eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
486 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اجتهاد
تصریحات خطیرة_ آیة الله خویی(ره)-.pdf
5.83M
📚«التغلغل الیهودی فی ایران» 🔺مصاحبه با آیت‌الله خویی (ره) درباره نیرنگ صهیونیسم در ایران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢مهمترین بایسته‌های شکل‌گیری فقه مقاومت ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند: برای بررسی فقهی چهار پیش‌نیاز مهم مطرح است یکی منابعی که تفقه به واسطه آن صورت می‌پذیرد، دوم روشی که تفقه بر اساس آن صورت می‌پذیرد، سوم موضوعی که می‌خواهد نسبت به آن تفقه صورت بپذیرد و چهارم تعیین مکلف در این موضوع. ما باید ببینیم در بحث فقه مقاومت آیا موضوع مقاومت جزء موضوعات ساده است یا جزء موضوعات پیچیده؟ جزء موضوعات شرعی است یا جزء موضوعات غیر شرعی؟ قاعدتا هرچند در ادبیات دینی به این موضوع یعنی موضوع مقاومت پرداخته شده است فی حد نفسه موضوع مقاومت یک موضوع شرعی نیست. علت شرعی نبودنش این است؛ غیر از معنای لغوی که مقاومت دارد، این مقاومت وقتی تنوع پیدا می‌کند، وقتی عوامل دخیل در آن تنوع پیدا می‌کند موضوع را به یک موضوع پیچیده تبدیل می‌کند. بنابراین یکی از محورهای فقه مقاومت که باید به آن بپردازیم فهم درست از موضوع است. 📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74329 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📚سنت‌های کارآمد حوزه علمیه و سبک زندگی طلبگی ✔️مرحوم شیخ طوسی با هجرت به نجف اشرف حوزه علمیه هزار ساله نجف را تأسیس می‌کند و میرزای شیرازی با حضور در سامرا حوزه علمیه‌ و مکتب سامرا را تشکیل می‌دهد، و سید مرتضی در شهرهای مختلف حوزه‌هایی را ایجاد می‌کند، مطالعه و تحلیل در اینگونه رفتار‌ها نشان دهنده هویت در حوزه علمیه است. 📖کتاب «سنت‌های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» اثر حجت‌الاسلام سیدمسعود مرتضوی در ۲۴۰ صفحه توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. این اثر از سه فصل سنتهای اخلاقی و معنوی، رفتاری و گفتاری، عملی و معرفتی تشکیل شده است که شاکله اصلی سنتهای کارآمد را تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه حوزه علمیه در تعریف دقیق خود به معنای حوزه سنتی بسیار متجدد و دارای روش‌های جدیدی است. 📝 گزارش مراسم رونمایی: http://ijtihadnet.ir/?p=74351 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢سه پرسش مرحوم علیرضا صدرا از علامه محمدتقی جعفری درباره کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة میرزای نایینی 🔻من خدمت علامه جعفری که سه‌شنبه‌ها بعداز ظهر تا غروب می‌رسیدم و رساله فلسفه سیاست را محضر ایشان می‌گذراندم، یک‌بار از جمله از ایشان پرسیدم. می‌دانید که ایشان شاگرد مرحوم کاشف الغطا بود و کاشف الغطا نیز شاگرد برجسته و دستیار علامه نایینی بود. همان رابطه‌ای که علامه نایینی نسبت به آیت‌الله مجاهد یا آخوندخراسانی داشت. از علامه جعفری پرسیدم که این کتابش را که گفته شد جمع بشود، شما چه اطلاع دارید؟ پرسیدید یا نپرسیدید؟ گفت که چرا، من موقعی که به شریف رفته بودم از کاشف‌الغطا پرسیدم که جمع کرده یا نکرده است. گفت که جمع کرده است. بعد از علامه پرسیدم که ایشان که کتابش را جمع کرد، نظرش غلط بود یا چی؟ گفت که عجیب است من هم همین سوال را از کاشف‌الغطا پرسیدم. گفت که نه، نظرش غلط نبوده است ولی از نظر مشروطیت آقای نایینی، سوءاستفاده کردند. بعد سوال سوم را از علامه کردم، گفتند عجیب است من هم که رفتم همین سه سوال را از کاشف‌الغطا کردم. سوال سوم را پرسیدم که ایشان وقتی جمع کردند، مایوس بودند یا خیر. جواب شنیده بود که علامه نایینی نگران و ناراحت بودند ولی اصلا نسبت به آینده مایوس نبودند. بعضی‌ها الان می‌گویند که به بن‌بست رسیده بودند. اصلا چنین حرف‌هایی نبوده است بلکه گفته الان فقط آمادگی وجود ندارد. ایشان پله‌های بعدی را دارد می‌بیند. امام آمد و پله بعدی را گذاشت. 📝روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: http://ijtihadnet.ir/?p=74343 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢القاب علمی؛ از حقیقت تا مَجاز ✍️حجت‌الاسلام علی راد چندی است بحث از چالش آیت‌الله دکتر یا حجت‌الاسلام دکتر در محافل حوزوی و دانشگاهی داغ است و رویکردهای موافق و مخالف در مواجه با آن پدید آمده است. در این یادداشت به این پدیده از منظر یک چالش کهن در تاریخ و میراث مسلمین‌ می‌نگرم،‌ به اختصار ابهامات آن را مرور‌ می‌کنم و پژوهش درباره بنیان‌ها و زمینه‌های تاریخی و فرهنگی آن را ضروری‌ می‌دانم. القاب علمی در مکتوبات مسلمین بیشترین حضور را در کتاب‌های رجال الحدیث و تراجم الرجال دارند ولی بازتاب و کاربست القاب به محدّثان اختصاص ندارد و دانشوران دیگر علوم اسلامی نیز هماره از القاب علمی برای تعیین و تثبیت جایگاه خود در گفتمان‌های علمی روزگار خود بهره‌مند هستند لذا القاب با هویت صنفی و اجتماعی دانشوران پیوندی ناگسستنی دارند و البته سویه‌های اخلاقی،‌ جامعه شناختی،‌ سیاسی و فرهنگی نیز دارد.‌ رویکرد لقب پژوهی،‌ گرایش علمی بینا رشته‌ای،‌ استوار بر مبانی نظری، ‌بهره‌مند از منطق تحلیلی و فرایند علمی از فهم تا نقد و دارای سنجه‌های داوری در ارزیابی القاب علمی است. مسئله اصلی لقب پژوهی شناسایی،‌ اثبات و ارزیابی روشمند اصالت و اعتبار القاب علمی است و غرض آن پاسخ به ابهامات و مسائل القاب علمی است. 📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74298 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢جزئیات برنامه اصلاحی سطوح عالی حوزه ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌‏های علمیه قم به تبیین برنامه اصلاحی سطوح عالی پرداخت. 🔹مهمترین اشکلات و ملاحظات اساتید 🔸کارهای فنّی و زیرساختی 🔹افزودن یک عنوان به رسائل در سطح ۲ 🔸بازنگری در متن رسائل و مکاسب 👈 ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=74295 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تلاش‌های فقهی فضای مجازی، معلق بین نظام و مردم؟ ✍️حجت‌الاسلام احمد نجمی عرصه فضای مجازی در کشور دو ساحت جدی دارد. یکی ساحت حکمرانی و سیاست‌گذاری که سیاست‌های آن توسط ساختار رسمی حاکمیت اعمال و اجرا می‌شود و دوم عموم مردم و کاربران فضای مجازی. آنچه به‌سادگی قابل فهم و مشاهده است، حاکمیت براساس نیازها و اقتضائات و برنامه‌های خود تصمیماتی را اتخاذ می‌کند و از سوی دیگر مردم نیز براساس سلایق و معیارهای خود، روشی مستقل و منحصر به خود را در پیش گرفته‌اند. این سوال جدی پیش می‌آید که نقش‌آفرینی فقها و اساتید حوزه در ساحت فن‌آوری‌های نوین و فضای مجازی در راستای سلایق و نظرات حاکمیت است یا عموم مردم؟ به صورت طبیعی می‌توان این انتظار را داشت که فقها و حوزه‌های علمیه وظیفه خود می‌‌دانند تا از مسائل حاکمیت و نظام اسلامی پشتیبانی فکری و نظری داشته باشند و نظام نیز پشتوانه‌ی فکری خود را در حوزه‌های علمیه جستجو کند. اما این نگرانی وجود دارد که نگاه مطلق فقها و پژوهشگران به جانب تامین نیازهای حاکمیت باشد و از واقعیت‌های جامعه و نیازها و سلایق عموم مردم غفلت نماید. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74302 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فرق بین احادیث اخلاقی و احادیث فقهی ✔️استاد احمد عابدی: فرق بین حدیث اخلاقی و حدیث فقهی در این است که ✨الزام در احادیث اخلاقی، الزام اخلاقی است اما در احادیث فقهی، الزام کلامی است. اگر چیزی واجب و حرام باشد، فقهی است اما اگر چیزی واجب و حرام فقهی نیست اما ضرورت اخلاقی دارد، به‌عبارت‌دیگر اگر تخلف شد، جهنم ندارد حدیث اخلاقی است. 🔺 به‌عبارت‌دیگر در ذات اخلاق ضرورت وجود دارد و همیشه اخلاق بایدونباید است؛ اما این تخلف از این باید جهنم ندارد اما ضرورت دارد. مثلاً اگر بگویم نماز شب بخوانید و خیلی فایده دارد، این اخلاق نیست، یا مثلاً اگر بگویم بهتر است راست‌گو باشید، این هم اخلاق نیست. اخلاق آن است که الا و لابد باید راست‌گو باشید. در ذات اخلاق الزام و اجبار هست ولی الزامی است که تخلف از آن گناه ندارد. 🔺مثلاً حدیثی می‌گوید اگر فلان کار را کردید خدا فلان درجه بهشتی را می‌دهد، این حدیث اخلاقی است. حدیث فقهی آن است که بگوید این کار را باید بکنید و یا نکنید. 📆خارج فقه؛ ۱۴۰۰/۲۰/۲۹ 🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
🔰| .: ثبت‌نام سراسری خادمین شهدا :. فقط دو روز فرصت باقی مانده! 🔻 ویژه راهیان نور جنوب کشور ▫️ برادران و خواهران 🗓 ۱۰ لغایت ۱۷ آذرماه 📝 ثبت نام از طریق سامانه به نشانی: ▶️ khademin.rahnoor.ir ◀️ 🌷با نشر این پیام بانی خیر شو... ✅توضیحات و نکات مهم قبل از ثبت‌نام ✅ آموزش ثبت‌نام‌ خادمین افتخاری در سامانه ✅پشتیبانی تلفنی ۲۴ ساعته: ۰۹۶۳۱۳📞 🌱
هدایت شده از راهبری فرهنگ
🔻 لجن زار فلسفه غرب ۱. بزرگترین نظریه‌پرداز دموکراسی و کرامت انسانی!! در غرب، سلاخی بیش از ۱۲٫۰۰۰ ‌غیرنظامی در غزه را پاسخ قابل قبول اسرائیل و اطلاقِ نسل‌کشی به آن را شایستهٔ برخورد قضایی و پلیسی دانست! ۲. این فیلسوف بلندآوازهٔ مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیه‌ای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل و غزه منتشر کرده است. در این بیانیه، از حملهٔ حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حملهٔ اسرائیل به غزه، موجّه و به دور از نسل‌کشی تعبیر شده است! ۳. دیگر برای اثبات این مطلب که غرب از نظر معرفتی و اخلاقی به بن‌بست رسیده و در لجن‌زار مادی‌گرایی و کثافت شهوات دست و پا می‌زند، نیاز به مقدمه‌چینی و استدلال‌های طولانی نیست. همین بیانیهٔ این فیلسوف پُرآوازهٔ غرب برای اثبات تمام این حرف‌ها کافی است. منبع: اندیشکدهٔ مطالعات یهود ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 انتشار برای نخستین‌بار 🎥 نماهنگ | نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی ✏️ نضهت جنگل، یک نهضت بی‌نظیر در زمانه خود بود. ✏️ ۱. منشأ دینی؛ ۲. رفتار اعتقادی؛ ۳. حرکتی صددرصد اسلامی ایرانی و ضداجنبی، سه خصوصیت نهضت جنگل است. ✏️ میرزا کوچک خان با نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در رشت و در محدود خاص گیلان بوجود آورده بود. ✏️ رسانه Khamenei.ir به ایام مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، نماهنگی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره وی را منتشر میکند. 📥 سایت | فیلم کامل بیانات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا