.
یا غفار!
پاک کن.
چشم بپوشان،
رحم کن بر کوچکیام،
به بزرگیات ببخش و بگذر.
قول میدهم از اول شروع کنم.
التماس دعا
#شب_قدر
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
عکس متعلق به مرحوم حاج محمد جعفری معرف به محمد قناد است. ایشان در اواخر دهه ۴۰ شمسی نخستین کسی بود که در رویان به حرفه ی قنادی اشتغال داشت. مغازه ایشان در میدان امام حسین(ع) فعلی و در مجاورت هیئت ابوالفضلی ده واقع شده بود.
مرحوم جعفری در این قنادی به تولید انواع آب نبات و در برخی موارد تولید فالوده اشتغال داشتند.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📖 سنتهای معمول در قرائت دعای جوشن کبیر در شبهای قدر
✍مصطفی عرب عامری
یکی از سنت های رایج در لیالی قدر، خواندن دعای جوشن کبیر (صد بند) است. بعد از قرائت دعای افتتاح و سخنرانی روحانی مسجد و پیش از مراسم قرآن به سر، افرادی که توانایی قرائت دعای مذکور را دارند، دایرهای دور هم مینشینند و شروع به خواندن این دعای نورانی میکنند. بعد از قرائت هر بند، جمع حاضر در مسجد دست نیاز به سوی آسمان بلند و با خواندن این عبارت ملکوتی بهترین مقدرات را از خداوند قادر و متعال درخواست میکنند:
سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ
منزهى تو اى که نیست معبودى جز تو، فریاد فریاد بِرَهان ما را از آتش اى پروردگار.
رسم معمول بر این است، افراد نذورات خود را که در گذشته شامل انگور آونگی، خرما و در دوران متاخر شامل کلوچ، انواع میوه، زولبیا و بامیه و غیره است را در وسط حلقهی دعا خوانی قرار میدهند. محافل دعای جوشن کبیر رویان در گذشته سنت جالب توجهی داشت که امروزه به فراموشی سپرده شده است. افراد حاضر در حلقهی دعا خوانی هر دفعه پس از تکرار ذکر الغوث الغوث به سمت خوراکیهای موجود فوت میکردند تا متبرک به اسماء خداوند شود و در پایان جلسه این خوراکیها بین مستمعین توزیع میشد. همچنین رسم بود بعد از قرائت دعای جوشن کبیر در فضای باز مسجد دعای وارث را قرائت کنند.
در رویان نیز هر مسجدی مجزا مراسم شبهای قدر را برپا میکند.
در گذشته افرادی مسئول این امور بودند مثلاً در مسجد قلعه رویان محمد عامری آقا عزیز، علی اکبر عرب عامری، حسینعلی خان عربعامری، عبدالحسین ساغری، احمد، ابوالقاسم و محمد عامری(حاج خلیل)، محمدتقی عامری (آقا زکّی)، در مسجد جامع علاوه بر روحانیت معظّم شیخ حسن شاکری و شیخ صفر عامری افراد دیگری چون مدیرحسنی، عباس غضنفری، فرج الله حاج محمدی، کربلایی آقا محمد و علی اکبر جعفری و در مسجد کربلایی مراد محمد عامری پدر محمود کربلایی محمد مسئول بودند._______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 شوخوانی(شب خوانی) در ماه مبارک رمضان ✍مصطفی عرب عامری یکی از زیباترین آئین های مذهبی کشور در ماه
یکی از اشعاری که خواندن آن در شوخوانیهای ماه مبارک رمضان متداول بود، مناجات نامهی مرحوم غفار اسد شیرازی است. مرحوم شیرازی در این مناجات نامه توسلی به چهارده معصوم (ع) دارند که قسمتی از این مناجات زیبا در ذیل آمده است:
یارب به حق مصطفی
آن شافع روز جزا
بخشا همه عصیان ما
استغفرالله العظیم
****
حق علی شاه نجف
آن صدر ایوان شرف
عمرم به عصیان شد تلف
استغفر الله العظیم
****
یارب به زهرای بتول
عذر گناهم کن قبول
هم روسیاهم هم ملول
استغفر الله العظیم
****
یا رب به حق مجتبی
آن کشته زهر جفا
رحمی نما بر حال ما
استغفر الله العظیم
****
حق شهید کربلا
آن کشته راه خدا
در راه حق شد سر جدا
استغفر الله العظیم
****
حق تن صد پاره اش
با عترت آواره اش
رحمی من غمخواره اش
استغفر الله العظیم
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
📖 سنگ بهم زنی در زمان خشکسالی
یکی از رسومی که در زمان خشکسالی در بین کودکان و نوجوانان رویان متداول بود رسم "سنگ بهم زنی" بود. اینگونه انجام میشد که چند نفر از بچهها یک تیم را تشکیل میدادند و هرکدام دو سنگ میگرفتند و با دو دست سنگها را بهم میکوبیدند به شکلی که صدای تَق تَق میداد و همزمان این شعر را با صدای بلند میخواندند:
تَق تَقانو بارُن کن بارُنِ بی اَمُن کن
گندما بِزیرِ خاکَن از تُشنیا هِلاکَن
در حالی که مکرّر این شعر توسط آنها در کوچهها خوانده میشد، پشت درب منازل افراد میرفتند، صاحبخانهها هم معمولاً نان کاک یا نقل میآوردند و به بچهها میدادند. برخی مواقع نیز صاحبخانه پارچ آبی را روی بچهها میپاشید.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
کربلایی مرضیه عامری (کل مرضیه) قدیمیترین قابله رویان است که در دهه ۲۰ شمسی در رویان و روستاهای اطراف مشغول به این کار بودند. ایشان همچنین به دلیل محدودیتهایی که در دسترسی به پزشک در جامعه آن روز وجود داشت، به درمان بیماریهای مربوط به زنان نیز اقدام میکردند.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
کربلایی مرضیه عامری (کل مرضیه) قدیمیترین قابله رویان است که در دهه ۲۰ شمسی در رویان و روستاهای اطرا
در بین بزرگترهای رویان مثالی وجود دارد در مورد بچههایی که کثیف هستند و مدتی حمام نرفتهاند:
(هَمُن اِویی بوده که کل مرضیه روشه شوسته)
کنایه به آدمایی هست که خیلی اهل تمیزی وشستشو نیستن
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
فاطمه زالویی همسر عباس کربلایی اکبر (مادر علی اصغر طاهری نانوا) است. ایشان اصالتی دیزجی داشت و در دهه ۳۰
و ۴۰ شمسی در رویان، دیزج و روستاهای مجاور قابلگی میکردند.در مورد ایشان نقل است که سوار بر دوچرخه میشد و برای سرکشی بیماران به منازل آنها میرفت. در برخی از مواقع نیز وی را با اسب برای انجام قابلگی به روستاهای دوردست میبردند. 🔹سند شفاهی: علی اصغر طاهری 🔸گردآوری: محسن شاکری _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ چند ضربالمثل رویانی
⬅️ اِز حرفی گُذشتی، اِز کوهی گُذشتی
یعنی گذشت کنی از گرفتاریهای بعدی راحت میشوی.
⬅️ قربُنِ سرت مَنقلِ کاشی، خرجُم با خُدُم آقام تو باشی
یعنی فقط سیاهی لشگری و هیچ مسئولیتی در قبال من احساس نمیکنی.
⬅️ بارِ گویه مُخُوره جا گوساله مُخُفته
به آدم تن پرور تنبل میگویند.
⬅️ لَقه اسب بُخوری بیتر از لَقه خره
یعنی اگر قرار است به تو توهین شود، از طرف آدم حسابی باشد بهتر از آدم بی ارزش است.
⬅️ به شغال باج نِمِدُم
یعنی مطیع و رام انسان فرومایه نمیشوم.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
❇️ جلسه دوم پروژه تحقیقاتی "رویان: جامعه و فرهنگ" با هدف احیاء پوشاک قدیم مردم رویان در مورخ ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ در محل شهرداری انجام شد. در این جلسه مصاحبه از خانمها حاج بتول بداقی و زهرا شکری توسط مسئولینِ طراحی انجام گرفت.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
اسپند دودکنی قدیمی متعلق به حدود ۱۰۰سال پیش است. مردم به منظور دفع چشم زخم و بلا، درمان برخی از بیماریها و ضدعفونی کردن محیط، اسپند را با این ابزار دود میکردند.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
#منهای_رویان
پوشش مردان و زنان شاهرود در اواخر دوره قاجار را در تصویر بالا ملاحظه میکنید.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang