eitaa logo
رویین دژ
11.2هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
895 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۱۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ شأن نزول این آیه، ارتباط نزدیک بعضی مسلمانانِ ساده‌لوح با یهودیانِ کینه‌شتری است که از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به اسلام و مسلمین فروگذار نمی‌کردند. 2️⃣ یکی از شروط مؤمن بودن، رازداری است؛ چون مؤمن، مشاور و سنگ صبور مردم حساب می‌شود و مردم با اعتماد به ایمانِ او، او را مَحرم اسرار خود می‌دانند و خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌شان را پیش او مطرح می‌کنند --> (لاتتَّخذوا بطانة من دونكم). 3️⃣ آن‌چه زمینه‌ی افشای راز را فراهم می‌کند، صمیمی‌شدن با کسانی است که کینه‌ی آن‌ها با ما دیرینه است --> (لايألونكم خبالا). 4️⃣ وقتی کسی یا گروهی رنج ما را دوست دارد، چگونه می‌توان با او یا آن‌ها دوستِ صمیمی شد؟ اگر واقعاً صهیونیسم و آمریکا دلسوز ما هستند، چرا مردمِ ما را زیر فشار تحریم‌های ظالمانه قرار داده‌اند؟! --> (ودّوا ما عنتّم). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۱۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ شأن نزول ا
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١١٨ سوره‌ی آل‌عمران: 🔰 قسمت اوّل: 🔹 «لاتَتَّخِذوا»: فعل نهی است از باب افتعال، ریشه‌ی «اخذ» به معنی «نگیرید، انتخاب نکنید». 🔸 «بِطانَه»: از ریشه‌ی «بطن» و در اصل به معنی «لباس زیرین» است، چون با شکم (بطن) مجاورت دارد.👇 ✅ مفهوم اصطلاحی آن، «همراز» و «مَحرم اسرار» است؛ یعنی کسی که به دنیای درون ما نزدیکتر از دیگران است (رفیق صمیمی). 🔹 «دون»: غیر 🔸 «من دونِکم»: از غیر خودتان، از غیر مسلمانان. 🔹 «لا یَألونکُم»: فعل نفی، از ریشه و مصدر «اَلْوْ» به معنی «کوتاهی نمی‌کنند». 🔸 «خَبال»: مصدر است از ریشه‌ی «خبل» به معنی «فساد» و «تباهی» 👈 چه در بدن باشد و چه در عقل و فکر. 🔹 «ودّوا»: فعل ماضی از مصدر «وُدّ» و ریشه‌ی «ودد» به معنی «دوست دارند، می‌خواهند» 👈 البتّه دوست داشتن و خواستنی که آشکار شود. 🔸 «ما»: موصول است به معنی «آنچه» 🔹 «عَنِتُّم»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عَنَت» به معنی «به مشقّت بیفتید». 🔸 «ما عنتّم»: یعنی «آنچه شما را به رنج و مشقّت بیندازد». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۱۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ شأن نزول ا
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۱۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مولا علی(ع) می‌فرمایند: «ما اضمر احد شیئاً الّا ظهر من صفحات وجهه و فلتات لسانه»، یعنی: «هیچ کس مخفی نمی‌کند چیزی را مگر این که آشکار است از رنگ چهره‌اش و سخنان پراکنده و بی‌توجّه او». ✅ بنابراین از شیوه‌ی سخن گفتن یک شخص می‌توانیم آن‌چه در دل دارد، کشف کنیم. پراکنده‌گوییِ یهود نسبت به جامعه‌ی اسلامی، به خوبی کینه‌ی آن‌ها را نسبت به اسلام نشان می‌دهد --> (قد بدت البغضاء من أفواههم). 6️⃣ اگر از ظاهر برخورد صهیونیسم و استعمار با مسلمین، اندک کینه‌ای فهمیده می‌شود، این‌ها شعله‌هایی است که نتوانسته‌اند به خوبی، زیر خاکستر مخفی کنند و قطعاً کینه‌ی آن‌ها در پشت صحنه، شدیدتر است --> (و ما تخفي صدورهم). 7️⃣ خداوند در موارد بسیار و به تکرار در قرآن تأکید می‌کند نشانه‌های راه را برای ما به وضوح و روشنی قرار داده است. اگر ما درک نمی‌کنیم، مشکل از عقل ناقص ماست --> (قد بیّنّا لكم الآيات إن كنتم تعقلون). 🔸راه است و چاه و دیده‌ی بینا و آفتاب 🔹تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش 🔸چندین چـراغ دارد و بیراهه می‌رود 🔹بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۱۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مولا علی(ع)
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١١٨ سوره‌ی آل‌عمران: 🔰 قسمت دوم: 🔹 «بَدَت»: فعل ماضی از ریشه‌ی «بَدَوَ» به معنی «آشکار شد». 🔸«قَد بَدَت»: یعنی «حقیقتاً آشکار شده است، ٱشکار است». 📌 آمدن «قَد» به اول فعل ماضی، هم آن را به ماضی نقلی تبدیل می‌کند، هم آن را مؤکّد می‌کند. 🔹 «البَغضاء»: کینه و دشمنیِ شَدید، شدیدتر از بغض. 🔸 «اَفواه»: جمع «فَم» به معنی «دهان‌ها» که در این جا مَجاز از «زبان‌ها» می‌باشد.👇 ♦️ مَجاز با علاقه‌ی جزء به کل؛ یعنی «دهان» به جای «زبان» به کار رفته که جزئی از آن است. 🔹 «تُخفی»: فعل مضارع از مصدر «اخفاء» و ریشه‌ی «خَفِیَ» به معنی «مخفی می‌کند». 🔸 «صدور»: جمع «صَدر» به معنی «سینه‌ها» که مَجاز از «دل‌ها» است؛ با علاقه‌ی حالّ و محل؛ یعنی سینه به جای «دل» به کار رفته که درون آن است. 🔹 «اکبر»: اسم تفضیل از ریشه‌ی «کَبَرَ» به معنی «بزرگتر». 🔸 «قد بیّنّا»: فعل ماضی نقلی از مصدر «تبیین»، باب «تفعیل»، ریشه‌ی «بَین» به معنی «روشن کرده‌ایم، به وضوح گفته‌ایم». 🔹 «آیات»: جمع «آیه» به معنی «نشانه‌های حق». 🔸 «کنتم تعقلون»: فعل ماضی استمراری از ریشه و مصدر «عقل» به معنی «تعقّل می‌کردید، اندیشه می‌کردید» که در جملات شرطی می‌توان آن را به صورت مضارع هم معنا کرد. ⚠️ نکته‌❗️ «فم» به معنی «دهان»، یکی از «اسماء ستّه» است‌؛ یعنی یکی از اسم‌های شش‌گانه‌ی عربی که در هر یک از حالت‌های مرفوع، منصوب و مجرور، صورت متفاوتی پیدا می‌کنند.👇 1⃣ واژه‌ی «فم» در حالت مرفوع به «فو»، 2⃣ در حالت منصوب به «فا»، 3⃣ و در حالت مجرور به «فی» تبدیل می‌شود. ✳️ به همین خاطر، جمع این کلمه بر خلاف ظاهر مفرد آن، می‌شود: «افواه»! 🔺 @RooyinDezh
💠 سید حسن نصرالله: 💢 هر که امروز ساکت است، اگر انسان است، باید در انسانیت خود، اگر دین‌ دارد در دینش و اگر شرافتی دارد، در شرفش تجدید نظر کند! 🔸 در کربُ بلا، بی‌طرفان، بی شرفانند 🔹 تاریخ همان است، حسینی و یزیدی 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | جهان به منزل نهایی خویش، نزدیک می‌شود‼️ 💠 که فلسطین، راز مکشوف ظهور است و امروز تو را به راه می‌خواند... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
♨️ از دست رفتن تدریجیِ حیا‼️ ⚠️ مسئله‌ای تأسف آور که حتماً موارد بسیاری از آن‌ها را در جامعه دیده‌اید، دختران پاک و باحیایی هستند که در خانواده‌ای مذهبی رشد کرده‌اند و تا مرحله ازدواج، حجاب و عفاف خود را نگه داشته‌اند؛ 🚫 امّا چون دین و ایمان در خانواده‌ی آنها ریشه‌ای و عمیق نبوده(و پدر و مادر به آن‌ها نیاموخته‌اند که حجاب و عفاف، امر خداوند است و نه تنها شوهر، بلکه پدر و مادر هم حق ندارند امر به کنار گذاشتن حجاب کنند) به محض ازدواج با یک جوان بی‌غیرت و جاهل، از طرف شوهر، امر می‌شوند که چادر را کنار بگذارند، 🔶 و آن‌ها هم امرِ شوهر بی‌غیرت را بر دستور خداوند ترجیح می‌دهند و چادر را کنار می‌گذارند و کنار گذاشتن چادر، یعنی از دست رفتن تدریجی حیا! 💯 در ابتدای مانتویی شدن این افراد، به خوبی مشاهده می‌شود که از این وضعیّت شرم دارند(چون مخالف فطرت انسانی آن‌هاست) و با نوعی ترس در خیابان راه می‌روند و بیشتر دوست دارند پشت شوهر مخفی شوند تا کسی آن‌ها را با این وضعیّت نبیند، 🔥 امّا به تدریج این موضوع برای آن‌ها طبیعی شده و نفس امّاره بر وجدان و فطرت پاک آن‌ها مسلّط می‌شود، به گونه‌ای که دوست دارند بیشتر جلوه‌گری کنند. 🍂 لذا کم‌کم روسری را هم پس می‌زنند، لباس چسب و بدن نما می‌پوشند، زرق و برق لباسشان بیشتر می‌شود و طول آستین و دامنشان کم‌تر. نگاهشان از شوهر جدا شده و بیشتر متمایل به اطراف است و توجّهشان به جوان‌هایی که جذب آن‌ها شد‌ه‌اند. حیا به کلّی از دست می‌رود و لبخند و شوخی و عشوه گری با نامحرم آغاز می‌شود و ...؟ 💢 پدر و مادر باید این مهم را بدانند که به ازدواج در آوردنِ یک دختر پاک و ناآگاه با یک جوان بی‌غیرت و جاهل یعنی کاشتن یک گل، در یک لجن زار! از چنین گلی دیگر توقّع بوی خوش نباید داشت چون بوی گند و تعفّن لجن‌زار تمام وجودش را در بر می‌گیرد! 📚 بخشی از کتاب 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ هرچند مخاطب اوّلیه‌ی این آیه، پیامبر(ص) بوده است امّا به‌کارگیری افعال مضارع در آن، نشان می‌دهد که این پدیده به سمت آینده شدّت می‌گیرد و قطعاً اوج آن در انتهای رسالت پیامبر(ص)، یعنی در اواخر غیبت کبرای امام زمان(عج) است و احادیث بسیاری در این زمینه از معصومین(ع) نقل شده است. 🌀 هرگاه از بسیاریِ کسانی که اندیشه‌ی کافرانه پیدا کرده‌اند نگران شدیم، این آیه را مرور کنیم و چنین برداشت کنیم که کفر، یک بیماری است و زیاد شدنِ بیماران نباید در افراد سالم، شوق بیمار شدن به وجود آورد. زیاد شدن کافران یعنی زیاد شدن طاعون‌زدگانِ آخرالزّمان. لذا در چنین شرایطی ابتدا شکر کنیم که ما جزء سالم‌ها هستیم، سپس تلاش کنیم تا جایی که می‌توانیم دیگران را نجات دهیم --> (لايحزنك- يسارعون- لن‌يضرّوا- يريد- ألّا يجعل). 2️⃣ ناراحتی از این‌که تعداد کافران در حال زیاد شدن است، غم نیست، غصّه است و امری است منفی؛ ولی دغدغه داشتن برای این‌که چگونه می‌توان آن‌ها را نجات داد و نکند ما در این مورد کوتاهی می‌کنیم، غم است و امری مثبت (در قرآن کریم «حُزن» معمولاً برای غصّه و اندوه دنیایی به کار رفته، و «غم» برای دغدغه‌های معنوی! نمونه‌اش آیه ۱۵۳ همین سوره). مولا علی(ع) هم می‌فرمایند: «در مسیر هدایت، هرگز از کم بودنِ پیروانش اندوهگین مباش» --> (و لايحزنك). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام حسن عسکری(ع): 💠 رزق و روزی ضمانت شده، تو را از عمل واجب باز ندارد! 📚 الوافی، ج ۲۶، ص ۲۸۵ 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🎥 ببینید | جهان به منزل نهایی خویش، نزدیک می‌شود‼️ 💠 که فلسطین، راز مکشوف ظهور است و امروز تو را به
🔸گرچه صد داغ و هزاران غم سنگین داریم 🔹چشم امّید به فردای فلسطین داریم 🔸قدس از سیطرۀ کفر رها می‌گردد 🔹عاقبت حاجت مظلوم روا می‌گردد 🔸آفتاب از پس این ابر برون می‌آید 🔹نوبت عاشقی و فصل جنون می‌آید 🔸قدس آزادترین شهر جهان خواهد شد 🔹«نفس باد صبا مشک‌فشان خواهد شد» 🔸خنجر از پشت زدن حیله و ترفند شماست 🔹قبلۀ اول عشق است که در بند شماست 🔸بهراسید که مهدی زِ سفر می‌آید 🔹صبر ایوبیِ این قوم به سر می‌آید 🔸بهراسید از این آه که دامن‌گیر است 🔹به خود آیید که فردای قیامت دیر است 🔸به خود آیید خدا ناظر اعمال شماست 🔹آتش دوزخ در دیدۀ دجّال شماست 🔸گرچه ابری‌ست هوا و شبمان تاریک است 🔹اندکی صبر عزیزان که سحر نزدیک است 🔸می‌رسد جمعۀ موعود و سواری از راه 🔹«هر که دارد هوس کرب‌وبلا بسم‌الله» ✍ رضا نیکوکار 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | وزارت خانه‌ای ضدفرهنگی‼️ ♨️ انحرافاتی خطرناک در وزارت خانه‌ای مهم؛ مسئولان محترم! بیدار شوید...   🔺 @RooyinDezh
✨ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ 💠 روز حساب مردم نزدیک است امّا آنان غافل و روی گردانند. 📔 آیه ۱ سوره انبیاء 🔺 @RooyinDezh
🎯 پیشنهاد ویژه برای ‼️ 📘 مقاله‌ی خواندنیِ «نوش‌دارو» ✍ کاری از: 🖼 توضیحات در تصویر👆 ✅ مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... 📨 جهت دریافت محتواهای رایگانِ بیشتر و هماهنگی برای برنامه‌های هفته‌ی کتابخوانی، به ادمین کانال مراجعه نمایید:👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
هدایت شده از رویین دژ
نوش دارو.pdf
19.4M
🔖 مقاله‌ی مفید، مؤثّر و خواندنیِ «نوش‌دارو» (ویرایش ۱۴۰۲)‼️ 💎 نوشته‌ای بی‌نظیر و تأثیرگذار با محوریّت عفاف و حجاب و بررسی پیامدهای پدیده‌ی پلیدِ «روابط حرامِ دختر و پسر»❗️ ⚠️ همزمان با اوج گرفتنِ فتنه‌های آخرالزّمان پیرامون مسأله‌ی عفاف و حجاب، آگاه شدنِ ما از تکلیف و مسئولیّتی که در برابر آگاهی و نجاتِ خود و جامعه‌ی خود داریم، ضرورتی انکارناپذیر است❗️ 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🔴 اطّلاعیه‌ی مهم‼️ 🌷 عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما مخاطبان گرامی کانال «رویین‌دژ» ✅ با توجّه به نزد
💎 گوشه‌ای از استقبالِ گسترده و ارزشمندِ شما مخاطبانِ عزیز، برای استفاده از محتواهای فرهنگیِ مجموعه‌ی رویین‌دژ در برنامه‌های ‼️ 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
💎 گوشه‌ای از استقبالِ گسترده و ارزشمندِ شما مخاطبانِ عزیز، برای استفاده از محتواهای فرهنگیِ مجموعه‌ی
‌ 🌷 به لطف خدا و با توجّه به ابراز تمایلِ حجم وسیعی از مخاطبان به‌ویژه همکاران فرهنگی بزرگوار، ان‌شاءالله امسال در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، اتّفاقات فرهنگیِ مؤثّری را در جای‌جای کشور شاهد خواهیم بود. ✅ شما هم برای هماهنگی لازم جهت برگزاری مسابقات کتابخوانی از محتواهای متنوّع مجموعه‌ی «رویین‌دژ» در سطح مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ...، به ادمین کانال مراجعه نمایید.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 📥 ضمناً شما می‌توانید متن کاملِ مقالاتِ را به صورت رایگان، از طریق لینک زیر دریافت نمایید: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ هرچند مخاط
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آن‌گونه که مردم در شتاب گرفتن به سمت کفر رقابت می‌کنند، متأسّفانه در حرکت به سوی حق، رقابت ندارند --> (يسارعون في الكفر). 4️⃣ کفر، باتلاقی است که هرچه بیشتر دست و پا بزنی، بیشتر فرو می‌روی --> (في الكفر). 5️⃣ ولیِّ ما خداوند است. کفّار هر چه بیشتر شوند و هرچه کفرشان شدیدتر گردد، چون در برابر بی‌نهایت، هیچ‌اند، نمی‌توانند به او آسیبی برسانند. زمانی باید ناراحت باشیم که سرپرست ما آسیب ببیند --> (إنّهم لن يضرّوا الله شيئا). 6️⃣ گاهی لیاقت یک انسان، فقط این است که فرو رفتنش در کفر بیشتر شود، چون شایستگی گناهان سبک را ندارد. حقّ او یک پرونده‌ی سیاهِ سنگین است --> (يريد الله ألّا يجعل لهم حظّا في الآخره). 7️⃣ سرعت گرفتن مردم در کفر، یعنی بیشتر فرو رفتنِ آن‌ها در عذاب آخرت. بنابراین اصلاً برای ما جای ناراحتی ندارد؛ فقط باید از آن ترسید که مسئولیّتِ «امر به معروف و نهی از منکرِ» ما فراموش شود --> (و لهم عذاب عظيم). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۷۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آن‌گونه که
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٧۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹«لایحزنْ»: فعل نفی از مصدر و ریشه‌ی «حزن» به‌ معنی «اندوهگین نکند». 🔸 «یُسارِعونَ»: فعل مضارع از مصدر «مُسارعَة» از باب مفاعله، ریشه‌ی «سرع» به معنی «سرعت می‌گیرند نسبت به یکدیگر». 📌در این‌جا «مُسارعَه»، مفهوم مبالغه دارد، یعنی «سخت در شتابند». 🔹 «لَن یضرّوا»: فعل مضارع منصوب از ریشه‌ی «ضرر»، مصدر «ضُرّ» به معنی «هرگز زیان نمی‌رسانند». ⚠️ توجّه❗️ «لن» از حروف ناصبه و دربردارنده‌ی مفهوم «نفی ابد» است که اگر به اوّلِ فعل مضارع بیاید، آن را منصوب می‌کند و معنی «هرگز نه...» به آن می‌دهد. 🔸 «یُرید»: فعل مضارع از مصدر «اراده» باب اِفعال، ریشه‌ی «رَوَدَ» به معنی «می‌خواهد، اراده کرده». 🔹 «لایجعلَ»: فعل نفیِ مضارعِ منصوب از ریشه و مصدر «جَعل» به معنی «قرار ندهد». 🔸 «حظّ»: مصدر ثلاثی مجرّد به معنی «بهره بردن، نصیب داشتن». 🔹 «عَظیم»: صفت مُشبّهه از ریشه‌ی «عظم» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🎯 پیشنهاد ویژه برای #هفته_کتابخوانی‼️ 📘 مقاله‌ی خواندنیِ «نوش‌دارو» ✍ کاری از: #جبهه_مقاومت_فرهنگی
🎯 پیشنهاد ویژه برای ‼️ 📕 مقاله‌ی خواندنیِ «خط قرمز» ✍ کاری از: 🖼 توضیحات در تصویر👆 ✅ مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی در سطح مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... 📲 جهت دریافت متن کامل سایر مقالات، انواع محتواهای مرتبط رایگان (از قبیل پوستر، کلیپ، پادکست و ...)، و همچنین هماهنگیِ بیشتر برای برنامه‌های هفته‌ی کتابخوانی، به ادمین کانال مراجعه نمایید:👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
هدایت شده از رویین دژ
خط قرمز.pdf
10.25M
🔖 مقاله‌ی زیبا و خواندنیِ «خطِ قرمز» ✅ تبیین‌کننده‌ی حدودِ احکام الهی و خطوطِ قرمزِ دین و پاسخگویی به سؤالاتِ رایجِ نوجوانان و شبهاتِ مطرح در جامعه 📚 کاری دیگر از: 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ مرحله‌ی قیامت بی‌شک خطیرترین مرحله برای انسان است و در قرآن به هیچ مرحله‌ای از زندگی انسان تا به این اندازه اشاره نشده است. نگاه به این مسئله، قطعاً مهم‌ترین عامل در جهت دادن به زندگی انسان است و هر جا کمرنگ می‌شود، بشر و جامعه‌ی بشری آسیب می‌بیند --> (يوم). 2️⃣ در قیامت، اعمال ما برای ما مجسّم می‌شوند --> (تجد). 3️⃣ هیچ عملی از پرونده‌ی انسان پاک نمی‌شود. هر حدیثی که چنین چیزی می‌گوید، یا جعلی است یا بد معنی شده است --> (تجد كلّ نفس ما عملت...). 4️⃣ انسانی که در دنیا از عملِ شرِّ خود لذّت می‌برده، در قیامت دوست دارد از آن فرار کند. حقیقتاً در دنیا هم کسانی که قیامتی می‌اندیشند، وقتی به گناهان گذشته‌ی خود می‌نگرند، دوست دارند از آن فراری باشند. پس اگر صحنه‌ی قیامت را بتوان به دنیا آورد، بین انسان و عمل بدِ او، فاصله‌ی زیادی می‌افتد. بنابراین آن‌چه در قیامت تصوّرش محال است، در دنیا تا فرصت داریم، شدنی است --> (تودّ لو أنّ بينها و بينه أمدا بعيدا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ مرحله‌ی قیا
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ٣۰ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اوّل: 🔹«یَوم»: به معنی «مرحله» است؛ اگر هم به صورت «روز» معنی می‌شود، مفهوم «مرحله» را می‌رساند. 📌 حتّیٰ در زبان فارسی هم گاهی کلمه‌ی «روز»، مفهوم مرحله دارد؛ مثلاً وقتی شاعر می‌گوید: 🔘 «روزی که به کام مرگ افتد بدنم....» یا؛ 🔘 «... که روزی در اُفتی به پایش چو مور» 🔸ممکن است این اتّفاق در شب بیفتد. پس «روز» در اینجا، یک مرحله یا یک مقطع زمانی را می‌رساند. ✳️ هر جا منظور از «روز»، فاصله‌ی بین طلوع تا غروب خورشید باشد، در زبان عربی از کلمه‌ی «نَهار» استفاده می‌شود؛ نه «یَوم». ✅ اگر هم برای «قیامت» در قرآن تعبیر «یوم» به کار رفته، چون قیامت یک «مرحله» است که برابر ۵۰ هزار سال دنیا طول می‌کشد. البتّه گذر زمان در آن عالم، با گذر آن در دنیا قابل مقایسه نیست. 🔹«تَجد»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «وجد» به معنی «می‌یابد». 📌 فاعل این فعل، «نفس» است که مؤنّثِ مَجازی است. 🔸 «نفس»، دارای مفاهیم متعدّدی است از قبیل: خود، جان، شخص، نفس امّاره و... که همه با هم در ارتباطند و هر کدام با توجّه به جمله‌ای که در آن به کار رفته، درک می‌شود. 👇 ✅ در این جمله «نفس» در معنی «شخص» به کار رفته. 🔹 «ما»: موصول است به معنی «آنچه». 🔸 «عَمِلت»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عمل» به‌ معنی «انجام داد». 🔹 «خیر»: صفت است به معنی «خوبی». 📌این صفت در حالت اسم تفضیل هم به همین صورت می‌آید؛ مانند صفت «بِه» در فارسی. 🔸 «مُحضَر»: اسم مفعول است از باب «افعال»، مصدر «احضار» به معنی «آماده‌شده». 🔹 «سوء»: مصدر ثلاثی مجرّد است به معنی «بدی». 🔺 @RooyinDezh
هدایت شده از رویین دژ
🔴 اطّلاعیه‌ی مهم‼️ 🌷 عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما مخاطبان گرامی کانال «رویین‌دژ» ✅ با توجّه به نزدیک شدن به هفته‌ی کتاب و کتابخوانی (۲۰ تا ۲۶ آبان‌ماه)، یکی از فعّالیّت‌های فرهنگیِ مؤثّر در این زمینه، برگزاری مسابقه از محتوای یک کتاب، جزوه یا مقاله‌ی تأثیرگذار است. 💠 از این رو، مقالات منتشر شده از سوی «جبهه‌ی مقاومت فرهنگی رویین‌دژ» که دارای محتوایی متناسب با موضوعاتِ روز جامعه بوده و به دنبال تبیین مفاهیم نابِ مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع) است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای برگزاری مسابقه در سطح مدارس، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... به شمار می‌آید. ✳️ لذا مجموعه‌ی «رویین‌دژ»، آمادگی کامل خود را جهت همکاری با شما دغدغه‌مندان فرهنگیِ عزیز (به‌ویژه معلّمان و دبیران بزرگوار)، در تمامی مراحل برگزاری مسابقات کتابخوانی (ارائه‌ی محتوا، طرّاحی پوستر اطّلاع‌رسانی، سؤالات آزمون و...) اعلام می‌‌دارد. ♨️ با توجّه به بروز فتنه‌های آخرالزّمان، دیگر فرصتی برای دست روی دست گذاشتن نیست و از منتظرانِ واقعیِ ظهور انتظار می‌رود هر کدام در حد توان خود بکوشند تا بر روی جامعه‌ی خویش، اثرگذار باشند! ⏳ عزیزانی که تمایل به همکاری در این حرکتِ فرهنگیِ مؤثر را دارند، جهت هماهنگی بیشتر و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه، به ادمین کانال مراجعه نمایند: 🆔 @RooyinDezh_Admin 📥 ضمناً شما می‌توانید متن کاملِ مقالاتِ را از طریق لینک زیر دریافت نمایید: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🔴 اطّلاعیه‌ی مهم‼️ 🌷 عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما مخاطبان گرامی کانال «رویین‌دژ» ✅ با توجّه به نزد
💠 ادامه‌ی استقبالِ شما همراهانِ عزیز، برای استفاده از محتواهای فرهنگیِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» در برنامه‌های ‼️ 🔺 @RooyinDezh