✳️معامله با ظالمان
🌸🍃"نقل است که یکی از علما مریدی داشت که او چیزی از مال دنیا داشت در حدی که #زکات بر او تعلق میگرفت روزی پیش شیخ آمد و گفت: زکات مال را به چه کسی بدهم؟ جواب داد به هر که دلت میخواهد مرید رفت و نابینایی را در راه دید برهنه و مضطرب،یک مشت زر به وی داد، اتفاقا روز دیگر مرید آن نابینا را در همانجا دید که به نابینای دیگری میگوید: که دیروز شخصی مشتی زر به من داد، به خرابات رفتم و شراب خریدم و با فلان مطربه خورد مرید همین که اسرار سرگذشت دیروز نابینا شنید، به اضطراب پیش شیخ امد که راز را بازگوید پیش از آن که سخن آغاز شود شیخ یک درهم به او داد و گفت: بیرون رو و هر کس که پیش آید به او بده؛ و آن درهم از مزد کلاه دوختن بود مرید بیرون رفت و درهم را به زنی فقیر داد سپس مشاهده کرد که او به خرابهای رفت و #کبکی_مرده را از زیر زمین خود دراورد و به آنجا انداخت مرید به آن زن گفت: این چه رازی است، از من پنهان مکن. گفت: هفت روز است که خود و بچههایم چیزی به دست نیاوردهایم و به خفت و خواری سوال هم گردن ننهادهایم. به ناچار اضطرار وادارم کرد کبک مرده را از این خرابه بردارم تا با اطفالم سد رمق نمایم حالا که این درهم را خدا رساند،کبک مرده بر ما حرام گردید، آن را انداختم مرید با نهایت تعجب پیش شیخ آمد و هر دو جریان را به شیخ گفت: شیخ پاسخ داد که حاجت به گفتن تو نبود، به یقین بدان تو که با ظالمان و اعوان آنها معامله میکنی، سزاوار است پول آن را، #نابینا در خرابات شراب خورد و آنچه از کسب حلال حاصل شده حتما به چنین جایی میرسدکه از یک زن فقیر و بچههایش دستگیری شود.
📚(ستارههای فضیلت، ج2، ص480)"
💠 @RoozieHalal 💠
🌺خداوند متعال...
برخی از بندگان #مومن مرا جز #فقر و تنگدستی اصلاح نمی کند و اگر او را توانگر سازم، ثروتمندی او را فاسد می کند. برخی از بندگانم را هم جز #تندرستی اصلاح نمی کند و اگر بیمارش کنم، این #بیماری او را فاسد و تباه می کند ...
پس به نظر نیک و خیرخواهی من اطمینان کنید؛ چرا که من امور بندگانم را طبق آنچه به صلاح و مصلحت آنان است ، تدبیر می کنم.
📚بحارالانوار، حدیث قدسی، ص۱۴۰
💠 @RoozieHalal 💠
🔴تقوا یک نوع مصونیت است نه محدودیت!
*تأثیر متقابل تقوا و انسان در یکدیگر
از نظر نهج البلاغه،تقوا نیروئی است روحی،نیروئی مقدس و متعالی که منشاء کششها و گریزها میگردد کشش بسوی ارزشهای معنوی و فوق حیوانی و گریز از پستیها و آلودگیهای مادی.از نظر نهج البلاغه تقوا حالتی است که به روح انسان شخصیت و قدرت میدهد و آدمی را مسلط بر خویشتن و مسالک«خود» مینماید.
در نهج البلاغه در این معنی تأکید شده که تقوا حفاظ و پناهگاه است نه زنجیز و زندان محدودیت، بسپارند کسانی که میان«مصونیت» و «محدودیت» فرق نمی نهند و با نام آزادی و رهائی از قید و بند به خرابی حصار تقوا فتوا میدهند.
قدر مشترک پناهگاه و زندان«مانعیت»است. اما پناهگاه مانع خطرها است،و زندان مانع بهره برداری از موهبتها و استعدادها.اینست که علی(ع) میفرماید:« اعْلَموا عِبادَ اللَّهِ انَّ التَّقْوی دارُ حِصْنٍ عَزیزٍ، وَ الْفُجورَ دارُ حِصْنٍ ذَلیلٍ، لایَمْنَعُ اهْلَهُ وَ لا یُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ الَیْهِ. الا وَ بِالتَّقْوی تُقْطَعُ حُمَةُ الْخَطایا»
بندگان خدا بدانید که تقوا خانه ای است از حصار و باروئی بلند و غیر قابل تسلط و بی تقوائی و هرزگی خانه ای است از حصار و باروئی پست که مانع و حافظ ساکنان خود نیست و آن کس را که به آن پناه ببرد حفظ نمیکند،همانا با نیروی تقوا؛نیش گزندهء خطاکاری بریده میشود.
علی(ع)در این بیان عالی خود نگاه و لغزش را که بجان آدمی آسیب میزند به گزنده ای از قبیل مار و عقرب تشبیه میکند و میفرماید: نیروی تقوا نیش این گزندگان را میبرد و مانع آسیب آنها میگردد علی(ع)در برخی از کلمات خود تصریح میکند که تقوا مایه اصلی آزادیها است یعنی نه تنها خود قید و بند و مانع آزادی نیست،منبع و منشأ همه آزادیها است.در خطبه 228 میفرماید:
فَانَّ تَقْوَی اللَّهِ مِفْتاحُ سَدادٍ وَ ذَخیرَةُ مَعادٍ وَ عِتْقٌ مِنْ کُلِّ مَلَکَةٍ وَ نَجاةٌ مِنْ کُلِّ هَلَکَةٍ.
همانا تقوا کلید درستی و توشهء قیامت و آزادی از هر بندگی و نجات از هر تباهی است. مطلب روشن است،تقوا به انسان آزادی معنوی میدهد،یعنی او را از اسارت و بندگی هوا و هوس آزاد میکند رشته آز و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش برمیدارد و باین ترتیب ریشه رقیتها و بردگیهای اجتماعی را که همین امور است از بین میبرد، مردمی که بنده و بردهء پول و مقام و راحت طلبی نباشند، هرگز زیر بار اسارتها و رقیتهای اجتماعی نمیروند
در میان آثار تقوا که بدان اشاره شده است از همه مهمتر دو اثر است: یکی روشن بینی و بصیرت و دیگر توانائی بر حل مشکلات و خروج از مضایق و شدائد.
ولی در پایان بحث تقوا دریغ است که از بیان اشارات لطیف نهج البلاغه درباره تعهد متقابل «انسان»و«تقوا»خودداری کنم.
در نهج البلاغه در عین اینکه اصرار شده که تقوا نوعی ضامن و وثیقه است در برابر گناه و لغزش،باین نکته توجه داده میشود که در عین حال انسان از حراست و نگهبانی خود تقوا نباید آنی غفلت ورزد. تقوا نگهبان است و انسان نگهبان تقوا و این دور محال نیست، بلکه دور جایز است. این نگهبانی متقابل از نوع نگهبانی انسان و جامه است که انسان نگهبان جامه از دزدیدن و پاره شدن است و جامه نگهبان انسان از سرما و گرما است، و چنانکه میدانیم قرآن کریم از تقوا به جامه تعبیر کرده است.و لباس التقوی ذلک خیر(اعراف،ایه ۲۷) علی علیه السلام درباره نگهبانی متقابل انسان و تقوا میفرماید:
ایْقِظوا بِها نَوْمَکُمْ وَاقْطَعوا بِها یَوْمَکُمْ وَ اشْعِروها قُلوبَکُمْ وَ ارْحَضوا بِها ذُنوبَکُمْ ... الا فَصونوها وَ تَصَوَّنوا بها(خطبه ۱۸۹)
خواب خویش را بوسیله تقوا تبدیل به بیداری کنید و وقت خود را با آن بپایان رسانید و احساس آنرا در دل خود زنده نمائید و گناهان خود را با آن بشوئید...همانا تقوا را صیانت کنید و خود را در صیانت تقوا قرار دهید.
و هم می فرماید:
اوصیکم عباد اللّه بتقوی اللّه فانها حق اللّه علیکم و الموجبة علی اللّه حقکم و ان تستعینوا علیها باللّه و تسعینوا بها علی اللّه بندگان خدا شما را سفارش می کنم بتقوا، همانا تقوی حق الهی است بر عهده شما و پدید آورندهء حقی است از شما بر خداوند،سفارش می کنم که با مدد از خدا بتقوا نائل گردید و با مدد تقوا به خدا برسید
📚سیری در نهج البلاغه ،شهید مطهری،مواعظ و حکم ۳
#تقوا_زهد_مصونیت
#رزق_معنوی
💠 @RoozieHalal 💠
✍️#امیر المؤمنین علی عليهالسلام:
چه بسا #نداری که از هر #توانگری #داراتر است
📚غررالحکم، ج۱، ص۴۷۷
#نداری_توانگری
💠 @RoozieHalal 💠
💗 #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله:
🍃برترین ایمان آن است که
بدانی خداوند همه جا با توست.🌻
📚میزان الحکمه، ج۱🌿
💠 @RoozieHalal 💠
❇️"سفارش امام علي(ع) درباره اعتدال و #میانه_روی_در_طلب_روزي
🤔امام #علي(علیه السلام) در نامه 31 نهج البلاغه، درباره اعتدال و میانه روی در طلب روزي چه سفارشي كرده است؟
🌺🍃امام علي(ع) درباره میانه روی در طلب روزي می فرماید:
«بدان به يقين هرگز به همه آرزوهايت دست نخواهى يافت و [نيز بدان] هرگز از اجلت تجاوز نخواهى كرد [و بيش از آنچه مقرر شده عمر نمى كنى] و تو در همان مسيرى هستى كه پيشينيان تو بودند [آنها رفتند و تو هم خواهى رفت]، حال كه چنين است در به دست آوردن دنيا زياده روي مكن و در كسب و كار ميانه رو باش، زيرا بسيار شده كه تلاش فراوان [در راه دنيا] منجر به نابودى [اموال] گرديده [اضافه بر اين] نه هر تلاشگرى به روزى رسيده و نه هر شخص ميانه رويي محروم گشته است، در طلب دنيا ميانه رو باشيد؛ چرا كه به هركس آنچه مقدر شده است داده مى شود»."🍃🌺
📚آیین رحمت، پاسخگویی آیت الله مکارم شیرازی
💠 @RoozieHalal 💠
26.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠موضوع: #رزق_مادی، #رزق_معنوی
🌸عناوین:
1- علم و دانش، رزق معنوی انسان
2- ایمان، زینت معنوی انسان
3- پیامبر و امیرالمؤمنین، پدران معنوی امت
4- معنای درست زهد در فرهنگ دینی
5- شرک، نجاست و پلیدی معنوی
6- ارزش خانه به بندگی خدا، نه گرانی زمین آن
7- قرب معنوی به امامان، نه فقط مادی و ظاهری
🎥استاد قرائتی
💠 @RoozieHalal 💠
♦️"همه #اعمال نیک #حرام_خوار از بین میرود
🍃قال رسولالله(ص):
« ان قوما یبعثون یوم القیامة و لهم من الحسنات امثال الجبال قیجعلهاالله هبا منثورا ثم یومر بهم الی النار. فقال سلمان: صفهم لنا یا رسوالله. فقال: اما انهم قد کانو یصومون و یصلون و یاخذون اهبه من اللیل و لکنهم کانوا اذا عرض لهم بشی من الحرام و ثبوا علیه🍃
✨رسول خدا میفرمایند: مردمی در قیامت برانگیخته میشوند که اعمال نیک آنها همانند کوههاست، ولی خدا آنها را مانند غباری پراکنده میکند و امر مینماید تا به آتش #جهنم انداخته شوند.✨
سلمان گفت: یا رسولالله آنها را برای ما توصیف کن.
👈پیامبر(ص) فرمودند: اما آنها روزه میگرفتند، نماز میخواندند و آماده نماز شب میشدند، ولی هر گاه حرام به آنه عرضه میشد، با سرعت به طرف آن حرام میرفتند"
📚المستدرک عن ارشاد القلوب و گزیده میزان الحکمه ج 1، ص258)
🔴 #تغذیه_حرام مانع پذیرش #توبه است
🌷امام علی(ع) به کسی که در حضورش گفت: «استغفرالله» فرمودند:
✨«مادرت به عزایت بنشیند، آیا میدانی معنای استغفار چیست؟ استغفار مقام و درجه علیین است و شش معنا (شرط) دارد....
👈«والخامس ان تعمد الیاللحم الذی نبت علی السحت فتذبیه بالا حزان حتی تلصق الجلد بالعظم و ینشا بینهما لحم جدید»
🔆پنجمن از مرحله استغفار آن است که همت بگمار، گوشتی را که بر تن تو از حرام روییده به اندوه بگذار تا پوست به استخوان بچسبد و بین آنها گوشت تازهای بروید"
📚»(نهجالبلاغه فیض الاسلام، ص1282)
💠 @RoozieHalal 💠