#آیه_نگار
💌 خداوند به کسانی که او را یاری میدهند یاری میرساند
📖 حج | آیه ۴۰
#خدا_یاری
💠 @RoozieHalal 💠
امیرالمؤمنین عليه السلام:
مَن لا يَعقِل يَهُن، ومَن يَهُن لا يُوَقَّر
هر كه انديشه نكند، سَبُك شود و هر كه سبك گشت، مورد احترام قرار نگيرد
غررالحكم حدیث7927
💠 @RoozieHalal 💠
❇️امام صادق علیه السلام:
💠براى هر چيز نخبهاى هست و نخبه قرآن و قله قرآن آية الكرسى است، هر كه يكبار آنرا بخواند خداوند هزار ناگوارى از ناگواريهاى دنيا و هزار ناگوارى از ناگواريهاى آخرت را از او بگرداند، آسانترين ناگوارى دنيا فقر و سهلترين ناگوارى آخرت عذاب قبر است و من باميد ارتقاء درجه و مقامم آنرا ميخوانم.
📚سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار/شیخ عباس قمی/ج7/ص 265
#نخبه_قرآن
#ایة_الکرسی
#رزق_مادی_معنوی
💠 @RoozieHalal 💠
✳️✳️⏪موفقیت تلاش در یک کار است نه چند کار متفاوت
در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى نقل كرده است مى خوانيم كه امام صادق(عليه السلام) به يكى از ياران خاصش به نام فضيل بن يسار فرمود:
🌺«إِنَّهُ مَنْ كَانَ هَمُّهُ هَمّاً وَاحِداً كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ وَ مَنْ كَانَ هَمُّهُ فِى كُلِّ وَاد لَمْ يبَالِ اللَّهُ بِأَى وَاد هَلَكَ;
به يقين كسى كه يك هدف داشته باشد خداوند او را براى رسيدن به هدفش كمك مى كند اما آن كس كه همّ او در وادى هاى مختلف است در هر وادى اى هلاك شود خدا او را كمك نخواهد كرد».[1] البته براى اين حديث تفسيرهاى ديگرى هم شده است، كه انسان بايد مذهب حق را پيدا كند و برگزيند و در مسير آن گام بردارد و از سير در مذاهب باطل گوناگون بپرهيزد.
اميرمؤمنان على(عليه السلام) در نامه پرمحتواى مالك اشتر هنگامى كه دستورات مربوط به فرماندهى لشكر را مى دهد مى فرمايد:
🌺«وَ أَفْضَلَ عَلَيهِمْ مِنْ جِدَتِهِ بِمَا يسَعُهُمْ وَ يسَعُ مَنْ وَرَاءَهُمْ مِنْ خُلُوفِ أَهْلِيهِمْ حَتَّى يكُونَ هَمُّهُمْ هَمّاً وَاحِداً فِى جِهَادِ الْعَدُوِّ;
دستور بده كه فرماندهان لشكر از امكاناتى كه در اختيار دارند به سپاهيان كمك كنند به اندازه اى كه نفراتى كه تحت تكفل آن ها هستند به خوبى اداره شوند به گونه اى كه همّ آن ها همّ واحدى باشد و آن جهاد با دشمن است».
👌اين دستور نيز نشان مى دهد كه تمركز بر برنامه ها و فعاليت در يك بخش سبب پيروزى و موفقيت است. اين جمله از شيخ بهايى نيز معروف است كه مى گويد: «غَلَبتُ كُلَّ ذِي فُنون وَغَلَبنِى ذو فَنّ واحِد; بر تمام دانشمندانى كه مثل من در علوم مختلفى كار كرده بودند غلبه كردم اما دانشمندى كه تنها در يك علم فعاليت داشت بر من غلبه نمود».[2]
📚[1]. كافى، ج 2، ص 246، ح 5
[2].. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 287). ولى در نسخه اى كه از تحف العقول نزد ماست چنين آمده است: «مَنْ أَهْوَى إِلَى مُتَفَاوِت خَذَلَتْهُ الرَّغْبَة». (تحف العقول، ص 202)
#یک_کار_موفقیت
#چند_کار_شکست
💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️✳️ راه افزایش رزق و روزی
.🎥حجت الاسلام ناصر خلج
#امام_جواد
#حوائج
#نماز
#رزق_مادی_معنوی
💠 @RoozieHalal 💠
🌸 مال اندوزی صحابی مبارز
✍«ثعلبه بن حاطب» از اصحاب پیامبر (ص) بود و در جنگ بدر برای دفاع از اسلام حضور داشت. روزی از رسول خدا (ص) درخواست دعا نمود تا ثروتمند شود. پیامبر (ص) فرمود: مال اندکی که شکر آن را بجا آوردی، بهتر از ثروتی است که نتوانی حق آن را ادا نمایی. ثعلبه روز دیگری برای بار دوم تقاضای خود را تکرار کرد. خاتم رسولان فرمود: آیا نمی خواهی از من پیروی کنی و همراه من باشی؟!
ثعلبه روز بعد برای سومین بار از پیامبر (ص) خواست که برای او دعا نماید و گفت: به حق آن خدایی که تو را برای پیامبری انتخاب کرده است اگر ثروتی به من بدهد، سهم هر صاحب حقی را که در آن است خواهم داد.
پس از سومین درخواست ثعلبه رسول خدا (ص) دست به دعا برداشتند و گفتند: خدایا به ثعلبه ثروتی عطا کن. بعد از این دعا او گوسفندی خرید که در اندک زمانی با زائیدن پیاپی بر تعداد آن ها افزوده می شد. نگهداری گوسفندان او را مجبور به ترک مدینه ساخت. تا مدتی در نماز جمعه شرکت می نمود، اما زیاد شدن روزافزون ثروتش او را از همین اندازه توفیق عبادت با رسول خدا (ص) نیز محروم ساخت. چندی بعد او با منافقان مدینه مسجدی به نام «ضرار» را ساخت که پیامبر به دستور خداوند آن را خراب نمود.
هنگامی که خاتم رسولان افرادی را برای گرفتن زکات به نزد ثعلبه فرستاد او از پرداخت حق خداوند در اموالش خودداری کرد و رسول خدا (ص) با شنیدن این خبر سه بار فرمود:
وای برثعلبه....
مال اندوزی این صحابی مبارز را به جهنم کشانده بود.
مجمع البیان، ج 5، ص 53
معجم کبیر، ج 8، ص 218
بحارالانوار، ج 22، ص 40
#مال_اندوزی
#ثعلبه_بن_حاطب
💠 @RoozieHalal 💠
🕌نماز روز آخر ماه رجب
روایت شده که پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله در بیان نماز روز آخر ماه رجب می فرمایند:
هر کس در آخر ماه رجب 10 رکعت نماز بخواند که در هر رکعت؛ سوره حمد را یکمرتبه و سوره توحید را سه مرتبه و سوره کافرون را سه مرتبه باشد، و پس از سلام نماز دستهایش را به سوی آسمان بلند کند و بگوید:
«لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ، وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
سپس دستهایش را به روی صورت بکشد و حاجتش را از خداوند بخواهد، دعای او مستجاب شود و خداوند بین او و #جهنم هفت گودال فاصله بیاندازد که اندازه هر گودال به اندازه فاصله آسمان تا زمین است و در به ازای هر رکعت، هزار رکعت برایش نوشته شود و برای او گذر از #صراط و دوری از جهنم تضمین شود.
🔹إقبال الأعمال، ج۳
#نماز #روز_آخر #ماه_رجب
💠 @RoozieHalal 💠
♦️♦️ زیاده روی در طلب رزق
👈در روايت هشاميه معروف كه مرحوم كلينى در آغاز كتاب كافى آن را آورده است از قول امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «إِنَّ الْعُقَلاَءَ زَهِدُوا فِى الدُّنْيا وَ رَغِبُوا فِى الاْخِرَةِ لاَِنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْيا طَالِبَةٌ مَطْلُوبَةٌ وَ الاْخِرَةَ طَالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ فَمَنْ طَلَبَ الاْخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْيا حَتَّى يسْتَوْفِى مِنْهَا رِزْقَهُ وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْيا طَلَبَتْهُ الاْخِرَةُ فَيأْتِيهِ الْمَوْتُ فَيفْسِدُ عَلَيهِ دُنْياهُ وَآخِرَتَه; عاقلان، زهد در دنيا و رغبت در آخرت را پيشه كردند زيرا آن ها مى دانند كه دنيا طالب و مطلوب و آخرت نيز طالب و مطلوب است (يعنى) آن كس كه آخرت را طلب كند دنيا به سراغ او مى آيد تا رزق او را به طور كامل به او برساند اما كسى كه دنيا را طلب كند آخرت، او را مى طلبد يعنى مرگ به سراغش مى آيد; هم دنيايش را فاسد مى كند و هم آخرتش را».[1]
👌البته مفهوم اين سخن اين نيست كه طالبان آخرت براى تأمين زندگى ساده خود تلاش نكنند چراكه در روايات زيادى دستور به تلاش براى معاش داده شده است، بلكه منظور اين است كه دنياطلبان كه پيوسته براى رسيدن به اموال و ثروت هاى بيشتر تلاش مى كنند حرص را كنار بگذارند و عمر خود را براى چيزى كه هرگز به دست نمى آيد و يا اگر به دست آيد نمى توان آن را مصرف كرد تباه نكنند.
در حكمت 379 نيز تعبير ديگرى از اين گفتار حكيمانه آمده است آن جا كه امام(عليه السلام) روزى را به دوگونه تقسيم مى كند: گونه اى از آن به سراغ انسان مى آيد هرچند او به سراغش نرود و گونه اى از آن كه انسان به سراغ آن مى رود; گاه به آن مى رسد و گاه به آن نمى رسد و به دنبال آن، امام(عليه السلام) توصيه به خويشتن دارى از زيادت طلبى و حرص مى كند، همان چيزى كه جهان را پر از شور و شر مى كند و سرچشمه بسيارى از بدبختى هاست. شبيه همين مضمون در وصيت نامه امام(عليه السلام) به فرزندش حسن به على(عليه السلام) ديده مى شود و تمام اين عبارات پرمعنا براى نجات انسان ها از چنگال حرص در دنياست.[2]
📚[1]. كافى، ج 1، ص 18، ح 12.
[2]. سند گفتار حكيمانه: تنها منبع ديگرى كه خطيب در مصادر براى اين گفتار حكيمانه نقل كرده غررالحكم است كه با تفاوتى آن را ذكر كرده و شبيه صدر اين كلام در نامه 31 (وصيت امام(عليه السلام) به فرزند دلبندش امام مجتبى(عليه السلام)) و در حكمت 379 آمده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 301)
#زهد_دنیا
#رغبت_آخرت
#حرص
💠 @RoozieHalal 💠
🔆🔆🔆روش خواستن از خداوند
و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه از خداى سبحان درخواستى دارى، ابتدا بر پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم درود بفرست، سپس حاجت خود را بخواه، زیرا خدا بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده، یکى را برآورد و دیگرى را باز دارد.
📚نهج البلاغه، حکمت ۳۶۱
#درخواست_از_خداوند
💠 @RoozieHalal 💠
هدایت شده از ایتایار
🔴برترين بى نيازى:
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى اخلاقى و مهم اشاره كرده مى فرمايد:
🌸«برترين بى نيازى آن است كه از آنچه در دست مردم است چشم بپوشى و مأيوس باشى»؛ (الْغِنَى الاَْكْبَرُ الْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ).
👈اين يك واقعيت است كه هركس چشمداشتى به اموال و امكانات و مقامات ديگران داشته باشد به همان نسبت كوچك و موهون مى شود؛ خواه دست نياز به سوى آنها دراز كند و يا اين حالت را به سوى ديگرى نشان دهد و تا انسان به اموال و امكانات ديگران بى اعتنا نباشد حقيقت غنا و بى نيازى را درك نمى كند. «غنى» تنها با داشتن ثروت نيست.
بسيارند ثروتمندانى كه درواقع فقيرند، زيرا چنان بخيلند كه نه ديگران از ثروتشان استفاده مى كنند و نه حتى خودشان، و چنان حريصند كه به آنچه دارند قانع نيستند و چشم به اموال و ثروتهاى ديگران دوخته اند. اينگونه افراد در عين غناى ظاهرى، در باطن، فقير وبيچاره اند.
👈در مقابل، كسانى هستند كه زندگى ساده و زاهدانه اى دارند و به حسب ظاهر دستشان از مال دنيا كوتاه است؛ اما همان را كه دارند با ديگران تقسيم مى كنند وهرگز چشم به اموال و ثروت ديگران نمى دوزند. اينها گرچه در چشم ظاهربينان فقيرند؛ اما ازنظر اولياء الله برترين اغنيا محسوب مى شوند. درواقع آنچه امام عليه السلام در اين كلام نورانى فرموده مى تواند برگرفته از آيات قرآن مجيد باشد.
🌸آنجا كه قرآن، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله را مخاطب ساخته چنين مى گويد: «(وَلاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجآ مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَيْرٌ وَأَبْقَى)؛ و هرگز چشمان خود را به نعمتهاى مادّى، كه به گروههايى از آنان داده ايم، ميفكن! اينها شكوفه هاى زندگى دنياست؛ تا آنان را در آن بيازماييم؛ و روزىِ پروردگارت بهتر و پايدارتر است!». شبيه همين معنا در آيه 88 سوره «حجر» نيز امده است.
🌸امام عليه السلام طبق روايت غررالحكم همين معنا را با تعبير ديگرى بيان كرده چنين مى فرمايد:
«نالَ الْغِنى مَنْ رَزَقَ الْيَأْسَ عَمّا فِي أيْدِي النَّاسَ؛ كسى كه خداوند به او بى اعتنايى نسبت به آنچه در دست مردم است عطا فرموده، به حقيقت غنا رسيده است».
📚نهج البلاغه،شرح حکمت ۳۴۲
#برترین_بی_نیازی
💠 @RoozieHalal 💠