eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
478 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از آقا سوال میکنند که ما برای اسلام مبارزه میکنیم یا وطن؟! ایشان میفرماید امروز ایران عزیز با اسلام یکی شده است و قابل تفکیک نیست. تعبیر بنده این است که ایران مثل مادر است و اسلام مثل پدر یا بالعکس؛ کدام مهمتر است؟! موضوع ما باید ایران اسلامی باشد نه فقط اسلام آنچنانچه برخی حزب اللهی ها میگویند نه ایران آنچنانچه براندازان میگویند. این اساس تفکر آقا است ، بخاطر همین هم ، در این سالها هم برای حفط تمامیت ارضی و پیشرفت ایران تلاش کرده است هم برای پیشرفت اسلام. این مطلب خیلی مهم است، اگر این را در درونتان جا بندازید، خیلی مسائل حل میشود، اونوقت میفهمید وقتی رهبری میفرماید باید دولت ملی تشکیل داد یعنی دولت اسلامی. دولت ملی با اسلامی یکی است، اینا از هم جدا نمیشوند. ✔️ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
دکتر علی شریعتی آقا و دکتر شریعتی از دوستان قدیمی بودند و به نظرم بهترین شخص برای شناخت دقیق شریعتی ، رهبری هستند که یک مصاحبه ی مفصل در مورد شریعتی دارد که حتما مطالعه کنید. رهبری در مصاحبه ای که داشتند میفرمایند: به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست؛ یعنی از شگفتی‎های زمان و شاید از شگفتی‎های شریعتی این است که هم طرفدارانش و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده‎اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی‎گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی‎کنم که این اشتباهات کوچک بود. اما ادعا می‎کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می‎توانیم نام بگذاریم، چهره شریعتی از برجستگی‎ها و زیبایی هایی هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی های او را نبینیم. (منبع مصاحبه) خاطره ای را آیت الله سیدجعفر شبیری رفیق قدیمی آقا نقل کردند که آقا به ایشان فرمودند: زمانی من با اتفاق هاشمی رفسنجانی با دکتر علی شریعتی درباره خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) بحث کردیم. دکتر در آن جلسه مطرح کرد که حضرت رسول بحث ولایت حضرت امیر(ع) را مطرح نکردند بلکه در واقعه غدیر، حضرت رسول(ص) به مردم یادآوری کردند که اگر نمی خواهید گمراه شوید حضرت امیر(ع) را پیشوا قرار دهید. رهبر انقلاب یادآور شد: یک روز در تهران در پیاده رو داشتم می رفتم دکتر شریعتی مرا دید و صدا زدند و گفتند آقای خامنه ای من تحقیق کردم و سخن شما درست است. ( منبع خاطره ) یک‌مطلبی را هم رهبری فرمودند که دقیق است؛ بر فرض چنین باشد که نیست چه لزومی دارد این مسائل مطرح شود؟! آقا فرمودند: اگر شخصی با دکتر شریعتی مخالف است، آیا امروز این یک مسأله است؟ آیا واقعاً الان در کشور ما جای این هست که بحث بشود چه کسی با شریعتی موافق و چه کسی مخالف است؟ آیا دیگر همه‌ی بحثها و همه‌ی دودستگیها و اختلافات حل شده و تمام گردیده و حالا نوبت این مسأله رسیده است؟ یعنی واقعاً یک چیز جدید و بسیار آماده‌ساز ذهنها برای برخورد و استفاده، به وجود آمده است؟ طرح این مسایل، چه لزومی دارد؟ (منبع مطلب ) پس اینکه شریعتی اشتباهاتی داشته قطعا مثل همه اشتباهاتی داشته و معصوم نیست و چون دین شناس هم نبود ، اشتباهات فاحشی دارد ولی مگر دیگران چنین اشتباهاتی ندارند، مگر همین استاد بزرگوار که چندنفر را بدون سند تکفیر کرد، اشتباه فاحش نکردند، حالا یکی هم پیدا بشه بگوید شما شیعه نیستی؟! پس مخالفت علمی و نقد منصفانه ایرادی ندارد ولی اینکه او را تکفیر کنیم واقعا عجیب است. ✔️ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
هدایت شده از سیره علما
🌸چرا شیخ بهایی کتاب ریاضیات برای حوزه های علمیه نوشت؟ . استاد اکبر زمانی از پژوهشگران تاریخ ریاضیات و نجوم است. . اخیراً کتابی با عنوان « شرح کنزالحساب فی خلاصة الحساب شیخ بهایی » از ایشان رونمایی شده است که به شرح اثر مهم شیخ بهایی به نام خلاصه الحساب می پردازد که حدود 300 سال کتاب درسی ریاضیات در ایران و کشورهایی مانند هند و مصروترکیه و عراق بوده است. 🌸برای بررسی بیشتر در مورد این اثر به گفتگو با این استاد کهنه کار تاریخ ریاضیات پرداخته ایم که در ادامه میخوانید: وضعیت علمی در زمان شیخ بهایی چگونه بوده است؟ انگیزه وی از نوشتن کتاب خلاصه الحساب چه بوده است؟ 🌸شیخ بهایی در زمان صفویه می‌زیست. وی با بررسی هایی که انجام داد متوجه شد که حدود صد سال است که ریاضیات از حوزه های علمیه رخت بربسته است. در واقع بعد از غیاث الدین جمشید کاشانی دیگر ریاضیات افت پیدا می کند و از حوزه ها حذف میشود. درحوزه های علمیه قبل ازشیخ بهایی، فقط به فقه واصول وحدیث توجه می شد وشرح وتحشیه نویسی بر آثارگذشتگان رونق داشت وجایی برای علوم عقلی ازجمله ریاضی نبود، شیخ تشخیص میدهد که باید این روند را تغییر دهد و ریاضی را به حوزه بازگرداند. بنده تصور می کنم که بزرگترین خدمت شیخ، همین کار بوده است. 🌸به همین دلیل وی اقدام به نوشتن کتاب خلاصه الحساب می کند و در این کتاب ازمسائل کتاب های ریاضیدانان قبلی استفاده شده وبرای بهتر فهمیدن آن، فرهاد میرزا نیز مطالبی ازمفتاح الحساب جمشید کاشانی، عیون الحساب محمد باقر یزدی و کنه المراد شرف الدین علی یزدی اضافه کرده است. 🌸شیخ این کتاب را به عنوان کتاب درسی طلاب قرار داده است که حدود 300 سال از زمان صفویه تا پهلوی اول تدریس میشده است و در کشورهایی مانند عراق، مصر، ترکیه و هند به ع نوان کتاب درسی بوده است. این کتاب در سال 1843 میلادی توسط نسلمان (Nesselman ) آلمانی و در سال 1846توسط آریستید مایر (Mayer) به زبان فرانسوی ترجمه شده است. ویژگی این کتاب آن است که به صورت کاربردی نوشته شده و در سطح مقدماتی و متوسطه هست و چند مسئله هم درسطح دانشگاهی دارد. در انتهای کتاب 7 مسئله را به عنوان مسائل لاینحل مطرح نموده است که البته امروزه همه آنها حل شده است. کانال سیره علما @sireolama .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برای استفاده از اینترنت در طول سفر اربعین از چه طریقی باید اقدام کرد؟ 🤚 بهتر است سیم‌کارت عراقی بخریم یا بسته رومینگ سیم‌کارت های ایرانی رو فعال کنیم ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برای استفاده از اینترنت در طول سفر اربعین از چه طریقی باید اقدام کرد؟ 🤚 بهتر است سیم‌کارت عراقی بخریم یا بسته رومینگ سیم‌کارت های ایرانی رو فعال کنیم ؟
✨یحیی سنوار در جوانی 🔺یحیی سنوار در سال ۱۳۶۱ شمسی (بیست سالگی) به بهانه فعالیت در گروه های مقاومت به مدت شش ماه در الفارعة زندانی شد. 🔺وی در سال ۱۳۶۷ شمسی (۲۶ سالگی) دستگیر و به چهار حبس ابد محکوم شد که ۲۳ سال مستمر را در زندان های صهیونیستی گذراند و نزدیک به چهار سال آن را در سلول انفرادی بود. او چند دوره رهبری زندانیان حماس در زندان‌ها را بر عهده داشت. 🔺او و برادرانش مجموعه‌ای از اعتصابات غذا در سالهای 1992 ، 1996 ، 2000 و 2004 را رهبری کردند. ✨وی به زبان عبری تسلط کامل دارد. 🔺وی پس از آزادی از زندان های رژیم صهیونیستی در معامله وفاء الاحرار ( تبادل ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی با گیلعاد شلیط اسراییلی) در سال 2011، در سال 2012 ازدواج کرد و صاحب سه فرزند (دو پسر و یک دختر) شد. 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، شنبه، 20 مرداد ماه 1403 🆔 @hamshahrinews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 روایتی مستند از ۳ سال دولت خدمت در برابر ۸ سال دولت روحانی از زبان استاندار اصفهان. در حد توان برای افراد کم اطلاع بفرستید تا عده بیشتری از مردم بفهمند چه رئیس‌جمهوری از دست دادیم ❗️ 🌷🇮🇷🌷
💠 جناب آقای دکتر جواد مصلحی بازرس محترم انجمن روانشناسی اسلامی و استاد محترم مرکز تخصصی قرآن امام علی‌بن ابیطالب(ع)، کسب رتبه اول تألیف رساله دکتری شما در حوزه تحکیم و تعالی خانواده برای با عنوان "الگوی معنویت در خانواده و ساخت مقیاس آن بر اساس قرآن و سنت" را تبریک می گوییم. 📌 اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت، ۱۷ مرداد ماه در مشهد مقدس برگزار و از میان بیش از ۱۸۰ اثر رسیده به دبیرخانه، آثار برتر معرفی شد. 💠 لازم به ذکر است دبیرخانه دائمی جشنواره کتاب سال خانواده و جمعیت کشور در بنیاد ملی خانواده است و با همکاری ستاد ملی جمعیت، دبیرخانه جایزه ملی جوانی جمعیت، دانشگاه تهران، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و آستان قدس رضوی این جشنواره برگزار می‌گردد. 🔺عرض تبریک فراوان به جناب آقای دکترمصلحی از طلاب و فضلای مشهد 💐
هدایت شده از گامهای تاجرانه زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دنیا میدان رشده، نه آخور و عشرتکده 👌
💥تمدید شد‼️ 💠 دوره تربیت اسلامی کودک و نوجوان 🖊شرایط پذیرش: 1⃣ سابقه فعالیت تربیتی 2⃣ فراغت لازم برای شرکت در دوره 3⃣ اتمام پایه هشت 4⃣ شرط سنی: حداکثر ۲۸ سال 5️⃣ قبولی در آزمون مصاحبه 6️⃣ سکونت در قم ✴️✴️برادران و خواهران✴️✴️ ✅مزایای طرح: 🔸گواهی معتبر از دفتر تبلیغات اسلامی 🔹تشکیل پرونده تبلیغ تخصصی کودک و نوجوان 🔸دعوت به همکاری در پروژه‌های تربیتی 🔹اولویت شرکت در سایر دوره‌های تربیتی 🔸️ تقدیر از برگزیدگان دوره 🔻شیوه برگزاری: 1⃣دو ترم آموزشی به همراه کارورزی 2⃣دو روز در هفته در نوبت عصر 3⃣ آغاز دوره از ابتدای مهرماه اطلاعات بیشتر: https://eitaa.com/tarbiate_eslami 🌐ثبت نام در سایت: https://el.balagh.ir/form/tarbiyat
حضرت رقیه-استاد واسطی.Mp3
18.53M
❁ـ﷽ـ❁ 📼شهادت «س» 🎙 حجت‌الاسلام حاج شیخ عبدالحمید 📖«وَٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ وَٱتَّبَعَتۡهُمۡ ذُرِّیَّتُهُم بِإِیمَـٰنٍ أَلۡحَقۡنَا بِهِمۡ ذُرِّیَّتَهُمۡ»[سوره الطور: ۲۱] ▪️بیان ملاک عظمت حضرت رقیه (02:40) آیه شریفه (03:40) آیه لحوق (06:54) ذیل آیه (09:15)توسعه موضوع آیه (09:25) باهم اند... (10:00)محبت واسطه اتحاد (14:25)دیدگاه نسبت به مقایسه حضرت رقیه با علماء ربانی عارف (18:00)هزار باید درب خانه حضرت رقیه به گدایی بنشینند. (20:20)وجه استغفار معصومین (23:30)معنی شکر تکوینی (25:00)قانون مهم هستی (27:38)نهایة الاولیاء بدایة المعصومین (28:32)مکاشفه عجیب عالم ذر (30:30)جلوه ترحم خدا (32:50) پیامبر در عالم ذر (35:10)مصائب حضرت رقیه (35:55)عظمت روح اطفال 📆 جمعه ۱۹ / ۰۵ / ۱۴۰۳ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْه‌ِ الْْسَلٰامْ @imamsadegh_mosque
هدایت شده از به وقت تشکیلات
📝 ✍️یادداشتی در فرهنگ و ادب فارسی از «درب» یا «در»، مسئله این است کلمه ی "درب" عربی را نباید به جای واژه ی "در" به کار برد. درب به معنای "دروازه ی شهر و قلعه" است و جمع آن دُروب می‌شود. بنابراین "درب اصلی دانشگاه" غلط است و به جای آن باید گفت "در اصلی دانشگاه" ┄┅✧✾══✾🔸✾══✾✧┅┄ 🆔 @B_W_Tashkeelat
هدایت شده از به وقت تشکیلات
🔳انتشار تجربیات انسانی و اخلاقی در مسیر حسینی 🔸مدرس: عباس صفایی مهر پژوهشگر تاریخ معاصر مدیر اندیشگاه روایت ایرانی سر فصل ها: معرفی اصول عکاسی اجتماعی جستجوی روایت های ایثار ایجاد ارتباط میان تصویر و احساس زمان: دوشنبه ۲۲ مرداد مکان: دانشگاه قم شیوه ثبت نام: 👨🏻‍💻@ad_azmarkazi 📱09100132699 📍@cca_iran
هدایت شده از به وقت تشکیلات
🏴 کارگاه عکاسی با موبایل و دوربین عکاسی برای اربعین حسینی 🔳 توانمندسازی راویان قافله 🔸محمدتقی انصاری دکترای علوم ارتباطات کارشناس ارشد تصویربرداری و تصویر سازی تبلیغاتی مدرس دانشگاه ◼️زمان: سه شنبه ۲۳ مرداد ◼️مکان: دانشگاه قم ◼️ شیوه ثبت‌نام در ایتا و تلگرام: 👨🏻‍💻@ad_azmarkazi 📱09100132699 📍@cca_iran
هدایت شده از به وقت تشکیلات
🏴کارگاه عکاسی با موبایل و دوربین برای اربعین حسینی انتشار تجربیات انسانی و اخلاقی در مسیر حسینی مدرس: مریم هنرمند مدیر اندیشگاه روایت ایرانی شعبه استان قم مدیر آزمایشگاه تولید محتوای دانشگاه قم سر فصل ها: معرفی اصول عکاسی اجتماعی جستجوی روایت های ایثار ایجاد ارتباط میان تصویر و احساس زمان: دوشنبه ۲۲ مرداد مکان: دانشگاه قم ◼️زمان: دوشنبه ۲۲ مرداد ◼️مکان: دانشگاه قم ◼️ شیوه ثبت‌نام در ایتا و تلگرام: 👨🏻‍💻@ad_azmarkazi 📱09100132699 📍@cca_iran
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
در راه تمدن‌سازی اسلامی،سفری مؤثرتر از زیارت هست؟ امام، محور تمدن‌سازی اربعین است. بدون امام، تمدن‌سازی جز وهم، چیز دیگری نیست. دلیل نرفتن به زیارت اربعین باید به اندازۀعظمت این سفر،‌ بزرگ باشد.زیرا هردلیلی توان توجیه ترک این سفررا ندارد. به هر دلیلی اگر نمی‌رویم، برای رونق اربعین کاری کنیم. https://virasty.com/mohsen_abbasivaladi/1723273498415264802
گفته های دکتر رفیعی هنر، عضو پیوسته انجمن روانشناسی اسلامی: 🔸 در جلساتی که برای طرح علم دینی داشته‌ایم همواره یک پایه بحث در ضرورت روان‌شناسی اسلامی را نگاه انتقادی به روان‌شناسی جریان اصلی می‌دانسته‌ام. 🔹روان‌شناسی جریان اصلی (با محوریت انجمن روان‌شناسی آمریکا؛ و مبنای آموزش در دانشگاه‌های کشور ما) حداقل در محورهای ذیل همواره با نقدهایی از جانب خود روان‌شناسان مغرب زمین مواجه بوده است: - نظریه‌های معرف شخصیت آدمی، - طبقه‌بندی آسیب‌های روانی، - نظریه‌های درمان، - نقش‌پذیری یا نقش‌گریزی فرهنگ در تبیین فرآیندهای روانی - و روش تجربی حاکم بر گفتمان این دانش. 🔸 جالب است که در کشور ما دانشوران روان‌شناسی عموما یا علاقه‌ای به پیگیری این نقدها نداشته، یا اطلاعی از آن ندارند و ویژگی‌های روان آدمی را، تعیین‌کننده‌های رفتار را، ساختار شخصیت را، نشانه‌های اختلال را، سازوکار درمان را، و شیوه مطالعه فرآیندهای روانی را آن می‌دانند که نظریه‌های جریان اصلی به آنها آموخته است! 🔺اصلی‌ترین آسیب این پیرویِ بی‌نقد، «انفعال» و «انسداد» است؛ انفعال در برابر هیمنه نظریه‌های غالب، و انسداد در برابر ابتکار و دانشوریِ مبتنی بر فرهنگ و خرد خودزا! 🔹این موضوع را نه در دنیای فرض؛ که در مواجهه با برخی نخبگان علوم انسانی و رتبه‌برترهای روان‌شناسی دانشگاه‌ها یافته‌ام! 🔸نه عزیزان، دنیای روان‌شناسی دنیای جسارت‌ها، شهامت‌ها، و ابتکارهاست؛ می‌گویید نه؛ یکبار زندگینامه نظریه‌پردازان شخصیت را با این نگاه مرور کنید. سیب کذایی فقط بر سر نیوتن نیفتاد که پیگیر کشف قانون جاذبه باشد؛ روان‌شناسان مطرح دنیا از لابلای مردگان عبور کردند و نظریه دادند؛ در کوچه‌های لندن و در میان فقیران و بینوایان گشتند و نظریه دادند؛ در میان زنان خیابانی رفت و آمد کردند و البته خود هم در دوره‌ای یکی از آنها بودند و نظریه‌پرداز شدند و ما مجبور به تدریس آن نظریه‌ها به دانشجویان خود؛ در میان دائره المعارف‌ها و در میان هزاران واژه‌ی معرف انسان گشتند و ترکیب کردند و نظریه دادند و مبنای سنجش شخصیت شدند، در کوه‌های حومه آمریکا زیستند و پایین آمدند و نظریه دادند ... . بگذریم 🔹تصور نشود که این نظریه‌ها همگی درست‌نمایی داشته‌اند؛ نه! ایده‌پردازانشان جسارت داشته، طرح کرده، و آن‌را به جریان آزمون تجربی انداخته‌اند. همه آنها هم به یک اندازه توان پیش‌بینی رفتارها و فرایندهای روانی آدمی را نیافتند و همه به یک اندازه تکرارپذیر و تعمیم‌پذیر نبوده‌اند امّا جریان اصلی خواسته است همه آنها به آموزش گذاشته شوند؛ دانشجوی ما همه آنها را باید یاد بگیرد؛ و همه آنها را به رسمیت بشناسد تا روان‌شناس شود! از سوی دیگر دانشجوی ما از دیدگاه سمسلند در روش‌شناسی اطلاعی ندارد، در جریان نقدهای استرنبرگ نیست، دیدگاه یاسپرس در آسیب‌شناسی را نمی‌داند، نظریه دابروفسکی در شخصیت را نمی‌شناسد؛ از دیدگاه مثبت‌نگر نظریه‌پرداز ایرانی در 1977 خبری ندارد و ... . ⚠️ سوگمندانه باید گفت جریان دانشوری در علوم انسانی سال‌هاست که در کشورهای اسلامی متوقف شده است؛ راکد شده است و یا بهتر است بگوییم...؛ چرا؟! 💥انفعال و انسداد این دو پدیده دردناک پیکره علوم انسانی ماست! لطفا راهی برای درمان این دو درد بیابید! 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی‌هنر با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/islamicpa
هدایت شده از تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما (فقدان فناوری جلسه مفید) 📌 بخش اول 🔻 ما را معمولاً جدی نمی‌گیریم. حتی استفاده بهینه از زمان، کمتر به‌عنوان یک برای ما مطرح است. لذا تعامل خوبی با آن نداریم و راحت مقادیر زیادی زمان از دست می‌دهیم. 🔻 یکی از مصادیق بی‌اعتنایی به زمان، است. طیف زیادی از ما ایم. به اقتضای کنش‌های مختلفی که داریم، دائم از این جلسه به آن جلسه می‌رویم و دائم خودمان بانی جلسه هستیم. نه‌تنها برای زمان خودمان که برای زمان دیگران هم کمتر ارزش قائلیم و راحت دیگری را به جلسه دعوت می‌کنیم. 🔻 اساساً "جلسه" چيست و برای چیست؟ گاهی جلسه ماهیت همفکری و هم‌اندیشی دارد تا از مسیر تضارب آرا رأی صواب متولد شود. گاهی جلسه ماهیت مدیریتی و هماهنگی دارد تا کنش میدانی بین کنش‌گران درست توزیع و تنظیم شود. گاهی جلسه ماهیت آشنايی دارد، تا امکان یک تعامل یا از نوع فکری یا از نوع عملياتی را فراهم کند. گاهی جلسه ماهیت تشریفاتی دارد و لابد منه است و ساختار اقتضای آن را دارد. و البته انواع دیگری نیز متصور است. اما همه این جلسات از حیث خروجی و اثر عینی دونوع هستند: و و جلسات جاری که من می‌بینم معمولاً است. اما چرا جلسات ما آفت و مانع پیشرفت است، یعنی عملاً منتج نیست: 1⃣ فقدان طراحی جلسه ما برای جلسات معمولاً سناریو نداریم. دستور جلسه، وجه نازله و ابتدایی برای طراحی جلسه است. ما حتی نمی‌دانیم محصول مطلوب یک جلسه باید چه باشد، لذا اساساً امکان طراحی جلسه خوب را نداریم. بحث چگونه آغاز شود چگونه پیش برود نقاط تمرکز کجا باشد نقاط حاشیه چیست و چگونه کنترل شود چگونه جمع‌بندی شود تجربه نشان‌داده بسیاری از جلسات ما به‌صورت فی المجلس اداره می‌شود. در جلسه می‌کنیم که چه بگوییم، جلسه را چطور مدیریت کنيم تا زمان بگذرد و کسی هم متوجه عدم آمادگی ما نشود. 2⃣ طراحی قبل از جلسه جلسه زمانی مفید است که مخاطبین پیش از جلسه نسبت به موضوع، روند، هدف و نقش خود در جلسه توجیه شده باشند درحالی‌که بسیاری مواقع مخاطب تازه داخل جلسه متوجه موضوع بحث می‌شود. طبیعتاً همانجا فکر می‌کند چه بگوید. درحالی که اگر پیش از جلسه درست طی شده بود، جلسه به‌صورت بهینه اداره شده و از حضور تک تک افراد استفاده صحیح می‌شد. 3⃣ ترکیب جلسه در اولین اقدام هرکسی به ذهنمان می‌رسد را برای جلسه دعوت می‌کنیم. اما نسبت افراد باهم، نسبت افراد با مسئله، زمان افزودن یک فرد به روند بحث و میزان ادامه دعوت از یک فرد و... مسائلی نیست که درباره آن برنامه‌ریزی کنیم. 4⃣ هدف و افق جلسه چرا جلسه تشکیل می‌دهیم؟ چقدر به هدف جلسه و نحوه دنبال کردن آن فکر می‌کنیم؟ جلسه را تا کجا ادامه دهیم؟ گاهی چون یک جلسه شکل گرفته و باید به‌صورت روتین آن را ادامه داد، جلسه را ادامه می‌دهیم در حالی‌که خروجی خاصی هم ندارد و البته همه به‌همین حالت تن می‌دهند و کسی نمی‌پرسد چرا جلسه ادامه دارد؟ گاهی نیز به دستاوردهای حداقلی اکتفا می‌کنیم. 5⃣ تحلیل، بازخورد، ارزیابی و تدوين جلسه رفتار و فرآیند فکری جلسه نیازمند تحلیل، نگاشت و ارزیابی است. صورتجلسه اگر به‌صورت حرفه‌ای تدوین شود، نشان می‌دهد میزان مفیدبودن جلسه تا چه حد است و ادامه مسیر چگونه باید باشد؟ از سوی دیگر حرف های مفید جلسه به‌دلیل ضعف در تدوين، استیفا و اصطیاد نمی‌شود لذا اندیشه یک گام به جلو نمی‌رود. 6⃣ فقدان جایگاه فکر و مطالعه ما برای ارزش زیادی قائل نیستیم. همچنین برای در حالی‌که هم‌اندیشی زمانی مفید است که متکی به فکر و مطالعه باشد. نگاهی به کار نشان می‌دهد با مدل کاری ما بسیار متفاوت است. حجم بسیار بالای مطالعه درباره موضوعات کشور، تأمل و بعد همفکری و گفتگو درباره آن موجب خروجی ویژه می‌شود. ما می‌خواهیم با جلسه از زیر بار و مطالعه خلاص شویم. اساساً دچار حالت شده‌ایم. درحالی که جلسه باید متکی و معاضد فکر باشد. 🆔@taalighat