بتواند طرفین دعوا را ببیند و دادخواه را از خوانده بازشناسد و مدارک را دیده و سخنان هر دو طرف دعوا و همچنین سخنان گواهان را بشنود و از ایشان پرس و جو کند وگرنه انگارش و تصور درستی از طرفین دعوی نخواهد داشت. 🔻 همچنین کسی که با کار اندک خسته می شود و تاب نشست های بلند دادگاه و توان انجام کارنوشت های سنگین را ندارد نباید این منصب را عهده دار شود و نباید او را در این منصب گمارد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030806.mp3
11.91M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هفدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 یکشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 سنجش طولی و عرضی صفات قاضی در تعادل و تراجیح 🔻 گذشته از سنجش و ترجیح میان دو صفت مختلف که در عرض هم اند مانند افقه بودن یک و تیزهوشی دیگری، می توان مراتب مختلف طولی یک صفت را نیز با هم سنجید و یکی را برگزید؛ مانند هنگامی که یک نفر باهوش و دیگری باهوش تر است و بهتر است که شخص باهوش تر را در بگماریم. 🔻 بسیاری از صفات قاضی گذشته از اینکه از سوی پشتیبانی می شوند عقل نیز پذیرای آنهاست و خودایستا و مستقل می تواند بر لزوم و بایستگی آنها حکم کند. روشن است که اگر در یک سمت تعارض میان صفات قضات، صفات ذاتیه باشند باید آنها را بر دیگر صفات ترجیح داد چرا که این صفات ذاتی اند و شخص را می سازند و دیگر صفات سازنده ی شخصیت قاضی هستند. 🔻 از سوی دیگر صفات وجودی بر برتری و رجحان دارند. همچنین صفاتی که با از میان رفتن آنها صفات دیگر نیز از بین می روند بر غیر آنها مقدم هستند و صفات وجودی تر بر صفات کمالی پیشی می گیرند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیام تصویری آیت الله ✅ با همت فلسفه اسلامی حوزه علمیه و مدیریت اجرایی پژوهشی امام علی (ع) سه دوره آموزشی با مشارکت 600 نفر برگزار گردید. 💠 پیام تصویری جهت از اساتید ارجمند و فارغ التحصیلانِ گرامی است. 🔰عناوین و اساتید دوره‎ها: 1. کلیات عرفان نظری، حضرت ؛ 2. اصالت وجود، حضرت ؛ 3. نظام علم منطق، حضرت . 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا |کانال پشتیبان| تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
14030806.mp3
7.8M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و هشتم 📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅یکشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ 🔰 عطیّه خداوند به حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها ◾️ در بین ابناء بشر برای نبی مکرّم اسلام(ص) بدون ذره ای شبهه، وجودی محبوب تر از حضرت زهرا(س) نبوده است. آن حضرت هر روز و حتی قبل و بعد از سفر درب خانه دخترش می رفت تا او را ببیند. اینکه رسول خدا (س) را به ایشان هدیه کرد نیز ریشه در همین مهر و محبت آسمانی دارد. ◾️ فاطمه زهرا(س) عطیه ی خداوند متعال به حضرت خدیجه(س) است؛ چرا که او هر چه داشت ایثار کرد. ثروتمندترین بانوی جزیره العرب که کلید انبارهای ثروتش را چندین شتر حمل می کردند آنچنان فداکاری کرد که در محاصره غذایی، دارویی و عاطفی در شعب ابیطالب در گرسنگی از دنیا رفت و رسول خدا هر بار ذکری از ایشان می شد اشک می ریخت. خداوند در مقابل این ایثارِ حضرت خدیجه(س) به او عطا کرد. ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 حکم بذل مال برای تصدی مقام قضا 🔻 برخی از بر این باورند که برای فقیهی که بالقوه می تواند از پذیرش فراگیر توده ای برخوردار شود مستحب است که برای به دست گرفتن بذل مال کند که البته شیخ الطائفه این نظر را نمی پذیرند و بذل مال در چنین اموری را روا نمی شمارند. 🔻 ولی به ایشان خرده وارد است که گاه تصدی امر قضا بر کسی واجب یا مستحب است و در این صورت اگر انجام این واجب منوط بر باشد از باب مقدمه ی واجب چه بسا که بذل مال بر او واجب باشد یا گاه بر عهده گرفتن منصب قضا بر کسی است و طبعأ بذل مال از باب مقدمه ی آن، مستحب خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 برکناری قاضی منصوب از سوی ولی امر 🔻 شأن قضا اصالتا از است و او این شأن را برای مدتی به غیر واگذار نموده است و در اصل قاضی اوست و برگماردگان و منصوبین او به نیابت و وکالت از او به قضا می پردازند و هرگاه اراده کند می تواند وکیل را از این سمت براندازد و این وکالت را باطل کند و اگر جز این باشد ما ولایت ولی امر را به حدودی خودساخته تحدید و مرزبسته نموده ایم. اینکه بگوییم ولی امر و گماردن قضات بر جایگاه قضا را داراست ولی حق برکناری ایشان را ندارد کاستن از دایره ی شؤون ولی امر است. 🔻 گماردن و برکناری قضات از سوی و رییس قوه ی قضاییه پذیرفته است چرا که او به نیابت از ولی امر حق چنین تصرفاتی را دارد ولی قضات دیگر چنین رواداشت و ولایتی را از سوی ولی امر ندارند. افزون بر اینکه نصب و برکناری قضات هم تراز از سوی یکدیگر مایه ی غرض ورزی های شخصی و اختلال نظام قضایی کشور می شود. همچنین کسی می تواند قاضی منصوب را برکنار کند که او را بر نشانده و در این منصب گمارده باشد. 🔻 فساد یک قاضی بر قاضی دیگر آشکار شود و یا فردی به عنوان خواهان و شاکی دادخواست و شکایت خویش از یک را به نزد قاضی دیگر ببرد در این صورت بر اساس قوانین و ضوابط چه بسا یک قاضی هم تراز چنین شأن و اختیاری را از سوی ولی امر پیدا کند که میان آنها داوری کرده و چه بسا قاضی همتراز خود را برکنار نماید. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030807.mp3
15.32M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و یکم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هجدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کناره گیری قاضی شایسته از امر قضا شرعاً روا نیست 🔻 اجماع مسلمین بر آن قرار گرفته است که بر واجد شرایط تصدی واجب است که این منصب را عهده‌دار شود از این رو به نظر می رسد که ادامه ی کار قضا نیز بر قاضی منصوب واجب باشد. مصالح عامه چنین اقتضا می کنند که اگر جامعه به قاضی شایسته نیازمند است اشخاص واجد شرایط را بپذیرند و همان مصالح اقتضا می کنند که ایشان به امر قضا ادامه داده و بی سبب از آن کناره نگیرند. 🔻 کناره گیری افراد شایسته از امر قضا موجب اختلال نظام و هرج و مرج و بر زمین ماندن دعاوی و گسترش نزاع ها و ستیزها خواهد شد. کناره گیری افراد شایسته از امر قضا موجب زیان دیدن مردم شده یا حتی به مردم به منجر می شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030808.mp3
14M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و دوم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه نوزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir