💢معیار های کتاب درسی💢
🔴 با بررسی کتب درسی که در ساختار آموزشی حوزه های علمیه جای داشته اند، برای ما مشخص میشود که سه مشخصه و ملاک در آنها موجود میباشد:
1️⃣ جامعیت: کتاب تمام ابواب و مسائل آن علم را (بسته به سطح علمی مخاطب کتاب) در بر دارد.
2️⃣ اختصار: در بیان مطالب هر باب، به ذکر مبانی و اصول و سوالات اساسی آن علم میپردازد و از پرداختن به اقوال و اشکال و جواب ها که جای آن در مرحله پسا آموزش یعنی مرحله تحقیق میباشد، پرهیز میکند.
3️⃣ متن مغلق: مطالب کتاب به صورت پیچیده و با هندسه تالیفی خاصی نگارش میشود تا طلبه با ورود به متن، خود را بینیاز از استاد نداند و اعتبار علمی کتاب را ساده انگارد و همچنین برای بدست آوردن مطالب کتاب متحمل مشقت شود و این مشقت در کشف مطالب، دو ثمره مهم آموزشی دارد یکی تفکر خلاق و دیگری ماندگاری مطالب در ذهن طالب علم.
🔰به عنوان نمونه:
◀️کتاب مراح الارواح در علم صرف دارای این سه مولفه میباشد و طلبه در آن کتاب علم صرف را فرامیگیرد و برای مرحله تحقیق به کتاب شرح نظام و سپس شرح رضی وارد میشود.
◀️و همچنین در علم ریاضیات خلاصة الحساب شیخ بهاء که کتاب درسی ریاضیات است و بعد از آن وارد کتاب مفتاح الحساب کاشانی میشود.
◀️تمامی تالیفات شیخ بهاء این سه مولفه را داراست: کتاب الصمدیة در علم نحو یا تشریح الافلاک در علم نجوم و زبدة الاصول در اصول فقه و..
#کتاب_درسی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 روش علمی مدارس اسلامی در کلام «استاد مهدی محقق» مجتهد، استاد دانشگاه تهران، آکسفورد انگلستان و مک گیل کانادا:
🔸ما مدارس هزار ساله خود را رها کردیم و به جای آن دانشگاه آوردیم
🔸آنچه که از غرب گرفتیم، صورت های ظاهری بود در حالی که دانشگاه های برجسته غرب، بیشتر به مدارس طلبگی شباهت دارند.
🔸غربی ها جامعیت علمی را از مسلمین فراگرفتند (بر اساس نظریه جامعیت فارابی در احصاء العلوم).
❌ قابل توجه مسئولین امروز حوزه ها، که به بهانه موهوم تحول، سیستم آموزشی اصیل حوزوی را کنار زدهاند و در حال پیاده سازی مدل ناقص دانشگاهی هستند.
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔰 حکایت سرگردانی بعضی از طلاب و رفتن از حوزه
🔺 چرا برخی طلاب، سرگرداناند و پس از مدتی قصد رفتن از طلبگی را میکنند؟؟
◀️ استاد صفائی حائری(ع.ص) پاسخ میدهد:
« کسانی که حرکت آنها اطاعت است و از امر برخوردارند، در نتیجهی رنجهایشان به لقاء میرسند و از احساس سرشار میشوند.
استاد باید پیش از شروع، بر این نکته پافشاری کند که اگر این حرکت تو، اطاعت نیست، جز خستگی بهرهای نخواهی داشت.
به هنگامی کار تو اطاعت خواهد بود که از دستور برخوردار باشی، و دستور خدا به مهم ترین کار ممکن تعلّق خواهد گرفت.
پس اگر تو این درس را میخوانی معنای این کار این است که تو در این لحظه، و در این مرحله هیچ کار مهمتری نداری
..و تو هنگامی میتوانی این گونه باشی که تمام جایگاه ها را در نظر بگیری: میتوانی زیرِ زمین باشی و یا در روی آن، میتوانی در سنگر باشی، میتوانی در بیمارستان باشی، در اداره باشی، در کارخانه باشی و... هزارها جایگاه می توانی داشته باشی.
پس اگر در میان این همه اینجا را گرفتهای دیگر فکرت نباید به جای دیگر مشغول باشد چون فکر تو همیشه به دنبال مهمترین کاری خواهد بود که آن را یافته.
اگر تمرکز نداری از همین کشف کن که تو کاری مهمتر برای خود سراغ داری. پس یا به آن بپردازد و یا اهمیت کاری را که به آن مشغول هستی، برای خودت تحلیل کن تا فکرت با تو همراه شود که در این لحظه و با این بینش تو میتوانی سریع و صحیح حرکت کنی.
..انسان نمی تواند به زور خودش را در راهی که اهمیتش را نیافته بیندازد تو باید خودت را آماده کنی و نیروهای پراکنده خودت را هماهنگ سازی، مَنهایِ سرکش را که در تو فرمانروا هستند در یک جهت و همراهِ منِ راستین و خودِ خودت، به جریان بیندازی. »
(کتاب استاد و درس؛ روش آموزش)
____
🔶 امروزه عدم پاسخگویی به سوالات اساسی درباره طلبگی و حوزه علمیه، بیشترین سهم در سردرگمی و انفعال طلاب را داراست.
در نوشته های بعدیِ این مقوله، _ان شاء اللّٰه_ سعی میکنیم به این سؤالات پاسخ دهیم.
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 رابطه علم هندسه و اخلاق در کلام علامه نراقی
📝 ایشان که نویسنده کتاب جامع السعادات (بهترین کتاب علم اخلاق در شیعه) میباشد، در مقدمه کتاب توضیح الاشکال خود که شرحی بر تحریر اصول اقلیدس میباشد بیان میفرمایند:
◀️ « از جمله اصول موضوعهی بین الخاص و العام(جمیع اهل علم) آن است که ترقی انسان از مضیق حیوانیت به فضای کثیر الضیای( نورانی) انسانیت بی تحصیل علوم یقینیه امری است در معرض زوال(امکان ناپذیر). و شبهه نیست که از جمله علوم یقینیه و معارف حقیقیه «علم هندسه» است. زیرا که جمیع مبادی و مقدمات آن در سلک قطعیات و یقینیات است و همه دلایل و براهین آن، منتظم در نظم مشاهدات و حسیات و مع ذلک منافع آن اَهم و فوایدش اَتَم؛ زیرا که کل مباحث تعلیمیات(دانش ها) مبتنی بر دانستن آن است ... بل کثیری از فنون طبیعیه(علوم تجربی) و جَمّ غفیری از مسایل الهیه (الهیات) هم موقوف بر آن است.
و بالجمله استقامت طبایع (طبع انسانی) بدون آن متعسر(سخت) و صحت قرایح (سلامت ذوق) بی واسطه آن متعذر(نشدنی). و از این جهت این فن شریف(هندسه)، اولْ تعالیمِ قدمای(گذشتگان) حُکَما میبود و به این علت «افلاطونِ الهی»، غیر مهندس(هندسه نخوانده) را از دخول مدرس(آکادمی) خود منع مینمود.»
🔰 علم حساب و هندسه در حوزه های علمیه تدریس میشده است. اما امروزه این علوم که به سان صیقل دهنده فکر طالب علم میباشد، رو به فراموشی سپرده است و امید است که طلاب فاضل و مجاهدان عرصه جهاد علمی، در #احیا مجدد این کتب عنایت خود را مبذول فرمایند.
#ریاضیات
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔴 از نصایح آیت الله انصاری شیرازی (ره):
هنگامی که به محیط اجتماع و تبلیغ میروید، در مقابل تعلیمات و مکاتب غربی، «کالجبل الراسخ» همانند کوهی استوار بایستید و تعلیمات اسلامی را تبلیغ بفرمایید.
کلمه «روحانی» از صد واژه پرفسور، دکتر و ... بالاتر است؛ زیرا آنان محدوده کارشان همین دنیا و بدن است، گرچه بدن هم جزء حقیقت انسان است؛ اما ابدیت مربوط به جسم نیست.
منبع: حکمت ناب، صفحه ۲۴۴
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢چهار سوال اساسی که قبل از اشتغال به هر علم و کتابی، لازم است به آنها پاسخ داده شود.
1️⃣ چیستی آن علم ( ماهیت شناسی)
به این شکل که ابتدا طالب علم بداند چه علمی را فرامیگیرد و ماهیت آن علم چیست
2️⃣ چرایی آن علم (ضرورت شناسی ).
به این بیان که طالب علم پس از کشف ماهیت آن علم، بداند که چرا این علم را فرامیگیرد و یا به صورت دقیق تر اینکه اگر این علم را فرانگیرد آیا خللی به روند علمی وی وارد میشود یا خیر
3️⃣ چگونگی آن علم ( کاربردی سازی).
به این بیان که چگونه و با چه روشی به فراگیری آن علم بپردازیم و آن را بکار گیریم
4️⃣ چه میزان( تعیین مقدار تحصیل آن علم )
با این توضیح که وقتی وارد آن علم شدیم و روش فراگیری آن را نیز آموختیم حال بایستی چه اندازه در این علم وارد شویم و چه میزان از وقت خود را اختصاص به آن دهیم. زیرا با توجه به اهداف مختلف طالبان علم، میزان فراگیری و توقف در آن علم متفاوت میباشد.
#تحصیل_هدفمند
#روش_سنتی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢انسان پروری یا برده پروری💢
🛑 نقدی بر سیستم آموزشی حاکم بر امروز حوزه و دانشگاه در کلام مرحوم آیت الله حائری شیرازی
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🛑دیگر چه باید بشود که بیدار شویم🛑
آن زمان که جریانی به اسم سیستم گذاری و برنامه ریزی طلاب دست به پاره کردن اوراق و ذخیره های طلایی علماء زدند .
آن زمان که بجای اداره شدن حوزه های علمیه دست علماء را از حوزه ها کوتاه کردند و علماء را در انزوا قرار دادند ...
هیچ کس فکر نمیکرد قرار است رفتار و مرام علمای گذشته از طلاب گرفته شود
هیچ کس فکر نمیکرد قرار است اینقدر طلاب ترسو و بی غیرت شوند
هیچ کس فکر نمیکرد روزی طلاب در برابر عصیان الهی لال شوند
لایحه ای در مجلس اسلامی تصویب می شود که به برهنگی ، آزادی میدهد دریغ از یک صدا یک بیانیه از طرف علماء
آیا غیرتی در بین طلاب علوم دینی نمانده
آیا همه خوابیده اند
تنها دردتان این است که نظریه «حق الطاعة» را رد یا اثبات کنید
از علما فقط نظر علمی شان به گوشتان رسیده(آن هم بصورت ناقص)
دردتان فقط بالا یا پایین شدن شهریه است .
نشنیدید علماء چگونه در برابر عصیان الهی ایستادگی میکردند .
....روزی خواهد رسید چادر از سر زنان برخواهند داشت و دین و ناموس به تاراج خواهد رفت .....
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
🔰 جلوگیری از تباه شدن طلبگی
🔺 بیگمان، دانشطلبی موجب محرومیت از یک زندگی مرفّه و آسوده میشود و این محرومیت، ممکن است باعث نتایج نامطلوبی گردد:
1. بازگشت از نیمه راهِ طلب علم
2. دانش را دستاویز طلب مادیات ساختن؛ که در این صورت، هویت علم مسخ میگردد.
3. اندازه نگهداشتن در طلب علم؛ یعنی تا آنجا دانش میطلبند که نیازهای مادی را برآورد.
🔸 اسلام در نظام تربیتی خویش، دو مسأله را مطرح کرد و درباره آنها جدیّت نشان داد، تا این نتایج تباهکننده بهبار نیاید :
1⃣ واداشتن طالبان علم، به داشتن اخلاص نیّت (با توجه به اینکه طلب علم، بر هر مسلمانی، فریضه میباشد و اداء این فریضه، بدون اخلاص، انجام نمیشود.)
2⃣ فراخواندن جامعه به تعظیم و احترام به عالمان، تا بدین گونه، کمبودهای زندگی آنان جبران گردد.
🖋علامه حکیمی
📚کتاب دانش مسلمین
#هویت_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔰امام خمینی حیاتبخش اسلام
🔸بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در زمینه قیام امام خمینی (رحمةالله علیه) :
«باید دید امام خمینی چه کمبودی را احساس کرد که خود را موظف به امر نمود؟ کسی که قسمت عمدهای از مردم در امر مرجعیت به ایشان رجوع کرده بودند، چرا دست از درس و بحث به یک معنا کشید و به فکر قیام علیه ظلم و برپایی حکومت اسلامی افتاد؟
امام خمینی و یاران او احساس کردند در جامعه ایران قبل از انقلاب روز به روز، مسائل اسلامی قوس نزولی را طی میکند و به جایی رسید که اگر حکومت طاغوت ادامه مییافت، اثری از اسلام نمیماند. اولین کمبودی که امام احساس کرد، این بود که عقاید مردم متدیّن روز به روز کمرنگ میشد؛
به علاوه این مملکت میتوانست مستقل و آباد باشد اما متأسفانه در اختیار اجانب قرار گرفته بود. او در عین اینکه نفع شخصی خود را در ادامه درس و بحث و تألیف میدید، دست از همه کشید و تمام وجود خود را برای خدمت به دین و دنیای مردم قرار داد و در این راه زجرها و زحمات زیادی را متحمل شد. امام خمینی بزرگترین نعمت الهی به ملت ایران در قرون اخیر است.»
🔺تکلیف محوری، ویژگی بارز امام راحل میباشد که درسی مهم برای طلاب و روحانیت است. همچنین مقدّم داشتن منافع اسلام و مسلمین بر منافع شخصی، نکته ایست که در سراسر زندگی حضرت امام، جلوه یافته.
🏴 سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(رحمهاللّٰه علیه) را به تمام شیعیان، مسلمانان و آزادگان جهان، تسلیت عرض می نماییم.
💢کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت اللّٰه محمد فاضل لنکرانی
🔸 تحصیل:
در ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه قم شدند و در مدت ۶ سال،دروس پیش از خارج را به بهترین وجه، فراگرفتند.
در ۱۹ سالگی صلاحیت شرکت در درس خارج فقه و اصول آیت اللّٰه بروجردی را پیدا کردند که به مدت ۱۱ سال از محضر ایشان استفاده بردند. همچنین بهطور همزمان، به مدت ۹ سال، در درس خارج اصول و فقه امام خمینی حاضر میشدند. در این خلال، بخشی از منظومه سبزواری، کتاب اسفار و تفسیر را نزد علامه طباطبایی فرا گرفتند. در علم اخلاق، از محضر اساتید بزرگ همچون میرزا علیآقای شیرازی بهره بردند.
🔸 تدریس:
تدریس را از سال دوم یا سوم تحصیل با سیوطی، حاشیه ملاعبدالله و بعد شرح شمسیه شروع کردند.
تدریس شرح لمعه ایشان یکی از درسهای معروف در حوزه شد.
پس از آن، رسائل و مکاسب را تدریس کردند. همچنین کفایه را شش دوره درس دادند.
در سن ۳۷ سالگی تدریس خارج فقه را شروع کردند و بعد از چند سال، خارج اصول را آغاز نمودند. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه، درسهایی مربوط به قرآن داشتند.
🔸تألیف:
تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیله (۲۷جلد)
نهایةالتقریر (تقریرات درس خارج آیت الله بروجردی)
تقریرات درس امام خمینی
القواعد الفقهیة
ائمه اطهار یا پاسداران وحی در قرآن کریم اهلالبیت یا چهرههای درخشان در آیه تطهیر
مدخل التفسیر
و....
🔹 إحیاگری:
ایشان با تأسیس «مرکز فقهی ائمه اطهار» در شهرهای قم، مشهد، کابل، دمشق و مسکو
فقاهت و تشیع را حیات بخشیدند.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110