eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
478 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨👌نشست علمی چالشی «کنش اخلاقی و باور دینی» آیا اخلاق بدون ایمان ارزشمند است یا نه؟ حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده: اخلاق بدون ایمان هیچ ارزشی ندارد! حجت الاسلام و المسلمین حسین دیبا: ارزشمند است. اخلاق را بند به ایمان نکنیم!؟ 👇 http://radio.isca.ac.ir/artists/%d8%ad%d8%ac%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%88-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d8%af%db%8c%d8%a8%d8%a7/
✍️✨مجموعه درسگفتار تاریخ علم اخلاق مدرس: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی علیزاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعداد جلسات: 6 مخاطبان: دانشجویان و طلاب رشته اخلاق اسلامی http://radio.isca.ac.ir/music/%d9%85%d8%ac%d9%85%d9%88%d8%b9%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%b3%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a7/
✍️✨مبانی کلامی عدم مدخلیّت ایمان در مطلوبیّت فعلی اخلاقی ارائه دهنده: دکتر حسین دیبا انتشار: شنبه 9 بهمن ماه 1400 فایل صوتی دانلود👇 http://radio.isca.ac.ir/music/%d9%85%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%b9%d8%af%d9%85-%d9%85%d8%af%d8%ae%d9%84%db%8c%d9%91%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b7%d9%84%d9%88%d8%a8/
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✍️✨مبانی کلامی عدم مدخلیّت ایمان در مطلوبیّت فعلی اخلاقی ارائه دهنده: دکتر حسین دیبا انتشار: شنبه 9
🔺ذیل کرسی تخصصی “عدم مدخلیّت ایمان در مطلوبیّت فعلی اخلاقی” 🔸 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حسین دیبا استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸ناقدان: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران و جناب آقای دکتر مهدی فدائی استادیار گروه اخلاق و تربیت دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔸 دبیر علمی: جناب آقای حسن لاهوتیان ⏰ پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۷ – ساعت ۱۰ تا ۱۲ پژوهشکده اخلاق و معنویت, کرسی ترویجی
✨ کرسی ترویجی «نقد و بررسی عدالت جنسیتی» 🎤 ارائه: دکتر فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده 📝 کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📆 یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ 🏢 پژوهشکده زن و خانواده ❗️توجه: بدلیل کیفیت پایین صوت، بخش‌هایی از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد حذف شده است. ♦️دانلود 👇👇 http://radio.isca.ac.ir/music/%da%a9%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac%db%8c-%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%ac%d9%86%d8%b3%db%8c%d8%aa%db%8c/
انجمن های های حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی برگزار کرد. اخلاق و عرفان ⬅️مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا حبیبی (عضو گروه مبانی جامعه المصطفی و رئیس گروه تدوین متون درسی جامعة الزهراء) موضوع: رویکرد اخلاقی تربیتی علامه مصباح یزدی ⏰زمان:چهار شنبه 1399/11/22 دانلود 👇👇http://radio.isca.ac.ir/music/%d8%b1%d9%88%db%8c%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%b5%d8%a8%d8%a7%d8%ad-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c/
✅انجمن های های حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی برگزار کرد. علوم قران- حدیث ⬅️مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکترعباس محمودی (استاد دانشگاه بین المللی جامعة المصطفی) موضوع: روش فقه الحدیثی آیت الله مصباح یزدی ⏰زمان:سه شنبه 1399/11/21 http://radio.isca.ac.ir/music/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%af%db%8c%d8%ab%db%8c-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85%d8%b5%d8%a8%d8%a7%d8%ad-%db%8c%d8%b2%d8%af%db%8c-%d8%af%da%a9%d8%aa/
✨گزارش پژوهش: 📗کتاب «روانشناسی تحول اخلاقی» به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد. ♦️به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از پروژه های گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت، «روانشناسی تحول اخلاقی؛ تحلیل و نقد سه نظریه معاصر در رشد اخلاقی» است که مجری آن، حجت‌الاسلام مهدی فصیحی رامندی «دانش آموختۀ حوزه و محقق رشته اخلاق اسلامی با گرایش اخلاق کاربردی» است؛ این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. 🔸بدین منظور، چگونگی انجام و پیشرفت این پروژه را در گفت و گو با مجری آن، در ذیل می خوانیم: 🔺* این پروژه از چه زمانی آغاز شد و کلید خورد؟ این تحقیق، نتیجه مباحثات گروهی در گروه تربیتِ اخلاقی پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است؛ اصل پروژه از سال‌های ۹۱-۹۰ آغاز شده و شیوۀ کار به این صورت بوده که نظریات کلاسیک و معاصر در حوزۀ رشد اخلاقی پس از بررسی‌های اولیه گسترده گزینش شد که به حدود هفت هشت نظریه رسید و محققان و اعضای هیأت علمی گروه تربیت، هرکدام یک یا چند نظریه را برای بررسی تحلیلی و نقد جدی انتخاب کردند. دو نظریه که در واقع به عنوان نظریات پایه و کلاسیک بودند؛ یعنی نظریۀ پیاژه و کلبرگ، به همراه یک درآمد مستوفا در حوزۀ رشد اخلاقی توسط حجج اسلام دیبا، بوسلیکی و مرادی، در قالب یک دفتر با عنوان رشد اخلاقی: نظریات کلاسیک به چاپ رسید، اما بنده سه نظریه(نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا، نظریۀ اسناد و نظریۀ پردازش اطلاعات اجتماعی در زمینۀ رشد اخلاقی) را که اصطلاحاً شناختی اجتماعی هستند، کار کردم. 🔺* لطفاً نمایی کلی از این طرح ارائه بفرمایید. به طور کلی می‌توان گفت، هدف اصلی از دانش اخلاق و مجموعه دانش‌های پیرامونی آن، رساندن انسان به قلۀ رشد اخلاقی یا به تعبیری تربیت اخلاقی انسان است؛ بنابراین، در تربیت اخلاقی یکی از ارکان چهارگانۀ تربیت؛ یعنی مربی اخلاقی، توصیه‌هایی را برای تحول اخلاقی ارائه می‌کند که انجام آن‌ها انسان را به سرمنزل مقصود اخلاقی می‌رساند. اما به راستی آیا ما این «انسان» را که در پی تربیت آن هستیم، به درستی شناخته‌ایم؟ آیا روان و ابعاد باطنی او همچنین ساختار روانی و درونی او به وضوح بر ما مکشوف است؟ این پرسش بسیار مهم است. چون تا زمانی که ما توصیف دقیقی از انسان نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم برای تحول او برنامه‌ریزی داشته باشیم؟ بنابراین، بخش عمده‌ای از تحقیقات توصیفی در حوزۀ انسان‌شناسی به دنبال به دست آوردن این توصیف‌ها و گزارش‌ها از انسان و ترسیم نیم‌رخ روانی او هستند و یکی از دانش‌هایی که مدعی است می‌تواند این نیم‌رخ را نشان دهد، تحقیقات رشد اخلاقی است؛ این تحقیقات که در قالب نظریات گوناگون شناختی، عاطفی، رفتاری و هویتی انجام شده، در صدد توصیف و گزارش پله‌های تغییر و تحول اخلاقی انسان هستند. 🔺* این تحقیق به دنبال چه ایده‌ای بوده است؟ با توجه به مطالب پیش‌گفته، طرح حاضر در واقع می‌خواهد کنکاشی در جدیدترین نظریات در حوزۀ رشد اخلاقی داشته باشد؛ ایده‌ای که در این طرح دنبال شده، این است که دانش روانشناسی مدرن در حوزۀ اخلاق یا روانشناسی رشد و تحول اخلاقی امروزه در غرب چه رویکردها و نظریاتی راجع به فرایندهای تغییر و تحول اخلاقی انسان ارائه داده و پدیدۀ اخلاقی‌شدن انسان را چه می‌داند و این فرایند را چگونه تحلیل و گزارش می‌کند، ضمن این‌که چه اشکالات اساسی در این تحلیل‌ها وجود دارد و مهم‌ترین نقاط آسیب‌زا و ضعف این گزارش‌ها در چیست؟ 🔺* ضرورت انجام این پروژه چه بوده است؟ اولاً: اصل کار دوستان ما در گروه تربیت، مطالعه روی تربیت اخلاقی از منظر اسلام و روانشناسی است، آن هم در راستای رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی اسلامی، مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و اهل بیت(ع) اما در همان سال‌های آغازین احساس کردیم که از یک مقطعی در غرب، تربیت اخلاقی به روانشناسی اخلاقی و گزارش‌های روانشناختی از ساحت‌های روانی انسان در حوزۀ اخلاق خیلی گره خورده است؛ به همین دلیل برای شناخت دقیق این نظریات و نقد آن‌ها لازم بود به حوزۀ روانشناسی اخلاق یا اصطلاح فنی‌تر، نظریات رشد اخلاقی ورود کنیم. پس از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که نظریات روانشناسی رشد اخلاقی(چه به لحاظ گسترۀ مباحث و چه به لحاظ زمانی) انعکاس مناسبی در زبان فارسی نداشته است؛ از این رو، ضرورت یک بررسی جامع از نظریات رشد اخلاقی کلاسیک و معاصر به شدت احساس شد؛ برای گام اول، یک اثر ترجمه‌ای با عنوان کتاب «راهنمای رشد اخلاقی» در دو جلد انتشار یافت، ولی به دلیل این‌که آن کار ترجمه بود، احساس شد که شاید با لایه‌های گسترده‌ای از مخاطبان ارتباط برقرار نکند؛ ضمن این‌که بسیاری از این نظریات غربی نیازمند نقد جدی مبنایی و بنایی بود؛ لذا به نظر رسید که یک گزارش تحلیلی‌تر و فارسی‌تر از این نظریات همراه با نقد و بررسی ارائه شود. 🔺* چه هدف خاصی از انجام این پروژه‌ دنبال می‌شود؟
می‌توان گفت که این تحقیق برای دستیابی به اهدافی اعم از گزارش دقیق و تحلیلی آخرین دستاوردها و نظریات رشد اخلاقی در غرب، نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت این نظریات از دو بخش نقدهای مبنایی و بنایی و پرهیز از اشکالات اساسی این نظریات و شناسایی ظرفیت‌های احتمالی آن‌ها برای تدوین مدل رشد اخلاقی اسلامی، انجام شده است. 🔺* این تحقیق هم اکنون در چه مرحله‌ای است؟ نگارش نظریات و نقد و بررسی دو نظریه کامل انجام شده و در مرحله ارزیابی است؛ نگارش نظریه سوم و ارزیابی آن نیز انجام شده و نقدهای آن در مراحل پایانی نگارش است و پس از ارزیابی، در فرایند انتشار قرار خواهد گرفت. 🔺* فکر می‌کنید این اثر در چه حجم و چند مجلد انتشار خواهد یافت؟ این اثر در حدود ۴۰۰ صفحه و در یک مجلد تنظیم و چاپ خواهد شد که امیدواریم برای همه محققان حوزه روانشناسی اخلاق و اخلاق اسلامی در درجه نخست و در درجه دوم برای همه علاقه‌مندان، دانشجویان رشته‌های تربیتی، اخلاقی و آموزش و پرورش مفید واقع شود. https://www.hawzahnews.com/news/922959/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
✨👌نشست علمی «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی برگزار شد! 🔸پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): نهمین نشست از سلسله نشست‌های معنویت‌پژوهی با عنوان «نظریه ها و مدلهای رشد معنوی با حضور ✨«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود نوذری» از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسکا، مطالب ایشان در سه محور کلی طرح شد: 🔺محور اول: موضوع و قلمرو رشد معنوی موضوع رشد معنوی و دینی، فرایند دیندار شدن انسانهاست. در این فرایند، از این منظر که ابتدائاً چگونه شکل می­گیرد؟، براساس چه مکانیسمی رشد می­کند؟، نقاط و مراحل میانی این رشد کجاست و چه خصوصیاتی دارد؟ و در نهایت نقطه پایانی این رشد کجاست؟ مورد مطالعه جدی قرار می­گیرد. همچنین در زمینه قلمرو رشد معنوی، می­توان گفت که تحول دینی در انسانها در سه ساحت می­تواند صورت گیرد و مورد مطالعه قرار گیرد. اول: تحولاتی دینی که در ساحت شناختها صورت می­گیرد. در این گستره این نکته مورد مطالعه قرار می­گیرد که فرایند رشد فهم و درک دینی چگونه اتفاق می­افتد؟ دوم: تحولاتی که در احساسات انسان صورت می گیرد و نهایتاً تحولاتی که در بعد کنشها و رفتارهای دینی در انسان صورت می­گیرد. با این مقدمه می توان نظریات رشد دینی را این گونه تعریف کرد: « مطالعه فرایند دیندار شدن انسان از منظر روانشناختی و به روش تجربی، که در طول عمر و در سه ساحت شناخت، احساسات و کنشها صورت می گیرد » 🔺محور دوم: پیشینه نظریات رشد معنوی-دینی اولین نظریه ای که به شکل منسجم در زمینه رشد دینی مطرح شد مربوط به سال 1964 است. از آن پس تا کنون حدود 40 نظریه در زمینه رشد دینی مطرح شده است. به طور کلی برای تقسیم بندی و طبقه بندی نظریات مطروحه در رشد دینی دو رویکرد می­توان داشت: اول: طبقه­بندی براساس رویکردها، در این دسته­بندی براساس نظریات و رویکردهای کلان روانشناسی­رشد می­توان دیدگاه های رشد دینی را دسته بندی کرد. به عنوان مثال: نظریات روان تحلیل گری در رشد دینی، نظریات شناختی، نظریات جامعه پذیری و غیره دوم: طبقه بندی بر اساس رشد مفاهمی دینی در کودکان. در این گونه، تمرکز اصلی بر مفاهیمی است که به عنوان مفاهیم دینی در کودکان رشد می­کند. در این نظریات رشد یک تک مفهوم دینی از آغاز شکل­گیری تا اوج بلوغ و پختگی آن مفهوم در کودکان و بزرگسالان رصد می­شود. مفاهیمی که روانشناسان رشد دینی عمدتاً برآن­ها تمرکز کرده­اند عبارتند از: رشد ایمان، سیر تحول دعا در کودکان، داوری دینی، انگیزه دینی و مفهوم مرگ در کودکان. 🔺محور سوم: نظریات عمده در رشد دینی و رویکردهای انتقادی نکته اساسی در نظریات رشد معنوی-دینی این است که در حدود نیم قرن گذشته رویکرد شناختی به رشد دینی در عمده نظریه پردازی­ها حاکم بوده است. رویکرد شناختی در رشد دینی دارای ویژگیهای زیر است: 1. تمرکز ویژه بر بعد شناخت و ساختارهای شناختی دارد. 2. این رویکرد رشد شناختی را مرحله ای می­داند. 3. بر تعامل دوسویه ذهن و محیط به شکل فعال تأکید می­کند. 4. انگیزه تحول شناختی را عدم تعادل شناختی کودک می­داند. 5. تغییرات در شناخت بر حسب ساخت تفسیر می شود ( اجمالاً به این معنا که تحول شناختی منجر به تحولات کیفی در شناخت کودک می­شود) 6. این تحول در سه مرحله صورت می­گیرد. اما مهم ترین نظریه پردازان شناختی در رشد دینی عبارتند از: پیاژه، گلدمن، الکایند، اوسر، فاولر و ..... درمیان این نظریه پردزان مشهورترین و برجسته ترین نظریه پرداز «فاولر» است که تحت تأثیر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ مدلی هفت مرحله ای برای رشد ایمان دینی پیشنهاد می کند. ❌از سال 1995 به بعد دیدگاه­هایی شکل گرفت که معتقد بودند تحلیل شناختی موجود در تبیین رشد دینی در همه ابعاد گوناگونش ناکارامد و ناکافی است. این نظریه پردازان عبارتند از: 1. نظریه کویلسکی 2. نظریه جنبش معنوی کودک 3. نظریه نظامهای رشد محور 4. نظریات شناختاری-فرهنگی منبع: تاریخ خبر: 1395/9/7 يكشنبه http://www.bou.ac.ir/Portal/home/?news/39806/151257/455910/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%C2%AB%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF و https://mobahesat.ir/7768
جنگ هیبریدی یا ترکیبی 🚨 ورود کشور به جنگ ادراکی؛ شناختی پس از چهار مرحله جنگ، کشور وارد پنجمین مرحله جنگ با نظام سلطه شده است. جنگ سرد، سخت، نیمه سخت و جنگ نرم مراحلی بود که کشور به انحاء مختلف با آن مواجه شده و حال ایران اسلامی وارد پنجمین مرحله جنگ ‌ یعنی جنگ شناختی یا جنگ ادراکی شده است. اما جنگ ادراکی یا شناخنی چیست؟! آیا افرادی را در اطراف خود درک کرده اید که نسبت به مراجع عظام تقلید و علما و روحانیت، نگاهی محترمانه داشته اند و امروز نگاه آنها مبدل به نفرت شده باشد؟ آیا کسانی را می شناسید که نسبت به مقدسات ،تعصب داشته و مدافع آنها بوده اند اما امروز به جرگه توهین کنندگان به مقدسات وارد شده باشند؟ آیا تا به حال با افرادی مواجه شده اید که تا چندی قبل به اعتقادات خود به شدت پایبند بوده اند و امروز اعتقادات خود را خرافات تلقی کنند؟ آیا با کسانی دم خور بوده اید که به رهبری جامعه خود عشق می ورزیدند اما حال با دید بدبینانه از ولایت و رهبری یاد کند؟ جای تعجبی وجود ندارد. این افراد مورد اصابت گلوله دشمن در جنگ شناختی قرار گرفته اند بدون اینکه جراحتی در بدن خود احساس کنند اما ادراک و شناخت وی مورد حمله قرار گرفته است. این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر و البته اثر گذارتر جنگ نرم بوده که *متکی بر زیر ساخت رسانه های نوین سایبری است که با ایجاد یک پارادایم ذهنی، به شناخت و ادراک افراد ، مطابق خواست خود جهت می دهند* بدون اینکه شخص متوجه این تغییر رفتار باشد و یا حتی به این فرآیند، شک کند. هوشیاری دینی توام با مطالعه مبانی دین و ایدئولوژی و یا به بیان ساده تر " بصیرت دینی" مهمترین و کارآمدترین راه مقابله با این تهاجم میباشد... دقت کرده اید همواره مقام معظم رهبری مدتها قبل از هر رخدادی هشدارهای لازم را اعلام میکنند؟ خاطرتان هست که ایشان چقدر بر بصیرت مردم تاکید میفرمودند؟ حال پس از گذشت مدتی، علت هشدار ایشان مشخص میشود... اصالت دینی توام با هوشیاری و کیاست مومن، نمادی از تقوای الهی است که لازمه جلب رضایت حق است. حواسمان باشد که دشمن هیچگاه به طور مستقیم وارد عرصه منفی سازی چهره دین، معصومین و علما دینی و از همه مهمتر چهره ولایت فقیه نخواهد شد بلکه با ایجاد سناریوها و اتفاقات از پیش نگاشته شده جریانات منفی سازی چهره علما و دلسوزان نظام، پروژه بی اعتماد سازی خود را پیاده و با سوء استفاده از افکار عمومی، آن را انتشار میدهد. حفظ ایمان در هیچ عصری به دشواری این زمان نبوده چرا که ظهور حجت خدا (عج) نزدیک و زمان غربال شدن فرا رسیده است. ✍️ علی کرمی
با همکاری برگزار میکند: (پنل کارگروه تعلیم و تربیت در افق تمدنی انقلاب اسلامی همایش) 🔸سخنران: هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹 موضوع: و کالایی سازی آموزش 💠 گفتگوی علمی با موضوع: طرحی برای بازطراحی الگوی حکمرانی در اموزش و پرورش با حضور: - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام) - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام) - حجت الاسلام (پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش) 📄 همراه با ارائه مقاله برتر ⏱ زمان: دوشنبه، 11 بهمن ماه، ساعت 14:30 تا 17:30. مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc --------------- 🔹🔸🔹🔸 📣 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/ 🆔 @irhfcconf
📌امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار می‌کند: 🇮🇷🇮🇷 به مناسبت ایام الله دهه فجر 🇮🇷🇮🇷 📚مسابقه کتابخوانی کتاب "دکل" ⏪جهت دریافت فایل کتاب و پرسش‌نامه به آیدی 👇 @SzmnTabliqat_Banovan پیام ارسال نمایید. 📅مهلت ارسال پاسخنامه: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ 🔰 🌐@SzmnTabliqat_Banovan
🔹عمده مباحث کتاب فراروی به روش های تربیت کودک اختصاص دارد و علاوه بر آن به مفهوم شناسی، مبانی قریب، عوامل و اصول تربیت پرداخته شده است. متن کتاب تقریر استاد شهید مطهری است با این تفاوت که جهت نظم و ایجاد پیوستاری گاها تقطیع هایی در متن صورت پذیرفته و همچنین تبویب و تنظیم مباحث، تیترهای هر بحث و نیز مقدمه از گردآورنده است. 🔸تحقیق و تدوین: روح الله شهریاری 🔹ناشر: قم. نشر قدس. قطع رقعی. ۱۱۲صفحه. 🔸نوبت چاپ: چاپ اول، پاییز ۱۴۰۰ 🛍روش تهیه کتاب: ۱_ثبت سفارش با استفاده از لینک ذیل: https://b2n.ir/k68883 (سایت کتاب قم) ۲_ ثبت سفارش در ایتا و واتساپ با شماره: 09399297392 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 https://eitaa.com/joinchat/4101963869Cfd4ffc79d4
💠 قابل توجه پژوهشگران،مقاله‌نویسان، دانش‌پژوهان ترم پایان‌نامه، دانشجویان مؤسسات آموزش عالی، مراکز تخصصی و مراکز پژوهشی، و... 📣📣 📣📣 ▪️در رشته‌های علوم‌رفتاری، علوم تربیتی، مشاوره و روان‌شناسی▪️ 🔰با حضور حجةالاسلام دکتر حسین رضائیان 💠و دیگر اساتید مطرح در عرصه پژوهش 📋در زمینه: 🔸انتخاب موضوع پایان‌نامه 🔸نوشتن پروپوزال 🔸ترفندهای جستجو در پایگاه‌های علمی 🔸استخراج مقاله علمی از پایان‌نامه 🔸پیاده‌سازی روش‌های متنوع پژوهشی 🔸مسائل آماری پژوهش 🔸و ... ▫️نوبت‌دهی: 🕰 فقط عصرها از ساعت ۱۵ تا ۱۸ 📞 ۰۲۵-۳۷۸۳۸۰۸۰ (داخلی ۱۲۵) 🚫پاسخگویی فقط از ساعت ۱۵ تا ۱۸ امکان‌پذیر است. از تماس با داخلی فوق، در غیر از ساعت ذکر‌شده خودداری نمایید. 🔵کانال معاونت پژوهش موسسه اخلاق و تربیت https://eitaa.com/research_ueae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 برای نخواندن‌هایتان برنامه‌ریزی کنید! 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ ما گاهی فکر می‌کنیم که چه باید بخوانیم، ولی فکر نمی‌کنیم که چه نباید بخوانیم! روی این هم فکر کنید که چه نباید بخوانیم. گاهی به ذهن خودم می‌آمد که روی بعضی قفسه‌های که اشتغالات غیرضروری ایجاد می‌کند و از مطالعات اصلی باز می‌دارد، یک پرده بکشم؛ چون هوس بی‌خودی در آدم ایجاد می‌کند. ◀️ برای نخواندن‌هایتان هم باید برنامه‌ریزی کنید. آن‌قدر کتاب چاپ می‌شود که شما پشت جلدش را هم نمی‌توانید ببینید! اگر بخواهید ببینید روزتان تباه می‌شود! آن‌قدر مجله چاپ می‌شود که شما پشت جلدهایش را هم اگر بخواهید ببینید روزتان شب می‌شود. آن‌قدر روزنامه هست که شما سرتیترهایش را اگر بخواهید بخوانید صبحتان شب می‌شود. [آن‌قدر خبر و پیام تولید می‌شود که اگر همه را رصد و دنبال کنید، از زندگی‌تان و از کارهای اصلی‌تان باز می‌مانید.] پس باید برای نخواندن‌هایتان هم فکری کنید. ◀️ با یک تدبیر و برنامه‌ریزی‌ فکر کنید که چه لازم دارید که بخوانید. هر مطالعه‌ای برای ما هوس ایجاد نکند. برای مثال، اگر انسان به یک فروشگاه زنجیره‌ای یا یک فروشگاه بزرگ می‌رود، این‎طور نباشد که این فروشگاه هوس‌انگیزی بکند و مصرف شما را بالا ببرد. اصلاً این فروشگاه‌‌ها را که درست می‌کنند خودش عامل توسعه مصرف است. آدم داخلش که می‌رود تحریک به مصرف بالا می‌شود؛ یکی از بسترهایی که مبدأ بالا رفتن مصرف خانوار هست، همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای است؛ انسان یک جنس می‌خواهد بخرد، می‌بیند یک سبد بزرگ جنس برداشته و به خانه آورده. یک جنس نیاز داشته، به آنجا رفته و اجناس متنوع را دیده و تحریک شده. علم هم همین‌طوری است. مواظب باشید که بی‌خودی تحریک نشوید. ◀️ موضوع را بررسی کنید و بعد مطالعه کنید. مشاوره بگیرید که باید چه بخوانیم و چه چیز را نباید بخوانیم. آنچه طبق بررسی و مشاوره، نباید بخوانید، نخوانید آنچه باید بخوانید بخوانید. این‎طور نباشد که امروز وقتی یک سؤال روان‌شناسی از ما کردند، برویم چهار تا کتاب روان‌شناسی بخوانیم! معنی ندارد! چون فردا هم یک کسی، از جامعه‌شناسی از ما می‌پرسد! پس‌فردا از فیزیک می‌پرسد! مواظب باشید که در این موضوع که چه باید بخوانیم و چه نباید بخوانیم، فکر کنید. هم فکر کنید و هم مشاوره بگیرید.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زمان امیرکبیر ایشون داشت برای دفاع از کشور توپ می‌ساخت ولی انگلیسی‌های اومدن بین مردم شایعه انداختن که این امیرکبیر میخواد پول‌هاتونو بگیره باهاش توپ و اسلحه بسازه تا شما گشنه بمونید ،آخرش هم این فتنه باعث شد پروژه امیرکبیر شکست بخوره و انگلیس از جنوب به ایران حمله کنه و ایران هیچی نداشت برای دفاع از خودش حتما ببینید 🇮🇷
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد.pdf
395.4K
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان حسین باغگلی 1 امیر غنوی 2 1 نویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد 2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چکیده هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روش­شناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روش­شناختی، سه محور: عدم توجه قابل‌قبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسان­شناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحله­بندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگی­های انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافته­های مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، به‌رغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیت­های موجود در حوزه روش­شناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورت­بندی آن، نشان‌دهنده آن است که نه­تنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ و...
✍️✨آسیب‌های تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامه‌ریزی درسی نویسندگان محمد رحمان پور سیدابراهیم میرشاه جعفری دانشگاه اصفهان چکیده این پژوهش با هدف شناخت آسیب‌های تربیت دینی به منظور ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با محوریت برنامه‌ریزی درسی انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و روش گردآوری داده‌ها میدانی، از نوع کتابخانه‌ای و مصاحبه بود. در مرحله اول، آسیب‌های تربیت دینی در سه محور فرهنگی، آموزشی و مذهبی ـ ایدئولوژیکی از متون اسلامی استخراج، و با روش تحلیل محتوای اسنادی تحلیل شد. سپس با استفاده از مصاحبه، راهکارهای برونرفت از مسائل تربیت دینی از دیدگاه متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، صاحبنظران حوزه تربیت دینی در آموزش و پرورش و آموزش عالی بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند با ده نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه‌ها به صورت نیمه‌ساختار یافته تدوین شد و روایی محتوایی آن مورد تأیید چند صاحبنظر قرار گفت. نتایج حاکی است که برخوردهای تعصب‌آمیز و قشری‌گونه، کج‌فهمی‌ها، بدفهمی‌های دینی از سوی افراد و هم‌چنین ناکارامدی نظامهای تربیت دینی مهمترین آسیب‌ها بود. راهکارهای این نوشتار نیز نشان داد که ترویج رویکرد عقل‌ورزی، دوری جستن از تعصبات و تمایلات فردی و جمعی، لزوم رعایت تفاوتهای فردی و استفاده از روشهای آموزشی مسئله ـ محور در برنامه‌ریزیهای درسی تربیت دینی، می‌تواند زمینه برونرفت از آسیب‌ها را فراهم سازد. https://iej.ihu.ac.ir/article_200925.html
تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کل‌گرایان و نقد آن با تأکید بر آموزه‌های اسلامی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده معصومه کیانی استادیار، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران چکیده هدف این مقاله، تبیین تربیت معنوی برای کودکان از منظر کل‌گرایان و نقد آن با تأکید بر آموزه‌های اسلامی است. برای این منظور در بخش نخست مقاله، با استفاده از روش پژوهش تلفیقی یا سنتز پژوهی، رویکرد کل‌گرایان به تربیت معنوی کودکان در ابعاد مبانی فلسفی، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان و دلالت‌های تربیتی آن تبیین می‌شود و در بخش دوم نیز با استفاده از روش کاوشگریِ فلسفیِ انتقادی و با تأکید بر دیدگاه اسلامی، رویکرد کل‌گرایان به تربیت معنوی کودکان نقد می‌شود. برای رسیدن به هدف پژوهش همچنین با استفاده از روش گلوله برفی، مهم‌ترین اندیشمندان تعلیم و تربیت کل گرا در مغرب زمین در حوزه تربیت معنوی کودکان انتخاب شدند و طبق معیارهایی مشخص، مهم‌ترین آثار ایشان گزینش و مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مبانی فلسفی رویکرد کل‌گرایان با آموزه‌های اسلامی ناسازگار است؛ زیرا مرجع امر معنوی طبق رویکرد کل‌گرایان، امری مبهم و موهوم است. هم‌چنین، این رویکرد حاکی از نوعی وحدت وجودِ مبتنی بر همه خدایی و یگانگی انسان، طبیعت و خداست. این در حالی است که طبق آموزه‌های اسلامی مرجع امر معنوی، وجودی واحد (الله جل‌جلاله) است که می‌توان او را به‌واسطه صفات و افعالش شناخت. درعین‌حال، رویکرد مذکور نکات و روش‌های تربیتی مفید و مناسبی دارد که با آموزه‌های اسلامی سازگار است؛ مانند توجه به پرورش کلیت کودک و تربیت هنری. https://iej.ihu.ac.ir/article_206821.html
طراحی الگوی اسلامی تربیت جنسی برای کودکان با رویکرد فقهی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان مرتضی حاجی زاده 1 محمد محسنی دهکلانی 2 علی‌اکبر جهانی 3 علی‌اکبر ایزدی فرد 4 1 نویسنده مسئول: دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران 2 دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 3 استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 4 استاد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران چکیده تربیت تا بدان جا در تحول فرد و جامعه مؤثر است که می‌توان ادعا کرد ارزش هر مکتبی، از تربیت‌شدگان آن مکتب فهم می‌شود. ضرورت پژوهش روش‌مند در تربیت جنسی، دغدغه اصلی نگارنده متن پیشِ رو است که با روش تحلیل مضمون و با رویکرد فقهی به الگویی مناسب برای تربیت جنسی کودکان دست یافته است. در این پژوهش، تحلیل مضمون با مطالعه منابع فقهی و تفسیری آغازشده تا مراد آیات و روایات، مشخص و یقینی شود ، سپس، محتوای آیات و روایات کدگذاری شده است. ابزار به‌کاررفته در تحلیل مضمون شبکه مضامین است؛ به این بیان که نکات کلیدی متن ـ با بیرون کشیدن واژه‌های پرتکرار، کلیدواژه‌ها و کشف واژه‌هایی که هم‌پوشانی یا رابطه علی دارند ـ جدا می‌شوند و مضامین پایه را شکل می‌دهند. سپس، داده‌ها مکتوب و با صبر و حوصله بازبینی می‌شوند تا ایده‌های اولیه برای کشف کدهای مرتبط با هم و نحوه ارتباط آن‌ها کشف شود که مضامین سازمان دهنده را شکل می‌دهند. در ادامه، با تلخیص و تلفیق شبکه مضامین مشابه به مضامین فراگیر و کانونی دست می‌یابیم. پس از تحلیل مضمون آیات و روایات فقهی مرتبط با تربیت جنسی با نرم‌افزار maxqda و بررسی 24 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و دو مضمون فراگیر به الگوی اسلامی تربیت جنسی رسیده‌ایم. https://iej.ihu.ac.ir/article_206814.html
بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی؛ مطالعه‌ای از نوع تحلیل محتوا نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده میمنت عابدینی بلترک گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتاب­های درسی دوره ابتدایی بود. روش مورداستفاده، تحلیل محتوای کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسش­ها، تمرین­ها و تصاویر می­باشد که درمجموع 1247 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کتاب­های دوره ابتدایی بود که براساس نمونه­گیری هدف‌مند (باتوجه‌به اهداف دروس)، کتاب­های هدیه­های آسمانی و قرآن به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. مؤلفه­ها و شاخص­های تربیت اخلاقی از اسناد بالادستی و منابع پیشین استخراج و در کتاب­ها مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR به‌دست آمد که برابر با 90/0 و تأیید شد، پایایی نیز براساس ضریب توافقی 87/0 به‌دست آمد. یافته­ها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه­ رابطه با خدا و کم‌ترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه­ رابطه با خود بوده است. درنهایت اینکه تربیت اخلاقی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. https://iej.ihu.ac.ir/article_205700.html
تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان ابوالقاسم برادران 1 محمد حسنی 2 محمد داودی 3 علی ستاری 4 1 نویسنده مسئول: مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی 2 دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش 3 استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 4 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه الزهرا(س) چکیده تربیت اخلاقی یکی از دغدغه‌های مربیان نظام‌های تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح ‌شده و از الگوهای متعدد و صاحب‌نظران غربی و اسلامی مختلف استفاده ‌شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه‌(ره) به‌عنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکیدبر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده ‌شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه‌(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامه‌ریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولین‌گام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلی‌ترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوه‌براین، در تربیت اخلاقی از روش‌هایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود می‌پردازد. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی رویکرد دعوت‌محور علامه طباطبایی (ره) سعادت خودسنجی https://iej.ihu.ac.ir/article_204632.html