eitaa logo
روزی حلال
36.6هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
3.7هزار ویدیو
56 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻خواص امام جعفر صادق عليه السّلام: ▪️هر كس صد مرتبه بگويد:« لا اله الاّ اللّٰه الملك الحقّ‌ المبين. »پروردگار غالب قاهر او را از تنگدستى حفظ‍‌ ميفرمايد،و از وحشت قبر وى را خلاص خواهد كرد،و خود بى‌نيازى را براى خويش تحصيل كرده،و در قيامت در بهشت را خواهد كوبيد تا داخل بهشت گردد. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه غفاری ; ج ۱ ص ۲۳ 💠 @RoozieHalal 💠
✳️گناهانی كه باعث تغییر نعمت هاست ✨گناهانی كه سبب تغییر نعمت ها می شود و به جای آنها بلاها و مصائب و مشكلات و سختی ها و عذاب ها و عقوبت ها قرار می گیرد به فرموده ی حضرت سجاد (علیه السلام) پنج گناه است : 🍃1 ـ ستم به مردم. 🍃2 ـ از دست دادن روحیه ی عادت در خیر. 🍃3 ـ كناره گرفتن از نیكوكاری. 🍃 4 ـ كفران نعمت. 🍃5 ـ ترك سپاسگذاری و شكر. 📚شرح دعای کمیل، استاد حسین انصاریان، ص162 💠 @RoozieHalal 💠
✍ امام علی علیه السلام : بسا و نشاطی که به از دست رفتن بینجامد. 📚غررالحكم حدیث ۲۸۱ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 💠 @RoozieHalal 💠
🔴خزانه دار ديگران نباشيم! 🦋يکي از چيزهايي که ممکن است شما را ناراحت و افسرده سازد، نداشتن اموال ذخيره شده است. وجود پشتوانه مالي در حد معقول آن، اشتباه نيست. ولي اگر ذخيره قابل انتظارتان را نداريد و يا حتي هيچ ذخيره اي نداريد، نگران نباشيد. به اين واقعيت باور داشته باشيد، که فقط آنچه را مصرف مي کنيد، مال شما است نه آنچه را ذخيره مي کنيد! امام علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: اي فرزند آدم! هر آنچه را بيش از مصرف خودت به دست آورده باشي، در حقيقت خزانه دار آن براي ديگري هستي. 🤔اين چه آسايشي است که بايد را جمع کرد و نکرد. آيا اين آسايش آور است يا زجرآور؟ نه تنها نبايد از نبودن مال بود، بلکه بايد خرسند باشيم که زحمت جمع کردن کردن مال ديگران را بر عهده نگرفته ايم. 📚 . نهج البلاغه، کلمات قصار 192. 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺پیامبر می‌فرماید: لاتقوم الساعه حتی یقوم القائم الحق منّا و ذلک حین یأذن اللّه عزّوجلّ له و من تبعه نجا و من تخلّف عنه هلک. اللّه اللّه عباد اللّه فأتوه و لو علی الثلج فانّه خلیفه اللّه عزّوجلّ و خلیفتی. روز قیامت فرا نمی‌رسد مگر آنکه از بین ما، قائم حقیقی قیام نماید؛ و آن قیام، زمانی خواهد بود که خدای عزوجل او را اجازه فرماید. هرکس پیرو او باشد، نجات می‌یابد و هر که از فرمانش تخلف ورزد، هلاک می‌شود.‌ای بندگان خدا، خدا را، خدا را، بر شما باد که به نزدش آیید، اگرچه بر روی یخ و برف راه روید. زیرا او خلیفه خدای عزوجل و جانشین من است. (بحارالانوار ج ۵۱ ص ۶۵) 💠 @RoozieHalal 💠
❇️ 💫✨همه شنیده ایم که حضرت ابراهیم(علیه السلام) در سایه کار و تلاش و فعّالیّت و مدیریّت، انسان ثروتمندى بود. از این رو در بین برادران ترک زبان مرسوم است که اگر بخواهند براى کسى دعا کنند که ثروتمند شود مى گویند: «خداوند دولت ابراهیم عطا کند»; امّا آیا ثروتمند بودن امرى ناپسند و مذموم است، یا پسندیده و ممدوح مى باشد؟ 👈در جامعه ما دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد که یکى جانب افراط را طى کرده، و دیگرى راه تفریط را پیموده است. عدّه اى بطور کلّى ثروت را ضدّ ارزش، و ثروتمند را انسانى غیر ارزشى مى پندارند، و در مقابل، برخى آن را بسیار خوب مى دانند. کدام نظریّه حق است؟ 👌پاسخ این سؤال را حضرت على(علیه السلام) در خطبه 209 نهج البلاغه داده است. توضیح اینکه: حضرت وارد بصره شد. در آنجا دوستى به نام «علاء بن زیاد» دارد، که انسانى با معرفت و با شخصیّتى است. به حضرت اطّلاع دادند که علاء بیمار شده است. حضرت فرمود: «به عیادتش برویم». عیادت یکى از آداب ارزشمند اسلامى است که در روند درمان بیمار بسیار مؤثّر است; چرا که عیادت باعث تقویت روحیه بیمار مى شود، و 50% سلامتى بیمار در تقویّت روحیه اوست. حضرت و همراهان به سمت خانه علاء حرکت کردند. وقتى به خانه او رسیدند، مشاهده کردند که علاء داراى خانه اى بسیار وسیع است. حضرت در کنار بستر علاء نشست و پس از احوالپرسى مختصر به علاء فرمود: «این خانه بزرگ در روز قیامت بیشتر مورد نیاز توست»; یعنى چرا خانه اى به این بزرگى تهیّه کرده اى، مى توانستى به خانه کوچکترى قناعت کنى و بقیّه پول آن را صرف بى خانمان ها نمایى. سپس فرمود: «بَلى اِنْ شِئْتَ بَلَغْتَ بِهَا الاْخِرَةَ: تَقْرى فیهَا الضَّیْفَ، وَتَصِلُ فیهَا الرَّحِمَ، وَتُطْلِعُ مِنْهَا الْحُقُوقَ مَطلِعَها; فَاِذا اَنْتَ قَدْ بَلَغْتَ بِهَا الاْخِرَةَ; آرى! اگر بخواهى مى توانى به وسیله آن به آخرت برسى (و سعادتمند شوى) به این گونه که از میهمانان در آن پذیرایى کنى و صله رحم در آن بجا آورى و و الهى آن را بپردازى; اگر به وسیله این خانه چنین کنى، به خانه آخرت نایل شده اى!». امروزه هم اگر ثروتمندان پنج شرط را رعایت کنند، سرمایه آنها ضدّ ارزش نخواهد بود. انسان هاى و مدبّر، اگر با توجّه به پنج شرطى که مى آید سرمایه اى تهیّه کنند هیچ مشکل شرعى نخواهد داشت: 🌸1. آن را از راه تهیّه کنند. براى به دست آوردن آن، مرتکب احتکار، رباخوارى، امتیازات نامشروع، زد و بند، رشوه خوارى و مانند آن نشده باشند. 🌸2. درآمدشان را در همین کشور سرمایه گذارى کرده، و آن را روانه بانک هاى خارجى نظیر سوئیس و دبى و دیگر کشورها ننمایند. 🌸3. حق و حقوق شرعى و قانونى آن را بپردازند. نه در پرداخت وجوهات شرعیّه کوتاهى کنند، و نه از مالیات عادلانه شانه خالى نمایند. 🌸4. سرمایه خود را احتکار نکنند، بلکه به وسیله ثروت خود، تولید کار کرده و جوانان بیکار را دعوت به کار و فعالیّت نموده، و گوشه اى از مشکلات بیکارى را حل نمایند. 🌸5. زندگانى تجمّلاتى و پر از تشریفات براى خود و اطرافیان فراهم نکرده، و در عمل مشوّق و مروّج روحیه اشرافى گرى نباشند. اگر ثروتمندى این پنج شرط را رعایت کند هر چه ثروت داشته باشد، مشکلى نخواهد داشت; زیرا ثروت چنین انسانى در حقیقت در اختیار جامعه است. فراوان شدن این نوع ثروت ها نه تنها ضدّ ارزش نیست و لطمه اى به جایى نمى زند، که ارزش محسوب مى شود و مفید به حال جامعه خواهد بود. امّا اگر یک یا دو یا همه شرایط مذکور نادیده گرفته شود، باید درباره چنان ثروتى حسّاسیّت به خرج داد. اگر حضرت خدیجه کبرى(علیها السلام) ثروت کلانى داشت، اصول فوق در آن رعایت شده بود، و همه را در راه نشر و تبلیغ اسلام قرار داد. حضرت على(علیه السلام) ثروت حلالى تهیّه کرد، تا آنجا که هزار برده را با پول حاصل از دسترنج شخصى خود آزاد کرد و نخلستان هاى متعدّد و قنات هاى مختلفى را احداث و برخى از آنها را وقف نمود.و هنگامى که چشم از جهان پوشید، چیزى از خود به جاى نگذاشت. 📚قهرمان توحید(شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم(ع)) آیت الله مکارم شیرازی گردآوری: ابوالقاسم علیان نژادی 💠 @RoozieHalal 💠
‌ ‌ حجه الاسلام ناصری: انجام غسل جمعه، قبل از ظهر نباید ترک شود، اصلا ترک آن معنا ندارد و التزام می خواهد، یعنی اگر کسی غسل جمعه اش ترک شد، جا دارد بنشیند خودش را بزند و گریه کند. بی دلیل این امور و زمان را از دست ندهیم و انتظارات بیخود نداشته باشیم. بشر فقط بلد است از خدا طلبکاری کند، ولی اصلا نسخه های خوب را نمی شناسد یا اگر می شناسد اجرا نمی کند.... 💠 @RoozieHalal 💠
✅باطری‌تان را با عبادت پر کنید! ✍شهید مطهری: همیشه در پیغمبر(ص) را به پناه یک چیز می‌برَد که از آن نیرو بگیرد و استمداد کند و آن عبادت است، به خدا پناه بردن است، زیاد به یاد خدا بودن است. مکرر گفته‌ایم که عبادت - عبادتی که روح عبادت را واقعاً داشته باشد و عبادت باشد - از نظر قرآن یک منبع استعداد و اخذ نیروست. یا ایهاالذین امنوا استعینوا بالصبر و الصلوة (بقره/۱۵۳). ای اهل ایمان! از صبر و از ناز مدد بگیرید؛ ای اهل ایمان! باطری‌تان را با پر کنید. 📚آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۹۹ 💠 @RoozieHalal 💠
🌺✨در احوالات برخى از بزرگان دیده مى‌شد كه دعوت هر كسى را نمى‌پذیرفتند و هر جایى نمى‌رفتند و هر را نمى‌خوردند. داستان معروفى است از شخصى به نام كربلایى كاظم كه بطور معجزه آسا و با عنایت خاص خداوند متعال حافظ قرآن گردیده بود. در اوایل طلبگى كه ما در مدرسه حجتیه ساكن بودیم، ایشان به مدرسه مى‌آمد و طلبه‌ها او را امتحان مى‌كردند كه آیا حافظ قرآن هست یا نه. او حافظ عجیبى بود، حتى آیات قرآن را از آخر به اول مى‌خواند و تعداد نقطه‌هاى قرآن را مى‌دانست. ایشان به خانه هر كسى نمى‌رفت، مهمانى برخى را مى‌پذیرفت و مهمانى برخى را نمى‌پذیرفت. گفته بود: به برخى از مهمانى‌ها كه مى‌روم، پس از آن در قلبم احساس كدورت و تاریكى مى‌كنم و آن ‌‌﴿صفحه 128 ﴾ نورهایى كه قبل از مهمانى مى‌دیدم، نمى‌بینم (مسلماً این سخنان فوق ادراك ماست، ولى واقعیت دارد.) مرحوم آیة‌الله حاج آقا مرتضى حائرى، رضوان الله علیه، نقل كرده‌اند: من كتاب جواهر را در مقابل كربلایى كاظم گذاشتم، او چون سواد نداشت نمى‌توانست بخواند و «الف» را از «ب» تشخیص نمى‌داد؛ اما انگشت مى‌گذاشت روى آیات قرآن و مى‌گفت: این آیه قرآن است! آقاى حائرى به ایشان گفته بودند: تو كه سواد ندارى، چگونه آیه قرآن را تخشیص مى‌دهى؟ گفته بود: این آیات نور دارند و من از نور آنها تشخیص مى‌دهم كه آیات قرآنند! بله چنین واقعیت‌هایى وجود دارند و چون ما درك نمى‌كنیم نباید انكار كنیم. سعى كنیم با كسانى معاشرت كنیم، غذاى كسانى را بخوریم و از كسانى استفاده بریم و هدیه كسانى را بپذیریم كه اهل ایمان و تقوا باشند. همچنین وقتى خداوند مالى را به انسان عطا كرد، سعى كند از آن نعمت بهترین استفاده را ببرد. اگر از آن مال غذا تهیه كرد، به كسى بدهد كه با ایمان و با تقوا باشد، تا عمل او مورد رضایت خداوند قرار گیرد و بعلاوه اِطعام و مهمانى او موجب گردد رابطه الهى بین آندو برقرار گردد؛ نه اینكه آن اِطعام و مهمانى براى هوسهاى پوچ مادى باشد. « 📚ره توشه جلد2 آیت الله محمدتقی مصباح یزدی تحقیق و نگارش: کریم سبحانی 💠 @RoozieHalal 💠