هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی معروف و زیبای #نریمان_پناهی در حسینیه معلی شبکه ۳
#صبحانه_اشک 😭
🌷🏴🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_رحیمپور_ازغدی
" هیچ امر به معروفی بی اثر نیست.
از امام حسین بیامکاناتتر داریم. "
🌷🏴🌷
هدایت شده از گفتار پسندیده
آیا عاشورا زنده است؟
حجتالاسلام عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت:
🔻هرسال میلیونها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا میگیرند و مراسم متعددی برپا میکنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا میشود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟
🔻شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود.
🔻همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه میکردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز میتوان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گرهگشایی و کارگشایی است؟
🔻در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم.
🔻بهتعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا.
🔻عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسانپروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگیبهتر) و شخصیت آنها را روزبهروز رشدیافتهتر سازد. (انسان رشدیافتهتر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند.
🔻عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخصهای سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر.عاشورای زنده یعنی عزادار 1402 با عزادار 1401 تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسبوکار، و تجارت و بازرگانی به شاخصهای مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیکتر شود.
http://fdn.ir/page/240049/
هدایت شده از صرفاً جهت اطلاع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد صریح میثم مطیعی به عبدالرضا هلالی در برنامه معلی
🔺 هلالی: باید نوآوری در هیئت به وجود آورد که جذب بیشتر شود
🔸میثم مطیعی: نقدی که میخواهم بگویم به معنای نقد شخص ( هلالی) نیست بلکه این فکر را نقد میکنم، جذب به چه قیمتی؟ هیئت باید هیئت بماند و نباید ماهیتش تغییر کند. ما به عنوان مداح غیر از خواندن، باید در پیشگاه سیدالشهداء پاسخگو باشیم.
@khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
هدایت شده از حاج محمود کریمی
67.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید | #تصویری_جلسات
📢 نوحههای امام حسین (علیه السّلام)
🎬 #شور «قسم به کتری جوشیده در ...»
🔘 شب ششم #محرم_الحرام، سال ۱٤٠۲
🕌 خیمــــة العبّـــــاس (علیـهالسّـــلام)
📍نشر آثار #حاج_محمود_کریمی
[کانال حاج محمود کریمی]
@HajMahmoud_Karimi
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران در ماه محرم :
▪️به عشق ارباب، لات بازی تعطیل!|آیتالله مصباح یزدی
📎لینک مطلب
▪️ سلوک جامع و واسع با عاشورا| محمد مهدی میرباقری
📎لینک مطلب
▪️ انقلاب اسلامی و تحول گفتمانی در فرهنگ سیاسی عاشورایی| داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️نباید دینداری به مناسک فروکاسته شود| حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️ وظیفه هیئات حسینی در مواجهه با هنجارشکنان | احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️ زنان و مردان بی انتخاب کوفه| محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی| حسین سوزنچی
📎لینک مطلب
▪️ انقلاب عاشورایی در دورۀ پساانقلابی:
انقلاب در محکمهی عاشورا؟!| مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 عزت فرعون؛
در جریان رویارویی حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام با ساحران، یکی از اتفاقاتی که افتاد، تکیه ساحران بر عزت فرعون بود؛ عزتی که در واقع وجود نداشت.
همچنانکه در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید، عزت فقط و فقط از آن خدا و پیامبر و مومنان است. در واقع عزت فقط از آن خداوند تبارک و تعالی است و از ناحیه او به پیامبر و مومنان سلام الله علیهم اجمعین منتقل می گردد.
پس تکیه کردن بر عزت فرعون که در واقع وجود ندارد، مشخص است که نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت. این نکته مهمی است که برای انسان تکیه گاهی جز خدای متعال وجود ندارد.
🔷 آیه روز
فَأَلْقَوْا حِبَالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ وَقَالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغَالِبُونَ (شعراء / آیه ۴۴)
🔶 ترجمه
آنها طنابها و عصاهای خود را افكندند و گفتند به عزت فرعون، قطعا پيروزيم!
