رشدانه(سبک زندگی)
💢پیش از دیگران مطلع شوید... 🛑آخرین اخبار و رویدادهای حوزههای علمیه خواهران را در کانال پایگاه خبری
🌸 باسلام وقتتون بخیر.
کانال رسمی حوزه خواهران هست که اطلاعات پذیرش و نشست ها و... را می توانید از آن پیگیری کنید.
موفق باشید
یاعلی مدد
#شهید_آیتالله_مطهری
🔹نویدبخش شهادت🔹
هنوز طرز نگاهش به آسمان تازهست
دو بال مشرقیاش با اُفق هماندازهست
قناریان کلامش هنوز میخوانند
نوای سُنتیاش را بهروز میخوانند
قناریان کلامش هنوز جان دارند
«صدا صداست که...» پس عمر جاودان دارند
کتاب و دفتر از اندیشهاش فروغ گرفت
چراغ دانش او جلوۀ نبوغ گرفت
کتاب، واسطهای بین اوست با این نسل
مطهّری، هنر گفتگوست با این نسل
خرد، هنوز مرید جنون و مستیِ اوست
مرکّب آینهدار قلمبهدستی اوست
بخوان زمانه! بخوان با رساترین فریاد
از او بگو و بخوان باز! هر چه، بادا باد!
بخوان به نام بزرگی که آسمانی شد
فروتنانه درخشید تا جهانی شد
صفای باطنیاش غبطهآور است هنوز
که کوچه باغ نیایش معطّر است هنوز
کتاب و سنّت و اجماع و عقل را فهمید
رموز تازهای از عقل و نقل را فهمید
کتاب و منبر و سجّاده را به هم آمیخت
سه رود منشعب از کوه را به دریا ریخت
نهال کاشت ولی ریشه را عمیق نشاند
به خاک پایۀ اندیشه را عمیق نشاند
هزار پنجره را رو به آفتاب گشود
-هزار پنجرۀ مستعدِّ کشف و شهود-
گشود پنجرهها را، وَ با دو بال قنوت
خودش پرنده شد و پر کشید تا ملکوت...
نسیم، معتکف گوشۀ عبایش بود
فرشته، دست به دامان ربّنایش بود
تمام دلخوشیِ کوچه و خیابان از
نفَس نفَس زدن عطر آشنایش بود
در آن شبِ خفقان که سکوت شایع بود
درست اوج سحرخیزی صدایش بود
تلاش کرد و سرانجام هم نصیبش شد
اجابتی که برازندۀ دعایش بود:
پیامبر شبی آمد به خواب شیرینش
و بوسه زد به لبان مبلّغ دینش
و بوسه زد که بگوید جهاد یعنی این
سلوک یعنی این، اجتهاد یعنی این
نویدبخش شهادت به خواب او آمد
به خواب نیمهشبش صبح آرزو آمد
چگونه میشد از آن شور و شوق دم نزند
و زود پا نشود، اندکی قدم نزند
چگونه میشد از تاب و تب نگوید هیچ
و از حرارت بر روی لب نگوید هیچ
چه خوب شد که -اگر رفت- پیش ماست هنوز
هزار باغ پر از گُل از او به جاست هنوز...
سپرد دست خدا رشتۀ کلامش را
تمام کرد به خون، شعر ناتمامش را
📝 #سیدمهدی_موسوی
📣هم اکنون ببینید...
🔹سخنرانی زنده اینترنتی حجت الاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران به مناسبت بزرگداشت روز معلم
live.whc.ir/amoozesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰صبحت های امام خمینی پس از شهادت شهید مطهری
✅با ریختن خون عزیز ما تایید شد انقلاب ما
✅بکشید مارا ملت ما بیدار تر می شود.
✅منطق اسلام منطق ترور را باطل می داند.
#شهید_مطهری
#روز_معلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بصیرانه
🎙آیت الله جوادی آملی حفظه الله
🔹حفظ نظام #واجب_عینی است
تضعیف نظام، تفرقه افکنی و هر اقدامی که سبب طمع بیگانه باشد #حرام_عینی است.
✍️ معلم زبردست
🌷 نمونهای برجسته از مکتب امام خمینی(ره) که او را میشناسیم
⭐ «اگر کسی میخواهد گرایش مردم به انقلاب و مبارزات و مجاهدتها را بفهمد به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند... یک فرد انقلابی، یک فرد مبارز و مجاهد که برای جمهوری اسلامی جان خودش را کف دستش گرفته بود، مردم اینجور از او بزرگداشت و احترام کردند.» ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 رهبر انقلاب در دیدار معلمان:
🌺باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم.
🌸مساله زبان، ملیت و پرچم از مسائل اساسی و مهم است.
🌺دانش آموز باید به ایرانی بودن خود افتخار کند که افتخار هم دارد.
#تلنگرانه
📣 بایدها و نبایدهای یک مربی
🔹 مربى نبايد از هوس ها و خواسته هايش كمك بگيرد و كودك را با محبت بيش از حد و يا زجر بيش از حد، فاسد و خراب كند.
🔹 بلكه بايد زمينه را بسنجد و روحيه ها را بشناسد و سپس از عامل مناسب، به مقدار لازم استفاده كند تا نتيجه بگيرد؛ چه بسا در تربيت كودك احتياج به شعور و همفكرى باشد، احتياج به تبادل نظر و همكارى باشد.
🔹مربى دلسوز از اين مسائل غافل نمى شود و بر خود ننگ و عار نمى شمارد؛ چون هدف تربيت و سازندگى مغز و قلب و عقل و احساس كودك است.
🔹مربى بايد از پاكى و دلسوزى و سياست و آگاهى و آينده نگرى برخوردار باشد و كودك را براى برخورد با مسائلى كه بعدها به وجود مى آيند آماده كند، نه اين كه فقط به مسائل بينديشد و نه اين كه كودك را از مسائل دور نگه دارد و بى خبر بگذارد!
🔹چون در جامعه هاى باز و آزاد نمى توان كودك را از طريق ديگر با آن مسائل آشنا كرد و چون كودك از آن طرف تعليم نديده و آگاهى نيافته، راه كنار آمدن با اين مسائل را نمى داند و در نتيجه با نادانى خود به فساد مىرسد و از دست مى رود.
🖊 عینصاد
📚 تربیت کودک ، ص ۳۷
#سیره_خانواده_تراز
🔹الگوی مشاهده ای
بچه ها از رفتارهای والدین هنگام عصبانیت الگو می گیرند. کلمات را یاد می گیرند و شاید روزی همان کلمات را به خود والدین یا کسانی که برای آنها احترام زیادی قائل هستند بگویند.
اگر والدین به هر دلیل در مقابل بچه ها با هم مشاجره کردند بهتر است آشتی کردنشان هم در مقابل بچه ها باشد تا شاید آرامش بر باد رفته دوباره به قلب بچه ها آنها بازگردد.
🌺هرگاه فرزندتان از شما پرسید چرا؟!
به او جواب دهید: خودت چی فکر میکنی؟ این روش چهار مزیت دارد:
🔹 پرسیدن اتوماتیکوار "چرا" را از سر کودکتان میاندازد.
🔹 به شما و کودکتان نشان میدهد بیشتر از هر چیزی که فکر میکنید، میداند.
🔹 باعث میشود که کودکتان به جای اینکه برای جواب به شما وابسته باشد، از فکر خودش هم استفاده کند.
🌸رفتار درست با کودک
سعی کنید وسایلی را که کودک نباید به آن دست بزند تا حد امکان از جلو دست او بردارید، با حذف وسوسهها از بکار بردن واژههای منفی مانند "نه"، "نکن"، "دست نزن" تا حدی خلاص خواهید شد، زیرا بکار بردن این واژههای منفی به اعتماد بنفس کودک در آینده لطمه جدی خواهد زد.
می توانید از تکنیک قرنطینه استفاده کنید،؛ سبدی را تهیه و قانونی به این شرح وضع کنید؛ هر وسیلهای که سر راه قرار گیرد برای مدت مشخصی (مثلا یک روز) در سبد قرنطینه میرود.
موفق باشید
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مفاخر_تشیع
#رویداد_تاریخی
🌸امروز ۱۲ شوال سالروز رحلت عارف فرزانه آیتالله سعادتپرور است.
به همین مناسبت:
🌺 پنج دستور سیر و سلوک از ایشان:
🔸تصدقت شوم نظر به محبت دیرینه که با شما و با دوستان همطریق خود دارم لازم دانستم اموری که در سلوک الی الله به نفع سالک است را تذکر دهم ؛ در صورت مراعات رَهِ صدساله ، یک ساله طی شود انشالله
📚 گزیده کتاب| «رسائل عرفانی» - شیخ علی سعادتپرور(پهلوانی)
▫️« #برنامه_کلمه » @kalame_tv1
🆔️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 برنامه «قرآن و علوم»
چرا تفاسیر قرآن در قرن 21 میلادی از توضیح رابطه بین قرآن و علوم تجربی به سمت توضیح رابطه بین قرآن و علوم انسانی گرایش پیدا کردند؟
📆 شنبه هر هفته، ساعت ۲۱ از شبکه قرآن و معارف سیما
بازپخش: روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنچشنبه ساعت ۱۴:۱۵
#بصیرانه
#روز_معلم
🔹کوه یخ
کوه یخ ، چیز عجیبی است. چند برابر آنچه دیده می شود زیر آب قرار گرفته است. علم آموزی همانند کوه یخی در اقیانوس صفحات رشدی انسان است.معلم فقط درس نمیدهد بلکه منش و ایدئولوژی خود را نیز بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه به محصل منتقل میکند.میزان تأثیر پذیری در افراد متفاوت است؛هرچقدر هویت بطور کامل شکل گرفته باشد تأثیر هم معنادار می گردد.
در یک دوره تحصیلی،یادگیری آن دیده و سنجیده می شود درحالیکه نیمه پنهان آن، اثر بیشتری بر متربی نهاده است.
تاثیر معلم تا آنجاست که «أب معنوی» محسوب میشود و این انتساب (پدر معنوی) نکته هایی را یادآور می شود:
🔹یادگیری و پرورش تدریجی است و تدریج اثر عمیق تری دارد
🔹در آموزش، شفقت پدرانه کارساز است.
🔹آموزش همراه تامین نیازهای معنوی و عاطفی، تعمیق می شود.
🔹معلم، الگوی مشاهده ای است.
🔹اصلاح رفتار و تنظیم آن با معلم تسهیل می شود.
🔹منش و ایدئولوژی معلم و استاد در نظر گرفته شود.
📣تأثیر علمی که آموخته می شود بسیار عمیق است. مبانی علم و ایدئولوژی مبتنی بر آن، چه می کند؟
📣 حال این الگوی مشاهده ای می تواند معلم، رسانه،... باشد!!!
و چه نیکو است که خود را به اولین و والاترین معلم بسپاریم و رشد کنیم:
«وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا»(بقره/۳۱)
یاعلی مدد
🖊مریم صفری
https://eitaa.com/Rooshdaneh/15321
ویراستی
https://virasty.com/Roshdaneh
#معرفی_کتاب
📙مرزهای خانواده در روانشناسی و قرآن کریم
✍️ جعفر هوشیاری
🔸عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی اسلامی
🔷 در این کتاب مرزهای خانواده در روانشناسی توسط رویکرد سیستمی خانواده مطرح شده است.
📣 به همت انجمن علمی دانشجویی ارتباطات و تبلیغ؛ نشست علمی_تربیتی با موضوع: مرزهای خانواده
راه های ارتباطی زوجین
موانع ارتباطی و حریم زوجین
و...
✍با حضور حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر هوشیاری برگزار میگردد.
📆تاریخ برگزاری: یکــشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه
🕰ساعت۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰
مکان: سالن امام رضا (ع)
حضور برای دانشجویان رشته های دیگر بلامانع است.
مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی
🆔 @Maaref_studentaffairs
📚 اجوبة الإستفتائات تجدید چاپ شد
🌸 کتاب «اجوبة الإستفتائات» مشتمل بر پرسش و پاسخهای شرعی است که بر اساس فتاوای فقهی حضرت آیتالله خامنهای(مدّظلّهالعالی) تنظیم و تدوین گردیده است و در حال حاضر چاپ هفدهم آن توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) روانهی بازار نشر گردیده است.
🌺 این کتاب حاوی ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگونی از جمله: تقلید، طهارت، نماز، روزه، خمس، معاملات، موسیقی، وقف و بسیاری از موضوعات روز و مبتلابه دیگر تنظیم گردیده است.
از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف میتوان این اثر را کاملترین کتاب فقهی معظّمله در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی برشمرد.
🌸 لازم بذکر است از چاپ ۱۳ ام این کتاب علاوه بر بروزرسانی فتاوا و اعمال برخی اصلاحات محتوایی، با قطع، طرح جلد و صفحه آرایی جدید به زیور طبع آراسته گردیده است.
🌺 چاپ جدید کتاب مذکور، در ۶۴۷ صفحه و با شمارگان ۵ هزار جلد در دسترس علاقمندان قرار گرفته و گفتنیست در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ هزار جلد از این کتاب در طی چاپهای متعدد منتشر شده است.
مقلدان معظّمله میتوانند کتاب «اجوبة الاستفتائات» را از کتابفروشیهای سراسر کشور و همچنین از پایگاه اینترنتی انتشارات انقلاب اسلامی تهیه نمایند.
📌 ثبت سفارش نسخهی فیزیکی:
https://shop.khameneibook.ir/اجوبة-الإستفتائات
📌 ثبت سفارش نسخهی الکترونیکی:
https://taaghche.com/details/110990/اجوبه-الاستفتائات-پاسخ-به-پرسش-های-شرعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_برنامه_ارزشی
▶️ ازدواج، عامل توسعه فردی و رشد اجتماعی
🔹دکتر جعفر هوشیاری کارشناس روانشناسی برنامه عقیده دارد که بیشترین عوامل ازدواج دیرهنگام یا عدم ازدواج جوانان، مسائل روانی و خانوادگی هستند هر چند مشکلات اقتصادی هم در این بین دخیل هستند.
🔹به گفته او، زمینههای فردی باید در فرد ایجاد شوند تا شخص برای ازدواج آماده شود زیرا نوع نگاه به ازدواج، زیربنای یک زندگی با دوام است ولی هنوز برخی جوانان فکر میکنند در یک سن خاص، باید ازدواج کنند در حالیکه اصلا فلسفه این کار را نمیدانند.
🔹آقای هوشیاری البته به این نکته هم اشاره میکند که نوع رابطه بین پدر و مادر، در ایجاد آمادگی فرزندان آنها برای ازدواج موثر است.
⏰خونه خودتونه؛ هر روز ساعت ۱۷ از شبکه افق
بازپخش ساعت ۱۰ صبح روز بعد
#بصیرانه
🌸چه تفکرات اشتباهی باعث می شود حالمان خراب شود؟
شناخت انواع افکار میتواند شناخت بهتری بوجود بیاورد. برخی خطاهای فکری عبارتند از:
1️⃣ ذهنخوانی
فکر می کند، بدون شواهد کافی می داند که دیگران به چه چیزی فکر می کنند. مثل : ”جواب سلامم را نداد، پس حتما از دست من ناراحت است”.
2️⃣ پیشگویی
پیش بینی می کند که حوادث آینده، بد از آب در می آیند یا این که خطرات زیادی او را تهدید می کند. مثل : ”در امتحان شکست می خورم” یا ”کاری گیر من نخواهد آمد”.
3️⃣ فاجعهسازی
معتقد است هر چه اتفاق افتاده یا خواهد افتاد به شدت افتضاح، ناخوشایند و غیر قابل تحمل است. مثل : ”افتضاح می شود اگر در دانشگاه قبول نشوم”.
4️⃣برچسب زدن
به خودش یا دیگران، صفات کلی و منفی نسبت می دهد. مثل : ”من آدم بدبختی هستم” یا من آدم بی ارزشی هستم”.
5️⃣ نادیده گرفتن جنبههای مثبت
مدعی هست که کار های مثبت خودش یا دیگران پیش پا افتاده و ناچیز هستند. مثل: ”این کار از عهده همه بر می آید” یا ”قبول شدن در کنکور که کار مهمی نیست”.
6️⃣ فیلتر منفی
تقریبا همیشه جنبه های منفی را می بیند و به جنبه های مثبت توجه نمی کند. مثل: ”هیچ کس مرا دوست ندارد”.
7️⃣ تعمیم افراطی
بر پایه یک حادثه، الگو های کلی منفی را استنباط می کند. مثل: ”این اتفاق همیشه برای من اتفاق می افتد” یا ”در همه کار ها شکست می خورم”.
8️⃣ تفکر دوقطبی
به وقایع پیرامون و انسان های اطراف با دید همه یا هیچ نگاه می کند. مثل : ”همه مرا طرد می کنند” یا همه وقتم تلف شد“.
9️⃣ باید اندیشی
به جای این که حوادث را بر پایه چیزی که هستند ارزیابی کند. بیشتر آن ها بر اساس چیزی که باید باشند، تفسیر می کند. مثل : ”باید کارم را خوب انجام بدهم” یا ”باید در کنکور قبول شوم”.
🔟 شخصیسازی
علت بروز حوادث منفی را به خودش نسبت می دهد و سهم دیگران را در بروز مشکل نادیده می گیرد. مثل : ”ازدواجم بهم خورد، چون من مقصر بودم”.
◀️ سرزنشگری
دیگران را علت مشکلات و احساسات منفی خود می داند و از طرفی مسئولیت تغییر رفتارش را نیز فراموش می کند. مثل : ”دیگران باعث عصبانیت من می شوند” یا ”والدینم باعث و بانی همه مشکلات من هستند”.
◀️ مقایسههای نا عادلانه
حوادث را طبق معیار های ناعادلانه تفسیر می کند. خودش را با کسانی مقایسه می کند که از او برترند و به این نتیجه می رسد که آدم حقیری هست. مثل : ”او خیلی موفق تر از من است” یا ”شاگرد اول کلاس در امتحان خیلی بهتر از من عمل کرد”.
◀️ تاسفگرایی (کشکول ای کاش)
به جای این که در حال حاضر به کاری فکر کند که از دستش بر می آید، بیشتر به این مسئله می اندیشد که ای کاش در گذشته بهتر عمل می کرد. مثل : ”اگر تلاش کرده بودم ، شغل بهتری پیدا می کردم” یا ”ای کاش این حرف را نمی زدم”.
◀️ چی میشد اگر
دائم از خودش سوال می کند چی می شود اگر چنین اتفاقی بیفتد و با هیچ جوابی راضی نمی شود . مثل : ”حرف شما درست است، اما چی می شود اگر مضطرب شوم؟” یا ”چی می شود اگر نفسم در سینه حبس شود؟”
◀️ استدلال هیجانی
از احساسات خود برای تفسیر واقعیت استفاده می کند. مثل : ”چون دلم شور میزند، پس اتفاق ناگواری می افتد."
🌺پیامدهای مقایسه صعودی
🔸در زندگی، چیزهای فراوانی وجود دارند که میشود به خاطر آنها زندگی بانشاط و شادی داشت.
🔹مقایسه صعودی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد بالاتر در مادّیات) سبب میشود که انسان آنچه را در خود دارد، نبیند و پیوسته حسرت زندگی دیگران را بخورد. امام صادق علیهالسلام در این باره میفرماید: بپرهیزید از این که به آنچه در دست فرزندان دنیاست، چشم بدوزید؛ چرا که هرکس به آن چشم بدوزد،... نعمتی را که نزد اوست، کوچک میشمرد و در نتیجه، سپاس گزاری او کاهش مییابد.
🔸زندگی در این دنیا برای هیچ کس کامل نیست. بدون شک، زندگی «داشتهها» و «نداشتهها»ی فراوانی دارد.
🔹اگر انسان به داشتههای خود توجّه کند و از آنها لذّت ببرد، راحتتر میتواند نداشتهها را تحمّل کند. اما اگر کسی داشتههای خود را نبیند، زندگی را یکسره محرومیت میداند و در آن، هیچ نقطه امیدی نمییابد و همه زندگی، یکپارچه برای او سختی و تلخی است و واقعاً چنین زندگی ای را نمیتوان تحمّل کرد.
🔸لذا بردباری نیز از میان میرود و فرد، توان تحمّل سختیها را نخواهد داشت و این گونه است که مقایسه صعودی، زندگی را به پرتگاه نارضایتی سوق میدهد.
📙کتاب : هنر رضایت از زندگی، ص۵۲
حجة الاسلام عباس پسندیده
🔹عبدالعظیم حسنی
کسی که راه به باغ تو چون نسیم گرفتهست
صراط را ز همین راه مستقیم گرفتهست
تو از عشیرهٔ عشقی، تو از قبیلهٔ قبله
که عطر، مرقدت از جنّة النعیم گرفتهست
گدای کوی تو امروزه نیستم من و، دانی
سرم به خاک درت، اُنس از قدیم گرفتهست
همیشه سفرهٔ دل باز کردهام به حضورت
که فیض باز شدن غنچه از نسیم گرفتهست
همیشه عبد حقیر است در برابر معبود
به جز تو کی سِمَت عبد، با عظیم گرفتهست؟
بر این بهشت مجسّم قَسَم که زائر صحنت
به کف براتِ نجاتِ خود از جحیم گرفتهست
مَلَک غبار، ز قبر تو تا نَرُفته نرَفته
در این مقام، فلک خویش را مقیم گرفتهست
چگونه چشم کرم زین حرم نداشته باشم؟
که هر کبوتر تو ذکر «یا کریم» گرفتهست
کسی که زائر تو شد، حسین را شده زائر
که رنگ و بو حرم تو، از آن حریم گرفتهست
🖊علی انسانی