داستان هری پاتر همان داستان قدیمی جنگ بین خیر و شر است که در آن خیر به پیروزی می رسد و بدی نابود می شود .
داستانهای هری پاتر از کتاب هری پاتر و سنگ جادو آغاز می شود که این پسربچه یتیم نزد خویشاوندان بداخلاقش زندگی می کند و پناهگاهش گنجه زیرپله خانه است . اما دریافت نامه ای که هری پاتر را به تحصیل در مدرسه جادوگری دعوت می کند، زندگی او را عوض می کند و آنجاست که می فهمد پدر و مادرش که همواره می پنداشته است در حادثه رانندگی جان باخته اند در واقع قربانیان جادوگری بدجنس به نام لرد ولدمورت بوده اند . لرد ولدمورت در پایان داستان از هری پاتر شکست می خورد و از دست یافتن به سنگی که مایه بقای قدرت اوست بازمی ماند .
در هری پاتر و تالار اسرار که دومین اثر خانم رولینگ است، هری پاتر به راز ورود به تالار اسرار پی می برد و در آنجا با دست یافتن به دفترچه خاطرات یکی از شاگردان پیشین مدرسه جادوگری در می یابد که این دفترچه در واقع به لرد ولدمورت تعلق دارد . این پار پرنده ای افسانه ای به نام ققنوس دامبلدور، هری پاتر را از خطر نجات می دهد و هری پاتر نیز با از میان بردن دفترچه خاطرات لرد ولدمورت بار دیگر او را شکست می دهد .
در کتاب سوم که هری پاتر و زندانی آزکابان نام دارد، هری پاتر در می یابد که مادرش لیلی جان خود را فدای او کرده و به این ترتیب طلسمی محافظ برای او ایجاد کرده است که لرد ولدمورت نمی تواند آن را بشکند .
هری پاتر و جام آتش، چهارمین داستان از سری ماجراهای هری پاتر، حکایت رهایی قربانیان پیشین لرد ولدرموت، از جمله پدر و مادر هری پاتر از بند اوست که به کمک فرزند جادوگرشان می آیند تا دشمن دیرینه را شکست دهد .
در کتاب پنجم حکایت این است که چگونه قهرمان داستانهای او به محفل ققنوس راه می یابد که حلقه ای از جادوگران است.
کتاب ششم جایی که وزیر جادوگری عوض میشود , پس از مدتی نبردی در هاگوارتز رخ میدهد که طی آن دامبلدور کشته میشود .
هری و دوستانش در کتاب هفتم به جهت وظیفه ای که دامبلدور به آنان واگذار کرده دیگر به مدرسه نمیروند و از سوی دیگر ولدمورت وزارتخانه ی جادوگری را تحت کنترل میگیرد و در برخورد با خون ناخالص جادوگری بسیار اهتمام میورزد بالاخره هری برای مبارزه به مدرسه باز میگردد , مدرسه جبهه ی مقاومت میشود و درنهایت جنگ در گرفته و هری مقابل ولدمورت قرار میگیرد , در نهایت هم ولدورت به دست او کشته میشود .
اعتقاد به آخرالزمان، یک کهن الگو و باور مشترک و دیرینه بشری است. انسان ها فارغ از دین و ایین و نژاد خویش در طول تاریخ، بر این باور بوده اند که عمر جهان روزی به پایان خواهد رسید. براساس این باور، مسیر کلی اتفاقات تاریخ، به یک نقطه پایان می انجامد و آن جا تکلیف همه مسائل روشن خواهد شد. در طول تاریخ و در فرهنگ های مختلف، داستان های آخرالزمانی گوناگونی نگاشته شده که مشهورترین و جذاب ترین آن ها پیشگویی ها بوده اند .
خطری بزرگ همه انسان ها را تهدید می کند .
این خطر، تنها توسط عده معدودی شناخته و درک می شود .
این انسان ها که سیر و سلوک، حکمت و زندگی خاصی دارند، برای نجات کل جهان در برابر آن خطر به پا می خیزند .
یک منجی با حکم الهی به نجات بشر می اید .
رویارویی منجی با خطر جهانی، رویارویی خوبی ها و بدی هاست. در این مواجهه از نیروهای مافوق طبیعی استفاده می شود .
عاقبت، خوبی بر بدی پیروز می شود .
ویژگی هایی هستند که زیر بنای کلی داستان هری پاتر را شکل میدهند، گزارهایی کاملاً آخرالزمانی
در یک نگاه به مفهوم آخرالزمان میتونیم اون رو به شش طبقه تقسیم کنیم .
آخرالزمان دینی که در آن پیش گویی های کتاب مقدس (با محوریت تورات) به تصویر در می آیند. حتی انجیل هم با نگاه به تورات تصویر می شود
آخرالزمان تکنولوژیک که مربوط به چالش انسان و تکنولوژی ساخت اوست که بر او برتری یافته اند. چه از نوع ماشین های قوی و چه از نوع موجودات زنده ای که با مهندسی ژنتیک خلق شده اند
آخرالزمان علمی ـ تخیلی که در آن جدال گسترده ای بین انسان و موجودات فرازمینی یا بیگانه به تصویر درمی آید
آخرالزمان اسطوره ای که موجودات و مفاهیمی از اعماق افسانه ها و اساطیر به زمان حال حاضر می آیند و شرایط سخت آخرالزمان را برای بشر ایجاد می کنند
آخرالزمان طبیعی که بشر با انواع و اقسام بلایا و مصیبت های طبیعی، مثل سیل ها و زلزله، امراض فراگیر، آتش فشان ها، شهاب سنگ های بزرگ و حشرات و حیوانات عجیب و غریب علیه سلطه افراطی بشر می شورند و بشر در نبرد با این بلایا به شرایط بسیار سختی می رسد که اگر تلاش نکند و در مقابل این ها مقاومت نکند، آخرین نفس های حیات خود را می زند و به پایان جهان می رسد
آخرالزمان متافیزیکی ـ جادویی که ساحران و جادوگران و رمّالان امروزی یا دیروزی، برای به دست آوردن قدرت، عرصه را بر دیگر انسان ها تنگ کرده و اوضاع را به سمت وحشت آفرین روزهای حیات بشری پیش می برند.
#امام_زمان
#آخرالزمان
مهم این است که اساطیر صهیونیستی، هم در نوع دینی و هم در نوع غیر دینی به شدت یافت می شوند. انواعی از آخرالزمان غیر دینی هستند که بعضاً ضد دینی می شوند. مانند قسمت چهارم « طالع نحس» که در آن شیطان تمام موانع پیش روی خدا را بر می دارد و دخترک مورد حمایت خود و برادر کوچک ترش «الکساندر» را محافظت می کند تا بتوانند حلقه شیطان پرستان را تشکیل و گسترش دهند. دخترکی که به شدت از علائم مسیحی و کلیسا و کشیش و هر نوع متافیزیکی متنفر است. قابل ذکر است که پس از ساخته شدن قسمت اول طالع نحس اسراعیل نقش مهمی در تولید سایر قسمتهای این فیلم ایفا کرد
مهم ترین مسئله ای که در این داستان ها می توان به آن اشاره کرد و آن را محوری ترین پیام داستان دانست، وجود دنیای بدون خداوند یا به تعبیر دیگری «مرگ خدا» می باشد. این مجموعه در پی اثبات این مطلب است که انسان در این دنیا، بدون وجود هیچ قدرت متعالی و والاتری رها شده است و این وظیفة خود اوست که برای رسیدن به کمال مطلوبش تلاش کند و در این راه از هر وسیله ای استفاده کند. در واقع، از دیدگاه «رولینگ»، هدف وسیله را توجیه می کند و این پیام غلط دیگری است که مجموعه کتاب های هری پاتر به اذهان فرزندان ما القا می کند .
هری پاتر یادآور کهن الگوی چیرگی کودک معصوم، بر طاغوت جبار است. (موسی در آب، عیسی در گهواره، داوود نوجوان در برابر جالوت، انتخاب شموئیل نوجوان، برای رهبری بنی اسرائیل )
ولدمورت هم اهریمن یا چهره منفی فر زمانی است که از کهن الگوی دجال یا آنتی کریست، الهام گرفته شده است .
او فردی غیر اخلاقی، شقی و نژادپرست است . وی خون را مایه برتری می داند و فضلیت های اخلاقی و انسانی را هجو می کند و معتقد است بیش تر مردم دنیا که خلقت و خون اصیل ندارد، لایق مرگ اند . در طول داستان، درمی یابیم که او در دوره های گذشته، با اسامی دیگری ظهور کرده است .
نشان روی پیشانی هری پاتر، اقتباسی صریح از جمله کتاب مکاشفات یوحنا (18 ـ 15: 13) است که دجال نشانه هایی روی پیشانی دشمنان باقی می گذارد .
نمادهایی که رولینگ در خلق اثرش از آنها مدد گرفته تا اثری تاثیرگذار پدید آورد، عبارتند از مار، جغد، تک شاخ، کلاه، گربه، اعداد، آئینه و عناصر متعدد دیگر. مار و اژدها نمادی از جهانی پیچیده است مظهر مرگ و ویرانی، او چون پوست اندازی می کند به مفهوم زندگی و رستاخیز است و مار چنبره زده نمادی از تغییر و چون ظاهر می شود و غیب می گردد مظهری از امور پیش بینی نشده. مار بواسطه ارتباطش با نیروهای جهان زیرین دشمن نیروهای روحانی است. این حیوان مظهر زیرکی و حیله گری است و همچنین به معنای سرنوشت.
جغد - نماینده تاریکی و مرگ-نماد شیطان و نیروهای تاریکی و اخبار شوم و نشانه یهودیانی که مسیحی نشدند
جغد موجودی دو خصلته که هم پرنده خرد است و هم نماینده تاریکی و مرگ در اعتقادات مسیحی، این حیوان نماد شیطان و نیروهای تاریکی و اخبار شوم است و همچنین نماد و نشانه یهودیانی است که مسیحی نشدند. این حیوان در معانی نمادین خود یکی از عناصر بارز بکار رفته در فیلم هری پاتر است. البته به کارگیری فراوان جغد در این مجموعه این سئوال را در اذهان بر می انگیزد که خانم رولینگ از معرفی این پرنده چه اهداف دیگری داشته است.
گربه نماد دیگری است که در این مجموعه به کرات به کار گرفته شده است. این حیوان نماد نیروی متغیر خورشید و افزایش وکاهش ماه و عظمت شب است. در جادوگری این حیوان دوست و محرم جادوگران و ساحره هاست.گربه موجودی است که با ماوراء طبیعت وگروه شیاطین و اجنه در ارتباط است. در فیلم، گربه معرفِ صورت دوم و چهره دگرگون زنان هاگوارتز و دنیای جادوگرهاست مانند خانم پرفسور مک گوناگول مسئول گروه گریفیندور در مدرسه ای که هری پاتر عضوی از آن است
اعداد یکی دیگر از مهمترین نمادهای بکار رفته در این مجموعه است. از نخستین فرازهای تاریخ بشری علم اعداد با او عجین بوده، اعداد پدیده ای پر رمز و راز هستند که گویی قوانین حاکم بر آن ساخته بشر نیستند. یکی از قدیسان مسیحی سنت آگوستین اعداد را صورت مثالی هستی مطلق می داند. کارکرد اعداد در دین بیان مفاهیم ماورایی در قالب اعداد از مضامین دیر آشنای پیروان تمام ادیان در تاریخ به شمار می رود. در کتاب عهد عتیق و سفر آفرینش خداوند جهان را در شش روز می آفریند و روز هفتم را برای استراحت خود قرار می دهد. به همین واسطه هفتمین روز مقدس شمرده می شود. در مجموعه هری پاتر به کرات از این نماد استفاده.
به عنوان مثال عدد ۱۰ نماد موجود کامل و نماینده قانون است و عدد ۱۱ تجاوز از قانون و به مفهوم گناه و مخاطره به کار گرفته شده و هری پاتر یازده ساله است و در جشن تولد یازده سالگی اش توانمندی استفاده از نیروهای جادویی خویش را باز می یابد. او یازده ساله است و می تواند از مرزهای قانونی پا فراتر بگذارد و با توسل به اعمال و نیروهای فرا طبیعی به تاریکی و پلیدی غلبه کند. بعضی از اعداد در تمام فرهنگها اعداد نحس به شمار می روند مانند عدد ۶ که عدد شیطان محسوب می شود و نشانه شیطان و وسوسه خلق است. عدد ۶۶۶ رمزی است که نشانگر نیروهای اهریمنی و به صورت برعکس ۹۹۹ خوانده می شود که در اساطیر ۹ عدد نزول قدرت آسمانی بر جهان است و شاید به همین دلیل در سال ۱۹۹۹ جهان منتظر رویداد عظیم بود. زیرا مطابق باور یهودیان و مسیحیان در پایان هر هزاره جهان منتظر ظهور منجی است و از سویی دیگر این عدد با نحوست و شومی همراه است.
فیلم های هری پاتر نیز توسط کمپانی صهیونیستی برادران یهودی وارنر ساخته می شود که چندی پیش، فیلم «۳۰۰» در جهت تخریب چهره ایرانیان، از سوی این کمپانی عرضه شد. اما مطلب مختصر و اشاره ای درباره یهودی-صهیونیستی بودن فیلم و یهودی بودن ستاره آن از زبان خودش:
نکته اول: نماد شیر غران (Lion Rampant) که در انتهای قسمت اول به عنوان نماد گروه هری پاتر (گری فیندور) به کار میرود و در سالن مدرسه هاگوارتز به اهتزاز در می آید به نشانه پیروزی گروه هری پاتر بر گروه مالفوی که نمادشان مار است (نماد شیطان در تورات). دقیقا نماد یهودی قبیله یهودا در کتاب مقدس یهودیان تورات می باشد که می دانیم قبیله یهودا ماده گراترین قبیله بنی اسراییل بود که با از میدان به در کردن سایر قبایل رهبری یهود را به دست گرفت و تا کنون همینان برمسند رهبری یهود بین الملل هستند و خانواده روچیلد هم از همین نماد استفاده می کنند. ر.ک:زرسالاران یهودی و پارسی استعمار بریتانیا و ایران جلد اول بخش تکوین و پیدایش قوم یهود و بخش الیگارشی حاخامی و یهودیت جدید و همچنین ر.ک: دایره المعارف جوداییکا ذیل کلمه Heraldry یا کلمه Coat of Arms
نکته دوم: ارتباط جادو و کابالائیسم (تصوف یهودی-صهیونیستی) و سینمای هالیوود در فیلم هری پاتر هویداست.
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد و تحلیل هری پاتر
توسط استاد رائفی پور
دوستان اینم از تحلیل هری پاتر ...
البته خیلییی طولانیه .فقط نکات مهمشو فرستادم.
یا علی🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ سر خدا کلاه نگذار!
Panahian-Clip-VaghteBehtar.mp3
1.37M
🔻فرصت امروز رو بچسب؛ کار خوب رو به فردا ننداز!
➖وقت بهتر وجود نداره ...