#عزت، #سنت_الهی، #فرعون، #جادو
🌼 🏴 🌼
⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /4
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست» برگرفته از کتاب «نهضت امام خمینی»
▫️به دنبال صدور اعلاميه #قائد_بزرگ، محافل و مجالس عزادارى #سيدالشهدا(ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوه انقلابى به خود گرفت.
▪️حركت، خروش و شور #انقلاب_حسينى در تودههاى محروم و ستمديده ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق #گويندگان_اسلامى از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستانها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانتبار #رژيم_شاه و نقشههاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزه #قهرمان_كربلا از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهده پيروان آل محمد(ص) است، براى مردم تشريح كردند.
▫️اگر يک سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايىهاى رهبرى كوتاهى مىورزيد و از بازگو كردن خيانتهاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مىكرد، تودههاى بيدار و بهپاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليتهاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مىكردند كه به وظيفه خود عمل كند.
▪️#هيأتهاى_عزادارى به نوبه خود در نوحهها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبتهايى را كه بر #حوزه_قم و روحانيان وارد آمده بود بيان مىكردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مىداشتند و از #اسرائيل و عمال آن اظهار تنفر مىكردند.
▫️براى نخستين بار بود كه در دستههاى عزادارى عليه #اسرائيل شعار داده مىشد، چنانكه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى سيدالشهدا، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه #يزيد_تاجدار زمان بهوقوع مىپيوست.
▪️از جمله شعارهايى كه در نوحههاى محرّم آن سال به گوش مىرسيد، شعارهاى زير بود:
قم شده كربلا هر روزش عاشورا
فيضيه قتلگاه خون جگر علما
واويلاه واويلاه
واويلاه واويلاه
عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بىپناهان را
شد موج خون برپا
شد موج خون برپا
شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى
* * *
خمينى، خمينى تو زاده حسينى جان را بهكف بنهادهاى در راه قرآن
* * *
خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو
* * *
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو میرود، میرود دشمن غدار تو
(نهضت امام خمینی ج1 ص468-467)
✳️ادامه دارد...
منبع:
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
30.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️یکبار برای همیشه ببینید| مهسا امینی کشته شد یا فوت؟ 👌
📌تیرخلاص به یاوهگوییهای پدر و هواداران #مهسا_کومله
📌افشای اسنادی از دروغهای #پدر_فتنه که احتمالا اولین بار است میبینید
📌علت اصلی موضوع کشفحجابها و تحلیل مختصر سناریوی جنگ شناختی با #رمز_مهسا
📌شخصیت رمزآلود مهسا چگونه بود که رسانههای شیطان روی آن موجسواری کردند؟
🎙بهروایت محمد جوانی
🌷🏴🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امید بخشی به مردم دارد ✅
امر به معروف دارد ✅
نهی از منکر دارد ✅
دشمن شناسی دارد ✅
فرهنگ غنی ایرانی دارد✅
عاشورا دارد ✅
استکبار ستیزی دارد ✅
امام حسین دارد ✅
فرمان رهبری دارد ✅
درود بر کسی که خار چشم دشمن است.
🌷🏴🌷
⭕️ بدون پشتوانهٔ قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید.
🔰حضرت آیتالله خامنهای دام ظله
♦️پس قدم بعدی، تشکیل نظام مبتنی به این تفکّر و بر مایه بعثت است. لذا توجّه میکنید از این ترتیب، خوب میشود فهمید حرف کسانی که سعی میکنند تا دین و بخصوص دین اسلام را جدای از حکومت معرفی کنند، غلط است. البته همه ادیان در این جهت مثل هم هستند؛ لیکن این ادّعا در مورد اسلام، خیلی عجیب است که کسی بخواهد دین اسلام را از زندگی، سیاست، اداره کشور و از حکومت جدا کند؛ کنار بگذارد و بین اینها تفکیک ایجاد نماید. اسلام از روز اوّلی که به وجود آمد، با یک مبارزه دشوار، به سمت تشکیل یک نظام و یک جامعه حرکت کرد. بعد از سیزده سال مبارزه هم، پیغمبر اکرم توانست - اگر چه نه در شهر خود و در نقطه ولادت این بعثت، اما در نقطه دیگری از دنیای آن روز - این نظام را سر پا کند و به وجود آورد.
♦️قدم دوم بعد از آن مبارزات طولانی، همین است. ایجاد یک محیط و فضا و یک نظم و نظام بر مبنای این فکر است. تا این نظام و این قدرتِ پشتوانه تفکّرات الهی و اسلامیْ نباشد، نمیتوان افکار و احکام و مفاهیم الهی را در زندگی مردم منتشر کرد وبسط داد. درست عکسِ نظر کجبینانه کسانی که مدّعی هستند اگر قدرت با دین همراه شود، دین فاسد میشود! نه؛ قضیه عکس است. دین اگر با قدرت همراه شود، خواهد توانست گسترش و بسط پیدا کند؛ اهداف و آرزوهای دینی را تحقّق ببخشد و آرمانهایی را که دین شعار آنها را میداده است، در جامعه به وجود آورد. اینها بدون قدرت امکان ندارد؛ با قدرت ممکن است؛ مثلاً شما خیال میکنید عدالت اجتماعی را در جامعه، میشود با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش به وجودآورد!؟ عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و کمک برای استقرار تساوی در قانون را مگر میشود بدون قدرت، در سطح داخل جامعه - به یک صورت - و در سطح جهان - به صورت دیگر به وجود آورد!؟
♦️همین که کلمه حقّی در دنیا گفته میشود، چنانچه قدرتهای دنیا قابل دانستند که ضربه خود را به آن وارد کنند، معطّل نمیشوند؛ مگر این که قابل ندانند و آن قدر اهمیت ندهند! همیشه همین طور بوده است؛ مخصوص امروز نیست که شما میبینید هر جا صدای اسلام و تفکّر اسلامی بلند میشود، فوراً گوشهای مستکبرین و سرمایهدارها و کمپانیدارهای عالم تیز میشود که ببینند چیست؛ مبادا خطری آنها را تهدید کند! همیشه همین طور بود که هر جا سخن حقّی از زبانی خارج میشد، یا دلی، روحی و انسان بزرگی تصمیم میگرفت که این سخن حق را حتما به گوشها برساند، ناگهان حصارها، دیوارها و مشتهای آهنین از سوی دشمنان و مخالفین به وجود میآمدند و در مقابلش صف میبستند و جبههبندی میکردند. البته شکست میخوردند. باطل - در مقابل حق - شکست میخورد؛ در این تردیدی نیست. اگر حق ایستادگی کند، شکّی نیست که باطل شکست خواهد خورد؛ اما مقصود این است که بدون مبارزه و تلاش و بدون پشتوانه قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید. البته پارهای چیزها را میشود با نصیحت و با زبان خوش انجام داد.
♦️بنابراین پیغمبران هم دنبال تشکیل حکومت بودند. واضحترینش هم، پیغمبر بزرگوار ماست که از روز اوّل، مبارزه و تلاش کرد و ایجاد نظام اسلامی را وجهه همّت قرار داد. بعد هم در یثرب، به آن دست پیدا کرد. بعد هم از آن دفاع کرد؛ دامنه را وسعت بخشید و این حرکت تا سالهای متمادی ادامه پیدا کرد. پس قدم بعدی تشکیل حکومت است؛ اما تشکیل حکومت، هدف نیست. نکته اساسی این جاست. تشکیل حکومت برای تحقّق آرمانهاست...
📕بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۷۵/۰۹/۱۹
#دین
#قدرت_سیاسی
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
#یادداشت_تحلیلی :
*ارتش یک نفره*
"درسهای قیام عاشورا در جهاد تبیین"
حادثه عاشورا و تحلیل آن می تواند برای ما بسیار عبرت انگیز باشد؛ حسین (ع) وقتی می بیند که کسانی که در ظاهر انسان های متدینی هستند و جامعه آنها را قبول دارد هیچ انتقادی از وضع موجود نمی کنند یک تنه به میدان می آید تا صدای اعتراض خود را به گوش برساند. چرا که وقتی در جامعه ای باشی که هر قدر انذار کنی، هر قدر حرف بزنی، هر قدر هشدار دهی، هر قدر خواهش کنی، هر قدر فریاد بزنی کسی توجهی نمی کند و کاری نمی کند بهترین کار این است که جان و مال و آبرویت را وسط بریزی و برای آرمانهایت فدا کنی . . . بله، سخن در این باره زیاد است اما مجالی نیست لذا در ارتباط با درسهای قیام عاشورا در جهاد امروزمان یعنی #جهاد_تبیین به ذکر چندین مورد تیتر وار، خطاب به خودم، بسنده می کنم :
۱) به جای آنکه تمام همت تان دنبال شناختن امام حسین(ع) و اثبات او باشد سعی کنید ابتدا یزید و جریانات حامی و برنامه های کلان آن را بشناسید.
۲) یادتان باشد پس از آنکه یزید زمانه تان را شناختید بهترین کسی را که در برابر یزید موضع گیری می کند درک کنید و او را یاری کنید.
۳) یادتان باشد که حامیان یزید دشمن شما هستند و کسانی که در برابر کثافت کاری های یزید سکوت کرده اند نیز دشمن هستند و این دشمنی در همراهی با سیاست های یزید و عدم همراهی با شما برای پیگیری مطالبات بر حق تان نمود دارد.
۴) یادتان باشد وقتی فساد به وضعیت خطرناکی رسید باید برای آرمان هایتان آنقدر جدی باشید که اگر نیاز شد در آن مسیر هزینه دهید، بدهید. از فحش شنیدن، تهمت، افتراء، دروغ تا طرد شدن، محروم شدن، مغضوب علیه شدن و ...
۵) یادتان باشد که در مواجهه با یزید زمانه تان منتظر شخصیت ها نباشید که بیایند به شما کمک کنند چون آنها به شدت منفعت گرا هستند. خودتان را جای سلیمان بن صرد خزاعی که ولی فقیه وقت مردم کوفه بود بگذارید تا بفهمید که تصمیم گیری در جایگاه وی چقدر می تواند سخت و پرریسک باشد و حتی خلاف باشد.
۶) یادتان باشد نوجوانی مثل قاسم بن الحسن(ع) در یاری امام زمان خویش از بزرگان کوفه بهتر توانست امامش را راضی نگه دارد. لذا حرکت خود را دست کم نگیرید و هر کاری از دست تان بر می آید برای یاری حسین زمانه تان بکار بگیرید هر چند شما قدرت بسیار کمی داشته باشید و توان تان هم خیلی کم باشد.
۷) یادتان باشد حق را بشناسید و دنبال شناخت حق باشید. این میسر نخواهد شد مگر با مطالعه تحلیل ها و ارزیابی مواضع و اظهار نظرهای رسانه ها، مسئولین و شخصیت ها. لذا تا می توانید دنبال کسب اطلاعات باشید.
۱۴۰۲/۰۵/۰۴
#جهاد_تبیین
#بازسازی_انقلابی
✍سهراب_صمدی_حکاک
🌷🏴🌷
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🔰 سومین دوره رویداد *جهت؛ جذب، هدایت و توانمندسازی*
◾خانه اندیشهورزان با همراهی مراکز زیر برگزار میکند:
۱. اندیشکده اقتصاد مقاومتی؛
۲. اندیشکده پایا؛
۳. اندیشکده جریان؛
۴. اندیشکده حکمرانی شریف؛
۵. اندیشکده حکمرانی نرم فطن؛
۶. مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور؛
۷. اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علوم سیاسی.
🔹 فرصتی ویژه برای دانشجویان و طلاب علاقهمند به حل مسائل و توسعه ایران
✅ اندیشکده در تعریف، نهادی واسط میان دانشگاه و نظام سیاستگذاری است که وظیفه فهم مسائل، طراحی راهحل و تلاش برای دستورکارگذاری راهحل را به دوش میکشد. ازاینرو، میتوان مدعی شد که اندیشکده یکی از مهمترین محملها برای اثرگذاری بر و اعمال اراده در نظام سیاستگذاری کشور است. اندیشکدهها فناوری ارتباط با نظام سیاستگذاری را در دست دارند و میتوانند با اثرگذاری بر تصمیمهای سیاستگذاران، آینده کشور را جهتدهی کنند. ازاینرو، میتوان مدعی شد که یکی از جذابترین مسیرهای شغلی برای دانشجویان و طلابی است که قصد دارند آینده خود و کشور را بسازند.
خانه اندیشهورزان بهعنوان نهاد حامی زیستبوم اندیشهورزی، با همکاری مراکز مذکور، سومین دوره رویداد جهت را با هدف شناسایی و کشف دانشجویان و طلاب مستعد و علاقهمند برگزار میکند. در رویداد پیشین، 68 نفر نامنویسی کردند که از این میان، 14 نفر در دو اندیشکده حکمرانی نرم فطن و اقتصاد مقاومتی جذب شدند.
این بار نوبت شماست که شانس خود را برای حضور در زیستبوم اندیشهورزی و تلاش برای اعمال اراده در نظام سیاستگذاری کشور امتحان کنید.
🔗 لینک نامنویسی:
https://evnd.co/QurYe
🔸 برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به شماره ۰۹۱۰۵۸۴۹۳۰۳ در یکی از پیامرسانهای بله، ایتا یا تلگرام پیام دهید.
🔸 آدرس پایگاه اینترنتی خانه اندیشهورزان و اندیشکدههای همراه:
◼️ https://khanahouse.ir
◼️ https://gptt.ir/
◼️ https://iran-bssc.ir/
◼️ https://mcsst.ir/
◼️ https://jaraian.com/
◼️ https://payanet.org/
◼️ https://iranthinktanks.com/fotan-soft-technology-and-governance/
#رویداد
*مدرسه دانشجویی روانشناسی متعهد*
✅دعوتید به اردوی تابستانه معرفتی-تشکیلاتی مدرسهی دانشجویی روانشناسی متعهد به میزبانی کانون روانشناسی اسلامی و مجموعهی ابتناء.
📆 ۱۴ الی ۱۸ مردادماه ۱۴۰۲
⏳ مهلت ثبت نام: ۱۰مرداد ماه
📌 هزینه دوره: ۲۰۰هزار تومان
✅ مکان برگزاری: خیابان انقلاب، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه ورزان.
🏠 شرایط اسکان برای دانشجویان شهرستانی فراهم است.
برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در پیام رسان بله یا تلگرام، پیام دهید:
🌐 @eslamiravan1402
🔻لینک ثبت نام:
📌 https://survey.porsline.ir/s/KetRGyY9
به جمع *مدرسه روانشناسی متعهد* بپیوندید:
🆔 @ravanshenasimotahed
🆔 @shaakeleh1401
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 وفای عباس علیهالسلام
🎙 عینصاد
══════════
نقل ساعت به ساعت واقعه عاشورا به روایت تاریخ
برای تطبیق و نقد فیلم رستاخیز، لازم است که به بررسی دقیق واقعه عاشورا بپردازیم تا بتوانیم تحلیل درست و دقیقی انجام دهیم.
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا بهحساب گاهشماری شمسی، در تاریخ ۲۱ مهر سال ۵۹ ه.ش بوده است. تاریخ شمسی هم مانند تاریخ قمری نیست که اوقات روز تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و میشود با درآوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. ما اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳+- دقیقه اختلاف میتواند داشته باشد) را استخراج کردهایم و روایات مقتل نگارها را با این ساعتها تنظیم کردهایم.
۵:۴۷ اذان صبح
امام علیهالسلام بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد؛ و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
آنطرف نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
حدود ۶
امام حسین (ع) دستور داد تا اطراف خیمهها خندق بکنند و آن را با خار و بوتهها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
۷:۰۶ طلوع آفتاب
کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبهای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشتهاند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرارداد و از حجارین ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکردهاند؟ آنها انکار کردند. امام نامههایشان را بهطرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمیپذیرید و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمیرهانید؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «الا و ان الدعی بن الدعی، قد رکز بین اثنین: بین السله و الذله و هیهات منا الذله... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما درو است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشیده است.
حدود ۸
بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآنخوان) های کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب و کوفیان سخنان مشابهی گفتند.
بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چندنفری دچار تردید شدند؛ ازجمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که درگذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند.
حدود ۹
روز بهوقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا اینقدر تعلل میکند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی باهم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چارهای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیرباران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمیدانیم. تعداد کشتگان تیراندازی. با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکرشده.)
حدود ۱۰
بعد از تیراندازی یسار غلام زیادین آبیه و سالم غلام این زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تنبهتن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین (ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشندهای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد.
بعدازاین نبرد تنبهتن، حمله سراسری سپاه امام حسین (ع) انجام شد؛ امام حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزهها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام (ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقبنشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد که دوباره سپاه امام (ع) را تیرباران کردند و درآن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام (ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را ۵۰ نفر و این شهرآشوب ۳۸ نفر ذکر کرده است.
اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت. امام (ع) او را دعا کرد.
گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام (ع) حمله کنند زهیر و ۱۰ نفر به آنها حمله کردند.
حدود ۱۱
بعدازاین جملات امام دستور تکتک به میدان رفتن را داد. اصحاب باهم قرار گذاشتند تازندهاند. نگذارند کسی از بنیهاشم به میدان برود. انگار برای کشته شدن باهم مسابقه داشتند. بعضی «در مقابل نگاه امام (ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد. پیرمرد زاهد بربر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش میتوانستم وصیتهای تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین (ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است.» یکبار هفت نفر از اصحاب امام (ع) در محاصره واقع شدند. حضرت عباس (ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد.
۱۲:۵۰ اذان ظهر
حبیب بن مظاهر وقت اذان ظهر شهید شد. چونکه نوشتهاند امام (ع) خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره کند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمیشود.» حبیب به او گفت «ای حمار! فکر میکنی نماز شما قبول میشود و نماز پسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبول نمیشود؟» به جنگ او رفت اما دوستانش به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام (ع) از شهادت حبیب متأثر شده و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را بهحساب تو میگذارم.»
حدود ۱۳
۳۰ نفر از اصحاب امام (ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعدازآن ساعت شهید شدند؛ ازجمله زهیر و حر.
بعد از کشته شدن اصحاب نوبت به بنیهاشم رسید. اولین نفر علیاکبر پسر امام حسین (ع) بود البته الفتوح عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنیهاشم خوانده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانهای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنیهاشم خوانده است و بر بنی هاشم گران آمد. دستهجمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد. فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید به خدا پسازاین هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»
حدود ۱۴
۲۸ نفر از مردان بنیهاشم کشته شدند: ۷ برادر امام حسین (ع)، ۳ پسر از امام حسن (ع) ۲ پسر امام حسین (ع)، ۲ نوه جعفر بن ابیطالب، ۹ نفر آل عقیل و بقیه از نوادگان باقی عموهای پیامبر. یکی از کشتگان نوه ابولهب بود.
عاقبت امام حسین (ع) و حضرت عباس تنها ماندند. عزم کردند تا دونفری به قلب دشمن بزنند و آخرین سواری را باهم انجام بدهند. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس دلاور در محاصره کشته شد.
پس از شهادت حضرت عباس (ع)، امام (ع) برای دومین بار بعد از مرگ برادر عزیزش گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست.»
حدود ۱۵
امام (ع) بهطرف خیمهها برگشت تا خداحافظی بکند. همچنین پیراهنش را پارهپاره کرد و پوشید تا بعداً در وقت غارت کردن توسط دشمن برهنهاش نکنند. وقت وداع با اهلبیت، کودک شیرخواره او (یعقوبی میگوید: در همان روز به دنیا آمده بود اما بقیه چنین نمیگویند) توسط تیر حرمله کشته شد. امام (ع) رو به آسمان کرد و فرمود: «خدایا اگر نصرتت را از ما دریغ کردی. این را در مقابل چیزی قرار بده که برای ما بهتر است»
امام (ع) به میدان رفت اما کمتر کسی حاضر به مقابله با ایشان میشد. بعضی تیر میانداختند و بعضی از دور نیزه پرتاب میکردند. شمر و ده نفر به مقابله امام (ع) آمدند. بعد از شهادت امام (ع) بر پیکر مبارکش جای ۳۳ زخم نیزه و ۳۴ زخم شمشیر شمرده شد.
امام (ع) در آستانه مهاجرت بود اما کسی جرئت نمیکرد به سمت ایشان برود. اهل حرم از صدای ذوالجناح متوجه شده و بیرون دویدند. کودکی به نام عبدالله بن حسن (ع) دوید و به طرف امام آمد. او را در بغل عمویش کشتند. امام برای سومین بار ناراحت شدند و کوفیان را نفرین کردند: «خدایا باران آسمان و روییدنی زمین را از ایشان بگیر!»
۱۶:۰۶ اذان عصر
وقت شهادت امام (ع) را وقت نماز عصر گفتهاند. روایت تاریخ طبری به نقل از وقایعنگار لشکر عمر سعد چنین است: «حمید بن مسلم گوید: «به خدا هرگز شکستهای را ندیده بودم که فرزند و کسان و یارانش کشتهشده باشند و چون او محکم و دل آرام باشد...» گوید در این حال بود که زینب (س) دختر فاطمه بهطرف وی آمد. درحالیکه میگفت: «کاش آسمان به زمین میافتاد.» زینب (س) به عمر سعد خطاب کرد: «ای عمر! اباعبدالله را میکشند و تو نگاه میکنی؟» گوید: اشکهای عمر را میبینم که بر دو گونه و ریشش روان بود؛ و روی از زینب بگردانید. حمید بن مسلم گوید شنیدمش که میگفت «به خدا پس از من کسی را نخواهید کشت که خدای از کشتن او بیش از کشتن من، بر شما خشم آرد.» گوید: آنگاه شمر میان کسان بانک زد که «وای شما منتظر چیستید؟ مادرهایتان به عزایتان بنشینند. بکشیدش!» گوید در این حال سنان بن انس حمله برد و نیزه را فروبرد...»
حدود ۱۷؛ بعد از شهادت امام (ع)
بعد از شهادت امام (ع) عدهای لباسهای آن حضرت را غارت میکنند. تمام این افراد بعداً به مرضهای لاعلاج دچار شدند.
غارت عمومی اموال امام حسین (ع) و همراهانش آغاز میشود. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبانی برای خیمهها گذاشت.
یکی از شیعیان بصره به اسم سوید بن مطاع بعد از شهادت امام به کربلا میرسد. برای دفاع از حرم امام میجنگد و کشته میشود.
ابتدا سر را به خولی میدهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد. بعد به دستور عمر سعد بر بدن مطهر امام و یارانش اسب میدوانند تا استخوانهایشان هم خرد شود.
۱۸:۴۹ اذان مغرب
کشتگان لشگر کوفه را جمع میکنند. تعداد این افراد ۸۸ نفر است.
داستان اینطور تمام میشود که درحالیکه عمر سعد دستور جماعت نماز مغرب را میداده سنان بن انس بین مردم میتاخته و رجز میخوانده که «افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید؛ چراکه من بهترین مردمان را کشتهام!»
آنها چندنفر بودند؟
معروف است که در کربلا ۷۲ نفر شهید شدهاند. این رقم معمولاً وقت خواندن مقاتل با اعداد و اسامی موجود در متن جور درنمیآید؛ مثلاً دیدیم که ۵۰ نفر در حمله اول شهید شدهاند، ۲۸ نفر هم از بنیهاشم، بهعلاوه بریر و مسلم و حبیب و سعید و حر و زهیر. همینها جمعش بیشتر از ۷۲ است. بعضی تواریخ قدیمی هم اعداد دیگری دارند. مثلاً مسعودی تعداد شهدا را ۸۷ نفر میگوید (مروج الذهب)، یعقوبی ۱۰۵ نفر (تاریخ یعقوبی) و بلاذری ۱۰۰ مرد میگوید (مجمع الانساب).
یکراه این است که بیاییم و تمام اسامی ذکرشده در منابع را کنار هم بگذاریم. نخستین بار این کار را کسی در قرن سوم انجام داد که در آن ۱۰۸ اسم فهرست شده. کسی به اسم فضیل بن زبیر، رسالهای نوشت با عنوان: «تسمیه من قُتِل مع الحسین بن علی (ع)» محققان جدید، این رقم را تا ۱۲۰ اسم رساندهاند. حالا برگردید به آن خبر کشته شدن حدود ۵۰ نفر از اصحاب در حمله اول. ۱۲۰، جمع همین عدد و ۷۲ است. پس ممکن است رقم ۷۲، شمار شهدایی باشد که بعد از حمله و تیرباران اول به شهادت رسیدهاند و جنگشان بهیادماندنیتر بوده.
احتمال دیگر، توجه به این خبر است که عمر سعد وقتی در روز ۱۲ محرم لشگر خود و اسرا را از کربلا حرکت داد، دستور داد ۷۲ سر را به نیزه بکنند بیاورند. قاعدتاً در اینجا هم کوفیان سرهای افراد معروف و مشهور را با خود آوردهاند و سرهای افراد غیر مشهور برایشان ارزش نمایشی نداشته است.
احتمال سوم به خاصیت خود عدد ۷۲ برمیگردد. این عدد، از قدیمالایام نشانه کثرت بوده. حافظ میگوید: «جنگ ۷۲ ملت همه را عذر بنه». یا حدیثی متواتر هست که پیامبر (ص) فرمود: «امتش ۷۲ فرقه میشوند که فقط یک فرقه از آنها ناجیه هستند.» شاید یک دلیل تأکید بر عدد ۷۲ شهید هم همین باشد.
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فقط 100 نفر در زمان حضرت علی(ع) شیعه بودند!
🔸محمد حسین رجبی دوانی (پژوهشگر تاریخ اسلام):
🔹90 هزار نفر همراه حضرت علی(ع) از کوفه به سمت شام آمدند ولی آنها شیعه نبودند و صرفا ایشان را به عنوان خلیفه چهارم قبول داشتند وگرنه اگر همه آنها شیعه بودند که وضع بدانجا نمیرسید.
🔹همان افراد حتی نقد حضرت علی(ع) به خلفای پیشین را نمیپذیرفتند و به ایشان اعتراض میکردند، تنها 100 نفر شیعه واقعی وجود داشت که بیشتر آنها هم اهل کوفه بودند.
#جهان_آرا #شبکه_افق #عاشورا #محرم #کربلا #امام_حسین
⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
هدایت شده از جهان آرا
low.mp3
7.49M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼موضوع: پاسخ به شبهات تاریخی در باب واقعه عاشورا
آیا شیعیان به نبرد با امام خود رفته بودند؟!
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤محمد حسین رجبی دوانی/ پژوهشگر تاریخ اسلام
کیفیت ایین - 7 مگابایت
◽️ دوشنبه دوم مرداد 1402
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
هدایت شده از تبیان
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
📸 شجاعتِ حسینی
🔸نقاشی جدید حسن روحالامین که به یاد نبرد شجاعانه اباعبدالله و یارانش در روز عاشورا به تصویر کشیده شده است.
#حماسه_حسینی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام حضرت عباس در اروپا
🔹در سال ۱۶۲۰میلادی برخی از مؤمنین مقداری از خاک مزار حضرت عباس را برای تبرّک و طلب شفا به آلبانی بردند و....
✅ #اخبار_فوری_مهم_جدید👇
https://eitaa.com/joinchat/2352807996C3554b60ac4
هدایت شده از مرتضی رجائی
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویــژهبرنامهمـــاهمحــــرم
🍁روایتقیــــام | معـرفی آثــار عاشـورایی
دفتــر چهارم • کتاب وارثــان عاشورا
اثــر استاد علی صفــاییحائــری
راوے
حجتالاسلام مــرتضی #رجــایی
#زمان ~ ۱۵ دقیقه
#کتاب
#ماه_محرم
#روایت_قیام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah