#رویداد_تاریخی
🌺شهادت سید مصطفی خمینی (۱۳۰۹-۱۳۵۶ش)
ایشان از مجتهدان و فقیهان شیعه و فعالان انقلاب اسلامی ایران و فرزند ارشد امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی است. از ابتدای حرکت امام خمینی علیه حکومت پهلوی، وارد فعالیتهای سیاسی شد و مدتی پس از دستگیری و تبعید پدرش، او نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران به دست ساواک دستگیر و به ترکیه و سپس به همراه پدرشان به عراق تبعید شد. نگاه سیاسی وی از جمله حمایت از جنبش آزادیبخش فلسطین و نیز رویکرد نقادانۀ علمی او در زمینۀ علوم اسلامی، جایگاه قابل توجهی را در حوزه علمیه نجف برای او رقم زد. مصطفی خمینی آثار متعددی در فقه، اصول و تفسیر نگاشته است. تفسیر القرآن الکریم، تحریرات فی الاصول و تعلیقات علی الحکمة المتعالیة از آثار اوست. او داماد مرتضی حائری یزدی است. مصطفی خمینی در ۴۷ سالگی با مسمویت به شهادت رسیدند. مزارشان در حرم امیرالمومنین علیه السلام می باشد.
🌺آثار سید مصطفی خمينی
شهید مصطفی خمینی علاوه بر تدریس علوم اسلامی دارای آثار و تألیفات زیادی نیز میباشد كه آثار قلمی او نشانگر عظمت علمی و فكری آن مرحوم است و هر شخصیت علمی سیاسی را از نوشتههایش میتوان شناخت و برای همین منظور اگر كسی بخواهد مرحوم مصطفی را از نزدیك شناخته و ابعاد علمی ایشان را درك كند میتواند با مراجعه به آثار ایشان به این مقصود نایل آید.
در این خصوص مرحوم حاج سید احمد خمینی برادر بزرگوار آن شهید میگوید: «اجازه بفرمایید در این مورد مقدمهای عرض كنم و آن این است كه معمولاً افراد در بازدهی علمی و اجتهادی و یا تخصصی خودشان نیازمند به طی مراحل هستند كه بعد از آن مراحل میتوانند تز و یا اجتهاد خود را در معرض بهرهبرداری دیگران قرار دهند، كه متأسفانه ایشان پس از اتمام مراحل لازم و در آغاز تقریر و بیان نظریات علمی و اجتهادی خود به شهادت میرسد و در عین حال كتابهایی از ایشان باقی مانده است...».
#شهیدانه
#سلامت_معنوی
🔷 صف اول
یک پنجره، گلدانِ فراموش شده
یک خاطره، انسانِ فراموش شده
در خانه، جماعتی پی معجزهها
بر طاقچه، قرآن فراموش شده
در این همه رنگ، آنچه می خواهی نیست
در این همه راه، غیر گمراهی نیست
در شهر خیابان به خیابان گشتم
آنقدر که آگهی ست آگاهی نیست
در اوج، خدا را سر ساعت خواندند
ما را به تماشای قیامت خواندند
از کوچ پرندگان سخن گفتی و من
دیدم که نمازی به جماعت خواندند
آن مست همیشه با حیا چشم تو بود
آن آینه ی رو به خدا چشم تو بود
دنیا همه شعر است به چشمم اما
شعری که تکان داد مرا چشم تو بود
ما سینه زدیم بی صدا باریدند
از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند
ما مدعیان صف اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند
از اشک شما ارض و سما باریدند
بر آه شما انس و ملک نالیدند
گفتند همه “فدای اشکت آقا”
تصویر شما را شهدا بوسیدند
آقا خودتان حضرت خورشید هستید
از نور شما ستاره ها تابیدند
در مجلس خوبان شهدا هم بودند
اما همگان گرد شما چرخیدند
از اول و از آخر مجلس، شهدا
آقای جهان سید علی را چیدند
#معرفی_کانالهای_تربیتی
🔹اطلس مجموعه های فعال در عرصه تربیت اسلامی دختران
https://eitaa.com/Rooshdaneh/16622
🔹کانال نشستهای علمی تربیت اخلاقی
https://eitaa.com/moraleducationgroup
🔹خانه کنشگران تربیت اسلامی(باور)
https://eitaa.com/bavar_tarbiat
🔹کانال نو+جوان
@Nojavan_khamenei
🔹کانال رشدانه
https://eitaa.com/Rooshdaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مقتدرانه
🔷شکست بزرگ تر
فرهنگ و تمدن و سیاستمداران دروغگوی غربی شکستی بزرگتر از رژیم صهیونیستی خوردند.
۱۴۰۳/۸/۲
#سلامت_معنوی
#سلامت_روانی
🔹 امام سجاد علیه السلام:مِن دُعائِهِ لِأَهلِ الثُّغورِ ـ : فَإِن خَتَمتَ لَهُ بِالسَّعادَةِ و قَضَيتَ لَهُ بِالشَّهادَةِ، فَبَعدَ أن يَجتاحَ عَدُوَّكَ بِالقَتلِ و بَعدَ أن يَجهَدَ بِهِمُ الأَسرُ و بَعدَ أن تَأمَنَ أطرافُ المُسلِمينَ و بَعدَ أن يُوَلِّيَ عَدُوُّكَ مُدبِرينَ.
🔹دعاى برای مرزداران: اگر زندگىاش را به نيكبختى پايان دادى و شهادت را بر او مقدّر فرمودى، اين [شهادتش] پس از آن باشد كه دشمنت رانابود کرده، و پس از آن كه دشمنانت به رنج اسارت در بيفتند، و پس از آن كه مرزهاى مسلمانان، امنيّت يابد و پس از آن كه دشمنت پشت كرده، بگريزد.
📚 الصحيفة السجّادية: الدعاء ۲۷
#روانشناسی #خانواده #ازدواج
📙 چه جوری بهم بیایی
🖌حسین رستمی
🔹این اثر به گونه ای جامع، علمی و کاربردی تفاوتهای زن و مرد را بررسی می کنند؛ یعنی:
به انواع تمایزها در حوزه های مختلف جسمی، شناختی، هیجانی و رفتاری می پردازد؛ همچنین توضیح می دهد که ناآگاهی از هر تفاوت چگونه به سوء تفاهم ها دامن می زند؛
در هر قسمت توصیه هایی کاربردی، برای پیشگیری از اختلاف های زناشویی ارائه می دهد.
https://eitaa.com/joinchat/3667133051C15bdc19f55
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دقت
#نظارت
#مراقبت
#حقالناس
#حساسیت
#مدیریت_فرهنگی
#مدیریت_سیاسی
#مدیریت_اجتماعی
🔷حکمتانه
🎙علامه جوادی آملی :
✍ بیان نورانی از حضرت امیر(علیه السلام) است
که شما با آن آشنا هستید،
فرمود:
«الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا»؛
یعنی اگر کسی دیواری چید...
اما یک آجرش غصبی است،
شرعاً صاحب آجر می تواند آجر را از دیوار دربیاورد
گرچه دیوار فرو بریزد!
اگر خدای نکرده در هیئت[دولت]
یک آجر فاسد باشد،
در زیر مجموعه یک آجر فاسد باشد،
روزگار این آجر فاسد را در می آورد
گرچه دولت فرو بریزد!
#رویداد_تاریخی
🔹روز مبارزه با استکبار جهانی
در اهمیت یومالله ۱۳ آبان ۵۸ که با فاصله نه چندان دوری نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد، همین بس که نه تنها توطئه های بعدی علیه انقلاب اسلامی با شکست مواجه و خنثی شده، بلکه ضربه سختی بر اقدامات ضد مردمی و عملیات جاسوسی آمریکا به ویژه در منطقه خاورمیانه وارد آمد و ابهت پوشالی و ساختگی این کشور در دنیا در هم شکسته شد.
به مناسبت چنین روزی، ۱۳ آبان در تاریخ کشورمان بنام روز مبارزه با استکبار جهانی نام گرفت.
🌸امام خامنه ای:
... سه حادثه در این روز اتّفاق افتاده که بعضی مستقیماً مربوط به آمریکاییها است، بعضی غیر مستقیم مربوط به آمریکاییها است. یک حادثه، تبعید امام است که در روز سیزدهم آبان در سال ۴۳ اتّفاق افتاد. چرا امام تبعید شد؟ چون یک قانونی به دستور شاه ــ به دستور محمّدرضا ــ در مجلس تصویب شد که بر طبق آن قانون، آمریکاییهایی که در ایران بودند مصونیّت پیدا کردند. آن وقت حدود چهل پنجاه هزار آمریکایی در ایران بود، در دستگاههای نظامی، دستگاههای امنیّتی، دستگاههای اقتصادی. اینها اگر چنانچه هر جنایتی در ایران میکردند، طبق این قانون، قابل تعقیب نبود؛ یعنی یک آمریکایی با ماشین راه میرود، مثلاً یکی را زیر بگیرد، یک جنایتی بکند، دستگاه قضائی کشور حق نداشت او را تحت تعقیب قرار بدهد! این، قانونِ مصونیّتِ آمریکاییها بود. امام تحمّل نکرد این را؛ یک سخنرانی مفصّل کردند ــ که صدای ایشان و متن سخنرانی الان موجود است ــ بعد به خاطر این سخنرانی، ایشان سیزده سال تبعید شد! حالا سیزده سال که میگوییم، چون در پایان این سیزده سال انقلاب اتّفاق افتاد؛ اگر انقلاب اتّفاق نمیافتاد، سی سال هم ممکن بود طول بکشد این تبعید، برای خاطر برخورد با این قانون حامی آمریکا. این یک حادثه که خب تقریباً مستقیماً مربوط به آمریکاییها است.
حادثهی دوّم کشتار دانشآموزان است؛ بچّههای همسنّ شماها جلوی این دانشگاه تهران قتل عام شدند، کشته شدند. حالا تعدادشان را به طور دقیق نمیشود انسان بگوید، چون آن وقتها چنین آمارهایی وجود نداشت؛ لکن یک تعدادی ــ یک دانه هم زیاد است؛ یک دانه هم زیاد است ــ از بچّههای عزیز ما جلوی این دانشگاه تهران به شهادت رسیدند. این حادثهی دوّم هم در روز سیزدهم آبان بود. این حادثهی دانشآموزان در سال ۵۷ بود.
حادثهی سوّم هم که یک سال بعد از آن حادثه است ــ بعد از پیروزی انقلاب ــ هجوم دانشجویان به سفارت آمریکا است و پیدا کردن اسنادی در آنجا که این اسناد، توطئههای آمریکا علیه ملّت ایران را نشان میداد؛ هفتاد هشتاد جلد شده. شماها که وقت نمیکنید بخوانید این کتابها را، [امّا] من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم مضامین این کتابها را در کتابهای درسی بیاورید، متأسّفانه نکردند. این [اسناد] نشان میدهد که آمریکاییها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئههایی و چه خیانتهایی انجام دادند...
🎙۱۴۰۱/۸/۱۱
📙سخنرانی امام خمینی: ر.ک: صحیفهی امام، ج ۱، ص ۴۱۵؛ سخنرانی در جمع مردم (۱۳۴۳/۸/۴)
https://eitaa.com/Rooshdaneh/18560
#اعلام_نشست_علمی
#صحیفه_سجادیه
🔷 «مفهوم شناسی دفاع و مقاومت بر اساس رویکردهای ادعیه صحیفه سجادیه»
🔹 نشانی برخط
https://gharar.ir/r/019d9701
🔹کانال رسمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی
#سیره_خانواده_تراز
#نقش_پذیری
🔷 نقشها و عاملها
كارها بعهده كسانى است كه در وقت كمتر، به شكل بهتر از عهدهى آن بر مىآيند. تقسيم بندى مشاغل با اين اصل همراه است، در حالى كه خود شغلها ملاك افتخار نيست و عمل ملاك ارزش نيست.
مهم، عاملهايى است كه عمل را مىسازد و مهم نقشى است كه در پس هر شغل پنهان است.
تمامى درگيرىها و داد و فريادها، از اينجا برخاسته كه ما ارزشها را فراموش كردهايم و براى شغلها عنوانى ديگر در نظر گرفتهايم و آن را ملاك افتخار مىشناسيم. خيال مىكنيم قضاوت يا خياطى يا بقالى با يكديگر تفاوت دارند و در ارزشها دخالت دارند.
✅ بينش اسلامى، براى شغلها، به اندازهى بينشها و به اندازهى نقشى كه در پشت آن ايستاده ارزش قايل است.
📗بررسی ، ص ۸۵
🖌استاد صفایی حائری(عین صاد)
https://eitaa.com/Rooshdaneh/18565
روشهای تربیتی(۲) .mp3
16.58M
#تربیت
#خودتنظیمی
#خودمهارگری
#سلامت_معنوی
🔷 روشهای تربیتی
🎙استاد علی صفایی حائری
🔹تزکیه قبل از تعلیم و نحوهی ایجاد تزکیه
🔹چگونگی تزکیهی بعد از تعلیم
🔹حالت حذر مقدمه حرکت و مانع آن تسویف است و وهم
🔹ذکر، تزکیه، آموزش
#سواد_رسانه
#سلامت_اجتماعی
🔷 سایبربولینگ و اختلال در امنیت روانی و ضرورت حکمرانی قانونمند فضای سایبر
🔹امنیتروانی:
حضرت آقا به امنیت روانی جامعه از ناحیه فضای مجازی تأکید میکنند که مسئولان می بایست این بعد امنیت را همانند امنیت نظامی و اجتماعی در ایران اسلامی فراهم کنند:
«آن کسانی هم که دربارهی فضای مجازی ــ که حالا مکرّر اسمش آورده میشود و بحث میشود و مانند اینها ــ میخواهند تصمیمسازی کنند و تصمیمگیری کنند، به این بُعد قضیّه توجّه کنند. توجّه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی، یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. اینها چیزهایی است که امنیّت روانی جامعه را از بین میبرد».
ولی متأسفانه عده ای دغدغه و فهم شان از فضای مجازی تنها مسئله دوگانه فیلترینگ یا عدم فیلترینگ است. در همین حد فهم از فضای مجازی دارند و آن را هم به مباحثی حول تصاویر و فیلم های مستهجن تقلیل می دهند.
با توضیح اصطلاح ذیل به عمق نگرش معظم له به حوزه فضای مجازی پی خواهیم برد.
سایبربولینگ: Cyberbullying
اصطلاح سایبربولینگ بمعنای «اذیت و آزار سایبری یا زورگویی سایبری» است که فردی یا گروهی از طریق اینترنت و یا به وسیله وسایل دیجیتال دیگران را مورد حملات روانی قرار دهند. این نوع رفتار میتواند از طریق ارسالهای پیامهای توهین آمیز، انتشار شایعات، تهدید و تخریب اعتبار فرد در فضای مجازی رخ بدهد.
آزار و اذیت سایبری یک مشکل رو به رشد در آمریکاست بطوری که بیش از نیمی از نوجوانان امریکایی را تحت تأثیر خود قرار داده است. در این تحقیق شکبه اجتماعی اینستاگرام در حوزه آزار و اذیت سایبری مورد بررسی قرار گرفته است.
در تحقیقی دیگری رفتارهای توهین آمیز در فیسبوک و تویتر(ایکس) مورد بررسی قرار گرفته است. محققان سعی کرده اند با ارائه راهکاری های برای حل این معضل چاره اندیشی کنند.
آزار و اذیت سایبری می تواند به اثرات ویرانگری روانشناختی ختم بشود. از جمه افسردگی، پایین آمدن عزت نفس و حتی منجر به خودکشی افراد شود
بنابر این تحقیقات یکی از چالش های فضای سایبر مختل شدن امنیت روانی افراد جامعه از ناحیه شبکه اجتماعی و با توجه به مسئله سایبربولینگ است. بدین سان اندیشمندان و دغدغه مندان غربی به دنبال کاهش آسیب روانی از ناحیه فضای مجازی و فضای سایبری هستند.
لطفا دوباره و چندباره کلام رهبری را درباره ضرورت ایجاد امنیت روانی از طریق فضای مجازی ملاحظه کنید؛ تا بدانید تفاوت نگرش ایشان با دیگر سطحی نگرها و فیلترینگ چی ها چقدر است...
🔹حکمرانیقانونمندفضایمجازی:
اما در برابر نگرش سطحی فیلترینگ چی ها، می بایست دیدگاه مقام معظم رهبری در این حوزه را مطالبه کرد:
«بعضیها جور دیگری تبیین میکنند یا میفهمند یا نمیخواهند بفهمند، امّا حرف من این است: فضای مجازی در کشور باید قانونمند بشود؛ آنوقت یک فرصت خواهد شد. اگر ما توانستیم در فضای مجازی حکمرانی قانونمند داشته باشیم، فضای مجازی برای کشور یک فرصت میشود، وَالّا ممکن است تهدید بشود».
بنابراین می بایست مباحث حاشیه ای و انحرافی را کنار زده و دیدگاه حکمرانی قانونمند فضای مجازی و فضای سایبر در ایران اسلامی را بطور جدی از مسئولان پیگری کرد.
🖌حمید محسنی