هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📖 مشکلات و مصائب
🔸دریای خروشان زندگی با طوفانها و موجهای کوه آسا همراه است. امواج سهمگین حوادث از پیشرفت مردان بزرگ، در مسیر زندگی، جلوگیری میکند. پیروزی مال دستهای است که با کشتی تدبیر و عقل، سینه حوادث را بشکافند و با کمک دانش و بینش با مشکلات مبارزه نمایند، و این همان استقامت است...
🔹نکته قابلتوجه اینجا این است که وجود مشکلات از عوامل پیروزی است، و این مطلب تا حدی برای گروهی قابل هضم نیست. ولی اگر آنان توجه نمایند خواهند دید که همانطوری که آتش آهن را قویتر میسازد، مشکلات و مصائب هم فکر انسان را در مسیر زندگی پختهتر کرده و به او درس زندگی میآموزد.
🔸افراد قوی و نیرومند کسانی هستند که در گهواره رنج پرورش یافتهاند، آنها میتوانند در برابر طوفانهای مصائب مقاومت نمایند. ولی کسانی که در مهد عزت و نعمت، پرورش یافتهاند، با یک نسیم سرد پژمرده میشوند و با یک باد شدید از جای کنده میگردند.
🔹مولای متقیان "علی علیهالسلام" که به قوت بازو و عظمت روح و ثبات در برابر حوادث معروف است، میفرماید: اگر از من بپرسند که این شجاعت جسمی و قدرت روحی شما معلول چیست؟! درصورتیکه غذای روزانه شما نان جو و نمک و سرکه است، من در پاسخ این دسته چنین میگویم: "درختان بیابانی که در سنگلاخها و زیر آفتاب سوزان و با صد عوامل تلخ دست بگریبانند، از درختان و گیاهانی که در لب جویبار پرورش یافتهاند، محکمتر و بادوامترند.
🔸درختان لب جویبار که در مهد نعمت و در آغوش نوازش باغبان پرورش یافتهاند، با مشکلات و مصائب خوی نگرفتهاند، ولی درختان بیابانی در آغوش مشکلات بزرگ شدهاند، فرزند مصائب میباشند و مربی آنها بادهای سوزان و آفتاب داغ، و کمآبی و بیبارانی است.
✂️ #برشی_از_کتاب : رمز پيروزیِ مردان بزرگ، ص۱۵۶
👤 آيتالله جعفر سبحانی
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
#یادداشت_ویژه|عزاداری محرم و سلامت روان
✍آیا شرکت در #عزاداری_محرم افراد را #افسرده میکند؟
این سؤالی است که ممکن است به ذهن خیلی از افراد خطور کرده باشد. عدهای نیز مرتباً بر طبل این قضیه میکوبند که #عزاداریهای _محرم برای #سلامت_روان مضر بوده سبب #افسردگی میشود (خوشبینانه بر اساس یک گمان و نه یقین!)
◾در پژوهشی که انجام دادیم (و در مجله دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز 4(1) 1392 چاپ و منتشر شد)، به افرادی که در مراسم عزای امام حسین علیه السلام شرکت میکردند و کسانی که شرکت نمیکردند (به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون ـ پسآزمون). نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکتکنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین علیه السلام نمره ی افسردگی آنها کاهشیافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود.
◾ بنابراین فرض اینکه شرکت در #عزاداری_محرم سبب #افسردگی میشود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد به این معنی که شرکت در #عزاداری_محرم برای #سلامت _روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن میشود.
❔اما چگونه شرکت در یک جلسه غم انگیز باعث کاهش افسردگی میشود؟ ❔این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غمانگیز دارند؟
◾ بر اساس مکانیزم های موردقبول در مکاتب روانشناسی عرفی 6 مکانیزم پیشنهاد کردیم:
◾️1) افراد برونریزی یا تخلیه هیجانی میکنند و این باعث میشود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد.
---------------------
◾️2) اگر کسی احساس گناه حلنشدهای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف میکند.
----------------------
◾️3) یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام همراه با خیل عظیمی از افراد باعث میشود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام «گروه عزاداران امام حسین علیه السلام» تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی میکند.
-----------------------
◾️4) ضعف سرمایههای معنوی سبب افزایش آسیبپذیری روانی از جمله استعداد افسردگی میشود. در عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام غلظت بالائی از سرمایههای معنوی قابل اکتساب است.
----------------------
◾️5) افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی علیه السلام این فرصت را مییابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر میدانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگنمائی مصائب خود را متوقف کنند. آنها در این روند متوجه میشوند که عزیزتر از آنها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان میکند.
--------------------
◾️6) یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بیهدفی و بی معنائی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء علیهالسلام فرد این فرصت را مییابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله میگیرد.
👤دکتر سید علی مرعشی (پزشک، روان شناس، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)
🌐fatehan.net
🆔 @fatehan_net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
1_1129853676.mp3
483.5K
🎧 #با_هم_بشنویم
👤 دکتر سید موسوی | قدرت نه گفتن، اهمال کاری و برنامه ریزی
♨️ثبت نام کارگاه برنامه ریزی حرفه ای
سرفصل ها:
https://eitaa.com/fatehan_net/2321
ثبت نام:
🆔@moshaver1
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
1_1129853519.mp3
417.2K
🎧 #با_هم_بشنویم
👤 دکتر سید موسوی | نتیجه گرایی، اهمال کاری و برنامه ریزی
♨️ثبت نام کارگاه برنامه ریزی حرفه ای
سرفصل ها:
https://eitaa.com/fatehan_net/2321
ثبت نام:
🆔@moshaver1
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تماشا_کن
👤دکتر فیاض-متخصص روانشناسی سلامت
♨️بخشی از مجموعه سلام آرامش(راهبرد های تنظیم اضطراب در مواجه با کرونا)
◽️تبدیل تهدید به فرصت
🌐 fatehan.net/post/150
🆔 @fatehan_net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
#بشنو|خانواده درمانی با رویکرد اسلامی |
👤حجت الاسلام دکتر آذربایجانی
🔸خانواده یکی از مهم ترین و پرسابقه ترین نهادهای اجتماعی است. نهادی پویا، پایدار و کارآمد که به صورت سیستمی عمل میکند.
🔸 اختلالاتی که در یک خانواده ایجاد می شود بیشتر مربوط به جایگاه افراد است که زن و شوهر جایگاه خود را در خانواده نمی دانند.
دو پروتکل (مهر و قدرت) و (رها آشکارسازی)مربوط به مدیریت داخلی خانواده اند و پروتکل نفوذناپذیری-انعطاف پذیری ناظر بر تاثیرات بیرون خانواده اند.
🔹حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی در سه جلسه با استفاده از منابع اسلامی و متون روان شناسی خانواده درمانی با رویکرد اسلامی را تبیین کرده اند.
