تکنیکهای #عملیات_روانی و رسانه ای در جنگ نرم
11- شرطی سازی
بر اساس این تکنیک پیام با یک محرک ، همراه و شرطی می شود ، بطوری که پس از مواجهه با یکی از آن دو ، دیگری در ذهن یادآوری می شود.
مثلاً ممکن است کراوات و روشنفکری که هیچ ارتباطی با هم ندارند را با یکدیگر تداعی کنند ، و بعد از آن همیشه شخص کراوات زده فردی تحصیلکرده هم شناخته شود. و یا مفهوم مرد شدن و سیگار کشیدن را با یکدیگر همراه نمایند ، بگونه ای که نوجوان بپندارد مرد شدن در صورتی میسر است که با سیگار کشیدن همراه باشد.
نمونه عینی استفاده از این روش پس از واقعۀ 11 سپتامبر قابل مشاهده است. رسانه های امریکایی هرگاه صحنه برخورد هواپیماها با برجهای دوقلو را نشان میدادند ، صدای آهسته اذان را نیز در پس زمینه تصویر پخش می کردند. به این ترتیب مردم امریکا هرگاه صدای اذان را می شنوند ، بصورت غیرارادی تروریستها را در خاطر خود مجسم می کنند. و یا با نمایش و تکرار «الله و اکبر» گفتن تروریستها در رسانه های غربی ، شنیدن شعار «الله و اکبر» ، تداعی کننده خاطره مردم امریکا از «تروریستها» است.
تبلیغات شرطی معمولاً با بهره گیری از شیوۀ القای غیر مستقیم پیام صورت می گیرد.
💠 @SERATE_RESANE
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این تصاویر از راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱ تهران
برای تاریخ بماند به یادگار
💠 @SERATE_RESANE
تکنیکهای عملیات روانی و رسانه ای در جنگ نرم
16 – حذف بخشی از سند اصلی
در این روش ، با انتشار و برجسته کردن بخشی از رویداد ، اقدام به حذف یا مخفی کردن بخش دیگری از موضوع می شود. در این تکنیک منتشر کننده خبر با برجسته کردن یک یا چند عنصر غیر تأثیرگذار به گونه ای ذهن مخاطب را درگیر یا مشغول می کند که نسبت به دیگر عناصر رویداد که می تواند مهمترین بخش رویداد هم باشد بی توجهی نشان دهد. هدف از این عمل ، بمباران ذهن مخاطب و سلب اختیار از او در پردازش صحیح و مناسب موضوع می باشد. هرچند در این شیوه در ابتدا «برجسته سازی» و سپس «پنهان سازی» صورت می گیرد ، اما هدف نهایی پنهان کردن موضوعی است که منتشر کننده خبر نمی خواهد مخاطب به آن فکر کند.
روش اعمال این تکنیک اینگونه است که:
1- به منظور جلب توجه مخاطب ، برخی از واژه ها برجسته و به صورت هدفمند چندین بار در طول خبر تکرار می شوند.
2- با تأکید بر برخی مفاهیم و عبارات ، ذهن مخاطب به سمتی که مورد نظر است هدایت می شود.
3- با برجسته سازی واژه ها و کلمات ، و با تأکید بر مفاهیم بیان شده ، ذهن مخاطب را از موضوع اصلی منحرف ، و سپس اقدام به حذف موضوع اصلی نموده و یا آنرا در میان خبر پنهان می نمایند.
می توان اینگونه بیان کرد که مثلا در تاریکی شب ، برای ذهن مخاطب جاده یا مسیری را روشن می کنند تا وی تنها در همان جادۀ دارای روشنایی حرکت کند و به نقاط خارج از دید و حقایق بیرون از جاده توجه ننماید.
براي آشنایی با این تکنیک به نمونه های زیر توجه بفرمایید:
1- در قرآن کریم آیه اى داریم که مى فرماید: «ولا تقربوا الصلاه و انتم سکري» یعنی «به نماز نزدیک نشوید،در حالى که مست هستید» حال اگر کسى قسمت دوم این آیه را حذف کند این نتیجه حاصل مى شود که قرآن دستور مى دهد انسانها هرگز نماز نخوانند. مشابهاً در مورد جمله توحیدى همه مسلمانان یعنی: «لا اله الا اللَّه» ، «نیست خدایى جز خداى یگانه» در این مورد هم اگر بخش اول ذکر شده و بخش دوم حذف شود ، این شعار به کفر مطلق تبدیل مى شود.
2- مثلا اگر یکی از مسئولین کشور در مصاحبه ای بیان کند: «طبق قانون با برهم زنندگان امنیت عمومى در هر لباس که باشند- حتى اگر دانشجو باشند- باید با شدیدترین وجه ممکن برخورد کرد.» حال یک روزنامه سروته این مطلب را بزند و با تیتر درشت اعلام کند:
«مقام مسئول گفت: باید با دانشجویان به شدیدترین وجه ممکن برخورد شود.» در اینجا نیز عمل قانون شکنانه و برهم زدن امنیت عمومی کشور از نگاه مخاطب حذف شده و از دید او دور نگاه داشته شده است.
💠 @SERATE_RESANE
تکنیکهای #عملیات_روانی و رسانه ای در جنگ نرم
12 - اهریمن سازی (انسانیت زدایی از حریف)
بر اساس این تکنیک تلاش می شود که تصویری غیر انسانی از حریف ارائه شود تا به این وسیله ، هم از مشروعیت طرف مقابل کاسته شود و هم انجام اعمال خشن و تند علیه او توجیه شود. اهریمن سازی و انسانیت زدایی از حریف نه تنها بیگانه دانستن طرف مقابل نسبت به خود ، بلکه به معنی خارج کردن او از حیطه انسانیت و سزاوار دانستنش حتی برای مرگ می باشد.
انسانیت زدایی بوسیله تصویرسازی از طرف مقابل یا جریان مخالف با عباراتی مانند: «حیوان صفت» ، «دشمن آزادی» ، «دشمن حقوق زنان» ، «نابودگران فرهنگ و تاریخ» ، «ظلم به اقوام و طوایف» ، «تبعیضات دینی و مذهبی» ، «رژیم ستمگر» ، «حاکمان خونخوار» و ... از این دست می باشد.
در تکنیک اهریمنسازی، منتشر کننده خبر تلاش میکند تا تنفر و دشمنی مخاطب خود را نسبت به عقیده ، گروه ، نهاد ، و یا کشوری خاص برانگیزد و بر مواضع مخاطبانش در راستای خواست ، اهداف و منافع خود اثر بگذارد.
💠 @SERATE_RESANE
تکنیکهای #عملیات_روانی در جنگ نرم
14- تکنیک تکرار ( و تأکید )
در این روش با تکرار پیام سعی در القاء هدفی معین و جا انداختن مفهومی خاص در ذهن مخاطب دارند. بدون تکرار، تثبیت و تقویت دقیقتر عادت میسر نخواهد شد. در واقع تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل می راند. به اعتقاد روانشناسان ،تکرار موجب درونی سازی پیام یا مواد آموختنی دیگر می شود. به ویژه زمانی اثر تکرار نیرومندتر است که با پس زمینه ها و موسیقی دلنواز تلفیق شده و یا از زبان افراد موجهی که مورد احترام مخاطب می باشند بیان شود.در این حالت احساس مطلوبی در مخاطب ایجاد می شود که به خود اجازه نمی دهد در مورد درستی وحقانیت پیام تردیدی به خود راه دهد
در شیوه تکرار و تأکید ، منتشر کننده خبر تلاش می کند:
1- اخبار مورد نظر و اهدافش را تکرار کند
2- در محتوای اخبار از واژه های تکراری استفاده کند
3- برای تکراری نشدن بیش از حد کلمات، مفاهیمی که به نوعی تداعی کننده اهدافش باشد را با کلمات و واژهای دیگر تکرار کند
مثال:
1- تبلیغات رسانه های غربی مبنی بر تکرار اینکه ایران بدنبال استیلا بر کشورهای منطقه است
2- تکرار تبلیغ وسیع قوم یهود در مورد هولوکاست
3- بیان بسیار پرتکرار دروغ ناکارآمدی جمهوری اسلامی با هدف تلقین و باور سازی این دروغ در ذهن مردم ایران
4- معرفی سبک زندگی غربی به عنوان نماد خوشبختی و راحتی و رفاه ، و سیاه نمایی از ایران و ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم.
5- تکرار ادعای کشورهای عربی در مورد نام خلیج فارس یا جزایر سه گانه ایرانی
💠 @SERATE_RESANE
تکنیکهای #عملیات_روانی و رسانه ای در جنگ نرم
15- استهزاء و تمسخر کردن
در این روش ، دشمن سعى مى کند با ساختن جوک هاى مختلف ، شوخیهاى تمسخرآمیز، روایت تحقیر کننده ، کاریکاتور و نام گذاریهاى خنده دار، آنها را میان مخاطبانش نشر دهد تا از این طریق اعتبار بسیارى از ارزشها و اعتقادات را از بین ببرند. معمولا این مفاهیم بسیار ساده و قابل فهم و در عین حال هدفدار طراحی می شود بطوریکه افراد در سنین و مشاغل و علایق و تفکرات مختلف قادر به پذیرش و فراگیری آن بوده و علاوه بر آن بتوانند شنیده های خود را به سادگی برای دیگران بازگو کنند. این سبک در واقع مانند دو روی یک سکه است که یک روى آن جوك ، شوخى و خنده است ، اما روى دیگر آن تخریب عقاید ، تحریف اعتقادات ، توهین به مقدسات و تفرقه است .شاید فرد در نگاه اول مى خندد اما عمق تخریبگر مطلب ، در ذهن او آثارمنفى خود را تدریجاً به جاى مى گذارد.
دو ویژگی که این تکنیک را بسیار پرکاربرد کرده است:
1- فرد بدون آنکه متوجه مضر بودن آن در تخریب چهره فرد ، گروه یا قومیتی شود ، آنرا با خنده و لذت برای دیگران بیان می کند.
2- مطابق یافته های روان شناسی ، شوخی با پرت کردن ذهن انسان از موضوع اصلی ، آنرا در ناخودآگاه ذهن مستقر کرده و به مرور آثار آن در رفتار فرد ظاهر می شود.
مثال:
1- جوک های بسیار زیادی که در تخریب چهره قومیتها و برخی شهرها و یا برای تخریب عقاید و اعتقادات دینی و همچنین تخریب چهره روحانیت ساخته شده است.
2- تمسخر و تحقیر پیشرفتهای فنی ، نظامی و تکنولوژیکی ایران ، برای کوچک یا ناناچیز نشان دادن آنها
💠 @SERATE_RESANE
تکنیکهای #عملیات_روانی و رسانه ای در جنگ نرم
13- تکنیک قرینه سازى ( مقایسه غیر همگون )
در تکنیک قرینه سازى دو واقعه کاملاً نامتجانس و ناهمانند را با هم مقایسه میکنند و از این طریق احکام یکى را بر دیگرى بار مى کنند. با این کار در ذهن مخاطب ذهنیت ایجاد کرده و وی را آماده القاء نظر و پذیرش دیدگاه خود می نماید ، و بر موج ذهنیت مخاطب سوار مى شوند.
برای مثال:
وزارت خارجه آمریکا با قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی ، احکامی را که بر ضد سازمانهای تروریستی برقرار است ، در مورد سپاه که یکی از نیروی نظامی رسمی کشور است اعمال می نماید. اینجا نیز در مقام مقایسه ، با قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی ، آنرا یک سازمان تروریستی معرفی می نماید.
💠 @SERATE_RESANE
🔺الحوثی: ما از روز اول گفتیم که ایران یک کشور همسایه است و برای آن نمی جنگیم، آنها(عربستان) گفتند که در یمن با ایران میجنگند ولی امروز برای صلح و گفتگو به سمت ایران میروند.
@SERATE_RESANE 4
🔴 اینستاگرام، تیک تاک و توئیتر برای کارمندان فرانسوی ممنوع شد.
@SERATE_RESANE
🔴انحطاط غرب تا کجا؟
▪️این خانم با شوهر غیرتمندش تصمیم گرفتن که سهتایی با دوستپسر خانم زیر یک سقف زندگی کنند.
✅شاید این چیزا در غرب باشه،اما اینکه روشون تبلیغ و عمومی میشن یا قانون رسمی میشن نکته اساسیه.
@SERATE_RESANE
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خانم لنا شارپ رئیس مرکز سرطان شناسی استکهلم-گوتلند میگه تا چند سال قبل ادعا میشد مصرف مقادیر کم الکل نه تنها مضر نیست بلکه فایده هم داره، اما یافته های علمی جدید نشون میده مصرف الکل به هر مقدار، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را بطور جدی افزایش میده
@SERATE_RESANE 4
19.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥در نظم نوین دنیا ، جایگاهِ ایران کجاست..؟
@SERATE_RESANE 4