eitaa logo
روزی حلال
36.4هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
3.8هزار ویدیو
56 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 امام رضا (علیه السلام): … استأذنت الرضا «علیه السلام» فی النفقه علی العیال؟ فقال: بین المکروهین. فقلت: جعلت فداک لا و الله ما اعرف المکروهین. قال: فقال له: یرحمک الله اما تعرف ان الله عزوجل کره الاسراف و کره الاقتار [22]، فقال: «و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما»: . 💥💥از امام رضا (علیه السلام) درباره ی چگونگی تأمین مخارج خانواده جویا شدم، فرمود: (مخارج خانواده) حد وسط است میان دو روش ناپسند. گفتم فدایت شوم: به خدا سوگند نمی دانم این دو روش چیست؟ فرمود: رحمت الهی بر تو باد، آیا نمی دانی که خداوند بزرگ اسراف (زیاده روی) و اقتار (سختگیری) را ناخوشایند دارد و در قرآن فرموده است: «آنان که هر گاه چیزی ببخشند نه زیاده روی کنند و نه خست ورزند، و میانگین این دو را در حد قوامی (مایه ی پایداری و بقای زندگی) ببخشند». ✨🍃از دیدگاه امام رضا «علیه السلام» ، پس از محدودیتهای گذشته در مسائل مالی و کسب مال، تصرفات در اموال شخصی نیز محدود است؛ یعنی اموالی که طبق اصل مالکیت فردی، به شخص تعلق دارد و اختیار آنها در دست اوست و بظاهر انگاشته می شود که او می تواند در آنها هر گونه که خواست تصرف کند، در واقع این چنین نیست، و تصرفات در اموال شخصی نیز محدود و مشروط است، و هر کس در مال خود نیز مجاز نیست هر گونه بخواهد تصرف کند؛ بلکه تصرف او باید در حد میانه و دور از اسراف باشد. هر گونه اسراف و مصرف زیاد در اموال شخصی و برای شخص مالک، ممنوع است. اتفاق بالاترین و ارزشمندترین نوع تصرف در اموال شخصی است، و شخصی که مال خود را انفاق می کند، بهترین نوع تصرف را در آن انجام داده است، بویژه که برای افراد خانواده ی خودش باشد؛ با این وصف، این تصرف نیز محدود و مشروط و مشروط است. باید انفاق در حد متعادل و وسط (و حد قوامی) باشد، نه زیاده از مقدار لازم و نه کمتر از آن. چنانکه در حدیث امام رضا «علیه السلام» بدان اشاره شد. «» و «اقتار» ، دو حد نامتعادل و نامعقول و غیر قوامی و غیر مشروع مصرف است، حد مشروع و معقول، حد میانه و نظام قوامی قصد، اقتصاد و میانه روی است؛ چنانکه در حدیث امام رضا «علیه السلام» بدان اشاره رفت. 🔆امام در کلامشان فرمودند: پرداخت مخارج خانواده، میان دو مرز قرار دارد: مرز اسراف و زیاده روی (و تجمل گرایی و پرمصرفی)، و مرز اقتار (تنگ گیری و کمتر از حد لازم خرج کردن) و ایجاد . 🍁با بررسی احادیث دیگری که از امام رضا «علیه السلام» در این زمینه رسیده است، به مرزهای دقیق تری از مفهوم اسراف دست می یابیم. در کوچکترین چیزها، حتی آنها که در نظر مردم بی ارزش و دور ریختنی جلوه می کند، امام اسراف را روا نمی داند. امام رضا «علیه السلام»: «من الفساد قطع الدرهم و الدینار و طرح النوی: ✨تکه تکه کردن درهم و (یا هر پولی دیگر که آنها را از استفاده بیندازد)، و دور افکندن هسته ی خرما (که ممکن است بذر نخلی شود، یا به مصرف دیگری آید)، از جمله کارهای و نادرست است». 🌾در آشامیدنیها و خوردنیها نیز در نظر امام رعایت حد میانه لازم است، حد میانه مایه ی دوام و سلامت مزاج است، و زیاده روی و پرخوری بدن را می فرساید و عمر را کوتاه می کند، و موجب انواع بیماریها می گردد. امام رضا «علیه السلام»: ✨لو ان الناس قصدوا فی المطعم لأستقامت أبدانهم: اگر مردمان حد میانه را در خوراک رعایت می کردند بدنهاشان پایدار (و سالم) می ماند. 🍃، متناسب با رشد تن و روان آدمی است. در پوشیدن نیز، رعایت جانب حد میانه و دوری از و اسراف لازم شمرده شده است. 📒امام رضا (ع ): زندگی و اقتصاد/ حکیمی ، محمد، ‫۱۳۱۸ .ص45،42،43،44 💠 @RoozieHalal 💠
فریب عبادت زیاد بعضی ها را نخورید امام علی علیه السلام به "کمیل بن زیاد" فرمود: ای کمیل! شیفته کسانی که نماز طولانی می خوانند و مدام روزه می گیرند و صدقه می دهند و گمان می کنند که آدمهای موفقی هستند، مباش و فریب آنها را نخور. زیرا ممکن است که به این عبادات "عادت" کرده باشند یا بخواهند عمداً مردم را فریب دهند. ای کمیل! شیطان وقتی قومی را دعوت به گناهانی مثل ، شراب خواری، ریا و آنچه شبیه این گناهان است می نماید عبادات زیاد را با طول رکوع و سجود و خضوع و خشوع پیش آنان محبوب می گرداند. وقتی خوب آنها را به دام انداخت آنگاه آنان را دعوت به ولایت و دوستی پیشوایان ظلم و ستم می نماید. بحارالانوار ، جلد 81 ، صفحه 229 💠 @RoozieHalal 💠
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨ ✨✨دعـــــا میکنم: 🌺✨از همین لحظہ اے کہ ✨✨دوباره براے زندگۍ چـــشم گـــشودی 🌺✨خـــــداوند گره از کـــــارت بگشاید ✨✨و بہ تو قلبۍ آرام ارزانـــــے دارد 🌺✨صبح بخیر دوستان خوبم 💠 @RoozieHalal 💠
💎امام هادی علیه السلام: اُذْكُرْ حَسَراتِ التَّفريطِ بِاَخْذِ تقديمِ الحَزْمِ؛ افسوس‌ كوتاهى‌ كارهاى‌ گذشته‌ را با تلاش‌ در آينده‌ جبران‌ كنيد 📗[مسند الامام الهادي ص 304 ] 💠 @RoozieHalal 💠
💯💯💯💫💯💯💯 🔴🔴تأثیر سرمایه داری در روابط انسانی و بعد معنوی 💫امام رضا «علیه السلام»: 👈 جمع نشود مگر در سایه ی پنج خصلت: ♨️1 - بخل زیاد. ♨️2 - آرزوهای دراز. ♨️3 - آزمندی چیره (بر انسان). ♨️4 - ترک صله ی رحم (و رسیدگی به بستگان تنگدست) ♨️5 – دنیا دوستی و فراموش کردن آخرت. ⏪ - چون دیگر مشکلات - در درجه ی نخست، به خود انسان بازمی گردد و با مجموعه ی نظام فرهنگی، تربیتی و اخلاقی آدمی درآمیخته است، و سپس به جامعه کشیده می شود. همین موضوع، معیار تمایز بنیادین میان بینش اسلام و دیگر مکاتب است. اسلام انسانگرا است، و در هر مشکلی نخست به سراغ انسان و اندیشه ها و روحیات او می رود، و خاستگاه اصلی کجروی و انحراف را در وجود او می جوید، و برای درمان هر بیماری اخلاقی و روحی، یا اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … به ترتیب انسان و تهذیب اخلاقی او می پردازد. ⚡️اکنون دو حدیث دیگر از امام رضا «علیه السلام» می آوریم، که در عین حال که چگونگی جریان اموال و اقتصاد ناسالم جامعه را تبین کرده است، به فساد اخلاقی و گرایشهای غیرانسانی نیز نظر دارد: 🔆امام رضا «علیه السلام»: 〽️علت ، برای از دست رفتن نیکوکاری است (در صورت ربا گرفتن) … و گرایش مردم به سودخواری و رها کردن کارهای نیک …» ⚜امام رضا «علیه السلام»: (از اسلام خالص است) بیزاری از کسانی که اموال را منحصر به خود می کنند … ⬅️در پرتو این تعالیم رضوی، به این خویها و خصلتها در اخلاق سرمایه داری دست می یابیم: ⚫️أ - گرایش به سودجویی و سودپرستی، در برابر طلب پاداش و قرب الهی. ⚪️ب - ترک نیکوکاری و انجام دادن کارهای انسانی، در برابر اقدام به کار نیک و خیر و احسان. 🟤ج - ترک صله ی رحم و بریدن از خویشاوندان و گسستن پیوندهای رحمی و خویشاوندی، در برابر صله ی رحم و تحکیم پیوندهای یاد شده و رسیدگی به ارحام و رعایت تعهدهای فامیلی. 🔴د - بخل و خست، در برابر انفاق و گشاده دستی و سخاوت. 🟠ه - حرص و آزمندی مسلط بر انسان، در برابر حرص نزدن و گذشت کردن. 🟢و - آرزوهای دور و دراز داشتن، در برابر واقع بینی و استفاده ی صحیح از فرصت عمر و آزاد شدن از قید و بند خیالات و خواسته های واهی. 🟡ز - انحصارطلبی و خودپرستی، در برابر نوع دوستی و توجه به نیاز دیگران (استئثار در برابر ایثار). 🔵ح - ترک تعهد و مسئولیت شناسی. 🟣ط - انتخاب دنیا و خواسته های دنیوی و فراموش کردن آخرت و آمادگی برای آن. 📒امام رضا (ع ): زندگی و اقتصاد/ حکیمی ، محمد، ‫۱۳۱۸ .ص161،162،163 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆آیت الله جوادی آملی: از شیطان هم بدترند ⭕️ شیطان مخالف با امر خداست ولی بانک های ربوی محارب با خدا هستند 💠 @RoozieHalal 💠
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🛑ترک صله ی رحم و 💫در بینش سودپرستانه ی اقتصادی ربوی و تکاثری، روابط و پیوندهای خویشی و خانوادگی و زناشویی نیز - اغلب - بر اصل سودآوری استوار است. انسان مال اندوز به همه چیز و همه کس از دریچه ی بازده اقتصادی می نگرد. و این در حقیقت، رابطه با پول و سرمایه است نه رابطه با انسان. از اینرو، می بینیم در چنین نظامهایی محبتها و احساسها و عواطف خونی و رحمی نیز چندان انگیزشی ندارد، و انسانها به قطع رحم و گسستن پیوندهای خانوادگی روی می آورند. بسیار دیده شده است که در میان این افراد، بستگانی بسیار نزدیک و در عین حال تهیدست و فقیر وجود دارند، زیرا که در محاسبات اقتصادی، زیان آورند، و هزینه می خواهند و تولیدکننده و سودآور نیستند. 👌سخن والای امام رضا «علیه السلام» ، که در آن گسستن پیوند خانوادگی و ارحامی که ارتباط با جمع ثروت و مال اندوزی مطرح گشته است، روشنگر این اصل است که تعهد فامیلی و استحکام روابط خانوادگی، به و مال مربوط است، و رفع نیازهای مادی ارحام منظور می باشد، و بسنده کردن به روابط اخلاقی و معنوی صرف، بدون سرمایه گذاری مالی برای ایشان، عملی نیست، و اگر باشد عمل به اصل «» نیست و و اینگونه کارهای بی اثر و بی محتوا، ارزشی نمی تواند داشته باشد. 💥عالمان علم اخلاق، برای گسستن پیوندهای خویشی و ارحامی، دو منشأ ذکر کرده اند: ❄️1 - دشمنی و کینه توزی. ❄️2 - خودداری از مساوات و برابری در امور رفاهی و امکانات مادی. 📒امام رضا (ع ): زندگی و اقتصاد/ حکیمی ، محمد، ‫۱۳۱۸ .، ص164 💠 @RoozieHalal 💠
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عذاب وحشتناک بدزبانی 🎤استاد فرحزادی 💠 @RoozieHalal 💠
راستی سوال چقدر در هفته برای امام‌زمان وقت میذاریم؟ در خلوت خودمون فکر کنیم... ببینیم اندازه همسر، فرزند یا ماشین و موبایل برای مهمترین انسان هستی وقت میذاریم!! از امروز شروع کنیم و براش وقت بذاریم تا به جایی برسه که بیشترین زمان را برای او بذاریم. خانوما اگر غذا درست میکنید، لباس اتو میکنید برای امام زمان انجام بدید و بگید من هرکاری میکنم بخاطر شماست، اگر به فرزندمم میرسم به امید این است که سرباز شما بشود، اگر کار هم میکنم به عشق شماست. آقایون در هر کاری هستید برای امام زمان کار کنید، بخاطر او در کارتون درست رفتار کنید، بخاطر او تخفیف بدید و... اگر میخوای طلاق بدی، میخوای طلاق بگیری ولی هنوز میشه ادامه داد بخاطر امام زمان ادامه بده... اگر میتونی و‌ازدواج نمیکنی بخاطر امام‌زمان ازدواج کن... اگر میتونی فررزند صالح تربیت کنی بخاطر امام زمان اقدام به فرزندآوری کن... بخشی از مالتون را در زندگی به امام زمان اختصاص بدید، حداقل هفته ای دوتا غذا بگیرید به یک نیازمند از طرف امام زمان هدیه کنید. در یک کلام زندگیتو وقف امام زمان کن... امام ما غریب و‌ مظلوم است، غریب تر و‌ مظلوم تر از همه انسان هایی که از اول خلقت در این عالم زندگی‌کردند. آقاجان ما را ببخش ما اندازه مبل و‌پرده خونمون هم برات وقت نذاشتیم، اندازه بچمون برات وقت نذاشتیم، اندازه کارمون، اندازه دوستمون و... ما را به مادرت ببخش و‌ دستمون رها نکن که بدبخت میشیم. ما جز شما کسی نداریم. ما را ببخش... به علی ما را ببخش. یاعلی... 💠 @RoozieHalal 💠
✨ 💥💥عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَيَخْرُجُ إِلَى قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السلام فَلَهُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَهْلِهِ بِأَوَّلِ خُطْوَةٍ مَغْفِرَةُ ذُنُوبِهِ ثُمَّ لَمْ يَزَلْ يُقَدَّسُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَتَّى يَأْتِيَهُ فَإِذَا أَتَاهُ نَاجَاهُ اللَّهُ تَعَالَى فَقَالَ عَبْدِي سَلْنِي أُعْطِكَ. امام صادق (عليه السلام) فرمودند: شخصى كه به (عليهما السلام) مى رود، زمانى كه از اهلش جدا شد با اولين گامى كه برمى‌دارد تمام گناهانش آمرزيده مى شود سپس با هر قدمى كه برمى دارد پيوسته تقديس و تنزيه شده تا به قبر برسد و هنگامى كه به آنجا رسيد حق تعالى او را خوانده و با وى مناجات نموده و مى فرمايد: بنده من! از من بخواه تا به تو اعطاء نمايم. 📚کامل الزیارات، باب49، ح2 💠 @RoozieHalal 💠
🔸️ اما به محض جدا شدن ... 💠 @RoozieHalal 💠