🌸↶ دعای روز بیست و ششم ↷🌸
🍃🍁مـ🌙ـاه مـبـارک رمضـان🍁🍃
〖اَلّلهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً
وَ ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً
وَ عَمَلی فیهِ مَقْبولاً
وَ عَیْبی فیهِ مَسْتوراً
یا أسْمَعِ السّامِعین〗
【خدایا كوشش مرا در این ماه
قدردانى شده
و گناهم را آمرزیده قرار بده
و كردارم را مورد قبول
و عیب مرا در آن پوشیده قرار بده
💢↶ شرح دعای روز بیست و ششم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
【اَلّلهُمَّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً】
خدایا سعی و کوشش و تلاش ما
در ماہ رمضان را بپذیر
واژہ «مشکوراً»
به معنای «تشکر کن» است
و مقصود آن در این دعا
«بپذیر» و «قبول کن» است
آدم زحمت میکشد و روزہ میگیرد
گرسنه و تشنه میشود اما غذا و آب نمیخورد
و کم خوابی ماہ رمضان را تحمل میکند
و اگر خدا تلاشهای ما را قبول نکند
کاری از ما ساخته نیست
اگر زحمتی و رنجی کشیدہ شود
و حاصلی در پی نداشته باشد
اتفاق ناگواری افتادہ است
ما باید غصه بخوریم که نکند
اعمال ما را آفت بزند
مثلاً یک غیبت میتواند تمام زحمات
ما را هدر دهد
اگر غیبت کنید ۴۰ روز اعمال خوب شما
در نامه اعمال شخص غیبت شوندہ
نوشته میشود
و اگر عمل خوبی نداشته باشید
گناهان آن شخص در نامه اعمال شما
نوشته میشود
این روایت از معصوم علیهالسلام
در کتاب «غیبت» از آیت اللہ مجتهدی
نوشته شدہ است
⬅️ باید به خودمان بپردازیم و ببینیم
که خودمان چکار کردهایم
آیا ما هیچ عیبی نداریم؟
گل بیعیب خداست و ممکن نیست
که ما عیب نداشته باشیم
در روایت آمدہ است که
چه میشود انسان یک خار کوچک را
در چشم رفیقش میبیند اما شاخهای که
در چشم خودش رفته را نمیبیند
این روایت کنایه از این است که
انسان عیبهای بزرگ خود را نمیبیند
اما عیب کوچک مردم را میبیند
این حدیث از معصوم علیهالسلام است
که خوش به حال کسی که عیب خودش را
میبیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد
【و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً】
گناهان ما را بیامرز و اعمالمان را قبول کن
از خدا میخواهیم تا گناهانی که پیش
از ماہ رمضان انجام دادهایم را ببخشد
چون ماہ رمضان فصل درآمد معنوی
و کسب ثواب است
حتی خوابیدن و نفس کشیدن
در این ماہ عبادت محسوب میشود
در ماہ رمضان این همه درآمد وجود دارد
و آیا امکان ندارد با این همه درآمد کسب شدہ
انسان جان خودش را از گرو در بیاورد؟
⬅️ پیامبر در خطبه شعبانیه میفرماید:
پشتتان از گناہ سنگین شدہ و به گرو رفته
و در ماہ رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید
برخی هنگام نماز صبح نمیتوانند بخاطر
سنگینی بلند شوند که از آثار گناہ است
شخصی به امام حسن عسکری علیهالسلام
گفت که هر شب قصد میکنم
تا نماز شب بخوانم اما نمیشود
امام فرمود: «گناہ تو را زنجیر کردہ است»
دلیل اینکه کسی دلش میخواهد
نماز شب بخواند اما نمیتواند
انجام گناہ است
و با استغفار میتواند آن را رفع کند
شعری هست که میگوید:
«هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد»
هر کسی که هنگام سحر خواب است
نمیداند که کیست و باید خود را پیدا کند
⬅️ حدیث از معصوم علیهالسلام است
که میفرماید عجب است که مردم
به دنبال گمشدہ خود هستند
اما به دنبال خود نمیگردند
وضو بگیرید و شب در تاریکی صد بار
از خودتان بپرسید که من که هستم؟
شاید خودتان را پیدا کنید
اگر خودت را پیدا کردی
هوس نماز شب پیدا میکنی
【وَ عَیبی فیهِ مَسْتوراً】
خدایا کاری کن تا عیب من مستور باشد
و کسی از عیبم مطلع نباشد
خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشته
تا کسی از گناهان ما اطلاع پیدا کند
حدیث است اگر گناہ بو داشت
دو نفر کنار هم نمینشستند
اگر عیب آدم عیان میشد
کسی جنازہ کسی را دفن نمیکرد
【یا أسْمَعِ السّامِعین】
ای خدائی که از همه شنوندهها
تو شنواتری
خدا همه چیز را میشنود اگر یواش
هم حرف بزنیم خدا باز هم میشنود
حضرت موسی علیهالسلام به خدا گفت
که خدایا اگر نزدیکی من یواش صحبت کنم
و اگر دوری بلند صحبت کنم
خدا فرمود:
من همنشین کسی هستم که یاد من باشد
خدا شنواترین است پس میگوئیم
ای خدائی که از همه شنوایان شنواتری
این دعاها را دربارہ ما مستجاب کن
💠🔹امام رضا علیهالسلام فرمودند:
هر کس میخواهد از گناهی توبه کند
در ماه رمضان از آن گناه
به آستان الهى توبه کند
زيرا اين ماه، ماه توبه و بازگشت
و ماه آمرزش و رحمت است
و هيچ شبى از شبهای آن نيست
مگر آنکه خداوند در آن شب
آزاد شدگانى از آتش دارد
که همه آنان به سبب گناهانشان
مستحق آتشاند
↲فضائل الاشهر الثلاثة، صفحه۱۰۶
⬅️ اهمیت شب بیست و هفتم
ماه مبارک رمضان و دعای آن
در بعضی از روایات وارد شده است
که شب بیست و هفتم ماه رمضان
کمتر از شب قدر نیست
لذا امام سجاد علیهالسلام
این شب را احیاء میداشتند
و مراسم احیاء را بجا میآوردند
و این ذکر شریف و دعای کوتاه
ولی بسیار عمیق را در احیاء شب
بیست و هفتم از شب تا صبح
مرتب تکرار میکردند
《اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ
عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَالْإِنَابَةَ
إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَالِاسْتِعْدَادَ
لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ》
💢↶ اعمال شب بیست و هفتم ↷💢
✨ماه مبارک رمضان✨
↩️ این شب، شب مبارک و فوقالعادهای
است و اعمالی برای آن ذکر شده است↯
❶ غسل
❷ روايت شده است حضرت زين العابدين
علیهالسلام اين دعا را در اين شب
از اول تا آخر شب مكرر مىخواند:
【اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ
وَالْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَالاسْتِعْدَادَ
لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ】
〖خدايا روزيم كن دورى گزيدن از
خانه فريب و بازگشت به سوى خانه جاويدان
و آماده شدن براى موت پيش از رسيدن فوت〗
❸ دعائی براى اين شب از رسول اکرم ﷺ
نقل شده که مجموعهاى از آيات قرآن است:
【ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا
سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَلا تُخْزِنا
يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا
بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
ربَّنا عَلَيْکَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْکَ أَنَبْنا وَ إِلَيْکَ الْمَصِيرُ
ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
ربَّنَا اغفِرْلَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا
بِالْإِيمانِ وَلا تَجعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ
آمَنُوا رَبَّنا إِنَّکَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَاستُرْ عَلَیَّ ذُنُوبِی
وَ عُيُوبِی وَاغْفِرْلِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ
إِنَّکَ الرَّئوفُ الرَّحِيم】
▫️پروردگارا ايمان آورديم پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران
▫️پروردگارا آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى
▫️پروردگارا دوبار ما را ميرانده و دوبار زنده گردانيدهاى به گناهان خود اعتراف مىكنيم آيا راهى براى بيرون آمدن از عذاب تو وجود دارد؟
▫️پروردگارا عذاب جهنم را از ما منصرف گردان زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است
▫️پروردگارا همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان
▫️پروردگارا بر تو توكل نموديم و به سوى تو بازگشتيم و بازگشت همگان به سوى تو است
▫️پروردگارا ما را گرفتار در دست كافران قرار مده
▫️پروردگارا ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده پروردگارا به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى
▫️بر محمد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمد و آل محمد مرا بيامرز به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى
❹ دعاى شب بيست و هفتم
【يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً ثُمَّ قَبَضْتَهُ قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَالطَّوْلِ وَالْكِبْرِيَاءِ وَالْآلاءِ لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللهُ يَا اللهُ يَا اللهُ لَکَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَالْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَالْكِبْرِيَاءُ وَالْآلاءُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِی عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِيناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَاناً يُذْهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَکَ وَ شُكْرَکَ وَالرَّغْبَةَ إِلَيْکَ وَالْإِنَابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ】
😃🐑🍔محل دفن ابن ملجم مرادی، مجاور بازار کله پزها
عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْعَقِيلِيِّ يَرْفَعُهُ قَالَ قَالَ: لَمَّا ضَرَبَ ابْنُ مُلْجَمٍ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَالَ لِلْحَسَنِ: يَا بُنَيَّ! إِذَا أَنَا مِتُّ فَاقْتُلِ ابْنَ مُلْجَمٍ، وَ احْفِرْ لَهُ فِي الْكُنَاسَةِ. (وَ وَصَفَ الْعَقِيلِيُّ الْمَوْضِعَ عَلَى بَابِ طَاقِ الْمَحَامِلِ مَوْضِعُ الشُّوَّاءِ وَ الرُّؤَّاسِ) ثُمَّ ارْمِ بِهِ فِيهِ فَإِنَّهُ وَادٍ مِنْ أَوْدِيَةِ جَهَنَّمَ. (الكافي، ج1، ص300)
علی بن ابراهیم عقیلی از معصوم علیه السلام نقل می کند که فرمود: وقتی ابن ملجم، به امیرالمؤمنین علیه السلام ضربت زد، آن حضرت به حضرت مجتبی علیه السلام فرمود: ای پسرم! اگر من از دنیا رفتم، ابن ملجم را بکش و در کنُناسه، گوری برای او حفر کن و او را در آنجا بینداز که آنجا یکی از وادی های جهنّم است.
در میان روایت، عقیلی محل کناسه را این گونه وصف می کند: کُناسه، محلی در باب طاق محامل است که محل کبابی ها و کله پزهاست.
مرحوم علامه مجلسی در مرآة العقول می نویسد: شُوّاء، جمع شاوی است و آنها کسانی هستند که گوشت را می پزند. رُؤّاس هم رَءّاس است و آنها کسانی هستند که کله پزی می کنند یا آنها را می فروشند. (مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج3، ص304)
⚠️😁تذکر: شاید رسم تناول کله پاچه در شب 27 ماه مبارک رمضان به مناسبت ایام مرگ ابن ملجم مرادی، و یادی از محل دفن آن ملعون باشد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅👊🏼✅ فرشتگان الهی، صبح و شام، ابن ملجم، قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را لعنت می کنند
1) عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله: لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ فَبَلَغْتُ السَّمَاءَ الْخَامِسَةَ نَظَرْتُ إِلَى صُورَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقُلْتُ: حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ! مَا هَذِهِ الصُّورَةُ؟ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ: يَا مُحَمَّدُ! اشْتَهَتِ الْمَلَائِكَةُ أَنْ يَنْظُرُوا إِلَى صُورَةِ عَلِيٍّ، فَقَالُوا: رَبَّنَا! إِنَّ بَنِي آدَمَ فِي دُنْيَاهُمْ يَتَمَتَّعُونَ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً بِالنَّظَرِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حَبِيبِ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله وَ خَلِيفَتِهِ وَ وَصِيِّهِ وَ أَمِينِهِ، فَمَتِّعْنَا بِصُورَتِهِ قَدْرَ مَا تَمَتَّعَ أَهْلُ الدُّنْيَا بِهِ. فَصَوَّرَ لَهُمْ صُورَتَهُ مِنْ نُورِ قُدْسِهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَعَلِيٌّ علیه السلام بَيْنَ أَيْدِيهِمْ لَيْلاً وَ نَهَاراً يَزُورُونَهُ وَ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةً. (بحار الأنوار، ج45، ص228- 229 به نقل از کتاب المعراج، نوشته حسن بن سلیمان حلّی)
حضرت صادق علیه السلام از پدر گرامیش، حضرت باقر علیه السلام، از جدّ بزرگوارش، حضرت سجّاد علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: آن شبی که مرا به آسمان بردند، وقتی به آسمان پنجم رسیدم، صورت علیّ بن ابی طالب علیه السلام را دیدم. از جبرئیل پرسیدم: حبیب من! موضوع این صورت چیست؟ پاسخ داد: ای محمّد! فرشتگان دوست داشتند به صورت علی علیه السلام نگاه کنند، لذا به خداوند عرض کردند: پروردگارا! فرزندان آدم در صبح و شام از نگاه به علیّ بن ابی طالب علیه السلام- حبیب حبیبت محمّد صلّی الله علیه و آله و خلیفه و وصیّ و امین او - بهره مند می شوند، پس به اندازه اهل دنیا که از علیّ علیه السلام بهره مند می شوند، ما را نیز به دیدار صورت علیّ علیه السلام بهره مند فرما. پس خداوند متعال از نور قدسش، صورتی از نور برای فرشتگان ایجاد کرد، و لذا علیّ علیه السلام در شب و روز در مقابل فرشتگان قرار دارد و آنها شب و روز این صورت را زیارت می کنند و به آن می نگرند.
2) عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ علیهماالسلام قَالَ: فَلَمَّا ضَرَبَهُ اللَّعِينُ ابْنُ مُلْجَمٍ عَلَى رَأْسِهِ صَارَتْ تِلْكَ الضَّرْبَةُ فِي صُورَتِهِ الَّتِي فِي السَّمَاءِ، فَالْمَلَائِكَةُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ غُدْوَةً وَ عَشِيَّةَ يَلْعَنُونَ قَاتِلَهُ ابْنَ مُلْجَمٍ. (بحار الأنوار، ج45، ص 229 به نقل از کتاب المعراج، نوشته حسن بن سلیمان حلّی)
حضرت صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش، حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: هنگامی که ابن ملجم ملعون ضربتی بر سر امیرالمؤمنین علیه السلام فرود آورد، آن ضربت بر آن صورتی از امیرالمؤمنین علیه السلام که در آسمان بود نیز نقش بست. پس فرشتگان در صبح و شام به آن صورت می نگرند و ابن ملجم، قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام، را لعنت می کنند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔥🔥🔥 اهل کوفه، قبر ابن ملجم را به آتش می کشیدند
ابن بطوطه در سفرنامه خود می نویسد:
رأيتُ بغربيّ جبّانة الكوفة مَوضعاً مُسودّاً شديدَ السّواد في بسيطٍ أبيض. فَاُخبِرتُ انَّهُ قبرُ الشَّقيِّ ابنِ مُلجم، وَ اَنَّ أهلَ الكوفةِ يَأتونَ في كُلِّ سَنَةٍ بِالحَطَبِ الكَثيرِ فَيُوقِدُونَ النّارَ عَلَى مَوضِعِ قَبرِهِ سَبعَةَ أيّامٍ. (رحلة ابن بطوطة، ج2، ص 55)
(در مسافرتم به کوفه) در سمت غربی قبرستان (جبّانه) کوفه، جایی بسیار سیاه را در میان زمینی سفید دیدم. به من گفتند که آنجا قبر ابن ملجم شقیّ است و اهل کوفه هر سال هیزم بسیاری را بر سر قبر وی می آورند و به مدت 7 شبانه روز در آنجا آتش به پا می کنند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»