⭕️لینک دریافت فایل صوتی کارگاه:
🆔 fatehan.net/post/120
🆔 @fatehan_net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
1_662847828.mp3
3.14M
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
🗂فهرست پرونده #روانشناسی_اسلامی
مشاوره غیر حضوری :
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/2102
📻 #بشنو
🔹کارگاه روانشناسی اسلامی
🎙دکتر مرعشی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/39
🔹روانشناسی اسلامی علمی بودن یا نبودن
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1109
🔹مشاوره و رواندرمانی با رویکرد اسلامی
🎙دکتر جان بزرگی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1364
🔹چیستی و ماهیت روانشناسی اسلامی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1109
🔹بسته ی درمانی کاهش اضطراب بر اساس صحیفه سجادیه
🎙دکتر مرعشی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1109
🔹ظرفیت فلسفه اسلامی در تولید روانشناسی اسلامی
🎙دکتر آذربایجانی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/492
🔹باز تعریف تربیت جنسی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1350
🔹خواستگاه فلسفی مشاوره و رواندرمانی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1181
🔹جریان شناسی روانشناسی اسلامی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1191
🔹ضرورت تبحر در انسان شناسی فلسفی در روانشناسی
🎙دکتر سقای بی ریا
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/441
🔹خانواده درمانی با رویکرد اسلامی
🎙دکتر آذربایجانی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/369
🔹روش های سازنده مقابله با مشکلات
🎙دکتر گلزاری
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1209
🔹عفو و بخشش از دیدگاه روانشناسی اسلامی
🎙دکتر پسندیده
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/410
🔹روانشناسی عشق و دوست داشتن
🎙دکتر فاطمی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/352
🔹کارکرد های روانشناختی احادیث
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1029
🔹سلام ارامش
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1342
🔹تحلیل شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها
🎙دکتر محمد زاده
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1227
#بخوان
📜مصاحبه
📋راهکارهای تحول در روانشناسی
🔍دکتر مرعشی
https://eitaa.com/fatehan_net/243
📋راهکار های تحول در روانشناسی
🔍پروفسور تقوی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1206
📋راهکار های تحول در روانشناسی
🔍دکتر بیگدلی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1327
📋آیا ایرانیان جز غمگین ترین مردم دنیا هستند ؟
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/317
✂️برشی از کتاب
📄روانشناسی استخاره
🖋علامه مصباح
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1398
📝 #یادداشت
📝محرم و سلامت روان
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/950
📝تحلیل شخصیت شهید سلیمانی
🆔 https://eitaa.com/fatehan_net/1196
📝پاسخ به یک شبهه قدیمی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1357
📝بهترین راه عبور از سختی ها
دکتر مرعشی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1255
📝روانشناسی حادثه کربلا ۱
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1291
📝روانشناسی حادثه کربلا ۲
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1228
📝تنظیم صحیح تکیه گاه
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1236
📞مشاوره علمی با اساتید
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1178
📰نشریات دانشجویی روانشناسی اسلامی
📑نشریه شاکله
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1188
📑فصل نامه روانشناسی اسلامی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/760
📚معرفی کتاب
📕روانشناسی در نهج البلاغه
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1387
📗روانشناسی در قرآن
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1349
📙درآمدی بر روانشناسی اسلامی
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/1286
📔روانشناسی مدرن و حقیقت گم شده ی انسان
🆔https://eitaa.com/fatehan_net/534
♨️با ما همراه باشید👇
🌐www.Fatehan.net
🆔 @fatehan_net
🔸 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت محمدرضا حکیمی
🔹آقای محمدرضا حکیمی دانشمندی جامع و ادیبی چیرهدست و اندیشهورزی نوآور و اسلامشناسی عدالتخواه بودند.
🔹ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند.
🔹بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهای از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
🔹فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
#رهبر_انقلاب
#پیام_تسلیت
#استاد_حکیمی
🏴🇮🇷🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سارا شریعتی:
🔸برای من مضحک بود که مدارس دولتی در ایران جمهوری اسلامی مدارس غیر مذهبی شناخته می شوند و یک عده به نام مدرسه مذهبی، مدرسه انتفاعی به راه انداخته اند. #تربیت_طبقاتی
هدایت شده از باشگاه خبرنگاران جوان
🔸یک طلاق به ازای هر ۲ ازدواج در استان تهران
🔹طبق آمار اعلامی سازمان ثبت احوال کشور، نسبت ازدواج به طلاق به ترتیب در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، چهار محال و بختیاری و هرمزگان بالاترین و در استانهای البرز، تهران، مازندران، مرکزی و گیلان پایینترین در سطح کشور است.
🔹در استانهای تهران، البرز و مازندران به ازای هر ۲ ازدواج، یک طلاق صورت میگیرد.
🔹نسبت ازدواج به طلاق در دو استان تهران و البرز پایینترین عدد در سطح کشور است.
🆔 @YjcNewsChannel
#اطلاعیه_مهم
➖به اطلاع طلاب محترم می رساند موسسه حوزوی "پژوهشکده زن و خانواده" برای تکمیل اعضای هیات علمی خود بر اساس شرایط ذیل اقدام به جذب مینماید.
♻️کانال پژوهشکده:@womenrc
🌐سایت پژوهشکده: www.wrc.ir
⏳مهلت ثبت نام: تا 15 شهریورماه
▫️محل خدمت هیئت علمی:تهران یا قم
🏷طلاب گرامی قبل از ثبت نام شرایط و جزئیات را با کلیک بر روی متن زیر مطالعه نمایید
👈🏻شرایط و جزئیات
➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از پژوهشکده زن و خانواده
✅ فراخوان جذب اعضای هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده سال 1400
🔷««پژوهشکده زن و خانواده» برای تکمیل اعضای هیات علمی خود اقدام به جذب مینماید.
🔗ثبت نام از طریق سایت پژوهشکده زن و خانواده:
http://wrc.ir
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
✅ با ما همراه باشید
هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
🔻 ولی و سرپرست ما کیست؟
🔸 مقام معظم رهبری یا برخی حضرات؟؟!!
1️⃣ از وزیر محترم و همه مجموعه بهداشتی و درمانی کشور، از آقای مخبر و همکارانشان که در این قضیه نیز همچون مسائل دیگر با دلسوزی، علاقهمندی، ابتکار و توانایی ظاهر شدند، و از آقایان دکتر مرندی و دکتر سجادی به دلیل مراقبتهای همیشگی از وضع سلامتی بنده، صمیمانه تشکر میکنم.
🔸مقام معظم رهبری - 4 تیر 1400
2️⃣ نمکی یهودی مخفی هست! مرندی نفوذی هست! سلامت مردم براشون اهمیت نداره! این دو به دنبال کشتن مردم هستن! ستاد ملی کرونا به دنبال درمان مردم نیست!! و ....
🔸 برخی حضرات تریبون دار و طب اسلامی و مخالف کرونا و واکسن و ماسک
✅ انتخاب با من و شماست که حرف کدام جریان را باور کنیم: مقام معظم رهبری یا برخی حضرات؟؟!!!
#سیداحمدرضوی
@s_a_razavi
هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
◀️ حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
🔸دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) از دانشگاه فردوسی مشهد
🔸مدیر مجموعه مدارس امام رضا علیه السلام
🔸عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🔸عضو هیئت مدیره مؤسسه خدمات مشاوره ای و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی
🔸رییس هیئت مدیره مؤسسه غیر تجاری اندیشه ورزان جوان شهر بهشت
🔸عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی
🔸دبیر شورای علمی جشنواره ملی فعالیتهای دینی و قرآن معلمان ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
🔸طراحی مدل دبستان ابتدایی رشاد و راهبری مدیریتی آن
🔸عضویت در هیات اندیشهورز کودک و نوجوان حرم مطهر
🔸 از فعالان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی
✅ کارنامه پژوهشی ایشون:
🔹تبیین عوامل مرتبط با نگرش دانش آموختگان به پدیده اشتغال (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)
🔹یادگیری مبتنی بر پروژه؛ رویکردی موثر در تربیت دینی ,
🔹آینده آموزش عالی: دانشگاه های نسل چهارم ,
🔹نقش حجاب در سلامت روان
🔹رابطه استفاده از فناوری های نوین ارتباطی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
🔹بهره گیری از هوش معنوی در زمینه تربیت دینی (فرصت ها و چالش ها) ,
🔹بررسی «معنویت» در رویکردهای دینی مواجهه الگوهای «تربیتدینی» با «معنویت»
🔹تحول در تربیت دینی؛ ضرورت آموزش و پرورش معاصر
◀️ دکتر باغگلی یکی از نیروهای انقلابی خوش فکر، طراح و کارآفرین در حوزه آموزش و پرورش هست.
◀️ تنها نکته نگران کننده در بحث دکتر باغگلی ناشناخته بودن ایشون در بدنه مدیریتی وزارت آموزش و پرورش هست. حوزه مدیران وزارت یک حوزه تخصصی و تجربی هست که عموما صاحب نظر و پا به سن گذاشته هستند.
◀️ باغگلی اگر بتواند در بدنه مدیران وزارت جایگاه خود را تثبیت کند و مدیران را برای اجرای ایده ها، نوآوریها و ابتکاراتش سر خط کند میتوان شاهد یک ساختار تحول آفرین، انقلابی و کارآمد در شبکه آموزش و پرورش بود.
❇️ واقعیت این هست که آموزش و پرورش ما نیاز به خانه تکانی بزرگ در ساختار و محتوا دارد که امیدواریم باغگلی بتواند این تحول بزرگ را صورت دهد.
#سیداحمدرضوی
@s_a_razavi
هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
.
🔻 جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم
◀️ باغ گلی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش
🔹تمرکز موافقان و مخالفان عمدتا بر محور جوان بودن و بی تجربه بودن ایشان بود
🔸 تمرکز باغ گلی بیشتر بر مبنای تشریح کلیات برنامه خود بود که نکات برجسته اهداف و راهبردهای آن شامل موارد ذیل بود:
✅ متعهد به اجرای سند تحول آموزش و پرورش
✅ مخالفت جدی و قاطع به سند 2030
✅ نگاه تحول گرایانه در مدیریت آموزش و پرورش
✅ تربیت اسلامی و دینی
✅ توانمندسازی دانش آموزان جهت زیست مومنانه
✅ تربیت دخترانه و پسرانه
✅ تضمین کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی
✅ رتبه بندی معلمان و توجه به معیشت آنها
✅ ارتقاء سطح کیفی محتوای آموزشی
#سیداحمدرضوی
@s_a_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تولید و پخش مجموعه #مستند_پیک_راستان از سوی #شبکه_افق با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی
مجموعه مستند پیک راستان از سوی شبکه افق با همکاری معاونت #فضای_مجازی_هنر_و_رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تولید و پخش شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، مجموعه ۹مستند پیک راستان با نگاهی متفاوت به زندگی برخی #علما و #روحانیون_معاصر پرداخته است.
این مجموعه در ۱۳ قسمت از ابتدای ماه مبارک #رمضان در شبکه افق در حال پخش است و به زندگانی روحانیونی همچون آقاتهرانی، ربانی، توکل، صادق نیا و... پرداخت.
این مجموعه به تهیه کنندگی " #یزدان_پرونده" از مبلغان رسانه ای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و سر گروه گروه تبلیغی رسانه ای 'محجا' بوده که به سفارش شبکه افق و همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه تولید شده است.
💡 روابط عمومی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه
🌐 https://eshragh.ir/
🆔 @eshragh_dte
🌟عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛ ابعاد مختلف «زندگی در حال» با قرائت بودایی
dte.bz/owBBw
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🌟عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛ ابعاد مختلف «زندگی در حال» با قرائت بودایی dt
ه گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، احمد شاکرنژاد در دومین جلسه دومین نشست از مجموعه نشستها و کارگاههای آسیبشناسی معنویتهای نوظهور با عنوان «نقد آموزۀ زندگی در حال در معنویتهای نوظهور» به ارائه بحث پرداخت و ضمن تبیین گرایش عرفانی موجود در معنویتگراییهایی جدید، بهعنوان مقدمه به تفاوت ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی (هندوئیسم و بودیسم) اشاره کرد.
وی ادامه داد: مفاهیم عرفانی در معنویتگراییهایی جدید اولاً خیلی سطحی و عامیانه و دم دستی شدهاند و ثانیاً هویت خود را از دست دادهاند و معلوم نیست به کدام سنت عرفانی تعلق دارند و پشتوانه و مبانی نظری آنها چیست؟ در واقع ممکن است بسیاری از این مفاهیم با سنت عرفانی تعلق داشته باشند که در مبانی خود اختلاف عظیم و پرنشدنی با اسلام داشته باشد، بنابراین ما نمیتوانیم به همین راحتی در فضای توحیدی خود از آنها استفاده کنیم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد: مشکل و آسیب بدتر این است که این مفاهیم، قرائتی کاربردی و بسیار دمدستی از آن مفهوم اولیه هستند، بهعنوان مثال بحث مدیتیشن با مراقبۀ عرفانی مشابه سازی میشود در حالی که میان آن دو دریایی جمعنشدنی وجود دارد.
وی عنوان کرد: اما زندگی در حال در واقع مفهوم و قرائتی بودایی است که تنها برداشتی سطحی و دمدستی از آن امروز مطرح میشود که به هیچ وجه آن عمق اولیه موجود در بودیسم را نیز ندارد.
شاکرنژاد ابراز کرد: در مقام خداشناسی، ادیان ابراهیمی به خدای واحد قائل هستند، همچنین وحی، نبوت و معاد جزء اصول دین مشترک همۀ آنها میباشد، اما در ادیان غیرابراهیمی به ویژه ادیان شرقی مانند هندوئیسم و بودیسم، مفهوم خدا، مفهومی فرعی است و بیشتر مانند آب برای ماهی یا هوا برای انسان است.
وی افزود: در هستی شناسی این ادیان، جهان یک کل یکپارچه و روح است که قوانینی دارد، در این میان فقط دستورالعملهایی به ما داده شده است که مبتنی بر آنها بتوانیم از مخمصه جسم و فردیتی که به آن گرفتار شدهایم، رهایی یابیم و به آن روح کلی بازگردیم که باید دانست تناسخ از همین جا نشأت میگیرد، بنابراین در این ادیان، تولید رنج دوباره است و ما برای رهایی باید هویت شخصی و جسم خود را از بین ببریم تا از چرخۀ تولید رها شویم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: آیین بودا پا را از این نیز فراتر میگذارد و مدعی است باید ذهن را نیز از میان برد؛ هدف اصلی در این ادبیات، خاموشی است، از این رو میان این دو جهانبینی(ابراهیمی و غیرابراهیمی) به ویژه آیین بودا که در قرائتهای اولیه خود کاملاً مشرکانه بود، تفاوت بسیار وجود دارد.
وی ادامه به تبیین بودیسم به عنوان «بنیان قرائت عرفانی زندگی در حال» پرداخت و اضافه کرد: بنابراین آموزه زندگی در حال ریشههای قوی بودایی دارد.؛در آیین بودا ما انسانها رنج میکشیم و برای از این رنج باید منِ خود را کنار بگذاریم؛ در واقع بودا برخلاف آیین هندو به روحی که باید هویت خود را به آن پیوند بزنیم اعتقاد ندارد، بلکه معتقد است همه چیز توهم و ناخود است و اگر انسان به این مرحله از آگاهی برسی، از رنج رهایی مییابد.
شاکرنژاد مطرح کرد: از این دیدگاه بودا، تفاسیر زیادی ارائه شده است. فیلسوفی به نام ناگار جونه میگوید منظور بودا این است که هیچ چیزی در جهان واقعیت ندارد و همه چیز توهم است؛ در مقابل، مکتب یوگاچاره میگوید درست است که چیزی در بیرون وجود ندارد و همه چیز توهم است، اما واقعیت در ذهن ما وجود دارد، نه اینکه کلاً واقعیتی نداشته باشیم.
وی ابراز داشت: بعدها مکاتب عملیاتیتری به وجود آمدند که از این مفاهیم، راهکارهایی برای خاموشی ذهن ساختند؛ یکی از این مکاتب ذنبودیسم است؛ خود ذن شامل سه مکتب رینزای، سوتو و اوباکو میباشد که همه به دنبال ساتوری یا همان نیروانا و خاموشی ذهن هستند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: یکی از این تکنیکها نشستن در ذهن (زازن) و به هیچ چیز فکر نکردن است و تکنیک دیگر شیکانتاز نام دارد؛ برخی از غربیها در دوران معاصر عصارۀ این آموزهها را گرفتند و بهعنوان یک تکنیک به مردم میفروشند.
وی عنوان کرد: آیین یوگا(هند) و ذن(ژاپن) دو آیین عرفانی هستند که در محل تولد خودشان نیز چندان موردتوجه نبودند، اما غربیها آنها را در قالب یک بستهبندی جدید به مردم میفروشند؛ این در حالی است که اصل این آموزهها و مفاهیم برای عموم مردم نبوده و بیشتر به کسانی تعلق داشت که به نوعی بریده است دنیا بودند و به آن تعلق خاطری نداشتند؛ در واقع غربیها یک اتفاق بسیار فرعی را که قرار بود در این عرفانها رخ دهد (یعنی حضور در لحظه) اخذ نموده و برآن تأکید بیش از حد نمودند.
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🌟عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛ ابعاد مختلف «زندگی در حال» با قرائت بودایی dt
شاکرنژاد تصریح کرد: یکی از کسانی که این دیدگاهها را انتشار میدهد شخصی به نام اکهارت توله است که آثار مختلفش به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و امروز در جاهای مختلف به ویژه ایران رونق بسیار دارد.
وی در ادامه به تبیین آموزههای مشابه با زندگی در حال(با قرائت بودایی) در سنت عرفان اسلامی پرداخت و گفت: این نوع زندگی در حال در سنت اسلامی فعل محسوب نمیشود، یعنی من و شما نباید این کار را انجام دهیم، بلکه ممکن است در لحظه چیزی برای ما حاصل شود، اما این انفعال است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد: بهطور کلی در سنت عرفان اسلامی چیزی به نام زندگی در حال وجود ندارد بلکه میتوان از چند آموزۀ مشابه نام برد؛ یکی از آنها آموزه حضور قلب است که باید هنگام نماز و زیارت حضور قلب داشته باشیم و بفهمیم چه میکنیم تا فیض را درک کنیم؛ این حضور در مقابل غیبت و پرداختن به غیرخداست که از سطوح فقهی تا سطوح عرفانی پیش میرود؛ امام خمینی(ره) در کتاب سر الصلوة درباره لایههای حضور عرفانی در نماز به خوبی توضیح میدهند.
وی تأکید کرد: مفهوم مرتبط دیگر، بحث وقت و مفاهیم همخانوادۀ آن مانند حال، مقام، ابنالوقت و... در سنت عرفان اسلامی است؛ چه عرفان عملی و چه عرفان نظری؛ شباهت آموزۀ زندگی در حال با قرائت اصیل بودایی (نه قرائت سطحی که امروز رواج دارد) با قرائت اسلامی از وقت این است که ما یک زمان آفاقی (مادی) و یک زمان انفسی و سرمدی داریم(این ایده تقریباً در تمام ادیان مشترک است).
شاکرنژاد عنوان کرد: از این نوع زمان در قرآن نیز سخن گفته شده است و اصولاً مفهوم زمان در قرآن پس و پیش است، یعنی گاهی اتفاقی در آینده رخ میدهد اما قرآن با فعل گذشته از آن سخن میگوید و گاه نیز هنوز اتفاقی رخ نداده، اما از فعل حاضر استفاده می شود.
وی بیان کرد: در عرفان نظری بحث پیچیدهتر می شود و از حضرات خمس سخن میگویند؛ در واقع این حضرات خمس عواملی مانند عالم ماده، عالم مثال، عالم ارواح و... هستند که میان شما و خداوند وجود دارند؛ این عوامل قوس صعود و نزول را تشکیل میدهند و هنگامی که انسان در حال سیر در این قوس میباشد، درمییابد که زمان این عوالم با یکدیگر متفاوت است، بنابراین ما یک نوع زمان نداریم و این زمان ربطی به ما ندارد؛ ما در نهایت موظف به انجام واجبات و نوافل هستیم، اما گاه در این میان خود خداوند میخواهد انسان را در زمان، از زمانی به زمان دیگر ببرد و اینگونه گاه بیاختیار پرده از جلوی چشمان ما کنار میرود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نهایت به مقایسه و تطبیق این دو دیدگاه پرداخت و اظهار کرد: در سنت بودایی متأخر نوعی نگاه نیستانگارانه وجود دارد، ولی سنت اسلامی حقیقتگرایانه است؛ سنت بودایی در پی فرار از رنج برای کسب آرامش و لذت است، اما در عرفان اسلامی فرد فارغ از رنج و آرامش این مراحل را طی میکند تا خلیفۀ الله و اسم جامع شود، بنابراین در اینجا رنج کاملاً امری فرعی است.
وی گفت: در بودیسم متأخر، منفعت شخصی مطرح است، در حالی که در سنت عرفان اسلامی، اصل و اساس طی کردن کامل اسفار است و در این مسیر سالک به خلق بازمیگردد. بنابراین در اینجا هم دستاوردها و هم مسیر فردی نیستند و شما نمیتوانید به عدم تعالی دیگران بیتفاوت باشید.
شاکرنژاد عنوان داشت: مهمترین نکته این است که در مدل بودایی شما عملاً زمان سرمدی را متوقف میکنید، ولی در مدل اسلامی، زمان متوقف نمیشود، بلکه انسان به زمان قدسی راه مییابد و زمانش، زمان قدسی میشود.
وی یادآور شد: در مدل بودایی جدید که زندگی در حال را توجیه میکند، زندگی در حال فعل است، اما در عرفان ما «زندگی در حال» براساس آن مبانی که عرض کردم، فعل نیست، بلکه خداوند دریچهای را روی انسان بازمیکند، حال آدابی نیز در عرفان تبیین شده است تا هنگام باز شدن آن دریچه گمراه نشویم.
✨استاد #محمدرضاحکیمی:
کاملترین و مهمترین چیز در طول عمر انسان این است که بتواند #رضای_خدا را بدست آورد و رضای او در #رضایت_ولی اوست.
کسب رضاى حق به عمل حاصل مى شود اما شرط #صحت_عمل رضایت آل محمد صلی الله علیه و اله و سلم است.
و رضایت ائمه(علیهم السلام) و حضرت حجت(عج) در آن است که #مبانى و #معارف آنها را نشر دهیم و به آنها به طور #خالص باور داشته باشیم و #گدای_درخانه_دیگران نباشیم.
🏴🇮🇷🏴
وصیت علی شریعتی به حکیمی.pdf
136.5K
وصیت علی شریعتی به حکیمی
متن زیر، نامهای است که دکتر شریعتی با عنوان «وصیت شرعی» در آذر ۱۳۵۵ هجری شمسی خطاب به استاد محمدرضا حکیمی نوشته، و شش ماه قبل از فوتش شخصاً به دست ایشان رساندهاست.
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
⛔️ همه درد و بلای ما این است که ما غربزده هستیم
🔹امام خمینی(ره): ما سالهای طولانی زیر بار غرب بودیم، زیر بار #آمریکا بودیم. اصلًا قلوبمان قلوب غربی است. متبدل شدیم به یک انسان غربی. همت کنید برگردید.
📆 ۱۵ اسفند ۱۳۵۷
✅ @Sahifeh_noor