🌺سهم هفته شصتم مطالعه نهج البلاغه نامه ۵۳ بند ۴ تا بند ۶
┄━━•●❥❈🍃🌼🍃❈❥●━━┄
📜 #نامه53 :نامه به مالک اشتر
(قسمت دوم)
4⃣ مردم گرایی، حق گرایی
♦️دوست داشتنی ترين چيزها در نزد تو در حق ميانه ترين و در عدل فراگيرترين و در جلب خشنودی مردم گسترده ترين باشد، كه همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزديكان) را از بين ميبرد، امّا خشم خواص را خشنودی همگان بی أثر می كند. خواصّ جامعه همواره بار سنگينی را بر حكومت تحميل می كنند زيرا در روزگار سختی ياريشان كمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر و درخواسته هايشان پافشارتر و در عطا و بخششها كم سپاس تر و به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر و در برابر مشكلات كم استقامت تر می باشند. در صورتی كه ستونهای استوار دين و اجتماعات پرشور مسلمين و نيروهای ذخيره دفاعی عموم مردم می باشند پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد.
5⃣ ضرورت راز داری
♦️از رعيّت آنان را كه به دنبال عیوب دیگران بیشتر جستجو می کند از خود دور كن، زيرا مردم عيوبی دارند كه رهبر امّت در پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است، پس مبادا آنچه بر تو پنهان است آشكار گردانی و آنچه كه هويداست بپوشانی كه داوری در آنچه از تو پنهان است با خدای جهان می باشد، پس چندان كه ميتوانی زشتيها را بپوشان، تا آن را كه دوست داری بر رعيّت پوشيده ماند خدا بر تو بپوشاند، گره هر كينه ای را در مردم بگشای و رشته هر نوع دشمنی را قطع كن و از آنچه كه در نظر روشن نيست كناره گير. در تصديق سخن چين شتاب مكن، زيرا سخن چين گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر می شود امّا خيانتكار است.
6⃣جايگاه صحيح مشورت
♦️بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكاری باز می دارد، و از تنگدستی می ترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده كه در انجام كارها روحيّه تو را سست می كند. حريص را در مشورت كردن دخالت نده، كه حرص را با ستمكاری در نظرت زينت می دهد. همانا بخل و ترس و حرص غرائز گوناگونی هستند كه ريشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است. بدترين وزيران تو كسی است كه پيش از تو وزير بدكاران بوده و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادی محرم راز تو باشند، زيرا كه آنان ياوران گناهكاران و ياری دهندگان ستمكارانند. تو بايد جانشينانی بهتر از آنان داشته باشی كه قدرت فكری امثال آنها را داشته امّا گناهان و كردار زشت آنها را نداشته باشند: كسانی كه ستمكاری را بر ستمی ياری نكرده و گناه كاری را در گناهی كمك نرسانده باشند. هزينه اين گونه از افراد بر تو سبكتر و ياريشان بهتر و مهربانيشان بيشتر و دوستی آنان با غير تو كمتر است. آنان را از خواص و دوستان نزديك و راز داران خود قرار ده سپس از ميان آنان افرادی را كه در حق گویی از همه صريح ترند، و در آنچه را كه خدا برای دوستانش نمی پسندد تو را مدد كار نباشند انتخاب كن، چه خوشايند تو باشد يا نباشد.
┄━━•●❥❈🍃🌼🍃❈❥●━━┄
#نهج_البلاغه
شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳ بند ۴ تا ۶.mp3
3.8M
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه ۵۳
(بند ۴ تا بند ۶)
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
رفاه در زندگی.mp3
49.42M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 رفاه در زندگی
♦️ رقابت در طراحی زندگی خوب
🔸 چالش دین در عصر حاضر، رقابت با ایدههای مختلف سبک زندگی
🔹 کدام مکتب، ایده بهتری برای رفاه دارد؟
💠 مسئله: زندگی بدون احساس سرزندگی، و لذت بردن، و خوش بودن
06:20 | تعریف رفاه
▫️ دستیابی آسان و با اختیار
▫️ نبود سختی ، تنگنا، و محدودیت
▫️ وجود راحتی، آسایش
▫️ راحتی، آسایش، سعه و باز بودن دست، و فراوانی نعمت
22:07 | تفاوت وجود رفاه با احساس رفاه
♦️ چالش در احساس رفاه
11:00 | ایده رقيب دین در رفاه
📈 اقتصادی بودن رفاه
طراحی زندگی بر اساس رفاه اقتصادی(عینی)
⁉️ چالش ناکارآمدی رفاه عینی در احساس رفاه، هم در کشورهای پیشرفته و هم در توسعه نایافته
🔸 پارادوکس استرلین
20:42 | حرف جدید تفکر غربی
اقتصاد، حرف اولِ رفاه نیست
🔹 طرح مؤلفه رفاه ذهنی(روانشناختی)
🔸 ذهن رفاهساز ذهن فلاکتساز
26:00 | مؤلفه ارتباطی
33:10 | نقش آرزو در تخریب احساس رفاه
🔹 دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) درباره مکانیزم تخریبگری آرزو
37:10 | مؤلفه معنوی رفاه
🔸 ارتباط با خدا
40:22 | مؤلفه اجتماعی رفاه
🔸 نقش سبک حکمرانی در رفاه
🔹 عدالت اجتماعی عامل احساس رفاه
41:40 | جمعبندی و نتیجهگیری
پیشتازی دین در طراحی زندگی خوب
🗓 ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رویداد_تاریخی
#شهیدانه
💠 بــــــــوقت لاله ها
🥀 روزی که اصفهان به رنگ لالهها درآمد
💠 ۲۵ آبان روزی است که نه تنها اصفهان که تمام ایران آن را از یاد نخواهند برد، روزی که ۳۷۰ شهید بر دستان مردم تشییع شد، شهدایی که برای حفظ خاک وطن از جان مایه گذاشتند و مردم قدردان آنها هستند.
💠 نماهنگ ( آبان )
🎙 مرتضی کشاورز
🖊شاعر : محمدرضا قناعتی
🆔 کانال ایتا :
@mortezakeshavarz_original
🆔 اینستاگرام :
@Mortezakeshavarz_official
AudioCutter_چالش لذت و رنج۱(2).mp3
1.04M
#شهیدانه
💠 ۲۵ آبان روز حماسه و ایثار اصفهان
💠منطقه پرواز ۲
دومین یادواره ۵۰۰ شهید و بزرگداشت چهلمین سالگرد۸۰ شهید منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان
با سخنرانی سرتیپ پاسدار اشتری
🔹پنجشنبه ۲۵ آبان ماه بعد از نماز مغرب و عشا
🔹مصلای نماز جمعه غرب اصفهان ،جنب گلزار شهدای رهنان
✅ستاد برگزاری یادواره شهدای منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان
لذت در زندگی.mp3
11.82M
#سبک_زندگی
📜 لذت در زندگی
02:45 | چالش رنج و لذت
⁉️ کدام مکتب ایدهای بهتر برای زندگی دارد؟
❌ تصور مردم:
ایده غرب؛ زندگی لذتبخش
ایده اسلام؛ زندگی با رنج ‼️
آیا زندگی منهای رنج امکانپذیر است ❓
06:00 | غرب و ایده لذت منهای رنج
برنامهریزی برای زندگی منهای رنج
08:50 | پیامد
⚠️ شکست ایده زندگی منهای رنج
📣 اعلان اجتنابناپذیری رنج
منطق اسلام: درآمیختگی رنج و لذت
فرهنگ زندگی منهای رنج، عامل رنجِ مضاعف
18:20 | تدبیرهای غربیها
🔸 تلاش غرب برای زندگی در کنار رنج
🔻 لوگوتراپی، اکت، تابآوری و...
▫️ لذت منهای رنج، فرهنگ بیمار
▫️رنج، جزئی از زندگی
▫️پذیرش شجاعانه رنج!
33:48 | بازگشت به منطق اسلام
✅ اسلام و انعطاف در برابر رنج
💠 آموزههای اسلامی برای همزیستی با رنج
کدام ایده درست است؛ ایده غربی یا ایده اسلامی؟
آئین محمدی پیشرو در ایده زندگی
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
زینب (سلام الله علیها)الگوی سلامت روان.pdf
220.3K
#معرفی_مقاله
#روانشناسی_اسلامی
#بهداشت_روان
🔹زینب الگوی سلامت روان
🖊 محمد زارعی توپخانه
نگرش حضرت زینب در واقعه کربلا از دیدگاه شناختی بک مورد بررسی قرار گرفته و با رویکرد توصیفی تحلیلی سخنان بزرگ بانوی اسلام را در خلال حادثه کربلا استخراج شده است. سپس با تبیین آن بر اساس سه مولفه اساسی نظریه شناختی در چهارچوب جهان بینی اسلامی رتبه بودن حضرت زینب را ترسیم نموده است.
یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که بر اساس سه مولفه اساسی حضرت زینب یک الگوی تربیتی موفق سلامت روان و کنترل تکانه است که میتواند به عنوان یک الگوی کارآمد در زمینه مدیریت اختلالات پس ضربهای و داغ دیدگی معرفی گردد.
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺وجدان بیدار
🔹 کریستوفر کلوهسی، یک کشیش مسیحی کاتولیک اهل ایتالیا است که رساله دکتریاش را به تز شهادت حضرت زهرا (س) اختصاص داد و شبهات وهابیت را به چالش کشید و زندگیاش با یاد آن حضرت، رنگ و بویی تازه یافت. از همین رهگذر بود که شیفته شخصیت دختر بزرگوارش حضرت زینب کبری (س) شد و با استمداد از آن دو بانوی بزرگ، آثار مهمی منتشر ساخت. او نیمه قلبش را به حضرت زهرا و نیمه دیگر را به دختر رشیدش حضرت زینب سلام الله علیهما بخشید.