تقویم انتخابات انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تهران
زمان ثبت نام کاندیدا: ۵ تا ۱۴ اردیبهشت ماه
زمان انتخابات: ۴ تا ۶ خرداد ماه
✅ عضويت در تشكلهاي دانشجويي با مراجعه به سامانه جامع فرهنگي و اجتماعي دانشگاه تهران
https://cultural.ut.ac.ir/
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
⭕️دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار میکند:
🔰 علوم اجتماعی محاسباتی در تحقیقات اجتماعی
🎙 سخنران افتتاحیه:
دكتر غلامرضا غفاری
سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔘 اعضای پنلها:
دکتر مسعود اسدپور
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
دکتر احمدرضا اصغر پور ماسوله
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر عبدالحسین کلانتری
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
دکتر علیرضا حدادی
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
🗓 یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
📍تالار گفتگوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔴 (( این برنامه به صورت زنده توسط شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران، پوشش داده میشود )) 🔴
🌐 لینک پخش زنده: https://tv.ut.ac.ir/live
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
⭕️ انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران با همکاری ستاد شهدای خدمت، بسیج دانشجویی دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران و انجمن بینالمللی دانش اجتماعی مسلمین به مناسبت سالگرد شهادت شهدای خدمت برگزار میکند:
🔰 نشست بررسی ابعاد حکمرانی اجتماعی شهید رئیسی
♻️با حضور:
🔻حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
🔻دکتر غلامرضا جمشیدیها
🔻دکتر علیرضا شجاعیزند
🔻دکتر مهدی حسینزاده یزدی
🔻دکتر عبدالحسین کلانتری
🔻دکتر قاسم زائری
🔻دکتر مجید سلیمانی ساسانی
🔻دکتر سیدهادی ساجدی
🔻دکتر حسین حاجمحمدی
🔻دکتر سیدمحسن ملاباشی
🔹دبیر نشست: حسین ایرانپور(دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین)
🕐 زمان: دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت؛ ساعت ۱۵-۱۳
📍مکان: تالار گفتگو دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
#گزارش_زنده
👤آقای دکتر غلامرضا جمشیدی ها:
🔸 گروهی از انسانها وقتی به قدرت میرسند چند ویژگی پیدا میکنند میخواهند به همه جنبههای زندگی مادی برسند،ابن خلدون به آن میگوید خودکامگی.
🔸هرکس به قدرت میرسد پول برایش می آید،هرکس بهش پول میرسد به تن آسایی میرسد و از انقلابی بودنش دست برمیدارد، اما شهید رئیسی اینگونه نبود و زندگیاش به سنت نبوی نزدیک تر بود.
🔸شهید رئیسی کارش در ذیل سنت نبوی بود. ایشان باوجود اینکه قدرت به سمت او روانه شده به تجمل گرایی گرایش پیدانکرد.در جمهوری اسلامی بعضی مسئولین اینگونه هستند.
آدمی که دنبال تجمل برود دست از انقلابی بودنش بر میدارد شهید رئیسی به اصول انقلاب پایبند بود.
🔸از بین رئیسان جمهور آقای رئیسی از جهت رفتار کردار و سطح زندگی به سنت نبوی نزدیک تر است.
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
#گزارش_زنده
👤آقای دکتر علیرضا شجاعی زند:
🔸در کشور ما در فضایی که ما در آن هستیم،بحث مشروعیت نظام، قانون اساسی و رفراندوم و... آنقدر بحث این ها هست اینقدر در کشور ما هست و موضوعیت دارد در هیچ کشوری نیست، البته دانشجو ها میتوانند سرچ کنند،میدانید که این ها مسائل بنیادی کشور هست.
🔸ما با یک سه گانهای طرفیم ،سه گانهی انقلاب، نظام و دولت ها.
یک پای چهارم آوردیم وسط آن هم دین است، یعنی پای دین هم میاد وسط.
همه چیز به سیاست و عملکرد دولت مستقر برمیگرده،حاد ترینشان هم وقتی که دولت میخواهد عوض بشود،حرف های سیاسی هم بیشتر میشود.
🔸اگر نسبت روسای بعد انقلاب رو مقایسه کنیم،از سه حیث میشود آقای رئیسی را با بقیه رئیسان جمهور مقایسه کنیم؛ یکی اخلاق، یکی رویکرد، یکی عملکرد. درسته عمر دولت ۳سال است اما قابل مقایسه است.
🔸من میخواهم رویکرد آقای رئیسی را مقایسه کنم.شما کمتر دولتی را در دنیا پیدا میکنید که با نظام سیاسی واگرایی داشته باشه.رئیس جمهورها کارهایشان را مطابق با این نظام سیاسی انجام میدهند.آقای رئیسی اساس رویکرد خود را با واگرایی از نظام نمیدید،از این نظر با روسای جمهوری دیگر متفاوت بود.
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
#گزارش_زنده
👤دکتر مجید سلیمانی ساسانی
🔸ایشان در عین پایبندی به اصول از ریاکاری و سیاستهای مرسوم این جناح و آن جناح دور بود. دولت بعدی ولو اینکه به لحاظ سیاسی با دولت آقای رئیسی متفاوت است ولی نمیتواند خیلی متفاوت از آن چهره و گفتمان و سیاست رسانهای دولت قبل عمل کند.
🔸حتی گفتمان وفاق هم نشان دهنده الهام و تداوم آیت الله رئیسی هست. چه بسا شاید این روند ادامه هم بیاید و در هر صورت آن تندروی های گذشته امکان پذیر نیست که بعد ایشان ادامه پیداکند.
🔸تغییر گفتمان رسانهای را هم باید به عنوان شاخصز مدنظر قرار دهیم. آنچه در رئیس جمهور بعد از شهید رئیسی میبینیم به نحوی الهام گرفته از نوع و برخورد آیت الله رئیسی با عامه مردم و نمایش رسانهایاش است.
🔸گفته میشود سیاستمداران باید جاهایی سبک رسمی و جاهایی سبک غیر رسمی داشته باشند و بین این دو تفاوت قائل شوند. آقای رئیسی یک تعادلی وجود داشت بین سبک رسمی و غیر رسمیشان.سبکهای غیر رسمی مقوم سبکهای رسمی هستند.
🔸در ادبيات علمی خیلی روی هوش هیجانی و ویژگی سیاستمدار در این زمینه صحبت میشود. در این زمینه هم آقای رئیسی خیلی کنترل خوبی روی خودشان داشتند. خصوصا این را در مناظره های ریاست جمهوری میتوانیم ببینیم. چه در انتخابات ۹۶ و چه ۱۴۰۰.
🔸در مجموع برخلاف آن چیزی که گفته میشد حضرت آیت الله رئیسی چهره رسانهای بسیار مثبتی بودند. برخلاف بسیاری روسای جمهور که حتی نتوانستند خودشان را تداوم دهند، ایشان توانستند تداوم پیدا کنند.
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
#گزارش_زنده
👤دکتر سید محسن ملاباشی:
🔸وقتی درباره ویژگی های دولت شهید رئیسی صحبت میکنیم طبیعتا به صورتهای گوناگونی میتوان دربارهاش حرف زد.من به واسطه تجربه اندکم در خدمت رسانی در دولت سیزدهم ترجیح دادم از زاویه دیگهای بپردازم.
🔸بنظر میرسد ویژگیهای یک دولت را زمانی میشود به واقع بررسی کرد که در عمل ببینیم.وقتی که از نزدیک و در دل کار و میدان ویژگیها و رویکردهای یک رئیس جمهور و دولت را ببینیم خیلی میتواند واقعنماتر و روشنتر نشان دهد آن ویژگیها را.
🔸ما از نزدیک و نسبتا بیفاصله رویکردهای مدنظر ایشان را دریافت میکردیم و سعی میکردیم در جایی که وظیفهمان ایجاب میکند اجرا کنیم.رویکرد شهید رئیسی در مناطق آزاداولویت بخشیدن بر حوزه اجتماعی و حوزه فرهنگی بود.این را به وضوح در حمایتهای شخص ایشان دیدیم.
🔸یکی از چیزهایی که از شهید رئیسی خیلی میشنیدیم حل مسائل است. که بجای دعواها برویم سر حل مسئلهها.در نظام بودجه ریزی دست کم دو شیوه وجود دارد. آن کاری که سعی شد ذیل راهبری دولت سیزدهم انجام شود این بود که بهجای بودجه ریزی مبتنی بر موضوعات و حوزهها، بودجه ریزی مبتنی بر حل مسائل تدارک داده شود. برای اولین بار بود که چنین کاری داشت اتفاق میافتاد. و مناطق آزاد مجبور شدند نظام مسائلشان را بوممحور احصا و اولویتبندی کنند و مجموعهای از راهکار ها تدارک ببینند تا ما دنبال این باشیم که چگونه و با چه منابع مالی این راهکارها را دنبال کنیم.
🔸یکی از نکاتی که در حوزه اجتماعی خیلی بر آن تاکید داریم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مدیریت علمی و فهم یکپارچه از موضوعات و مسائل اجتماعی است یکی از بهترین ابزارهایش ایناست که بتوانیم ارزیابی داشته باشیم.
🔸بدلیل فقدان ارزیابی تأثیرات اجتماعی تصمیمات اقتصادی، دچار انبوهی از مسائل اجتماعی در مناطق آزاد هستیم. این هم تصویب شد که هر اقدامی باید همراه با ارزیابی تأثیرات اجتماعیاش انجام شود. این هم اقدامی بود که ذیل اهمیت توسعه و پیشرفت انسانی به وقوع پیوست.
🔸نگاه علمی و تخصصی در بخش مفصلی دیده شد، مثل بوممحوری و تمرکز بر بومهای مناطق آزاد و مثل مشارکت مردم. این را بارها از شهید شنیده بودیم که باید مشکلات را با محوریت و مشارکت مردم حل کنیم. این یکبار شعار و یکبار در عمل است. نه اینکه فقط کار را بسپاریم روی دوش مردم، نه اینکه جایگزین نگاه علمی و تخصصی شود، ولی در اولویت بندی و فهم و احصا مسائل اجتماعی و فرهنگی هم کاملا فعالانه مشارکت کنند.
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
#گزارش_زنده
👤دکتر مهدی حسینزاده یزدی:
🔸بحث حکمرانی اجتماعی شهید رئیسی را اجازه دهید از گفتمان دولت سیزدهم آغاز کنم. گفتمان بمعنای دیسکورس فوکویی منظور نیست، بلکه آن چارچوبی که به حرکت دولت جهت میدهد و وضعیت مطلوب دولت را مشخص میکند و نقشه راهی میشود برای دولت مردان و میتوان قول و فعل دولتمردان را با آن ارزیابی کرد و شاخصی در دست مردم میشود که ببینند دولت چقدر صادق الوعد بود.
🔸مهم ترین شاخص حکمرانی اجتماعی یکی عدالت اجتماعی و یکی مردم محوری است، و شاخصهای دیگر مثل شفافیت و... در جمهوریت و مردممحوری هست.
نظام اسلامی ما مردم محور است، منتها مردم محوری مفهومی تشکیکی است. کفش اینست که مردم دولتمردان را انتخاب کنند و اساسا مردم به قانون اساسی رای دهند. مرتبه بالاتر اینست که مشکلات مردم اولویت یک دولت میشود. دولتها میتوانند افقهای متعددی پیش روی خودشان متصور کنند، ولی یک دولتی مشکلات مردم را اولویت خودش قرار میدهد. حالا مشکلات روزمره یا مشکلاتی که بعدها ایجاد میشود.
🔸مسئله سوم اینکه مردم خودشان این مسائل را حل کنند. به تعبیری، مردم گاهی ابژه شما هستند و گاهی تبدیل میشوند به سوژه، خودشان قرار است مسائل را حل کنند و نظارت کنند و مداخله کنند اینجا باید ببینیم دولتمرد برای خودش وظیفه میداند که مردم را دخیل کند یا نه.
🔸نگاه به مردم اساس حکومت اسلامی است. وظیفه آنست که بستری فراهم شود که اولا مسائل مردم حل شود و ثانيا تا آنجایی که میشود به دست خود مردم حل شود. این رویکرد را در شهید رئیسی بطور واضح، جالا چه منش شخصی و چه رویکردی که به دولت خودش ارائه میدهد و دولتمردان خودشان را موظف میکنند که به آن وفادار باشند.
🔸وقتی یک رویکردی را رئیس یک دولت داشته باشد واقعا الناس علی دین ملوکهم. جهتدهی دولت خیلی نقش مهمی دارد.
🔸در این ۳ سال حدود ۱۰۰۰۰ واحد تولیدی که خاک میخورد احیا کردند. ۲۲۵ هزار نفر به شغل برگشتند. این از اشتغالات عمده ایشان بود که مراکز تولیدی نباید تعطیل شود.
بیش از ۲ میلیون مجوز کسب و کار. ساز و کاری هایی که تعبیه شده بود و برای این کار و درواقع امضاهای طلایی حذف شد.
🔸۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نهضت ملی مسکن شروع به ساخت شد. قسمت نبود وعده ایشون در دولتشان تمام شود. ایشون میگفت من سر ۴ میلیون ایستادهام و دولت من صادقالوعد است و بسیاری از اقدامهای دیگر مانند سفرهای استانی و مجوز سمنها.
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
#گزارش_زنده
👤دکتر سیدهادی ساجدی:
🔸ما خیلی از مشکلات داخلی مان را از طریق ارتباطات بین المللی حداقل با همسایههایمان میتوانیم حل کنیم.یکی از این مشکلات ترسی است که از ایران وجود دارد. هم در فضای عمومی در رسانهها و هم برای سیاست مداران این ترس هست.
🔸این یکی از اتفاقاتی بود که جناب آیت الله رئیسی واقعا داشت حل میکرد و پیش میرفت.ایشان در خارج از کشور هم بین مردم میرفتند و صحبت میکردند و این بشدت اثر مثبت داشت. مثلا در سمرقند ازبکستان.
🔸یکی از اشکالاتی که در فضای بین الملل مان داریم اینست که حضور حاکمیتیمان بسیار پررنگ است، که ایشان داشت این را ترمیم میکرد. اینکه میدان و فضا دهیم به جریانهای غیر حاکمیتی که ادبیات و زبان شما را نشر دهند.
🔸یکی دیگر از مشکلات ما یارهای ثابت است. خیلی از افرادی داریم که با ما رابطه خوبی دارند اما یارگیری جدید نداریم. اگر ادبیات و فکر و حرف داریم باید بتوانیم با آدمهای جدید ارتباط بگیریم و جذب کنیم. ولی سالهاست که حلقه مشخصی از افراد وجود دارند و تغییر نمیکنند.
🔸یکی از موضوعات مهم دیگر اینکه نشر و ادبیاتمان در فضای بین الملل در فضای داخلی خیلی فرق میکند و باید به زبان و شکل دیگری گفته شود و این از نقاط ضعف ماست که بلد نیستیم با گفتمان بین المللی سخن بگوییم.اگر ادبیات از ابتدای شکلگیریاش به گونهای تدوین شود که همهکس فهم باشد نشرش راحتتر است.
🔸شهید رئیسی شخصیتش این قابلیت را داشت که ارتباط را افزایش دهد. همهش هم کار های دیپلماتیک نیست، گاهی شخصیت یک بُردی دارد. مثلا بین مردم رفتن یا گفتگو با اساتید باعث میشد از آن فضای دیپلماتیک خارج و یک صمیمیتی ایجاد شود.
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
#گزارش_زنده
👤دکتر حسین حاجمحمدی:
🔸مفهوم حکمرانی اجتماعی بمعنای نقش آفرینی فعال جامعه در فرایند حکمرانی است. یعنی مشارکت آحاد مردم صرفا بعنوان رای دهنده نباید، بلکه در فهم و حل و نظارت بر مسائل اجتماعی هم مردم نقش آفرین باشند. و در حکمرانی اجتماعی دولت نه بر مردم که با مردم حکمرانی میکند.
🔸اگر بخواهیم شاخص هایی از حکمرانی اجتماعی را در رفتار مدیریتی شهید رئیسی دنبال کنیم لاجرم باید به چند نکته توجه بیشتری داشته باشیم.اول حضور میدانی ایشان بجای اتکای صرف به گزارشها.
ایشان چه زمانی که در جایگاه ریاست قوه قضائیه بودند در ریاست دولت، عدالت را بعنوان راهبردی بنیادین برای خودشان قرار داده بودند و آنچه رویکردشان را متمایز میکرد مردمیسازی عدالت بود.
🔸در این سفر ها طبق آمار منابع رسمی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومن بودجه زیرساختی تخصص پیدا کرد که از طریق طرح مالیاتهای نشاندار به مناطق مورد نیاز برسد.و این مدل از تخصیص منابع نمونهای از عدالت مالیاتی بود.
🔸به عدالت بعنوان یک ماموریت ایمانی نگاه میکرد و تاکید داشت نقطه آغاز حرکت ما جایی است که سخن از حق مردم است و باید دستگاه ما مامنی برای مردم باشد.ایشان عدالت را با حضور میدانی و اولویتبندی منابع و ساختارشکنی در نظامهای بوروکراتیک تحقق میبخشیدند و رویکرد اخلاقی و ایمانی داشتند.
🔸یکی دیگر از ارکان حکمرانی اجتماعی توجه به سرمایه اجتماعی است. یعنی مشارکت مردم و انسجام مردم و همچنین همدلی بین مردم و حاکمیت.
شهید رئیسی سرمایه اجتماعی را هم منبع تصمیم گیری هایش می دانست و هم ابزاری برای تحقق عدالت. گفتگوهای مکرری که ل مردم و دانشگاهیان و ... داشت.
🔸پاسخگویی صادقانه و حضور در صحنه بحرانها چهرهای برجسته از ایشان ساخته بود. حتی در سختترین شرایط از پاسخ دادن و حاضر بودن طفره نمیرفت.مثلا در بحران کرونا مستقیما در جلسات ستاد شرکت و گفتگو میکرد.در رسانهها حضور مستقیم داشت. سعی داشت رابطه ای افقی و همعرض بین ملت و دولت برقرار کند.
🔸از گروههای مردمی میخواست بر نحوه توزیع اعتبارات نظارت داشته باشند و در برنامههای توسعه روستایی و توسعه اجتماعی از مردم استفاده میکرد.نشان می داد که دولت اسلامی باید رابطهای گفتگویی و نظارتی و مشارکتی با مردم داشته باشد. و در نگاه ایشون بدون مردم نه عدالت، نه پیشرفت و نه امنیت ممکن نیست.
🔸در زمانی که جامعه ما با بحرانهایی مواجه است، بازخوانی سیره و عملکرد ایشان میتواند امیدوارکننده و راهگشا باشد.
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut