🖌 حرف حق در بلاد کفر؟!
(قسمت ۱ از ٢)
این روزها که موضوع حقوق و دستمزد از موضوعات داغ و بحثبرانگیز جامعه ما شده و کارشناسان و مسئولان به اختلاف زیاد میان کف و سقف پرداختی های دولتی در جمهوری اسلامی ایران و اختلاف کم آن در کشورهای غیر اسلامی و اصطلاحاً دارالکفر اشاره دارند و از آن سو در بیان صاحبنظران و اندیشمندان دینی نیز همسانی در پرداختها با لحاظ اختلاف پرداختی جزئی، بهعنوان نظر و الگوی اسلامی بازگو میشود، افکار عمومی با پرسش و دوگانی جدی روبرو شدهاند و آن اینکه:
❓چه طور گزاره های اسلامی در کشورهای غیراسلامی عمل میشوند اما در کشور اسلامی ما نقطه مقابل آن اجرا میشود؟
❓آیا باید باری دیگر این جمله معروف سید جمال الدین اسدآبادی را تکرار کرد که «به غرب رفتم اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و به مشرق برگشتم اسلام ندیدم ولی مسلمان دیدم»؟
❓آیا برای نظام اسلامی مایه ننگ نخواهد بود که بخواهد در تنظیم گری های خود از بلاد کفر الگو بگیرد یا برای تأیید عملیاتی بودن الگو و نظر اسلام شاهد مثال از آنها بیاورد؟
✅ این پرسش ها جدی و قابل تأمل است اما برای پاسخ به آنها باید به چند نکته توجه کرد:
١. اخذ حرف صحیح و روش صحیح در غیر مسائل بنیادین و فکری و اعتقادی مانند ساختار اداری دولت و نظام پرداخت دولتی به استناد اصل دوم قانون اساسی مورد پذیرش قانونگذار اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. چرا که استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری با رعایت نفی هرگونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گری و سلطه پذیری، از راههای تأمین قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی برشمرده شده است.
از این بیان قانون اساسی پی میبریم که:
باید دو مفهوم را تفکیک کرد: ١. حرف و روش صحیح ٢. ساختار و نظام صحیح
الزاماً اخذ حرف صحیح بهمعنای صحه گذاشتن بر یک نظام سیاسی و تأیید آن حاکمیت نیست. مثلاً اگر گفته میشود در نظام پرداخت دولتی آمریکا نسبت بین کف و سقف حقوق دولتی بیش از چهار برابر نمیشود و این یک ساختار مطلوبتری نسبت به نظام پرداخت دولتی ایران است و میتوانیم از این تجربه برای اصلاح نظام پرداخت خود استفاده کنیم، این به معنای انکار نابرابری اجتماعی شدید و آثار منفی ناشی از نظام اقتصادی کاپیتالیستی در کشور آمریکا و گسترش آن به سایر کشورهای جهان نیستیم.
🆔 @SSL_Qasd
(قسمت ٢ از ٢)
٢. نکته مهمتر آنکه نباید برای اخذ این تجربیات و حرفهای صحیح احتراز بنیادین اعتقادی یا دینی داشت و آن را کسر شأن نظام اسلامی دانست چرا که به بیان امام محمدباقر علیهالسلام، هر آنچه علم نافع و صحیح در جهان گسترانیده شده همه از ناحیه اهلالبیت سلام الله علیهم است و اگر در مشاهدات و مطالعات تطبیقی خود، به موارد حق و صحیحی برخورد کردیم با روی باز پذیرا باشیم چراکه این نیز از ناحیه حضرات معصومین علیهمالسلام است و ریشه در آموزههای ایشان دارد.
شیخ کلینی رحمة الله علیه در کتاب شریف کافی جلد یکم بابی را به همین موضوع اختصاص میدهند و به زیبایی نام این باب را چنین میگذارند:
بَابُ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْحَقِّ فِي يَدِ اَلنَّاسِ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ بَاطِلٌ
(باب همانا چیزی از حق در دست مردمان نیست مگر آنکه از نزد ائمه علیهمالسلام صادر شده باشد و همانا هرآنچه از نزد آنها صادر نشده باشد همگی باطل است.)
📌 متن روایت چنین است:
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ: شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلِ اَلْبَيْتِ.
امام باقر عليه السلام ـ به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه ـ فرمود : به شرق و غرب عالَم برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما اهل بیت صادر شود.
مفهوم روایت را میتوان چنین بیان کرد که اگر در شرق و غرب عالم گشتید و علم صحیحی یافتید بدانید و آگاه باشید که منشأ آن خیر و علم صحیح از ما اهل بیت است.
در این موضوع نیز اگر نظام پرداخت دولتی برخی از کشورها به عدالت نزدیکتر میبینیم، از این قاعده مستثنی نیستند. یا اینکه در نظام پرداخت دولتی خود که بخشی از نظام اجتماعیشان است قائل و عامل به اثرگذاری عدالت شدهاند، ریشه در بیان نورانی حضرت فاطمه سلام الله علیها در خطبه فدکیه دارد که: فَجَعَلَ اللَّهُ … الْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوبِ. (خداوند عدل را مایه پیوند قلوب قرار داده است.)
بقای نظام اجتماعی و استحکام و پیوند عمیق در آن، خواسته و اراده هر حاکمیتی است چراکه بقای هر حاکمیت به نزدیکی و تألیف قلوب ملت با یکدیگر و با دولت و رفع شکاف دولت-ملت گره خورده است و برای این مقصود راهی جز برقراری عدالت نیست و این سنتی الهی است. اینچنین است که برخی کشورها به ضرورت همسانسازی در نظام پرداخت خود و اثرات و پیامدهای مثبت آن در تمشیت امور عمومی واقف شدهاند فلذا اخذ این تجربه بشری بهمعنای اخذ الگویی عملیاتی از بیان حضرات معصومین است.
🔅 گرچه باید بدین نکته نیز توجه داشت که استفاده از این تجربیات نیز بهمعنای تأیید کامل آنها نیست و میتوانند با الگوی نهایی اسلام ناب و مقصود اهل بیت فاصله داشته باشند و از این روی هدف نهایی ما نیز نخواهند بود، اما هرآنچه هست، برای خروج از وضعیت کنونی و اصلاح و بهبود آن قابل استفاده اند.
#یادداشت_وارده
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام قنبریان درباره لایحه جبران خدمات:
🔹یک راهحل مکانیزمی است که با بازی کردن با ضرایب پرداخت و نحوه پرداخت میخواهد کار را حل کند. از اول هم مثل پزشکان و اینها استثنا هستند!
🔹راه اساسی، راه #انقلابی است؛ که به نظر میآید ۴ خصوصیت باید آن لایحه داشته باشد:
1️⃣ کفِ سطح کفاف معیشت همه کارکنان دولت را تامین کند. الان تعداد زیادی از کارکنان دولت زیر #خط_فقر ند!
2️⃣ از آن جاهایی که بالادستی است، #قله_تراشی کنیم، به خصوص قسمت مقامات و مسئولین.
3️⃣ جلوی درآمدهای اختصاصی برخی دستگاهها را بگیریم. درآمد اختصاصی، مقابل اصل ۵۳ قانون اساسی است. درآمد اختصاصی یعنی یک پولی اختصاصا میآید و به خزانه کل نمیرود که -دور از شأن #جمهوری_اسلامی- بدعت #معاویه است!
4️⃣ استثناپذیری از قانون حذف شود. در ماده ۱۱۷ قانونی که سال ۸۶ تصویب شده، یک دستگاههایی استثنا شده! یک شیطنتی هم به کار میبرند اولین دستگاهی که استثنا میکنند نهادهای تحت امر رهبری است!
خواهش بنده این است مقامات عالی نظام و رهبر عزیز انقلاب تاکید کنند این استثنائات حذف شود و همه زیر یک چتر حقوقی باشند.
#ثریا
☑️ @m_ghanbarian
یک سوال:
روسیه چطور از تحریم ها جست؟
روسیه چطور روبل را تقویت کرد؟
روسیه چطور اروپا را به گوشه رینگ فرستاد؟
یک استراتژی داشت: خودباوری
اگر نئولیبرال های ما مشاور پوتین بودند:
۱. روبل را ارزان می کردند که کالای روسی قاچاق نشود.
۲. دستور واردات خودرو می دادند تا انحصارگران بین المللی خودرو را دوباره بر صنعت خودرو روسیه حاکم کنند و طبقه متوسط جدید و متمولین را راضی و خوشحال نگه دارند.
۳. گندم را به ارزانی به دنیا می فروختند که مسیر تجارت جهانی بسته نشود.
۴. مذاکره با آمریکا برای ایجاد صلح در اوکراین را شروع می کردند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ ریشه اغتشاشات اخیر اقتصادی نیست/ موفقیتهای اقتصادی دولت در احیای جاده تمدنی ابریشم دشمن را به فکر ایجاد اغتشاش در کشور انداخت.
👤 دکتر حمیدرضا مقصودی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی»: ریشه اغتشاشات اخیر اقتصادی نیست و واکنشی به حرکت اقتصادی و اجتماعی عظیم دولت بود/ اگر قرار بود اغتشاشات اقتصادی باشد ۶ ماه پیش که ارز ترجیحی حذف شد این اتفاق میافتاد/ ریشه اغتشاشات را باید در موفقیتهای اقتصادی دولت دنبال کنیم نه در ضعفهای دولت/ اغتشاشات برعکس آبان ۹۸ منشا خارجی داشت/ دولت زمینه احیای جاده تاریخی ابریشم را فراهم کرده که یک اتفاق تمدنی بزرگ است، این یعنی این خارج شدن بعضی از بنادر و اسکلههای اروپا از سیکل تجاری دنیا/ تلاش میکنند در اوج ماجرای پیوستن ایران به شانگهای و سفرهای رئیس جمهور به آسیای مرکزی با این اغتشاشات به ما پاتک بزنند!
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصادنا
🔰 سلسله نشستهای #اقتصادنا
🔖 پرونده ویژه
«مدل مطلوب #نظام_جبران_خدمات کارکنان دولت و بخش عمومی»
💠 نشست دوم #اقتصادنا ۵۰
الگوی پیشنهادی نظام جبران خدمات کارکنان دولت در ج.ا.ا
🎙 احسان ولدان زرقانی
(پژوهشگر اقتصادی)
📋 محورهای بحث:
🔸مبنا و منطق الگوی پیشنهادی جبران خدمات
🔹ترتیبات نهادی الگوی پیشنهادی جبران خدمات
🔸چارچوب محاسباتی الگوی پیشنهادی جبران خدمات
🔹سسیتم اطلاعاتی الگوی پیشنهادی جبران خدمات
📆 سهشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸
📡 شرکت در نشست برای عموم علاقمندان از طریق👇👇
1️⃣ سامانه آموزش مجازی هیئت اندیشهورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان
https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/jobran
2️⃣ کانال آپارات هیئت به نشانی eghtesadhozehkh@
•┈┈••••✾•🍂🍁🍂•✾•••┈┈•
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
وایِ شما!
سرتاسر عمرتان به تردید گذشت
عمری که به پوشاندن خورشید گذشت
ای جرئت داعش از شما! وایِ شما!
از این همه خون چگونه خواهید گذشت؟
✍🏻 #میلاد_عرفانپور
🏷 #حادثه_تروریستی_شیراز
🇮🇷 @Shere_Enghelab
هدایت شده از اقتصادنا
الگوی پیشنهادی نظام جبران خدمات کارکنان دولت در ج.ا.ا.mp3
38.75M
🔰 سلسله نشستهای #اقتصادنا
🔖 پرونده ویژه
«مدل مطلوب #نظام_جبران_خدمات کارکنان دولت و بخش عمومی»
🎵 نشست دوم #اقتصادنا ۵۰
💠 الگوی پیشنهادی نظام جبران خدمات کارکنان دولت در ج.ا.ا
🎙 احسان ولدان زرقانی
(پژوهشگر اقتصادی)
•┈┈••••✾•🍂🍁🍂•✾•••┈┈•
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
برگی از تاريخ: شیکاگو زدگی
بعد از اینکه در دهه ۵۰ برخی کشورهای آمریکای لاتین با اجرای سیاست های توسعه گرا و مخالفت با سیاست های بازارگرا به توفیق بسیاری رسیده بودند، تئودرو دبلیو شولتز رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو به یکی از همکارانش چنین گفت: کاری که لازم است انجام دهیم تاثیرگذاری بر امر آموزش است.
او هم چنین تاکید کرد: ایالات متحده باید برنامه اقتصادی اش در خارج را بازبینی کند...ما میخواهیم این کشورها فقط از طریق رابطه با ما و پی گرفتن راه مورد توصیه ما برای رسیدن به توسعه اقتصادی، برنامه های نجات اقتصادی خود را طرح ریزی کنند....
پ ن ۱: خدابیامرز نفسش حق بود، ۷۰ سال بعد، شاگردانش در ایران برای دولت انقلابی تازه استقرار یافته بسته نجات اقتصاد ایران نوشتند؛ از همان قماش برنامه هایی که کنترل زدایی و رهاسازی، خصوصی سازی، مالی سازی اقتصاد و... محور آن است. البته از تجربه شیلی هم درس گرفته و امر آموزش اقتصاد را هم همین شاگردان خلف در دست گرفتند...
پ ن ۲: اگر تجربه کشورهای آمریکای لاتین (آزمایشگاه فریدمن و دیگر بچه های شیکاگو) را مرور کنید، درمیابید که می گویند بسته نجات اقتصاد اما باید بخوانید بسته قتل عام اقتصادی...
پ ن۳: عکس العمل دولت محترم در مقابل این هشدارها: من گوش استماع ندارم لِمَن تَقول...
#بچههای_شیکاگو
#قتل_عام_اقتصادی