💠جهش تولید نیاز به نهضت مردمی دارد
🔰سید احمد عبودتیان
✳️ مشارکت مردم در اقتصاد به این معنی است که هر سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور می بایست متناسب با هم حرکت کنند. جهش تولید (آن هم بعد از یک دهه توقف تولید در دهه 90)، با یک امر عادی جلو نمی رود و می بایست کار مضاعفی انجام شود. این جهش جز با افزایش تعداد کنشگرها و توده مردم میسر نیست.
🔹رهبر انقلاب سال ۱۳۹۸ فناوری حرکت عمومی را به مسئله حلقههای میانی گره زدند، حلقههای میانی داشت شکل میگرفت و زیاد میشد اما میخوردند به یک سدی به نام دولت. با مختصر ساختاری، شاید چند ده نفری، یک نهادی در ریاست جمهوری ایجاد شد تحت عنوان ستاد «مردمیسازی دولت»، اینها کارشان همین مانعزدایی است. اولاً جریان مردمی بتواند راحت اتصال پیدا کند. ثانیاً آن بدنه دولتی هم تقویت بشود به آن پشتیبانی مردمی.
📊 نمونه هایی از نقش آفرینی مردم در اقتصاد:
♻️در منطقه هیدج در ابهر استان زنجان، نزدیک ۲۰ هزار نفر، آن منطقه را به قطب تولید کفش تبدیل کردند.
♻️فعال شدن ۱۳۰۰ کارگاه تولید نخودچی در ممقان آذربایجان شرقی که هر کدام سه چهار کارگر دارد.
♻️اشتغال 5 هزار نفری نان سالم در یک منطقه اصفهان در ۲۵۰ کارگاه که با هم چرخه میشوند.
🔹هستههای شکلگیری بسیاری از این کارگاهها، مسجدی یا خانوادگی است. مثلاً جلسه قرآن بوده، سی نفر با هم فکر کردند، یک سرمایهی اولیه هم گذاشتند، دولت هم تسهیلات داده، یک تولیدی را درست کردند. این همان نگاه نهضتی است، توقع رهبر انقلاب این است که کسی خودش را بینسبت با تولید نداند.
گزارش کامل
🌐 @eghtesad_mardomi
💢 دستگاه فقه می تواند دو نوع رویکرد با موضوعات و مسائل داشته باشد: رویکرد منفعلانه و پاسخگو و رویکرد فعال و مطالبه گر
#بازنشر
✍️حجت الاسلام استاد #احمدعلی_یوسفی
1️⃣رویکرد منفعلانه و پاسخگو این است که منتظر باشد تا انواع رفتارها، روابط، اصول، ساختارها و نهادهای اقتصادی براساس مبانی غیر اسلامی و سکولار در زندگی عرف و عقلای عالم شکل بگیرند و به سمت دستگاه فقه هجوم بیاورند و دستگاه فقه را مواجه با پاسخگویی کنند. چه بسا ممکن است بسیاری از این پرسشها، پرسشهای دستگاه فقه ما نباشد. از باب مثال، اکنون دستگاه فقه ما با صدها پرسش درباره بانکداری موجود مواجه است. اخیرا حضرت آیتالله العظمی مکارم فتوا دادند که «خلق پول و اعتبار، اکل مال به باطل است». از سوی دیگر متخصصان اقتصادی هم معتقدند که بانک بدون خلق پول، ماهیت اصلی خود را از دست میدهد. این امر به این معنا است که نهاد و ساختار پولی در اقتصاد اسلامی ماهیتی شبیه بانک ندارد. پس چرا دستگاه فقه باید خود را ملزم به پاسخگویی به صدها پرسشی بداند که از نهاد پولی با چنین ماهیتی نشأت گرفته است؟! اصل این نهاد به لحاظ فقهی غیر موجه است.
2️⃣فقه فعال و مطالبهگر آن است که براساس فقه اکبر، به انواع رفتارها، روابط، اصول، ساختارها و نهادها برسد و آنچه به دست میآورد در اختیار دستگاه فقه اصغر قرار دهد تا براساس روش اجتهادی و منابع اجتهادی، تحلیل فقهی کند و حکم تکلیفی و وضعی آن رفتارها و روابط را بیان نماید. در این روش به هیچ وجه به جایگاه و منزلت فقه اصغر صدمهای وارد نمیشود.
متن کامل
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ترابط فقه اقتصادی، اقتصاد اسلامی و نظام اقتصادی اسلام|بخشی از اهم مطالب انتشاریافته
سطوح اصطلاحات اقتصاد اسلامی|حجت الاسلام کمیل قنبرزاده
روزگار غربت متن های اقتصاد اسلامی/رویکردهای چهارگانه به اقتصاد اسلامی| دکتر حسن سبحانی
فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی/ فقه پیشرو - فقه پیرو |حجت الاسلام محسن قنبریان
حضور کارشناس اقتصادی در کنار فقیه یک نظریه شکست خورده است|دکتر سید احمد عاملی
اگر به دانش اقتصاد اسلامی دست نیابیم نمی توانیم حکمرانی اسلامی داشته باشیم| حجت الاسلام علی نعمتی
از نفی اقتصاد اسلامی تا تقلید از فقه کینز و فریدمن|حجت الاسلام علی نعمتی
پروژه شهید صدر، در راستای تحقق بخشی به عدالت، پروژه اقتصاد اسلامی است|حجت الاسلام علی نعمتی
شهید صدر؛ بنیانگذار اقتصاد اسلامی| دکتر محمدجواد توکلی
تحلیل و اثبات کارآمدی نظام اقتصادی یکی از تکالیف علم اقتصاد اسلامی است| حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی
نظام اقتصادی، نظام روابط در راستای اهداف است نه نظام احکام روابط|حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی
باید دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تاسیس شود| حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی
دستگاه فقه میتواند دو نوع رویکرد با موضوعات و مسائل داشته باشد: رویکرد منفعلانه و پاسخگو، و رویکرد فعال و مطالبهگر | حجت الاسلام احمدعلی یوسفی
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام| حجت الاسلام احمدعلی یوسفی
...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
بیانیه شعار سال.pdf
241.5K
💠بیانیه تحلیلی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه در خصوص شعار سال ۱۴۰۳
✳️رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنهای شعار سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری نمودند. درباره اهمیت این نامگذاری و چیستی، چرایی و چگونگی تحقق آن لازم است مطالبی به اطلاع مردم عزیز ایران، دولت محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیمگیر برسد.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️روز قدس روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است
🔹تدوین فیلم از کانال مستضعفین تی وی
#روز_قدس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠تبیین معنای صحیح مشارکت مردم در جهش تولید| برشی از بیانیه مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی ذیل الزامات تحقق شعار سال
✳️تعيين شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان معناست که باید اولویت و فوریت همه نهادهای حاکمیتی و مردمی تحقق آن شعار باشد و همه مسئولان و مردم باید با تمام توان خود برای رفع موانع و ایجاد زمینههای تحقق آن شعار تلاش کنند.
📮معنای صحیح مشارکت مردم در جهش تولید آن است که عموم فعالان اقتصادی، در فرایند اقتصادی، هم #مالک باشند، هم #عامل و هم #مدیر و جریان کارگری و اجیر شدن اکثر فعالان اقتصادی برای دولت، یا عده محدودی از سرمایهداران، به جریان واقعی مشارکت عموم فعالان اقتصادی در مالکیت، عاملیت و مدیریت فرایند تولید تبدیل شود، به گونهای که عموم فعالان اقتصادی، خود مالک منابع تولیدی، کار و محصول کار خود گردند.
📮بی تردید مقصود رهبر معظم انقلاب از مشارکت مردم، تنها مشاركت عدهای سرمایهدار در بخش خصوصی نیست؛ بلکه مقصود، مشارکت عموم فعالان اقتصادی براساس الگوهای واقعی مشارکت است. بنابراین لازم است دولت محترم چنین شرایطی را برای عموم فعالان اقتصادی فراهم آورد.
📮یکی از ساختارهای مهم اقتصادی که زمینه مشارکت مردم را به مفهوم یاد شده فراهم میسازد، ساختار تعاونیهاست. البته ساختارهای دیگری نیز وجود دارند تا مشارکت هرچه بیشتر مردم را در عرصه اقتصادی به مفهوم پیشگفته محقق سازند.
متن کامل بیانیه مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نجات ۱۳۰۱ واحد صنعتی در ۱۴۰۲| غیر از تزریق صِرف منابع مالی، شیوه مدیریت هم در احیای واحدهای راکد تغییر کند
✳️ مسئله احیای واحدهای اقتصادی راکد همواره یکی از مسائل مهم دولتها بوده است. این موضوع در اولویت دولت سیزدهم هم قرار گرفته و تا ابتدای اسفند ۱۴۰۲، یک هزار و ۳۰۱ واحد صنعتی غیرفعال در شهرکها و نواحی صنعتی به چرخه تولید بازگشته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بهشت گمشده ای به نام مکران
✳️ براساس پژوهشی که در مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری انجام شده، اگر بخواهیم از بیرون به مساله مکران نگاهی بیندازیم، به دلیل ویژگیهای جغرافیایی آن، بدون شک موضوع توجه به #اقتصاد_دریاپایه و توسعه سواحل مکران در سبد انتخاب نهایی قرار میگیرد.
🔹موضوعات دیگری که در این منطقه بسیار حائز اهمیت است، عبارتند از: 1. هاب انرژی و زنجیرههای شیمیایی (پیشران اصلی توسعه)، 2. صنایع معدنی و فرآوردههای فلزی (پیشران اصلی توسعه)، 3. شیلات و کشاورزی گرمسیری (اقتصاد محلی/ بومی)، 4. قطب گردشگری ساحلی و دریایی تخصصی (اقتصاد محلی/ بومی)، 5. قطب مبادلات مالی عاری از تحریم و 6. مبادلات و توسعه مرزی زمینی و دریایی با افغانستان، پاکستان، عمان و...
🔰مبحث بعدی نگاه به مکران از درون خواهد بود، به این صورت که در این منطقه با چندین چالش مواجهیم:
1. توسعه انسانی بسیار ضعیف نسبت به دیگر نقاط کشور، 2. دینامیک پیچیده قومی، مذهبی و امنیتی منطقه، 3. چابهار با بالاترین میزان حاشیهنشینی کل کشور (63 درصد)، 4. آمار بالای بیکاری و اشتغال کاذب در منطقه، 5. نبود زیرساختهای توسعهای، 6. دسترسی نامطلوب به آب سالم برای مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی، 7. وضع نامناسب جادههای منطقه و بیشترین میزان تصادفات رانندگی در استان و 8. اختلاف فاحش میانگین شاخصهای آموزش منطقه با کل کشور.
http://fdn.ir/page/250336/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♦️ارزبری ۸ میلیارد دلاری خودروهای داخلی و مونتاژی در سال ۱۴۰۲
🔹پس از توقف واردات خودرو در سال ۱۳۹۸، تنها راه عرضه خودروهای جدید به بازار کشور مونتاژ آنها بود. درنتیجه شاهد افزایش روزافزون تعداد خودروهای مونتاژی در صنایع خودروسازی کشور هستیم.
🔹میزان داخلیسازی بسیاری از این خودروها ۲۰ درصد و تنها تعداد اندکی از آنها داخلیسازی ۵۰ درصدی دارند. به عبارت دیگر، ۸۰ تا ۵۰ درصد قطعات این خودروها از طریق منابع خارجی تأمین میشود.
🔹طبق اعلام گمرک، در سال ۱۴۰۲ برای واردات قطعات منفصله خودرو در تمامی کد تعرفهها (۶ میلیارد دلار)،اجزا و قطعات موتور سیکلت (۷۸۲ میلیون دلار)، کشنده (۸۵۰ میلیون دلار)، خودروی سواری نو(۲۲۴ میلیون دلار)، اتوبوس (۲۵ میلیون دلار) و آمبولانس و ... مجموعاً ۸.۲ میلیارد دلار منابع ارزی کشور صرف شده است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مردم سنگ تمام گذاشتند اکنون نوبت مسئولین است| تیم اقتصادی دولت ترمیم و تقویت شود
#نهاد_پشتیبان
#ائمه_جمعه
#تهران_پاکدشت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رئیس بانک مرکزی: "ما کاری به نرخ بازار غیررسمی و کانالها نداریم؛ ارز کالاهای اساسی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین میکنیم و هرکس نیاز قانونی به ارز داشته باشد با نرخ مرکز مبادله به او میدهیم."
🔺 مسئله دقیقا همین است. اینکه دولت رییسی (مثل دولتهای گذشته) کاری به ریشه معضل دلار ندارد. ریشه دلارزدگی، هم ساختاری است و هم روانی و باید بصورت ساختاری-روانی درمان شود. یعنی با تکرار روشهای مهندسیگونهی بانک مرکزی حل نمیشود. همچنانکه با رویکرد پاک کردن صورت مسئله یعنی حذف ارز ترجیحی (مورد تاکید کمیسیون اقتصادی مجلس!) هم حل نشده.
🔺 چگونه است که هنگام جراحی اقتصادی حذف ارز ترجیحی، که به ضرر سفره مردم بود، برای کنترل روانی بازار، سران قوا به تعزیرات آزادباش دادند که به جان کسبه و اصناف بیفتد.
اما در زمان التهابات مصنوعی بازار ارز، به هیچ وجه جلوی بازار غیررسمی و کانالهای تلگرامی و پدیده مزخرف ارز فردایی گرفته نمیشود؟!
یعنی کار سختی است که وزارت اطلاعات و بازرسی و تعزیرات و شعام و قوه قضاییه، از عهدهاش برنمیآیند؟؟؟
#روحالله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠شعار سال را باید در چارچوب اهداف، اصول و سیاستهای اقتصاد مقاومتی درک و اجرا کرد
❇️ شعار جهش تولید با مشارکت مردم را باید در چارچوب اهداف، اصول و سیاستهای اقتصاد مقاومتی که در سال ۱۳۹۲ رسماً از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، درک و اجرا کرد. بنابراین، جهش تولید باید با مشارکت مردم (مردمبنیاد و مردمسالار) و عدالتبنیان، دانشبنیان، جهادی، درونزا و برونگرا و در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد که سیاستهای ناظر به اصلاح ساختارها و جهتگیریها است.
🔹جهش تولید با مشارکت مردم، باید عدالتبنیان باشد؛ یعنی رفع فقر و کاهش فاصله طبقاتی را به دنبال داشته و مانع از تمرکز ثروت در دست عدهای خاص گردد.
📮به رغم کمکهای فراوان نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به اقشار محروم جامعه که خود نوعی شبه انقلاب خدمترسانی محسوب میشود؛ باید اعتراف کرد که به دلیل ساختارهای سرمایهسالار حاکم بر اقتصاد و به تبع آن، در پیشگرفتن برخی سیاستهای اقتصادی نادرست از سوی دولتها، تاکنون توفیق درخوری در رفع فقر، محرومیت و کاهش فاصله طبقات درآمدی جامعه حاصل نشده است.
🔹مشارکت واقعی مردم در چارچوب اصول و سیاستهای اقتصاد مقاومتی نوعی انقلاب اقتصادی را به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن جهش تولید همراه با رفع فقر و تحقق عدالت توزیعی است.
📚 برشی از بیانیه مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی ذیل الزامات تحقق شعار سال
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢همایش ملی "اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالشهای اساسی اقتصاد ایران؛ با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید"
✳️پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قم با همکاری دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی برگزار میکنند
🔰محورهای همایش:
🔹عوامل و راهکارهای اقتصادی مهار تورم و رشد تولید از منظر اقتصاد اسلامی
🔹عوامل و راهکارهای ساختاری مهار تورم و رشد تولید از منظر اقتصاد اسلامی
🔹اقتصاد اسلامی در مواجهه با دیگر چالش های اقتصاد ایران
🗓 ٢٩ فروردین ١۴٠٣ - ٨:٣٠ تا ١٧
📍دانشگاه قم
🌏 ثبت نام #حضوری
https://rihu.ac.ir/fa/form/39
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊تعداد معادن در حال بهره برداری کشور از سال 1365 تا 1401
✳️آمار و ارقام تعداد معادن در حال بهرهبرداری کشور یا به بیان بهتر معادن فعال کشور از سال 65 تا 1401 از سوی مرکز ملی آمار منتشر شده است. بر این اساس هرچند که روند کلی رشد تعداد معادن در طول بررسی 36ساله افزایشی بوده، اما روند سالهای اخیر حکایت از کاهش تعداد معادن فعال دارد. آنچنان که اعداد به ما میگویند، تعداد معادن در سال 99 حدود 5 هزار و 782 واحد بوده، در سال بعد این عدد با یک روند صعودی به 6 هزار و 25 معدن رسیده است. با این حال، تعداد معادن فعال در سال 1401 متوقف شده، به گونهای که به 5 هزار و 761 معدن کاهش یافته است.
▪️علل کاهش روند تعداد معادن در حال بهرهوری را عواملی نظیر عدم آسیبشناسی علل عدم فعالیت معادن پیش از واگذاری، وجود معارضین محلی، سیاستگذاری غلط و تقاضامحور و مواردی از این دست میدانند.
🔹اولین شعار در حوزه معدن این بود که معدنکاری در کشور بهصورت عرضهمحور باشد، یعنی بدانیم چه میزان، بضاعت و رزروی زیر زمین یا روی زمین داریم، برای آن صنعت، بازار و محصول ایجاد و آن محصولات را برای فروش به دنیا معرفی کنیم. اما معادن ما درحالحاضر تقاضامحور هستند، یعنی هر عنصری که بازار داخل یا خارج نیازمند آن باشد، با اقبال از سوی سرمایهگذار روبهرو میشود. اگر این تقاضا کاهش پیدا کند، سرمایه از آن دور میشود و از شانس حیات و توسعه کمتری برخوردار میشود.
گزارش کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸❤️ صادق الوعد
💠 حتماً این ویدیوی ۷ دقیقهای را ببینید؛ از لحظه لحظهاش لذت خواهید برد. ذوقی که جوانان فلسطینی از دیدن موشکهای ایرانی دارند و اسامی و ذکرهایی که فیلمبردار زیر لب زمزمه میکند شنیدنیست. با دیدن هر موشک یک «بدماء سلیمانی» میگوید و یادی از کودکان غزه میکند و با «یا رسول الله» و یا «صادق الوعد» و «لبیك یا خامنهای» ادامه میدهد و از جولان موشکها در آسمان اراضی اشغالی کیف میکنند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🌀اقتدار اقتصادی مکمل اقتدار نظامی
🔻در هرم قدرت، اقتدار نظامی باید با اقتدار اقتصادی و فنی، اقتدار سیاسی،و انسجام اجتماعی حمایت شود.
🔹 اقتدار نظامی ایران در دفاع از خود دربرابر رژیم کودک کش صهیونیستی باید با اقتدار اقتصادی تکمیل شود، این هم نیازمند اقتدار بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز است و هم نیازمند مشارکت مردمی در صیانت از اقتصاد داخلی است.
🔻این امر حتما نیازمند پیوست قوی رسانه ای است که متاسفانه میبینم برخی رسانههای اقتصادی داخلی حتی در مسیر تضعیف اقتصاد داخلی در شرایط جنگ اقتصادی عمل میکنند، به قول #چانگ اقتصاددان برجسته کرهای، اسم اینها را باید به عنوان #خائن_به_میهن پای تخته مدارس نوشت.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⁉️راز حفظ ارزش روبل روسیه در تحریم و تجربهای برای ایران
🔻بیش از دو سال از آغاز جنگ اوکراین سپری شده و اقتصاد روسیه نه تنها فرو نپاشیده بلکه تورم روسیه ۷.۶۹ درصد و ارزش روبل به ازای دلار هم صرفاً از ۷۴ روبل به ۹۲ روبل تنزل یافت. راز این مقاومت نسبتاً موفق در برابر شدیدترین تحریمها چیست؟
🔻یکی از رازهای موفقیت روسیه اصلاح شجاعانه نظام بانکی این کشور بود، پوتین با انتخاب نابولینا به عنوان رییس بانک مرکزی در سال ۲۰۱۳ به او قدرت کامل در مقابله با عملکرد مخرب بانکهای روسیه داد.
🔻تعداد بانکهای روسیه در سال 2013 برابر با 896 بانک بوده است. خانم نابیولینا طی 11 سالی که سکاندار بانک مرکزی بود، مجوز 585 بانک را باطل و آنها را به 311 بانک کاهش داده است.
🔹وی بانک پرسوت را در مدت کمتر از یک ماه در سال ۲۰۱۶ منحل کرد بانکی که، هیچ مؤسسه مالی خصوصی بزرگ دیگری نمیتوانست با آن برابری کند، سهامدار بزرگ آن کلیسای ارتدکس قدرتمند روسیه و حامی بزرگ دیگر آن اتاق بازرگانی و صنایع روسیه بود و به همین جهت به آن لقب "شبه حاکمیتی" داده بودند. در ضمن شرکتهای بزرگ دولتی پول خود را نزد این بانک نگهداری میکردند.
♦️«جوزف استیگلیتز» نوبلیست معروف اقتصاد میگوید: "به جای آرمانِ «عدالت برای همه» به سمت نظامی در حرکت ایم که در آن عدالت تنها شامل حال کسانی میشود که توانایی مالی بهرهمندی از آن را دارند. با بانکهایی مواجه ایم که نه تنها انقدر بزرگاند که از خطر ورشکستگی در اماناند، بلکه چنان قدرتمند شدهاند که هیچگونه پاسخگویی از آنها مطالبه نمیشود."👇
B2n.ir/a97462
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
نقد دیدگاه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی.pdf
362.4K
💢از تخصصهای لازم در موضوع تخصصی "اقتصاد اسلامی" تا تبیین مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی"؛
نقدی بر اظهارات آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی
✳️در ایام و لیالی قدر مطالبی را برخی رسانهها از جناب آیتالله جواد فاضل لنکرانی نقل کردهاند که یکی از عبارات آن مطالب این جمله است: «معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است».
🔰در این نوشتار تنها درباره اظهارات ایشان در موضوع #اقتصاد_اسلامی به چند مطلب اشاره میکنم.
🔹از جناب آیتالله فاضل لنکرانی چند سال پیش نقل شده بود که نظام اقتصادی نداریم، ولی بعد از گفت و شنودهای رسانهای متخصصین اقتصاد اسلامی با ایشان، الحمدلله فرمودند که از مطالب من برداشت اشتباهی شده است و منظورم آن نبود که نقل کردهاند. امیدوارم با توجه به مطالبی که در ادامه خواهد آمد آنچه از ایشان نقل کردهاند برائت بجویند و اعلام فرمایند که مطالب ایشان را نادرست نقل کردهاند یا برداشت غلطی از مطالب ایشان شده است؛ چون وقتی در آن گفت و شنود اظهار داشتند، نظام اقتصاد اسلامی داریم، به طریق اولی باید قبول کنند که اقتصاد اسلامی داریم.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♻️ اسلام شناس و اقتصاددان؛ تخصص های لازم در موضوع تخصصی "اقتصاد اسلامی"
✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی
✳️ هر صاحب نظری اگر بخواهد درباره موضوع تخصصی «اقتصاد اسلامی» اظهار نظر کند باید دو نوع تخصص داشته باشد؛ هم اسلام شناس باشد و هم اقتصاددان. بنابراین اگر کسی این دو نوع تخصص را نداشته باشد و درباره وجود یا عدم وجود اقتصاد اسلامی نظر بدهد، سنت غلطی را در حوزه و برای طلاب باقی میگذارد که بدون دانش لازم میتوان در امور علمی و تخصصی اظهار نظر نمود. این مطلب در محافل علمی و حوزه امری بدیهی است. بنابراین اساتید محترم حوزه که تخصص لازم را ندارند نباید اظهار نظر قاطع داشته باشند.
🔹چندی پیش جناب آقای دکتر درخشان در مناظره با جناب آقای دکتر غنینژاد سخن حکیمانه و عالمانهای را خطاب به ایشان فرمودند که نقل آن برای همه محافل علمی حوزه و دانشگاه آموزنده است. آن سخن این بود که نه من و نه شما نمیتوانیم بگوییم اقتصاد اسلامی داریم یا نداریم، چون کسی میتواند چنین اظهارنظری نماید که علاوه بر اقتصاددان، اسلامشناس نیز باشد. چرا اساتید حوزه نسبت به آنچه را در درسها آموزش میدهند، آنها را در مصاحبهها فراموش مینمایند؟!
متن کامل یادداشت
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 از روز نیاز به موشکِ اسرائیل تا روز موشکبارانِ اسرائیل/ ماجرای تاریخی پروژۀ شکوفه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰 سخنی با جوانان آزادی خواه و مجاهد سراسر جهان
بیانیه مشترک چند مرکز حوزوی و دانشگاهی در راستای حمایت از آرمان قدس شریف و انتفاضه فلسطین 🇵🇸
برای مطالعه متن بیانیه کلیک کنید
امضا کنندگان
🔸انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه
🔹اندیشکده قصد
🔸بسیج دانشجویی دانشگاه قم
🔹پژوهشگاه فقه نظام
🔸جامعه ایمانی مشعر
🔹جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🔸خانه طلاب جوان
🔹مجمع عالی اقتصاد مقاومتی
🔸مرکز جامع ولی امر (عج)
🔹مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
🔸هسته بین الملل بسیج دانشجویی
@maem_ir
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی"
✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی|برش دوم
💠 از جناب آیتالله فاضل چند سال پیش نقل شده بود که نظام اقتصادی نداریم، ولی بعد از گفت و شنودهای رسانهای متخصصین اقتصاد اسلامی با ایشان، الحمدلله فرمودند که از مطالب من برداشت اشتباهی شده است و منظورم آن نبود که نقل کردهاند. امیدوارم با توجه به مطالبی که در ادامه خواهد آمد آنچه از ایشان نقل کردهاند برائت بجویند و اعلام فرمایند که مطالب ایشان را نادرست نقل کردهاند یا برداشت غلطی از مطالب ایشان شده است. چون وقتی در آن گفت و شنود اظهار داشتند، نظام اقتصاد اسلامی داریم، به طریق اولی باید قبول کنند که اقتصاد اسلامی داریم.
🔰برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود:
1️⃣ احکام اقتصادی
2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام
3️⃣ نظام اقتصادی اسلام
4️⃣ علم اقتصاد اسلامی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
رویداد ملی روایت فتح
✳️ مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" ✍️حجت الاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی|برش دوم 💠 از جناب آی
💎 مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی"
🔰 برای روشن شدن موضوع اقتصاد اسلامی، مراتب اصطلاح "اقتصاد اسلامی" تبیین می شود:
1️⃣احکام اقتصادی:
مقصود از آن، انواع احکام تکلیفی و وضعی رفتارها و روابط اقتصادی است. اقتصاد اسلامی به این معنا در بیان برخی فقها و متفکران اسلامی وجود دارد و هیچ متفکر دانشگاهی و حوزوی آن را نفی نمی کند.
2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام:
شهید صدر در کتاب "اقتصادنا" به صراحت اقتصاد اسلامی را به مذهب اقتصادی اسلام تعریف می کند و آن را به عنوان راه سوم در برابر نظام سرمایهداری و سوسیالیستی قرار می دهد. مکتب اقتصادی، اصول کلان راهبردی مبتنی بر مبانی و در مسیر اهداف کلان نظام اقتصادی اسلام است. شهید صدر(ره) این مدعا را براساس ادله اسلامی استدلال می کند و برخی اصول مکتب اقتصادی اسلامی را استخراج کرده است. بعید میدانم حضرت آیتالله فاضل با چنین امری مخالفت داشته باشند.
3️⃣ نظام اقتصادی اسلام:
مجموعه مبانی، اهداف، اصول راهبردی، رفتارها و روابط، ساختارها و نهادهای اقتصادی هماهنگ و سازگار با هم را گویند که از منابع و مدارک اسلامی براساس روشی که حجت شرعی باشد، استنباط و استخراج میشود. اگر مقصود جناب آقای فاضل این است که ما اقتصاد اسلامی بدین معنا نداریم، باید منظور از این سخن را تحلیل کرد. مقصودشان یقینا از یکی از سه حالت خارج نیست:
🔺الف. استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده از مبانی و معارف اسلامی ممکن نیست و مبانی و معارف اسلامی، برای استنباط و استخراج نظام اقتصادی به معنای بیان شده ناکافی است؟!
♻️در این صورت در جوابشان گفته میشود که ادل دلیل علی امکان شی، وقوع آن است. اگر ایشان مراجعه مختصری به آثار اقتصاد اسلامی از جمله کتاب نظام اقتصاد مقاومتی داشته باشند کاملا واضح می شود که چنین امری واقع شده است و نظام اقتصادی اسلام نظامی کامل و جامع در عرض نظامات سکولار سرمایهداری، سوسیالیستی و مختلط است. البته تحقیقات در این زمینه با قوت ادامه دارد و هر روز در حال تکمیل شدن است.
🔺ب. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام مشروع نیست و دستگاه فقه چنین وظیفهای ندارد و وظیفه دستگاه فقه براساس روش امضا آن است چنین ساختاری را عرف و عقلای سکولار دنیا براساس اندیشههای سکولار طراحی کنند و دستگاه فقه آن را بر اساس روش امضا تحلیل نماید و در صورت عدم مغایرت آن را میپذیرد.
♻️اگر ایشان چنین ادعایی کند خواهیم گفت همین اتفاق براساس منابع و مدارک اسلامی نیز ممکن است و از ایشان میخواهیم براساس دستگاه فقه مورد نظرشان، اقتصاد اسلامی مستنبط و مستخرج از منابع و مدارک اسلامی را به روش عدم مغایرت تحلیل کنند و در صورت عدم مغایرت، آن را به عنوان اقتصاد اسلامی بپذیرند. چگونه وظیفه داریم نظام اقتصادی سکولار را به روش عدم مغایرت تحلیل و اجمالا آن را بپذیریم و محصول این روش را مشروع بدانیم، اما نظام اقتصادی اسلامی مستنبط و مستخرج از مبانی و مدارک اسلامی را وظیفه نداریم از روش بیان شده تحلیل و در صورت عدم مغایرت با فقه مورد نظر ایشان مورد تایید قرار دهیم و محصول آن را مشروع بدانیم؟!
🔺ج. استنباط و استخراج چنین نظام اقتصادی اسلام از منابع و مدارک اسلامی معقول نیست.
♻️اگر چنین امری مقصودشان باشد روشن است که مطلب نادرستی است؛ چون چطور می توان پذیرفت چنین امری از تفکرات نظامات سکولار، معقول باشد و حضرت آیتالله فاضل نظام اقتصادی با ویژگیهای بیان شده از مبانی و معارف نظامات سکولار را معقول بدانند و محصول آن نظامات را با روش عدم مغایرت تایید نمایند، اما از مبانی و معارف اسلامی را معقول ندانند؟!
4️⃣ علم اقتصاد اسلامی:
در علم اقتصاد، اقتصاد به دو بخش اثباتی و دستوری تقسیم میشود. اقتصاد دستوری به گزارههای اطلاق میشود که از مکتب و نظام اقتصادی اسلام برخاسته است. علم اقتصاد به این معنا قطعا براساس مبانی و معارف اسلامی وجود دارد و تردیدی در آن نیست. اقتصاد اثباتی که تحلیل واقعیتهای صحنه اقتصاد پس از عمل و اجرای نظام اقتصادی اسلام، کاملا امری قابل قبول و دانش و علم حاصل از آن را میتوان به عنوان علم اقتصاد اسلامی تلقی نمود.
متن کامل یادداشت
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع:
🔹نظام پولی تمدن اسلامی
❇️موضوعات مقالات:
🔸تاریخچه و ماهیت پول
🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام
🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی
🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام
🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی
🔹پول حقیقی پول اعتباری
🖌زمان و نحوه ارسال آثار:
📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام رسان ایتا ارسال نمایید.
🎁به آثار برگزیده جوایزی تقدیم میگردد.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi