eitaa logo
روزی حلال
36.8هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
3.7هزار ویدیو
56 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃 شخصی کاسب سزاوار است احکام خرید و فروش در موارد محل ابتلاء را یاد بگیرد، بلکه چنانچه بواسطه یاد نگرفتن در معرض ارتکاب حرام یا ترک واجبی باشد، یاد گرفتن لازم است و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است: کسی که می خواهد خرید و فروش کند، باید احکام آن را یاد بگیرد، و اگر پیش از یاد گرفتن احکام آن خرید و فروش کند، به واسطه معامله های باطل و شبهه ناک به هلاک می افتد.(2) 👈در مسئله بعد اینگونه بیان شده: اگر انسان برای ندانستن مسألهای نداند معامله ای که کرده صحیح است یا باطل، نه در مالی که گرفته است، می تواند تصرف نماید و نه در مالی که تحویل داده است، بلکه باید مسأله را یاد بگیرد یا احتیاط کند هر چند با مصالحه باشد، ولی اگر بداند طرف راضی به تصرف در آن است هر چند معامله باطل باشد، تصرف جایز است پس حرف نخست آن است که مولایمان على علیه السلام فرمود: اول یادگیری احکام فقهی معاملات و بعد . گاهی بعضیها عامداً و با توجه به اینکه معامله و دادوستدی که انجام میدهند حرام است ولی به خاطر زیاده خواهی و تکاثر اموال بدون هیچ ملاحظه شرعی کار خلاف خود را انجام میدهند و بعد هم مدعی می شوند که ما پیرو قرآن و عترتیم. آیا این دو به ما سفارش نکردند که اموال یکدیگر را از راه باطل تصرف نکنید. آیا نفرمودند که به ربا و رباخواری نزدیک نشوید و آیا رباخواری را از مصادیق آكل باطل برشمردند: 🍃«وَ آخذِهِم الرِّبا و قَد نُهُوا عَنهُ وَ أكلِهِم أموالَ النّاسِ بِالباطِلِ»(1) و نیز به خاطر ربا گرفتن در حالی که از آن نهی شده بودند و همچنین از این جهت که ثروت مردم را از طریق باطل می خوردند. 🍃«یا اَیَّها الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأكُلوُا الرِّبا اَضعافاَ مُضاعَفَةً و اتَّقوا اللهَ لَعَلّكُم تُفلِحُونَ»(2) 💫ای اهل ایمان، ربا را چند برابر نخورید و از خدا بترسید، شاید رستگارشوید. یکی دیگر از مصادیق آكل حرام آخذ رشوه است که مع الاسف جزو رایج ترین حرامخواری جامعه شده و تأسف بیشتر اینکه کسانی خوارند که ادعای مسلمانی هم دارند این چه اسلامی است که به صراحت باصطلاح زیرمیزی می گیرند تا کار افراد را راه بیندازند بعد نامش را حق و و هدیه می نامند. 📚احساس مسئولیت : قرآن و عترت از ما عمل می خواهند، سید کاظم ارفع ص: 39 1- نساء / 111 2- آل عمران / 130 💠 @RoozieHalal 💠
سه گروه بدون حساب وارد بهشت می شوند👆👆👆 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗒 برطرف‏كردن گرفتارى مؤمن‏ 💢 منْ نَفّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدّنيَا وَ الاخِرَةِ. 💠 امام حسين علیه السلام فرمود: هركه گرفتارى مؤمنى را برطرف كند، خداوند گرفتاريهاى دنيا و آخرتش را برطرف مى‏كند. 📚 بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۲ ح۵ 💠 @RoozieHalal 💠
🔻خواص امام جعفر صادق عليه السّلام: ▪️هر كس صد مرتبه بگويد:« لا اله الاّ اللّٰه الملك الحقّ‌ المبين. »پروردگار غالب قاهر او را از تنگدستى حفظ‍‌ ميفرمايد،و از وحشت قبر وى را خلاص خواهد كرد،و خود بى‌نيازى را براى خويش تحصيل كرده،و در قيامت در بهشت را خواهد كوبيد تا داخل بهشت گردد. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه غفاری ; ج ۱ ص ۲۳ 💠 @RoozieHalal 💠
🔴رشوه در روایت 💫«رشوه چیزی که به حاکم و غیر حاکم میدهند تا به نفع رشوه دهنده حکم کند و یا آنچه که رشوه دهنده می خواهد عمل کنند»(1) 👈«بنابراین کسی است که چیزی را میدهد تا گیرنده او را در امر باطلی یاری و کمک کند»(2) 👈درست است که در قرآن شریف لفظ رشوه و یا هم خانواده آن ذکر نشده است ولی تعابیر دیگری نظیر (سحت) و (اكل باطل) آمده است که احادیث و روایات معصومان علیهما السلام یکی از مصادیق سحت و اكل باطل را رشوه خواری ذکر کرده اند. 🌟امام رضا از امیرالمؤمنین علی ان روایت می کند که منظوراز«أكّالوُنَ لِلسُّحتِ»(3) «هُوَ الرَّجُلُ يَقضِى لِأخِيهِ الحاجَةَ ثُمَّ یُقَيِّلُ هَدِیَّتُهُ»(4) افرادی است که نیاز برادر دینی خود را برآورده می کند، سپس او را قبول می نماید. 🍃مرحوم علامه طباطبایی در الميزان از حدیث فوق الهام گرفته می گوید: سیاق آیه دلالت دارد بر اینکه مراد از سخت، همان رشوه است. (5) 🍂«به رسول خداصلی علیه وآله خبر دادند یکی از فرماندارانش رشوه ای در شکل هدیه پذیرفته، حضرت برآشفت و به او فرمود: چرا آن چه حق تو نیست میگیری؟! او گفت آنچه گرفتم هدیه بود حضرت فرمود: آیا اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلی نباشید، آیا مردم به شما هدیه میدهند؟ سپس دستور داد هدیه او را گرفتند و در قرار دادند و وی را از کار برکنار کرد»(6) 💫در بیانی دیگر فرمود: «إن أخَذَ هَدِيَّةً كان غَلوُلاً و إن اَخَذَ رُشوَةً هُوَ مُشرِکٍ»(7) 👈اگر زمامدار هدیه بپذیرد است و اگر رشوه قبول کند مشرک است. 🌺امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره رشوه خواری عمروعاص می فرمود: «لَم يُبايِع حَتّى شَرَطَ أن يُؤتِيَهُ عَلىَ البَيعَةِ ثَمَناً»(8) 🌼عمروعاص با معاویه بیعت نکرد مگر آن که شرط کرد تا برای بیعت، بهایی (حکومت مصر) دریافت دارد 📚احساس مسئولیت : قرآن و عترت از ما عمل می خواهند، سید کاظم ارفع ص: 40 1- مجمع البحرین، ج 1، ص 184 2- نقل از لسان العرب، ج 14، ص322 3- مائده /42 4- بحار، ج 104، ص273 5- 5. الميزان، ج 5، ص591 6- تفسیر نمونه، ج 2، ص 4 7- بحار، ج 72، 345 8- نهج البلاغه، خطبه26 💠 @RoozieHalal 💠
🌺🌺پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: 🍃اَلیَمینُ الكاذِبَةُ مُنفِفَةٌ لِلسِّلعةِ مُمحِقَةٌ لِلکَسب. 👈 خوردن در هرچند که جنس را به فروش می‌رساند اما باعث رفع برکت و تباهی کسب خواهد شد. 📚(شهاب‌الأخبار، ص ٨٤) 💠 @RoozieHalal 💠
هدایت شده از قاصدک
🔴 کانال اختصاصی اخبار استان کرمان تاسیس شد 💚 😍جزئیات اخبار هواشناسی و تعطیلی مدارس کرمان و شهرستان‌ها👇👇 https://eitaa.com/joinchat/977534976Cfaeac69e13 ❤️ اگر کرمانی هستی زود عضو بشو👆👆
🔆در هنگام ✨در رساله های عملیه یکی از دادوستدهایی جزو موارد حرام بیان شده غش در آن است. غش مانند تدلیس حرام است و درباره تدلیس فرموده اند: 👈اگر یکی از دو طرف معامله، مال خود را بهتر از آنچه هست نشان دهد و طوری کند که طرف در آن رغبت کند یا رغبت او به آن زیادتر شود که آن را خیار تدلیس گویند . یعنی بعد از آنکه مشتری از فریبکاری فروشنده مطلع شد حق بهم زدن معامله را دارد و جنس را پس بدهد. 🌟درباره غش در معاملات فقهاء چهار مورد را بیان کرده اند. 🌼1- مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد یا با چیز دیگر مانند مخلوط کردن شیر با آب. 🌼2 - صورت ظاهر خوبی را به جنس دادن بر خلاف واقع مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند. 🌼3- جنس را به صورت جنس دیگر وانمود کردن مانند کردن طلا بدون اطلاع مشتری 🌼4- داشتن عیب جنس در صورتی که مشتری به اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمیدارد. ✨در روایت آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: 🍂«از ما نیست کسی که در معامله با مسلمانان غش کند، خداوند او را می برد و راه معاش او را می بندد و او را به خودش واگذار میکند» (1) 🌱بحث ما چون در خصوص تبلیغ اجناس است و نمی خواهیم از مطلب خارج شویم لازم به ذکر است که بسیار دیده شده رسانهای خلاف واقع است و آنچه را در روزنامه ها و مجلات و مراکز دیداری و شنوایی تبلیغ می شود مطابق با واقع نیست و به انواع ها و رنگ و لعاب زدن به اجناس مردم را فریب میدهند. و در این رابطه ماهها تبلیغ می کنند و از آنجایی که می دانند اکثر مردم تبلیغات آنها را می خورند نازل ترین اجناس را به عنوان بهترین معرفی می نمایند 📚احساس مسئولیت : قرآن و عترت از ما عمل می خواهند، سید کاظم ارفع.ص: 109 1-توضیح المسائل باب خیارات، ص 500، مسئله 2012. 💠 @RoozieHalal 💠
ارزش یک مداد به آن است. مدادی که مغز ندارد چوبی بیش نیست و فقط به درد سوختن می خورد. ارزش آدمی نیز بهمغز اوست وگرنه هیچ بهایی ندارد، دوزخ جای کسانی است که بی مغز بوده یعنی از مغز خود هیچ بهره ای نبرده اند. این سخن است که می گویند: اگر می شنیدیم و از خود بهره می بردیم در این جا نبودیم. ملک ایه10 💠 @RoozieHalal 💠