eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
787 دنبال‌کننده
188 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
عکس متعلق به علی نوری است. ایشان مدتی به واسطه اشراف به قوه قضائیه، در بدو تاسیس خانه انصاف رویان مسئولیت آنجا را برعهده داشتند. وی مدتی نیز در انجمن ده رویان فعالیت داشت همچنین با شکل گیری نهضت سواد آموزی و ایحاد کلاس های اکابر به عنوان مسئول این کلاس ها تلاش کرد با جذب معلمان محلی به این نهضت علمی کمک کند‌. علی نوری پدربزرگ شهید بزرگوار مهدی کریمی هستند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
یکی از ابزارهای کشاورزی قدیم رویان ایوانه‌ نام‌ داشت‌‌ که‌ از چوب‌ خراطه درست‌ می‌کردند. با این وسیله کار جدا سازی‌ گندم‌ و کاه‌ را (با باد کشیدن‌ ) انجام‌ می‌داند. ____ تصویر از دهقان قدیم رویان: فرج اله عربعامری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
در کشاورزی سنتی رویان نام‌ این‌ ابزار دسته‌ چین‌ است که به وسیله آن دسته‌ها و خوشه‌های‌ گندم‌‌ جمع آوری‌ و خرمن‌ می‌شدند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ چند ضرب المثل رویانی: ⬅️ نُون مخوا به پشتُم باشه، به شکمُم باشه: رسم بود هنگام رفتن به صحرا سفره نان خود را به پشت می بستند. شخصی همان اول صبح نان ها را می خورد و در اعتراض به دیگران می گفت: « می خواهد به پشتم باشد در شکمم هست» ⬅️ زور به خر میه، ناله به وِردیون: یعنی یکی دیگه خسته میشه .دیگری غر میزنه. ⬅️ ماهار(مار) از پونه بدش میه دَم غارش سوز (سبز) مِشه: شخصی از مصیبت و گرفتاری فرار می کند، شخصی از دیدن شخصی دیگر بیزاره .اما دایم با او مواجه میشه.ومجبور تحملش کنه ⬅️ تُرُپ پنج و فطیر چهار: نابینایی به نانوایی رفت و مقداری خمیر با خود بُرد تا نانوا برایش نان روغنی بپزد. نانوا خمیر را به چند قسمت کرد و به تنور زد. نابینا صدای تُرُپ را پنج بار شنید، وقتی نان را آورد، چهار نان بیشتر نبود. نابینا با تعجب گفت: عجب! ترپ پنج و فطیر چهار.کنایه از غش درمعامله هست ⬅️ خانه‌ی دو کیوانو خاکش تا سَرِ زانو: خانه ای که دو مدیر ودو.خانم داشته باشه چون چشم هم چشمی زیاد میشه همیشه نامرتب است .مدیر باید یکی باشه تا نظم وجود داشته باشه برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
کارت شناسایی اعضای خانه انصاف در سال ۱۳۳۷ شمسی که توسط وزارت دادگستری وقت صادر شده است. آقای عباسعلی صانعی با کسب ۲۱ رای به عنوان عضو علی البدل خانه انصاف انتخاب شده بود. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
این‌ وسیله‌ وردیان‌ (به رویانی وردیُن) نام‌ داشت‌ که به اسب، گاو یا الاغ بسته می شد و توسط‌ آن‌ گندم‌ ها را می‌کوبیدند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
نام این وسیله‌ یَراق است (گاو آهن امروزی) که‌ از چوب‌ و آهن تشکیل‌ می‌شد و عملیات‌ شخم‌ زدن‌ زمین‌ های کشاورزی‌ توسط‌ آن‌ انجام‌‌ می گرفت. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 معرفی بازی های محلی رویان ✍ مصطفی عرب عامری اَشکو اَشکو این بازی معمولاً در شب های ماه مبارک رمضان در رویان متداول بود و بین نوجوانان و جوانان برگزار می گردید. افراد در این بازی نیز به دو گروه تقسیم می شدند. افراد گروه اول که به وسیله تَر و خشک مشخص شده بودند، ابتدا توسط میرِ گروه خود توجیه می شدند که باید در فلان محل مثلاً «سَر پیچ باغ زعفرانی» مخفی شوند. بازی شروع می شد بدین نحو که گروه دوم باید به همراه میرِ گروه اول راه می افتادند و افراد گروه رقیب (گروه اول) را یک به یک پیدا می کردند. هر زمان که میرِ گروه اول احساس می کرد که گروه دوم در صدد است به نفرات او نزدیک شوند یا محل اختفاء آنها را شناسایی شده است، فریاد می زد و می گفت: «اَشکو قایُم باش که بالا سَرِتَن». افراد گروه اول باید برای فرار از دست گروه مقابل، خود را به مَتّه ای می رساندند که از قبل در محلی معین شده بود و گاهاً فاصله محل اختفاء و آن مَتّه به چند صد متر نیز می رسید. در این مسیر اگر گروه دوم موفق می شد یکی از افراد گروه اول را بگیرد، برنده بازی می شدند و مجدد بازی از سَر گرفته می شد. ______ منابع شفاهی: جواد عامری حاج خانی علیرضا غضنفری علی اصغر حسنخانی برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 معرفی غذای محلی رویان یَخنی نوعی آش است که از تلقیق حبوبات، تَره و جعفری بعلاوه برنج و گوشت چربی دار درست می شود و چاشنی ترشی آن نیز به وسیله زنگلاچو تأمین می گردد. این غذا که در گذشته کاربرد بسیار زیاد داشته است به مانند آبگوشت هم طبخ می گردید؛ بدین نحو که برنجِ آن را کمتر و با نان خشک به شکل تِیلیتی استفاده می شد. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 انجمن ده رویان ✍ مصطفی عرب عامری درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و عمران به تصـــویب رسید. هدف از تصـــویب این قانون تشـکیل انجمنی به تعداد ۵ نفر از منتخبین روستا بود که موظف بود تا زیر نظر و هدایت وزارت کشـــــور برنامه های اصلاحات روستایی را به انجام برساند. برای نخســــتین بار مقرر شد امور عمومی ده به شکل انجمنی (شورایی) اداره شـود و در آن به مقام و موقعیت کدخدا توجهی نشد. به دلیل تغییرات مکرر قوانین و احاله امور روســتایی از وزارتی به وزارت دیگر در دوره پهلوی دوم، مدیریت روستایی از زمان تأسیس انجمن ده تا سالهای مقارن شکل گیری انقلاب اسلامی به رغم خدمات شایان توجه، دچار از هم پاشیدگی هایی نیز بود. پس از انقلاب با بسط قدرت و برقراری آرامش در روستاها از سـال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۵ شمسی قوانینی مربوط به شــوراهاي اســلامی تصـویب شد. قانون نخسـت با عنوان تشــکیلات شوراهای اسلامی کشـوری مصـوب،۱۳۶۱شمسی مدیریت روستا را بر عهده نهاد جدیدی که شورای اسلامی روستا نام داشت و جانشـین انجمن ده شــده بود، واگذار کرد. مدت اعتبار شـــورا در این قانون ۲ ســــال بود. قانون دوم با عنوان قانون اصــــلاح تشـکیلات شوراهای اسلامی کشـور مصـوب ۱۳۶۵ شمسی بود که مدت اعتبار شـورا را به ۴ سـال افزایش داد. انجمن ده رویان در اواسط‌ دهه‌ ۴۰ شمسی در رویان شروع‌ به کار کرد. محل‌ جلسات‌‌ انجمن‌ در ابتدا کوچه‌ معروف‌ به لنگر (کوچه‌ روبروی‌ صندوق‌ قرض‌ الحسنه‌ فعلی) در بالا خانه‌ منزل‌ مرحوم‌ حاج‌ حسین‌ یوسفی‌ و بعد در محل‌ شهرداری‌ فعلی برقرار بود. روسای انجمن: علی اکبر عربعامری (آقا علی اکبر)، محمدعلی یوسفی و سلیمان یوسفی(شیخ اکبر) برخی از اعضای انجمن: عباسعای صانعی، شیخ حسین شاکری ملا عباس، علی نوری، علی اکبر جعفری ________ منابع شفاهی حاج عباسعلی صانعی مرحوم حاج حسن عامری(قلی) حاج محمدخانی محسن شاکری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 انجمن ده رویان ✍ مصطفی عرب عامری درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و
علی اکبر عرب عامری (آقا علی اکبر) نخستین رئیس انجمن ده رویان است که حدودا یک دهه در این جایگاه بودند. تاسیس درمانگاه رویان، تاسیس شرکت تعاونی رویان و تاسیس و راه اندازی حمام قلعه از جمله اقدامات ایشان در زمان تصدی ریاست انجمن ده در دهه ۴۰ شمسی بود که در کنار دیگر اعضای انجمن محقق شد. ایشان مدتی نیز ریاست شرکت تعاونی را بر عهده داشتند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang