🌺روشهاى احترام گذاشتن
تجليل و تكريم ديگران ممكن است به دو روش زير صورت گيرد:
1⃣روش گفتارى
🌸قرآن كريم در این مورد مى فرمايد:
«...قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً»؛ با مردم به خوبى سخن گوييد.[ بقره\83] و درباره احترام به پدر و مادر مى فرمايد:
«...وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً»؛ با گفتارى لطيف و بزرگوارانه با آنها سخن بگو! [ اسراء/ 23] همچنین در مورد برخورد با نيازمندان آمده است كه اگر نمى توانى نيازشان را برطرف نمايى:
«...فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَيْسُوراً»؛ با آنان سخن نيكِ تواءم با احترام داشته باش. [ اسراء/289]
🌺امام سجاد علیه السلام درباره احترام در گفتار نسبت به معلم مى فرمايد: صدايت را از صداى او بلندتر نكن و هرگاه كسى از او چيزى بپرسد تو در پاسخ پيشدستى نكن... در محضرش با كسى سخن نگو.
2⃣روش كردارى
این روش در روایات ائمه علیهم السلام به بیانهای مختلف آموزش داده شده است. همچون روایات زیر :
🌸رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
مِنْ مَكْرَمَةِ الرَّجُلِ لاَِخيهِ اَنْ يَقْبَلَ تُحْفَتَةُ وَ اَنْ يَتَّحِفَهُ بِما عِنْدَهُ وَ لايَتَكَلَّفَ لَهُ شَيْئاً؛ از بزرگداشت برادر دينى اين است كه هديه اش را بپذيرد و از آن چه دارد نسبت به او مضايقه نكند و به خاطر او خود را به تكلّف نيندازد. [بحارالانوار، ج 72، ص 454 ]
🌺پیامبر اسلام صلى الله عليه و آله:
التَّقْوَى إِجْلَالُ اللَّهِ وَ تَوْقِيرُ الْمُؤْمِنِينَ؛ تقوا احترام گذاشتن به خداوند و احترام گذاشتن به مومنين است. [مستدرك الوسائل، ج 11، ص 267]
🌺 اعمال دنباله دار
🔸ينَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿۱۳﴾؛
آن روز خبر داده میشود به انسان –یعنی انسان از درون میفهمد. اینجا بحث تجسم اعمال و پردهبرداشتن از مسائل است_ طبق آیات قرآن و روایات، انسان اعمالی که مقدم داشته، قبلا انجام داده و از پیش فرستاده است، برای آخرتش ذخیره میشود.
🔸انسان بعضی کارهایی را انجام میدهد که بعد از خودش، آثار این کارها میماند؛ مانند کارهای خیر، فرزند صالح، کارهای عامالمنفعه، وقف و امثال اینها.
🌸«مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا»؛ اگر کسی کار خوبی را در جامعه سنت قرار دهد، هر کس که به آن عمل کند اجر دارد و قرار دهندۀ سنت شریک در پاداش و اجر عملکننده هست.
این همان "اخّر" در (يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ) است،
🌺«وَمَنْ سَنَّ سنَّةً سَيِّئَةً کانَ عَلَيْهِ وِزْرُها وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِها»؛ یا اگر کسی خدای نخواسته گناهی بکند یا بدعتی بگذارد، کيفر آن روش ناپسند و کيفر کساني که به آن عمل ميکنند براي او خواهد بود.
چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟.mp3
9.02M
🌸 چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟
یکی از مشکلاتی که خیلی از ما با آن دست به گریبان هستیم کمبود وقت است. البته برای بعضیها مشکل، وقت اضافهای است که نمیدانند باید با آن چه کنند. هر دو در مدیریت زمان اشکال دارند...
#دکتر_سیدعلی_مرعشی
🔹اثرات روانشناختی بد خلقی
1⃣دوری از خانواده
بدخلقى در خانه و يا در محيط كار و زندگى، زمينه تفاهم و همدلى و صميميت را از بين برده، موجب دورى از مردم مىشود و در نتيجه آشفتگى روحى و احساس تنهايى و دلهره را به همراه دارد. امير مؤمنان فرمود:
🌺«مَنْ خَشُنَتْ عَريكَتُهُ اقْفَرَتْ حاشِيَتُهُ»[1]
هر كس درشت خوى باشد، دور و برش خالى گردد (و كسى در كنار او نمىماند).
محيط خانه و زندگى بايد محل آرامش و آسايش زن و مرد و فرزندان آنان باشد.
2⃣بداخلاقى، آرامش و صفاى محيط خانواده را از بين برده، ترس و دلهره را جايگزين آن مىكند؛ بعلاوه آنگاه كه شوهر با بدخلقى عرصه زندگى را براى همسرش تنگ كند و به جاى ملاطفت و نيكى، خشونت كرده، اضطراب و ترس را بر وى چيره سازد و تعادل روحى او را از بين ببرد، زن نيز احساس وحشت مىكند و خود را در برابر ديو بدخلقى گرفتار مىيابد.
امير مؤمنان فرمود:
🌺«لا وَحْشَةَ اوْحَشُ مِنْ سُوءِ الْخُلْقِ»[2]
هيچ وحشتى، ترسناكتر از بدخلقى نيست.
3⃣ زوال محبّت
اثر ديگر بدخلقى، كاهش مهر و محبّت و از بين رفتن مهربانى و دوستى است. رفتار انسان بدخلق، براى هيچ كس خوشايند نيست. همه از خوى ناپسند، در رنج و عذاب بوده، از آن نفرت دارند.
بدخلقى محبتهاى گذشته را به نفرت و انزجار مبدّل مىكند و موجب ناخشنودى آنان مىگردد. حضرت على فرمود:
🌺«مَنْ ساءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ اهْلُهُ»[3]
هركس بداخلاق باشد، خانوادهاش از او ناخشنود مىشوند.
[1] - شرح غررالحكم، ج 5، ص 325
[2] - همان، ج 6، ص 400
[3] - همان، ج 5، ص 328
📙نام کتاب : اخلاق خانواده(ج1) نویسنده : فاخری، عليرضا؛ منتظری، محمدحسين جلد : 1 صفحه : 69
🌺هتک حرمت بقیع در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
🔹 ...تلخى ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در ميان مجموعه ى مسلمانان و امت اسلامى كسانى پيدا شوند كه با افكار پليد و متحجر و عقب مانده و خرافى خود، تجليل از بزرگان و برجستگان و چهره هاى نورانى صدر اسلام را شرك بدانند، كفر بدانند؛ واقعاً اين مصيبتى است.
🔸 اينها همان كسانى هستند كه گذشتگانشان قبور ائمه (عليهم السّلام) را در بقيع ويران كردند. آن روز كه در دنياى اسلام، از شبه قاره ى هند گرفته تا آفريقا، عليه اينها قيام كردند، اگر اينها جرأت مى كردند، قبر مطهر پيغمبر را هم ويران مى كردند، با خاك يكسان مى كردند.
🔹 ببينيد چه فكر باطلى، چه روحيه ى پليدى، چه انسانهاى بدانديشى، احترام به بزرگان را اينجورى بخواهند نقض كنند و هتك كنند و اين را جزو وظائف دينى بشمرند! در آن وقتى كه اينها بقيع را ويران كردند، اين را بدانيد؛ سرتاسر دنياى اسلام عليه اينها اعتراض كرد. عرض كردم؛ از شرق جغرافياى اسلام- از هند- تا غرب جغرافياى اسلام، عليه اينها بسيج شدند.
🔸 اينها به عنوان اينكه اين كارها پرستش است، اين اقدامهاى خبيث را مى كنند! رفتن سر قبر يك انسانى و طلب رحمت كردن براى او از خداى متعال، و طلب رحمت كردن براى خود در آن فضاى معنوى و روحانى، شرك است؟ شرك اين است كه انسان بشود ابزار دست سياستهاى اينتليجنس انگليس و سى. آى. اى آمريكا و با اين اعمال، دل مسلمانان را غمدار كند، آزرده كند.
🔹 اينها اطاعت و عبوديت و خاكسارى در مقابل طواغيت زنده را شرك نمى دانند، احترام به بزرگان را شرك مى دانند! خود اين، يك مصيبتى است. جريان تكفيرىِ خبيث كه امروز در دنياى اسلام به بركت برخى از منابع مادى، متأسفانه پول و امكانات هم در اختيار دارند، يكى از مصائب اسلام است.
🔹 بيانات مقام معظم رهبری،
۱۳۹۲/۲/۱۶
سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع را تسلیت عرض می نماییم.
🔹۹ مخرج مشترک ویرانگر
🔺 رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند: که برای مطالبه گری مراقبت کنید با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید.
اما در مراقبت از این مخرج مشترک شوم چه باید کرد؟
1️⃣ مطالبهگری بی مبنا
شعار عدالتخواهی را چه کسی در این عصر به بروز و ظهور کشاند؟ امام خمینی با شکل گیری انقلاب. پس پی گیری چنین ارزشی را هم باید از مکتب امام گرفت. با این توضیح لازمست پیش از مطالبه گری، نظام اندیشه و مبانی انقلابی مان را تقویت کنیم. نسبت ولایت با عدالتخواهی. نسبت قانون با عدالتخواهی. نسبت مصلحت با عدالت خواهی و ...
در غیر این صورت عدالتخواهی شبه مارکسیستی یا عدالتخواهی خوارجی و متحجرانه، در دامن مخرج مشترک با دشمن خواهد نشست.
2️⃣ مطالبهگری غیراخلاقی
مطالبه گری که در آن اخلاق رعایت نشود بدون تردید همسفره با شیطان است؛ ولو با نیت های خیرخواهانه و انقلابی باشد. روح و معنای مطالبه گری انقلابی همین اخلاق و شریعت است. کسی که بی اعتنا به اخلاق باشد، عدالتخواهی اش ظالمانه است.
3️⃣ مطالبهگری کور
مطالبه گری که به علت های عمیق و اصلی توجه نمی کند و تنها مصادیق را فریاد می کند، مطالبه اش کور است. این مدل مطالبه گری چون علت ها را نمی بیند قدرت فهم اصل و فرع را ندارد و فرع را جای اصل و برعکس فریاد می کند. چنین مطالبه گری تنها به یک داد زن تقلیل می یابد.
4️⃣ مطالبهگری خیال انگیز
مطالبه گری خیال انگیز، آرمانگرایی بدون واقع بینی است. کسانی که بی اعتنا به واقعیت ها برای رسیدن به آرمان ها، فریاد می کشند سهم بالایی در ناامیدی خود و دیگران دارند. این دسته کمک می کنند غرض دشمن محقق شود و آنهم ناامیدی از اصلاح و حرکت است.
5️⃣ مطالبهگری در بن بست
مطالبه گری که در آن هیچ راه حل معقول و متکی بر واقعیت و کارشناسی ارائه نمی شود، مطالبه گری در بن بست است. مدلی که هیچ روزنه روشن و شفافی از امکان اصلاح نشان نمی دهد.
6️⃣ مطالبهگری کاریکاتوری
این مدل مطالبه گری فقط سیاهی ها را می بیند و قدرت دیدن سیاهی در کنار زیبایی ها و دارایی ها را ندارد. از منظر این مطالبه گری آدم ها یا صفرند یا یک و با هر خطا شمر می شوند و در نتیجه جز معصوم کسی در دایره جبهه حق نمی ماند.
7️⃣ مطالبهگری شتابزده
مطالبه گری که هرچی دید و هرچه دستش رسید را سر دست می گیرد و پیش از آنکه نسبت به درستی آن علم پیدا و تحقیق کند دست به افشاگری می زند.
8️⃣ مطالبهگری سوپرمنی
مطلبه گری که هدفش تنها و تنها شهرت و لایک و فالو و ممبر است. این نوع مطالبه گری هدف نهایی اش اینست که بت من و سوپرمن شود و برای این راه تلاش می کند همه نهادهای نظارتی و قضائی را تعطیل معرفی کند تا از خود یک قهرمان دست ساز بسازد.
9️⃣ مطالبهگری فریبنده
این نوع مطالبه گری یک فریب بزرگ برای ایجاد خطای ادراکی است چرا که با ساخت تعمیم های ناروا، یک جز و مصداق را گرفته و به کل تعمیم می دهد. این مدل مطالبه گری روش اصلی خناسان و رسانه های شیطانی است که با کنار هم قرار دادن چند مصداق تلاش می کنند همه چیز را سیاه تصویر کنند.
🔻 و در نهایت؛ اگر قرار باشد این ۹خطای فاحش را در یک گزاره خلاصه کنم چنین خواهد بود:
اگر نقطه پایان یک مطالبه را گذاشتیم و در نهایت مخاطب از گذشته و آینده انقلاب ناامید شد بدانیم که به اسم عدالت و عدالتخواهی، بزرگترین ظلم را رقم زده ایم. فرقی هم نمی کند نیت مان عدالتخواهی یا انقلابی گری یا اصولگرایی یا اصلاح طلبی است؛ هرچه باشد مخرج مشترکش، طاغوت است ولاغیر.
✍محسن مهدیان
🌸محبت به میزان کافی
🌸 محبت بدون خشیت آدمی را بد بار میآورد. به تعبیر ما که تعبیر دقیقی نیست آدم لوس میشود. دیدهاید بچهای که فقط طعم محبت را میچشد و آن ابهت را در پدرش نمیبیند کم کم رفتارهایی میکند که پسندیده نیست اما بچهای که هم پدر را دوست دارد و هم ابهت و خشیت پدر را دیده منظم رفتار میکند.
🎙استاد میرباقری،
۹۵/۰۴/۱۰
ta aseman.mp3
8.15M
تربیت دینی فرزندان
💢 برنامه «تا آسمان» شبکه خراسان رضوی
🎙با حضور حجت الاسلام و المسلمین #امیر_غنوی عضو هیأت علمی گروه اخلاق پژوهشگاه
🌸تربیت تحمیل نیست ایجاد شرایط برای رشد کردن
🌺در تربیت انتخاب و اختیار مهمه
🌺اگر قرار بود جبری خوب بشوند خدا اختیار نمیداد
🌺فکر میکنیم تربیت را بلدیم آماده نمیشویم و زمینه را آماده نمیکنیم بحران بلوغ و اجتماعی پیش میاد.
🌸دعوت هست ولی الزام نیست.
30.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸فیلم کامل بیانات امام خامنهای در دیدار معلمان
۱۴۰۱/۰۲/۲۱
🔰 امام خامنهای: باید کاری کنیم دانشآموز ما دارای هویت ملی بشود /در مدارس نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را میشناسند چند درصد رونالدو را
⭕️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدارمعلمان: ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حد علمآموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچههای مدرسهتان، مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت میشناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد میشناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمیشناسیم؟ این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشتهی علمی را، گذشتهی سیاسی را، گذشتهی بینالمللی را بشناسند. ۱۴۰۱/۲/۲۱
🌹 سهم هفته سی وچهارم مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۳۱۱ تا ۳۱۹
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (چون به شهر بصره رسيد خواست انس بن مالك را به سوی طلحه و زبير بفرستد تا آنچه از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) درباره آنان شنيده يادشان آورد، انس، سر باز زد و گفت: من آن سخن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) را فراموش كردم، فرمود:) اگر دروغ می گویی خداوند تو را به بيماری برص (سفيدی روشن) دچار كند كه عمامه آن را نپوشاند.
(پس از نفرين امام انس به بيماری برص در سر و صورت دچار شد كه همواره نقاب می زد.)
📒 #حکمت311
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 دلها را روی آوردن و نشاط، و پشت كردن و فراری است، پس آنگاه كه نشاط دارند آن را بر انجام مستحبات واداريد، و آنگاه كه پشت كرده و بی نشاط است، به انجام واجبات قناعت كنيد.
📒 #حکمت312
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 در قرآن اخبار گذشتگان، و آيندگان، و احكام مورد نياز زندگيتان وجود دارد.
📒 #حکمت313
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 سنگ دشمن را از همان جایی كه پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخی نيست.
📒 #حکمت314
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (به نويسنده خود عبيدالله بن ابی رافع دستور داد:) در دوات، ليقه بينداز، نوك قلم را بلند گير، ميان سطرها فاصله بگذار، و حروف را نزديك به يكديگر بنويس، كه اين شیوه برای زيبایی خط بهتر است.
📒 #حکمت315
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 من پيشوای مومنان، و مال، پيشوای تبهكاران است.
📒 #حکمت316
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (شخصی يهودی به امام گفت: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده، درباره اش اختلاف كرديد امام فرمود:) ما درباره آن چه كه از او رسيده اختلاف كرديم، نه در خود او، اما شما يهوديان، هنوز پای شما پس از نجات از دريای نيل خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد (برای ما خدایی بساز، چنانكه بت پرستان خدایی دارند) و پيامبر شما (گفت: شما مردمی نادانيد.)
📒 #حکمت317
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (از امام پرسيدند: با كدام نيرو بر حريفان خود پيروز شدی؟ فرمود:) كسی را نديدم جز آنكه مرا در شكست خود ياری می داد.
( امام به اين نكته اشاره كرد كه هيبت و ترس او در دلها جای می گرفت.)
📒 #حکمت318
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
💠 (به پسرش محمد حنفیه سفارش كرد:) ای فرزند! من از تهيدستی بر تو هراسناكم، از فقر به خدا پناه ببر. كه همانا فقر، دين انسان را ناقص، و عقل را سرگردان می كند، و عامل دشمنی است.
📒 #حکمت319
❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁
#نهج_البلاغه
شرح کلی حکمتهای ۳۱۱ تا ۳۱۹.mp3
2.25M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۳۱۱ تا ۳۱۹
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
4_270538606995571405.mp3
1.22M
🌺{اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَالذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِیقَضَاءِ حَوَائِجِهِ}
❇️ تجدید عهد روزانه با امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) هرروز بعد از نماز صبح
#دعای_عهد
🎧 باصدایدلنشین:استاد فرهمند
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┅═ 🌿🌸🌿 ═┅
برنامه «چند دقیقه برای تفکر» شبکه چهار با
موضوع مکتب سازی در روانشناسی بحث روانشناسی (گزاره های نرم) و پیش فرضهای اثبات نشده. بسیار جالب بود. الان تمام شد تمایل داشتین در تلوبیون مشاهده کنید.
🔹 در روانشناسی اسلامی تعقل و یقین و وحی مهم است در حالی که در روانشناسی فقط تجربه و حس، علم محسوب میشود.
🔹نسبی گرایی وجود دارد و پیش فرض ها اثبات نشده اند.
🔹معنویت سکولار، معنویت مادی، انسان را طوری معنا می کند که جهان فاقد معنا میشود جهت و غایت و معاد ندارد در حالی که در معنویت معنوی جهان دارای حکمت و غایت میباشد.
🔹هستی شناسی آنها مادی، معرفت شناسی آنها هم مادی است و مکتب تعلیم و تربیت و روانشناسی هم بر مبنای معرفت حسی بنا گذاشته شده است.
🔹 طبیعت گرایی دارند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 بسته ویژه تبیین ، همزمان با آغاز اقدام دولت
#نشر_حداکثری
#همه_کمک_کنند
https://eitaa.com/Rooshdaneh/13122