eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.2هزار دنبال‌کننده
203 عکس
54 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بسم الله الرحمن الرحیم💢 🟡 اللهم عجل لولیک الفرج 🔴 سال مهار تورم و رشد تولید ♦️ اما نقش طلاب در این سال چیست و چه اقدام مفیدی میتوان برای تحقق شعار ارائه داد؟ در بادی نظر در جواب از این پرسش، ذهن به مسائل اقتصادی جلب می شود . اما آیا وظیفه طلاب این است ؟ وظیفه طلاب هدایتگری است و این وظیفه چه ارتباطی می‌تواند با این شعار داشته باشد ؟؟؟ سوال هایی که هر کس به سلیقه خود پاسخی خواهد داد و این شعار رو به آنچه که دارد تفسیر خواهد کرد (کل حزب بما لدیهم فرحون ....) و آنچه نگران کننده است جولان دادن طلاب شاغلی هست که هیچ بهره ایی از درس طلبگی نبرده اند و برای فشار مسائل اقتصادی و بی هویتی اجتماعی دست به کار های تولید اعم از نجاری و....زده اند. و آنچه این نگرانی را تشدید می‌کند این است که متولیان امر تفسیر دقیقی از این شعار نداشته باشند ، و طلاب علوم دینی را که وظیفه هدایتگری و امامت جامعه است رو تبدیل به نجار و تولید زعفران و... کنند . اما آنچه به ذهن حقیر خطور میکند، متناسب با فضای جامعه، بیشترین وظیفه نسبت به این شعار بر عهده طلاب است. جامعه از نظر روایت های کاذب نیازمند جهاد تبیین است، از نظر ناامیدی نیازمند امید است، از نظر فرهنگی نیازمند تولید مبانی فرهنگی می‌باشد و..... به گمان مهار تورم ناامیدی در جامعه و تولید مبانی علوم انسانی اسلامی مهمترین چیزیست که جامعه نیازمند آن است . از خداوند سالی پرخیر و برکت را مسئلت داریم . 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 خلیل ابن احمد فراهیدی 🔶 ادیب، متکلم، ریاضیدان و موسیقیدان شیعه که در سال ۱۰۰ هجری در بصره به دنیا آمد و در طول ۷۵ سال عمر خود خدمات علمی فراوانی ارائه داد که بدین شرح است: 1️⃣ او با نگارش كتاب «العین» در علم لغت، اولين كتاب را در اين علم نگاشته است. وى با جمع آورى حدود دو‌هزار ریشه لغت، يكى از ارزشمندترين و معتبرترين كتاب‌هاى لغت را نگاشته است. 2️⃣ اولين كسى كه علم عروض را به صورت منظم مطرح نموده و قواعدى براى آن تنظيم كرده، خليل بن احمد است. گفته شده، او مقدمات اين علم را از يكى از ياران امام باقر (علیه‌السلام) فرا گرفته است. وى علم عروض را به پنج دائره كه از آنها پانزده بحر به دست مى‌آيد تقسيم كرده است. 3️⃣ از ديگر ابتكارات خليل، وضع قوانينى براى علم موسيقى است. وى كتابى در اين علم نگاشته است كه در آن به دسته‌بندى صداها و اقسام آن پرداخته است.علاوه بر آن، تخصص ايشان در علم موسيقى عامل مهمى در موفقيت ايشان در علم عروض و لغت نيز بوده است. 4️⃣ از ديگر ابتكارات او اختراع حركاتى است كه ما هم اكنون براى‌خواندن قرآن از آنها استفاده مى‌کنیم مانند: فتحه، کسره، ضمه، تنوین، تشدید و دیگر حرکات. 5️⃣ خليل بن احمد فراهيدى در علم ریاضیات نيز صاحب نظر بود و از اين علم بهره‌هاى فراوان برده بود. برخى از قواعد رياضى نيز از ابتكارات اوست. وی در حالی که عمیقا در فکر علم حساب بود با مَرکبی برخورد کرد و همین سبب فوتش گردید. 6️⃣ سیبویه، مبرد، اخفش، اصمعی و بزرگان دیگری از شاگردان مکتب خلیل میباشند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢نسبت ابتکارات علمی خلیل و جامعگرایی💢 🔴 خلیل ابن احمد با نوشتن «العین»، اولین معجم لغات زبان عربی را گرد آورد و آنرا بر اساس نظام آوایی حروف ترتیب و تبویب نمود. 🔸نظام آوایی خلیل به این شکل میباشد که ترتیب قرار گرفتن کلمات بر اساس مخارج حروف میباشد به این شکل که ابتدا حروف حلقی از انتها به بالا و سپس حروف حنکی(فضای دهان) و سپس حروف اضراس(دندان های جلویی) و در نهایت حروف شفوی(لب)، مطابق دستگاه تکلم انسان از حلق به لب مرتب شده است. 🔸این نظام آوایی ابتکاری خلیل علاوه بر تناسب با شکل طبیعی دستگاه تکلم انسان، نظام تقلیب حروف را نیز رعایت کرده است به این شکل که در ماده ض ر ب تمام جابجایی حروف اصلی: ب ر ض و..(۶حالت) را بررسی مینماید. 🔸همچنین خلیل واضع علم عروض در شعر میباشد. 🟡 اما نکته مهم این مطلب اینجاست که این توانایی خلیل در طراحی نظام آوایی در معجم لغات و طراحی علم عروض، به واسطه تسلط وی به علم موسیقی میباشد. 🟢 یعنی این ابتکارات علمی و پویایی فکری به واسطه نگرش جامعگرایانه سیستم آموزشی مدارس اسلامی بوده است. نگرشی که در آن علم موسیقی و علم ادبیات با یکدیگر ممزوج شده و نظام آ‌وایی و علم عروض از آن حاصل میشود. برخلاف نگرش تخصصگرایانه که محصل را صرفا در یک علم محدود میکند و به اسم عمق بخشی، او را در یک حیطه محدود و در نتیجه مقلد علمی بارمی‌آورد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢از کاروان علم عقبیم💢 🔴 امام خامنه‌ای ادام الله ظله: 🔶 امّا اشکالی که حوزه‌ی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزه‌ی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود.   شما نگاه کنید در آن روز علمای ما چقدر محصول علمی و فقهی و کلامی برای مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّه‌ی کمی که در گذشته بودند، کارهای بزرگی انجام دادند. اگر در نیشابور یا بلخ یا هرات یا طوس که اقصی نقاط دنیای اسلام نسبت به بغدادِ آن روز بود، چند نفر شیعه زندگی میکردند و سؤال فقهی یا کلامی داشتند، «شیخ مفید» آنان را از بغداد هدایت و راهنمایی میکرد. یعنی «شیخ مفید» از زمان خودش عقب نبود.   یا در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت! اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزه‌ی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم. حتّی در «اخلاق» هم این گونه است. یکی از اَعلام حوزه (عَظم‌اللَّه بقائه)، سفری به انگلستان کرده بودند و در آن‌جا کتابخانه‌ای را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشته‌اند»! در آن چند سال، حوزه‌ی علمیه‌ی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد. بیانات۱۳ آذر۱۳۷۴ ❌ سوال: علی رغم رشد تعداد طلاب و حوزه های علمیه و افزایش امکانات برای تحقیق و پژوهش، چرا دچار عقب ماندگی علمی شده ایم؟ چرا دیگر حوزه توانایی تربیت عالمانی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، ملای نراقی و... را ندارد؟ کنار زدن سیستم آموزشی اصیل حوزوی و متد پیشرفته تحقیقی آن و اجرا کردن مدل های ناقص ناکارآمد دانشگاهی و تنزل جایگاه طلبه به دانشجویی که پاس و اخذ مدرک قله آمال اوست، چه سهمی در این عقب ماندگی دارد؟ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 علامه سید علی قاضی طباطبایی 🔶وی در نوجوانی تحصیلات خود را در تبریز نزد پدر خود و سایر اساتید شروع کرد. و در همان تبریز بر ارشاد شیخ مفید حاشیه زد. 🔸در ۲۳ سالگی راهی نجف اشرف شد و در آنجا هم مباحثه سید ابوالحسن اصفهانی که بعد ها مرجع مطلق شیعه شد بود و پس از پنج سال در ۲۸ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد. 🔸در زبان عربی بینظیر بود. چهل هزار لغت عربی را حفظ داشت. شعر عربی را چنان می‌سرود که خود عرب ها هم تشخیص نمیدادند که شاعر آن، ایرانی است. در علم فلسفه، علامه طباطبایی فرمودند:«اسفار را به نحوی خواندم که بر ملاصدرا تفوق کردم اما زمانی که به درس اسفار آقای قاضی رفتم، فهمیدم چیزی از اسفار نفهمیده‌ام.» 🟡 جهاد علمی: ◀️ پایه گذاری تفسیر قرآن به قرآن: ایشان معتقد بود که معانی آیات را با بهره‌گیری از خود قرآن میتوان بدست آورد و به سبک خود، تفسیر قرآنی از ابتدا تا سوره انعام نوشت. علامه طباطبایی تفسیر المیزان را با الگوگیری از ایشان به تحریر آورد. ایشان میفرمودند:« ما این روش تفسیر قرآن به قرآن را از استادمان آقای قاضی داریم. این سبک را ایشان به ما تعلیم دادند.» ◀️ حفظ و احیاء عرفان اصیل تشیع: ایشان با قوه علمی بالای خود و همچنین تقوای بی مثال و عمری تهذیب و سلوک الی الله، مکتب عرفانی اصیل تشیع را از ورود مکاتب انحرافی مصون ساخت و با تربیت شاگردانی همچون: آیت الله بهجت، سید حسن مسقطی، علامه طباطبایی و برادرشان آیت الله الهی طباطبایی، شیخ محمد تقی آملی و... این مکتب را احیا و به نسل بعد منتقل نمود. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
1_1206326657.pdf
3.09M
🔴 صد روایت از زندگی علامه قاضی 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 علامه سید علی قاضی طباطبایی 🔶وی در نوجوانی
💢خطر جاهلین مُتِنَسِّک💢 🔶 اعجاز قرآن کریم در بلاغت و فصاحت آن نهفته است و همین حد اعلی از بلاغت است که بار ها مخالفین قرآن را به تحدی دعوت مینماید؛ مخالفینی که در نهایت عاجز از آوردن حتی یک آیه نظیر آیات قرآن کریم شدند. ◀️ اما سوال اساسی این است که میزان سنجش اعجاز بلاغت قرآن کریم چیست؟ 1️⃣ اگر از خود قرآن برای اعجاز قرآن شاهد بیاوریم، این دلیل دوری و باطل است و مورد قبول مخالفین نمیباشد. 2️⃣ اما آن چیزی که میزان علما و ادبای مسلمان برای بیان اعجاز بلاغی قرآن است، اشعار جاهلی عربی است. چون فصیح ترین اعراب که دارای ذوق عربی سلیم و عاری از هرگونه فرهنگ غیر عربی میباشند در دوره جاهلی زیست میکرده اند. فلذا با فراگیری بلاغت عربی از اشعار اصیل عربی، قرآن کریم را به آن عرضه میکنند و حداعلی و اعجاز بلاغی قرآن کریم مشخص میگردد. 🔴 اما در چند سال اخیر عده ای به اسم اخلاق، اشعار اصیل عربی را از متون درسی حذف نمودند و آیات قرآن را جایگزین نموده و از قرآن برای قرآن دلیل می‌آورند و هذا دورٌ باطلٌ. 🔸در صورتی که سالک توحیدی عالم ربانی علامه قاضی رضوان الله علیه که در اوج قله توحید الی الله قرار دارد خود شاعر بوده و سینه اش مخزن اشعار عربی بوده است. همچنین بزرگانی همچون امام خمینی ، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده رحمهم الله و... ❌ اکنون خطر این افرادی که نه تنها از علم تهی میباشند، از علم اخلاق هم درکی ندارند، بیش از هر چیز حوزه های علمیه را تهدید مینماید. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢طلبه یا دانشجوی معارف💢 🔴 در سالیان اخیر، سوالی برای گروهی از طلاب بوجود آمده که چرا طلبه ای که برای فهم قرآن کریم و حدیث معصومین علیهم السلام وارد حوزه شده است، بایستی حداقل یه دهه از عمر علمی خود را روی علومی مثل ادبیات، منطق، اصول فقه، فلسفه و... بگذارد و سال ها در جلسه درسی برود که به بررسی نزاع بین نحویین و قیل و قال اصولیین و خبری از قال الصادق علیه السلام نیست؟ چرا از همان ابتدای کار سراغ معارف اهلبیت علیهم السلام مثل شروح نهج البلاغه و تفسیر قرآن و شرح احادیث و.. که همگی به زبان فارسی موجود است و در کمترین زمان معارف را به ما منتقل میکند نرویم و عمر خود را در کشمکش های علمی بگذرانیم؟؟ 🟢 با شناسایی ریشه و علت طرح این سوال، جواب سوال فوق نیز بدست می‌آید. 🔶 ریشه و علت اصلی طرح این سوال مربوط به عدم درک و شناخت جایگاه طلبگی و تفاوت آن با دانشجوی معارف و مطالعات اسلامی است و متاسفانه مسبب اصلی این عدم شناخت، اساتید امروز حوزه هستند که اهمیت و جایگاه طلبگی را برای طلاب گرامی تبیین نکرده اند. 1️⃣ اگر دید ما نسبت به طلبگی صرفا جمع‌کننده معارف و انتقال سخن مفسران و مترجمان به دیگران باشد، دیگر چه تفاوتی بین طلبه و دانشجوی معارف است؟؟ آیا برداشت آن مفسر و شارح تماما درست است؟؟ بر فرض صحت، در مواردی که مفسر به آن نپرداخته، این شخصی که توانایی برداشت از قرآن و حدیث را ندارد باید چه کند؟؟ 2️⃣ اما اگر به طلبگی به دید فقیه در دین که وظیفه ادراک قرآن و حدیث و تحقق دین در عرصه فردی و اجتماعی و راهبری مردم را دارد نگاه بشود، دیگر صرف حفظ معارف و انتقال آن کافی نیست بلکه بایستی طلبه به تمام ابزار دین فهمی(ادبیات، منطق، اصول، فقه، فلسفه) مسلط باشد و با این ابزار که در طول دوران تحصیل به آن مجهز شده است، به فهم دقیق دین دست یابد و تکلیف مخاطبان خود را مشخص نماید. ◀️ خلاصه آنکه کسی که صرفا مصرف کننده در علوم باشد، قوه تفکرش خاموش میشود و صرفا ضبط صوتی است که کلماتی را بیان میکند و کارآیی چندانی ندارد ؛اما فقیه در دین، با قوه تفکری پویا همچون چشمه ای دائم در فیضان است و به مقتضای زمان، مسیر سلوک دنیوی و اخروی مردم را روشن میسازد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢کار طلبه، متن است💢 ◀️ با بررسی سیره علما که بیانگر سیستم آموزشی اصیل حوزوی است، به نکته ای مهم برمیخوریم که در طول تاریخ همگی بر آن اتفاق نظر داشته اند و آن متن محوری است. 🔶 حال ممکن است برای ما سوال به وجود بیاید که مگر متن دارای چه جایگاهی در تحقیق و تعلیم میباشد که علما به این شکل به آن اهتمام داشته اند ؟ ☑️ در جواب گفته میشود که طلبه به عنوان فقیه در دین، تنها از دو منبع میتواند معارف دین را دریافت نماید، یکی قرآن کریم و دیگری احادیث معصومین سلام الله علیهم اجمعین میباشد که هر دو منبع متن میباشد و طلبه برای استخراج معارف و حقیقت دین بایستی از دل این متون آنها را استخراج نماید و در حقیقت کار طلبه، متن است. 🔸 و این تاکید علما بر متن محوری در سیر آموزشی حوزه از آن جهت است که طلبه در مدت تحصیل خود در ممارست با متون علمی قوی، ورزیده شده و توانایی کار بر روی متون مقدس را بدست می‌آورد. ❌ مساله ای که امروزه با تقلید از شیوه های آموزشی وارداتی و ناقص، رو به فراموشی سپرده شده و ضربه مهمی به فهم طلبه از متون دینی و ارتباط وی با آنها زده است. و امروزه کمتر طلبه ای است که بتواند با متون عربی که کلید فتح معارف اسلامی است ارتباط برقرار نماید و طلابی که با متن عربی کار میکنند و مستقیم به سراغ منابع اصیل رفته و از ترجمه مستغنی هستند، امروزه به اتلاف وقت و تضییع عمر متهم میشوند. ⚠️ مبارزه علمی با این ضد فرهنگ که امروزه حوزه علمیه اسلام را تهدید میکند، مصداق بارز جهاد تبیین است. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴خاک بر سر این مدیریت و این سیستم مطمئنا کسی که به دنبال رسیدن به این مناصب و مشاغل هست ، هیچ گاه لیاقت طلبگی و سربازی امام عصر ارواحنا فداه را نخواهد داشت هر چند لباس دین بر تن کنند. ❌ شعار هایی که صرفا به دنبال جذب عده ای از همه جا رانده و مانده است تا بساط سلطه جهالت عده ای پشت میز نشین شلوغ تر بشود. خاک بر سر این سیستم و مدیریت فشل ، که اینگونه به کیان حوزه جسارت و توهین میکند .... ⚠️ آبروی حوزه و علمای سلف صالح را بردند و هیچ کس گلایه ایی نکرد .... (وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ) 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢معیار های کتاب درسی💢 🔴 با بررسی کتب درسی که در ساختار آموزشی حوزه های علمیه جای داشته اند، برای ما مشخص میشود که سه مشخصه و ملاک در آنها موجود میباشد: 1️⃣ جامعیت: کتاب تمام ابواب و مسائل آن علم را (بسته به سطح علمی مخاطب کتاب) در بر دارد. 2️⃣ اختصار: در بیان مطالب هر باب، به ذکر مبانی و اصول و سوالات اساسی آن علم میپردازد و از پرداختن به اقوال و اشکال و جواب ها که جای آن در مرحله پسا آموزش یعنی مرحله تحقیق میباشد، پرهیز میکند. 3️⃣ متن مغلق: مطالب کتاب به صورت پیچیده و با هندسه تالیفی خاصی نگارش میشود تا طلبه با ورود به متن، خود را بی‌نیاز از استاد نداند و اعتبار علمی کتاب را ساده انگارد و همچنین برای بدست آوردن مطالب کتاب متحمل مشقت شود و این مشقت در کشف مطالب، دو ثمره مهم آموزشی دارد یکی تفکر خلاق و دیگری ماندگاری مطالب در ذهن طالب علم. 🔰به عنوان نمونه: ◀️کتاب مراح الارواح در علم صرف دارای این سه مولفه میباشد و طلبه در آن کتاب علم صرف را فرامیگیرد و برای مرحله تحقیق به کتاب شرح نظام و سپس شرح رضی وارد میشود. ◀️و همچنین در علم ریاضیات خلاصة الحساب شیخ بهاء که کتاب درسی ریاضیات است و بعد از آن وارد کتاب مفتاح الحساب کاشانی میشود. ◀️تمامی تالیفات شیخ بهاء این سه مولفه را داراست: کتاب الصمدیة در علم نحو یا تشریح الافلاک در علم نجوم و زبدة الاصول در اصول فقه و.. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 روش علمی مدارس اسلامی در کلام «استاد مهدی محقق» مجتهد، استاد دانشگاه تهران، آکسفورد انگلستان و مک گیل کانادا: 🔸ما مدارس هزار ساله خود را رها کردیم و به جای آن دانشگاه آوردیم 🔸آنچه که از غرب گرفتیم، صورت های ظاهری بود در حالی که دانشگاه های برجسته غرب، بیشتر به مدارس طلبگی شباهت دارند. 🔸غربی ها جامعیت علمی را از مسلمین فراگرفتند (بر اساس نظریه جامعیت فارابی در احصاء العلوم). ❌ قابل توجه مسئولین امروز حوزه ها، که به بهانه موهوم تحول، سیستم آموزشی اصیل حوزوی را کنار زده‌اند و در حال پیاده سازی مدل ناقص دانشگاهی هستند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔰 حکایت سرگردانی بعضی از طلاب و رفتن از حوزه 🔺 چرا برخی طلاب، سرگردان‌اند و پس از مدتی قصد رفتن از طلبگی را می‌کنند؟؟ ◀️ استاد صفائی حائری(ع.ص) پاسخ میدهد: « کسانی که حرکت آنها اطاعت است و از امر برخوردارند، در نتیجه‌ی رنج‌هایشان به لقاء می‌رسند و از احساس سرشار می‌شوند. استاد باید پیش از شروع، بر این نکته پافشاری کند که اگر این حرکت تو، اطاعت نیست، جز خستگی بهره‌ای نخواهی داشت. به هنگامی کار تو اطاعت خواهد بود که از دستور برخوردار باشی، و دستور خدا به مهم ترین کار ممکن تعلّق خواهد گرفت. پس اگر تو این درس را میخوانی معنای این کار این است که تو در این لحظه، و در این مرحله هیچ کار مهم‌تری نداری ..و تو هنگامی می‌توانی این گونه باشی که تمام جایگاه ها را در نظر بگیری: می‌توانی زیرِ زمین باشی و یا در روی آن، می‌توانی در سنگر باشی، می‌توانی در بیمارستان باشی، در اداره باشی، در کارخانه باشی و... هزارها جایگاه می توانی داشته باشی. پس اگر در میان این همه اینجا را گرفته‌ای دیگر فکرت نباید به جای دیگر مشغول باشد چون فکر تو همیشه به دنبال مهم‌ترین کاری خواهد بود که آن را یافته. اگر تمرکز نداری از همین کشف کن که تو کاری مهم‌تر برای خود سراغ داری. پس یا به آن بپردازد و یا اهمیت کاری را که به آن مشغول هستی، برای خودت تحلیل کن تا فکرت با تو همراه شود که در این لحظه و با این بینش تو میتوانی سریع و صحیح حرکت کنی. ..انسان نمی تواند به زور خودش را در راهی که اهمیتش را نیافته بیندازد تو باید خودت را آماده کنی و نیروهای پراکنده خودت را هماهنگ سازی، مَن‌هایِ سرکش را که در تو فرمانروا هستند در یک جهت و همراهِ منِ‌ راستین و خودِ خودت، به جریان بیندازی. » (کتاب استاد و درس؛ روش آموزش) ____ 🔶 امروزه عدم پاسخگویی به سوالات اساسی درباره طلبگی و حوزه علمیه، بیشترین سهم در سردرگمی و انفعال طلاب را داراست. در نوشته های بعدیِ این مقوله، _ان شاء اللّٰه_ سعی می‌کنیم به این سؤالات پاسخ دهیم. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 رابطه علم هندسه و اخلاق در کلام علامه نراقی 📝 ایشان که نویسنده کتاب جامع السعادات (بهترین کتاب علم اخلاق در شیعه) میباشد، در مقدمه کتاب توضیح الاشکال خود که شرحی بر تحریر اصول اقلیدس میباشد بیان میفرمایند: ◀️ « از جمله اصول موضوعه‌‌ی بین الخاص و العام(جمیع اهل علم) آن است که ترقی انسان از مضیق حیوانیت به فضای کثیر الضیای( نورانی) انسانیت بی تحصیل علوم یقینیه امری است در معرض زوال(امکان ناپذیر). و شبهه نیست که از جمله علوم یقینیه و معارف حقیقیه «علم هندسه» است. زیرا که جمیع مبادی و مقدمات آن در سلک قطعیات و یقینیات است و همه دلایل و براهین آن، منتظم در نظم مشاهدات و حسیات و مع ذلک منافع آن اَهم و فوایدش اَتَم؛ زیرا که کل مباحث تعلیمیات(دانش ها) مبتنی بر دانستن آن است ... بل کثیری از فنون طبیعیه(علوم تجربی) و جَمّ غفیری از مسایل الهیه (الهیات) هم موقوف بر آن است. و بالجمله استقامت طبایع (طبع انسانی) بدون آن متعسر(سخت) و صحت قرایح (سلامت ذوق) بی واسطه آن متعذر(نشدنی). و از این جهت این فن شریف(هندسه)، اولْ تعالیمِ قدمای(گذشتگان) حُکَما می‌بود و به این علت «افلاطونِ الهی»، غیر مهندس(هندسه نخوانده) را از دخول مدرس(آکادمی) خود منع می‌نمود.» 🔰 علم حساب و هندسه در حوزه های علمیه تدریس میشده است. اما امروزه این علوم که به سان صیقل دهنده فکر طالب علم میباشد، رو به فراموشی سپرده است و امید است که طلاب فاضل و مجاهدان عرصه جهاد علمی، در مجدد این کتب عنایت خود را مبذول فرمایند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 از نصایح آیت الله انصاری شیرازی (ره): هنگامی که به محیط اجتماع و تبلیغ می‌روید، در مقابل تعلیمات و مکاتب غربی، «کالجبل الراسخ» همانند کوهی استوار بایستید و تعلیمات اسلامی را تبلیغ بفرمایید. کلمه «روحانی» از صد واژه پرفسور، دکتر و ... بالاتر است؛ زیرا آنان محدوده کارشان همین دنیا و بدن است، گرچه بدن هم جزء حقیقت انسان است؛ اما ابدیت مربوط به جسم نیست. منبع: حکمت ناب، صفحه ۲۴۴ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢چهار سوال اساسی که قبل از اشتغال به هر علم و کتابی، لازم است به آنها پاسخ داده شود. 1️⃣ چیستی آن علم ( ماهیت شناسی) به این شکل که ابتدا طالب علم بداند چه علمی را فرامیگیرد و ماهیت آن علم چیست 2️⃣ چرایی آن علم (ضرورت شناسی ). به این بیان که طالب علم پس از کشف ماهیت آن علم، بداند که چرا این علم را فرامیگیرد و یا به صورت دقیق تر اینکه اگر این علم را فرانگیرد آیا خللی به روند علمی وی وارد میشود یا خیر 3️⃣ چگونگی آن علم ( کاربردی سازی). به این بیان که چگونه و با چه روشی به فراگیری آن علم بپردازیم و آن را بکار گیریم 4️⃣ چه میزان( تعیین مقدار تحصیل آن علم ) با این توضیح که وقتی وارد آن علم شدیم و روش فراگیری آن را نیز آموختیم حال بایستی چه اندازه در این علم وارد شویم و چه میزان از وقت خود را اختصاص به آن دهیم. زیرا با توجه به اهداف مختلف طالبان علم، میزان فراگیری و توقف در آن علم متفاوت میباشد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢انسان پروری یا برده پروری💢 🛑 نقدی بر سیستم آموزشی حاکم بر امروز حوزه و دانشگاه در کلام مرحوم آیت الله حائری شیرازی 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🛑دیگر چه باید بشود که بیدار شویم🛑 آن زمان که جریانی به اسم سیستم گذاری و برنامه ریزی طلاب دست به پاره کردن اوراق و ذخیره های طلایی علماء زدند . آن زمان که بجای اداره شدن حوزه های علمیه دست علماء را از حوزه ها کوتاه کردند و علماء را در انزوا قرار دادند ... هیچ کس فکر نمی‌کرد قرار است رفتار و مرام علمای گذشته از طلاب گرفته شود هیچ کس فکر نمی‌کرد قرار است اینقدر طلاب ترسو و بی غیرت شوند هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی طلاب در برابر عصیان الهی لال شوند لایحه ای در مجلس اسلامی تصویب می شود که به برهنگی ، آزادی میدهد دریغ از یک صدا یک بیانیه از طرف علماء آیا غیرتی در بین طلاب علوم دینی نمانده آیا همه خوابیده اند تنها دردتان این است که نظریه «حق الطاعة» را رد یا اثبات کنید از علما فقط نظر علمی‌ شان به گوشتان رسیده(آن هم بصورت ناقص) دردتان فقط بالا یا پایین شدن شهریه است . نشنیدید علماء چگونه در برابر عصیان الهی ایستادگی میکردند . ....روزی خواهد رسید چادر از سر زنان برخواهند داشت و دین و ناموس به تاراج خواهد رفت ..... 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔰 جلوگیری از تباه شدن طلبگی 🔺 بی‌گمان، دانش‌طلبی موجب محرومیت از یک زندگی مرفّه و آسوده میشود و این محرومیت، ممکن است باعث نتایج نامطلوبی گردد: 1. بازگشت از نیمه راهِ طلب علم 2. دانش را دستاویز طلب مادیات ساختن؛ که در این صورت، هویت علم مسخ می‌گردد. 3. اندازه نگه‌داشتن در طلب علم؛ یعنی تا آنجا دانش می‌طلبند که نیازهای مادی را برآورد. 🔸 اسلام در نظام تربیتی خویش، دو مسأله را مطرح کرد و درباره آنها جدیّت نشان داد، تا این نتایج تباه‌کننده به‌بار نیاید : 1⃣ واداشتن طالبان علم، به داشتن اخلاص نیّت (با توجه به اینکه طلب علم، بر هر مسلمانی، فریضه می‌باشد و اداء این فریضه، بدون اخلاص، انجام نمی‌شود.) 2⃣ فراخواندن جامعه به تعظیم و احترام به عالمان، تا بدین گونه، کمبودهای زندگی آنان جبران گردد. 🖋علامه حکیمی 📚کتاب دانش مسلمین 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔰امام خمینی حیات‌بخش اسلام 🔸بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در زمینه قیام امام خمینی (رحمةالله علیه) : «باید دید امام خمینی چه کمبودی را احساس کرد که خود را موظف به امر نمود؟ کسی که قسمت عمده‌ای از مردم در امر مرجعیت به ایشان رجوع کرده بودند، چرا دست از درس و بحث به یک معنا کشید و به فکر قیام علیه ظلم و برپایی حکومت اسلامی افتاد؟ امام خمینی و یاران او احساس کردند در جامعه ایران قبل از انقلاب‌ روز به روز، مسائل اسلامی قوس نزولی را طی می‌کند و به جایی رسید که اگر حکومت طاغوت ادامه می‌یافت، اثری از اسلام نمی‌ماند. اولین کمبودی که امام احساس کرد، این بود که عقاید مردم متدیّن روز به روز کم‌رنگ می‌شد؛ به علاوه این مملکت می‌توانست مستقل و آباد باشد اما متأسفانه در اختیار اجانب قرار گرفته بود. او در عین اینکه نفع شخصی خود را در ادامه درس و بحث و تألیف می‌دید، دست از همه کشید و تمام وجود خود را برای خدمت به دین و دنیای مردم قرار داد و در این راه زجرها و زحمات زیادی را متحمل شد. امام خمینی بزرگترین نعمت الهی به ملت ایران در قرون اخیر است.» 🔺تکلیف محوری، ویژگی بارز امام راحل می‌باشد که درسی مهم برای طلاب و روحانیت است. همچنین مقدّم داشتن منافع اسلام و مسلمین بر منافع شخصی، نکته ایست که در سراسر زندگی حضرت امام، جلوه یافته. 🏴 سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(رحمه‌اللّٰه علیه) را به تمام شیعیان، مسلمانان و آزادگان جهان، تسلیت عرض می نماییم. 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت اللّٰه محمد فاضل لنکرانی 🔸 تحصیل: در ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و در مدت ۶ سال،دروس پیش از خارج را به بهترین وجه، فراگرفتند. در ۱۹ سالگی صلاحیت شرکت در درس خارج فقه و اصول آیت اللّٰه بروجردی را پیدا کردند که به مدت ۱۱ سال از محضر ایشان استفاده بردند. همچنین به‌طور همزمان، به مدت ۹ سال، در درس خارج اصول و فقه امام خمینی حاضر می‌شدند. در این خلال، بخشی از منظومه سبزواری، کتاب اسفار و تفسیر را نزد علامه طباطبایی فرا گرفتند. در علم اخلاق، از محضر اساتید بزرگ همچون میرزا علی‌آقای شیرازی بهره بردند. 🔸 تدریس: تدریس را از سال دوم یا سوم تحصیل با سیوطی، حاشیه ملاعبدالله و بعد شرح شمسیه شروع کردند. تدریس شرح لمعه ایشان یکی از درس‌های معروف در حوزه شد. پس از آن، رسائل و مکاسب را تدریس کردند.‌ همچنین کفایه را شش دوره درس دادند. در سن ۳۷ سالگی تدریس خارج فقه را شروع کردند و بعد از چند سال، خارج اصول را آغاز نمودند. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه، درس‌هایی مربوط به قرآن داشتند. 🔸تألیف: تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیله (۲۷جلد) نهایةالتقریر (تقریرات درس خارج آیت الله بروجردی) تقریرات درس امام خمینی القواعد الفقهیة ائمه اطهار یا پاسداران وحی در قرآن کریم اهل‌البیت یا چهره‌های درخشان در آیه تطهیر مدخل التفسیر و.... 🔹 إحیاگری: ایشان با تأسیس «مرکز فقهی ائمه اطهار» در شهرهای قم، مشهد، کابل، دمشق و مسکو فقاهت و تشیع را حیات بخشیدند. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده چهاردهم 🔴 مباحثه 🔸 چیستی: گفت‌وگوی گروهی درباره یک موضوع علمی، و به تعبیری دقیق‌تر، برقراری ارتباط بین دو فکر برای رسیدن به فکری برتر و کامل‌تر است. 🔸 ضرورت: پس از کلاس و مطالعه و تفکر بر روی درس، مطالبی در ذهن نقش می‌بندد، اما به نحو اجمال و محدود است. که با تلاش برای تبدیل این افکار به جملات قابل فهم برای دیگران، نقاط اجمال به تفصیل، تبدیل می‌شوند و محدودیت‌ها گشوده می‌گردند. حتماً تا به‌حال برایتان پیش آمده که مطلبی کاملاً واضح بوده ولی وقتی خواستید برای دیگری توضیح دهید، اشکالات و نقاط کوری در آن حس کردید. تبدیل افکار به جملات، سبب ایجاد تمرکز و شفّاف شدن فکر برای خود انسان می‌شود. 🔸 روش: غالباً به این صورت انجام می‌شود که یکی از افراد گروه با قید قرعه انتخاب می‌شود، مطالب درس( تقریر بیانات استاد، فهم خود از بیانات وی و متن کتاب) را بسانِ استاد برای دیگران القا می‌کند و افراد گروه اگر ملاحظه و نقدی بر فهم او از متن یا کیفیت تبیین او داشتند، آن را با او در میان می‌گذارند و اگر شخص، برای ردّ آنها پاسخ مستدلّ داشت، ارائه می‌کند. ▫️نکته: مباحثه از جهت کمّی باید حداقل یک ساعت باشد و از جهت کیفی، بعد از پیش‌مطالعه و حضور در کلاس و پس‌مطالعه باشد. 📚منابع: • تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی (آیت‌الله مؤمنی) • راهنمای تحصیل (شیخ عبدالحمید واسطی) 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أُمّةً قانِتاً للّٰه" 🔴 ابن إدریس حِلّی 🔹 وی، بزرگ‌ترین دانشمند فقیه و نابغهٔ نامی شیعه در قرن ششم هجری است. در نیمه دوم این قرن، در شهر حلّه واقع در عراق، چشم گشود. 🔸 جهاد علمی: 🔻 رکودی صد ساله در اجتهاد مبانی علمی "شیخ طوسی" و مکتب متین و تصنیفات نفیس او، به قدری جامع، استوار و پراهمیت بود که فقهای ما تا حدود ۱۰۰ سال خود را از ابراز رأی جدید، بی‌نیاز می‌دانستند و در هر مورد به فتاوی و آراء شیخ اکتفا می‌کردند و تنها ناقل آنها بودند. کما اینکه شیخ طوسی را "شیخ الطائفة" می‌گفتند. 🔻سنّت‌شکنی ابن‌ادریس تا اینکه این ادریس، در سایهٔ استعداد قوی و شهامت بی‌مانند، نخست بر علمای معاصر خود، خرده گرفت که چرا فقیه و مجتهد، آزادی فکر را رها کند و ناقل آراء و مقلّد افکار گذشتگان باشد؟ سپس به بررسی آراء شیخ الطائفه پرداخت و در کتب خود، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ بطوری که برخی را پذیرفت و برخی دیگر را تخطئه کرد. به عبارتی می‌توان او را "حیات‌بخش اجتهاد در شیعه" دانست. 🔸 تألیفات: دانشمندان شیعه و سنی او را صاحب تصنیفات بسیار دانسته‌اند؛ از قبیل: 1⃣ السّرائر الحاوي لِتحریر الفتاوی : سرائر او، یک دوره کامل فقه استدلالی با روش ابتکاری. این کتاب مدت‌ها جزو برنامه درسی حوزه‌های علمی شیعه بوده است. 2⃣ تعلیقات: حواشی و ایرادات ایشان بر تبیان شیخ‌طوسی می‌باشد. 🔸 وفات و مرقد: در حدود ۵۵ سالگی از دنیا رفت و در حله دفن گردید. مرقد او، زیارتگاه شیعیان آن دیار است. 📚منبع: • مفاخر اسلام_ جلد۴_استاد علی دوانی 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده پانزدهم 🔴 گردآوری اصطلاحات علوم 🔸 پس از انشعاب علوم و گسترش آنها، نیازهای علمی و فرهنگی نیز پدید می‌آید. از جمله آن‌ها "گردآوری و مشخص ساختن اصطلاحات علوم" است که در آن چند کار باید انجام گیرد: 1⃣نشان دادن سیر لغوی 2⃣عرف عامی (آنچه عموم مردم، بکار می‌برند.) 3⃣ عرف خاصی واژه‌ها (تعبیراتی که در علوم به عنوان «اصطلاح» بکار می‌رود.) 4⃣تعیین محدوده کاربرد، برای واژه‌هایی که در دو یا چند علم بکار می‌روند. مثل واژه‌ی "کلمه" در علم نحو و منطق. 🔹 در فرهنگ اسلامی این کار نیز صورت گرفته است. برخی از عالمان و متتبعان، از قدیم به تدوین و تعیین اصطلاحات علوم پرداخته‌اند و کتاب‌هایی در این رشته نوشته‌اند؛ مانند: • ٱلتعریفات ... میر سید شریف جرجانی (۸۱۶) • کشّاف اصطلاحات الفنون ... محمد بن علی تهانوی (سدهٔ ۱۴) 📚منبع: کتاب دانش مسلمین (علامه حکیمی) 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110