🔹برداشتهای غلط از انتظار فرج
🔹بعضیها، انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند.
🔹 یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را میگفتند:
این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه میگذرد، ما تکلیفهای خودمان را عمل میکنیم. برای جلوگیری از این۱۴ امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست میکنند، دیگر ما تکلیفی نداریم.
🔹 یک دستهای میگفتند:
که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری میخواهند بکنند، گناهها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.
🔹 یک دستهای از این بالاتر بودند. میگفتند:
باید دامن زد به گناهها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند. که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند.
🔹 یک دسته دیگری بودند که میگفتند:
هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند ... در صورتی که روایات [اشاره دارد] که هر کس علم بلند کند با علم مهدی، به عنوان «مهدویت» بلند کند، [باطل است.]
🌸حضرت امام خمینی"ره"
📅 ۱۴ فروردین ۱۳۶۷
💠 غزل بینقطه
🌸 سورۀ گُل
کرده مرا اهل درد ولولۀ روی او
آمده دام دلم سلسلۀ موی او
روی دلارای او مِهر و مدار دلم
هر سحر آوارهام در هوس روی او
مرهم آلام دل کی دهدم کام دل
موسِم اِحرام دل آمده در کوی او
واله او مهر و ماه، حال مرا او گواه
عود رود در سهگاه در حرم موی او
دل سرِ سودا رود، در ره او در رصد
سوی سُها میرسد لَمعه و سوسوی او
مهر و عطا میدهد، درد و دوا میدهد
عالَم و آدم همه سائل داروی او
مُلهِم و مولای ما، لؤلوی لالای ما
هم دل ما گَرد او هم سر ما گوی او
محرم اسرار ما، لولی و دلدار ما
همدم اسحار ما عکس مه روی او
در هوس وصل او میرود احوال عمر
در سر ما های او در دل ما هوی او
هادمِ سرمای دی، عطر گل روی وی
دعویِ کسری و کِی، سامری کوی او
سورۀ گل میرسد دورۀ مُل میرسد
مصلح کُل میرسد، روی همه سوی او
هادی کلّ اُمم حامل لوح و عَلَم
سوی حِرا در رَسَم میرود آهوی او
#محمدتقی_عارفیان
🌸ظهور نزدیک است:
🌸نابسامانى ها در پرتو وجودش سامان مى يابد
#نهج_البلاغه
🌺يَا قَوْمِ، هذَا إبَّانُ وُرُودِ کُلِّ مَوْعُود، وَدُنُوٍّ مِنْ طَلْعَةِ مَا لاَ تَعْرِفُونَ
💠اى جماعت ! اکنون، هنگام فرا رسيدن تمام آنچه (به شما) وعده داده شده است، مى باشد (از ظهور فتنه ها و آشوبها و سلطه ظالمان و تحت فشار قرار گرفتن مظلومان) و نيز هنگام نزديک شدن طلوع چيزى است که از آن آگاهى نداريد (از حکومت عدل و داد و برچيده شدن ظلم و فساد)»
📘#خطبه_150
#بصیرانه
🌺نصیحت به مقدار لازم
🌺 اگر یک کشاورز در زمین کوچک چند کیلو گندم بپاشد یقیناً همه دانهها سبز نمیشوند و شاید بعد از جوانه زدن، یکدیگر را خفه کنند.
🌸 موعظهی زیاد، فرد را لجباز و سرخورده میکند. و گاه عزّت او را زیر سوال میبرد.
🌺 وقتی نصیحت زیاد و طولانی شود، طرف مقابل جملات ناب و گوهری را که در بین سخنان وجود دارد را به علّت کثرت و حجم موعظه نمیبیند و یا اهمیّت و ارزش آن را متوجّه نمیشود در نتیجه به توصیههای باارزش، به علّت ندیدن آن، آنطور که باید ترتیب اثر نمیدهد که خود عامل کدورت و اختلاف جدید در آینده خواهد شد.
🌸آسیب دیگر موعظهی زیاد این است که ابهّت و شخصیتِ نصیحتگرانه و دلسوزانه در نزد دیگران از بین خواهد رفت.
https://eitaa.com/Rooshdaneh/12221
🖋 امید سازنده
🌸 انتظار حقیقی فرج و انجام وظایف منتظران ظهور حضرت ولیعصر(عج) چه نتیجهای دارد؟
🌺 انتظار فرج همواره عاملی مؤثر برای تحرّکآفرینی در جامعهی اسلامی خصوصاً شیعیان بوده است «انتظار، سازنده است، لذا در روایات ما، معارف ما، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمّی دارد... اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج؛ یعنی برترینِ اعمال امّت من این است که منتظر فرج باشند؛ [یعنی] امید. در یک روایتی از موسیبنجعفر [آمده]: اَفضَلُ العِبادَةِ بَعدَ المَعرِفَةِ اِنتِظارُ الفَرَج. معرفت یعنی توحید و معرفتِ حقایق الهی، [برترین اعمال] بعد از آن، انتظار فرج است... پس در انتظار فرج امید هست، تحرّک هست، اقدام وجود دارد» 🔹۱۳۹۹/۰۱/۲۱
📜 نسخه کامل #سخن_هفته این شماره خط حزبالله را در khl.ink/khat مطالعه کنید.
🔹صبح صادق🔹
اگرچه زود؛ میآید، اگرچه دیر؛ میآید
سوار سبزپوش ما به هر تقدیر میآید
همان خورشید موعودی که در روز طلوع او
حدیث صبح صادق میشود تفسیر، میآید
زمین آبیتر از این آسمانها میشود وقتی
که آن آیینۀ سبز «خدا - تصویر» میآید
شکوه مهربانی که نگاه نافذش حتی
به روی سنگها هم میکند تأثیر، میآید
در اعماق نگاهش میتوان خشمی مقدس دید
دلش لبریز از مهر است و با شمشیر میآید
چنان با ضربههای حیدری اعجاز خواهد کرد
که از دیوار هم گلنغمۀ تکبیر میآید
دقیقاً رأس آن ساعت که در نزد خدا ثبت است
نه قدری زودتر از آن نه با تأخیر میآید
📝 #سیدمحمدجواد_شرافت
#معرفی_کتاب
📚شمیم گل نرگس
کتاب شمیم گل نرگس در هجده فصل تدوین شده است. در این فصول روایات متعددی در موضوعات مختلف مربوط به امام زمان عجل الله تعالی فرج گردآوری شده است. موضوعی برخی از این فصلها عبارت است از: ولادت امام زمان، مسئله غیبت، وظیفه شیعه در عصر غیبت، نشانههای ظهور، ویژگیهای قیام حضرت، سیره امام زمان پس از ظهور و …
در مجموع کتاب شمیم گل نرگس شامل 313 روایت و چند آیه است. روایات این کتاب ساده بوده و نیاز به تفسیر و توضیح پیچیده ای ندارد. از این رو این کتاب برای عموم مردم به خصوص جوانان بسیار مفید است و سبب آشنایی ایشان با اندیشه مهدویت خواهد شد.
📚 نام کتاب:شمیم گل نرگس
📝 نویسنده:عباس رحیمی
📖 ناشر:جمال
✏ تعداد صفحه:160
#معرفی_کتاب
📚حرف دلم را بشنو خدا جون
امام سجاد(علیه السلام) در دعای خود برای پدر و مادرش، درخواست های زیادی از خداوند دارند.
خانم مریم زرنشان در کتاب (حرف دلم را بشنو خدا جون) برخی از این درخواست های کودکان عزیز را بازگو کرده است.
شما پس از خواندن این کتاب، توجه بیشتری به دعا کردن برای پدر و مادر خواهید داشت۰
▫️ناشر: جمال
▫️ابعاد: 17*23.5
▫️کاغذ معمولی
▫️تعداد صفحات: 15
✅مناسب برای سنین ۸ تا ۱۲ سال
#کودک
#معرفی_کتاب
📚دوران طلایی تربیت
🔹کتاب حاضر به بررسی راه ها و روش های ایجاد تربیت دینی در کودکان از زمان تولد تا هفت سالگی می پردازد.
نگارنده پس از طرح کلیات تربیت در فصل اول، به مساله زمینه های تربیت در دوران شیردهی پرداخته و در ادامه، نقش والدین در تربیت دینی را مورد بررسی قرار داده و به دنبال آن، تربیت جنسی کودک را مورد بحث قرار داده است.
🔸زمینه های پرورش ایمان و اعتقاد، نقش بازی در تربیت دینی، تشویق و تنبیه و ناهنجاری های تربیتی، از دیگر موضوعاتی است که در ادامه بدان ها پرداخته شده است.
▫️نویسنده محمد علی قاسمی
▫️ناشر نور الزهرا
✅ مناسب برای #والدین
#بزرگسال
#تربیتی
🌺مروری بر نامگذاری حکیمانه سال ها توسط فرزانه رهبر انقلاب
🌸سال ۶۹: با یادآوری فقدان رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) و تأکید بر این نکته همراه بود که «ما بتوانیم به کمک خدا و با حرکت در راه او و با استغفار و توبهی الیالله، متاع حَسن و قدرت و قوت و عزت الهی را برای خودمان و برای این ملت بزرگ و فداکار تأمین کنیم».
🌸سال ۷۰: قدردانی رهبر انقلاب از ملت ایران بابت کمک به زلزلهزدگان منجیل و رودبار
🌸سال ۷۱: «از هم پاشیدهشدن امپراتوری بزرگ و کشور اتحاد جماهیر شوروی و زوال یک ابر قدرت» با عنوان «حادثهای بزرگ در زمان و تاریخ ما» توصیف شده بود که موجب شد مسلمانان ساکن در قلمروی این امپراتوری «آرمانهای اسلامی و فرهنگ خود را بر زبان بیاورند».
🌸سال۷۲: «برنامهریزان و مسئولین دولتی» را خطاب قرار دادند و به آنان سفارش کردند که «توجه کنند هدف اصلی، کمک به طبقات محروم جامعه باشد … ما نمیخواهیم سازندگی کنیم که نتیجهی این سازندگی یا نتیجه رونق اقتصادی، این باشد که عدهای از تمکن بیشتری برخوردار شوند و عدهای فقیرتر شوند. این، به هیچوجه مورد رضای الهی و رضای اسلام و مورد قبول ما نیست».
🌸سال ۷۳: «وجدان کاری» و «انضباط اجتماعی». رهبر انقلاب در این پیام افزودند که «وجدان کار یعنی اینکه اگر کاری را به عهده گرفتیم و انجام آن را تعهد کردیم … آن را خوب و کامل و دقیق و تمام انجام دهیم. اگر ملتی دارای «وجدان کار» باشد، محصول کار او خوب خواهد شد و وقتی محصول کار نیکو شد، وضع اجتماعی، بطور قطع بهبود پیدا خواهد کرد».
🌸سال ۷۴: توصیهی نخست آن بود که آن دو شعار سال ۷۳ را زنده نگه داریم و توصیهی دوم هم «انضباط اقتصادی و مالی» بود که مهمترین تقاضای رهبر انقلاب از ملت و مسئولان به شمار میآمد. بفرمودهی ایشان «انضباط اقتصادی و مالی یعنی مقابله با ریختوپاش، زیادهروی و اسراف … نه اسمش جود و سخاست و نه کرم و بزرگمنشی است. فقط اسمش «بیانضباطی اقتصادی و مالی» است».
🌸سال ۷۵: «رعایت منابع مالی کشور» و «توصیهی اول من، مبارزه با اسراف و زیادهروی و نابودکردن اموال عمومی و اموال شخصی است؛ چون اموال شخصی هم، به نحوی به اموال عمومی برمیگردد». ایشان چنین اتفاقاتی را نقطهی مقابل شعار سال پیش یعنی در تضاد با انضباط مالی دانستند.
🌸سال ۷۶: «یک سفارش» داشتند و با قدردانی از اینکه همهی سفارشهای قبلی از جانب مردم و مسئولان مورد توجه واقع شده است، گفتند: «امسال همه سعی کنند اسراف را کنار بگذارند. متأسفانه در زندگیهای ما اسراف وجود دارد. … البته بیشتر مخاطب ما در این سخن، افراد متمکنند … کنار گذاشتن اسراف در چیزهایی که به نظر کوچک میآید؛ مثل اسراف در مصرف آب، ضروری است».
🌸سال ۷۷: «صرفهجویی» «دولت هم باید صرفهجویی کند؛ ملت هم باید صرفهجویی کند. دولت، علاوه بر صرفهجویی بایستی راههای صرفهجویی را هم به مردم تعلیم دهد. تا وقت نگذشته است- تا ماههای اوّل سال، سپری نشده است- بایستی فهرستی از انواع صرفهجوییهایی را که مردم میتوانند بکنند- در آب، نان، بنزین و در مصارف گوناگون و همه چیزهایی که برای صرف آنها مجبوریم از سرمایههای کشور و نفت مصرف کنیم- و راههای صرفهجویی در آنها را به مردم تعلیم و نشان دهند؛ مردم هم جدّاً سعی کنند که صرفهجویی نمایند».
🌸سال ۷۸:که مصادف با صدمین سال ولادت امام خمینی (ره) بود، مقام معظم رهبری به همین مناسبت این سال را «سال امام خمینی (ره)» نامیدند. هدف از نامگذاری سال ۷۸ به نام امام راحل نیز این بود که «همه سعی کنند شخصیت بزرگوار امام خمینی را با همان ابعاد عظیم، بدرستی بشناسند و خصوصیات آن را انشاءاللَّه در زندگی خود و زندگی ملت و عرض و طول معنوی کشور، اعمال و پیاده کنند».
🌸سال ۷۹: که دو عید غدیر داشت، مناسب دیدند که این سال را به نام «سال امام امیرالمؤمنین، علیبنابیطالب علیهالسّلام» نامگذاری کنند تا «خودمان را به آن بزرگوار نزدیک کنیم … امیرالمؤمنین علیهالسّلام در زندگی حکومتی خود، نسبت به عدالت، نسبت به حقوق ضعفا و درماندگان و پابرهنگان، بیاغماض و بیگذشت بود. ماهم باید همینطور باشیم».
🌸سال ۸۰: نکتهی اول، «اقتدار ملی» و نکته دوم، «مسئله اشتغال»
🌸سال ۸۱: دو عاشورای حسینی داشت، توسط رهبر انقلاب، «سال عزت و افتخار حسینی» نامگذاری شد تا «ملت ایران با تمسک به معنویت حسینبنعلی علیهالسّلام و با آشنایی بیشتر با آن بزرگوار، عزت و افتخار و سربلندی را برای خود کسب کند».
🌸سال ۸۲: «سال خدمتگزاری» ، همهی مسئولان در سه قوه را خطاب قرار دادند و گفتند: «باید نهضتی را برای خدمترسانی به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامهها را در پیشرو داشته باشیم و اجرا کنیم … بویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد. . . مسئولان باید مردم را در قبال یک گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت کنند تا مردم بتوانند کارآمدیِ نظام را به چشم ببینند و نسبت به آن قضاوت نمایند». در این پیام، رهبر انقلاب بر لزوم پاسخگویی مسئولان و ایجاد امکان بررسی و قضاوت عملکرد مسئولان تأکید کردند که طبیعتاً بدون شفافسازی امکانپذیر نخواهد بود و بنوعی ایشان علاوه بر پاسخگویی، شفافسازی را نیز به مسئولان تکلیف کردند.
🌸سال ۸۳: «آخرین سال دولت خدمتگزار» سیدمحمد خاتمی بود و همزمان مسئولیت پنج سالهی اول رئیس قوهی قضائیه و مجلس ششم رو به پایان بود، «سال پاسخگویی» نام گرفت و آنچه از نظر رهبر انقلاب در این سال «مناسب و لازم» بود، ارائهی گزارش مسئولان بخشهای مختلف به مردم بود که مشخص شود «در دوران مسئولیتی که در حالِ پایان یافتن است یا پایان یافته، چه خدمت بزرگ و چه کار شایستهای را برای مردم انجام دادهاند. دولت خدمتگزار، قوهی قضائیه و مجلس شورای اسلامی به مردم پاسخ دهند که آنچه را که به عنوان شعار کار خود بر زبان آوردهاند و همچنین آنچه را که مطالبات عمدهی رهبری در این سالها بوده است، چگونه تحقق بخشیدهاند».
🌸سال ۸۴: به تعبیر رهبر انقلاب «آنچه برای مردم و مسئولان- هر دو- حائز اهمیت» دانسته شد «همکاری و حفظ وحدت ملی و همبستگی عمومی ملت» بود. بنا به نظر مقام معظم رهبری در آن مقطع، «همکاری مردم و مسئولان میتواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهداف والا کمک کند». بر این اساس سال ۸۴ به عنوان سال «همبستگی ملی و مشارکت عمومی» نامگذاری شد.
🌸سال ۸۵: «سال پیامبر اعظم» چرا که به عقیدهی ایشان در آن سال «امت اسلام و ملت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است؛ به هدایت او، به بشارت و انذار او، به پیام و معنویت او، و به رحمتی که او به انسانها درس داد و تعلیم داد. . . پس نام امسال به طور طبیعی، نام مبارک پیامبر اعظم است». هدف از این نامگذاری آن بود که «در سایهی این نام و این یاد، ملت ما درسهای پیغمبر را مرور کند و آنها را به درسهای زندگی و برنامههای جاری خود تبدیل کند».
🌸سال ۸۶: «سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی»
🌸سال ۸۷:«سال نوآوری و شکوفایی»
🌸 سال ۸۸: «سال حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف»
🌸سال ۸۹: «سال همت مضاعف و کار مضاعف»
?سال ۹۰: با توجه به تشدید تحریمها «سال جهاد اقتصادی»
🌸سال ۹۱: «سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایهی ایرانی»
🌸سال ۹۲: «سال حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی»
🌸 سال ۹۳: نیز از دیدگاه رهبری واجد دو نکتهی مهم بود: «یک مسئله همین مسئلهی اقتصاد و دیگری مسئلهی فرهنگ است». به عقیدهی ایشان هر دو عرصه تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. «آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحققپذیر نیست» ؛ بنابراین حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است. از سوی دیگر در عرصهی اقتصاد بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و در این زمینه مسئولان نیز برای اینکه بتوانند کار را بدرستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند و باید با توکل به خدا و کمک مردمی، در عرصههای اقتصاد و فرهنگ «مجاهدانه وارد میدان عمل شوند». بر این اساس رهبر معظم انقلاب نام سال ۹۳ را «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی» تعیین کردند.
🌸 سال ۹۴:«همکاری دولت و ملّت، همدلی و همزبانی».
🌸 سال ۹۵:نیز اقتصادی بود و چنانکه از عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» برمیآید، ایشان در این سال از مسئولان «اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن» را انتظار داشتند.
🌸سال ۹۶: «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال».
🌸سال ۹۷: «سال حمایت از کالای ایرانی»
🌸سال ۹۸: با تأکید بر اینکه اولویت و مسئله فوری و جدی کشور، مسئله اقتصاد است، از «کاهش ارزش پول ملی» «قدرت خرید مردم» و «کمکاری و یا تعطیل بعضی کارخانجات» بهعنوان مشکلات مهم اقتصاد کشور یاد و تأکید کردند: بر اساس مطالعه و همچنین نظرات کارشناسان، کلید حل همه این مشکلات، «توسعه تولید ملی» است.
🌸سال۹۹:«جهش تولید»
🌸سال۱۴۰۰:«تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها»
#معرفی_کتاب
📙این نقش ها واقعی است
🌺همه جهان صحنه یک نمایش است و زنان و مردان، بازیگران این صحنه اند. در نمایش، کارگردان نقش های نمایش نامه را بین افراد گروه تقسیم می کند و از لحظه ای که بازیگران وارد صحنه می شوند، نقشی را ایفا می کنند که همه اجزای آن از قبل پیش بینی شده است؛ اما با ایفای ناهماهنگ نقش ها، انتظار نمایش عالی، بیهوده و بیجا خواهد بود. در نظام خانواده نیز، کارکرد مناسب آن، بر توزیع نقش های خانوادگی استوار است. اسلام با تعیین نقش های اعضای خانواده، حیطه و مرز رفتار هر یک را مشخص می کند و تبادل نظر میان آنها را آسان می سازد. برای هریک از اعضا حقوق و وظایفی را ترسیم می کند تا کارآمدی نظام خانواده دو چندان شود.
🌺هر کجا دیده ما عقده ی دل وا می کرد
ز خدایش فرجش را باز تمنّا می کرد
زین همه هجر که افتاده میان شه و ما
راوی دهر حکایت ز دو دنیا می کرد
اشک می ریخت ز غم دوری رخساره ی گل
جمعه ها را که چنین واله و شیدا میکرد
شرح می داد غم قصه پنهانی ی خود
یادی از یوسف و از شوق زلیخا می کرد
در تکاپو همه جا را به نظاره می خواست
تا که تسکین دلِ خسته و تنها می کرد