✨ امام محمد باقر «علیه السلام»:
#مال_دوستی و #ریاست_طلبی، به #دین مؤمن زودتر خسارت میزند تا حمله دو گرگ درنده به گلهای بدون چوپان و محافظ، که یکی از جلوی گله حمله آورد و دیگری از پشت آن.
📙الکافی ج۲ ص۳۱۵
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از پایان نامه ی من
سایت¬های مفید برای پژوهش
1. سایت مقالات تخصصی نور (نورمگز) www.noormagz.ir
2. پایگاه اطلاع¬رسانی حوزه (حوزه نت)، قسمت کتابخانه www.hawzah.net
3. سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن www.maarefquran.com
4. سایت آثار آیت الله مصباح یزدی، قسمت کتابخانه و نیز مقالات www.mesbahyazdi.ir
5. بنیاد پژوهش¬های اسلامی آستان قدس رضوی، قسمت کتابهای الکترونیکی و نیز قسمت مشکات /www.islamic-rf.net
6. مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن، قسمت کتابخانه www.islamicecenter.com
7. مرکز پژوهش¬ و سنجش افکار صدا و سیما، قسمت کتب منتشره www .pajuhesh.irc.ir
8. سایت مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء، قسمت تألیفات و مقالات www.javadi.esra.ir
9. سایت شهید مطهری www.motahari.org
10. سایت شهید آوینی، قسمت کتابخانه ww.aviny.com
11. کتابخانه دیجیتالی تبیان www.library.tebyan.net
12. پژوهشگاه علوم وحیانی معارج www.hikmat.isramags.ir
13. سامانه نشریات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیwww.journals.ihcs.ac.ir
14. پورتال جامع علوم انسانی www.ensani.ir
15. سامانه نشریات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم www.pajohesh.nashriyat.ir
16. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه www.hawzeh.ac.ir
17. سایت حدیث نت www.hadith.net
18. کتابخانه دیجیتال نور www.noorlib.ir
19. کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث www.aqlibrary.ir
20. سایت پژوهشکده باقرالعلوم، قسمت دایره المعارف علوم انسانی(برای بخش مفهوم شناسی در تحقیق) www.pajoohe.com
21. پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام انصاریان، قسمت تألیفات www.erfan.ir
22. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، قسمت نشریات www.fa.journals.sid.ir
23. کتابخانه دیجیتالی قائمیه https://www.ghbook.ir/index.php
24. سایت علوم وحیانی اسراء(آثار آیت الله جوادی آملی) www.esra.ir
25. موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت ahlolbait.ir
26. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir
هدایت شده از راهنمایی رساله 🇵🇸
یکی از موضوعات برا پایان نامه بحث ثبات قدم و استقامت است برای این موضوع یکی از بهترین منابع کتاب موسسه جهادی که سخنان حضرت آقا را در همین باب جمع کرده
اين كتاب شامل مقدمه، حديث اهل بصر و صبر، فصل اول با عنوان بصيرت و فصل دوم با عنوان استقامت و ضميمه فتنه است.
فصل اول اين اثر به محورهای بصيرت، نكاتی از تاريخ اسلام، راه حصول بصيرت، نكات و چند توصيه تقسيم شده است.
فصل دوم اين اثر با عنوان استقامت نيز به موضوعات مختلفی چون استقامت، حفظ صراط مستقيم، الگوی استقامت، استقامت حسينی؛ استقامت خمينی، آفات استقامت، يك مثال تاريخی و چند نكته و استنتاج تقسيم شده است.
فصل فتنه به مباحثی چون فتنه، فتنه جمل؛ فتنه خوارج و فتنه عظما اختصاص يافته است. در بخش آخر كتاب هم فهرست تفصيلی موضوعات اين فصول آمده است.
در بخشی از مقدمه اين اثر آمده است؛ خوشا به حال آن كسانی كه ايمان خود را از روی آگاهی، از روی درك، از روی شعور، از روی فهم انتخاب میكنند. سيل میآيد درختهای تناور را میبرد اما آن گياهی كه اگرچه باريك و نازك و لطيف است اما دو برابر خود، ريشهاش زيرزمين است، او همچنان سالم میماند، او میماند.
در ادامه مقدمه اين اثر آمده است؛ آنچه كه از بنيان است، زائلنشدنی است، به هر صورت اين يك حقيقت و يك نكته مسلم است در اسلام است كه ايمان ارزشمند، ايمان آگاهانه است، ايمان توأم با درك و شعور است، ايمانی است كه از روی بصيرت با چشم باز بدون ترس از اشكال به وجود آمده باشد.
در پشت جلد اين اثر آمده است؛ از سوی خدا بصيرت به انسان داده میشود، بصيرتها، يعنی هشدارها، آگاهیها، راهنمايیها، خط دادنها، جهت دادنها، میتوانی آن بصيرت را ببينی از آنها پيروی كنی به سود توست. میتوانی چشمت را روی هم بگذاری و نبينی يا ببينی و لج كنی كه به زيان تو تمام خواهد شد.
كتاب «بصيرت و استقامت» شامل بيانات مقام معظم رهبری پيرامون بصيرت و استقامت با ضميمه فتنه به همت مؤسسه جهادی در شمارگان ۱۰۰۰۰ نسخه و به بهای ۱۷۵۰۰ ريال منتشر شد.
این عبارت را سرچ کنید لینک دانلود کتاب میاد
کتاب_بصیرت_و_استقامت_جهت_آزمون
هدایت شده از راهنمایی رساله 🇵🇸
چند موضوع کاربردی تربیتی جدید پیشنهادی برای پایان نامه یا مقاله یا...
۱- تکنیک تربیتی رقابت؛ کارکردها؛ اصول و هشدارها با رویکرد تربیت کودک (با تاکید بر دبستان دوم)
۲- نقش تکنیک تربیتی رقابت در پرورش تفکر کودک (با تاکید بر دبستان دوم)
۳- نقش داستان در پرورش تفکر کودکان (با تاکید بر دبستان دوم)
۴- نقش هنر در پرورش تفکر کودکان (با تاکید بر دبستان دوم)
۵- روشهای دقت افزایی در کودکان (با تاکید بر دبستان دوم)
۶- الگوی شخصیتی نوجوان مغرور و شیوه مواجهه با آن
۷- الگوی شخصیتی نوجوان اکتیو و پر انرژی(ابرقوه!) و شیوه مواجهه با آن
۸- الگوی شخصیتی نوجوان بی ادب( بد دهن) و شیوه مواجهه با آن
۹- اعتیاد( وابستگی) به بازیهای رایانه ای؛ سبب شناسی و درمان
با تاکید بر کودکی یا نوجوانی
۱۰- شیوه های ایجاد روحیه کار جمعی در نوجوان
۱۱- شیوه های پرورش روحیه مسؤلیت پذیری در نوجوان
۱۲- شیوه های آماده سازی فرزندان دختر برای بلوغ
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
این کانال با نام طرح رشد علمی تلاش میکند:
✨ 1⃣ آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی را به جامعه علمی معرفی نماید به امید رشد و پویایی بالنده تر و مؤثرتر.
✨ 2⃣ آخرین اخبار اجتماعی روز اثرگذار بر روند تصمیمگیری و تصمیمسازی جریات تربیتی کشور
#تربیت_اخلاقی
#اخلاق_وتربیت_اسلامی
#تربیت_دینی_کودک_ونوجوان
#مشاوره_خانواده_بارویکرد_اسلامی
👇
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Roshdelmi
┗━━━🍃🕊━
✨معرفی چند نرم افزار مهم و بسیار #مفید برای #پژوهش در حوزه #خانواده و #اخلاق و #تربیت
1⃣ حدیث اهل بیت علیهم السلام
از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث
متن 166 عنوان کتاب در 338 جلد، با محوریّت حدیث اهل بیت (علیهم السلام)، حاوی موضوعاتی مانند: علوم قرآنی، قرآن و تفسیر، تاریخ و سیره معصومان (علیهم السلام)، کلام و ...
🔺یکی از آثار موجود در این نرمافزار خوب
📗 کتاب #تحكيم_خانواده ازنگاه قرآن وحديث
تأليف مرحوم محمدى رىشهرى، و کلی منابع دیگر در حوزه خانواده وجود دارد بسیار کامل است.👌
2⃣ مجموعه آثار مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث
🔺متن 285 عنوان کتاب در 546 جلد از آثار منتشرشده در: «مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث»، «پژوهشگاه قرآن و حدیث» و «مرکز همایشهای علمی و پژوهشهای آزاد دارالحدیث»، به زبان فارسی و عربی، در موضوعاتی چون: تفسیر و قرآن ...
3⃣ اخلاق اسلامی كتابخانه اخلاق اسلامی
🔺متن كامل 343 عنوان كتاب در 597 جلد، در موضوعات: آداب، حقوق، فضایل اخلاقی و ...
نوع نرمافزار: معجم لفظی
موضوعات: اخلاق و عرفان
👇
https://www.noorshop.ir/fa/product/12517/%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%ad%d8%af%db%8c%d8%ab-%d8%a7%d9%87%d9%84-%d8%a8%db%8c%d8%aa-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85
هدایت شده از صرفا جهت اطلاع طلاب🇮🇷
#اطلاعیه
🛑مرکز خدمات حوزه های علمیه
معاونت معیشت و خانواده مرکز خدمات در راستای همکاری با دستگاهها و نهادهای پژوهشی، کامپیوتری و فرهنگی و به منظور عرضه خدمات نرمافزاری پژوهشی به طلاب سراسر کشور، با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) قراردادی منعقد نموده است.
این قرارداد که در قالب ارائه خدمت حق اشتراک یک ساله سرویسهای محصولات نور از جمله؛
#نورمگز (پایگاه تخصصی مجلات نور)
#نورلایب (پایگاه کتابخانه دیجیتال نور)
#ابرنور (پیشخوان بر خط نرمافزارهای نور)
#سمیم_نور (سامانه مشابهت یاب متون نور) انجام شده است.
در راستای #اهداف معاونت معیشت و خانواده مبنی بر تسهیل در دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و سرعت بخشیدن به امر پژوهش در حوزه علوم اسلامی با ارائه خدمات نرمافزارهای پژوهشی به طلاب محقق در حوزه علوم اسلامی میباشد.
🌐بر همین اساس طلاب برادر و خواهر سراسر کشور میتوانند با مراجعه به پنل شخصی خود در "سامانه سخا" (سخای جدید) و انتخاب گزینه #محصولات_نور از سرویسهای مذکور بهرهمند شوند.
http://service.csis.ir
---------------------------
🇮🇷کانال صرفا جهت اطلاع طلاب
📡 @serfan_jahate_ettela_t
http://eitaa.com/joinchat/3749838860Cff026ecd0b
✅ ملت دوپامین
🖋 سید حسامالدین ذوالفقار
دوم دیماه ۹۸، خبرگزاری انگلیسی رویترز اعلام کرد ۱۵۰۰ نفر!! در جریان اعتراضات آبانماه کشته شدهاند. منبع رویترز، سایت سازمان منافقین بود که ۷ روز قبل از آن، این عددسازی را انجام داده بود.
حالا نخستوزیر کانادا توئیت زده که حکم اعدام ۱۵ هزار نفر در ایران صادر شده است!!! چیزی که صدای خبرنگار بیبیسی و بسیاری از کاربران از هر دو سوی ماجرا را هم درآورد و و جاستین ترودو را مجبور به حذف توئیتاش کرد.
به قولی کی به کیه؟! وقتی احمقهایی هستند که بدون سند، وجود ۱۵۰۰ کشته را میپذیرند و هنوز شعار میدهند «۱۵۰۰ نفر، کشته آبان ماست» یعنی پیشاپیش تضمین میدهند که دروغهای بزرگتر را هم خواهند پذیرفت.
الحق دورهی غریبی است ... صفحه شخصی، ولع شهرت، غلیان احساس، چیرگی احساس بر عقل و اعتیاد به دوپامین! چه بر سر بشر آورده که مقام عالی یک کشور را به طمع جلوداری یک جنبش مجازیساخت گاه به میان تجمع چند ده نفره معارضین یک کشور میکشاند و گاه مجبور به دروغپردازیهای چیپ و زرد میکند و جایگاه عالی یک کشور را چنین تنزل میدهد. این خطر متوجه همه کاربران فضای مجازی در هر جایگاه اجتماعی است.
#خواب_آشفته | عضو شوید 👇
https://eitaa.com/joinchat/3109421078C314a70a82d
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
#رهبر
امام خامنهای مدظلهالعالی:
سلامت فکری را با کتابخوانی تأمین کنید؛ از کتابهای خوب، راهگشا، راهنما که از سوی متفکّران و نویسندگان خوب ما تهیّه شده و در اختیار ما گذاشته شده استفاده کنید و بخوانید. ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
#روز_کتاب
#هفته_کتاب_گرامی_باد
#روابط_عمومی_المصطفی
🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی/
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
▫️ وی افزود: در قرآن سه نوع عبادت داريم ، اول عبادت آگاهانه که بر پایه معرفه الله و شناخت خدا است .دوم عبادت عاشقانه، که ریشه در لا اكراه في الدين دارد و عبادتی است که با اجبار نباشد و از سر عشق و سوم عبادت خاشعانه که در الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُون خلاصه شده است و در واقع عبادت بايد با اختيار و عشق و علاقه باشد .
▫️رئیس نمایندگی المصطفی درخراسان با اشاره به ادامه آيه وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون و آنها كه از لغو و بيهودگى دوري مي كنند عنوان کرد: يكي از مصاديق لغو كار بدون هدف است كه قرآن مي گويد مومن كار بدون هدف نمي كند .
▫️ وی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف حوزه هاي علميه تعليم و تربيت بشريت است . عواملي كه به ما كمك مي كند براي رسيدن به هدف موفق باشيم، ابتدا رعایت تقوا و استعانت و حمد خداوند متعال و دوم تعيين همراه و دوست مناسب است.
▫️ وی با تاکید بر این نکته که يكي از موانع رسيدن به هدف و موفقيت دوست نامناسب است كه مانع رسيدن به هدف و عامل گمراهی است اظهار داشت: عامل ديگر تنبلي است ، تنبلي ضد تلاش ، كوشش و نشاط است ، تنبلي يعني انجام ندادن كار در زمان خود و تاخير انداختن. كار همچنين تنبلي نوعي بيماري رواني در انسان است .
▫️ حجت الاسلام و المسلمین صالح با روايتي از امام علي (ع)افزود: "إن الأشياء لما ازدوجت ازدواج الكسل و العجز" فنتجا بينهما الفقر. وقتي كه اشياء با يكديگر جفت شدند، تنبلى و ناتوانى با هم ازدواج كردند و از آنها فقر متولّد شد. در واقع انسان بر اثر ناتواني ضعيف مي شود و به هدف هايش در زندگي نمي رسد.
▫️رئیس نمایندگی المصطفی درخراسان با اشاره به اينكه فرد تنبل هميشه نيازمند به ديگران است تصریح کرد: امام علي (ع) در آثار تنبلي در روايتي فرمودند آفةُ النُّجْحِ الكَسَلُ ، آفت موفقيت، تنبلى است. همچنين در روايتي ديگر پيرامون آثار تنبلي از امام علي (ع) آمده است ، الكَسَلُ يُفسِدُ الآخِرَه ، تنبلى، آخرت را تباه مى كند. چون در سر وقت كارها انجام نمي شود .
وی افزود: امام باقر (ع) الكَسَلُ يُضِرُّ بالدِّينِ و الدُّنيا، تنبلى به دين و دنيا زيان و خسارت مى زند همچنين امام باقر (ع) در روايتي ديگر فرمودند انّي لابغِضُ الرجُلَ ـ أو اُبغِضُ للرَّجُلِ ـ أن يَكونَ كَسلانَ عن أمرِ دُنياهُ ، و مَن كَسِلَ عَن أمرِ دُنياهُ فهُو عن أمرِ آخرتِهِ أكسَلُ . من نفرت دارم از كسي كه در كار دنيايش تنبل باشد. هر كه در كار دنيايش تنبل باشد، در كار آخرتش تنبل تر است.
▫️ حجت الاسلام و المسلمین صالح در ادامه با روايتي از امام صادق (ع)افزود: مَن كَسِلَ عن طَهُورِهِ و صلاتِهِ فليسَ فيهِ خَيرٌ لِأمرِ آخرَتِهِ ، و مَن كَسِلَ عمّا يُصلِحُ بهِ أمرَ مَعيشَتِهِ فليسَ فيهِ خيرٌ لِأمرِ دنياهُ ،هر كه در طهارت و نماز خود تنبلى ورزد، در كار آخرتش به خيرى نمى رسد و هر كه در آنچه معيشتش تنبلى ورزد، در كار دنيايش به خيرى دست نمى يابد. همچنين امام صادق (ع) پيرامون پرهيز از تنبلى و بى حوصلگى در روايتي آورده اند: إيّاكَ و خَصلَتَينِ : الضَّجَرُ و الكَسَلُ ؛ فإنّكَ إن ضَجِرتَ لم تَصبِرْ على حَقٍّ ، و إن كَسِلتَ لم تُؤَدِّ حقّا
از دو خصلت بپرهيز: بى حوصلگى و تنبلى؛ زيرا اگر بى حوصله باشى، بر حق شكيبا نباشى و اگر تنبل باشى، حقّى را به جا نياورى.
▫️ رئیس نمایندگی المصطفی درخراسان با اشاره به حديث پيامبر اكرم (ص) امْنُنْ عَلَيْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ. (خدايا) نعمت سرزندگي و کوشايي را به ما ارزاني دار و از سستي، تنبلي، ناتواني، بهانه آوري، زيان، دل مردگي و ملال، محفوظمان دار . در پايان افزود از جمله هشدارهايي که در فرهنگ ديني بسيار به چشم مي خورد و مسلمانان را نسبت به آن بيدار باش داده اند، موضوع تنبلي و تن پروري و بي حوصلگي و کوتاهي در کار است.
▫️تهیه و تنظیم خبر : واحد فرهنگی تربیتی مرکز آموزش زبان ومعارف اسلامی خواهران
▫️ لینک کانال روابط عمومی نمایندگی خراسان:
https://eitaa.com/almustafa_mashhad
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گزارش نشست خبری همایش بین المللی فقه و تربیت
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
🔻 تمدید نهایی
همایش بین المللی فقه و تربیت نمایندگی المصطفی در خراسان
💠 به همت مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان همایش بین المللی فقه و تربیت 11 اسفند ماه سال 1401 در مشهد برگزار میگردد.
🔹 محورهای اصلی همایش:
1. پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت
2. ظرفیت های تربیتی فقه
3. تعامل فقه و تربیت
4. تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی
❇️ محور ویژه همایش: فقه و تربیت؛ فضای مجازی
📆مهلت ارسال چکیده و مقالات تمدید شد:
مهلت ارسال چکیده: 1 دی ماه 1401
مهلت ارسال مقالات: 1 بهمن ماه 1401
زبان برگزاری همایش: 11 اسفندماه 1401
📞دبیرخانه همایش : 05133694114 - 05133694110
داخلی 119
لینک کانال همایش :
http://eitaa.com/hamayesht1401
ثبت نام و ارسال مقالات:
http://hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa
J.e.co1400@gmail.com
💢 📡کانال روابط عمومی المصطفی(ص) در خراسان/
برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها هماکنون عضو شوید/ 👇
🆔 لینک کانال:
https://eitaa.com/almustafa_mashhad
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
حجت الاسلام والمسلمین صالح در ادامه جامعه المصطفی را نهاد حوزوی بینالمللی فعال در عرصههای علوم اسلامی و علومانسانی ناظر به رویکردهای دینی توصیف کرد و اذعان داشت: جامعةالمصطفی در عین پیگیری برنامههای متعدد علمی، با تنوع رشتهها در علوم اسلامی و انسانی هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه بینالملل را با طراحیهای نوینی دنبال میکند.
رئیس مجتمع آموزش عالی مشهد، تنوع ۴۰۰ رشتهای جامعةالمصطفی در حوزه علوم اسلامی را در کل جهان بیسابقه دانست و خاطرنشان ساخت: جامعة المصطفی العالمیة با نگاه دینی به علومانسانی تلاش میکند تا ناظر به نیازهای فقهی بشر امروز، رویکردهای ارزشمندی را فعال و پیگیری نماید.
وی با تأکید بر این که فقه و تربیت نقشبرجستهای در زندگی فرد و جامعه دارد، اظهار داشت: این همایش بینالمللی به دنبال تبیین نقش فقه و تربیت در یکدیگر بهعنوان موضوع مشترک تربیتی انسان است که ساحتهای مختلفی را هدفگذاری نموده است.
حجت الاسلام والمسلمین صالح تربیت اقتصادی، تربیت سیاسی، تربیت جسمانی، تربیتی بهداشتی، تربیت فرهنگی و... را برخی از موضوعات مشترک فقه و تربیت توصیف کرد و اذعان داشت: نقش تبیینی فقه در فرایند اسلامیسازی علوم، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
نماینده جامعه المصطفی در خراسان افزود: فقه بهعنوان خاستگاه قرآن و سنت تأمینکننده محتوای تربیت اسلامی است؛ فقه و تربیت که در احصا موضوعات جدید، هماهنگی و همنوایی زایدالوصفی با یکدیگر دارند.
وی حوزههای علمیه، دانشگاهها و مراکز جامعة المصطفی را از جمله مخاطبان همایش بینالمللی فقه و تربیت برشمرد و با بیان این که این همایش به چهار زیان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: تقویت ورود بانوان در عرصههای علومانسانی و اسلامی از پدیدههای انقلاب اسلامی که حضور ایشان در رشد و ارتقای دانش دینی تأثیر بسزایی داشته است.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح، یادآور شد: همایش بینالمللی فقه و تربیت از ظرفیتهای بانوانی داخل و خارج از کشور حداکثر استفاده را داشته، بانوان اساتید، سکانداران اصلی برگزاری این همایش بینالمللی هستند.
وی ضمن اشاره به سایت همایش بینالمللی فقه و تربیت به نشانی «hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa»، با بیان این که مهلت ارسال چکیده مقالات تا دیماه و ارسال اصل مقالات تا بهمنماه ۱۴۰۱ تمدید شده است، اظهار داشت: همایش بینالمللی فقه و تربیت، ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
نماینده جامعةالمصطفی در خراسان ایجاد بستر مناسب برای مطالعات میانرشتهای را از مهمترین اهداف این همایش توصیف کرد و اذعان داشت: بررسی نقش تربیتی فقه و ابواب متناظر آن از جمله مؤلفههایی است که تعامل فقه با ساحت تربیتی را هدفگذاری میکند.
وی ضمن تأکید بر اهمیت آشنایی با موضوعات و مسائل جدید در حوزه فقه و تربیت، محورهای این همایش اعم از پیشینه شناسی و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در این همایش بینالمللی موضوعات فقهی آیند بشری موردتوجه قرار میگیرد؛ این که فقه برای آینده چه برنامههایی خواهد داشت، در حوزه پیشینه و سیر تحولات مدنظر است.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح، به ظرفیتهای تحولی فقه و مؤلفههای اصلی این عرصه اشاره کرد و اذعان داشت: ۷ مؤلفه اصلی تربیت از جمله مباحثی است که نقش و ظرفیت فقه در این عناصر بررسی میگردد.
وی تعامل فقه و تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت عاطفی، تربیت جسمانی و... شکلگیری نگاه جدید در مخاطبان و مکلفان بهویژه نسل جوان را از جمله اهداف همایش بینالمللی فقه و تربیت توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی از دیگر محورهای این همایش بینالمللی است که در آن دلالتهای تربیتی موضوعات از منظر فقهی بررسی میگردد.
نماینده جامعةالمصطفی در خراسان در بخش پایانی سخنان خود به برخی از مؤلفههای مهم در محورهای این همایش اشاره کرد و یادآور شد: در این همایش ۲۰ نهاد حوزوی و دانشگاهی مشارکت نموده، تا کنون ۱۰ پیشنشست با مشارکت مراکز و مجموعهها برگزار شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح، ضمن اشاره بهعنوان برخی از پیشنشستهای همایش بینالمللی فقه و تربیت، ارتقای سطح تو انمندیهای پژوهشی و نگارشی طلاب را مهم دانست و با بیان این که ۱۰ کارگاه تخصصی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۳۶ مقاله به دبیرخانه همایش بینالمللی فقه و تربیت ارسال شده است که از این تعداد، ۵۰ مقاله را بانوان پژوهشگر تدوین نمودهاند.
🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی/
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به اعضای دبیرخانه برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت و تقدیر از تلاش همه دست اندرکاران این همایش، اظهار داشت: مسئله رابطه میان فقه و تربیت یا فقه تربیتی، از موضوعات روزآمد جامعه به شمار میآید. فقه در حقیقت بیانگر چهارچوب رفتارهای ما در یک زندگی ایمانی است. گستره فقه، در همه ابعاد زندگی بشری امتداد دارد و شامل همه رفتارهای فردی و اجتماعی میشود.
وی ماهیت فقه را تعیین چهارچوب برای زندگی انسان دانست و یادآور شد: یکی از مهمترین ابعاد زندگی انسانی، تربیت است. مسئله تربیت از مباحثی است که بخشهای مختلف از جمله خانواده، دستگاههای تعلیمی، دستگاههای حاکمیتی، رسانهها و... در آن نقش دارند لذا موضوع تربیت و احکام و آداب آن، قطعا از مقولاتی است که فقه باید بدان ورود نماید؛ کما اینکه در گذشته نیز فقه ما به این مسئله توجه داشته است اما در شرایط جدید که علوم میان رشتهای توسعه یافته است و آفاق گستردهای در فقه ما گشوده شده است، توجه به فقههای مضاف و علوم بین رشتهای اهمیت دوچندان مییابد.
رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: فقهی که ما بدان باور داریم، یعنی دانشی که میتواند قالب زندگی ایمانی را تنظیم نماید، باید به این موضوعات توجه داشته باشد. مباحثی که ما در متون اسلامی و دینی در ارتباط با تربیت داریم، باید با نگاهی اجتهادی مورد بازبینی و استفاده قرار گیرد.
وی یکی از آسیبهای قابل مشاهده در این مسیر را اظهارنظر عجولانه افراد با مراجعه سطحی به منابع دینی دانست و تصریح کرد: این در حالی است که در حوزه علمیه، یک نگاه اجتهادی مطرح است که با ملاحظه همه جوانب و با بکارگیری ضوابط دقیق که ابزاری توانمند برای استنباط از متون و منابع است، اظهار نظر ارائه گردد. انتظار این است در عصر جدید، این روش استنباطی و دقیق اجتهادی را برای پاسخگویی به سوالات جدیدی که بشریت با آنها مواجه است، بکار بریم.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر عباسی، جامعةالمصطفی را پیشگام طراحی و اجرای بسیاری از رشتههای فقه مضاف برشمرد و تاکید کرد: یکی از مهمترین این رشتهها، فقه تربیت است که در مجموعه فقه تخصصی المصطفی سالها پیگیری میشود و اینکه خواهران مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس پیشگام این موضوع مهم شدند، بسیار ارزشمند است. امروز مسائلی در خصوص موضوعانی مانند حجاب، عفاف و تربیت اخلاقی مطرح است و فقه تربیتی پاسخ دینی و مستند، مورد نیاز امروز جامعه ما و هر جامعه اخلاق محور است.
وی با تاکید بر لزوم خروجی محور بودن این همایش علمی، اذعان داشت: خروجی علمی این همایش چه در قالب نوشتهها و مقالات و چه در قالب پیشنهادات عملی و اجرایی میتواند مورد استفاده کارگزاران کشور در حوزه تربیتی از آموزش و پرورش تا رسانه واقع گردد و در این صورت، این همایش در حقیقت کارآمد خواهد شد.
رئیس جامعةالمصطفی در پایان پرداختن به مباحث اخلاقی و تربیت ایمانی را از مسائل جهانی و دغدغه مشترک بسیاری از ادیان و مذاهب دانست و ابراز داشت: مشارکت مراکز حوزوی و دانشگاهی در این همایش، هر کدام از زاویهای میتواند مفید و موثر باشد و افقهای جدیدتری را در برابر ما بگشاید.
حجت الاسلام والمسلمین صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در مشهد مقدس نیز در این جلسه ضمن تقدیر از همکاریها و اهتمام صورت گرفته برای برگزاری همایش بین المللی فقه و تربیت، عنوان داشت: خاستگاه اصلی همایش بینالمللی فقه و تربیت، بخش خواهران مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس است و خواهران محترم این مجتمع، مسئولیت دبیر علمی و اجرایی همایش را عهدهدار هستند.
وی با اشاره به اینکه تا کنون 136 مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شده است که 56 مورد آن مربوط به خواهران است، اظهار داشت: این همایش به چهار محور اصلی پیشینه و سیر تحولات و آینده پژوهی مطالعات فقه و تربیت، ظرفیت های تربیتی فقه، تعامل فقه و تربیت و نیز تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی میپردازد و تا کنون بیست نهاد و مرکز علمی و دانشگاهی برای مشارکت در همایش اعلام آمادگی نمودهاند.
نماینده جامعةالمصطفی در استان خراسان، با اشاره به برگزاری ده پیشنشست با موضوع این همایش، عنوان داشت: مخاطب همایش بینالمللی فقه و تربیت، حوزههای علمیه و دانشجویان دانشگاهها هستند و نقش بانوان در برگزاری و مشارکت علمی این همایش بسیار قابل توجه و چشمگیر است. با توجه به استقبال به عمل آمده، همایش تا یازده اسفند تمدید شد و در این تاریخ اختتامیه همایش در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی/
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
آیتالله اعرافی در دیدار اعضای دبیرخانه و کمیته علمی همایش بینالمللی فقه و تربیت، ضمن تقدیر و ابراز خرسندی از فعالیتهای ارزشمند المصطفائیان در عرصههای آموزشی و پژوهشی، به سالروز ورود فاطمه معصومه سلاماللهعلیها، اشاره کرد و حضور حضرت را مبدأ تحولات بزرگ معرفتی، فرهنگی و تمدنی و سرمنشأ تأسیس و تقویت حوزه علمیه قم دانست.
وی در ادامه ضمن اشاره به تأخیر حوزههای علمیه در ورود به عرصه علومانسانی و مباحث جدید پیرامونی، علامه طباطبایی را نقطه عطف مواجهه حوزه با سیر جدید افکار و اندیشههای غربی و نظریات گوناگون فلسفی و دینشناسی غرب و به نحوی علومانسانی توصیف کرد و ابراز داشت: آیتالله مصباح یزدی نیز نقش ارزشمندی را در تولید نظریات علومانسانی مبتنی بر اندیشه اسلامی ایفا نمودند.
مدیر حوزههای علمیه گزارشی از ورود مناسب بزرگان حوزه به قلمروهای علومانسانی در سالهای اخیر اشاره نمود و با بیان این که همچنان با کاستیهایی مواجه هستیم، اظهار داشت: نیاز است تا نگاه عمیق اجتهادی و روشمند حوزوی با موضوعشناسی درست و عمیق جمع شده، در قلمرو مباحث جدید و حوزه علومانسانی و اجتماعی نیز باید در کنار موضوعشناسی قوی، به پایههای عمیق اجتهادی توجه جدی صورت گیرد.
وی گره نخوردن دقیق و درست علوم پایه حوزه در مناهج معرفتی، فلسفی و فقهی را از جمله چالشهای پیش رو توصیف کرد و اظهار دشت: باید علوم پایه معطوف به حوزههای علومانسانی و اجتماعی را در حوزههای علمیه تقویت نموده، به سمت نظریهپردازیهای مبتنی بر اصلاح و معطوف به نیازها حرکت نماییم تا در حوزههای علمیه شاهد تولیدات اساسی در منظومه معرفتی و قلمرو علوم پایه باشیم.
آیتالله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قلمروهای علومانسانی، بایستی تفکر عقلی فلسفی ریشه در شفا، اشارات و اسفار را به طور عمیق پایهریزی و با بازسازی آثار و سنت کهن، در حوزههای جدید ورود نماییم.
وی جایگاه فعالسازی فقه نو و معاصر و نیز پردازش به مسائل جدید با عمق لازم را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: فلسفههای مضاف و فقههای معاصر دو قلمرویی است که اگر از منظر عقلی و اجتهادی در قلب حوزه عمق و گسترش یابد، شاهد اتفاقات ارزشمندی خواهیم بود.
مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر این که اگر علومانسانی با مبانی و مناهج دینشناسی ما گره نخورد، ارزشمند نخواهد بود، یادآور شد: ارتباط حوزههای علمیه با قلمروهای علومانسانی باید در دو سطح رشتههای مرسوم نقد و بررسی و سطح تولید علم حجت آفرین دنبال شود.
آیتالله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت بررسی موضوع فقه التربیة، با بیان این که تمام فقه را میتوان از منظر تربیتی تحلیل و با توسعه مرزهای فقه، ابواب فقهی جدیدی را پیش روی مباحث دانش اسلامی گشود، خاطرنشان ساخت: انتشار محصولات ارزشمند معرفتی در حوزه علومانسانی با نگاه اسلامی امر بسیار مهم و ارزشمندی است که در ساحتهایی تربیتی ارزش بیشتری پیدا میکند.
🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی/
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
حجتالاسلاموالمسلمین صالح، در جلسه دیدار اعضای دبیرخانه و اعضای کمیته علمی همایش بینالمللی فقه و تربیت با آیتالله اعرافی، این همایش بینالمللی را یکی از جدیدترین رویکردهای پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان توصیف کرد.
وی در ادامه به فرازهای مختلف ارتباط فقه و تربیت اشاره کرد و با بیان این که تاکنون 136 مقاله به این دبیرخانه همایش فقه و تربیت ارائه شده است، اظهار داشت: با مشارکت مراکز آموزشی پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، تاکنون 10 پیشنشست علمی برگزار و کارگاههای روش پژوهش تخصصی در عرصه فقه و علوم تربیتی برپا شده است.
حجت الاسلام والمسلمین صالح گزارشی از تشکل 20 جلسه کمیته علمی و محتوایی همایش بینالمللی فقه و تربیت ارائه کرد و یادآور شد: 20 نهاد و مجموعه حوزوی و دانشگاهی در فرایند برگزاری همایش بینالمللی فقه و تربیت همکاری داشته، مقالات برتر این همایش در ISC ارائه خواهد شد.
وی پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه التربیة را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در همایش بینالمللی فقه و تربیت؛ جریانشناسی مطالعات فقه تربیت، آسیبشناسی و آینده پژوهشی و ظرفیتهای تربیتی فقه و نقش آن در اهداف، مراحل، روشها، عوامل و موانع تربیت بررسی میگردد.
نماینده جامعةالمصطفی العالمیة تعامل فقه و تربیت را از دیگر بخشهای این همایش بینالمللی توصیف کرد و با بیان این که ساحتهای مختلف فقه تربیت در عرصههای اخلاقی، سیاسی، خانوادگی، اقتصادی، عاطفی، جنسی و جسمانی و... احصا و بررسی خواهد شد.
وی ارائه تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقه را از دیگر بخشهای همایش بینالمللی فقه و تربیت عنوان کرد و اظهار داشت: حجاب و پوشش، امربهمعروف و نهیازمنکر، حکومت و ولایتفقیه، خمس و زکات، ازدواج و طلاق و ... از جمله محورهای این بخش از همایش هستند.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که همایش بینالمللی فقه و تربیت 3 ماه دیگر در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، اظهار داشت: باتوجهبه نظریهپردازیهای ارزشمند آیتالله اعرافی در عرصه فقه التربیة از ایشان دعوت میشود تا ضمن حضور در این همایش بینالمللی، بهعنوان سخنران اصلی روز برگزاری همایش به بیان نکته نظرات و دیدگاههای نظریهپردازانه عرصه فقه و تربیت بپردازید.
🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی/
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
🔸 تاکنون 136 مقاله بین المللی به همایش فقه و تربیت ارسال شده است
حجتالاسلاموالمسلمین صالح، در جلسه دیدار اعضای دبیرخانه و اعضای کمیته علمی همایش بینالمللی فقه و تربیت با آیتالله اعرافی، این همایش بینالمللی را یکی از جدیدترین رویکردهای پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان توصیف کرد.
🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی/
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu
هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
🔹اعضای دبیرخانه همایش بینالمللی فقه و تربیت با آیتالله اعرافی دیدار کردند
آیتالله اعرافی در دیدار اعضای دبیرخانه و کمیته علمی همایش بینالمللی فقه و تربیت، اظهار داشت: نیاز است تا نگاه عمیق اجتهادی و روشمند حوزوی با موضوعشناسی درست و عمیق جمع شده، در قلمرو مباحث جدید و حوزه علومانسانی و اجتماعی در کنار موضوعشناسی قوی، به پایههای عمیق اجتهادی توجه جدی صورت گیرد.
وی جایگاه فعالسازی فقه نو و معاصر و نیز پردازش به مسائل جدید با عمق لازم را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: فلسفههای مضاف و فقههای معاصر دو قلمرویی است که اگر از منظر عقلی و اجتهادی در قلب حوزه عمق و گسترش یابد، شاهد اتفاقات ارزشمندی خواهیم بود.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح، در ابتدای این دیدار همایش بینالمللی فقه و تربیت را یکی از جدیدترین رویکردهای پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان توصیف کرد.
وی در ادامه به فرازهای مختلف ارتباط فقه و تربیت اشاره کرد و با بیان این که تاکنون 136 مقاله به این دبیرخانه همایش فقه و تربیت ارائه شده است، اظهار داشت: با مشارکت مراکز آموزشی پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، تاکنون 10 پیشنشست علمی برگزار و کارگاههای روش پژوهش تخصصی در عرصه فقه و علوم تربیتی برپا شده است.
نماینده جامعةالمصطفی در خراسان گزارشی از تشکل 20 جلسه کمیته علمی و محتوایی و مشارکت 20 نهاد و مجموعه حوزوی و دانشگاهی در فرایند برگزاری همایش بینالمللی فقه و تربیت ارائه کرد.
🌐کانال روابط عمومی/مرکز خبر المصطفی/
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu