هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_پژوهی
@studiesofshia
✳️ بررسی کارنامه قرآن پژوهی محمد عبده
شیخ محمد عبده (م، ۱۳۲۳ ق)، فقیه، حقوق دان، اصلاح گر دینی، مفتی اسبق مصر و از شاگردان سید جمال الدین اسد آبادی است. وی نامورترین مرید سید جمال بود، ولی ارج و آوازه او نزد اهل سنت از آن رو بلند است که نه تنها در احیای فکر دینی و انطباق آن با مبانی عقلی کوشید، بلکه از تجددخواهی دینی برای اصلاح پاره ای از وجوه زندگی اجتماعی مصر بهره جست. «تفسیر المنار» و «شرح نهج البلاغه» از مهمترین آثار او ست.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia_دیدگاه_پرفسور_آنه_ماری_شیمل_درباره_جایگاه_زن_در_اسلام.pdf
380.9K
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ دیدگاه پرفسور آنه ماری شیمل درباره جایگاه زن در اسلام
🔹حمیدرضا آیت اللهی
🔺چکیده
خانم شیمل در ابتدا به نقد دیدگاه غربی درباره زن مسلمان و جایگاه او پرداخته و و ضمن دعوت به بازنگری این مسئله، سطحی نگری غربیان را نقد می کنند. ایشان ضمن تعبیرهایی عارفانه، زن و مرد را تجلی دو جلوه جمالیه و جلالیه خداوند دانسته و اهمیت این دو جنس را از منظر تفکر عرفانی بررسی می نمایند. ایشان سپس به زنان صاحب نام در تاریخ اسلام اشاره کرده و در انتها نگرش آموزه های دینی درباره زن را ارزیابی می کنند.
پروفسور شیمل این دیدگاه را در مقدمه ای که بر کتاب The Tao of Islam نوشته اند بیان نموده و این جایگاه را از منظر خویش ترسیم کرده اند که نگرش ایشان در این باره ارائه می گردد.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia_THE_QUR’AN_HEBREW_TRANSLATION_FROM_THE_ARABIC_WITH.pdf
5.67M
#ترجمه_عبری_قرآن
@studiesofshia
✳️ قرآن کریم: ترجمه عبری از زبان عربی با حاشیه نویسی
✳️ THE QUR’AN: HEBREW TRANSLATION FROM THE ARABIC WITH ANNOTATIONS.
🔹یوری روبین
🔹Uri Rubin
🔸یوری روبین (به عبری: אורי רובין) استاد گروه مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه تل آویو در اسرائیل است. زمینه های تحقیق او اسلام اولیه (با تأکید ویژه بر قرآن)، تفسیر قرآن و سنت اولیه اسلامی (سیره و حدیث) است. وی تعدادی کتاب در این زمینه تألیف کرده است و همچنین در مدخل های دائرة المعارف اسلام و سایر آثار همکاری داشته است.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مؤسسه بین المللی ترنم صلح
#معرفی_کتاب
@ThrillofPeace
✳️ فهرست 500 مسلمان مؤثّر در جهان 2021
✳️ The Muslim 500: The World’s 500 Most Influential Muslims, 2021
🔹ویژه پژوهشگران و فعالان بین الملل
🔹The 2021 Edition of The Muslim 500 is now available for order! ($34.95)
🔸This publication sets out to ascertain the influence some Muslims have on this community, or on behalf of the community. Influence is: any person who has the power (be it cultural, ideological, financial, political or otherwise) to make a change that will have a significant impact on the Muslim world or Muslims. Note that the impact can be either positive or negative, depending on one's point of view of course. The influence can be of a religious scholar directly addressing Muslims and influencing their beliefs, ideas and behaviour, or it can be of a ruler shaping the socio-economic factors within which people live their lives, or of artists shaping popular culture.
🔺Download link
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@ThrillofPeace
@studiesofshia
@Allah4all
KholaseNokhbeganeManavi-Panahian.pdf
1.44M
📚 گزیده کتاب پرورش نخبگان معنوی در مساجد
🌹 ویژه ائمه جماعات و فعالان فرهنگی، مربیان تربیتی، مسئولان کانون های مساجد و برنامه ریزان در امور فرهنگی و تربیتی
📒 اثر حجت الاسلام علیرضا پناهیان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از سفیران
🔰 تولیدات هفته جاری سایت KHAMENEI.IR
1. اطلاع نگاشت| انتخابات درست
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=47932
2. اطلاعنگاشت | بایستههای مجلس انقلابی
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=47954
3. لوح | یک روز انتخاب؛ چندسال اثر
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=47971
4. لوح |زیربنای مستحکم
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=47973
5. دیدارنگار ۸۱ | «مدیر قوی» برای «پیشرفت ایران»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=47975
6. نشریه خط حزب الله | سیاستی عین دیانت
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=47940
7. تحلیل و تبیین| تحول انقلابی را با نظریههای غربی نمیتوان انجام داد
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47957
8. تحلیل و تبیین| ملت فلسطین به «فراخوان وحدت» لبیک گفت
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=47958
9. نماهنگ | اقتصاد؛ مسئله اصلی
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=47931
10. نماهنگ | انتخاب مردم، مدیر قوی و کارآمد
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=47951
11. نماهنگ | انتخابات مردم
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=47959
12. نماهنگ | چارچوب نامزدی
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=47967
13. مجموعه فیلم نوشت متناسب برای شبکه اجتماعی| انتخاب درست، کار درست
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=47939
14. محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام در ۳۱ سال اخیر
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33232
15. آشنایی با موضوع «امام خمینی(ره)» در بیانات رهبر انقلاب
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1504&npt=2#94758
نسیم پژوهش-کانال_پژوهش_یار.pdf
2.15M
#طرحنسیمپژوهش
#در_مسیر_پژوهش_باشید
#تولیدکانال
#باز_ارسال
در این طرح،احادیث گوهربار ائمه اطهار (سلام الله علیهم) و بیانات ارزنده علما و بزرگان #پیرامون اهمیت علم، علم آموزی، تحقیق و پژوهش، جمعآوری شده است که در فضاهای مختلف، نصب و استفاده میشود.
این پوشه #منتخبی است از ۷۶ بیان ارزشمند، جمعآوری و با آدرسدهی دقیق، تنظیم شده و در اختیار علاقهمندان پژوهش، قرار داده میشود.
⏳مدت زمان تقریبی گردآوری، آدرسیابی و تنظیم: ۱۰ ساعت
✅در صورت تمایل جهت دریافت نسخه Word و تبادل در زمینه برنامههای هفته پژوهش،میتوانید به شناسه کانال،پیام ارسال نمایید.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
هدایت شده از مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
چکیده پایان نامه.pdf
219.3K
✅ با سلام و احترام. بنا به درخواست دوستان چکیده پایان نامه دکتری پیمان شکنی زناشویی با رویکرد اسلامی اینجانب تقدیم میشود. انشاالله به زودی کتاب آن نیز منتشر خواهد شد.
زارعی
https://eitaa.com/ravanshenasa
هدایت شده از مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
✅ به زودی منتشر خواهد شد....
https://eitaa.com/ravanshenasa
هدایت شده از مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
تبیین آیه ضرب بانوان. دکتر زارعی.pdf
133.5K
✅ تبیین روان شناختی آیه نشوز و ضرب زنان (حجت الاسلام دکتر محمد زارعی. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
https://eitaa.com/ravanshenasa
هدایت شده از مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
معرفی چند مقاله روانشناختی، پیرامون امام راحل، شخصیت و دیدگاه تربیتی ایشان:👇
✅ «سهرابی، فرامرز (۱۳۸۷). بررسی شخصیت امام خمینی بر اساس رویکرد پدیدارشناختی مزلو. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج.»
🌐 لینک مقاله: http://ensani.ir/fa/article/download/285585
✅سهرابی، ف. (1397). روان شناسی شخصیت امام خمینی(ره) بر پایة ویژگی های انسان سالمِ کارل راجرز. روان شناسی فرهنگی, 2(1 ), 37-59.
🌐 لینک مقاله: https://www.sid.ir/FileServer/JF/10008113970103.pdf
✅ عباسی، مهدی؛ سازمند، بهاره؛ توحیدفام، محمد و ابطحی، مصطفی (1399). تحلیل شخصیت سیاسی امام خمینی مبتنی بر دیدگاه کارل راجرز و آدلر در رهبری انقلاب: تحلیل روانشناختی. پژوهشهای نوین روانشناختی (58). 97-124.
🌐 لینک مقاله: http://ensani.ir/fa/article/download/435066
✅ مداحی، محمد ابراهیم و حجازی، الهه (1396). دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در مقایسه با نظریات روانشناختی به عنوان اسوه تربیت.
مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
https://eitaa.com/ravanshenasa
صوت نشست علمی ارائه یکی از مهمترین ها
نظریه خانواده درمانگری ساختاری مینوچین و نقد آن
ارائه کننده: محمد زارعی توپخانه
ناقد: دکتر محمد رضا سالاریفر
دبیر علمی: دکتر مسعود جانبزرگی
https://rihu.ac.ir/file/download/news/1579609795-r36778a6574.mp3
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
♦️نکاتی درباره حضور در مصاحبه دكتري
مصاحبه دكتري يك روال ثابت و مشخص ندارد وبيشتر براي آشنايي با دانشجو و انگيزه و علاقه او به رشته انتخابي اش است. ولي معمولا موارد زير مطرح و مورد توجه قرار مي گيرد:
🔸- ترجمه بخش كوچكي از يك متن تخصصي به زبان انگليسي يا عربي يا هر دو
🔸- برخي سوال هاي علمي درباره رشته تخصصي كه شخص قبلا خوانده و رشته اي كه براي دكتري انتخاب كرده است (تا ببينند چه اندازه با رشته علمي دكتري آشنايي دارد)
🔸- سوال هاي متفرقه درباره وضعيت تحصيلي دانشجو، علايق علمي اش، هدف از انتخاب رشته دكتري، موضوع پايان نامه ارشد و ....
🔸- سابقه آموزشي و تدريس
🔸- سابقه همكاري با موسسات و مراكز علمي
🔴- سابقه پژوهشي (نگارش كتاب و مقاله ) (يكي از مهم ترين عوامل موثر در مصاحبه)
✅ اگر براي مصاحبه دكتري دعوت شديد:
⬅️سعي كنيد قبلا سابقه فعاليت هاي علمي و پژوهشي خود (رزومه) را به صورت مكتوب تهيه كنيد و در جلسه به اساتيد ارائه كنيد.
⬅️- در مصاحبه سعي كنيد باانگيزه بودن و علاقه مندي خود به رشته اي كه قصد تحصيل در آن را داريد نشان دهيد.
⬅️- در مصاحبه سعي كنيد هر گونه فعاليت علمي و پژوهشي داريد را معرفي كنيد حتي اگر از شما سوال نشود. (خط قرمز مصاحبه «دروغ» است كه نبايد كاري كه نكرده ايد را خداي ناكرده به عنوان كار كرده معرفي كنيد)
⬅️- داشتن ظاهر و پوشش آراسته و اخلاق خوش و برخورد نيكو و مودبانه هم در جلسه مورد توجه قرار مي گيرد (و حتي ممكن است به آن امتيازي تعلق گيرد)
#حسينعلي_رحمتي
@harahmati
ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در آبان ماه ۱۴۰۰ محورهای اصلی فراخوان مقاله ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی شامل ۱۷ محور از جمله بررسی کلیات نسبت و مناسبات و تأثیرات متقابل فقه و علوم انسانی و رشتههای گوناگون، تأثیر انسان شناسی اسلامی بر تحول و توسعه فقه، تأثیر مبانی علوم انسانی اسلامی بر پیش فرضهای ابواب گوناگون فقه، تأثیر موضوع شناسی علوم انسانی اسلامی بر موضوع شناسی ابواب فقه، تأثیر روش شناسی علوم انسانی اسلامی بر مساله شناسی ابواب فقه، تأثیر روش شناسی علوم انسانی اسلامی بر روش شناسی اجتهاد، تأثیر مباحث علوم انسانی اسلامی بر قاعده سازی برای ابواب گوناگون فقه و … میشود.
تأثیر غایت شناسی رشتههای گوناگون علوم انسانی اسلامی بر کارکردهای فقه، خسارتهای نظری و کاربردی عدم لحاظ مباحث علوم انسانی اسلامی در اجتهاد و مطالعات فقه، تأثیر الگوی طبقه بندی علوم انسانی اسلامی بر مهندسی و ساختارمندی فقه، تهدیدات و مخاطرات اشراب علوم انسانی سکولار در فقه، تأثیر انسان شناسی فقهی بر تحول انسان شناسی علوم انسانی اسلامی، تأثیر مبانی فقه بر پیش فرضهای علوم انسانی اسلامی، تأثیر سبک زندگی متشرعانه و فقه محور بر مسائل و موضوعات مطالعات علوم انسانی اسلامی، ظرفیتهای اصول فقه برای توسعه و ارتقای روش شناسی علوم انسانی اسلامی، تأثیر فقه بر کارکردها و غایات علوم انسانی اسلامی، تأثیر ساختار بندی فقه بر طبقه بندی رشتههای علوم انسانی اسلامی دیگر محورهای این کنگره به شمار میرود.... https://b2n.ir/h01312
ه گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی آبانماه سال جاری با مشارکت پژوهشگاهها، دانشگاهها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار میشود. کمیسیون سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی این کنگره که برای اولین بار تشکیل شده است، با محوریت دانشگاه امام حسین(ع) برگزار خواهد شد.
محورهای پژوهشی حائز اولویت کمیسیون
چهار کلان محور که محورهای جزئیتر ذیل آن قرار میگیرند:
۱) الگوی اسلامی روابط نظامهای اجتماعی و حکمرانی اسلامی
۲) ترسیم مقصد نهایی حکمرانی اسلامی در نظامهای اجتماعی
الف) الگوی مطلوب اسلامی نظامهای اجتماعی
الگوی مطلوب نظام اقتصاد اسلامی
الگوی مطلوب نظام سیاست اسلامی
الگوی مطلوب نظام خانواده اسلامی
الگوی مطلوب نظام مدیریت اسلامی
الگوی مطلوب نظام فرهنگ و تربیت اسلامی
ب) الگوهای مطلوب خرده نظامهای اجتماعی
۳) اصول و روشهای حکمرانی اسلامی (دولتسازی اسلامی)
اصول و روشهای سیاسی حکمرانی اسلامی
اصول و روشهای مدیریتی حکمرانی اسلامی
اصول و روشهای حقوقی حکمرانی اسلامی
اصول و روشهای فرهنگی حکمرانی اسلامی
۴) حل مسائل اجتماعی در چارچوب حکمرانی اسلامی
الف) مسائل حکمرانی حوزه معیشت
حکمرانی مسکن
حکمرانی پولی و بانکی
حکمرانی حوزه بازنشستگان
حکمرانی ارزی
حکمرانی انرژی
ب) مسائل حکمرانی حوزه تربیت
حکمرانی ازدواج
حکمرانی حجاب
حکمرانی بصیرت سیاسی
اعضای کمیته علمی:
رئیس کمیسیون: دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دبیر کمیسیون: دکتر حمید بالایی/ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
سایر اعضای کمیته علمی:
ـ حجتالاسلام والمسلمین دکتر ولیالله نقیپورفر (رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم)
ـ دکتر علی رضائیان (استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی)
ـ دکتر حسن دانایی فر (استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس)
ـ دکتر علیاصغر پورعزت (استاد تمام دانشگاه تهران)
ـ دکتر غلامرضا گودرزی (استاد تمام دانشگاه امام صادق(ع))
ـ دکتر میثم لطیفی (رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع))
ـ دکتر سید مجتبی امامی (استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع))
ـ دکتر روحالله تولایی (سرپرست دانشکده و پژوهشکده مدیریت و برنامهریزی دانشگاه جامع امام حسین(ع))
نقد سند آموزش ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی
نویسندگان: جمعی از شرکت کنندگان در نشست
ویراستار: هادی عرب
طراحی جلد و صفحه آرایی: یوسف بهرخ
چاپ اول: تابستان ۱۳۹۷ https://b2n.ir/p76786
رؤسای کمیسیونهای «روانشناسی اسلامی» و «فقه و علوم انسانی» ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی منصوب شدند
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دبیر علمی کنگره، در احکام جداگانهای حضرت آیت الله علیاکبر رشاد را به عنوان رئیس کمیسیون «فقه و علوم انسانی» و حجتالاسلام دکتر رضا مهکام را به عنوان رئیس کمیسیون «روانشناسی اسلامی» ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی منصوب کرد.
آیت الله علیاکـبر رشـاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مؤسس و رئیس حوزهی علمیهی امام رضا (ع)، رئیس شورای حوزههای علمیهی استان تهران و برگزیدهی چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در رشته فلسفه و روششناسی علوم انسانیِ اسلامی است. وی متولد ۱۳۳۵، استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد خارج فقه و اصول در حوزههای علمیه است.
استاد علیاکبر رشـاد، دانشآموختهی حوزههای علمیهی تهران و قم است؛ وی دورهی مقدمات و سطح یک حوزه را نزد بزرگانی چون آیتالله مجتهد زنجانی نجفی و آیتالله عبدالصمد خویی در تهران فراگرفت و پس از اتمام سطوح سهگانهی حوزه، مجموعاً افزون بر بیست و پنج سال در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام وحید خراسانی، علی مشکینی، سید علی خامنهای و مجتبی تهرانی شرکت جست. وی مقارن فراگیری فقه و اصول، سطوح مختلف فلسفه را نیز نزد اساتید و آیات دکتر احمد بهشتی، شهید مرتضی مطهری (ره) و محمد محمدی گیلانی، فراگرفت.
استاد رشـاد، در سه دههی گذشته پیوسته به تدریس سطوح عالیهی فقه و اصول، فلسفهی دین، فلسفه و عرفان در حوزهی تهران، و فلسفهی دین و کلام، تفسیر قرآن و منطق فهم دین، در دانشگاههای تهران و مشهد اشتغال داشته است. او افزون بر سی جلد کتاب و پنجاه عنوان مقاله در زمینههای فلسفه، فلسفهی دین، کلام، علوم و معارف قرآنی، اندیشهی سیاسی، شعر و ادبیات، فقه، اصول و فلسفهی اصول تألیف و منتشر نموده است. بخشی از مهمترین کتب ایشان عبارتند از:
تقریرات بخشی از دروس فقه جهاد آیتالله سیدعلی خامنهای؛ تقریرات دروس اصول فقه (مبحث الفاظ) آیتالله وحید خراسانی؛ حریت و مدارات (اندیشه سیاسی)؛ خشونت و مـدارا؛ سرپرستی و ویراستاری علمی دانشنـامهی امام علی (ع) (سیزده جلد)؛ سرپرستی و ویراستاری علمی دانشنامــهی فرهنگ فاطمی (س)؛ سرپرستی و ویراستاری علمی دانشنامــهی قرآنشناسی؛ دموکراسی قدسی: (اندیشه و فلسفهی سیاسی)؛ دینپژوهی معاصر (ارزیابی گفتمانهای دینی سهگانه ایران)؛ سنن حاکم بر تاریخ از منظـر قرآن؛ شریعـهی خرد (تدوین با همکاری دیگران)؛ شهود و شیدایی: (تأملاتی در باب هنر)؛ علمالنفس، جلد هشتم اسفار صدرالمتألهین محمد شیرازی؛ تحقیق، تصحیح انتقادی و مقدمه؛ فلسفهی دین؛ مباحثه با جان هیک؛ معـراج سبـز: (چهل حدیث نماز) گزینش و ترجمه؛ معنا منهـای معنا؛ منطق فهم دین: دیباچهوارهای بر روششناسی اکتشاف گزارهها و آموزههای دینی؛ و نظریهی ابتنا.
***
حجتالاسلام دکتر رضا مهکام، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، رئیس انجمن روانشناسی اسلامی و مدیر فنی مرکز مشاوره زندگی به رنگ خدا است. وی یکی از فعالان و سرشناسان حوزه روانشناسی اسلامی است.
«خانهگریزیدختران ریشهها و پیامدها» مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما (اولین کتاب میدانی در زمینه پدیده فرار دختران در کشور که به عنوان منبع اصلی مورد استفاده سازمان بهزیستی قرار گرفت.)؛ «راهکارهای مقابله با ناسازگاری کودکان و نوجوانان از منظر آیات و روایات» انتشارات دارالحدیث؛ «روابط بین فردی والدین و نقش آن در تربیت فرزندان از دیدگاه اسلام و روانشناسی»؛ «سرشناسی و همسرشناسی(آشنایی با مقدمات ازدواج و تدوین ملاکهای انتخاب همسر) و روشهای آرمیدگی و مقابله با استرس بخشی از آثار دکتر مهکام در قالب کتاب است.
دکتر مهکام صاحب مقالات و سخنرانیهای متعددی در حوزههای روانشناسی اسلامی و مباحث دینی است و سالها به امر مشاوره و آموزش در این حوزه مشغول بوده است. https://b2n.ir/b40741
دکتر طلال عتریسی به عنوان دبیر بخش عربی ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی منصوب شد
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، دکتر طلال عتریسی را به سمت دبیر بخش عربی ششمین کنگره منصوب کرد.
دکتر طلال عتریسی استاد دانشگاه و مدیر مرکز منطقهای و مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان است. وی با این حکم، عضو شورای علمی ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی نیز خواهد بود.
در متن حکم دکتر عتریسی آمده است:
الأستاذ المحترم الدکتور طلال عتریسی
تحیاتی و سلامی
نظرًا لخلفیتک العلمیه والإداریه القیمه، وبامتنان لقبول هذا الجهد، تم تعیینک بموجب هذا “رئیس القسم العربی فی المؤتمر الدولی السادس للعلوم الإنسانیه الإسلامیه”.
من المتوقع، بالنظر إلى اشرافک علی المباحث و الباحثین فی العلوم الانسانیه الاسلامیه فی الجامعات و المراکز العلمیه فی العالم العربی:
۱) إعداد قائمه من اهم الباحثین فی العلوم الانسانیه الاسلامیه فی جامعات العالم العربی لتعریفهم برؤساء لجان مختلفه (سته عشر لجنه) للمؤتمر، للاتصالات المستقبلیه؛
۲) اداره لجنه فی المؤتمر السادس حول العلوم السیاسیه الاسلامیه و حقوق الانسان الاسلامیه أو أی موضوع آخر تراه اکثر مناسبه
۳) طلب عشره اوراق بحثیه حول ذاک الموضوع من المحققین (نؤکد أنهم، بقدر الإمکان، یکونون من مختلف دول العالم الإسلامی)
۴) تحمل مسؤولیه التقییم النهائی للعناوین و الاوراق البحثیه
أتمنى لکم التوفیق الإلهی
السکرتیر للمجمع العالی للعلوم الانسانیه الاسلامیه
احمدحسین شریفی
رزومه دکتر طلال عتریسی 👇 https://b2n.ir/n10426
https://b2n.ir/j41939 نشست روانشناسی اسلامی آغاز بهکار کرد
چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «روانشناسی اسلامی» صبح امروز 29 آذر ماه در مشهد آغاز بهکار کرد
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی طلیعه؛ چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع روانشناسی اسلامی آغاز به کار کرد. در این نشست که صبح امروز با حضور اساتید برجسته روانشناسی اسلامی آغاز شد، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: همزمان با هفته پژوهش و با هدف فراهم کردن زمینه همکاری و همافزایی اساتید برای بسط و تعمیق علوم انسانی اسلامی و همچنین نقد و بررسی نظریهها و نوآوریهای علمی در این عرصه چهارمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار شده است.
وی بیان کرد: برگزاری این نشست و مباحثی که در آن ارائه میشود گویای این واقعیت است که روند رشد علوم انسانی اسلامی، روند قابل قبولی دارد و نهال علوم انسانی اسلامی در حال ثمردهی است.
غلامی با بیان اینکه رشته روانشناسی اسلامی جزو رشتههای با سابقه علوم انسانی اسلامی است و همواره در حال گسترش است، اظهار کرد: این رشته سهلتر از سایر رشتهها راه خودش را برای بهره گیری روشمند از منابع دینی پیدا کرده و سوم اینکه این رشته نقش منحصر بفردی و اجتماعی انسان مسلمان دارد لذا از اولویت بیشری برای توجه و سرمایه گذاری برخوردار است.
رئیس مرکز پژوهشهای صدرا افزود: روانشناسی اسلامی در کنار رشته تعلیم و تربیت اسلامی در سالهای گذشته بیش از سایر رشتهها با میدان عمل درگیر شده و فرصت ظهور و بروز پیدا کرده است.
وی بیان کرد: اینکه حضور جدی روانشناسی اسلامی در میدان عمل علاوه بر اینکه که میتواند ظرفیتهای منحصر به فرد روانشناسی اسلامی برای حل مسائل فردی و اجتماعی را نشان دهد، میتواند به شناسایی و رفع نقاط ضعف و خلاهای نظری و کاربردی روانشناسی اسلامی هم کمک قابل توجهی داشته باشد.
در ادامه نیز دکتر عطاالله رفیعی آتانی؛ دبیر علمی این نشست با اشاره به نقش کلیدی و با اهمیت روانشناسی اسلامی، این رشته را با آموزههای دینی و رفتار کنشگر در جامعه مرتبط دانست و هدف آن را آموزش مباحث پایه در کنار رشته جامعه شناسی ذکر کرد.
وی افزود: مقالاتی که در طول این چند سال ارائه شده، رشته روانشناسی بیش از سایر رشتهها مورد نقد واقع شده و برگزاری این جلسات نقش اثرگذاری در تعالی این رشته و ارائه آخرین و جدیدترین دستاوردهای علمی خواهد داشت.
لازم به ذکر است چهارمین نشست اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی با موضوع روانشناسی اسلامی با حضور اساتیدی چون دکتر آذربایجانی، ، آیت الله غروی، دکتر جان بزرگی، دکتر تقوی،حجت الاسلام بشیری، حجت الاسلام کاویانی، دکتر کلانتری، دکتر خسرو باقری و جمعی دیگر از اساتید برجسته و با مشارکت بنیاد ملی خانواده، مرکز پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا و پایگاه خبری طلیعه، برگزار شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 بخشی از جلسه دفاعیه دکتری سید ابراهیم رئیسی با حضور دکتر محقق داماد (استاد راهنمای رساله)
#برای_مردم
دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مناظره دوم: مظلومیت فرهنگ!
🖊احمدحسین شریفی
🔶موضوع اصلی مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. اما بدون آنکه بخواهم به کسی جسارت کنم، به اعتقاد این بنده سخنان نامزدهای محترم نشان داد که هیچ کدام فهم درستی از این سه مقوله مهم و حیاتی ندارند!
🔶هیچ کدام از آنان نتوانستند فهم و برداشت صحیحی از فرهنگ و اجتماع و سیاست بیان کنند.
🔶در بیان هیچ کدام از آنان معلوم نشد که نقش و جایگاه «اسلام» در فهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنان چیست؟ چه تفاوتی میان «فرهنگ اسلامی» و «اجتماع اسلامی» و «سیاست اسلامی» با فرهنگ و اجتماع و سیاست «غیر اسلامی» قائلاند؟ هیچ تمایزی در سخنان هیچ کدام از نامزدهای محترم مشاهده نشد!
🔶هیچ اشارهای به نقش «فرهنگ» در اقتصاد و سیاست نکردند. گویا همگی آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تئوری مارکسیستی زیربنا بودن اقتصاد را پیشفرض گرفته بودند!
🔶هیچکدام از آنان از بنیان اصلی فرهنگ و اجتماع یعنی بنیانهای دینی و ارزششناختی فرهنگ و اجتماع و سیاست سخن نگفت! گویا هیچ فهمی از این حقیقت نداشتند!
🔶هیچ کدام از آنان از نقش هنرهای بیکلام فرهنگساز و سیاستساز یعنی موسیقی، مد و مدل، معماری، شهرسازی و حتی اسباببازیهای کودکان و بازیهای کودکان و نوجوانان در فرهنگ و جامعه و سیاست سخنی به میان نیاورد.
🔶حقیقتاً با مشاهده مناظره دوم دلم برای مظلومیت فرهنگ سوخت.
🔶ناباورانه به همه دغدغهمندان فرهنگ و آسیبهای اجتماعی عرض میکنم هیچ امیدی به دولت آینده برای تقویت بنیانهای فرهنگی و یا کاستن از آسیبهای اجتماعی نباید داشت. خود ما باید مجاهدانه و آتش به اختیار در این زمینهها وارد شویم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