eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
786 دنبال‌کننده
188 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
فاطمه زالویی همسر عباس کربلایی اکبر (مادر علی اصغر طاهری نانوا) است. ایشان اصالتی دیزجی داشت و در دهه ۳۰
 و ۴۰ شمسی در رویان، دیزج و روستاهای مجاور قابلگی می‌کردند.
در مورد ایشان نقل است که سوار بر دوچرخه می‌شد و برای سرکشی بیماران به منازل آنها می‌رفت. در برخی از مواقع نیز وی را با اسب برای انجام قابلگی به روستاهای دوردست‌ می‌بردند. 🔹سند شفاهی: علی اصغر طاهری 🔸گردآوری: محسن شاکری _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ چند ضرب‌المثل رویانی ⬅️ اِز حرفی گُذشتی، اِز کوهی گُذشتی یعنی گذشت کنی از گرفتاری‌های بعدی راحت می‌شوی. ⬅️ قربُنِ سرت مَنقلِ کاشی، خرجُم با خُدُم آقام تو باشی یعنی فقط سیاهی لشگری و هیچ مسئولیتی در قبال من احساس نمی‌کنی. ⬅️ بارِ گویه مُخُوره جا گوساله مُخُفته به آدم تن پرور تنبل می‌گویند. ⬅️ لَقه اسب بُخوری بیتر از لَقه خره یعنی اگر قرار است به تو توهین شود، از طرف آدم حسابی باشد بهتر از آدم بی ارزش است. ⬅️ به شغال باج نِمِدُم یعنی مطیع و رام انسان فرومایه نمی‌شوم. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ جلسه دوم پروژه تحقیقاتی "رویان: جامعه و فرهنگ" با هدف احیاء پوشاک قدیم مردم رویان در مورخ ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ در محل شهرداری انجام شد. در این جلسه مصاحبه از خانم‌ها حاج بتول بداقی و زهرا شکری توسط مسئولینِ طراحی انجام گرفت. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
اسپند دودکنی قدیمی متعلق به حدود ۱۰۰سال پیش است. مردم به منظور دفع چشم زخم و بلا، درمان برخی از بیماریها و ضدعفونی کردن محیط، اسپند را با این ابزار دود می‌کردند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
پوشش مردان و زنان شاهرود در اواخر دوره قاجار را در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از پاتویه که پوشیدن آن در گذشته در بین مردان رواج داشت. پاتویه ساق‌بندی از پشم یا پارچه به طول یک و نیم و عرض بیست سانتی‌متر بود که مردان از مچ تا زیر زانو به دور پای خود می‌پیچیدند. بالاسر چارق بسته میشد. وروی هم یک پوشش کامل پا بود برای مردان هنگام کار 🔹تصویر متعلق به مرحوم حاج حسین عامری( محمد‌علی لطف الله) است. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویری از پاتویه که پوشیدن آن در گذشته در بین مردان رواج داشت. پاتویه ساق‌بندی از پشم یا پارچه به طو
🔸ضرب المثل مرتبط با پاتویه که در بین مردم رویان کاربرد داشت: ⬅️ پاتویه به هند وا مُکُنه کنایه از کش و قوس دادن بیش از حد در یک موضوع _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر متعلق به غلام‌‌حسن‌ عامری‌ معروف‌ به‌ استا حسن‌، پدر شهید والامقام قدرت الله است. ایشان زیر نظر استا حسین استا‌ رجبعلی فن مسگری را فرا گرفت. به واسطه تبحّری که در این حرفه داشت، علاوه بر رویان، به روستاهای میامی و بسطام نیز برای انجام سفارش‌های مردم عزیمت می‌نمود. استا حسن در ماه محرم و صفر سفره‌کش حسینه قلعه رویان بود و ظرف مسی تکایا و هیئات را نیز سفید می‌ کرد. 🔹سند شفاهی: غلامعلی‌‌ عامری‌(فرزند) 🔸گردآوری‌ اطلاعات: محسن‌شاکری _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر بالا مکتب‌خانه‌ای در شاهرود در دوره قاجار را نشان می‌دهد. در رویان نیز مکتب خانه‌هایی وجود داشت. نخستین مکتب‌خانه رویان در دهه ۲۰ و ۳۰ شمسی در مسجد ده (مسجد جامع فعلی) توسط فردی تشکیل شد که به سید قمی مشهور بود. بعد از وی اکبر حسنی(مدیر) اداره این مکتب خانه را بر عهده گرفت. مکتب‌خانه ملا قمر در کوچه بالا (کوچه مسجد جامع)، مکتب خانه ملا کوکب در کوچه منبرخانه خانمی و مکتب خانه حاج ملازهرا مزحجی از جمله مکتب خانه هایی بود که در رویان وجود داشت. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ پوششی که چوپان قدیم رویان از آن استفاده می‌کردند: ⬅️ آرخالُق: قبای کوتاه تا روی زانو یا کمی بالاتر که فاقد اِپُل و یقه بود و دو جیب موّرب از بقل داشت ⬅️ چارُق: نوعی کفش بود که برای تهیه آن از لاستیک یا تیوپ فرسوده استفاده می‌‌شد. ⬅️ پاتویه: ساق‌بندی از پشم یا پارچه که از مچ تا زیر زانو به دور پای خود می‌پیچیدند. ⬅️ نمد چوقا: بالاپوشی از جنس نمد كه هم گرم بود و هم ضد آب. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکس مربوط به حسین فعالپور از تعزیه‌خوان‌های قدیمی رویان است. ایشان در دهه‌ی شصت با ایفای نقش‌های جناب مسلم بن عقیل و قمر بنی هاشم (ع) و قریب به پانزده سال با ایفای نقش امام حسین (ع) نقش موثری در آشنایی نسل جوان رویان با فرهنگ عاشورایی ایفا نمودند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang