#سیدالشهدای_خدمت
🔷 رزمایش ابراهیم
پس از ویرانی کاخ سبک مغزان قاجاری
افول تاج و تخت اجنبی خواهان درباری
پس از بیداد سعدآباد و استبداد سرنیزه
پس از کشورفروشی، سرسپردن، شاه سالاری
پس از سرکوب خونین قیام جنگل و تبریز
گلوله، دار، زندان، کشتن فریاد بیداری
پس از عصر غرور چکمه پوشان شنل بر دوش
به یغما بردن ایران، چپاول های تکراری
پس از عیاشی و مستی به روی خون مظلومان
برای حفظ تاج و تخت پیش دشمنان زاری
گذشتن از سکوت سالهای ممتد تزویر
شکنجه، تیرباران، قتل عام و ظلم و خونخواری
شعاع نور تابید از درون روزن امّید
به جان خفتگان خورشید ایمان داد بیداری.
فراز منبر ایمان به تیغ خطبه ها رزمید
به دلها داد راه و رسم ایثار و فداکاری
تبر یکسر فرود آمد تمام بت زمین افتاد
سلام الله بر یار و سلام حق بر این یاری
سلام ما بر ابراهیم و بر ایمانِ والایش
خدا قسمت کند اینگونه سربازی و سرداری..
🖌سیدمحمد بابامیری، مشاور و روانشناس
#خرمشهر
«واقعه آزادی خرمشهر از دور فقط یک حادثه تاریخی است که برای ملت ایران هیجانآور و افتخارآمیز است؛ ولی از نزدیک، این قضیه شبیه یک معجزه بزرگ بود».
امام خمینی(ره)
🌺 این معجزه فقط به دست بسیج مردمی رخ میدهد.
#خرمشهر
#سلامت_معنوی
🔷 عوامل پیروزی در عملیات آزادسازی خرمشهر
🔹بیانات رهبر حکیم انقلاب، در دیدار جمعی از ایثارگران و خانوادههای شهدا
✅عامل اوّل، دانش نظامی و قوّت فرماندهی و هوشیاری و استعداد جوانان مؤمن ما بود.
✅عامل دوم که از عامل اوّل مهمتر است، نیروی ایمان و شجاعت ناشی از قوّت ایمان رزمندگان و مردم و جوانان بود؛ یعنی عشق ایمانی - نه عشق حیوانی، نه عشق مادّی، نه عشق به چیزهای خُرد و حقیر - عشق به ارزشها؛ عشق به آرمانهای الهی و اسلامی؛ همان چیزی که کشته شدن در راه خدا را برای کسی که چنین عشقی را دارد، شیرین میکند؛ نه اینکه آسان میکند، شیرین میکند.
🌺آن روز جوانان ما با جوشش استعدادهای خودشان توانستند آن کارهای بزرگ را بکنند؛ امروز هم ما کارهای بزرگی در مقابل خودمان داریم. ولو از نوع جنگ و از نوع حضور در جبههها نیست؛ اما کارهای بزرگ، همیشه بزرگ است و همیشه به ایمان، به صفا، به غیرت دینی، به ایستادگی در راه خدا و به آشتیناپذیری با دشمن احتیاج دارد. این را جوانان ما دارند و انشاءالله باز هم خواهند داشت. امیدواریم به برکت و حرمت خونهای معطّر و مطهّر جوانان ما که در عملیات بیتالمقدّس و عملیات قبل از آن و بعد از آن، و در طول دوران انقلاب تا امروز، در راه خدا ریخته شده است، انشاءالله جوانان و مردم ما همیشه در راه خدا ثابتقدم و استوار باشند و دشمن را ناکام کنند و دشمن نتواند جای پایی در ملت ما پیدا کند و انشاءالله پیدا نخواهد کرد.
۳/۳/۱۳۷۸
#بیت_المقدس
#خرمشهر
#شهیدحسن_باقری
#شهیدصیادشیرازی
#شهید_محمد_جهان_آرا
https://eitaa.com/Rooshdaneh/17754
1_346676663.mp3
7.89M
#خرمشهر
✅سال روز آزادی خرمشهر گرامی باد
🌸نثار امام و شهدا صلوات
#راهکار_معنوی
#آرامش
✅ توصیه معنوی رهبر معظم انقلاب به خانوادهی شهید برای آرامش قلبی
🔷 رهبر انقلاب به یکی از دعاهای موجود در مفاتیحالجنان اشاره میکنند. توضیح میدهند که دعایی است مربوط به نمازهایی که در نجف خوانده میشود و مستحب است که بعد از هر نماز خوانده شود.
اللّٰهُمَّ لَابُدَّ مِنْ أَمْرِکَ، وَلَابُدَّ مِنْ قَدَرِکَ وَلَابُدَّ مِنْ قَضَائِکَ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِکَ؛ خدایا از دستورت و تقدیرت و قضایت چارهای نیست و هیچ نیرو و توان جز به خدای بلندمرتبهی بزرگ نیست.
🔹اللّٰهُمَّ فَمَا قَضَیْتَ عَلَیْنَا مِنْ قَضَاءٍ أَوْ قَدَّرْتَ عَلَیْنَا مِنْ قَدَرٍ فَأَعْطِنَا مَعَهُ صَبْراً یَقْهَرُهُ وَیَدْمَغُهُ و َاجْعَلْهُ لَنا صَاعِداً فِی رِضْوانِکَ؛ پس آنچه بر ما از قضایی که حتم کردی یا از تقدیری که مقدّر نمودی، همراه آن به ما صبری عطا کن که بر آن چیره شود و آن را درهم کوبد و آن شکیبایی را برای ما، نردبانی به سوی خشنودی و لطفت قرار ده.
🔹این دعا که فقط مخصوص نجف نیست؛ در مفاتیح پیدایش کنید و بخوانید. مشخصاً هم اشاره دارند که بعد از نماز شب هم میشود آن را خواند.
#معرفی_کتاب
📙راه کارهای عملی آموزش اخلاق و مهارت های اخلاقی
🖊احمد ابراهیمی
کتابی مناسب برای مربیان برای اداره کلاسهای هدفمند و مفید است. راهکارهایی که قوه خلاقیت مخاطبان را بارور میکند تا عملی در زندگی استفاده کنند.
قدم به قدم با کاربرگ های مورد نیاز و نحوه ارائه موضوعات.
موضوعاتی مانند اعتماد بنفس، کم رویی، شادزیستی، ثبات شخصیت، وسواس، واقع بینی،....
#سیره_خانواده_تراز
🌺 حقیقت تربیت
🔹 تربیت باید از اصلاح اراده شاگرد برای انتخاب آرزو آغاز شود. راه این است که مربی بتواند اراده شاگرد را به مسیر آرزوی فطری او بکشاند.
🔹 برای این کار زمینهای باید فراهم شود تا فرزند، بتواند استعدادهای فطری را که خدا به او داده نوعی بدهی تلقی کند. بچه وقتی بفهمد هوشش از دیگران بیشتر است، باید به نحوی بفهمد که در مقابل خدا، از دیگران بدهکارتر است. بداند اینها خوبیِ او نیست، بلکه بارهایی است که بر دوش اوست. وقتی فرزند اینطور با مسائل برخورد کند، بزرگبینی در او برطرف میشود و متواضع خواهد شد.
🖊آیت الله حائری شیرازی
📙تربیت دینی کودک، ص۹۰
#اعلام_کارگاه
🔷تالار آموزشی ترنج (زیرنظر مرکز مشاوره روحان)برگزار میکند!
🔷«کارگاه تربیت شاعر آیینی»
در سه مرحله مقدماتی، متوسط و پیشرفته!
✅سرفصلهای دوره مقدماتی؛
🔸عناصرشعر و قالبهای شعر فارسی
🔸سبکهای شعرفارسی
🔸زبان شعر
🔸وزن و موسیقی
🔸خیال و عاطفه
✅ ۱۲ ساعت آموزش کاربردی و کارگاهی در ۸ جلسه
✅ امکان ورود به دوره متوسط و پیشرفته.
رزومه پژوهشی دانشجویان متقاضی دکتری.
✅ رفع اشکال نگارش اشعار در فضای مجازی با استاد مربوطه
🗓 ۱۹,۲۲,۲۶,۲۹ خرداد و ۲,۴,۹,۱۲ تیر ماه! ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰ .
#بصیرتانه
🔷 مبانی تفکر
🔹امام خامنه ای: ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها به کار نمیافتد. این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامیاست.
۱۳۹۵/۱۱/۹
#معرفی_کتاب
#دینداری
#روانشناسی_دین
📗 رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری – تولد تا هجده سالگی
🖌 دکتر محمود نوذری
🔹چکیده:
این کتاب تحول دینداری و فرایند تغییرات نظاممند در دینداری را در گستره عمر از منظر روانشناسی بررسی میکند. رویکرد اسلامی به مراحل تحول دینداری را در سه بخش ارائه میکند. بخش اول کتاب به بیان طرح مسئله، مفاهیم کلیدی، پیشینه تحقیق، و روششناسی تحقیق اختصاص یافته است و در دو فصل، مخاطب را با مسئله پژوهش، روش و فرایند اجرای پژوهش آشنا میکند. بخش دوم به بررسی چگونگی تحول انسان و ماهیت دینداری میپردازد و در ذیل آن فصول «مبانی انسانشناختی تحول دینداری» و «مبانی دینشناختی» آمده است. بخش سوم مشتمل بر چهار فصل است، در مقدمه آن مدل مفهومی ساخت نظریه تحول دینداری و در ادامه به ترتیب تحول دینداری در کودکی اول، دوم، سوم و نوجوانی در ضمن چهار فصل تببین شده است. در خاتمه کتاب، دستاورد پژوهش در پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، نوآوری و پیشنهادهایی برای تکمیل آن توضیح داده شده است.
https://eitaa.com/Rooshdaneh/17767
#معرفی_کتاب
#جمعیت
📗نغمه مادری
🖌زهرا نجانی
🔷این کتاب سلسله یادداشت هایی است که ثمره تجربه مادری نویسنده برای شش فرزند و مجموعهای از تجربیات، احساسات، روشنگری و جهادتبیین، در بیان حال خوش زنانه و مادرانه، بعنوان یکی از رهروان «الگوی سوم زن مسلمان» است.
🔹نگارنده در این کتاب، تلاش نموده به الگوسازی زن مسلمان و نقد الگوی زن غربی و شرقی و همچنین در مدح چندفرزندی در کنار سختی های شیرین آن بپردازد
#سیره_خانواده_تراز
#مادر
🔷 امام خامنهای در پیامی درگذشت مادر گرامیِ حجتالاسلام سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور مبارک مجاهد بزرگ جناب حجةالاسلام و المسلمین حاج سید حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان دامت برکاتُه
سلام علیکم
درگذشت مادر گرامیتان را صمیمانه تسلیت عرض میکنم. در کرامت آن مرحومه همین بس که سید نستوه مقاومت، برخاسته از دامن پاک اوست. رضوان و رحمت خدا بر او، و سلام و برکات الهی برشما و یاران مبارزتان در جبههی بزرگ مقاومت.
سیدعلی خامنهای
۷ خرداد ۱۴۰۳
#سبک_زندگی_اسلامی
#سواد_رسانه
🔷 فاجعۀ تُهی سازی
شبکه های اجتماعی چگونه ما را به انسانهایی احمق و بی مایه تبدیل میکنند؟
برای چندمین بار به هر کانال سرک می کشیم تا عطشِ دانستن مان را فرو نشانیم. پاسخ این را بدهیم و با آن یکی کَل کَل کنیم. مطلع شویم آیا فلان سلبریتی طلاق گرفت؟ دوباره ازدواج کرد؟ بچه ها جوک جدیدی در گروه گذاشته اند؟ شایعات درباره فلان شخصیت سیاسی به کجا کشید؟..... و این داستان هر روز (و شب) ادامه دارد.... اما غافلیم که در پشت عادت به پی گیری مطالب بی ارزش و کم فایده چیزی در حال بی اعتبار شدن است: «بِرَند شخصیت اخلاقی ما». چرا که این اعتیاد:
۱. ما را به کوچک بودن عادت می دهد:
در نتیجه در فضای مجازی به کمترین و بی ارزش ترین چیزها قانع میشویم. مثلا دنبال کسب مطالب علمی یا تجارب ارزشمند دیگران برای یک زندگی اخلاقی و سالم نمیرویم؛ بلکه همین که بدانیم فلان سلبریتی طلاق گرفته یا نه، یا فلان شایعه درباره فلان شخصیت سیاسی درست است یا نه، برای مان کافی است.
۲. احترام و عزت نفس مان را مخدوش می کند:
ارتباط مجازی با افراد کوته فکر در گروهها، کانالها و صفحات فضای مجازی به مرور زمان ما را کسانی در سطح آنها قرار میدهد؛ حتی اگر انسان هایی اهل فضل و ادب باشیم. آنها ما را به سطح نازل خودشان پایین میکشند؛ به گونه ای که حتی اگر یک استاد دانشگاه، یک روحانی اهل فضل، یا یک مدیر موفق هم باشیم پس از مدتی اخلاق و رفتار و حتی شیوه گفتار و نوشتارمان بسیار شبیه کسانی می شود که هیچگونه فضلی ندارند و از گروه های بی اخلاق جامعه محسوب می شوند. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «کسی که از هم نشینی با احمق پرهیز نکند در معرض آن است که اخلاقش مثل او شود» (مستدرك الوسائل، 8/336-337).
۳. معیارهای ارزش گذاری مان را تغییر می دهد:
مشتری شدن برای مشاهده گفتار و رفتار و کردار افراد بی شخصیت ممکن است، بدون این که خود بخواهیم، آنها را تبدیل به الگوها و اسوه های اخلاقی ما و، در نتیجه، معیار قضاوت اخلاقی درباره دیگران تبدیل کند. آنچه آنها برای مان خوب دانسته اند خوب است و آنچه بد تصویر کرده اند بد است. به همین خاطر ناگهان چشم باز می کنیم می بینیم رکیک گویی یا شوخی های زشت با دیگران در فضای مجازی (و فیزیکی) برای مان مثل گذشته کاری زشت و غیراخلاقی به شمار نمی آید. یا، از طرف دیگر، کارهایی مثل مراعات حق الناس و پرهیز از خوردن حق مردم، که قبلا برای مان ارزشمند محسوب می شد اکنون کارهایی احمقانه و ناشی از بی عرضه گی به شمار می آید.
✅ چه می توانیم بکنیم؟
نسبت به حفظ شخصیت و کرامت خود، و صرف عمر و هزینه مان احساس مسئولیت کنیم و از عضو شدن در گروه ها و کانالها و صفحاتی که افراد بی مایه حضور دارند یا از پی گیری مطالبی که اطلاع از آنها هیچ ثمری برایمان ندارد پرهیز کنیم. و، از سوی دیگر، عضو گروه هایی شویم که از هر جهت، به ویژه از نظر اخلاقی و تربیتی، ما را رشد میدهند. در این راستا خوب است سفارش پیامبر اکرم را آویزه گوش کنیم که فرموده است انسان را به آیین دوست و همنشینش می شناسند؛ پس دقت کنید که با چه کسانی هم نشینی می کنید.
🔹 یک پیشنهاد:
اگر عضو گروه ها و صفحات سلبریتی ها و افراد کم مایه هستید دست کم برای مدتی از همه آنها خارج شوید، و مدتی فقط عضو گروه ها و صفحات اساتید حوزه و دانشگاه یا دیگر نویسندگان ومحققان شوید، یا صفحات ناشران معتبر و هنرمندان موفق را پی گیری (فالو) و مطالبشان را لایک کنید. پس از مدتی خواهید دید که نوع نگاه تان به زندگی و جهان و اطراف تان تغییر می کند و در خود نوعی فخامت و فرهیختگی احساس می کنید (نویسنده این کار را تجربه کرده است). خاصیت انسان های فرهیخته و اخلاقی آن است که سعی می کنند دست دیگران را بگیرند و بَرکشند بر خلاف افراد کم مایه که هدفشان صرفا افزایش ممبر و فالوور و به تبع آن کسب شهرت و درآمد بیشتر است و برای این کار از هیچ رفتار غیراخلاقی فروگزار نمی کنند.
✅خلاصه، در فضای مجازی، به قول سعدی با گُل ها همدم شویم تا بوی گُل بگیریم:
گِلی خوشبوی در حمام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم...
🖌حسینعلی رحمتی
کانال اندکی اندیشه
#یادگیری_مشاهده_ای
#سلامت_اجتماعی
#کنشگری
#ذکر_حسین_و_آرامش
🔷 درس امروز: اسم فاعل
🔹بهنام خدا، بهیاد خدا، و برای خدا انشاءالله
روز یکشنبه ۳۰ ارديبهشت بود که استاد منطق، هنگام تدریس مثل همیشه نبود... حالی آشفته داشت... کلاس که تمام شد، برخلاف همیشه، استاد بلافاصله رفتند سراغ گوشی و بالاوپایینکردن کانالها...مثل همیشه رفقا برای «خستهنباشید» گفتن و خداحافظیکردن خدمت استاد رفتند، ولی حال نگران استاد این «خستهنباشید»ها را تبدیل کرد به فضولیکردن در تلفن همراه استاد و خبری که توسط یکی از بچهها بلند خوانده شد: «سقوط بالگرد رئیسجمهور در نزدیکی ورزقان!»نگاه بچههایی که داشتند میرفتند برگشت؛ نگاهها پریشان، بهتزده و نگران شد...
- چی؟
- هلیکوپتر رئیسی توی سفرش به آذربایجان غربی توی کوه سقوط کرده!
حالا تمام صحبتها بر سر همین موضوع بود و برای بچههایی که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند، کلاس و گوشی استاد تبدیل شده بود به پایگاه خبری در کل مدرسه، حتی برای پایههای دیگر...
... پس از اینکه استاد رفتند، دیگر راه دیگری نداشتیم جز اینکه برای گرفتن خبر جدید با گوشیهای دکمهای رادیو گوش کنیم و سهمی جز تکرار خبر سقوط چیزی عایدمان نمیشد... بعضی دیگر نیز با خانوادهها تماس میگرفتند تا شاید خبر جدیدی بشنوند...همان شب یکی از بچهها پشت تلفن، مادرش را آرام میکند، مادری که نگران است از این حادثه با بغضی درگلو نشسته...
ساعت خاموشی میشود با چشمهایی که خواب برایشان معنای بیبخاری داشت!
صبح بعد از طلوع آفتاب تنها خبری که رسیده بود پیداکردن لاشه هلیکوپتر بود...
ساعت ۷ صبح همه با کوهی از نگرانی به کلاس میرویم، همه حالمان خراب است مثل استاد... راهی حجره میشویم و با گوشی دکمهای به رادیو وصل میشوم...«آیتالله رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه هوایی شهید شدند»
اولین بار است که با چنین خبر ناگواری مواجه میشوم... هرکس حالی دارد و من هم میروم که لباس سیاهم را بپوشم، لباسی که برای هیأت آورده بودم... وجه مشترک همه ما بغضی بود که در گلو بود، به کتابخانه میرویم برای برداشتن کتاب که تلویزیون مدرسه با اجازه معاونت آموزش روشن شده است، تصاویر شهید رئیسی را نشان میدهد در شهرهای مختلف، بین روستاهای دورافتاده، بین گلولای برای درد مردم... اینجا بود که بعض همه ترکید و گریهها شروع شد، ولی گریهها صدا نداشت.کتاب را برداشته و سر کلاس نشستیم با چشمانی اشکآلود، استاد شروع کرد:
«بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا اليه راجعون
انشاءالله که ما هم مثل ایشون شهید بشیم...»
بعد این جمله گریههای بیصدای سالن مطالعه در کلاس جان گرفته بود... در این شرایط استاد چکار میتوانست بکند؟ جز اینکه با صحبتکردن این جمع نوجوان را آرام کند...گریه ها... درس امروز اسم فاعل بود و فاعل يعنی انجامدهنده کار، همین هم دوباره تلمیحی داشت به کننده و کاریبودن شهید رئیسی برای مردم... کلاس تمام شد... انتهای کلاس به کناردستیام گفتم:«اینجوری نمیشه، باید وقتی که رفتیم حجره روضه بگیریم»
انگار که این سخن دونفریمان را استاد شنید و گفت که کلاس را با سلامی به امامحسین(ع) تمام کنیم... سهبار سلام دادیم و استاد شروع کرد به روضهخواندن... این روضه خودجوش تسکین درد و فشاری بود که بر ما وارد شده بود و یاد روضهخوانی شهید رئیسی افتادم که میگفت اگر میخواهید برای چیزی گریه کنید برای امامحسین گریه کنید «إنْ كُنْتَ باكِياً لِكُلِّ شَئ فابك عَلى الحُسَيْن»...
🖌طلبه نوجوان: روح الله آبفروش
✅ تقدیم به حجره نشینان رشدانه ای
✅ رشدانه از دلنوشته، مقالات و تولیدات رسانه ای اعضا استقبال میکند .
https://eitaa.com/Rooshdaneh/17776
#سلامت_روانی
#رزق_علمی
#تخلیه_هیجانی
#سواد_عاطفی
#خودنظارتگری
#قلب_سلیم
🔷 امام حسین علیه السلام: «بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَةُ الْقُلُوبِ رَحْمَةٌ مِنَ اللّهِ».
📗مستدرک الوسائل، ج ۱۱،ص ۲۴۵.
🔷 تلازم قلب و روح
🔹برخی از حکماء میگویند که افراد ضعیف القلب و کسانی که اختلال در عملکرد قلب دارند در ابراز احساسات هم دچار اختلالات رفتاری و مشکلاتی در بروز احساسات و عواطف هستند و افرادی که صحت و قوت قلب دارند از نظر بروز عواطف انرژی و قوت نفسانی بیشتری دارند. (رابطه مستقیم عملکرد قلب روی حالات نفسانی)
📗 شرح ادویة القلبیة ابن سینا :هر ضعیف القلبی البته مِحزان (کثیرالحزن) و مستعد اندوه باشد و هر قوی القلبی مِفراح(کثیرالفرح) و مستعد عروض فرح باشد.
https://eitaa.com/Rooshdaneh/17777