💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌پرونده هفدهم
🔴 حاشیه نویسی
🔰قسمت دوم
🔸انواع حاشیه بر اساس هدف اصلی:
1⃣ توضیحی و استدلالی : همانند شرحها، صرفاً یا عمدتاً به طرح و تبیین و توضیح و تعلیل مراد نویسنده اصلی و آوردن شواهد میپردازند.
آنها را میتوان به اعتبارِ همرأیی حاشیهنویس با نویسنده، "حواشی امضایی یا حواشی شرحی " نیز نامید.
2⃣ انتقادی: این حواشی به نقد و بررسی متن نویسنده می پردازد .
بهویژه در مواقعی که پیروان یک مذهب آثار یکدیگر را نقد میکردند، میتوانند نشان رواج روحیه نقد و آزادی اندیشه و بیان تلقی شوند.
3⃣ نوع دیگر حاشیهها، حاشیههای فتواییاند که آنها را میتوان مشابه حواشی نقدی یا حتی از انواع آن تلقی کرد.
همچون حواشی فتوایی بسیاری که بر تبصرةالمتعلّمین فی احکامالدین علامه حلّی، و حواشی فتوایی متعددی که بر عروةالوثقی تألیف سیدمحمدکاظم طباطبایییزدی نوشته شده است.
🔸تفاوت حاشیه با شرح:
۱_ شارح اغلب همه یک متن را جزء به جزء شرح میدهد اما حاشیهنویس صرفا پارههایی از متن را برای حاشیهنویسی برمیگزیند.
با این همه، آثاری نیز هستند که با آنکه نام حاشیه دارند اما حاشیهنویس به مثابه شارح رفتار کرده و تقریبا همه اجزای کتاب را شرح داده است و از متن اصلی بسیار مفصّلترند مثل حاشیه دسوقی بر مغنی اللّبیب.
۲_ در واقع حواشی چون از پارههایی کمابیش گسیخته تشکیل میشوند، معمولا فاقد خطبه و مقدماتِ معمول در کتابنویسیاند.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌پرونده هفدهم
🔴 حاشیه نویسی
🔰قسمت سوم
🔸چرا اینقدر حاشیهنگاری؟ چرا از متون قدیم عبور نمی کنیم؟
آیتالله رشاد:
«این روشها و رفتارها یکسلسله مبانی معرفتی، فرهنگی و ادبی، حقوقی و اخلاقی دارد و به نحوی ارزشگذاری به آثار گذشتگان و رعایت حقوق سلف قلمداد می شود یا رعایت اخلاق و اعتراف به حق اخلاقیِ «فضل تقدم» آنها است.
ضمن اینکه امروز می بینیم که فرد کتاب دیگری را می گیرد و یک مقدار مطلب به آن اضافه می کند و به نام خودش چاپ می کند و در هیچجا نیز اشاره نمی کند از چه منبعی استفاده کرده است، ولی در گذشته سنت به اینصورت بوده که می گفتند صاحب اثر زحمت کشیده و مثلاً «شرایع الاسلام» را نوشته است. اولاً متن شرایع بسیار مهذب و منقّح است، وقتی که محقق این کتاب را می نوشته اینگونه نبوده که قلم را به دست بگیرد و همینطور جلو برود، بلکه روی واژهواژه آن فکر کرده و حتی گاهی تغییری بسیار ساده در حد جابهجاکردن یک حرف، مفهوم کلی متن فقهی را تغییر می دهد. نتیجتاً افراد دیگر بر کتاب شرایع شرح می نویسند، پاورقی و تعلیقه می زنند و به این شکل اهمیت و ارزش آن متن را حفظ می کنند.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت اول
1⃣ تلبّس به لباس پیشوایان معصوم:
«پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و ائمه معصومین علیهمالسلام به این لباس ملبّس بودهاند.
کسانی که رسالت عملیشان تبلیغ دین بوده، در این لباس بودهاند.
علامه عسکری در جریان غدیر نقل میکند: "هنگامی که رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسلام را در روز غدیر به منصب امامت مؤمنان برگزید و به طور رسمی حضرتش را از خداوند به عنوان وصی خود معرفی نمود، عمامه مشکیای را که نُه پیچ داشت، بر سر مبارک حضرت نهاد."
ظاهراً پیامبر عمامهٔ خودشان را بر سر حضرت علی علیهالسلام گذاشته بود. این مطلب، رمزی در مورد عمامه است. بنابراین طلاب_که به عنوان ادامه دهندگان راه انبیا و ائمه علیهمالسلام هستند_ بسی مناسب است که به لباس پیشوایان ملبّس شوند.»
#هویت_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت دوم
2⃣ نماد دیدهبانان دژهای اسلامی:
آنگونه که تاریخ نشان میدهد، از زمان غیبت امام عصر علیهالسلام تا کنون، إحیای شریعت و تجدید ارزشها و فرهنگ اصیل قرآن و عترت، به وسیلهٔ قلم و بیان عالمان دینی و از آن بالاتر، با نفس مبارک ایشان بوده است.
ترویج قرآن، احادیث معصومین، فقه اصیل، کلام، عرفان، فلسفه و اخلاق نوعا به دست روحانیت معزز و معظم ترویج یافته است.
سنگر نشینان این سنگر محکم و دیدهبانان دژهای اسلامی، عمامه به سرها بودهاند.
3⃣ لباس ویژهٔ صنف روحانیت:
هر قشر و صنفی برای خودش لباس ویژهای دارد: نیروهای نظامی و انتظامی در سراسر دنیا، قضات و اساتید دانشگاهها (که غالبا در صنف اخیر در دیگر ممالک لباس ویژهای دارند)، ورزشکاران، رهبران مذهبی و... همه لباسهای آرمداری بر تن دارند. حال که مسأله تبلیغ یکی از مهمترین مسائل و شغل انبیای الهی است، باید دستاندرکاران آن، برای خود لباس خاصی داشته باشند. اگر بنابراین است که مبلغین دین اسلام لباس خاصی انتخاب کنند، آیا لباس اساتید دانشگاه یا پاپها و اسقفها در خور آنان است؟ یا مثلاً فرم و لباس نیروهای انتظامی و..؟ و یا لباس کسانی که مقدّسترین و بهترین مخلوقات هستند که همان لباس انبیا است.
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢چرا مغنی و سیوطی ؟؟💢
🔸اهمیت کتاب مغنی و سیوطی از نگاه رهبری
🔰مقام معظم رهبری:
فراگیری «مکالمه» زبان عربی به یک معنا لازم است، ولی این، طلبه را بی نیاز از "مغنی و سیوطی" نمی کند.
این نکته را بدانید که صرف و نحو خواندن برای این در حوزه تدریس می شود که فرد، نکات استنباطی را از آیات و روایات کشف کند.
(۱۳۹۹/۷/۱۱)
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت سوم
4⃣ متانت و وقار لباس روحانیت:
با قطع نظر از ویژگیهای قبلی، لباس روحانی، لباسی متین و باوقار است که کمال ادب ظاهری انسان به وسیله آن حفظ میشود.
5⃣ تأثیر عبا و عمامه در معنویت و اصلاح نفس:
طلبهای که با نیّتی مقدّس این لباس را میپوشد، یک روحیهٔ معنوی در او بهوجود میآید و این مطلب را به او تلقین میکند که: «من طلبه هستم. من در جای امام صادق علیهالسلام نشستهام. من سرباز آقا امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف هستم.» اما وقتی خدای ناکرده این لباس را درمیآورد، یا هنوز به آن ملبّس نشده است، این روحیه کمتر در او وجود دارد. این لباس نهتنها معنویت آور است، بلکه باعث میشود برخی از لغزشهای اجتماعی و خلاف عرفها از طلبه سرنزند. البته این بدان معنا نیست که هرکس عمامهای داشته باشد، معصومگونه خواهد بود. ما هیچوقت مدعی نیستیم که عمامه عصمت میآورد. بالاتر از عمامه، امامزاده بودن هم عصمت نمیآورد، چه رسد به عمامه. مگر جعفر کذّاب از فرزندان ائمه علیهمالسلام نبودند؟ چقدر «إنّه لیسَ مِن أهلِک» و «إنّه عملٌ غیرصالح» در طول تاریخ وجود داشته است؟ اگر با سوء استفاده پنج نفر عمامه به سر، ما هم با این استدلال که مردم به روحانیت بدبین شدهاند، عمامه را زمین بگذاریم، آنوقت مردم باید نعوذ باللّه به امامان هم بدبین بشوند؛ چون برخی از فرزندان آنان از مقام پدرشان سوء استفاده کردند. بهرحال مراد ما اینست که عمامه از جمله عوامل اصلاح و از اهرمهای تهذیب است.
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢تلبّس و معمّم شدن طلاب💢
🔰ضرورت ملبّس شدن طلّاب از نگاه آیتالله بنابی
📌 قسمت چهارم
7⃣ لباس روحانیت، تداعیگر حضور حضرات معصومین علیهمالسلام:
«در نماز امر شده که با عمامه نماز بخوانید و تحت الحنک آن را باز کرده و از زیر چانه عبورش دهید. هم اینها اهمیت عمامه را میرساند. پس بهتر است و تا حدی ضرورت دارد که طلبه معمّم شود؛ خصوصا که مردم وقتی این لباس را میبینند، به یاد امامان معصوم علیهمالسلام و به یاد امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف می افتند. من نشنیدهام کسی امام زمان علیهالسلام را ببیند و او را بشناسد در حالی که حضرت را در لباس کت و شلوار دیده باشد یا با پالتوی عادی ببیند. آنان که شرف دیدن آقا را داشتهاند، میگویند آقا را دیدیم که لباس عجمی بر تن و عمامهای سبز یا سفید و یا مشکی بر سر داشت. وقتی هم امام زمان علیهالسلام ظهور میکند، قطعا با کت و شلوار نخواهد آمد؛ نه پدران بزرگوارش این طور بودند و نه خودش اینگونه است.»
#هویت_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢غیرت و حساسیّت دینی💢
🔰غیرت دینی و حساسیّت مذهبی آیتالله شهید مطهری (رحمه الله)
📌 قسمت اول
ایشان در تمام لحظات زندگیشان خود را موظف میدانستند که از کیان اسلام دفاع نمایند. در اینجا به نمونههایی از احساس مسئولیت در قبال هجوم به ارزشهای اسلامی را در زندگی آن عالم مجاهد میخوانیم:
1⃣ در عرصههای فرهنگی:
آیتالله خزعلی رحمهالله میفرمایند: «ایشان از نوشتههای منحرفانهای که به اسم اسلام نشر مییافت، رنج میبردند. در ایامی که حکم تبعید مرا صادر کرده بودند و من در گوشهای از کوی کن مخفی شده بودم ایشان مرا پیدا کردند و به آنجا آمدند و با بزرگواری در آن ایام سخت اظهار محبت کردند. به ایشان گفتم چه مینویسید؟ گفتند درباره بعضی از مطالب غرب زدهها که به نام اسلام نشر میدهند. گفتم من در این باره چیزی یافتهام. با عطش عجیبی سراغ آن را گرفتند. کتاب را به ایشان دادم و با اشتیاق آن را گرفتند. بعد گفتم استاد! اگر عیبهایی دارند که مینویسید هنری را هم که دارند بنویسید تا بدانند منصفید و خیال نکنند که مهاجمید. گفتند: بنای من است که اگر هنری هم دارند بنویسم، ولی به اسلام دارد حمله میشود؛ به اسلام دارند ضربه میزنند؛ به نام اسلام دارد مطالبی گفته میشود که بر خلاف اسلام است.»
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢غیرت و حساسیّت دینی💢
🔰غیرت دینی و حساسیّت مذهبی آیتالله شهید مطهری (رحمه الله)
📌 قسمت دوم
2⃣ تذکر مستقیم:
آقای هادی جوان میگوید: «استاد مطهری رحمهالله در سال ۱۳۴۹ در تالار دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد، تحت عنوان "اسلام و مقتضیات زمان" سخنرانی داشتند. بنده نیز در آن جلسه حضور داشتم. چند تن از دانشجویان دختر، بدون حجاب در آن سخنرانی شرکت کرده بودند. مرحوم استاد مطهری به محض دیدن آن صحنه بسیار ناراحت شدند و گفتند: "من در تهران به آقای دکتر رامیار گفته بودم که اگر قرار باشد سخنران جلسه من باشم، باید وضع از این بهتر باشد. این چه وضعی است که اینجا دارد؟" »
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 آیتاللهالعظمی جوادیآملی:
«تسلط و تدریس خوب رسائل، كفايه و سطح اسفار تازه اول درس خواندن است...»
مبادا کسی خودش را قانع به این بکند که کتاب نوشته ام ....
٩٢/١١/١٠
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جدیّتدرتحصیل؛ دربیانوسیره علماء💢
📌قسمت اول
🔰تعلیم و تعلّم نیازمند حوصله؛ نه بهانه برای تعطیلی
🔹آیتالله اشتهاردی رحمهالله:
«نکتهای که از داستان حضرت موسیٰ و حضرت خضر علیهماالسلام میتوان آموخت، این است که انسان، برای تعلیم و تعلّم حوصله داشته باشد. اگر استاد از او عصبانی شد، قهر نکند. فاضل دربندی صاحب اسرارالشهادة، جامع معقول و منقول بود. وقتی درس میخواند، بر استادش زیاد اشکال میکرد، تا جایی که استاد به او میگوید: از این به بعد راضی نیستم در درس من شرکت کنی و او را از کلاس بیرون میکند. مرحوم فاضل، روز بعد، پشت پنجره میایستد و از آنجا درس را دنبال میکند. این گونه درس خواندنها برای فهمیدن است؛ نه اینکه هر روز به بهانه مختلف، حلقه درس را قطع کند. درس خواندن و درس دادن، آداب و شرایط دارد.»
#منش_طلبگی
#سیره_علماء
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جدیّت در تحصیل؛ در بیانوسیره علماء💢
📌قسمت دوم
🔰جدیّت و پشتکار علمی از شرح أمثله تا اواخر عمر
🔹آیتالله مشکینی رحمهالله:
«برای دستیابی به قلههای رفیع موفقیت علمی و عملی، نباید کسالت و ضعف و سستی از خود نشان داد، بلکه تا آخرین درجهای که انسان میتواند، به آن برسد، باید با جدّیّت آن را دنبال کند و در این بُعد قناعت نکند.
یکی از علمای بزرگ مشهد، محضر آیت الله العظمی بروجردی رسید، با اینکه آقای بروجردی از لحاظ جسمانی، ضعیف و ناتوان شده بود، خطاب به آن عالم مشهدی فرمود: "از وقتی در بروجرد از منزل به مدرسه میرفتم و کتاب امثله میخواندم، تا کنون که اواخر عمر من است، همان روحیه جدّیّت و پشتکار درس خواندن در من وجود دارد؛ چنانچه حضرت أمیر علیهالسلام فرمودند: صَبَروا أیّاماً قصیرةً أعْقَبَتْهم راحةً طَویلَةً." »
#منش_طلبگی
#سیره_علماء
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110