📜 ابزار و سازو کار کشاورزی در رویان قدیم
✍ مصطفی عرب عامری
⬅️ گردآوری اطلاعات: محسن شاکری
📖 در گذشته در کنار دامداری، کشاورزی نیز از منابع اصلی درآمد مردم رویان به شمار می آمد. مردم این دیار به مانند دیگر نقاط ایران از وسایل کشاورزی متعددی بهره می بردند که به مهم ترین این ابزار که امروزه منسوخ و در دسترس نیست در زیر اشاره می کنیم:
۱. یراق: این ابزار از چوب و آهن تشکیل و به یو وصل می شد و بوسیله آن زمین را شخم می زدند.
۲. یو(یوغ): چوبی بود که روی دوش دو گاو قرار می گرفت و یراق توسط غایش به آن وصل می شد.
۳. غایش: از چرم بود و بوسیله آن یو به یراق متصل می شد.
۴. ماله: از چوب و آهن ساخته شده بود و
بوسیله آن زمین را تسطیح میکردند.
۵. زنجیر ماله: کار آن اتصال ماله به یو بود.
۶. پنجه: دسته آن چوبی و تیغه آن آهنی بود.
ابزار و وسایل فوق توسط گاو (ترجیحاُ نر) و اسب بکارگیری می شد و روزانه حدود یک جریب زمین (۱۲۵۰ متر مربع) را هر گاوران آماده کاشت می کرد. معمولاً شب عید تا زمان درو گندم گاو های منطقه را به چمن ساور (شاهکو فعلی) جهت چرا می بردند این کار توسط مرحومان حاج سیدعلی اکبر رضوی و حاج حسن قلی انجام می شد.
📖 وسایل مورد استفاده برداشت گندم
در زمان درو گندم، کشاورزان عملیات درو را با داس انجام میدادند سپس با خروار، ریسمان و پلاسه، گندمها خرمن می شدند.
بعد از طی این مراحل، با وَردیان توسط اسب، الاغ و گاو، گندم را می کوبیدند و با ایوانه که از چوب خراطه درست شده بود باد میکشیدند تا کاه و دانه از هم جدا شوند
. به وسیله کم و غربال میشاندند و از آن گندم میگرفتند. سپس افراد کم برخوردار سهم گندم خود را به منازل خود می بردند و در کندو نگهداری می کردند و ارباب ها نیز گندم ها را به انبار خودشان منتقل می کردند. کاه را نیز به وسیله تور و با شتر از زمین به کاهدانها حمل می کردند که این کار توسط مرحومان سنگری و رضا ابوذر انجام می شد. از جمله کسانی که گاو جهت عملیات داشت و برداشت گندم داشتند مرحومان حاج محمد حسین ساغری، حاج قدرت نصراله و محمد (شیخحسین) شاکری بودند و از گاوران ها نیز می توان به فرج اله عربعامری سالار اسداله، حاج یعقوب و پسرش حسین، رمضان عامری (لوله کش هم بود)، حسین عامری(مرد)، نصرالله بسطامی و عباس عامری (رحیم) اشاره کرد. __________ منابع: حاج فرج اله عربعامری (سالار اسد اله _ گاوران سابق برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
این ابزار پنجه نامیده می شد که به وسیله آن مرزبندی زمین کشاورزی انجام می گرفت.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
❇️ جلسه کارگروه پروژه تحقیقاتی "رویان: جامعه و فرهنگ" امروز در کتابخانه رویان برگزار گردید.
در این جلسه برنامه طراحی و دوخت لباس قدیمی رویان با هدف احیا و حفظ میراث فرهنگی شهر مورد بررسی قرار گرفت.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
عکس متعلق به علی نوری است. ایشان مدتی به واسطه اشراف به قوه قضائیه، در بدو تاسیس خانه انصاف رویان مسئولیت آنجا را برعهده داشتند.
وی مدتی نیز در انجمن ده رویان فعالیت داشت همچنین با شکل گیری نهضت سواد آموزی و ایحاد کلاس های اکابر به عنوان مسئول این کلاس ها تلاش کرد با جذب معلمان محلی به این نهضت علمی کمک کند.
علی نوری پدربزرگ شهید بزرگوار مهدی کریمی هستند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
یکی از ابزارهای کشاورزی قدیم رویان ایوانه نام داشت که از چوب خراطه درست میکردند. با این وسیله کار جدا سازی گندم و کاه را (با باد کشیدن ) انجام میداند.
____
تصویر از دهقان قدیم رویان:
فرج اله عربعامری
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
در کشاورزی سنتی رویان نام این ابزار دسته چین است که به وسیله آن دستهها و خوشههای گندم جمع آوری و خرمن میشدند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
❇️ چند ضرب المثل رویانی:
⬅️ نُون مخوا به پشتُم باشه، به شکمُم باشه: رسم بود هنگام رفتن به صحرا سفره نان خود را به پشت می بستند. شخصی همان اول صبح نان ها را می خورد و در اعتراض به دیگران می گفت: « می خواهد به پشتم باشد در شکمم هست»
⬅️ زور به خر میه، ناله به وِردیون:
یعنی یکی دیگه خسته میشه .دیگری غر میزنه.
⬅️ ماهار(مار) از پونه بدش میه دَم غارش سوز (سبز) مِشه: شخصی از مصیبت و گرفتاری فرار می کند، شخصی از دیدن شخصی دیگر بیزاره .اما دایم با او مواجه میشه.ومجبور تحملش کنه
⬅️ تُرُپ پنج و فطیر چهار: نابینایی به نانوایی رفت و مقداری خمیر با خود بُرد تا نانوا برایش نان روغنی بپزد. نانوا خمیر را به چند قسمت کرد و به تنور زد. نابینا صدای تُرُپ را پنج بار شنید، وقتی نان را آورد، چهار نان بیشتر نبود. نابینا با تعجب گفت: عجب! ترپ پنج و فطیر چهار.کنایه از غش درمعامله هست
⬅️ خانهی دو کیوانو خاکش تا سَرِ زانو: خانه ای که دو مدیر ودو.خانم داشته باشه چون چشم هم چشمی زیاد میشه همیشه نامرتب است .مدیر باید یکی باشه تا نظم وجود داشته باشه
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
کارت شناسایی اعضای خانه انصاف در سال ۱۳۳۷ شمسی که توسط وزارت دادگستری وقت صادر شده است.
آقای عباسعلی صانعی با کسب ۲۱ رای به عنوان عضو علی البدل خانه انصاف انتخاب شده بود.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
این وسیله وردیان (به رویانی وردیُن) نام داشت که به اسب، گاو یا الاغ بسته می شد و توسط آن گندم ها را میکوبیدند.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
نام این وسیله یَراق است (گاو آهن امروزی) که از چوب و آهن تشکیل میشد و عملیات شخم زدن زمین های کشاورزی توسط آن انجام می گرفت.
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang