⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /4
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست» برگرفته از کتاب «نهضت امام خمینی»
▫️به دنبال صدور اعلاميه #قائد_بزرگ، محافل و مجالس عزادارى #سيدالشهدا(ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوه انقلابى به خود گرفت.
▪️حركت، خروش و شور #انقلاب_حسينى در تودههاى محروم و ستمديده ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق #گويندگان_اسلامى از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستانها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانتبار #رژيم_شاه و نقشههاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزه #قهرمان_كربلا از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهده پيروان آل محمد(ص) است، براى مردم تشريح كردند.
▫️اگر يک سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايىهاى رهبرى كوتاهى مىورزيد و از بازگو كردن خيانتهاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مىكرد، تودههاى بيدار و بهپاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليتهاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مىكردند كه به وظيفه خود عمل كند.
▪️#هيأتهاى_عزادارى به نوبه خود در نوحهها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبتهايى را كه بر #حوزه_قم و روحانيان وارد آمده بود بيان مىكردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مىداشتند و از #اسرائيل و عمال آن اظهار تنفر مىكردند.
▫️براى نخستين بار بود كه در دستههاى عزادارى عليه #اسرائيل شعار داده مىشد، چنانكه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى سيدالشهدا، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه #يزيد_تاجدار زمان بهوقوع مىپيوست.
▪️از جمله شعارهايى كه در نوحههاى محرّم آن سال به گوش مىرسيد، شعارهاى زير بود:
قم شده كربلا هر روزش عاشورا
فيضيه قتلگاه خون جگر علما
واويلاه واويلاه
واويلاه واويلاه
عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بىپناهان را
شد موج خون برپا
شد موج خون برپا
شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى
* * *
خمينى، خمينى تو زاده حسينى جان را بهكف بنهادهاى در راه قرآن
* * *
خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو
* * *
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو میرود، میرود دشمن غدار تو
(نهضت امام خمینی ج1 ص468-467)
✳️ادامه دارد...
منبع:
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
30.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️یکبار برای همیشه ببینید| مهسا امینی کشته شد یا فوت؟ 👌
📌تیرخلاص به یاوهگوییهای پدر و هواداران #مهسا_کومله
📌افشای اسنادی از دروغهای #پدر_فتنه که احتمالا اولین بار است میبینید
📌علت اصلی موضوع کشفحجابها و تحلیل مختصر سناریوی جنگ شناختی با #رمز_مهسا
📌شخصیت رمزآلود مهسا چگونه بود که رسانههای شیطان روی آن موجسواری کردند؟
🎙بهروایت محمد جوانی
🌷🏴🌷
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امید بخشی به مردم دارد ✅
امر به معروف دارد ✅
نهی از منکر دارد ✅
دشمن شناسی دارد ✅
فرهنگ غنی ایرانی دارد✅
عاشورا دارد ✅
استکبار ستیزی دارد ✅
امام حسین دارد ✅
فرمان رهبری دارد ✅
درود بر کسی که خار چشم دشمن است.
🌷🏴🌷
⭕️ بدون پشتوانهٔ قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید.
🔰حضرت آیتالله خامنهای دام ظله
♦️پس قدم بعدی، تشکیل نظام مبتنی به این تفکّر و بر مایه بعثت است. لذا توجّه میکنید از این ترتیب، خوب میشود فهمید حرف کسانی که سعی میکنند تا دین و بخصوص دین اسلام را جدای از حکومت معرفی کنند، غلط است. البته همه ادیان در این جهت مثل هم هستند؛ لیکن این ادّعا در مورد اسلام، خیلی عجیب است که کسی بخواهد دین اسلام را از زندگی، سیاست، اداره کشور و از حکومت جدا کند؛ کنار بگذارد و بین اینها تفکیک ایجاد نماید. اسلام از روز اوّلی که به وجود آمد، با یک مبارزه دشوار، به سمت تشکیل یک نظام و یک جامعه حرکت کرد. بعد از سیزده سال مبارزه هم، پیغمبر اکرم توانست - اگر چه نه در شهر خود و در نقطه ولادت این بعثت، اما در نقطه دیگری از دنیای آن روز - این نظام را سر پا کند و به وجود آورد.
♦️قدم دوم بعد از آن مبارزات طولانی، همین است. ایجاد یک محیط و فضا و یک نظم و نظام بر مبنای این فکر است. تا این نظام و این قدرتِ پشتوانه تفکّرات الهی و اسلامیْ نباشد، نمیتوان افکار و احکام و مفاهیم الهی را در زندگی مردم منتشر کرد وبسط داد. درست عکسِ نظر کجبینانه کسانی که مدّعی هستند اگر قدرت با دین همراه شود، دین فاسد میشود! نه؛ قضیه عکس است. دین اگر با قدرت همراه شود، خواهد توانست گسترش و بسط پیدا کند؛ اهداف و آرزوهای دینی را تحقّق ببخشد و آرمانهایی را که دین شعار آنها را میداده است، در جامعه به وجود آورد. اینها بدون قدرت امکان ندارد؛ با قدرت ممکن است؛ مثلاً شما خیال میکنید عدالت اجتماعی را در جامعه، میشود با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش به وجودآورد!؟ عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و کمک برای استقرار تساوی در قانون را مگر میشود بدون قدرت، در سطح داخل جامعه - به یک صورت - و در سطح جهان - به صورت دیگر به وجود آورد!؟
♦️همین که کلمه حقّی در دنیا گفته میشود، چنانچه قدرتهای دنیا قابل دانستند که ضربه خود را به آن وارد کنند، معطّل نمیشوند؛ مگر این که قابل ندانند و آن قدر اهمیت ندهند! همیشه همین طور بوده است؛ مخصوص امروز نیست که شما میبینید هر جا صدای اسلام و تفکّر اسلامی بلند میشود، فوراً گوشهای مستکبرین و سرمایهدارها و کمپانیدارهای عالم تیز میشود که ببینند چیست؛ مبادا خطری آنها را تهدید کند! همیشه همین طور بود که هر جا سخن حقّی از زبانی خارج میشد، یا دلی، روحی و انسان بزرگی تصمیم میگرفت که این سخن حق را حتما به گوشها برساند، ناگهان حصارها، دیوارها و مشتهای آهنین از سوی دشمنان و مخالفین به وجود میآمدند و در مقابلش صف میبستند و جبههبندی میکردند. البته شکست میخوردند. باطل - در مقابل حق - شکست میخورد؛ در این تردیدی نیست. اگر حق ایستادگی کند، شکّی نیست که باطل شکست خواهد خورد؛ اما مقصود این است که بدون مبارزه و تلاش و بدون پشتوانه قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید. البته پارهای چیزها را میشود با نصیحت و با زبان خوش انجام داد.
♦️بنابراین پیغمبران هم دنبال تشکیل حکومت بودند. واضحترینش هم، پیغمبر بزرگوار ماست که از روز اوّل، مبارزه و تلاش کرد و ایجاد نظام اسلامی را وجهه همّت قرار داد. بعد هم در یثرب، به آن دست پیدا کرد. بعد هم از آن دفاع کرد؛ دامنه را وسعت بخشید و این حرکت تا سالهای متمادی ادامه پیدا کرد. پس قدم بعدی تشکیل حکومت است؛ اما تشکیل حکومت، هدف نیست. نکته اساسی این جاست. تشکیل حکومت برای تحقّق آرمانهاست...
📕بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۷۵/۰۹/۱۹
#دین
#قدرت_سیاسی
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
#یادداشت_تحلیلی :
*ارتش یک نفره*
"درسهای قیام عاشورا در جهاد تبیین"
حادثه عاشورا و تحلیل آن می تواند برای ما بسیار عبرت انگیز باشد؛ حسین (ع) وقتی می بیند که کسانی که در ظاهر انسان های متدینی هستند و جامعه آنها را قبول دارد هیچ انتقادی از وضع موجود نمی کنند یک تنه به میدان می آید تا صدای اعتراض خود را به گوش برساند. چرا که وقتی در جامعه ای باشی که هر قدر انذار کنی، هر قدر حرف بزنی، هر قدر هشدار دهی، هر قدر خواهش کنی، هر قدر فریاد بزنی کسی توجهی نمی کند و کاری نمی کند بهترین کار این است که جان و مال و آبرویت را وسط بریزی و برای آرمانهایت فدا کنی . . . بله، سخن در این باره زیاد است اما مجالی نیست لذا در ارتباط با درسهای قیام عاشورا در جهاد امروزمان یعنی #جهاد_تبیین به ذکر چندین مورد تیتر وار، خطاب به خودم، بسنده می کنم :
۱) به جای آنکه تمام همت تان دنبال شناختن امام حسین(ع) و اثبات او باشد سعی کنید ابتدا یزید و جریانات حامی و برنامه های کلان آن را بشناسید.
۲) یادتان باشد پس از آنکه یزید زمانه تان را شناختید بهترین کسی را که در برابر یزید موضع گیری می کند درک کنید و او را یاری کنید.
۳) یادتان باشد که حامیان یزید دشمن شما هستند و کسانی که در برابر کثافت کاری های یزید سکوت کرده اند نیز دشمن هستند و این دشمنی در همراهی با سیاست های یزید و عدم همراهی با شما برای پیگیری مطالبات بر حق تان نمود دارد.
۴) یادتان باشد وقتی فساد به وضعیت خطرناکی رسید باید برای آرمان هایتان آنقدر جدی باشید که اگر نیاز شد در آن مسیر هزینه دهید، بدهید. از فحش شنیدن، تهمت، افتراء، دروغ تا طرد شدن، محروم شدن، مغضوب علیه شدن و ...
۵) یادتان باشد که در مواجهه با یزید زمانه تان منتظر شخصیت ها نباشید که بیایند به شما کمک کنند چون آنها به شدت منفعت گرا هستند. خودتان را جای سلیمان بن صرد خزاعی که ولی فقیه وقت مردم کوفه بود بگذارید تا بفهمید که تصمیم گیری در جایگاه وی چقدر می تواند سخت و پرریسک باشد و حتی خلاف باشد.
۶) یادتان باشد نوجوانی مثل قاسم بن الحسن(ع) در یاری امام زمان خویش از بزرگان کوفه بهتر توانست امامش را راضی نگه دارد. لذا حرکت خود را دست کم نگیرید و هر کاری از دست تان بر می آید برای یاری حسین زمانه تان بکار بگیرید هر چند شما قدرت بسیار کمی داشته باشید و توان تان هم خیلی کم باشد.
۷) یادتان باشد حق را بشناسید و دنبال شناخت حق باشید. این میسر نخواهد شد مگر با مطالعه تحلیل ها و ارزیابی مواضع و اظهار نظرهای رسانه ها، مسئولین و شخصیت ها. لذا تا می توانید دنبال کسب اطلاعات باشید.
۱۴۰۲/۰۵/۰۴
#جهاد_تبیین
#بازسازی_انقلابی
✍سهراب_صمدی_حکاک
🌷🏴🌷
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🔰 سومین دوره رویداد *جهت؛ جذب، هدایت و توانمندسازی*
◾خانه اندیشهورزان با همراهی مراکز زیر برگزار میکند:
۱. اندیشکده اقتصاد مقاومتی؛
۲. اندیشکده پایا؛
۳. اندیشکده جریان؛
۴. اندیشکده حکمرانی شریف؛
۵. اندیشکده حکمرانی نرم فطن؛
۶. مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور؛
۷. اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علوم سیاسی.
🔹 فرصتی ویژه برای دانشجویان و طلاب علاقهمند به حل مسائل و توسعه ایران
✅ اندیشکده در تعریف، نهادی واسط میان دانشگاه و نظام سیاستگذاری است که وظیفه فهم مسائل، طراحی راهحل و تلاش برای دستورکارگذاری راهحل را به دوش میکشد. ازاینرو، میتوان مدعی شد که اندیشکده یکی از مهمترین محملها برای اثرگذاری بر و اعمال اراده در نظام سیاستگذاری کشور است. اندیشکدهها فناوری ارتباط با نظام سیاستگذاری را در دست دارند و میتوانند با اثرگذاری بر تصمیمهای سیاستگذاران، آینده کشور را جهتدهی کنند. ازاینرو، میتوان مدعی شد که یکی از جذابترین مسیرهای شغلی برای دانشجویان و طلابی است که قصد دارند آینده خود و کشور را بسازند.
خانه اندیشهورزان بهعنوان نهاد حامی زیستبوم اندیشهورزی، با همکاری مراکز مذکور، سومین دوره رویداد جهت را با هدف شناسایی و کشف دانشجویان و طلاب مستعد و علاقهمند برگزار میکند. در رویداد پیشین، 68 نفر نامنویسی کردند که از این میان، 14 نفر در دو اندیشکده حکمرانی نرم فطن و اقتصاد مقاومتی جذب شدند.
این بار نوبت شماست که شانس خود را برای حضور در زیستبوم اندیشهورزی و تلاش برای اعمال اراده در نظام سیاستگذاری کشور امتحان کنید.
🔗 لینک نامنویسی:
https://evnd.co/QurYe
🔸 برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به شماره ۰۹۱۰۵۸۴۹۳۰۳ در یکی از پیامرسانهای بله، ایتا یا تلگرام پیام دهید.
🔸 آدرس پایگاه اینترنتی خانه اندیشهورزان و اندیشکدههای همراه:
◼️ https://khanahouse.ir
◼️ https://gptt.ir/
◼️ https://iran-bssc.ir/
◼️ https://mcsst.ir/
◼️ https://jaraian.com/
◼️ https://payanet.org/
◼️ https://iranthinktanks.com/fotan-soft-technology-and-governance/
#رویداد
*مدرسه دانشجویی روانشناسی متعهد*
✅دعوتید به اردوی تابستانه معرفتی-تشکیلاتی مدرسهی دانشجویی روانشناسی متعهد به میزبانی کانون روانشناسی اسلامی و مجموعهی ابتناء.
📆 ۱۴ الی ۱۸ مردادماه ۱۴۰۲
⏳ مهلت ثبت نام: ۱۰مرداد ماه
📌 هزینه دوره: ۲۰۰هزار تومان
✅ مکان برگزاری: خیابان انقلاب، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه ورزان.
🏠 شرایط اسکان برای دانشجویان شهرستانی فراهم است.
برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در پیام رسان بله یا تلگرام، پیام دهید:
🌐 @eslamiravan1402
🔻لینک ثبت نام:
📌 https://survey.porsline.ir/s/KetRGyY9
به جمع *مدرسه روانشناسی متعهد* بپیوندید:
🆔 @ravanshenasimotahed
🆔 @shaakeleh1401
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 وفای عباس علیهالسلام
🎙 عینصاد
══════════
نقل ساعت به ساعت واقعه عاشورا به روایت تاریخ
برای تطبیق و نقد فیلم رستاخیز، لازم است که به بررسی دقیق واقعه عاشورا بپردازیم تا بتوانیم تحلیل درست و دقیقی انجام دهیم.
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا بهحساب گاهشماری شمسی، در تاریخ ۲۱ مهر سال ۵۹ ه.ش بوده است. تاریخ شمسی هم مانند تاریخ قمری نیست که اوقات روز تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و میشود با درآوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. ما اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳+- دقیقه اختلاف میتواند داشته باشد) را استخراج کردهایم و روایات مقتل نگارها را با این ساعتها تنظیم کردهایم.
۵:۴۷ اذان صبح
امام علیهالسلام بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد؛ و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
آنطرف نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
حدود ۶
امام حسین (ع) دستور داد تا اطراف خیمهها خندق بکنند و آن را با خار و بوتهها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
۷:۰۶ طلوع آفتاب
کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبهای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشتهاند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرارداد و از حجارین ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکردهاند؟ آنها انکار کردند. امام نامههایشان را بهطرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمیپذیرید و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمیرهانید؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «الا و ان الدعی بن الدعی، قد رکز بین اثنین: بین السله و الذله و هیهات منا الذله... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما درو است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشیده است.
حدود ۸
بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآنخوان) های کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب و کوفیان سخنان مشابهی گفتند.
بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چندنفری دچار تردید شدند؛ ازجمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که درگذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند.
حدود ۹
روز بهوقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا اینقدر تعلل میکند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی باهم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چارهای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیرباران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمیدانیم. تعداد کشتگان تیراندازی. با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکرشده.)
حدود ۱۰
بعد از تیراندازی یسار غلام زیادین آبیه و سالم غلام این زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تنبهتن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین (ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشندهای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد.
بعدازاین نبرد تنبهتن، حمله سراسری سپاه امام حسین (ع) انجام شد؛ امام حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزهها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام (ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقبنشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد که دوباره سپاه امام (ع) را تیرباران کردند و درآن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام (ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را ۵۰ نفر و این شهرآشوب ۳۸ نفر ذکر کرده است.