eitaa logo
رشدانه(سبک زندگی)
256 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
455 فایل
رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. 📝نظرات مشفقانه خود را در باره مطالب کانال با نشانی زیر در میان بگذارید. ممنونم صفری @Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸ازدواج حضرت  (سلام الله علیها) و حضرت (علیه السلام) از مهم‌ترین اتفاقات و بانوی دوعالم است 🔷️زیرا سلسله امامان شیعه ثمره این ازدواج هستند و ازدواج حضرت فاطمه زهرا با امیرالمومنین علی علیه السلام اتفاق مهمی در تاریخ شیعیان است. امام علی(علیه السلام) در هنگام حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دیگری نکردند! 🔶️در تقویم ایران اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علی (علیه السلام) است و به‌عنوان روز ازدواج نام‌گذاری شده است... 🎊ازدواج حضرت علی با حضرت فاطمه به‌فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم بر آن می‌کردند، در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته‌شده بودند، حضرت فاطمه زهرا دختر پیغمبر اکرم و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود... پدر و مادرش از اصیل‌ترین و شریف‌ترین خانواده‌های قریش بودند، از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث می‌برد و به عالی‌ترین کمالات انسانی آراسته بود 🔷️پیش از حضرت علی علیه‌السلام افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبر اکرم اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر اکرم یک پاسخ شنیده بودند و آن این‌که درباره ازدواج حضرت زهرا منتظر است! مطابق با احادیث، پیامبر اکرم به ، حضرت فاطمه را به ازدواج علی علیه‌السلام درآورد..
🌺قطره ای از دریای فضایل حضرت خدیجه (علیها السلام) 🔹درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی) 🖊نویسندگان: هاشم اندیشه حیدرعلی رستمی، محمدامین سپاهیان 📙منبع: میقات حج دوره 27 پاییز 1397 شماره 1 حضرت خدیجه نیز از آن دست انسانها است که عنایات الهی شاملش گردیده و تا آنجا پیش رفته است که خداوند بر او سلام ویژه می فرستد! در روایت آمده است که جبرئیل نزد پیامبرخدا آمد و گفت: ازجانب پروردگار به خدیجه  سلام برسان. حضرت فرمود: ای خدیجه، این جبرئیل است که از طرف پروردگارت سلام می رساند. خدیجه گفت: خداوند سلام است و سلام از اوست و بر جبرئیل سلام باد! در کلمات برخی از موّرخان، به این جملات بر می خوریم: «کانَتْ خَدیجَهُ إمْرَأهً عاقِلَهً شَریفَهً مَع ما أرادَ اللهُ بِها مِنَ الکرامَهِ وَالْخَیْرِ وَهِیَ یَوْمَئذٍ أفْضَلُهُمْ نَسَباً وَأعْظَمُهُم شَرَفاً وَأکْثَرُهُمْ مالاً» (طبری، 1412ق، ج1، ص521). «خدیجه (سلام الله علیها) با بزرگی و خیری که خداوند برای او اراده کرده بود، بانوی خردمند شریفی بود. او در آن دوران از برترین افراد در نسب و بزرگ ترین شخصیت در شرف و ثروت بود. ایمان حضرت خدیجه (سلام الله علیها) به پیامبرخدا و انتخابش به عنوان همسر آینده، در کنار درایت و لطف الهی، نقش تعیین کننده ای در فضایل و مقامات او دارد. https://b2n.ir/f35954 🌺بررسی و تبیین نقش سیاسی حضرت خدیجه (علیها سلام) در گسترش اسلام 🔹درجه علمی: علمی-پژوهشی 🖊نویسندگان: اسماعیل سخا، امیرتیمور رفیعی، کیوان لولویی، سید حسن قریشی کرین 📙منبع: پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده سال نهم تابستان 1400 🔹پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش سیاسی حضرت خدیجه  (علیها سلام) در گسترش اسلام  انجام شد. بدین منظور کلیه منابع مکتوب تاریخی مربوطه مطالعه و به روش اسنادی- کتابخانه ایی بررسی و تحلیل شد. با توجه به اینکه در عصر جاهلیت و در صدر اسلام، در جامعه عربستان کلمه سیاست ملموس نبوده است، در پژوهش حاضر نقش سیاسی حضرت خدیجه (علیها السلام) با توجه به نوع فعالیت های ایشان و بازتاب ها و نتایج آن فعالیت ها برای پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) و پیشرفت اهداف ایشان، بررسی شد. نتایج نشان داد که اگرچه در عصر جاهلیت، قبیله یک واحد سیاسی تلقی می شد و متنفذان این واحد سیاسی سروران طبیعی قوم بودند، حضرت خدیجه (علیها سلام) توانست با عواملی همچون موقعیت سیاسی خود و ازدواج با حضرت محمد (صلی الله علیه واله)، بخشش تمام اموال خود به ایشان و اعلام توانمندی مالی حضرت محمد (صلی الله علیه واله) در میان عموم مردم و بزرگان مکه، ایشان را از جایگاه سیاسی بسیار مهمی برخوردار نماید و پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم)با توجه به همین جایگاه بسیاری از اهداف رسالت خود را به سرانجام رساند. https://b2n.ir/a57233 🔹تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ریشه دو دروغ بزرگ 1⃣چرا پیامبراکرم ۲۵ ساله با حضرت خدیجه(س) ۴۰ ساله ازدواج کرد؟ 2⃣داستان ازدواج های قبل پیامبر اکرم چطور ؟ آیا هر چیز که مشهوره درسته؟ برای دریافت نسخه با کیفیت موشن گرافی : آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹بمناسبت رحلت حضرت عبد المطلب 🔹تلاش یهود برای ترور حضرت عبدالمطلب، جد بزرگوار پیامبراکرم: 1⃣ بعد از ترور حضرت هاشم، جد اعلای پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌وآله- ، فرزند هاشم در مدینه به دنیا آمد و رشد كرد. او را شیبه نامیدند. 2⃣ به توصیه‌ی هاشم، مادر، پاسداری از او را برعهده گرفت و جالب است كه مادر دیگر ازدواج نکرد! 3⃣ مردی از بنی‌عبدمناف برای تجارت به یثرب رفته بود، کودکی را در آنجا دید که خود را فرزند هاشم می‌خواند. از حال او پرسید و او خود را معرفی کرد. آن مرد این خبر را به مُطلّب رساند و مُطلّب کودک را از این خانه فراری داده، همراه خود به مکه برد. (طبق نقلی دیگر وی با توافق مادر شیبه این کار را کرد.) 4⃣ به‌هنگام بازگشتِ مطلب و شیبه، یهودیان آنان را شناسایی كرده و به آن‌ها حمله کردند که آن دو با اعجاز نجات یافتند. 5⃣ وقتی مُطلب، شیبه را به مکه آورد؛ مردم به گمان این‌که وی غلام مطلب است، او را عبدالمطلب نام نهادند و این نام بر وی ماند. 6⃣ بدین‌ترتیب یهود در ترور عبدالمطلب ناكام ماند و از طریق ایشان، حضرت عبدالله به دنیا آمد. 📚 منبع: حجت‌الاسلام مهدی طائب (١٣٩٢)، تبار انحراف، قم: ولاء منتظر، چاپ هشتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جلسات فرزندپروری چند بعدی معنوی 🎙 دکتر مسعود جانبزرگی 🔹 دریافت فیلم و صوت سلسله جلسات "تربیت فرزند براساس رویکرد درمان معنوی" ✅ مبنای لجبازی کودکان ✅ برنامه های فطری ذهن کودک ✅ علت لجبازی غیر عادی کودکان ✅ دو پرسش اساسی در سبک فرزند پروری مقتدرانه ✅ گریه کودکان را بشنویم ✅تربیت کودک "صلاحی" است نه "اصلاحی" ✅ کودک وسواسی بار نیاوریم و... 🔹دسترسی به آرشیو: https://rihu.ac.ir/fa/news/38119 --------------- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
🌺وحدت اسلامی 🎙استاد مطهری شیعه یعنی چه؟ تشیع یعنی چه ؟ یک مدل کوچکی، یک نمونه ای از امیرالمومنین ؛ زندگی علی علیه السلام مشخص است . علی علیه السلام در چه مسائلی حساسیت نشان میداد ؟خودش یک مسئله‌ای است . چه چیزی برای او در درجه اول بود؟ شما اگر زندگی امیرالمومنین را ببینید، می‌بینید نسبت به تمام البته حساسیت دارد، ولی آن که در درجه اول برای علی علیه السلام حساسیت دارد، که ایشان بی تاب است در برابر آنها{ آنچه که من حس کردم} در درجه اول است و در درجه دوم
🌸پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: 🌸ألجماعة رحمة و الفرقة عذاب؛ 🌸جماعت؛ وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است. 📚نهج الفصاحه، حدیث1323
دعای افتتاح؛ آموزش چگونگی دعا 🌺 اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا وَ ... وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ سُؤْلَنَا وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ... 🌸خدايا پريشانى‏ ما را به يارى او جمع كن، و پراكندگى ما را به او وحدت بخش، و گسيختگى ما را با او پيوند ده، و اندك ما را به او زياد فرما، و ...، و جدايى و دودستگى ما را به او برطرف كن، و دشوارى كار ما را ،*به او** آسان گردان، و رورى ما را به ديدار او سپيد كن،...و خواسته‏هايمان را به حق او عطا فرما، و ما را به يارى او به آروزهاى دنيا و آخرتمان برسان، و لطف به او بالاتر از آرزويمان‏ به ما اعطا كن، اى بهترين خواسته‏شدگان.
🌺 نقش مثبت‏ کتاب الغدیر در وحدت اسلامی 🔹 نقش مثبت‏ الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که اولًا منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش حدود صد میلیون مسلمان به تشیع - برخلاف تبلیغات زهرآگین عده‌ای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است. 🔸ثانیاً ثابت می‌کند که پاره‏ای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است - از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح می‌دهد و از شکست مسلمانان غیر شیعه از غیر مسلمان شادمان می‌گردد، و از قبیل اینکه شیعه به‏جای حج به زیارت ائمه(علیهم السلام) می‌رود، یا در نماز چنین می‌کند و در ازدواج موقت چنان، به کلی بی‏اساس و دروغ است. 🔹ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلوم‌ترین و مجهول‏القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می‌تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می‌کند. 📗 استاد مطهری، شش مقاله، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی، ص۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه ۱ـ۵۳ تا ۳ـ۵۳.mp3
4.97M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از نامه ۵۳ ، بند ۱ تا بند ۳
🔹سهم هفته پنجاه ونهم مطالعه نهج البلاغه نامه ۵۳ بند ۱ تا بند ۳ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 📜 : (نامه به مالك اشتر، در سال ۳۸ هجری هنگامی كه او را به فرمانداری مصر برگزيد، آن هنگام كه اوضاع محمد بن ابی بكر متزلزل شد، و از طولانی ترين نامه هاست كه زيباييهای تمام نامه ها را دارد). {قسمت_اول} به نام خداوند بخشنده و مهربان، اين فرمان بنده خدا علی امير مؤمنان به مالك اشتر پسر حارث است، در عهدی كه با او دارد، هنگامی كه او را به فرمانداری مصر بر می گزيند تا خراج آن ديار را جمع آورد، و با دشمنانش نبرد كند، كار مردم را اصلاح و شهرهای مصر را آباد سازد. 1⃣ ضرورت خود سازی او را به ترس از خدا فرمان می دهد و اينكه اطاعت خدا را بر ديگر كارها مقدّم دارد و آنچه در كتاب خدا آمده، از واجبات و سنّتها را پيروی كند، دستوراتی كه جز با پيروی آن رستگار نخواهد شد و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد. به او فرمان ميدهد كه خدا را با دل و دست و زبان ياری كند، زيرا خداوند پيروزی كسی را تضمين كند كه او را ياری دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد و به او فرمان ميدهد تا نفس خود را از پيروی آرزوها باز دارد و به هنگام سركشی رامش كند كه: «همانا نفس همواره به بدی وا ميدارد جز آن كه خدا رحمت آورد» پس ای مالك بدان من تو را به سوی شهرهایی فرستادم كه پيش از تو دولتهای عادل يا ستمگری بر آن حكم راندند و مردم در كارهای تو چنان می نگرند كه تو در كارهای حاكمان پيش از خود می نگری و در باره تو آن می گويند كه تو نسبت به زمامداران گذشته ميگویی و همانا نيكوكاران را به نام نيكی توان شناخت كه خدا از آنان بر زبان بندگانش جاری ساخت. پس نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد، هوای نفس را در اختيار گير و از آنچه حلال نيست خويشتن داری كن، زيرا بخل ورزيدن به نفس خويش، آن است كه در آنچه دوست دارد يا برای او ناخوشايند است راه انصاف پيمایی. 2⃣ اخلاق رهبری (روش برخورد با مردم) مهربانی با مردم را پوشش دل خويش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز چونان حيوان شكاری باشی كه خوردن آنان را غنيمت دانی زيرا مردم دو دسته اند، دسته ای برادر دينی تو و دسته ديگر همانند تو در آفرينش می باشند. اگر گناهی از آنان سر می زند يا علّتهایی بر آنان عارض می شود يا خواسته و ناخواسته اشتباهی مرتكب می گردند آنان را ببخشای و بر آنان آسان گير، آنگونه كه دوست داری خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر و امام تو از تو برتر و خدا بر آن كس كه تو را فرمانداری مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است. هرگز با خدا مستيز كه تو را از كيفر او نجاتی نيست و از بخشش و رحمت او بی نياز نخواهی بود. بر بخشش ديگران پشيمان مباش و از كيفر كردن شادی مكن و از خشمی كه توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش. به مردم نگو به من فرمان دادند و من نيز فرمان می دهم، پس بايد اطاعت شود كه اين گونه خود بزرگ بينی دل را فاسد و دين را پژمرده و موجب زوال نعمتهاست. و اگر با مقام و قدرتی كه داری، دچار تكبّر يا خود بزرگ بينی شدی به بزرگی حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر، كه تو را از آن سركشی نجات می دهد و تند روی تو را فرو می نشاند و عقل و انديشه ات را به جايگاه اصلی باز می گرداند. 3⃣ پرهيز از غرور و خود پسندی بپرهيز كه خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری و در شكوه خداوندی همانند او دانی زيرا خداوند هر سركشی را خوار می سازد و هر خود پسندی را بی ارزش می كند. با خدا و با مردم و با خويشاوندان نزديك و با افرادی از رعيّت خود كه آنان را دوست داری انصاف را رعايت كن كه اگر چنين نكنی ستم روا داشتی و كسی كه به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جای بندگانش دشمن او خواهد بود و آن را كه خدا دشمن شود دليل او را نپذيرد كه با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه كه باز گردد يا توبه كند و چيزی چون ستمكاری نعمت خدا را دگرگون نمی كند و كيفر او را نزديك نمی سازد كه خدا دعای ستمديدگان را می شنود و در كمين ستمكاران است. ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ - بند ۱ تا بند ۳.mp3
3.5M
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ (بند ۱ تا بند ۳) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی »
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 امام خامنه ای: معلمان باید به گونه ای شاگردان را تربیت کنند که اهل فکر بشوند...
📙فقه تربیت؛ مفهوم تربیت وحیانی 📝 نویسنده: محمدتقی هادی‌زاده 🔖درباره کتاب بسیاری از پژوهشگران و فعالان عرصهٔ تربیت، دست‌کم تعریف اجمالی از «تربیت» در ذهن خود دارند؛ اما کمتر کسی است که از تأمل برای دستیابی به یک نگرش دقیق و تفصیلی دربارهٔ مفهوم تربیت بی‌نیاز باشد. کتاب مفهوم تربیت وحیانی، حاصل کوششی است به همین منظور. در این کتاب، مفهوم تربیت در سه محور زیر و در قالب سه گفتار بررسی و تبیین شده است: • کارکردهای مفهوم تربیت و مشکلات دستیابی به آن؛ • تبیین مفهوم تربیت وحیانی از سه منظر؛ نیازهای انسان، تجربه‌های تاریخی، استعدادها و ساخت انسان؛ • مفهوم تربیت وحیانی از منظر واژه‌های وحیانی مرتبط با انسان و مرتبط با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم. 💬 اخلاق و تربیت: eitaa.com/EAEP_IR
🌺پیامبر مهربانی «چشم تا وا می‌کنی چشم و چراغش می‌شوی مثل گل می‌خندی و شب بوی باغش می‌شوی شکل «عبدالله» و تسکین داغش می‌شوی می‌رسی از راه و پایان فراقش می‌شوی غصه‌اش را محو در چشم سیاهت می‌کند خوش بحال «آمنه» وقتی نگاهت می‌کند با «حلیمه» می‌روی تا کوه تعظیمت کند با سلامی، وسعتش را دشت تسلیمت کند هر چه گل دارد زمین یک‌باره تقدیمت کند آسمان در ماه و در خورشید ترسیمت کند خانه را با عطر زلفت تا معطر می‌کنی دایه‌ها را هم ز مادر مهربان‌تر می‌کنی یا محمد! عطر نامت مشرق و مغرب گرفت وقت نقاشی قلم را عشق از راهب گرفت ناز لبخندت قرار از سینه‌ یثرب گرفت خواب را خال تو از چشم «ابوطالب» گرفت بی‌قرارت شد «خدیجه» قلب او بی‌طاقت است تاجر خوش ذوق ما فهمید: عشقت ثروت است خوشتر از داوود می‌خوانی، زبور آورده‌ای؟ یا کتاب عشق را از کوه نور آورده‌ای؟ جای آتش، باده از وادی طور آورده‌ای کعبه و بطحا و بت‌ها را به شور آورده‌ای گوشه چشمی، تا منات و لات و عزا بشکنند اخم کن تا برج‌های کاخ کسرا بشکنند» 🖊قاسم صرافان
🌸 پیشگیری از روابط دختر و پسر 📙 دوست‌های خوب( بد) ⬅️ در این کتاب با تحقیق و پژوهش، راه‌هایی که دوستان و هم‌سالان سبب گرایش به رابطه با جنس مخالف در نوجوانان می‌شوند استخراج شده است. این موقعیت‌ها عبارتند از: ✅ موقعیت تعریف کردن از روابط عاشقانه و تحریک کردن ✅ موقعیت اصرار دوستان برای تجربه رابطه با جنس مخالف ✅ موقعیت مسخره کردن و دست انداختن 🔹 در این کتاب این موقعیت‌ها ترسیم شده است. در ذیل هر موقعیت چهار تصمیم اشتباه یا صحیح در نظر گرفته شده است. از نوجوان خواسته می‌شود تا خودش را در این موقعیت‌ها «محک» بزند و تصمیم بگیرد.
🔹پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ دَعا اِلى هُدىً كانَ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلُ اُجورِ مَنْ تَبِعَهُ لا يَنْقُصُ ذلِكَمِنْ اُجورِهِم شَيئا و مَن دَعا اِلى ضَلالَةٍ كان عَلَيْهِ مِنَ الاِثْمِ مِثلُ آثامِ مَن تَبِعَهُ لايَنقُصُ مِنْ آثامِهِم شَيْئا؛ هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد،براى او نيز خواهد بود؛ بى آن كه از پاداش پيروان كاسته شود، و هر كس به گمراهى ای راهنمايى كند گناهى كه براى پيروان آن وجود دارد، براى او نيز خواهد بود؛ بى آن كه ازگناه آنها كاسته شود. 📙منية المريد، ص ۱۰۲ https://eitaa.com/Rooshdaneh/16146
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا