eitaa logo
رویین دژ
11.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
880 ویدیو
193 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقابل اراده‌ی خداوند قرار گرفتن؛ یعنی حسود گمان می‌کند در مقابلِ مَحسود ایستاده است؛ ولی در اصل، در مقابل خداوند ایستاده است، و این موضوع، حماقتی است که فقط بعضی از انسان‌ها و اَجِنّه به آن مبتلا می‌شوند --> (يحسدون النّاس على ما آتاهم الله). 4⃣ پیامبر(ص) هم از آل ابراهیم(ع) است. چرا بنی‌اسرائیل که به ابراهیم(ع) افتخار می‌کنند، به او ایمان نیاوردند؟ چون ابراهیم(ع)، بهانه‌ای بود برای حسادت آن‌ها. حتّی اگر پیامبر از نسل اسحاق و فرزند یعقوب(ع) هم می‌بود(یعنی از خودِ بنی-‌اسرائیل می‌بود)، برادرانش از روی حسادت، کمر به قتل او می‌بستند(مانند سرگذشت حضرت یوسف(ع)). حسادت بیش از هر قومی، بنی‌اسرائیل را گرفتار اختلافات کرده است --> (فقد آتينا آل إبراهيم). 5⃣ دعا کنیم اگر اهل کتاب شده‌ایم، اهل حکمت هم بشویم. صرفاً با داشتن کتاب، خیری نصیب ما نخواهد شد(و من یؤت الحکمه فقد أوتی خیرا کثیرا). یکی از معانی حکمت، قدرت بهره‌وری از کتاب خداوند است --> (الكتاب و الحكمه). 6⃣ هرچه نسبت به کسی که مورد عنایت خدا قرار گرفته، حسادت ما بیشتر شود، بهره‌ی او از عنایت خداوند بیشتر می‌شود --> (یحسدون النّاس علی... -> و آتيناهم ملكا عظيما). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقا
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی نساء: 🔹 «أَم»: به تنهایی حرف فصل است و معنای «یا» می‌دهد. اما اگر همراه با حرف استفهام «أ» به کار برود(به صورت «أَ.... أَم....») حرف استفهام است و مفهوم سوالی دارد به صورت «آیا.... ؟ یا....؟». 📍گاهی نیز مانند این جمله «أ» در تقدیر جمله است و به قرینه‌ی معنوی حذف شده است. لذا خود حرف «أم» به تنهایی به صورت «آیا.....؟» ترجمه می‌شود. 🔸 «یحسدون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «حسد» به معنی «حسادت می‌ورزند». 🔹«ءاتی»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء» به معنی «داد، آورد، بخشید». 🔸 «فضل»: در لغت به معنای «زیاده‌ی یک چیز» است اما در ادبیات به معنی «بخشیدن چیزی که پایان‌پذیر نیست» به کار می‌رود. ✅ نعمت‌های خداوند همه «فضل» حساب می‌شوند. 🔹 «ءاتینا»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء»، ریشه‌ی «أتی» به معنی «دادیم، بخشیدیم». 🔸 «آل»: جمع «اهل» به معنی «خاندان». 🔹«حکمت»: سخن محکم، اندیشه‌ی محکم و بی‌نقص، قدرت درک درست از علوم، قدرت فهم صحیح کتاب خدا. 🔸 «مُلک»: فرمانروایی، حکومت. 🔹 «عظیم»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «عظم» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
♨️ شیطان قدم به قدم به انحراف می‌کشاند! ✨لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَان✨ 💢 از گام‌های شیطان پیروی نکنید... 📔 آیه ۲۱ سوره نور 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اولویت‌ها در جهاد تبیین‼️ ♨️ دو موضوع مهمّی که رهبری به تبیین آن تأکید کرده‌اند... 🔺 @RooyinDezh
♨️ می گویند: کی گفته باید با آمریکا و اسراییل دشمن باشیم! 🐩 چرا میگن سگ نجسه! 🥂 کی گفته شراب بده و حرومه؟ ❌ اصلا واسه چی میگن رابطه دوستی داشتن با نامحرم ممنوع! روزه و خمس و زکات که جای خود دارد. باور کن اینا همش ساخته آخونداست... ✅ با اطمینان و در کمال ادب بگو: اجالتاً، شما تا حالا چند بار، کتاب دینی‌تان، قرآن را خوانده‌اید؟ چقدر از آن فهمیده‌اید؟! چقدر به آن ایمان دارید؟ 📖 قرآن را که دیگر ۱۴۰۰ سال پیش، آخوندها نازل نکرده‌اند! 💠 اگر ایمان به خدای خالق خود دارید، در همین کتاب "راهنمایش" موضع ما را نسبت به ظالمین و یهود و نصارا مشخص کرده؛ خودش امر کرده که سگ نجس است؛ که شراب نجس است و برای مؤمن حرام؛ که رابطه با نامحرم نداشته باشید؛ که... ❇️ و تمام این امرها هم فقط و فقط، به سود خود انسان و در جهت رشد و سعادت اوست. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | همدمی به نام سگ‼️ ♨️ تأثیرات نگهداری سگ در خانه بر سلامت انسان... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | امام تو، منتظر توست‼️ ♨️ وقتی کسی بی‌خیال امام زمانش میشه، یعنی سقوط کرده تو جهنّم... 🔺 @RooyinDezh
💎 «مِثقالَ ذَرّه» ♨️ در قیامت، نوبت حساب و کتاب «مِثقالَ ذَرّه‌»هاست! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی همان چند لحظه‌ای که بوی عطر زنی، تمام مردی را به‌هم می‌ریزد! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی همان چند لحظه‌ای که شخصی به نامحرمی لبخند می‌زند ولی فکرش ساعت‌ها درگیر همان یک لبخند است! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی حساب و کتابِ زمانی که فردی با همسرش بلند می‌خندد و جوان مجردی هم در همان حوالی، آن‌ها را با حسرت نگاه می‌کند. ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی حساب کردن زمانی که فردی در پایان صحبت‌هایش با نامحرم، به خیال خودش از روی ادب، "جانم" و "قربانت" می‌گوید و رابطه‌ای را به همین اندازه سرد می‌کند! ✅ «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند؛ یعنی همان چند لحظه‌ای که شخصی با فروشنده‌ای نامحرم، احساس صمیمیت می‌کند. و... ⚠️ قدر این‌ها پیش ما خیلی کوچک است و به حساب نمی‌آید؛ 🔴 اما «مِثقالَ ذَرّه» که می‌گویند، امثال همین‌هاست، همین کارهای کوچکی که مثل ضربه‌ی اول دومینو، خیلی کوچک است اما انتهایش را روزی که پرده‌ها کنار رفت، خواهیم دید! 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت اول: ✅ نکته: الف) در آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره قصص، ماجرای برخورد حضرت موسی(ع) (در شرایطی که جوانی مجرّد بوده و هنوز به پیامبری نرسیده) با دختران حضرت شعیب(ع) گفته شده، که نکات خوبی درباره‌ی حیا می‌توان در آن دید. وقتی حضرت موسی(ع) به سرِ چاه آبی در اطراف شهر مدین می‌رسد، آن‌جا گروهی از مردم را می‌بیند که برای گوسفندان خود، از چاه آب می‌کشند و در فاصله‌ای دور از این مردان، دو زن را می‌بیند که دور گوسفندان خود را گرفته‌اند تا پراکنده نشوند. 🌀 از آن‌ها می‌پرسد: «این‌جا چه کار مهمّی دارید؟» می‌گویند «تا بقیّه‌ی چوپانان نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم و ضمناً پدر ما پیری سالخورده است». موسی(ع) برای آن‌ها آب می‌کشد و بعد رویش را بر می‌گرداند و به سایه‌ای می‌رود و به دعا و راز و نیاز می‌پردازد. ❇️ دختران حضرت شعیب(ع) به خانه می‌روند و حکایت را برای پدر تعریف می‌کنند و پدرشان یکی از آن دو را می‌فرستد تا موسی(ع) را برای پاداش گرفتن به نزد او بیاورد. این دختر با کمالِ حیا و وقار به سمت موسی(ع) می‌آید (تمشی علی استحیاء – آیه‌‌ی ۲۵ همین سوره) و او را به سمت پدر فرا می‌خواند. 💠 ب) در روایات معصومین(ع) آمده که: موسی(ع) جلو حرکت می‌کرد و دختر حضرت شعیب(ع)، با فاصله‌ی زیادی، پشت سر او می‌آمد و چون موسی(ع) راه را بلد نبود و آن دو نامحرم نمی‌خواستند صحبت غیرضروری داشته باشند، دختر شعیب(ع) با پرتاب سنگ، راه را به موسی(ع) نشان می‌داد! 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت اول: 🔹 «لمّا»: زمانی که، هنگامی که 🔸 «ورد»: فعل ماضی از مصدر «ورود»، ریشه‌ی «وَرَدَ» به معنی «وارد شد، رسید». 🔹 «ماء»: آب، در این‌جا مَجاز از چاهی است که از آن آب می‌کشیدند. 🔸 «مَدیَن»: شهری سرسبز و خرم بوده در شرق خلیج عقبه، شمال حجاز و جنوب شامات، که مردمش از نسل حضرت اسماعیل(ع) بوده‌اند. حضرت شعیب به عنوان پیامبر برای هدایت آن قوم فرستاده شد. نافرمانی از پیامبر باعث شد گرفتار عذاب شوند. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین‌(ع): 💢 درباره‌ی یتیمان از خدا بترسید؛ مبادا گرسنه بمانند و در جامعه‌ی شما تباه شوند! 📚 بحارالانوار، ج ۴۲، ص ۱۹۹ 🔺 @RooyinDezh
✳️ اوج لذّت حلال در دنیا‼️ 💯 ابلیس علاوه بر لذّت اخروی، چشم دیدن لذّت دنیوی تو را هم ندارد! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | فاجعه‌ای به نام جشنواره‌ی فیلم فجر‼️ ♨️ وقتی جای ارزش‌ها و ضدارزش‌ها عوض می‌شود... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | جاهلیتی رایج: سگ و گربه جایگزین فرزند در خانواده‼️ ♨️ مستندی قابل تأمّل درباره‌ی همزیستی با سگ... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عزیز من بیدار شو‼️ ⚠️ با توجیهات منفی، داریم خودمونو غافل می‌کنیم... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات 23 تا 25 سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از چاه آب می‌کشیدند، هیچ اعتنایی به این که ناموسِ مردم آن‌جا معطّل مانده نداشتند؛ ولی برای حضرت موسی(ع) این موضوع، بسیار مهم بود و بر هر کاری اولویّت داشت --> (وجد عليه أمّه من النّاس يسقون و وجد من دونهم إمراتين تذودان قال ما خطبكما). 2️⃣ دختران حضرت شعیب(ع) از جمع نامحرمان فاصله گرفته بودند و توجّهشان فقط به گوسفندانشان بود --> (من دونهم). 3️⃣ دختران حضرت شعیب(ع)، رفتاری بزرگ‌تر از سنّ خود داشتند و به چشم حضرت موسی(ع)، به صورتِ دو زنِ کامل آمدند --> (امرأتين) 4️⃣ موسی(ع) به آن‌ها نزدیک نشد. فقط پرسید چه کاری مهمّی دارید؟ --> (قال ما خطبكما). 5️⃣ موسی(ع) پرسید چه کار مهمّی دارید؟ یعنی زن اگر کار مهمّی نداشته باشد، دلیلی ندارد بدون مرد، وارد اجتماع شود --> (ما خطبكما). 6️⃣ دختران شعیب(ع) دو نفر بودند؛ یعنی اگر زن، مردِ مَحرمی همراه خود نداشت، بهتر است حدّاقل یک همراهِ زن، با خود داشته باشد --> (امرأتين- خطبكما). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات 23 تا 25 سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات ٱیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت دوم: 🔹 «وَجَدَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «وجد» به معنی «یافت، دید». 🔸 «امـّه»: منصوب به «امّ»، به معنی «گروهی که زبان مادری یا فرهنگ و عقیده‌ی یکسان داشته باشند». ✳️ در این آیه، فرهنگ آن جماعت از نظر بی‌توجهی به مشکل ناموس مردم، یکسان بود. 🔹 «یسقون»: فعل مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب می‌دهند» و در این‌جا یعنی «موسی(ع) گروهی را دید که دارند گوسفندانشان را آب می‌دهند». 🔸 «دون»: غیر، جدا، پایین 🔹 «من دونهم»: غیر از آن‌ها، جدا از آن‌ها، پایین تر از آن‌ها. 🔸 «إمرأتین»: مثنای «امرأت» که مؤنث «مرء» است به معنی «دو زن». 🔺 @RooyinDezh
✨🍃 حتما بخوانید... 🦔 خارپشتی از یک مار خواست بگذارد با او همخانه شود. مار پذیرفت. چون لانه‌ی مار تنگ بود، خارهای تیز خارپشت به بدن مار فرو می‌رفت و مار را زخمی می‌کرد. 🐍 اما مار از سر نجابت، دَم بر نمی‌آورد. سرانجام مار گفت: نگاه کن ببین چگونه مجروح و خونین شده‌ام. می‌توانی لانه‌ی مرا ترک کنی؟ ♦️ خارپشت گفت: من مشکلی ندارم. اگر تو ناراحتی، می‌توانی لانه‌ی دیگری برای خود بیابی!!!!!!! 💎 عادت‌ها ابتدا به صورت مهمان وارد می‌شوند اما دیری نمی‌گذرد که خود را صاحب‌خانه می‌کنند و کنترل ما را به دست می‌گیرند. ✅ مواظبِ خارپشتِ عادت‌های منفیِ زندگی‌تان باشید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند تا وقتی چوپانان کنار نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم؛ یعنی حفظ حیا و رعایت حریم محرم و نامحرم برای زن، از هر کار مهمّی، مهم‌تر است --> (قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء). 8️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند: «پدرمان پیری فرتوت و سالخورده است»، یعنی از سرِ ناچاری بدون مرد، وارد جامعه شده‌ایم --> (و أبونا شيخ كبير). 9️⃣ موسی(ع) فقط یک جمله پرسید و دختران شعیب(ع) هم، فقط نکات مهم را در سه جمله‌‌ی کوتاه پاسخ دادند و دیگر صحبت غیرضروری بین محرم و نامحرم، ردّ و بدل نشد --> (قال ما خطبكما قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء و أبونا شيخ كبير). 🔟 موسی(ع) بلافاصله برایشان آب کشید، یعنی منتظرشان نگذاشت --> (فسقى). 1️⃣1️⃣ موسی(ع) آب را به سمت گوسفندان برد، یعنی به آن دو زن نزدیک نشد --> («فسقى لهما» یعنی «[گوسفندانشان] را برایشان آب داد»). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت سوم: 🔹 «تذودان»: فعل مضارع از ریشه‌ی «ذود» به معنی «منع می‌کنند، دور می‌کنند». ✳️ در این‌جا یعنی «دو زن را در پایین دست دید که گوسفندانشان را از رفتن به سمت آب و نزدیک شدن به مردم منع می‌کردند». 🔸 «خطب»: کار مهم، کار مهمی که پیرامون آن حرف زیادی باشد یا جای سوال داشته باشد. 🔹 «قالتا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «قول» به معنی «آن دو زن گفتند». 🔸 «لانسقی»: فعل نفی مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب نمی‌دهیم». 🔹 «یصدر»: فعل مضارع منصوب از مصدر «اصدار»، باب اِفعال، ریشه‌ی «صدر» به معنی «برگردانند». 🔸 «رعاء»: جمع «راعی»، به معنی «چوپانان». 🔹 «ابونا»: پدرمان 🔸 «شیخ»: انسان مُسِنی که موی سفید بر بناگوش داشته باشد. 🔹 «کبیر»: صفت مشبهه از ریشه و مصدر «کبر» به معنی «بزرگ». 🔸 «شیخ کبیر»: سالمند، کسی که زیاد پیر است، فرتوت، پیر از کار افتاده. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسی(ع) پس از آب کشیدن از چاه، رویَش را برگرداند و به سایه‌ای رفت(این سایه چون به صورت معرفه به کار رفته، می‌تواند سایه‌‌ی پناه به خداوند از شرّ شیطان باشد). یعنی ارتباط بی‌مورد و توجّهِ بیش از حد به نامحرم، خطرآفرین است --> (ثمّ تولّى الى الظّلّّ). 3️⃣1️⃣ موسی(ع) بلافاصله به دعا و راز و نیاز مشغول شد، یعنی تفکّر و تخیّلِ خود را، وارد یک محیطِ فکریِ معنوی کرد تا از محیطِ فیزیکیِ اطراف، تأثیرِ شیطانی نپذیرد --> (فقال ربّ...). 4️⃣1️⃣ دختر حضرت شعیب(ع) با راه رفتنی توأم با حیا و وقار به سمت حضرت موسی(ع) آمد(با آن که حیا و پاکیِ موسی(ع) را دیده بود). یعنی وظیفه‌ی زن، رعایت حیا در رفتار است، هرچند کسی که طرفِ ارتباط با اوست مردی پاک و باایمان باشد --> (تمشى على استحياء). 5️⃣1️⃣ همین موضوع باعث ازدواج حضرت موسی(ع) با دختر حضرت شعیب(ع) -آن هم به پیشنهاد خود حضرت شعیب(ع)- شد(آیه‌ی ۲۷ همین سوره). یعنی چنین جوان باحیا و پاکی، لایق چنان دختر پاک و باحیایی است و حقیقتاً هم، «الطّیّبات للطّیّبین و الطّیّبون للطّیّبات» --> (سوره‌ی نور، آیه‌ی ۲۶). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسی(ع)
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیات ٢۴ و ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔹 «سقی»: آب داد 🔸 «سقی لهما»: آب داد برای آنها (گوسفندانشان را». 🔹 «تولّی»: اگر همراه با «عَن» بیاید یا «عَن» در تقدیر داشته باشد، مفهوم «پشت کرد، روی گرداند» دارد. ✳️ در این‌جا اصل کلام «تولی عنهما» است؛ یعنی «روی گرداند از آن دو» که حرف جرّ «عن» به قرینه‌ی معنایی حذف شده و اصطلاحا می‌گوییم در تقدیر جمله است. 🔸 «ظلّ»: سایه ✳️ در این‌جا با توجه به محتوای آیه می‌تواند سایه‌ی حمایت خداوند هنگام فرار از شیطان باشد. 🔹 «انزلتَ»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «انزال»، ریشه‌ی «نزل» به معنی «نازل کردی، عنایت کردی» که می‌توان آن را به صورت مضارع معنی کرد‌؛ 👈 با توجه به کلمه‌ی «فقیر» که نوعی اعلام نیاز از جانب موسی(ع) به درگاه خداوند است. 🔸 «خیر»: خوبی ✳️ در این‌جا احتمالا منظور موسی(ع)، «قدرت مبارزه با نفس» است که خدا به او داد تا فقط گوسفندان دختران شعیب را آب بدهد و بلافاصله از آن‌ها روی بگرداند و یاد خدا را شروع کند تا اسیر شیطان نشود. 🔹 «فقیر»: صفت مشبهه از ریشه‌ی «فقر» به معنی «نیازمند، محتاج» 🔸 «جاءته»: آمد به سویش 🔹 «اِحداهُما»: یکی از آن دو 🔸«تمشی»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «مَشی» به معنی «راه می‌رود». 🔹 «استِحیاء»: مصدر باب استفعال از ریشه‌ی «حَ یَ وَ» یا «حیا» به معنی «به دنبال حیا بودن، حیامدارانه عمل کردن». 🔺 @RooyinDezh
🔥 خبر آمد، خبری در راه است... ❇️ قابل توجّه مخاطبان گرامی کانال رویین‌دژ، مسابقه‌ای عظیم فرهنگی با محتوایی بی‌نظیر و جوایزی فوق‌العاده به زودی برگزار خواهد شد! ⚜ با ما همراه باشید... 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام صادق(ع): 📛 لقمه‌ی حرام، ایمان را از انسان سلب می‌كند. 📚 مواعظ عددیّه، ص ۱۵۳ 🔺 @RooyinDezh