❇️ چند ضربالمثل رویانی
⬅️ اِز حرفی گُذشتی، اِز کوهی گُذشتی
یعنی گذشت کنی از گرفتاریهای بعدی راحت میشوی.
⬅️ قربُنِ سرت مَنقلِ کاشی، خرجُم با خُدُم آقام تو باشی
یعنی فقط سیاهی لشگری و هیچ مسئولیتی در قبال من احساس نمیکنی.
⬅️ بارِ گویه مُخُوره جا گوساله مُخُفته
به آدم تن پرور تنبل میگویند.
⬅️ لَقه اسب بُخوری بیتر از لَقه خره
یعنی اگر قرار است به تو توهین شود، از طرف آدم حسابی باشد بهتر از آدم بی ارزش است.
⬅️ به شغال باج نِمِدُم
یعنی مطیع و رام انسان فرومایه نمیشوم.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
❇️ جلسه دوم پروژه تحقیقاتی "رویان: جامعه و فرهنگ" با هدف احیاء پوشاک قدیم مردم رویان در مورخ ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ در محل شهرداری انجام شد. در این جلسه مصاحبه از خانمها حاج بتول بداقی و زهرا شکری توسط مسئولینِ طراحی انجام گرفت.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
اسپند دودکنی قدیمی متعلق به حدود ۱۰۰سال پیش است. مردم به منظور دفع چشم زخم و بلا، درمان برخی از بیماریها و ضدعفونی کردن محیط، اسپند را با این ابزار دود میکردند.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
#منهای_رویان
پوشش مردان و زنان شاهرود در اواخر دوره قاجار را در تصویر بالا ملاحظه میکنید.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویری از پاتویه که پوشیدن آن در گذشته در بین مردان رواج داشت. پاتویه ساقبندی از پشم یا پارچه به طول یک و نیم و عرض بیست سانتیمتر بود که مردان از مچ تا زیر زانو به دور پای خود میپیچیدند. بالاسر چارق بسته میشد. وروی هم یک پوشش کامل پا بود برای مردان هنگام کار
🔹تصویر متعلق به مرحوم حاج حسین عامری( محمدعلی لطف الله) است.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویری از پاتویه که پوشیدن آن در گذشته در بین مردان رواج داشت. پاتویه ساقبندی از پشم یا پارچه به طو
🔸ضرب المثل مرتبط با پاتویه که در بین مردم رویان کاربرد داشت:
⬅️ پاتویه به هند وا مُکُنه
کنایه از کش و قوس دادن بیش از حد در یک موضوع
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر متعلق به غلامحسن عامری معروف به استا حسن، پدر شهید والامقام قدرت الله است.
ایشان زیر نظر استا حسین استا رجبعلی فن مسگری را فرا گرفت. به واسطه تبحّری که در این حرفه داشت، علاوه بر رویان، به روستاهای میامی و بسطام نیز برای انجام سفارشهای مردم عزیمت مینمود. استا حسن در ماه محرم و صفر سفرهکش حسینه قلعه رویان بود و ظرف مسی تکایا و هیئات را نیز سفید می کرد.
🔹سند شفاهی: غلامعلی عامری(فرزند)
🔸گردآوری اطلاعات: محسنشاکری
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
تصویر بالا مکتبخانهای در شاهرود در دوره قاجار را نشان میدهد.
در رویان نیز مکتب خانههایی وجود داشت.
نخستین مکتبخانه رویان در دهه ۲۰ و ۳۰ شمسی در مسجد ده (مسجد جامع فعلی) توسط فردی تشکیل شد که به سید قمی مشهور بود. بعد از وی اکبر حسنی(مدیر) اداره این مکتب خانه را بر عهده گرفت.
مکتبخانه ملا قمر در کوچه بالا (کوچه مسجد جامع)، مکتب خانه ملا کوکب در کوچه منبرخانه خانمی و مکتب خانه حاج ملازهرا مزحجی از جمله مکتب خانه هایی بود که در رویان وجود داشت.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
❇️ پوششی که چوپان قدیم رویان از آن استفاده میکردند:
⬅️ آرخالُق: قبای کوتاه تا روی زانو یا کمی بالاتر که فاقد اِپُل و یقه بود و دو جیب موّرب از بقل داشت
⬅️ چارُق: نوعی کفش بود که برای تهیه آن از لاستیک یا تیوپ فرسوده استفاده میشد.
⬅️ پاتویه: ساقبندی از پشم یا پارچه که از مچ تا زیر زانو به دور پای خود میپیچیدند.
⬅️ نمد چوقا: بالاپوشی از جنس نمد كه هم گرم بود و هم ضد آب.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
عکس مربوط به حسین فعالپور از تعزیهخوانهای قدیمی رویان است. ایشان در دههی شصت با ایفای نقشهای جناب مسلم بن عقیل و قمر بنی هاشم (ع) و قریب به پانزده سال با ایفای نقش امام حسین (ع) نقش موثری در آشنایی نسل جوان رویان با فرهنگ عاشورایی ایفا نمودند.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang
#منهای_رویان
کتاب "بدشت روستایی کهن در مسیر جاده قدیم ابریشم" اخیرا توسط دکتر امیربهرام عرب احمدی دانشیار دانشگاه تهران در انتشارات پازینه تهران به چاپ رسیده است.
این کتاب با نثری روان و شیوا بر پایه مستندات تاریخی و بر اساس استانداردهای روز پژوهشی توسط مولف که خود اصالتی بدشتی دارد نگاشته شده است.
امید است کتاب مربوط به رویان نیز که با هدف حفظ میراث فرهنگی و اجتماعی شهرمان در بستر تاریخ در دست نگارش است، در آینده نزدیک با همراهی دغدغهمندان فرهنگی شهر، به عنوان پژوهشی ارزنده به زیور تبع آراسته گردد.
_______
برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇
📚[رویان جامعه و فرهنگ]
@Rooyan_farhang